چرا بن سلمان سر عقل آمده است؟!

گروه سیاسی الف،   4000807129 ۱۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا بن سلمان سر عقل آمده است؟!

باید توجه داشت که نخبگان سیاسی و رهبران عربستان سعودی، در فضای خلا به این نتیجه نرسیده اند که راهِ تنش زدایی با ایران را در پیش گیرند. در این راستا، تغییر برخی مولفه های راهبردی در سطح منطقه و فرامنطقه موجب شده تا عقلانیتِ راهبردیِ دستگاه سیاست خارجی عربستان، گزینه تنش زدایی با ایران را به مثابه یک الزام حیاتی برای این کشور و منافع آن در نظر گیرد. 

به گزارش الف، در چند ماه اخیر، مساله گفتگوهای ایران و عربستان که با هدف تنش زدایی میان دو کشور در بغداد آغاز شده و تاکنون چندین دور نیز برگزار شده، یکی از مسائل و موضوعات مهم منطقه ای بوده که توجه افکار عمومی مردم منطقه و بویژه کارشناسان و تحلیلگران مسائل خاورمیانه را به خود جلب کرده است. در این راستا، دیدگاه های مختلفی در مورد ماهیتِ این گفتگوها و پیامدهای آن برای آینده صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه مطرح شده است.

با این حال، کمتر به این مساله پرداخته شده که چطور عربستان سعودی که تا همین چندی پیش در بحبوحه "کارزار فشار حداکثری" دولت ترامپ علیه ایران، مواضع شدیدی را علیه تهران اتخاد می کرد و عملا به یک بازوی منطقه ایِ مهم برای واشنگتن در اِعمال سیاست های ضدایرانی اش تبدیل شده بود، اکنون مسیر تنش‌زدایی با ایران را در پیش گرفته و سعی دارد از شدت تنش ها با تهران بکاهد؟! 

به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش، بایستی روندی که در چند سال اخیر و در چهارچوب تنش های ایران و آمریکا و همچنین ایران و عربستان اتفاق افتاده را با دقت مرور کنیم. در این راستا، به طور خاص می توان چهار مولفه اساسی را به مثابه اصلی ترین محرک های عربستان در حرکت به سمت تنش زدایی با ایران، مورد شناسایی قرار داد. 

1: تقویت دیدگاهِ غیرقابل اعتماد بودن آمریکا در میان نخبگان سیاسی عربستان 

عربستان در دوره حضور "دونالد ترامپ" در قدرت، عملا چک سفید امضایی را از دولت آمریکا دریافت کرده بود و تا حد زیادی در مسائل منطقه ای آزادی عمل داشت و قویا از حمایت های آمریکا نیز برخوردار بود. در همین دوران بود که فاجعه قتل "جمال خاشقچی" و یا حمله ائتلاف سعودی به یمن اتفاق افتاد که در تمامی این موارد، دولت ترامپ قویا از دولت عربستان و به طور خاص شخص "محمد بن سلمان" حمایت کرد و اجازه نداد که انتقادهای گسترده بین المللی، آسیبی به موقعیت ریاض وارد آورد. دولت عربستان در این دوران خریدهای گسترده تسلیحاتی را از آمریکا انجام می داد و در عرصه نبردهای جاریِ منطقه خاورمیانه نیز فعالانه کنشگری می کرد. 

با این حال، پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و روی کار آمدن "جو بایدن"، ورق تا حد زیادی برای ریاض برگشت. دولت بایدن به طور مشخص برای رهبران عربستان این نکته را روشن ساخت که واشنگتن آزادی عملِ بی حد و مرز عربستان را نمی پذیرد و حتی در همین دوران بود که مساله عدم حمایت واشنگتن از حمله ائتلاف سعودی به عربستان و فروش سنگینِ تسلیحات به این کشور مطرح شد و در عین حال دولت آمریکا به شدت دولت عربستان و شخص محمد بن سلمان را به دلیل کنشگری در قتل جمال خاشقچی هدف حمله قرار داد(برخی منابع حتی از مخالفت دولت بایدن با ولیعهدی محمد بن سلمان در عربستان خبر می‌دادند).

جدای از این موارد، تاکید دولت بایدن بر ضرورت متمرکز شدن آمریکا بر آنچه تهدید چین می خواند و ایجاد این تفکر راهبردی که واشنگتن باید توجه خود را معطوف به شرق آسیا و رویه های پکن در این منطقه کند و همراهی این موضوعات با مسائلی نظیر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و همچنین کاهش نفوذ و حضور آمریکا در خاورمیانه، عملا زنگ هشدار را در ریاض به صدا درآورده است. در این راستا شاهد بودیم که حتی آمریکایی‌ها بخشی از سامانه های موشکی خود را نیز که درکشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مستقر بوده اند  را نیز از این مناطق خارج ساخته اند. مجموع این مسائل، این درک راهبردی را در رهبران عربستان تقویت کرده که واشنگتن قابل اعتماد نیست و نمی توان در مواقع سخت و به طور دائم و همیشگی به آن تکیه داشت. در این راستا، این ایران است که عربستان باید برای همیشه آن را به عنوان همسایه خود بپذیرد و مشکلات خود را با آن حل کند. درست به همین دلایل است که عربستان راه تشن زدایی با ایران را بیش از همه در چهارچوب منافع ملی این کشور ارزیابی کرده است. 

اضافه بر این، با توجه به روند مذاکرات هسته ای وین و احتمال ازسرگیری قریب الوقوع این مذاکرات در دولت "ابراهیم رئیسی"، نخبگان سیاسی عربستانی این ارزیابی را دارند که به احتمال زیادی تهران و واشنگتن به توافق در مورد مساله هسته ای ایران خواهند رسید و از این رو بهتر است که آن ها زودتر از دولت آمریکا، با ایران به توافق برسند و کانال ارتباطی و دیپلماتیک خود را با این کشور در مورد موضوعات مختلف بازگشایی کرده و حتی تقویت نمایند و در عین حال، موضع خود را نیز در منطقه در برابر ایران حفظ کنند. 

2:  درک یک نکته اساسی در قالب کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران

در بحبوحه کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، رهبران عربستانی قویا با این فشارها علیه ایران همراهی می کردند و امید داشتند که این فشارها، باعث ایجاد تغییر جدی در رفتار خارجی ایران و حاضر شدنِ ایران پای میز مذاکره و گفتگو در مورد مسائل دیگرِ مرتبط با این کشور نظیر توان موشکی و نفوذ منطقه ای آن نیز شود. با این حال، نه تنها این مساله با مقاومت حداکثریِ ایران محقق نشد بلکه سعودی ها به یک درک راهبردی جدیدی نیز رسیدند. 

این درک راهبردی زمانی حاصل شد که ریاض متوجه شد احتمال آسیب رسیدن به این کشور در چهارچوب تنش‌ها میان تهران و واشنگتن وجود دارد. حمله به تاسیسات نفتی آرامکو از سوی حوثی های یمنی که با موشک و همچنین پهپاد انجام شد و همچنین حملات مکرر موشکی و پهپادی از سوی عناصر وابسته به محور مقاومت به مناطق حساس عربستان و در نقطه مقابل، انفعال آمریکا در برابر این حملات و عدم حمایت جدی از عربستان، عملا در میان رهبران عربستان ایجاد هراس کرد و آن ها را به این نتیجه رساند که بهتر است خود را قربانیِ هیچگونه تنش و درگیری احتمالی میان ایران و آمریکا نکنند و مسیر تنش زدایی با تهران را در پیش گیرند. 

3: عربستان و مواجهه با باتلاق جنگ یمن

یکی دیگر از چالش های اساسی و مهمی که در شرایط کنونی ذهن رهبران عربستان را به خود درگیر کرده، گیرافتادنِ آن ها در باتلاق جنگ یمن است. جنگی که از سال 2015 میلادی آغاز شده و تاکنون نه تنها نتیجه‌ای را برای ائتلاف سعودی به همراه نداشته بلکه عملا بنیان های امنیتی سعودی ها را نیز تا حد زیادی تهدید کرده و می کند. سعودی ها در مورد معادله یمن اکنون در شرایطی هستند که نه می توانند از این جنگ خارج شوند و نه قادرند این جنگ را آنگونه که مایلند به پایان برسانند. 

حوثی ها نیز در چهارچوب جنگ یمن، به تدریج بر توانمندی های نظامی خود افزوده اند و عملا در چندین نوبت ریاض پایتخت عربستان و بنادر و فرودگاه های راهبردی عربستان نظیر فرودگاه های ابها و ریاض را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده اند. در این راستا، عربستان بواسطه تنش زدایی با ایران سعی دارد تا حوثی ها را قانع به پذیرش آتش بس و پایان آبرومندانه جنگ یمن کند. نباید فراموش کرد که دولت بایدن و برخی کشورهای اروپایی نیز به صراحت حمایت های خود از عربستان در چهارچوب جنگ یمن را برداشته اند. امری که تا حد زیادی موضع عربستان را در این جنگ تضعیف کرده و به نوعی آن را جهت خاتمه دادن به چالش مذکور، به تنش‌زدایی با ایران و استفاده از ظرفیت نفوذ ایران بر حوثی ها جهت ایجاد آتش بس سوق داده است. 

4: عربستان و چشم انداز 2030 این کشور

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از زمان آغاز انتصابش به سمتِ ولایت عهدی عربستان، سعی داشته تا تصویری مدرن را از خود و عربستان و همچنین آینده این کشور، به جهانیان نشان دهد. در این راستا، او به طور خاص چشم انداز 2030 عربستان که در قالب آن این کشور باید به یک قدرت اقتصادی، فناوری و سیاسی قابل توجه در غرب آسیا(تا سال 2030) تبدیل شود را مطرح کرده است. با این حال، این چشم انداز که آبروی شخص بن سلمان تا حد زیادی به آن گره خورد، در شرایط کنونی و با توجه به جو بی ثباتی منطقه ای که دامنه آن به طور خاص به داخل خاک عربستان نیز کشیده شده(به دلیل جنگ یمن و حملات حوثی های علیه عربستان)، از شانس چندانی جهت محقق شدن برخوردار نیست. از این رو، عربستان جهت محقق کردن این چشم انداز، به فضایی امن و باثبات در منطقه نیاز دارد. فضایی که در آن ریاض روابط خوبی با همسایگانش داشته باشد و فارغ از هرگونه تنش و درگیری بتواند تمرکز خود را بر تحققِ مفاد و اهداف چشم انداز 2030 متمرکز سازد. در این چهارچوب، در شرایط فعلی، عربستان سعی دارد از طریق تنش زدایی با ایران، به نوعی فضای مناسبی را برای تحقق چشم انداز مذکور ایجاد کند و به نحو بهتر و مناسب‌تری، منافع خود را محقق کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۶۴۵۷۵۰۵:۵۳:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان سر عقل بود . اوضاع اقتصادی کشور و مردمش را ببین
ناشناس۲۲۶۴۶۹۱۰۸:۴۹:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۸
عاقــلان با خــــود پسـندی دشمنند جاهــــلان با چـــاپلوسـان همدمند
ناشناس۲۲۶۴۸۶۳۱۰:۴۲:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان از درآمدهای نفتی خود به نحو احسن استفاده کرده است.
ناشناس۲۲۶۴۹۰۴۱۱:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان تا چند سال دیگر قطب گردشگری و صنعتی خاورمیانه خواهد شد.
ناشناس۲۲۶۴۹۲۹۱۱:۲۴:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۸
امنیت در عربستان آن چنان است که مغازه داران در هنگام وقت نماز درِ دکانها را نمی بندند و به مسجد می روند.
ناشناس۲۲۶۴۹۳۵۱۱:۲۹:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۸
بزرگترین طرح گردشگری سعودی در ساحل دریای سرخ در راستای 200 کیلومتر خط ساحلی و 50 جزیره با سرمایه گذاری 100 میلیارد دلار در حال اجرا است.
ناشناس۲۲۶۴۹۹۰۱۱:۵۸:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۸
دولت دیکتاتور عربستان تا چند سال اینده نابود خواهد شد ظلم پایدار نمی ماند.
ناشناس۲۲۶۴۹۰۵۱۱:۱۳:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۸
دقیقا بهترین راه استفاده از منابع نفتی خرید تجهیزات نظامی و کشتن زنان و کودکانه! البته حمایت از گروه‌های تروریستی مثل داعش هم بد نیست اما کشتن بهتره! یه راه استفاده دیگه هم هست که حمایت از کودتا در سایر کشورهاست.
ناشناس۲۲۶۴۹۰۶۱۱:۱۵:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان پول فروش نفت را صرف خرید سهام شرکتها و کارخانه های بزرگ و مشهور جهان کرده است. با این کار درآمدهای نفتی اش را چند برابر کرده است.
ناشناس۲۲۶۴۹۳۲۱۱:۲۶:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۸
ما هم پول نفتی را که با تخفیف می فروشیم صرف دادن حقوق کارمندان، یارانه ماهانه و..... می کنیم.
ناشناس۲۲۶۴۹۱۹۱۱:۱۸:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۸
همین چند روز قبل صندوق سرمایه گذاری عربستان باشگاه نیوکاسل انگلیس را به قیمت 300 میلیون پوند خرید. این در حالی است که استقلال و پرسپولیس ایران ......
ناشناس۲۲۶۴۹۵۹۱۱:۴۳:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۸
حتی مردم دنیا هم عربستان را قبول ندارن جناب نیوکاسل در ضمن خطاب به بالایی طرح دادن را همه می‌دهند و چه ربطی دارد به این خبر؟
ناشناس۲۲۶۴۸۷۳۱۰:۵۰:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان دنبال هسته ای نرفت. پول آن را صرف خرید پیشرفته ترین تسلیحات و آبادانی کشورش کرد.
ناشناس۲۲۶۴۹۱۲۱۱:۱۷:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۸
از وقتی بن سلمان اومده رابطه عربستان با سایر کشورها به اوج رسیده، مثلا یمن یا سوریه که احتیاج به توضیح نداره، ایران و عراق هم که مشخصه، قطر هم که همه خبر داریم، کودتا توی ترکیه و اردن هم همه میدونن کی حمایت می‌کرد، دخالت در لبنان هم که مشخصه! تا به حال اینهمه کاهش تنش در روابط عربستان با دیگر کشورها سابقه نداشته!!
ناشناس۲۲۶۴۹۱۳۱۱:۱۷:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۸
خخخه عربستان هسته ای هزینه نکرد و صرف خرید تسلیحات کرد و آباد شد خخخخه منطق رو نگاه
ناشناس۲۲۶۴۹۴۲۱۱:۳۲:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان بحران خشکسالی ندارد. اما ما داریم. چرا؟
ناشناس۲۲۶۴۹۴۳۱۱:۳۴:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۸
چرا آمار تلفات کرونایی عربستان بسیار کمتر از ایران است؟؟؟
ناشناس۲۲۶۴۹۷۱۱۱:۴۷:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان میلیاردها دلار برای ساخت نیروگاه هسته ای در کشورش به امریکا و فرانسه پرداخت کرد.
ناشناس۲۲۶۵۰۰۹۱۲:۱۴:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان از شیرمرغ تا جون ادمیزاد را وارد می کند و هیچگونه تولیدی ندارد.
ناشناس۲۲۶۵۰۳۲۱۲:۲۲:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۸
چرا امار تلفات کرونایی امریکا از همه ی کشورها بیشتر است ؟!
ناشناس۲۲۶۴۹۶۳۱۱:۴۴:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۸
کشورهای امریکا و انگلیس و فرانسه و ایتالیا و ژاپن و چین و روسیه و غیره چرا میلیاردها دلار در صنعت هسته ای سرمایه گذاری کردند ؟!
ناشناس۲۲۶۴۹۶۸۱۱:۴۵:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۸
امانوئل ماکرون: صنعت هسته ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است.
ناشناس۲۲۶۴۹۸۷۱۱:۵۶:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۸
اگرشما هم در هسته ای هزینه می کردین به جای سیاسی کاری درقبال باج دادن الان نصف برق را از این صنعت استخراج می کردین
خلیلی۲۲۶۵۲۲۵۱۴:۲۶:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان قدمهای بلندی برای هسته ای شدن برداشته است. بدون ورود به دایره محدودیت های NPT. تعجب میکنم اطلاع ندارید؟!
ناشناس۲۲۶۵۷۰۶۲۲:۱۵:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۸
الان هم عربستان خیلی پیشرفته است تا چند سال پیش زنهایش نمی توانستند رانندگی کننند بیخود مرغ همسایه را غاز نکنید عربستان از جهات زیادی از قافله تمدن عقبه
ناشناس۲۲۶۶۶۷۴۱۶:۰۸:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۹
اول تحقیق کن بعد نظر بده. عربستان خیلی وقته ساختارای هسته ایشو راه اندازی کرده
ناشناس۲۲۶۴۸۸۰۱۰:۵۳:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان قصد دارد تا سال 2030 بیش از 10 میلیارد درخت در این کشور بکارد. این در حالی است که ایران سال به سال خشک تر می شود.
ناشناس۲۲۶۴۹۲۳۱۱:۲۱:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۸
در 28 استان ایران به علت مصرف بی رویه آبهای زیر زمینی، پدیده فرو نشست با سرعت بالا در حال وقوع است.
ناشناس۲۲۶۴۹۵۲۱۱:۳۹:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۸
مثلا خوبه بگوییم ایران سالیانه هزاران نهال می کارد؟ در ضمن فرو نشست جهانی است
ناشناس۲۲۶۴۹۵۸۱۱:۴۲:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۸
سرزمین عربستان کویر است و امکان کاشت درخت در اونجا وجود ندارد.
ناشناس۲۲۶۵۵۸۳۱۹:۳۳:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان هم کوه داره و هم جنگل. عربستان یک بیابان کامل نیست.
ناشناس۲۲۶۵۰۶۸۱۲:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۸
قصد دارد ...... هر وقت کاشت بیا کامنت بذار
بیسواد۲۲۶۵۲۴۵۱۴:۳۸:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۸
سلام به گفته شما پس جای بهشت وجهنم عوض میشه
ناشناس۲۲۶۵۵۷۳۱۹:۱۸:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۸
اونوقت آب از کجا میاره
ناشناس۲۲۶۴۸۹۱۱۰:۵۹:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۸
آرامکو، نام شرکت ملی نفت عربستان سعودی است. این شرکت از لحاظ مالکیت ذخایر (نفت خام و گاز طبیعی) به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود. ارزش بازار آن معادل بین ۲ تا ۱۰ تریلیون دلار آمریکا برآورد شده و این شرکت را با ارزش‌ترین شرکت حال حاضر جهان می‌کند. دفتر مرکزی شرکت آرامکو، در شهر ظهران در شرق عربستان سعودی قرار دارد.
ناشناس۲۲۶۴۶۹۳۰۸:۵۱:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۸
عاقل کسی است که بر تکرار خطا اصرار نداشته باشد.
ناشناس۲۲۶۴۹۵۴۱۱:۴۱:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۸
بدعهدی امریکا و غرب در قراردادهای مودت و الجزایر و سعداباد و ژنو اثبات شده بود روحانی و ظریف چرا بر تکرار خطا(برجام) اصرار کردند ؟!
ناشناس۲۲۶۴۶۹۸۰۸:۵۵:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان در مسیر درستی قدم می گذارد. اطلاحات چند سال گذشته در این کشور که همچنان ادامه دارد، نوید آینده بهتری برای این کشور می دهد.
ناشناس۲۲۶۴۸۳۵۱۰:۲۹:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۸
اصلاحات با اره!؟
ناشناس۲۲۶۴۸۴۱۱۰:۳۲:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۸
اصلاحات با موشک!؟
ناشناس۲۲۶۴۸۴۳۱۰:۳۳:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۸
اصلاحات با داعش؟
ناشناس۲۲۶۵۰۱۳۱۲:۱۵:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۸
نه اصلاحات با کیک زرد :)
ناشناس۲۲۶۵۰۷۵۱۲:۵۱:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۸
کیک زرد یک کارایی دارد که کدخدای تو می زند تو سر خودش!
ناشناس۲۲۶۵۸۳۵۰۳:۱۱:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۹
اصلاحات با کشتن مردم یمن و حمایت از گروهای تروریستی
ناشناس۲۲۶۴۸۶۸۱۰:۴۷:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان در باتلاق جنگ یمن گیر افتاده و مشکلات بسیاری دارد.
ناشناس۲۲۶۴۶۹۹۰۸:۵۵:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۸
عربستان در مسیر درستی قدم می گذارد. اطلاحات چند سال گذشته در این کشور که همچنان ادامه دارد، نوید آینده بهتری برای این کشور می دهد.
ناشناس۲۲۶۴۸۲۱۱۰:۲۲:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۸
منظورت بزک کردن زنان است از این اصلاحات؟ این ها برای ظاهر بینان خوب کارایی دارد!!
ناشناس۲۲۶۴۸۳۹۱۰:۳۱:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۸
اصلاحات با شمشیر!؟
ناشناس۲۲۶۴۷۱۱۰۹:۰۰:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۸
شبکه MTV لبنان: طی ساعات آتی سفرای بیروت از کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس اخراج می‌شوند
ناشناس۲۲۶۴۹۶۶۱۱:۴۵:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۸
طاقت حرف مخالف هم ندارن و این همان اصلاحات عربستان است!!!!!!
ناشناس۲۲۶۴۸۰۱۱۰:۱۱:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۸
چون فهمیده اگر با این شیب برود سقوطش حتمی است ولی نگران نباش آخرش هم سقوط می کند
ناشناس۲۲۶۴۹۲۸۱۱:۲۳:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۸
برو کوچهای پایتختشو ببین که ازدهاتهای دور افتاده ایرانو بدتره. مخصوصا شیعه نشیناش. توهم مثل حسن روحانی ازپشت شیشه ماشین همه چیزو درک میکنی
ناشناس۲۲۶۵۳۲۹۱۵:۲۹:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۸
تو تا حالا ریاض رفتی؟
ناشناس۲۲۶۵۱۰۶۱۳:۱۷:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۸
شما درست میگی! مزدور مقیم آلبانی بن سلمان
ناشناس۲۲۶۵۱۲۹۱۳:۳۳:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۸
خیلی!
ناشناس۲۲۶۵۴۰۴۱۶:۲۵:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۸
عقل جایگاه خاص خداوند است هرکسی بیگناهی را بکشد هرگز روی خوشبختی را نخواهد دیدحتی اگر تمام ثروت دنیا مال اوباشد و قطعا جایگاهش دردوزخ خواهدبود
ناشناس۲۲۶۴۵۸۵۰۶:۲۶:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۸
سر عقل نیامده شکستهایی که در زمینه های مختلف خورده اورا وادار به عقب نشینی تاکتیکی کرده
ناشناس۲۲۶۴۷۰۶۰۸:۵۷:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان مصداق واقعی این ضرب المثله: "فرزند زمان خویشتن باش" بن سلمان درک درستی از سیاست داره.
ناشناس۲۲۶۴۸۳۸۱۰:۳۱:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۸
بیشتر نون رو به نرخ روز میخوره!!
ناشناس۲۲۶۴۸۷۰۱۰:۴۸:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان یک دیکتاتور است که دستش به خون زنان و کودکان مظلوم یمن الوده است.
ناشناس۲۲۶۴۷۵۳۰۹:۳۸:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۸
از کدام شکست سخن می رانی ؟!!!!
ناشناس۲۲۶۵۰۲۲۱۲:۱۶:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۸
شکست عربستان در جنگ یمن غیرقابل انکار است.
ناشناس۲۲۶۴۵۸۸۰۶:۳۵:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۸
اون کسی که با همه دنیا مراوده و همکاری و تعامل داره سر عقل هست .
ناشناس۲۲۶۴۸۲۴۱۰:۲۳:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۸
آن وقت آن قلدری که برای دیگران شاخ و شونه می کشد و این ضعیفان بله می گویند حتی به قیمت نابودی خودشان منظورت که نیست؟
ناشناس۲۲۶۴۸۳۷۱۰:۳۱:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۸
فعلا که بایدن حالش از عربستان بهم میخوره اون همه دوشیدن ترامپ هیچ و پوچ شد
ناشناس۲۲۶۴۸۷۱۱۰:۴۹:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۸
برخی حکام عرب منطقه گاو شیرده امریکا هستن و این نامش تعامل نیست !
ناشناس۲۲۶۴۸۷۵۱۰:۵۱:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۸
البته اعجوبه هایی مانند شما ها هم ندارن که دنبال گدایی باشند و اقتصادشان را گروگان بگیرند تا... با این حال باز فقیر زیاد دارد
شیرمحمدی۲۲۶۵۵۶۰۱۹:۰۷:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۸
با تمام دنیا مراودات دارد؟!!!؟ قدرت های غربی در حال دوشیدن این کشور هستند،نه مراودات.... حاکمیت عربستان برای تداوم قدرت،تمام ثروت مردم بدبخت عربستان را به ابرقدرتهای میبخشند تا در قدرت بمانند.
ناشناس۲۲۶۴۵۹۰۰۶:۳۸:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۸
اولویت اول بن سلمان ؛ ایجاد آرامش و آسایش برای مردم کشورش است که تا کنون نیز کاملا موفق بوده است .
ناشناس۲۲۶۴۷۵۷۰۹:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۸
خخخخخ منظورت ابو اره است؟؟؟
ناشناس۲۲۶۴۸۱۴۱۰:۱۸:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۸
حتما با تجاوز به یمن دنبال آرامش بوده خخخخخه
ناشناس۲۲۶۴۹۱۷۱۱:۱۷:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۸
واقعا فکر میکنی یمن جزو عربستانه؟ !
ناشناس۲۲۶۴۸۴۷۱۰:۳۴:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۸
چقدر میتونید کثیف باشید از کسی که مخالفش رو سلاخی کرده تعریف کنید؟
ناشناس۲۲۶۴۹۷۵۱۱:۴۸:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۸
چون شست و شوی مغزی رسانه های آنها هستند
ناشناس۲۲۶۴۵۹۶۰۶:۴۶:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۸
شاهزاده خیلی وقته که سرعقله
ناشناس۲۲۶۴۸۰۳۱۰:۱۲:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۸
چطوری شست و شوی مغزی رسانه ال سعود؟
ناشناس۲۲۶۴۸۸۸۱۰:۵۸:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۸
شاهزاده اگر عقل داشت میلیاردها دلار در جنگ بی نتیجه یمن هزینه نمی کرد.
ناشناس۲۲۶۴۵۹۷۰۶:۴۷:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۸
مطمئنید . فکر نمی کنید که این هم بازی جدید آمریکاییهاست . کم ما را فریب نداده اند .
حمید۲۲۶۴۷۳۰۰۹:۱۶:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۸
بر فرض هم که بازی آمریکایی‌ها باشه چه ضرری برای مردم عربستان داره اوضاعشان که فعلا بر وفق مراد و خوبه
ناشناس۲۲۶۴۸۱۵۱۰:۱۹:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۸
بازی امریکا نیست چون اصل قضیه واختلاف ربطی به امریکا ودخالت امریکا ندارد چون ما سفارت عربستان در مشهد وتهران اتش زدیم ! یعنی امریکا به ما دستور داده؟!!!
ناشناس۲۲۶۴۹۸۰۱۱:۵۰:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۸
اول بگو ببینم چرا دو هفته قبل ماجرای سفارت اموال را فروخته بودن؟ و کسی هم به خاطر یک تعرض قطع رابطه نمی کند در ضمن چرا حجاج را شهید کردن؟
ناشناس۲۲۶۴۸۱۸۱۰:۲۰:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۸
بازی آمریکا 50 سال قبل برای منطقه در جهت اسرائیل قوی ریخته شده و آن هم عربستان تجزیه باید شود
ناشناس۲۲۶۴۵۹۸۰۶:۴۸:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۸
حتی کشور متعصبی چون عربستان و فرد خودمحوری چون بن سلمان هم وقتی پای منافع ملی کشور در میان باشد عقل بر رفتارشان حاکم میشود
ناشناس۲۲۶۴۷۵۹۰۹:۳۹:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان کشورش را به ثمن بخس نفروخته
ناشناس۲۲۶۴۸۷۴۱۰:۵۰:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان یک دیکتاتوره که جمال خاشقچی را تکه تکه کرد.
محمد۲۲۶۴۸۰۷۱۰:۱۶:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۸
وقتی اقدامات طرف بخاطر مطامع دنیوی و مادی باشه مشخصه که وقتی منافع مادی به خطر بیوفته بایدم عقب نشینی کنه.ولی کشوری که اقداماتش بر مبنای اعتقادش باشه حق ندارد با هر مشکلی عقب بکشه.
ناشناس۲۲۶۴۸۱۳۱۰:۱۸:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۸
چون اربابش دیگر قدرتی ندارد چون ارباب پشتیبانشان دیگر نیست چون در جنگ های منطقه شکست خوردن و این ها همگی نشان از سقوط این خاندان است حال می‌خواهد دیرتر جلوی این را بگیرد
ناشناس۲۲۶۴۸۹۴۱۱:۰۴:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۸
آنها با این که غرب زده هستند مانند شما به خاطر غرب گروگانگیری از مردم و صنعت نمی کنند که خوش رقصی بکنند برای طرف مقابلشان
AA۲۲۶۴۶۱۲۰۷:۱۰:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۸
کینه آل سقوط و مشاوران جیره خوارعبری غربی درک وفهم خود را از دست داده اند و احساس از دست دادن کاخ وتخت خود هستند بنابراین قابل اعتماد نیستند آزموده را آزمودن خطاست آنها متل عقرب تربیت شده اند
ناشناس۲۲۶۴۶۲۵۰۷:۳۸:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۸
یعنی فشار حداکثری در قبول مذاکرات از سوی حکومت ایران بی تاثیر بوده است ؟!
ناشناس۲۲۶۴۸۸۷۱۰:۵۷:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۸
اصل ماجرا همین است شکست‌هایی که در خاورمیانه به آنها زدیم مجبور شدن رنگ عوض کنند
ناشناس۲۲۶۴۶۲۶۰۷:۴۱:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان یا دیکتاتور؟!!!
ناشناس۲۲۶۴۷۷۹۰۹:۵۸:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۸
دیکتاتوری که مردمش سوار بنز هستن و سرانه مصرف خوراکشون در جهان اوله آرزوست
ناشناس۲۲۶۴۸۰۸۱۰:۱۶:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۸
خخخه حالا یک کمی از حاشیه نشین هاش ببین البته اگر بگذارند تو ببینی مگر خودت بروی آنجا!
ناشناس۲۲۶۴۸۲۰۱۰:۲۱:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۸
مگه تو کشور ما بتز سوار کمه
ناشناس۲۲۶۴۸۵۰۱۰:۳۶:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۸
واقعا فکر می‌کنی مردم عربستان اینطوری زندگی می‌کنن!؟
ناشناس۲۲۶۴۸۸۶۱۰:۵۶:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۸
خخخ ارزو بر جوانان عیب نیست !
ناشناس۲۲۶۴۷۹۵۱۰:۰۷:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۸
کسی که به فکر مردم باشد ؛ دیکتاتور نیست
ناشناس۲۲۶۵۰۵۴۱۲:۴۰:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان مگه فکر هم میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۲۶۴۶۳۱۰۷:۴۳:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان از اول هم عاقل بود او بر براساس مقتضای زمان و مکان استراتژی خود را انتخاب می کند
ناشناس۲۲۶۴۸۸۴۱۰:۵۵:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۸
استراتژی بن سلمان در حمله به یمن اشتباه بود و او اکنون در جنگ یمن شکست خورده است.
ناشناس۲۲۶۵۶۵۰۲۱:۰۳:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۸
مگه اون زمان بن سلمان وليعهد بود؟
کریم۲۲۶۴۶۳۶۰۷:۵۱:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۸
جالب بود ولی قضاوتی یکطرفه بود. می بایست در این مقاله دیدگاه و خواست ایران و دلایل آنهم گنجانده میشد. ارتباط با عربستان و تنش زدائی با کشورهای عرب منطقه عامل بسیار مهمی برای تمرکز ایران در جلوگیری از نفوذ ترکیه در منطقه و بخصوص منطقه قفقاز می تواند باشد.
ناشناس۲۲۶۴۶۳۹۰۷:۵۴:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۸
تنش با ایران به بن سلمان اجازه داد برای تثبیت قدرت داخلی خود دیکتاتوری سنگینی ایجاد کند. حالا که قدرت او تقریبا تثبیت شده به نفعش است که تنش را کاهش دهد.
سید۲۲۶۴۶۴۰۰۷:۵۵:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۸
ال سعود رفتنیست با ظلم های بی شمار
ناشناس۲۲۶۴۶۸۹۰۸:۴۹:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۸
۴۵ شرکت خارجی درکشور سعودی قرداد نوشتن بیشتر از یک ملیون فرصت شغلی خدمت به ملت خود چطور سرعقل نیست اقتصاد با همه جهان
ناشناس۲۲۶۴۸۲۸۱۰:۲۴:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۸
زیاد از قراردادها در دنیا نوشته شده بود ولی وقتی زمان رفتن باشد کارایی ندارد
ناشناس۲۲۶۴۷۵۱۰۹:۳۷:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان هم رفتنی است. اما فکر کرده اید که جانشین بن سلمان یه حکومت شیعه خواهد بود؟ اگر آل سعود سقوط کنه جانشینش القاعده و طالبها هستند.
ناصر۲۲۶۴۸۷۷۱۰:۵۲:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۸
هر کی ظلم بکنه رفتنی است
پهلویستم۲۲۶۴۶۶۳۰۸:۲۰:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۸
هرچیزی باگفتگودیپلماتیک حل میشه نه باجنگ خونریزی به امیدصلح درکل جهان
ناشناس۲۲۶۴۸۴۲۱۰:۳۳:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۸
هیچ چیزی با گفتگو حل نمیشه فقط بدتر میشه اگه همه لال بشن اختلافات سریع تر حل میشه
ناشناس۲۲۶۴۹۳۴۱۱:۲۹:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۸
میشه یکی از چیزهایی که توی دنیا با گفتگو حل شده نام ببری؟ هسته‌ای خودمون که هنوز بعد ۲۰سال حل نشده جزایر سه گانه که هنوز حل نشده سوریه که با جنگ حل شد اختلاف هند و پاکستان سر کشمیر که هنوز هست دعوای چین با تایوان که حل نشده کره شمالی و جنوبی که اختلاف دارن عربستان و یمن که درحال جنگ هستن کوبا که هنوز تحریمه ونزوئلا که هنوز تحریمه خلع سلاح هسته‌ای جهان که هنوز حل نشده مذاکرات آب و هوا که به نتیجه نرسیده ..... اینهمه موضوع حل نشده، پس چی با گفتگو حل شده!؟
عبدالله۲۲۶۴۶۶۶۰۸:۲۲:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۸
با سلام حال که این موقعیت حاصل بهر دلیل، باید از این موقعیت استفاده کرد و روابط را به سمت عادی سازی حداکثری سوق داد.
ناشناس۲۲۶۴۶۶۷۰۸:۲۳:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۸
هیچ وهابی سر عقل نمی آید
ناشناس۲۲۶۴۶۷۷۰۸:۳۷:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۸
چون آمریکا یه بی عرضه رئیس جمهور شده
ناشناس۲۲۶۴۷۱۳۰۹:۰۱:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۸
خدا لعنت کند بن سلمان والسعوداینا یه مشت وهابی خدا نشناس هستن توی این چند سال همینا بودن که به کمک آمریکا و اسرائیل داعش بوجود آوردند وهزاران انسان بی‌گناه را وحشیانه کشتن همچنین جنگی که بر علیه مردم یمن براه انداختن بی‌دلیل هزاران انسان و زن و کودک بی گناه رو شهید کردند هنوزم دست بردار نیستند خدا نابودشان کنه ان شاالله
شهروند۲۲۶۴۷۱۸۰۹:۰۸:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۸
به نظر می رسد در مقابل هژمونی و تسلط ترکیه و قطر در منطقه، چاره ای ندارد.
ناشناس۲۲۶۴۸۹۶۱۱:۰۶:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۸
جان ترکیه و قطر؟ حالت خوش نیست
ناصر۲۲۶۴۷۴۲۰۹:۲۳:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۸
طبق پیشگویی ها بن سلمان رو برمیدارن و شراط عربستان روز به روز وخیم تر میشه تا ظهور موعود حضرت مهدی(ع)
ناشناس۲۲۶۴۷۷۶۰۹:۵۶:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۸
این پیش بینیها چرا بروز کرونا و روزی 600 تا 700 کشته در ایران رو پیش بینی نکرده بودند؟!
ناشناس۲۲۶۴۸۰۶۱۰:۱۴:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۸
چطوری جیره خوار ال سعود
ناشناس۲۲۶۴۸۸۲۱۰:۵۳:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۸
الحمدلله تعداد فوتی های کرونا در ایران به میانگین روزانه 140 نفر کاهش یافته اما امریکا همچنان روزانه 2000 فوتی کرونا را ثبت می کند.
ناشناس۲۲۶۴۷۷۴۰۹:۵۵:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۸
کشوری بی غیرت ودرو از پشت خنجر زن
ناشناس۲۲۶۴۸۱۱۱۰:۱۷:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۸
چرا بن سلمان سر عقل آمده است ؟ ------------ اگر اين جوانك سر عقل نبوده و حالا سر عقل آمده باشد ، پس معلوم مي شود او داره «سياستمدار « واقعي مي شود ، يعني در سياست به پختگي رسيده و يا به پختگي مي رسد !
ناشناس۲۲۶۴۸۱۶۱۰:۲۰:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۸
آفرین به بن سلمان باغیرت،واقعا به مردمش تعصب داره
ناشناس۲۲۶۴۹۷۹۱۱:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۸
بن سلمان اگر غیرت داشت برعلیه ملت های مسلمان منطقه از جمله ایران و سوریه و عراق و یمن توطئه و خیانت نمی کرد.
ایرانی۲۲۶۴۸۲۵۱۰:۲۴:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۸
اسلام دین دوستی و صلح است همیشه گفتگو بهتر از جنگ است.
احمد بیات۲۲۶۴۸۷۶۱۰:۵۱:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۸
سلام . به این گفتگو ها که منجر به رابطه ایران و عربستان در سطح حداقلی شود ، نیز اعتماد و امیدی نیست . عربستان نگران از دست دادن جبهه قوی خود در آمریکاست و با این گفتگو ها صرفا دنبال خرید زمان برای جلوگیری از اقدامات ایران میباشد تا شاید دوره بعد از بایدن ، شخص دیگه ای بیاد کاخ سفید و برنامه سابق را مجددا دنبال کنند . ذاتا فاقد تعهد هستند و ایران باید هوشیارانه عمل کنه .
ناشناس۲۲۶۴۸۹۲۱۱:۰۰:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۸
چرا بعضی‌ها سر عقل نمی آیند؟!
ناشناس۲۲۶۴۹۲۱۱۱:۲۰:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۸
چون افراد غرب پرست در ایران داریم و در حکومت رخنه می کنند و با گروگانگیری از مردم همه چیز را بر باد می خواهند بدهند
احمد۲۲۶۵۵۵۸۱۹:۰۲:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۸
متاسفم از اینکه تاکتیک عوض کردن یک جانی زرنگ وفرصت طلب را سر عقل آمدن قلمداد کرده آید
محمد غلامی۲۲۶۴۹۰۲۱۱:۰۹:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۸
مگه بن سلمان عقل داره که سر عقل بیاد
سید علی حسنی۲۲۶۴۹۱۱۱۱:۱۷:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۸
شیطان بزرگ آمریکای خبیث به علت اینکه پاتریوت آمریکا ئی در برابر پهباد و موشک های ایرانی فاقد کارآیی بودند اقدام به جمع آوری پاتریوت کرد تا سایر کشورهای خریدار این پدافند از خرید آن پشیمان نشوند نه عدم حمایت از سعودی‌ها.
حمیده جعفری اصل۲۲۶۴۹۱۶۱۱:۱۷:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۸
والله چه معلوم کاسه ای زیر نیم کاسه نباشه
ناشناس۲۲۶۴۹۶۲۱۱:۴۴:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۸
فعلن که اوضاع اقتصادی و رفاه مردمش صدها برابر بهتر از ماست
ناشناس۲۲۶۵۰۲۸۱۲:۲۰:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۸
مردم ما چوب انتخاب غلط شون در سالهای 92 و 96 را می خورند خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۲۲۶۵۶۸۸۲۱:۵۷:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۸
قبل ازسال ٩٢همه چيز گل وبلبل بود؟
رضا۲۲۶۵۰۱۷۱۲:۱۶:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۸
سلام عربستان باید به ایران قرامت دهد چون منطقه را ناامن کرد وباعث فقر منطقه شد پس قرامت یادت نره
ناشناس۲۲۶۵۱۲۷۱۳:۳۲:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۸
تو اول یاد بگیر غرامت رو درست بنویسی ، گرفتنش پیشکش .
ناشناس۲۲۶۵۲۲۱۱۴:۲۲:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۸
غرامت استاد
خوان چو۲۲۶۵۰۶۹۱۲:۴۸:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۸
سرعقل نیامده ازاون با اسرائیل ازین ور هم ایران به هردو نزدیک تا برا انتقال قدرت محمد بن سلمان دشمن خارجی نداشته باشه داخل هم داره سرکوب میکنه
ناشناس۲۲۶۵۰۹۹۱۳:۱۰:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۸
ازنظرمن ارتباط ایران باعربستان وکشورهای همسایه فقط به این خاطر می تونه باش که کشورهای غربی وآمریکاواسرائیل نتوانند بانفوذشان درتمامی منطقه فتنه ای جدید بوجود بیارن که این هم غیرممکن است تاایران بتواند ازتجزیه شدن آنهاجلوگیری بکنه
بنده خدا۲۲۶۵۱۱۴۱۳:۲۳:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۸
سلام اگر این عربستان بیاد شبکه اینترنشنال رو تعطیل کنه و برعلیه ایران برنامه درست نکنه و اخبار کذب اونجا نگه اون موقع میتونید بگید حسن نیت داره وگرنه همونه که هست.
سید نادر نهاردانی۲۲۶۵۲۶۸۱۴:۵۳:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۸
ما ایرانیها از پدرانمان آموخته این که به کسی اعتماد نكنیم و دست به زانوی خودمان بگیریم و بلند شویم همه به ما احتیاج دارند ما چندان به کسی احتیاج نداریم
صادق۲۲۶۵۳۳۱۱۵:۳۱:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۸
سعودی با ثبات ترین و امن ترین کشور منطقه است
ناشناس۲۲۶۵۴۰۷۱۶:۲۷:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۸
عجب جمله ی حکیمانه ای! البته که همین طوره! وی همچنین افزود :تروریست‌های 11سپتامبر و داعشی ها هم از این لانه امن و با ثبات تربیت شده اند. الان هم همین ثبات و امنیت را دارد به یمن صادر می کند!
ناشناس۲۲۶۵۴۱۴۱۶:۳۰:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۸
شاید خاشقچی هم مثل شما فکر می کرد!!!
زینب سادات امام۲۲۶۶۶۰۳۱۵:۱۷:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۹
جان؟ مگه میشه؟ کشوری که وقتی آمرکاییها میخوان پدافندهاشونو ازش بیرون بیارن اینقدر به وحشت میفته و میره از یونان سامانه پاتریوت میخره یعنی رفته امنیت رو با پول خریده. هیچ کشوری نموته از کشور دیگه ای امنیت بخره چون هیچ تضمینی وجود نداره که آمریکا یا اسراییل که این همه مدت عربستان واسشون دلبری میکرده یه روزی به عربستان پشت کنند‌. کشوری که بزرگترین شرکت نفتیش آرامکو توسلط حوثی های یمن که فقیر ترین ملت عربی هستند بدجوری ضربه میخوره؛ باامنیت ترین کشور این منطقه باشه؟ خدایا التماس کمی تفکر
ناشناس۲۲۶۵۴۰۳۱۶:۲۴:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۸
چقدر کارشناس مسائل عربستان داشتیم و نمی دانستیم!
ناشناس۲۲۶۵۵۶۴۱۹:۱۱:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۸
وای بر خوش خیالان فراموشکار
علی۲۲۶۵۶۴۸۲۱:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۸
آب ایران و قبیله سعودی تو یه جوب نمیره
ناشناس۲۲۶۵۷۹۵۰۰:۲۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۹
امده کجا آمده کی میگه امده؟؟
ایران۲۲۶۵۸۲۴۰۲:۱۳:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۹
تا چند سال آینده ال سعود وسرگذشت آن را در تاریخ معاصر جست‌وجو خواهید کرد دعوا نکنید رفتنی هستن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین