اختلال در سامانه بنزین و گمانه زنی ها در فضای مجازی/ تایید حمله سایبری

گروه اقتصادی الف،   4000804063 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

از صبح امروز خبری در فضای مجازی منتشر شد که به جایگاه‌های سوخت کشور حمله سایبری شده و متعاقب آن عرضه بنزین متوقف شده است. موضوعی که خیلی زود داغ شد اما شرکت ملی نفت و پخش فراورده های نفتی این موضوع را اختلالی توصیف کرد که باید سریعا بر طرف شود. با این حال دقایقی پیش سایت نزدیک به شورایعالی امنیت ملی حمله سایبری به این سامانه را تایید کرد.

اختلال در سامانه بنزین و گمانه زنی ها در فضای مجازی/ تایید حمله سایبری

به گزارش الف،‌ بنابر گزارش رسانه‌های رسمی داخلی از حدود ساعت 10 صبح امروز برخی جایگاه‌های سوخت با مشکل عرضه بنزین مواجه شده‌اند و دارندگان خودرو قادر به استفاده از کارت سوخت خود نیستند. برخی از این رسانه ها به نقل از گزارش‌های مراجعه کنندگان، به پیام «حمله سایبری» بر روی صفحه دیجیتال پمپ ها اشاره کرده اند. نکته ای که البته آن را از خروجی خود حذف کردند. ایسنا ساعتی پس از حذف این خبر اعلام کرد مورد حمله سایبری قرار گرفته است.

علی فروزنده سخنگوی وزارت نفت اختلال رخ داده را تایید و آن را  فقط مربوط به دریافت بنزین سهمیه ای دانست و گفت:‌ رانندگان می‌توانند از جایگاه‌های سوخت، بنزین را با نرخ آزاد دریافت کنند. 

سهمیه در کارت می‌ماند

وی با بیان اینکه سهمیه بنزین شهروندان در کارت‌شان حفظ خواهد شد چرا که سامانه آفلاین است وعده داد: کارشناسان در حال رفع مشکل هستند که به محض رفع این ایراد، موضوع به اطلاع هموطنان می‌رسد. 

از زبان فاطمه کاهی،‌سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هم خبری در فضای رسانه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه جلسه ای فوری درباره اختلال سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در حال برگزاری است که به محض پایان یافتن جلسه اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

ورود به موقع صداوسیما

خوشبختانه با بروز این مشکل رسانه‌های رسمی داخلی به پوشش رسمی اخبار آن پرداختند و رسانه ملی هم از طریق شبکه خبر اطلاع‌رسانی گسترده‌ای را در اینباره شروع کرده است آن‌طور که خبرنگاران رسانه ملی به شکل میدانی گزارش کرده‌اند در اتفاق امروز برخی جایگاه‌ها در عرضه بنزین آزاد هم دچار مشکل هستند. 

رییس جایگاه‌داران سوخت در واکنش به خبر قطع بنزین بسیاری از جایگاه‌های سوخت از بامداد امروز به ایسنا گفت: مشکلی که به وجود آمده قطع بنزین نبوده است، بلکه سامانه پخش هوشمند با اختلالاتی در جایگاه‌ها مواجه شده و برخی جایگاه‌ها را در سطح کشور از مدار خارج کرده است.

بیژن حاج محمدرضا اظهار کرد: با توجه به این‌که زمانی که این سیستم دچار اختلال می‌شود حافظه آن پاک شده و باید از ابتدا کد‌گذاری شود تا به مدار برگردد، این روند کمی زمان می‌برد.

او همچنین از تلاش برای رفع این مشکل خبر داد و افزود: از ساعت 4 بامداد امروز تلاش برای رفع این مشکل آغاز شده و تاکنون 60 تا 70 درصد جایگاه‌ها به مدار برگشته‌اند.

وی با اشاره به این‌که در طول چند سال اخیر چند بار این سامانه از سوی عوامل خارجی هک شده است، با رد هرگونه اعتصاب در جایگاه‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنزین در نفت‌کش‌ها و در مخازن موجود است و مشکل به وجود آمده هیچ ارتباطی به قطع بنزین جایگاه‌ها ندارد بلکه همانطور که گفتم تنها دلیل آن اختلال در سامانه پخش هوشمند بوده است.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با اشاره به وجود 3450 جایگاه سوخت در سطح کشور اظهار کرد: مشکلی که به وجود آمده در همه جایگاه‌ها نبوده است اما به ویژه در شهر تهران برخی جایگاه‌ها از مدار خارج شده‌اند که با تلاش‌های انجام شده مشکل بخش قابل توجهی حل شده و 30 تا 40 درصد جایگاه‌های باقی‌مانده نیز تا ساعاتی دیگر به مدار باز خواهند کشت.

حاج محمدرضا با تاکید بر این‌که ما چندین و چند بار از دولت تقاضا کرده‌ایم که این سامانه هوشمند جمع‌آوری شود، گفت: استدلال دولت قبل برای راه‌اندازی این سامانه این بود که دولت هیچ‌گونه آمار تفکیک‌شده‌ای از مصرف سوخت ندارد اما امروز پس از هفت سال دولت به خواسته خود رسیده است و تمام آمارها را در دست دارد. در حال حاضر نیز تمام جایگاه‌های ما مجهز به سیستم فیلمبرداری خودکار است که تمام عملکرد‌ها را لحظه به لحظه ثبت و ضبط می‌کند.

وی به مشکلات این سامانه اشاره کرد و افزود: این یک سیستم بی‌نظیر نیست و عیوب خودش را دارد، ضمن این‌که دیگر یک سیستم قدیمی به حساب آمده و تاخیر در سوخت‌گیری را موجب می‌شود.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در واکنش به خبر قطع بنزین جایگاه‌های سوخت گفت: مشکل به وجود آمده به دلیل روزآمد کردن نرم‌افزار جایگاه‌ها بوده که به تدریج در حال برطرف شدن است.

عربعلی افزود: خوشبختانه تا ساعت 9:30 صبح امروز 80 درصد جایگاه‌ها فعال شده‌اند و مابقی نیز تا ساعات آینده به مدار باز خواهند گشت.

در رابطه با این موضوع رئیس انجمن کانون جایگاه‌داران در گفتگو با یک سایت اقتصادی بروز مشکل در سامنه پمپ‌بنزین‌ها را تایید کرد و گفت: این مشکل سوخت‌گیری در کل کشور را با مشکل مواجه کرده و باعث تعطیلی برخی از پمپ بنزین‌ها شده‌ است.

به گفته وی فعلا امکان سوختگیری بنزین ۱۵۰۰ تومانی وجود ندارد. اما مردم می‌توانند همچنان بنزین آزاد بزنند و در سیستم بنزین آزاد مشکلی ایجاد نشده است و فعلا امکان عرضه بنزین سه هزار تومانی وجود دارد.

وزیر کشور چه می‌گوید؟

گفتنی است احمد وحیدی، وزیر کشور دقایقی پیش در این رابطه گفت: اشکال فنی و سامانه ای است  به زودی رفع می شود.

وحیدی تأکید کرد: هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه ای است که به زودی رفع می شود.

 هم‌زمان با حادثه امروز برخی کاربران در شبکه های اجتماعی گزارش داده‌اند تابلوی تلویزیون شهری در اصفهان نیز حک شده‌اند و پیام‌های خاصی درباره بنزین در آنها نقش بسته است.

 علیرغم برخی گمانه زنی ها در فضای مجازی هنوز هیچ منبع رسمی درباره احتمال حمله سایبری به سامانه سوختگیری کشور اظهار نظری نکرده است. بر اساس این گمانه زنی های تایید نشده با توجه به نزدیک شدن سالگرد  اعتراضات آبان ماه سال 98 که بعد از گرانی یکباره بنزین رخ داد افرادی در خارج از کشور تلاش می کنند تا تنور اغتشاشات در داخل را روشن کنند. 

نور نیوز: حمله سایبری صورت گرفته است

به گزارش نور نیوز اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.

بنا بر اعلام سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت.

بر اساس اعلام این سایت جزییات این حمله سایبری و منشاء آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.



دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۵۹۷۹۳۱۵:۰۰:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۴
من الان بنزین 20 هزار تومانی هم باشد 5 لیتر نیاز دارم، ولی نیست(ساعت 3 بعد از ظهر)! پمپ بنزین تجریش و پل رومی و دولت رفتم دیگه ماشین خاموش شد!
ناشناس۲۲۵۹۸۵۹۱۵:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۴
شما تبلیغ بنزین 20 تومنی میکنی منافق
ناشناس۲۲۶۰۳۷۲۲۰:۵۶:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۴
احتمال اینکه عوامل پنهان دولت قبل اطلاعات زیر بنایی را در اختیار عوامل مفسد بگذارند هست باید بررسی شود
فزناز۲۲۶۰۶۲۶۲۳:۵۲:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۴
چرا بی دلیل به یک نفر اتهام منافق بودن می زنید؟ شلید در وضعیتی هست که واقعا" کار ضروری داره.
ناشناس۲۲۶۰۰۶۷۱۷:۲۶:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۴
گاندو رو ندیدی ؟ وقتی شارلوت از جاسوس خودش تو وزارت نفت ، اطلاعات میگرفت ؟ فقط جالبه که هنوز که هنوزه ، نه زنگنه محاکمه شده نه برادر روحانی نه خود روحانی ! همه اطلاعات مملکت رو دادن به انگلیس و امریکا و اسراییل ، حالا یک روز خرابکاری میشه تو انرژی اتمی ، یک روز برق میره ، یک روز پمپ بنزین بسته میشه و همینجور تا آخر !
علی۲۲۵۹۷۹۶۱۵:۰۵:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۴
جریان چی هست . بیلبورد ها چی؟ جریان اونا چیه؟
ناشناس۲۲۵۹۸۷۲۱۵:۴۴:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۴
شعارهای غیر مجاز !!
ناشناس۲۲۶۰۰۱۳۱۶:۵۷:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۴
مرگ بر هکرهای منافق!
علی۲۲۵۹۸۰۵۱۵:۰۹:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۴
قطعی بنزین تا صبح جمعه که رییس جمهور از خواب بیدار شده و بفهمد بنزین گران شده ادامه خواهد داشت.
ناشناس۲۲۶۰۰۸۱۱۷:۳۲:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۴
صبح جمعه که برای رییس جمهور منتخب و بسیار بسیار خستگی ناپذیر شما در دوره قبل بود و نه رییس جمهوری که جمعه ها به سفر استانی میره!
ناشناس۲۲۵۹۸۱۶۱۵:۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۴
هکرها میخان بستر حوادث آبان 98 را دوباره فراهم کنند.
ناشناس۲۲۶۰۰۵۲۱۷:۱۶:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۴
اونایی که منفی دادن فکر میکنن هکرها برای رضای خدا، خدمت به بشریت و ایجاد آزادی این کار را انجام دادند! همین قدر ساده اندیش!
ناشناس۲۲۵۹۸۲۰۱۵:۱۸:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۴
صداوسیما اعلام کرد اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.
ناشناس۲۲۵۹۸۲۲۱۵:۱۹:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۴
خبرگزاری مهر نوشت: تعدادی از تابلوهای شهری و تابلوهای پمپ بنزین‌های اصفهان امروز هک و مطالب غیر اخلاقی روی آن درج شد.
ناشناس۲۲۵۹۸۵۰۱۵:۳۴:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۴
کجاش غیر اخلاقی بود، جملات خبری و پرسشی بود.
ناشناس۲۲۶۰۱۷۶۱۸:۳۶:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۴
غیر اخلاقی نبود. اعتراضی بود
ناشناس۲۲۵۹۸۶۰۱۵:۴۰:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۴
فکر کنم کار هخا بوده
سیاوش۲۲۵۹۹۰۰۱۵:۵۴:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۴
کاش هکرهابنزین سه هزارتومانی راهک میکردن شایدهم!!!!!
ناشناس۲۲۵۹۹۸۵۱۶:۳۴:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۴
اگه هکر ها دلسوز ما بودن سهمبه بنزین ۱۵۰۰ رو ۱۰ برابر میکردن اینها برای احیای اعتراضات این کار رو کردن
ناشناس۲۲۵۹۹۲۶۱۶:۰۹:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۴
امکان سوخت گیری بنزین ۱۵۰۰ تومنی نیست ! ولی میتوانید سوخت گیری با۳۰۰۰ تومنی بکنید توخود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل !
ناشناس۲۲۶۰۰۷۰۱۷:۲۷:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۴
اسراییل و انگلیس ، سیستم کارت سوخت رو از کار انداختن ، نه بنزین آزاد رو ، چون بنزین سه تومنی اصلا کارت نداشت که بخواد از کار بیفته !!!
ناشناس۲۲۶۰۱۹۹۱۸:۵۲:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۴
جهل تمامی نداره.... مخصوصا وقتی طرف خودش رو عقل کل فرض کنه فردش بنزین یارانه ای هست که نیاز ب. شیکه و کارت داره نه بنزین آزاد بعدا بنزین 3 تومنی در برابر بنزین 30 هزار تومنی پاکستان و 40 تومنی ترکیه جایی برای نق زدن نداره.
Ali۲۲۶۰۶۹۲۰۱:۲۸:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۵
بنزین گرون شده ، ۳۰ هزار هرچی گرون تر بشه مخاطبش بیشتر ، ایشالا بشه ۵۰ هزار تومن که با بنزین دوش بگیریم تو حموم
م۲۲۵۹۹۸۲۱۶:۳۱:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۴
چرا هکرها بنزینو رایگان نکردن؟؟؟ چرا بنزین ۳۰۰۰ تومنی هک نشد؟؟؟
ناشناس۲۲۶۰۱۲۱۱۷:۵۶:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۴
چون نمیشه
ناشناس۲۲۶۰۱۹۵۱۸:۵۰:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۴
عاقل جان... سیستم آزاد که محدودیت نداره... اون سیستم یارانه ای هست که کارت داره و به شبکه وصل هست. .. واقعا فکر کردی توهم توطئه رو کشف کردی؟
ناشناس۲۲۶۰۰۶۹۱۷:۲۷:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۴
گازوییل هم خاموشه من الان از اصفهان تا بویین آمدم هیچ کدام از پمپ ها کارنمیکردن فقط گاز روشن بود فقط خدا به کامیون های با بار تره بار و جوجه یک روزه مواد فاسد شدنی رحم کنه
ناشناس۲۲۶۰۰۸۷۱۷:۳۵:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۴
چقدر بزرگش کردید هر روز تو اروپا و امریکا دارند حمله سایبری میکنند نمی فهم این قدر جنجال و غوغا برای یک چیز کوچک برای چیست.
سعید۲۲۶۰۰۹۶۱۷:۴۰:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۴
ساده نباشین همین اتفاق زمینه محو شدن کلی بنزین از سیستم و قاچاقش توسط عوامل معلول الحال رو فراهم می کنه. کسی از بیرون اصلا به سرورهاشون دسترسی نداره.
ناشناس۲۲۶۰۱۹۳۱۸:۴۸:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۴
به خدا قیمت بنزین و گازوئیل خیلی کمه و همش در حال قاچاقه و پولش میره تو جیب قاچاقچی ها و کشورهای همسایه و هزینش میمونه برا ماها تو ترکیه هر لیتر بنزین 40 هزار تومنه تو پاکستان 30 هزار تومنه حداقل قیمتش رو هر سال بصورت جزئی افزایش بدید تا به سطحی برسه که نشه قاچاق کرد مثلا امسال آزادش رو کنید 4 یا 5 تومن
حسین۲۲۶۰۵۵۵۲۲:۵۵:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۴
اتفاقا هکر سهمیه ها رو فریز کرده بود و هر چی بنزین میزدی کم نمیکرد از سهمیه، اینها هم سیستم کارتی رو کلا قطع کردن که کسی بنزین سهمیه ای نزنه!
ناشناس۲۲۶۰۶۴۳۰۰:۰۵:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۵
آمریکا کثیف خب سهمیه هارو افزایش میدادی چرا بنزین ارزان رو هک گردی بنزین آزاد رو باز گذاشتی
ناشناس۲۲۶۰۶۴۹۰۰:۱۰:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۵
به نظرم کار هکرهای داخلی بوده البته هکر استفاده نکنیم بهتره گفته شده دیگه سیستم دستکاری شده .
ناشناس۲۲۶۰۶۵۵۰۰:۱۸:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۵
پس سامانه هوشمند پخش، زیاد هم هوشمند نیست!!!
ناشناس۲۲۶۰۸۳۶۰۸:۳۶:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۵
پدافند غیر عامل جواب بده .
هکمراد هکدوست۲۲۶۱۵۱۲۱۴:۴۴:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۵
الحمد الله بواسطه این حمله هکری مردم مجبور شدند بنزین 3 هزار تومنی بزنند و از قضا مقداری از هزینه ها جبران شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین