انتفاضه جدید فلسطینیان در راه است؟

گروه جهان الف،   4000803151

این روزها اوضاع در اراضی اشغالی شباهت زیادی به روزهای قبل از آغاز نبرد شمشیر قدس دارد.

انتفاضه جدید فلسطینیان در راه است؟

به گزارش الف، به فاصله کمی از پایان ننبرد شمشیر قدس» میان گروه های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در مه سال جاری میلادی، زمزمه های آغاز دور تازه ای از درگیریها در محافل صهیونیستی به گوش میرسید و فلسطینیها نیز صراحتا اعلام کردند که برای هرگونه سناریو جنگ در مرحله بعدی آمادگی دارند.

درواقع آتش بسی که در این جنگ با تلاشهای آمریکا و مصر حاصل شد کاملا شکننده بود و صهیونیستها شکست در جننگ 12 روزه غزه را هنوز هم هضم نکرده اند. اما آنچه که مانع از بروز علنی یک جنگ گسترده میان 2 طرف تاکنون شده ترس نهادهای سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی از قدرت نظامی گروه های مقاومت به ویژه حماس است؛ موضوعی که افسران و کارشناسان اسرائیلی بارها به آن اعتراف کرده اند.

اما در دوره اخیر به ویژه طی 2 ماه گذشته اتفاقاتی در اراضی اشغالی به وقوع پیوست که موجب تشدید تنش و درگیری میان فلسطینیان و صهیونیستها شده و زنگ خطر را برای آغاز یک نبرد و احتمالا انتفاضه جدید فلسطین به صدا در می آورد. برجسته ترین تحولی که فلسطین اشغالی اخیرا شاهد آن بود فرار 6 اسیر فلسطینی از زندان امنیتی جلبوع رژیم صهیونیستی در اواسط شهریور گذشته بود که محافل اسرائیلی را به هم ریخت.

حواشی مربوط به فرار این اسرای فلسطینی و اقدامات غیرانسانی که متعاقب آن در زندان های اسرائیل علیه اسرای فلسطینی به ویژه اسرای جنبش جهاد اسلامی صورت گرفت، بار دیگر خشم فلسطینیان و گروه های مقاومت را برانگیخته و تاکید کردند که اگر نبرد شمشیر قدس 1 برای دفاع از مردم قدس و اماکن مقدس به وقوع پیوست، در صورت ادامه جنایتهای اسرائیل، نبرد شمشیر قدس 2 با عنوان حمایت از اسرا در راه خواهد بود.

البته در این میان قاهره به عنوان میانجی اصلی میان گروه های فلسطینی و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از وقوع یک جنگ دیگر انجام داده و حتی صهیونیستها مجبور شدن به شروط مقاومت در جدا کردن پرونده تبادل اسرا از بازسازی نوار غزه نیز تن بدهند. 

اما تجاوزات نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست عله فلسطینیان در مناطق مختلف از جمله کرانه باختری طی 2 هفته اخیر هم زمان با فصل برداشت زیتون در مناطق فلسطینی شدت گرفته و همین امر فرضیه هایی درباره وقوع انتفاضه جدید فلسطینیان مطرح میکند. طی 2 روز گذشته نظامیان صهیونیست با یورش وحشیانه به کرانه باختری و قدس اشغالی در مجموع 7 فلسطینی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

این موضوع واکنش شدید مقاومت فلسطین را به دنبال داشته و درباره ادامه تجاوزات اشغالگران هشدار داد. از سوی دیگر، از آنجایی که پروژه مقاومت در فلسطین بعد از نبرد شمشیر قدس دیگر صرفا متعلق به نوار غزه نیست و همه مناطق فلسطینی حتی اراضی اشغالی 1948 را نیز دربرگرفته احتمال وقوع انتفاضه جدید بیشتر می شود.

همچنین اوضاع در اراضی اشغالی شباهت زیادی به وضعیت این مناطق چند روز قبل از آغاز جنگ 12 روزه غزه داشت و از طرف دیگر اسرائیلیها نگران آغاز یک انتفاضه موشکی دیگر مشابه نبرد شمشیر قدس هستند. صهیونیستها نگرانند که کابوس موشکهای مقاومت و ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری آنها بار دیگر تکرار شود. به همین دلیل از چند روز گذشته ارتش اسرائیل در مرزهای نوار غزه به حالت آماده باش درآمده است.

آنچه که این فرضیه را تقویت میکند اقدامات تازه اسرائیل علیه فلسطینیان در مسجدالاقصی و قدس اشغالی است؛ یعنی همان شرایطی که موجب آغاز نبرد شمشیر قدس شد. درحالی که رژیم صهیونیستی محدودیتهای فراوانی برای ورود فلسطینیان به مسجدالاقصی وضع کرده دادگاه مرکزی این رژیم مجوز برگزاری نیایش برای اسرائیلیها را طی 20 روز گذشته صادر کرد که البته بعد از فشارهای داخلی و خارجی و هشدار گروه های فلسطینی، دادگاه اسرائیل از تصمیم خود عقب نشینی کرد.

از سوی دیگر منطقه «باب العامود» قدس به عنوان تاریخ و میعادگاه مقاومت مجددا همانند روزهای قبل از آغاز جنک اخیر غزه ضحنه درگیری شدید میان فلسطینیان و صهیونیستهاست. محدودیت های زیادی برای تردد فلسطینیها در این منطقه ایجاد شده و نیروهای پلیس اسرائیل همراه با سگهای خود برای فلسطینیان در منطقه باب العامود مزاحمت ایجاد میکنند.

علاوه بر آن فلسطینیان همچنین شاهد برافراشته شدن پرچم های رژیم صهیونیستی در منطقه باب العامود هستند که یک اقدام خطرناک و تحریک آمیز از جانب صهیونیستها محسوب میشود و با درگیریهای بیشتری همراه شده است.

اسرائیلی ها به خوبی به یاد دارند که مقدمات جنگ 12 روزه غزه از زمان تحرکات آنها برای برگزاری تظاهرات موسوم به «راهپیمایی پرچم» در منطقه باب العامود که یه مکان ویژه و مقدس برای فلسطینی هاست آغاز شد.

رسانه ها و کارشناسان صهیونیست نیز درباره انفجار اوضاع در کرانه باختری هشدار داده و اعلام میکنند همزمان با تحرکات اسرائیل برای یافتن افراد نزدیک به حماس و جهاد اسلامی که فعالیتهایی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین انجام میدهند موجب تشدید خشم گروه ها و عناصر مسلح در کرانه باختری شده است.

صهیونیستها همچنین نگران تضعیف جایگاه تشکیلات خودگردان و رئیس آن «محمود عباس» بعد از افزایش هماهنگی با اسرائیل هستند؛ چرا که به نظر میرسد اکنون حماس جایگاه مردمی بالاتری نسبت به تشکیلات خودگردان و ابومازن دارد و در صورت آغاز انتفاضه جدید، این تشکیلات اعتباری برای مهار فلسطینی ها نخواهد داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین