عاقبت تبعیض: فاجعه فرار مغزها به سوی رشته های پزشکی

حسین رجائی، گروه اجتماعی الف،   4000716092 ۱۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
عاقبت تبعیض: فاجعه فرار مغزها به سوی رشته های پزشکی

سالهاست در مورد آسیب فرار مغزها به خارج از کشور صحبت می‌شود ولی متاسفانه نسبت به تهدید بسیار بزرگتر فرار مغزها در داخل کشور غافلیم.

تا پیش از این باید غصه می‌خوردیم که چرا به دلیل سیاست های نادرست، استعدادهای ناب از علوم انسانی به سمت رشته های مهندسی سرازیر شده و ما را با بحران کنونی کمبود مدیران و برنامه ریزان قوی روبرو ساخته است. اکنون با غصه بزرگتری مواجهیم: تلنبار شدن استعدادهای برتر در صف رشته های پزشکی و خالی شدن صف سایر شاخه ها و علوم دانشگاهی! 

نتایج کنکور امسال، به روشنی ابعاد این بحران را نشان می‌دهد. مقایسه درصدها یا تراز پذیرفته شدگان برترین دانشگاه های مهندسی با پذیرفته شدگان برترین دانشگاه های پزشکی یا با قبولی های سال‌های گذشته همین دانشگاه های مهندسی، خبر از رخداد فاجعه بزرگی در آینده می‌دهد.

مسلم است که مسئله درمان (به عنوان بخشی از موضوع بزرگتر سلامت)، یکی از وجوه بسیار مهم زندگی انسان است ولی مگر چند درصد از مسائل و دغدغه ها و اشتغالات زندگی بشر را تشکیل می‌دهد که باید همه مغزهای خود را به آنسو فراری دهیم. کجای دنیا می‌توانیم این طنز تلخ را بگوییم که تعداد داوطلبان کنکور تجربی ما چندبرابر کنکور ریاضی است!؟ 

اگر پیش تر با بحران سرمایه انسانی در حوزه مدیران سیاسی و اقتصادی و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی روبرو بوده ایم، اکنون می‌خواهیم با بحران کاهش نخبگان در بخش های تولیدی و زیرساختی کشور چه کنیم!؟ با خالی کردن مغزها در صنایع برق و ارتباطات، در بخش عمران و دیگر صنایع تولیدی کشور با چه آینده ای مواجهیم؟ برای نسل های آینده چه میراثی می‌خواهیم به یادگار بگذاریم؟ آیا اینگونه هدر رفت منابع انسانی، اهمیتش کمتر از هدر دادن منابع طبیعی و زیست محیطی است!؟ 

همه خیلی خوب می‌دانیم که علت بحران بوجود آمده چیست: «تبعیض» و احتمالا خیلی هایمان می‌دانیم علت چشم بستن بخشی از مسئولان کشور بر این وضعیت اسفبار چیست: «قدرت و نفوذ بالای برخی از صاحبان منافع در حوزه درمان» 

البته کشور ما از این نوع تبعیض ها و گروه و صنف گرایی ها، ضربه بسیار خورده است. وضعیتی که در آن هر صنف و گروهی که قدرت و نفوذ بیشتری دارد، امتیازات و انحصارات بیشتری را طلب کرده و بقیه را به حاشیه می‌راند. نوعی از اداره جزیره ای کشور که در آن هر صنف و گروهی قلمرو حکمرانی مستقلی دارد و منافع خودش را بر منافع ملی و میهنی مقدم میدارد.
هر وقت هم اراده ای در کشور برای کاهش تبعیض های موجود پیدا می‌شود، فریاد این صاحبان منافع بلند می‌شود. عده ای تهدید به مهاجرت نخبگان از درون جامعه پزشکی یا صنعت نفت و... میکنند و عده ای نسبت به خطر رواج فساد و رشوه خواری در بین قضات و وکلا و سردفترداران و... هشدار میدهند. بلاخره هر یک به نحوی، چماق و ابزاری برای کوبیدن بر سر عدالتخواهان پیدا می‌کنند. 

مسلم است که مقصود این نوشتار هیچ یک از زحمتکشان و تلاشگران کم توقع و گمنام عرصه های پزشکی، قضاوت، وکالت، سردفتری یا صنعت نفت و... نیست. اجازه دهید با تکریم هر فردی در کشور که منافع جمعی را بر منافع شخصی مقدم می‌دارد، از این تعارف های همیشگی عبور کنیم. یکبار هم که شده بخاطر منافع تمام ملت، تعارف و رودربایستی با اقشار و گروه های مختلف را کنار بگذاریم.

اجازه دهید از مسئولان کشور درخواست کنیم به جای چرخه ناتمام باج دادن به صنف ها و گروه های مختلف، مقدم بودن منافع ملی بر منافع صنفی و گروهی را در کشور فرهنگ سازی و نهادینه کنند. ارزش هر صنف و گروهی به خدمت بی منتی است که به جامعه ارائه می‌دهد. خدمتی که با طلبکاری و منت همراه باشد، هرقدر هم که مهم، ارزشی ندارد.

اگر به ما بگویند ده سال دیگر نفت کشور تمام می‌شود، چه حالی پیدا می‌کنیم!؟ پس چگونه است الان که متاع بسیار گرانبهاتری را داریم از دست می‌دهیم اینقدر بی تفاوت شده ایم!؟ تفاوت کنونی کشور ما با ژاپن به خوبی گویاست که سرمایه های انسانی چقدر مهمتر از سرمایه های طبیعی هستند.

چه کسی گفته ارزش کار و تلاش و تحصیل یک فارغ التحصیل دانشگاه مهندسی، باید یک چندم فارغ التحصیل مشابه در دانشگاه پزشکی باشد!؟ چرا باید فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های مهندسی کشور به عنوان سرمایه های آینده رونق تولید و تقویت زیرساخت های کشور، تحصیلات خود را رها کرده و مثل بقیه بروند در صف قبولی کنکور تجربی بایستند. آیا عیان تر از این هم میشود با توزیع رانت، صف درست کرد!؟ تفاوت این صف کاذب کنکور تجربی با صف خرید دلار چیست!؟ چه کسی پاسخگوی اینگونه بر هم خوردن نظم اجتماعی است که در آن، جوانان استعدادها و علایق طبیعی خود را رها کرده و به هوای پولدار شدن متقاضی رشته های پزشکی میشوند!؟ می دانیم که حیات اجتماعی ما، به شدت به  این استعدادها و علایق از دست رفته و تنوع موجود در آن ها وابسته است. 

این یک قاعده طبیعی است که هر نوع تبعیض و بی عدالتی، بلاخره یکجا سر باز می‌کند و عاقبت گریبان همه اجتماع را گرفته و تر و خشک را با هم میسوزاند. تبعیض ابعاد بیشماری دارد که اینجا فقط گوشه ای از آن تصویر گردید. اگر سالهاست از بحران مرغ و تخم مرغ رهایی پیدا نکرده ایم، بخش مهمی از آن به دلیل امتیازات و انحصاراتی است که به برخی از سرمایه سالاران در کشور داده ایم. همان ها که تسهیلات بیشتری می‌گیرند و مالیات کمتری می‌دهند. 

تجربه چهار دهه ای انقلاب اسلامی نشان داده که بار میهن و انقلاب بیش از همه بر دوش اقشار ضعیف و کم توقع بوده است و افراد هر چه از رانت بیشتری برخوردار بوده اند، تعهد کمتری نشان داده اند. باید بدانیم که پیشرفت و توسعه کشور در سایه عدالت ورزی و رفع تبعیض محقق شده و باج دادن به گروه ها و طبقات خاص با هر توجیه و بهانه ای، در نهایت به ضرر منافع جمعی و ملی تمام می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۲۱۱۰۰۹:۱۰:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
دوست گرامی، فاجعه بزرگتر از این چیزی است که شما نوشته اید. مردم در مشکلات مالی به خصوص گرانی غرق شده اند. شما تنها یک گوشه کوچک از ماجرا را گرفته و در مورد آن قلم فرسایی کرده اید.
آریابان۲۲۳۲۵۳۳۱۲:۱۹:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
دقیقا اینها قله کوه های یخ است که گهگاه آشکار میشه وگرنه فاجعه بسیار عمیق است زیرا که تصمیم سازان همیشه در این پنداشت هستند که روی سخنشون با "مریخی" هاست نه با همین مردمی که در همین شرایط بسیار نابسامان !!!!!! دارند زندگی میکنند ؛ یعنی مردم باید دائما مشغول فداکاری !!!!! باشند ولی خود اونها .....
ناشناس۲۲۳۲۶۸۱۱۳:۰۸:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
وقتی عنوان مقاله را دیدم فکر کردم که می خواهد به موضوع سهمیه ها به خصوص سهمیه هیات علمی اشاره کند . وقتی تولید تعطیل و واردات حرف اول را می زند چه نیازی به مهندس داریم ؟
ناشناس۲۲۳۵۶۴۲۰۹:۰۱:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
هیات علمی سهميه ندارد. تسهیلات انتقال با شرایط سخت دارد. تسهیلات انتقال برای سایر دانشجوها هم امکان پذیر است. آنچه سهمیه دارد خانواده های شاهد و ایثارگران هستند و سهمیه مناطق 2 و 3. و الان هم که افغانی و .. به آن اضافه شده.
ناشناس۲۲۳۲۷۳۹۱۳:۳۰:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فاجعه بزرگ از بین رفتن امید و اعتماد ملته
ناشناس۲۲۳۳۰۶۰۱۵:۵۴:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اصلا چیز کوچکی نیست بازی با جان مردم و درد و رنج کشیدن از بیماریها که هزینه های بسیار سنگین درمان هم این رنج را چندبرابر می کند چرا مثلا در یک شهر 300 هزار نفری تعدا دمتخصص ها و پزشکان باید اینقدر کم باشد بطوری که در بعضی تخصص ها به 5 نفر هم نمی رسد و دربقیه هم کمتر از 10 نفر هستند چرا ؟
ناشناس۲۲۳۳۰۶۷۱۵:۵۶:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
پزک محترم شما اگر بفکر مردم بودید اینقدر هزینه های درمان را بالا نمی بردید الان هم نمی خواهد فرافکنی کنید
لیلا۲۲۳۳۴۴۶۲۰:۱۹:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ماهم یه موقع هایی همچین فکرهایی می کردیم بچه هایی که همراه مادر دانشگاه آزاد درس می خواندند رشته های پرستاری هنوز فارغ والتحصیل نشده بودند در بیمارستان‌ها استخدام شدند تابه خارج مهاجرت کردند ولی من رشته پژوهشگری علوم اجتماعی خوندم چقدر پول واحدهای عملی دادیم هنوز بیکار م اگه عقل داشتم رفته بودم دوباره پرستاری خونده بودم بیکار نبودم.
ناشناس۲۲۳۲۱۱۱۰۹:۱۱:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چه پزشک شوی چه مهندس، باید جزو خودی ها باشی تا کار خوبی بدست آورده و ترقی کنی.
ناشناس۲۲۳۲۴۰۶۱۱:۲۳:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
باید در دانشگاه امام صادق باشی چه کسی در این کشور جوابگوی لوث شدن اسامی مقدس بخاطر این نامگذاری ها دارد؟ این دانشگاهی که همه اش رانت و آقازاده بازی است چه ربطی به امام صادق دارد؟
ناشناس۲۲۳۲۵۷۹۱۲:۳۴:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
از نامگذاری موسسات اعتباری ..... که بدتر نیست!!!!!!
ناشناس۲۲۳۲۸۸۸۱۴:۲۹:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
کافیه از دانشگاه های علمی کاربردی که عین مور و ملخ همه جا هستند و براحتی و با کمک استادهای کم سوادش مدرک بگیری و با پارتی به پستی دولتی برسی فقط خدا اونروز را نیاره که پذیرش رشته های پزشکی هم در این دانشگاهها و موسسات غیر انتفاعی آزاد بشه اونوقت فاتحه مدارک آنها مثل مهندسی و علوم انسانی خوانده شود.
ناشناس۲۲۳۳۰۵۳۱۵:۴۹:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خیر اینطور نیست الکی ترین پزشک هم وضع خوبی دارد
ناشناس۲۲۳۴۷۷۴۱۷:۱۸:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۸
آخه چرا چرت و پرت مییگی، آخه تو پزشکی؟ از نزدیک کسیو میشناسی؟ اطلاعاتی داری؟ الکی حرف زدن راحته به خدا
Niknam۲۲۳۳۲۰۰۱۷:۱۹:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
دیگه این روزا پزشکی یه بیزینسه امثال دکتر قریب خیلی انگشت شمارند
ناشناس۲۲۳۳۶۷۱۲۳:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
البته یکی دو ساله که گرایش به مهندسی مقداری بیشتر شده دلیلش اینه که تمایل به خارج شدن از کشور بیشتر شده و این مسیر با مهندسی خوندن هموارتره
ناشناس۲۲۳۲۱۱۶۰۹:۱۳:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
باید سعی کرد در دانشگاه امام صادق قبول شد. چون تمام مسئولان بلند پایه کشور فارق التحصیل این دانشگاه هستند.
تبریزی۲۲۳۲۳۹۱۱۱:۱۶:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اسمش رو کامل بگید لطفا: دانشگاه غیرانتفاعی امام صادق.
ناشناس۲۲۳۲۶۶۸۱۳:۰۲:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
یعنی این که چند نفر را بزک کنند از فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه عده ای هم....!
مهدی۲۲۳۲۱۳۷۰۹:۲۱:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حرف حق بود .اما متاسفانه کو گوش شنوا.افسوس
سیدمحمد۲۲۳۲۱۴۴۰۹:۲۴:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
کار از نصیحت گذشته. یه مدیر سیاسی میهن پرست مقتدر عادل این کشور میخواد که این بساط رانت‌خواری در حوزه های مختلف رو جمع کنه. روی هر حوزه ای که دست میذاری همین وضعه‌؛ اشتغال، مسکن، خودرو و.... هرجایی که میشه امتیازی یا ثروتی اندوخت به ضرر عامه ی مردم، همین وضعیت ایجاد شده. یه رنسانس بزرگ میخواد
ناشناس۲۲۳۳۰۴۸۱۵:۴۷:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
رنسانس؟! انقلاب قدیمی شد؟!
ناشناس۲۲۳۲۱۶۶۰۹:۳۱:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مهندسی را با اون همه سختی قبولی و سختی رشته رفتند واردش شدند ولی خیلی درامدی نداشت در نتیجه کسی الان خودش را به زحمت نمیندازه رشته هایی بخواند که سخت باشند و درامدشان ناچیز باشد و در اینده هم همینطور خواهد بود یک جوگیری در دهه 60 و 70 بود برای مهندسی خواندن که تمام شد پزشکی از هر لحاظ بهتره
تبریزی۲۲۳۲۳۹۹۱۱:۱۹:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تا وقتی شماها فکر می کنید علوم پایه اصله و بقیه فرع و فکر می کنید نخبه و مغز کسیه که مهندسی و پزشکی خونده مملکت درست نمی شه. تا یه مملکت از نظر علوم انسانی درست نباشه توش مهندس هم به جایی نمی رسه. پزشکش هم می شه زیرمیزی بگیر.
ناشناس۲۲۳۲۷۲۷۱۳:۲۲:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ربطی به نظر من نداشت واقعیت را بیان کردم
ناشناس۲۲۳۲۸۹۴۱۴:۳۱:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
به به جناب تبریزی نوخبه علوم انسانی که می‌گفت «ولی فایزر فوتی نداده» و تا کامنت متقن منو دید بدو بدو اومد گفت «داده ولی کم داده!» اینم از نوخبه علوم انسانیمون که الفبای منطق رو بلد نیست ولی ادعای نوخبگی داره. رتبه زیر ۱۰۰ کنکور دکتری ( که نهایتا در هر رشته چند صد شرکت کننده داره ) هم آوردند ایشون. بر طبق حرف خودشون هم حیوان خانگیشون که با آمریکا ارتباطاتی داشته ایشون رو تحویل نمی‌گرفته.
یک۲۲۳۳۲۲۶۱۷:۴۵:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بله درست میفرمایید، اشکال موضوع این جاست که همه فکر میکنند که تجربی و ریاضی اصل هستند و هرکس رفته علوم انسانی استعداد نداره به نظر من انسان به شفا محتاج تره تا بقا
ناشناس۲۲۳۲۱۶۷۰۹:۳۲:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خیلی از کشورهای پیشرفته ، اقتدار و سرآمدی خود را مرهون نیروی انسانی و مدیریت کارآمد می دانند . عمده این کشورها منابعی مثل نفت ویا گاز ودیگر مواد معدنی را دارا نمی باشند . ۳۳ سال از پایان جنگ می گذرد ، دراین مدت حتی سعی نکردیم مدلهای موفق وتجربه کشورهای دیگر را مورد مطالعه قرار دهیم و برای کشورمان برنامه های بلند مدت تدوین واجرا کنیم . وضعیت فعلی کشور ، حاصل روزمرگی در امور جاری کشور است .
ناشناس۲۲۳۲۱۷۵۰۹:۳۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
جناب آقای رجایی سلام مطلبتان خواندم و منطقی و بجا بود ولی بنده بعنوان پزشک احساس میکنم شما دچار دید تونلی،tunnel vision، شده اید و مشکلات را فقط در حد نوک بینی میبینید. فقط دوست دارم بررسی کنید که چرا در پذیرش تخصص پزشکی امسال بیشتر از ۶۵۰ صندلی رشته های تخصصی بالینی خالی مانده؟مگر همه دوست ندارند به رشته پزشکی بیایند؟پس از پزشک عمومی شدن به کجا میروند؟لطفا تا دیر نشده بررسی نمایید و طی یک مقاله در همین سایت بگذارید.
ناشناس۲۲۳۳۰۳۵۱۵:۴۳:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چون شما پذیرش نمی کنید چرا پزشک متخصص اینقدر کم هست چون شما نمی گذارید
ناشناس۲۲۳۳۵۰۷۲۰:۵۹:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اینکه میگه جاش خالی مونده! یعنی میخوان متخصص جذب کنن ولی تمایل پزشکا برای متخصص شدن کم شده. چرا؟ چون پزشک عمومی بهتره؟! معلومه که نه! چون 1000 تا پزشک فقط تو همین تابستون برای ادامه تحصیل (و زندگی) از کشور خارج شدن... کسایی که میگن ایران بهشت پزشکانه چند سال دیگه با کمبود بیشتر پزشک باید سر کنن، چون اینجوری راحتتر میشه بدبختی مردم رو به پزشکا ربط داد...
ناشناس۲۲۳۵۳۱۰۲۳:۲۸:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
آقا داره میگه ظرفیت تخصص خالی مونده، پذیرش می کنند، کسی نمیره
عمران۲۲۳۲۱۷۹۰۹:۳۷:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ربطی به تبعیض ندارد، در تمام دنیا حرفه ی پزشکی روز به روز پر درآمدتر میشود، چون «سلامت» با ارزشترین موهبت زندگی انسان است. از طرفی نسل جوان هم به شدت وابستگی به مال و ثروت اندوزی دارند و از طرفی علایق شخصی و استقلال فکری در نسل جوان کاملا خشکیده است. نتیجه اش جمعی که گله وار بدون توجه به علایق و استعدادهایشان به سمت آینده ی شغلی پر پول هجوم می آورند. هیچ راهی هم ندارد فقط باید بازار کار به تعادل برسد.
ناشناس۲۲۳۳۰۵۰۱۵:۴۷:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هیچ کجا دنیا مثل ایران نیست الکی نگویید در دنیا حداکثر حقوق یک پزشک در اوجش نهایت 5 نهایت نهایتش 10 برابر حقوق متوسط هست ولی در ایران به 50 تا 100 برابر هم می رسد و برای پزشکان خاص خیلی بیشتر هم هست .
عمران۲۲۳۳۸۴۳۰۳:۰۰:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۸
حتی اگر در ایران متوسط درآمد پزشک ۱۰۰ برابر متوسط حقوق باشد که نیست، دلیلش عدم تعادل بازار کار است، با افزایش تعداد پزشک ها به تعادل میرسد.
ناشناس۲۲۳۴۷۷۶۱۷:۲۲:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۸
تو یا به جز شهرتون هیچ جای دنیا رو نرفتی و ندیدی، فقط یه چیزی این ور اون ور شنیدی و خوندی، یا نمیدونی 10 برابر، 50 برابر و 100برابر یعنی چقدر
صادق۲۲۳۳۰۹۱۱۶:۰۲:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
به شما توصیه میکنم نسبت درآمد مهندسان و پزشکان را در کشورهای صنعتی(آلمان، ژاپن، آمریکا و...) جستجو نمائیدخواهید دید که مهندسین در این کشورها با اختلاف بسیار زیادی از پزشکان حقوق بیشتری دریافت میکنند
فرهنگی۲۲۳۳۲۷۶۱۸:۱۶:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حدود 50 هزار معدل بیست در امتحان نهایی نشان از نخبگی این افراد داردکه اکثر انها هدر می روند
محمدرضا۲۲۳۳۶۱۵۲۲:۱۷:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
سلام آمریکا که بعد از کشور ما در پزشک سالاری رتبه دوم رو به خودش اختصاص داده درآمد پزشکان متخصص نهایت ۷ برابر سرانه(درآمد متوسط) هست ما تو ایران واقعا شورش رو در آوردیم چون از پزشک میپرسیم آقای پزشک چند تا پزشک میخوایی آموزش بدی که واقعا نوبره
ناشناس۲۲۳۵۳۸۱۰۰:۳۰:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۹
هیچ جای دنیا این طور نیست در کشورهای دیگه به همه ی رشته ها به یک اندازه اهمیت داده میشه ما قرن ۲۱ ام هستیم جامعه بودن هیچ شغلی به خصوص مهندسان خوب امکان پیشرفت نداره
ناشناس۲۲۳۲۲۰۶۰۹:۵۰:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
رشته مهندسی در ایران یعنی بیگاری برای کارفرمایان. استخدام دولتی هم که محدود هست. من که فارغ التحصیل از دانشگاه خوبی هم هستم بعد از 7 سال سابقه کار می گویم اشتباه کردم. ایران جای خوبی برای کارمندی نیست.
ناشناس۲۲۳۲۲۰۹۰۹:۵۳:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فاجعه فرار مغزها، مهاجرت است.
ناشناس۲۲۳۳۴۷۰۲۰:۳۵:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هر دو فاجعن ولی با ابعاد مختلف
ناشناس۲۲۳۲۲۱۵۰۹:۵۸:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
این رشته سر دراز دارد.
مهندس خسته۲۲۳۲۲۲۶۱۰:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فقط میتونم بگم هعی
ناشناس۲۲۳۲۲۳۹۱۰:۰۷:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
یه نگاهی به آلمان و دانمارک و سوید و اینا بکنید یاد بگیرید
ناشناس۲۲۳۲۲۴۷۱۰:۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اینقدر در این سال ها از فرار می گویید ماندم چرا ایران هنوز سرپا هست!
علی هاشمی۲۲۳۲۴۳۱۱۱:۳۵:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
آیا این سر پا ایستادن است .برادر عزیز ، این نشانه محجوب و مظلوم بودن مردم شریف ایران هست که بخاطر خون شهدا و امنیت داشتن چشم بر مشکلات و کار نابلدی مدیران بسته اند . اما با این فرمان که داریم جلو می‌رویم ، متاسفانه از آینده بسیار بیمناک هستم .
ناشناس۲۲۳۲۸۷۵۱۴:۲۴:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
شمع هم تا آخرين لحظه سرپاست ولي به تدريج آب مي شود.
ناشناس۲۲۳۴۳۵۴۱۲:۲۹:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
تا آنجا که ما می‌دانیم بیش از 70 سال است دارد شمع می سوزد ولی هیچ اتفاقی نیافتاده!
ناشناس۲۲۳۳۲۴۷۱۷:۵۶:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
وضعیت کشورآیانمایانگراین نیست که نخبگان رفته اند ؟؟؟؟
ناشناس۲۲۳۳۸۱۷۰۱:۴۴:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۸
وقتی که ببینی داره می خوره زمین دیگه دیره شده!
ناشناس۲۲۳۲۲۴۸۱۰:۱۱:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تازه عده ای از دانش آموزان بیچاره جوگیرانه به سمت پزشکی میتازند و بعد از قبولی متوجه میشوند علاقه ای به این رشته ندارند و پشیمان میشوند و حسرت میخورند که چرا رشته دیگری انتخاب نکردند
دهه هشتادی۲۲۳۴۰۷۴۰۹:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۱۸
من به یه رشته مهندسی علاقه دارم ولی این جور که می بینم آینده خوبی نداره از یک طرفم تمام حرف خانوادم پزشکیه اما هیچ علاقه ای به پزشکی ندارم خیلی هم درسخونم امسال انتخاب رشته دارم موندم چیکار کنم.
ناشناس۲۲۳۲۲۷۵۱۰:۲۳:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
این تورمهای وحشتناک و اقتصاد نابسامان و ته مانده انگیزه را از جوانان دانشجو میگیرد
ناشناس۲۲۳۲۳۰۰۱۰:۳۷:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
نه‌رشته‌های‌پزشکی‌ونه‌رشته‌های‌مهندسی‌اگرمیخواهی‌بعدازدوسال‌بلی‌بعداز‌دوسال‌تحصیل باحقوق‌مکفی‌استخدام‌رسمی‌بشوی‌فقط‌حوزه‌های‌علمیه
هادی۲۲۳۲۸۳۱۱۴:۰۸:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حوزه علمیه؟ اینکه چند نفری رفتن جایی مشغول شدن و حقوق به قول شما مکفی میگیرن رو کاری ندارم ولی اکثریت این قشر درآمد بسیار پایینی دارن و در اولیه های زندگیشون موندن. اگه کمی تحقیق کنی میبینی/
ناشناس۲۲۳۵۶۱۶۰۸:۲۳:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اگه این جور بود که اکثر جوونا می رفتن حوزه علمیه.
ناشناس۲۲۳۲۳۰۴۱۰:۳۷:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بهتر در دهه های گذشته چقدر مهندس و لیسانس علوم انسانی اضافی تولید کردیم ؟؟؟ که اکثرشان بیکار یا شعل غیر مرتبط دارند مهندسین شاغل هم یک صدم در امد یک پزشک و دندان پزشک را ندارند یا قدرت نزدیک کردن در امد و ایجاد شغل رشته های پزشکی و غیر پزشکی را داریم یا اجازه دهیم جوانها در رشته های پزشکی تحصیل کنند بلکه در اینده شغلی داشته باشند و در امدی
ناشناس۲۲۳۲۳۰۷۱۰:۳۸:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مهندسی تو ایران مرده!!
ناشناس۲۲۳۲۳۱۶۱۰:۴۵:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
وقتی فرمان ماشین دست راننده نابلد باشد، هم ماشین نابود می شود و هم سرنشینان
ناشناس۲۲۳۲۳۲۱۱۰:۴۶:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اینکه برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی کار نیست تقصیر پزشک ها نیست و ناشی از افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش در سال های قبل، عدم رشد اقتصادی کشور بدلیل تحریم ها و سیاست های غلط اقتصادی هست. الان فارغ التحصیلان دکترای رشته های علوم پایه دارن با حقوق حدداقل در بعضی شرکتها کار می کنن
محمد۲۲۳۳۵۳۶۲۱:۱۶:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اتفاقا اگر پذیرش پزشکی بالا بره دستمزدها تعدیل میشه. نمونه‌اش مکانیک‌هایی که سر هر کوچه و خیابون هستند. اگر اینقدر مکانیک نبود بلایی که پزشکان بر سر مردم میارن رو مکانیک ها هم سر مردم می‌آوردن...
inci۲۲۳۲۳۲۵۱۰:۴۸:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خوب فرمول ساده هست: به خاطر برهم خوردن نظم سیاسی،روانی و اجتماعی، بیمارسازی در کشور چند ده برابر ساختمان سازی و فرهنگ سازی است! مردم هم هوش و مهارتشان را جایی می برند که تقاضا آنجا بیشتر باشد! ;)
ناشناس۲۲۳۲۳۲۸۱۰:۴۸:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مشکل از اونجای شروع شد که دانشگاه معادل مدرسه قرار دادیم و سر هر خیابون یه دانشگاه ساختیم
بهروز۲۲۳۳۲۶۶۱۸:۰۸:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بله دانشگاه امام صادق با مدیریت خانواده وسایر دانشگاه های اقایان و اقازاده ها و ثروتمندان منسوب به انها که فقط کسب درامد برایشان مهم است نه علم و نه اخلاق.
ناشناس۲۲۳۴۷۵۳۱۷:۰۱:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۸
آمریکا که بیشتر دانشگاه دارد. مشکل این بود واقعا؟؟!
میلاد۲۲۳۲۳۳۸۱۰:۵۳:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مهمتر از اینها سهمیه ها هست ،که یکی از ناعادلانه ترین اونها سهمیه 5 درصد هست که اگر پدر یه نفر حتی ادرصد جانبازی یا فقط 6ماه حضور در مناطق عملیاتی داشته باشه فرزندانش مشمول این سهمیه میشند،قبلا سهمیه 25 درصد شاهد که اضافه میومد میدادند به آزاد ولی الان میدن به 5 درصد که میشه 30 درصد سهمیه،توی کنکور و حتی امتحان دستیاری پزشکی(تخصص)هم هست حدودا 4-5 ساله اومده خواهشا مجلس حداقل این سهمیه را حذف کنه
ناشناس۲۲۳۳۴۰۷۱۹:۴۷:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بیخود حرف نزن سهمیه هم داشته باشی تا درس نخونی بدردت نمیخوره حتی با سهمیه ام کسی رو قبول نمیکنن
ناشناس۲۲۳۴۵۲۹۱۳:۵۷:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۸
کاش ی دانشگاه از هر رشته رو اختصاص میدادن به سهمیه ها تا انگیزه ی بقیه ی هم مشخص بشه اینقدر ولع خارج برا ادامه تحصیل نداشته باشن .کجا درامد پزشکان ۵تا ۱۰ برابر بقیه ی رشته ها هست والا پزشکان بعداز چندسال تو طرح دارن حقوق زیر ده میلیون میگیرن واقعا تو سهمیه ها تجدید نظر کنید ۱۹ سهمیه بقیه ی تو عدالت اموزشی چه کاره اند والا خود انگیزه ی درس خوندن یک ایثار بزرگ هست برا ملت ارزشمند
علی۲۲۳۲۳۴۱۱۰:۵۴:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
من 36 سالمه و دکتری برق دارم و ماهانه 11 تومن درآمد دارم. فقط یه پژو از خودم دارم. پسر عموم که شش سال از من کوچکتره و دندانپزشکه هم هیوندا داره، هم خونه و تازگی خونه باغ خریده ... دیگه طرف چرا باید بیاد مهندسی؟!
ناشناس۲۲۳۲۶۳۵۱۲:۵۰:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چون شما نتونستی نیازی رو رفع کنی که درآمد بالا برات داشته باشه. وگرنه مهندس برق هست با مدرک لیسانس که ماهی 100 تومن داره. الان یک تراشکار یا جوشکار معمولی ماهی 10 20 داره. پس بدون مشکل از خود شماست
ناشناس۲۲۳۳۰۹۸۱۶:۰۵:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
دوست عزیز همه میدونیم که همه جا استثنا هست من هم آدم میشناسم با بازیافت زباله ماهی 200 میلیون درآمد داره. مسئله اینه که به طور کلی سطح درآمد پزشکی در ایران بسیار بالا هست و از اون ور مهندسی خیلی خوار و خفیف شده این داستان که من یکی رو میشناسم که اینجوریه و اونجوری هم فرقی در کلیت ماجرا نداره
مجید۲۲۳۳۱۶۱۱۶:۵۰:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
استثناها رو مثال نزنین، منم برادرم سیکله ، با درآمدش سه تا پزشک رو میزاره تو جیبش
ناشناس۲۲۳۳۵۲۸۲۱:۱۲:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
طرف استادیار دانشگاه شریفه ماهی 10 تومن بهش میدن. به نظرتون چکار کنه؟ مشکل اینه ما واردات تجهیزات و وسایل داریم ولی واردات پزشک نداریم. انحصاره
ناشناس۲۲۳۳۵۵۱۲۱:۳۵:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بله اگه مهندس برق دلال بشه بله ۱۰۰ تومن هم کمه.
ناشناس۲۲۳۴۷۵۴۱۷:۰۲:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۸
حسودی خیلی کار زشتیه! یکی نمیتونه مهندسی قبول بشه و بخونه تا الف این خبرهارو میزاره میاد تو کامنت ها خالی می‌کند...
ناشناس۲۲۳۴۷۶۰۱۷:۰۷:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۸
لطفا چیزی که واقعیت ندارد رو نگید الکی! الان تو مرکز تحقیقات شهید طهرانی مقدم برای کارهای.. هم با اون همه فیلتر استخدام بشید فکر نکنم 100م بدن ماهی.
ناشناس۲۲۳۲۳۵۱۱۰:۵۷:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
وقتی یه پزشک در یک روز اندازه یک ماه یک معلم، یک کارمند و... را درمیاورد، باید هم همه هجوم ببرن پزشکی
تبریزی۲۲۳۲۴۰۳۱۱:۲۰:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
گفتین روزی اندازه یه معلم درآمد دارن؟ پزشک متخصص می شناسم روزی 10 عمل انجام میده بابت هر عمل هم 70 میلیون زیرمیزی می گیره. این میشه روزی 700 میلیون.
ناشناس۲۲۳۲۹۱۶۱۴:۴۱:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اونها یک درصد پزشکان هم نیستند
....۲۲۳۵۲۹۶۲۳:۲۰:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱۸
قبل از این حرفها ب این هم توجه کنید ک هیچ کس الکی وارد رشته پزشکی نمیشه با کلی درس و زحمت کنکور قبول میشه ۳ سال سخت ترین درس هارو حتی دروسی ک ب رشته اش مربوط نیست رو میخونه و پاس میکنه و بعدش شیفت های طولانی و دورس سخت تر و ... همینجوری ادامه داره تا تخصص بگیره و تا زمانی ک تخصص نگیره یا با همون مدرک پزشکی عمومی مطب نزنه درآمد چندانی نداره یعنی یک پزشک تا بیاد به درآمدی ک ازش حرف میزنین برسه شده ۳۰ ۳۱ سال در حالی کا هم سن و سالهاش خیلی جلوترن این حقوق های افسانه ای هم ک ازش حرف میزنین مختص همه پزشک ها نیست و یه عده ای از اونها چنین درآمدی دارند
ناشناس۲۲۳۲۳۵۸۱۱:۰۱:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تنها راه حل افزایش 3 برابری ظرفیت پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هست. هم فضا رقابتی میشه، هم مشتری مداری بهتر میشه، هم هزینه های درمان کاهش پیدا میکنه.یا حق.
ناشناس۲۲۳۲۴۲۲۱۱:۳۲:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برادر بگو چطور بقیه را درست کنیم نه چطور این را تخریب کنیم، تخریبچی
تبریزی۲۲۳۲۴۳۴۱۱:۳۶:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
همین؟ چطوره حقوق و دستمزد باقی مشاغل و رشته ها هم به اندازی مکفی باشه؟
فاطمه۲۲۳۳۲۸۸۱۸:۲۶:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چه ربطی داره؟اون وقت اگه سرنوشت پزشکان مثل مهندسین بشه وضع مملکت درست میشه؟والا اینطوری دیگه هیچ پل تخریب نشده ای باقی نمیمونه با همین ظرفیت پذیرش مهندسین اگر دولت از ایده هاشون حمایت کنه و به اشتغال زاییشون کمک کنه قطعا وضع مهندسان بهتراز پزشکان خواهد بود
ناشناس۲۲۳۲۴۰۲۱۱:۲۰:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خوب فرض همه رشته ها داشته باشیم اول اقازاده ها استخدام میشن بعد اگه جا بود تخصص دارها اشکال جای دیگه اقای نویسنده
ناشناس۲۲۳۲۴۴۸۱۱:۴۵:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
آقای رجایی اگر ریشه ای به مسائل نگاه نکنیم هیچگاه حل نخواهند شد کما اینکه طی این سالها هر بحرانی در کشور ایجاد شد حل که نشد هیچ بلکه ریشه دواند و ماندنی شد. مثلا تورم، بیکاری، رانت، پارتی بازی، فساد مسئولین، اعتیاد، محیط زیست، جمعیت، ازدواج، طلاق، سیاست، فرهنگ هیچکدام در مسیر درستش حل یا هدایت نشد که نشد. باید دید ریشه این تبعیض کجاست؟ باید ریشه را خشکاند.
رصا۲۲۳۲۵۰۳۱۲:۰۵:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
من با مدرک ارشد مهندسی از دانشگاه امیرکبیر ماهیانه ۶ میلیون و سابقه ۱۵ سال در وزارت کار بازرس کارم .... در حالیکه کارم خیلی حساسه(ایمنی و بازرسی کار) ولی پسر داییم ۱۰ سال کوچکتر از من لا مدرک پزشکی ۱۰۰۰ برابر
رضا۲۲۳۲۹۵۰۱۴:۵۵:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
این اعداد و ارقام مربوط به پزشکی نیست ممکن است مربوط به یک نفر بلشد که مدرک پزشکی هم داشته باشد. همچنان که بسیاری از سرمایه داران عنوان مهندسی را هم دارند
ناشناس۲۲۳۲۵۱۰۱۲:۰۷:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فرار مغزها به پزشكي البته فاجعه هست ، اما فرار مغزها به ينگه دنيا و كانادا و بلاد فرنگ و امثالهم بسيار فاجعه بارتر !!
ناشناس۲۲۳۵۳۰۱۲۳:۲۳:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۱۸
اگر شرایط پیشرفت تو همین مملکت و فراهم کنین وآقازادا ها اجازه عرض اندام به کسایی ک واقعا لایق و شایسته ان بدن،جووناهم تو مملکت خودشون کنار عزیزانشون میمونن
ناشناس۲۲۳۲۵۱۱۱۲:۰۸:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حقوق مهندسان و پزشکان باید معادل و عادلانه شود.
ناشناس۲۲۳۲۶۳۰۱۲:۴۷:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مهندسی خوندن اشتباه بزرگی است سخت و بی ارزشه دیوانگی است
SMAH1۲۲۳۲۷۰۲۱۳:۱۴:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تفاوت این صف کاذب کنکور تجربی با صف خرید دلار چیست!؟
ناشناس۲۲۳۲۷۰۶۱۳:۱۶:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
البته نفت ده سال دیگه تموم نمیشه، دشت مرکزی ایران بر روی دریایی از نفت شیل است. ضمن اینکه در دشت مرکزی دریایی دیگر از انرژی خورشیدی داریم.
ناشناس۲۲۳۲۷۷۲۱۳:۴۴:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خدا همه پزشکان و مهندسان راحفظ کنه
اسدی۲۲۳۲۷۸۱۱۳:۵۰:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
کشوی که اقتصاد و سیاست و صنایع و تجارت و توریسم و گردشگری اش تعطیل است چه نیازی به کارشناس این رشته ها دارد.
صادق۲۲۳۲۸۳۵۱۴:۱۰:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
قانون تعارض منافع بخصوص در وزارت بهداشت هرچه زودتر باید تصویب شود. با بودن پزشکان در مدیریت وزارت بهداشت امیدی به حل مشکلات سلامت کشور نیست.
ناشناس۲۲۳۲۸۳۸۱۴:۱۱:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مسله سهمیه ۵ درصد واقعا حق بعضی از شرکت کنندگان نیست چون نسبت به بقیه زحمت کمتری کشیده اند و کمتر درس خوانده اند چون رتبه معادل ان برای کسی که سهمیه ندارد میشود رشته بهداشت یا یک رشته در دانشگاه ازاد و این سهمیه را باید مجلس حذف کند
کارمند۲۲۳۳۸۱۴۰۱:۴۰:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱۸
این سهمیه به صورت مثبت اعمال میشه و تقریبا تأثیری خاصی نداره برای اکثریت و قطعی نیست
ناشناس۲۲۳۳۹۴۰۰۷:۴۱:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۱۸
تو اگر جای حسن روحانی بودی نان اطرافیان خودت را هم تخته می کردی
ایلدا۲۲۳۲۸۳۹۱۴:۱۱:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
این همه سال افسوس خوردیم و یه عده هم گذاشتن رفتن چی شد؟هیچی ،به جای این کارا بیاین تغییر بدیم این وضع رو به جای فرار همینجا با سختی درس بخونیم یا وقتی میریم اون ور یادمون نره کجا بزرگ شدیم و رشد کردیم علاوه بر خدمت به اون کشور به کشور مادریمون هم خدمت کنیم به مردممون خدمت کنیم مثل پروفسور سمیعی بیایم همینجا کار کنیم که حداقل فضا رو برای دانشجوهای آینده درست کنیم ..
تارا۲۲۳۲۸۴۷۱۴:۱۴:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
میشه مقطعی نگاه نکنید قبل از اینکه جمعیت بیاد تو تجربی تو ریاضی بود ، الان هم داره می‌ره تو انسانی نباید در مورد رشته خاصی نظر داد ما نیاز به تعادل داریم و این فقط زمانی درست میشه که هرکس بره تو حوزه استعداد خودش
ناشناس۲۲۳۲۸۷۱۱۴:۲۳:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
همه مشكلات ما از دانشگاه است همان طورى كه امام راحل فرمودند. دانشگاه ها را تعليل كنيد و حوزه ها را گسترش دهيد.
ناشناس۲۲۳۳۷۴۹۰۰:۰۶:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۸
این جمله رو از کجا آوردید تحریف!!!!!
ناشناس۲۲۳۵۰۹۵۲۱:۰۰:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۸
خخخخخ دمت گرم داداش. با این نظر توی این اوضاع بلبشو و گل و بلبل مملکت کلی خندیدیم. آره بابا اصلاً دانشگاه می خوایم چی کار؟؟؟؟!!!!
علی۲۲۳۲۸۷۲۱۴:۲۳:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فاجعه بدتر اینکه این راه سرابی بیش نیست امسال در آزمون دستیاری پزشکی بیش از 400 صندلی تخصص خالی مانده است تورم و عدم عدالت ، سخت گیری عامدانه با کشیک های وحشتناک 13 شب در ماه با حداقل حقوق سرخوردگی و خودکشی در دوره های تخصص پزشکی در انتظار بنده خداهایی است که با رها کردن علایق در سایر رشته عازم رشته های پزشکی می شوند.
ناشناس۲۲۳۳۶۳۵۲۲:۳۲:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خوب پیش کسوتان با کشیک های طولانی سخت گیری می کنند تا پزشک متخصص هر چه دیرتر وارد بازار بشود
رضا۲۲۳۲۹۴۳۱۴:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
نویسنده از زمان عقب است. خیلی هم عقب است. امسال بیش از ششصد نفر ظرفیت تخصص پزشکی خالی ماند. تخصص قلب و رادیولوژی و.. می دانید چرا؟ عطایش را به لقایش بخشیدند. مهاجرت آغاز شده. نشانه هایش کاملا واضح است. بفرمایید تشریف ببرید رشته پزشکی .درآمدش عالی است. مال شما...
محسن۲۲۳۴۱۵۷۱۰:۱۱:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۸
اینقدر ورودی پزشکی کم است که به اندازه کافی، فارغ التحصیل متقاضی برای تخصص وجود ندارد و به همین خاطر صندلی های تخصصی خالی مانده. فارغ التحصیلان پزشکی عمومی هم وقتی می بینند درآمد خوبی دارند زحمت تخصص گرفتن را به خود نمی دهند.
ناشناس۲۲۳۲۹۴۹۱۴:۵۴:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بحث اینجاست که یک شخص علاقه خودشو در چیزی غیر از پزشکی میبینه و چه بسا خیلی بیشتر از یه پزشک هم درس بخونه و زحمت بکشه ولی چرا به اون جایگاهی که باید نمی رسه؟؟ در حد پزشکان که بی خیال، در حد استاندارد هم نمیرسه
تبریزی۲۲۳۲۹۵۹۱۵:۰۳:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
دهنت طلا.
الی۲۲۳۲۹۶۷۱۵:۰۷:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خداشاهد میگیرم که کسی بهم گفت ۸۰۰میلیون بده تا ببرمت تو بانک منم نداشتم بعد امسال که دید بیکارم گفت نیومدی بزارمت سر کار الان دیگه نرخ دومیلیارده اخه من اگر اونقدر پول داشته باشم که دنبال کار ماهی دوسه تومن نمیرم
ناشناس۲۲۳۳۶۸۶۲۳:۱۹:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
دقیقا من با ۳۰۰۰تجربی ب خاطر علاقه ام دکترای دامپزشکی گرفتم دوستم با ۳۵۰۰ رفت پزشکی ولی الان درامد اون کجا و من کجا
ناشناس۲۲۳۲۹۵۶۱۴:۵۹:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
‌فرار‌مغز ها‌به‌خاطر‌ضعیف‌بودن‌ملت‌هست‌تا‌کی‌چشم‌میبندین‌اگر‌کسی‌حرفی‌بزند‌‌گور‌خود‌را‌کنده اینگونه نمیشود‌زندگی‌کرد برای‌افرادی‌که‌افکار‌تحمیل‌شده‌ در‌اثر‌کشور‌های‌دیگر‌را‌دارند‌متاسفم
ناشناس۲۲۳۲۹۸۲۱۵:۱۳:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خیل عظیم فارق التحصیلان و متخصیصن رشته های فن اوری اطلاعات به راحتی و در عرض چند هفته بسیار کوتاه و با حقوق های چند ده برابری جذب شرکت های خارجی اروپایی و آمریکایی و کانادایی می شوند، شدت مهاجرت نیروهای متخصص مسولین را متعجب نمی کند؟ چرا از افکار کهنه و پوسیده فاصله نمی گیرند و فکر درمان نیستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۲۳۳۱۵۹۱۶:۴۹:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فقط سهمیه داشته باشی دانشگاه رشته خوب قبول می شی شغل خوب و درامد عالی بقیه مردم که خودی نیستند. چکار کنند. سلانه 700 هزار تحصیل کرده کشور را ترک. می کنند. چرا؟؟؟؟؟
دامپزشک۲۲۳۳۲۴۶۱۷:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تعرفه پزشکی در ابتدای هر سال به روز می شود و تعرفه های دامپزشکی هر 3-4 سال یک بار. مسلم است که تمام سعی خود را میکنم که پسرم پزشک شود. نه مثل من دامپزشک.
ناشناس۲۲۳۳۳۹۹۱۹:۴۱:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
دانشگاه رفتن در ایران فاجعه است چه پزشکی چه مهندسی
1234۲۲۳۳۴۶۸۲۰:۳۴:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
داداچ یه دکتر متخصص حداقل ده برابر به مهندس خبره درآمد داره.به هرحال پروپکانی نکنید
ناشناس۲۲۳۳۴۷۱۲۰:۳۷:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بله درسته دوستان .این سهمیه ها خیلی ظلم به بچه هایی که واقعا میخونن .چشماشون کور میشه .قدشون در جوانی خمیده میشه .الان من ۴ سال پشت کنکور هستم .کاملا امیدم ا ز دست دادم ولی بخدا قسم عاشق پزشکی ودرمان هستم
ناشناس۲۲۳۳۴۷۵۲۰:۴۰:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تنها راه حل افزایش این سه رشته تجربی پر طرفداره هر سال ۲۵ درصد اضافه کنند تا هر سال لااقل ۱۲۰۰۰ نفر پذیرش پزشکی داشته باشیم الان ۶۰۰۰ نفره خیلی کمه
ناشناس۲۲۳۳۴۹۰۲۰:۴۸:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
عاقبت تبعیض مهاجرت تحصیل کرده های با استعداد به کشورهای پیشرفته و استخدام تحصیل کرده های بی سواد برای مدیریت کشور است
ناشناس۲۲۳۳۵۷۱۲۱:۵۲:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
شما مهندس مخابرات و کارشناس ارشد مخابرات بگیر سخترین ریاضی و مفاهیم تصوری دارد بعد برو برای همراه اول و یا دکل موبایل کار کن ماهی 12 13 تومان. به نظرم تا عاشق رشتت نباشی نیایی و همینطور باید بدونی علاقت درسته یا جوگیریه!!
ناشناس۲۲۳۳۶۳۱۲۲:۳۱:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
من رزیدنت پزشکی هستم با ۱۲ کشیک درما ه وبا حقوق ۲میلیون پانصد هزار تومان. و متاهل. الان پشیمون که رفتم تخصص.این حرفایی که میزنن ،حرفای صد من یک غازه.اینا همش حرف میفته.
ناشناس۲۲۳۳۶۵۶۲۲:۵۲:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بزرگترین مشکل کشور ضعف مدیریت که چه عرض کنم فاجعه مدیریت است و دلیل آن هم اشغال پستهای علمی و تخصصی کشور توسط سیاسیونی است که به بالا وصل هستند
ناشناس۲۲۳۳۷۰۷۲۳:۳۰:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
من مهندسی کامپیوتر خوندم و برنامه نویسم و شرکت تاسیس کردم دیگه داخل ماه که وضع پروژه ها خراب باشه ۵ میلیارد کار میکنیم سود خالص ما توی یه سال گذشته ۷۰ میلیارد تومن بود پولی که یه پزشک با ۲۰ سال کار نمیتونه دربیاره شرکت من تو یه سال در میاره البته بی تاثیر نیست که شرکت من جز تاپ ترین ها تو کشوره
خوی۲۲۳۳۷۱۴۲۳:۳۷:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حقوق پزشکان وکلا کارمندان بهداشت و درمان نسبت به سایر کارمندان دولت کمتر است مقایسه حکم کارگزینی موئد آن است پزشک بعلت نیاز خود وجامعه مجبور به اضافه کاری سازمان مربوطه ازکارکرد پزشک چهل درصد بعنوان کارانه پرداخت می‌نماید درزمان مرخصی ودوران نقاهت حداقل حقوق را می‌گیرد بدینجهت پزشکان بطور متوسط دوبرابر بیش از سایرین کار می‌کنند
ناشناس۲۲۳۳۷۷۳۰۰:۴۲:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۱۸
چرا باید درآمد یک پزشک دهها برابر سایر کارکنان دولت باشد . خانه از پایبست ویران است . خدا میداندکه من معلم با چه علاقه ای وارد آموزش و پرورش شدم و حالا با چه نفرتی دارم از آن خارج میشوم . کو عدالت؟
ناشناس۲۲۳۳۸۷۸۰۶:۰۴:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
اگه زندگیتونو دوس دارین و نمیخواین مثل من با چنتا مدرک بیچاره شید بزارین برین کسی دلش واستون نمیسوزه خودتونو نجات بدین
ایرانی۲۲۳۳۹۴۳۰۷:۴۳:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۸
طبیعت مسیر خودشو میره. وزنه یسمت سنگینتر بشه کشتی غرق میشه. همه هجوم میارن سمت علوم پزشکی، علوم انسانی، مهندسی، علوم‌پایه نابود و کشور میشه اینی که هست.
ناشناس۲۲۳۴۰۲۸۰۸:۴۹:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۸
تو این مملکت چند نفر را دیدین نتوانند دانشگاه را تمام کنند. هر کسی رفته دانشگاه با موفقیت تمام فارغ التحصیل شده. بس دانشگاه های ما هم کشکی بیش نیست. زیادی فکر توسعه نباشین از پی ناقض هستیم.
ناشناس۲۲۳۴۰۵۵۰۹:۰۹:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۸
البته نظر جنابعالی که به این دغه دغه پرداخته اید خوب است ولی مشکل اصلی واساسی تر که موانع زیادی را ایجاد میکنه بایستی از بین برود وان تخریب دیوار بین" خودی"و"غیر خودی "است
ناشناس۲۲۳۴۰۸۷۰۹:۲۸:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۸
کدام پزشک توسط شرکت پیمانکار استخدام شده و نصف حقوق یک کارگر را می گیرد بدون مزایا؟!و کار مهندسی هم میکند!
ساینا۲۲۳۴۱۱۵۰۹:۴۶:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۸
کاش اوضاع درست بشه. الان سه ساله که به خاطر درس نخوندن توی رشته مورد علاقم حالم گرفتس. به خاطر شرایط کشور خانوادم اجازه ندادن توی رشته ریاضی تحصیل کنم و حالا در صورتی که کوچکترین علاقه ای به زیست و پزشکی ندارم، روزی ده ساعت درس میخونم که بهش برسم. و این اصلا اینده ای نیست که بخوامش
صالحی۲۲۳۴۲۴۸۱۱:۲۱:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۸
باید ظرفیت پزشکی و پرستاری و دارو مثل کشورهای اروپایی دو سه برابر بشه تا به بحران نخوریم
جلالی۲۲۳۴۲۸۸۱۱:۵۲:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۸
یکی هم مثل فرزند من با معدل نزدیک 20 در علوم تجربی از فشار روانی کنکور و نداشتن پول برای ریختن تو شکم امثال قلمچی دور علوم تجربی و پزشکی را خط کشیده و رشته ی دیگری میخواند و مسیر زندگی اش عوض شده است
آراد۲۲۳۴۴۲۵۱۲:۵۶:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۸
کشورهای صنعتی قدرتمندترین کشورهای دنیای امروز هستن اما متاسفانه مملکت ما تو صعنت عقب مانده ترین کشور دنیاست. توی همچین کشوری مهندسی به کار نمیاد اخه . من خودم مهندسی خوندم ده برابر بقیه رشته ها فشار های روحی روانی محاسابات و یادگیری نرم افزار های مختلف و یاد گرفتیم ولی یک دهم بقیه امید به کار نداریم . از من به شماهایی که پشت کنکور هستید نصیحت تحصیل در رشته ریاضی و مهندسی تباهی عمرتونه با آینده خودتون بازی نکنید
ناشناس۲۲۳۴۴۵۲۱۳:۱۰:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۸
کاش رشته دلالی می اوردن من میرفتم رشته دلالی چون مسئولین دلال نیاز دارن مثل خودشون
ایرج۲۲۳۴۶۲۶۱۵:۱۰:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۱۸
در مملکتی که علوم مهندسی که شاخص اقتصادی ونظامی وپیشرفت کشورها سنجیده میشود وقتی به بردگی کشانده شود جز ویرانی در آینده برای جمهوری اسلامی تصویری دیده نمیشود مگر اینکه مسولین به جایکاه علوم مهندسی ارزش وافری بیشتر از پزشکی قائل شوند مسولین بخود آیید
ناشناس۲۲۳۴۸۲۵۱۸:۱۵:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۱۸
اکثر پزشکان سهمیه ای و فرزندان افراد خاص و قدرتمندن و به خاطر نفوذی که دارن تعرفه بالا رو برا خودشون تصویب میکنند برا همون درامد خیلی بالایی دارن همین باعث شده که مردم همه بخان پزشک شن
ناشناس۲۲۳۴۹۳۴۱۹:۱۹:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۱۸
فک‌نکنم کسی که پزشکی بخونه باید اصلا به مغز نیاز داشته باشه چون خیلی از رشته های مهندسی اسون تره فقط به یک دلیل پزشک در کشور ما خیلی با ارزش شده اونم اینکه توسعه و صنعت شده صفر و بازار مهندس خوابیده و‌همه مردم مریض و بیمارن و دکترا هم تا دلشون بخواد از مشکلات مردم و درد و بیماری پول می چاپونن از اب گل الود ماهی می گیرن رشته پزشکی هیچی نیست جز اینکه بتونی از سوالات چرت کنکور عبور کنی
مژده۲۲۳۵۰۹۰۲۱:۰۰:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۸
وقتی ک برای رشته ای ک خوندیم ارزشی قائل نمیشن نمیتونی کار مربوط بهش و پیدا کنی حقوق خوب نداری مجبور میشی بری تو رشته های پزشکی. من خودم سال آخر رشته اتاق عمل هستم و الان مجبورم بخاطر ارزش قائل نشدن برای این رشته دوباره کنکور بدم پزشکی بخونم و توی کلاس ما حداقل ۴۰ درصد میخوان دوباره اینکارو انجام بدن
علیرضا۲۲۳۵۱۱۴۲۱:۱۶:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
بایستی آموزش پزشکی و تخصص هم در دانشگاه های غیر دولتی توسعه پیدا کنه و رانت فعلی شکسته بشه ..همین
رامین۲۲۳۵۲۸۷۲۳:۱۳:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
والا پزشکی هم آنچنان درآمد نداره، مگه رشته های خاص و البته کسی که حداقل ده سال پیش تخصص گرفته باشه. من خودم مهندسی خوندم و هیات علمی دانشگام و حقوقم ۱۶ هست، اما همسرم با اینکه متخصص هستند و الان فوق غدد میخونن، بیشتر از ۲۰ نداشتند.
ناشناس۲۲۳۵۳۴۲۲۳:۵۲:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۸
رشته مهندسی رو دانشگاه آزاد به لجن کشید. فقط برای اینکه جیب بعضیها پر بشه. در تعجبم که یک کامنت در مورد دانشگاه آزاد نیست. که این یعنی این رسانه و دانشگاه آزاد اشتراک منافع دارن.
ناشناس۲۲۳۵۴۳۵۰۱:۵۹:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۹
این فاجعه رو با بیکاری و حداقل حقوق در حد وزارت کار برا مهندسین رقم زدید علی الخصوص تحصیلکرده های دانشگاه های تهران و کسانی که آشنای حاجی و... برا سر کار رفتن ندارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین