شهدای واقعی، شهدای خیالی!

گروه فرهنگی الف،   4000703101 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
شهدای واقعی، شهدای خیالی!

چند روز قبل همسر شهید محمد بلباسی، شهيد مدافع حرم متني در شبکه‌های اجتماعي منتشر كرده كه موجب بحث‌های فراواني شد.

در نوشته ايشان آمده است «چه اتفاقي افتاد؟ به‌عنوان همسر شهيدي كه بارها و بارها مصاحبه دادم بايد بگم كه يا مصاحبه‌هایی كه انجام دادم سانسور شد يا همونجا گوشزد می‌کردند كه به خاطر شان شهيد خيلي چيزها رو نگم مثلاً‌ می‌پرسیدند كه از نماز شب‌هایی كه شهيدتون مي خوندن برامون بگين ميگفتم تا زمان شهادت نديدم كه بخونن چون اونقدر خسته بود كه با بدبختي براي نماز صبح بيدارش می‌کردم يا سانسور می‌شد يا سمت‌وسوی مصاحبه رو عوض می‌کردن».

نوشته همسر شهيد بلباسي رونمايي از واقعيت تلخي است كه متأسفانه در دهه‌های اخیر بر افكار و نگرش برخي مسئولان فرهنگي و برنامه‌سازان كشور وجود داشته و تا به امروز نیز ادامه یافته است.

واقعیت حاکم این بوده: ساختن تصويري بسيار آرماني و ماورايي از شهدا كه از دوران كودكي تا لحظه شهادت‌گویی در جهاني ديگر زندگي می‌کردند و با همسالان و جوانان ديگر تفاوت‌های مهم و اساسي داشته و اگر گفته نشود ناممکن بلکه بسیار سخت است كه انسان‌های عادي بتوانند به مقام و جايگاه آن‌ها برسند.

خلق شخصیتی این‌چنین از شهدا قطعاً در نهايت منتج به معرفي الگوهاي غيرواقعي و فانتزي به جامعه می‌شود كه آن‌چنان دور از دسترس است كه شوق و رغبتي در نسل جديد براي رسيدن به آن‌ها ايجاد نمی‌کند. در اين صورت هم به جامعه، هم به شهيد و هم به نسل جديد ظلم می‌شود و نبايد انتظار داشت چنين تصويري قدرت چنداني براي تأثیرگذاری بر افكار عمومي داشته باشد.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در توضیح نوشته همسر شهید بلباسی به نکات جالبی اشاره‌کرده بودند.

یکی از کاربران نوشته بود «چرا رسانه‌هایمان توان جذب مردم به دین‌داری استاندارد را ندارند؟ چرا جوانانمان جذب تریبون‌های رسمی نظام نمی‌شوند؟ پرواضح است چون... تصاویری سانسور شده و البته معوج از واقعیات را منتشر می‌کنند...».

کاربر دیگری گفته بود «کاش دست‌اندرکاران فرهنگ و رسانه می‌فهمیدند آن چیزی که شهدا و راهشان را جذاب می‌کند فقط نماز و روزه و مناجات شبانه نیست. همین سبک زندگی سالم، محبت به خانواده، ادب و احترام به بزرگ‌ترها، دوستی‌های صادقانه، تلاش برای کسب حلال و مهم‌تر از همه احساس مسئولیت نسبت به جامعه بود...»

بدون شک زندگی هر مجاهدی مانند هر فرد دیگری از جامعه دارای فرازوفرودهایی است اما در مقطعی از زندگی تصمیم می‌گیرد با کنار گذاشتن مادیات و زندگی عادی روزمره به دلیل ارزش‌های والا و مقدسات نحوه دیگری از زندگی را انتخاب کند و در راه خدا جهاد کند که انتهای این مسیر می‌تواند به شهادت ختم شود.

دوران دفاع مقدس و جنگ سوریه صحنه‌های بی‌بدیلی از مجاهدت مردان خدا بود. بدون شك عزم جوانان كشورمان مانند شهید محمد بلباسی براي رفتن به سوريه و دفاع از مردم و سرزمین‌های اسلامي در برابر تفكر تكفيري و استكبار جهاني في الذات آن‌چنان مقدس و پاك است كه جايگاه بزرگ و بسيار عظيمي دارد. بنابراين چنین افرادی که در راه خدا كشته می‌شوند از چنان مقام رفیع و شامخی برخوردارند که در احاديث و روايت اسلامي از نحوه مردن آن‌ها به‌عنوان بالاترين نيكي و بهترين مرگ یادشده است.

بنابراین شهدا نیازی به تصویرسازی‌های غیرحقیقی و ساختگی ندارند تا به سرمشق و راهبر فکری جامعه تبدیل شوند بلکه جوشش خون شهيد است كه طي تاريخ موجب می‌شود هميشه راهش رهرو داشته باشد. به همين دليل است كه خداوند در آیه ۱۵۴ سوره مبارکه بقره می‌فرمایند «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ» «و به آن‌ها که در راه خدا کشته می‌شوند، مرده نگویید! بلکه آنان زنده‌اند، ولی شما نمی‌فهمید!».

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۵۰۲۲۱۳:۰۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر آنانی که ابتدای انقلاب جان خود را کف دست گذاشته و از این جهان رخت بر بستند، امروز دوباره زنده می شدند و وضعیت کنونی این مملکت را میدیدند، چه می گفتند؟؟؟
ناشناس۲۲۱۵۲۵۴۱۵:۴۴:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۴
هیچی می‌گفتند خسته نباشید که بااین همه هجوم و هجمه و تحریم دشمن هنوز مقاوم‌ایستاده اید....
ناشناس۲۲۱۵۵۱۱۲۰:۰۰:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۴
کدوم دشمن؟ مگه قرار بود دشمن جز خوار کردن مردم و قحطی درست کردن و ایجاد فاصله طبقاتی بی نهایت .. چند برابر کردن طلاق و اعتیاد و فساد و دزدی و اختلاس و نابود کردن منابع طبیعی و از بین بردن سابقه فرهنگی و دشمنی با محیط زیست و ..چکار کنه؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۲۱۵۴۶۷۱۹:۱۶:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۴
تعجب می کردن که چرا از مسئولان کشور که همگی چندین پسر و نوه پسری دارن اکثرا پدر شهید و جانباز نیستن! و شهدا و جانبازان فقط از مردم عادی هستن
ناشناس۲۲۱۵۰۲۶۱۳:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
رزمندگان به سه دسته تفسیم شدند: عده ای شهید شدند، عده ای ماندند اما سالم و مردمی ماندند و عده ای دیگر مجذوب قدرت و ثروت شده و آخرت خود را فروختند به لذایذ دنیوی.
ناشناس۲۲۱۵۴۶۹۱۹:۱۷:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۴
مسئولان کشور که هیچکدام در جنگ خراش بر نداشتن و فرزندان و نوه هاشون هم هیچکدام به جنگ نرفتن و شهید و جانباز نشدن جزو کدام دسته اند؟ دقت کردید 10 ساله که شهید مدافع حرم از سوریه میارن اما فرزند هیچ مسئولی بین آنها نیست!
ناشناس۲۲۱۵۰۴۳۱۳:۱۹:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۴
نوشته به جایی بود ، متاسفانه از همه چیز باید در جهت مقاصد خاص استفاده ابزاری بشود . از شهدا ، از کودکان ، از زنان ... و متاسفانه در این سالها یک دو قطبی و شکاف شدید بین مردم ایجاد شده است .
ناشناس۲۲۱۵۰۷۹۱۳:۳۸:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۴
روح شهدا شاد
ناشناس۲۲۱۵۰۸۱۱۳:۳۹:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۴
آفرین به خانم شهید بلباسی داداش بزرگ ما میگفت تو جبهه اینقدر بچه ها شیطونی میکردن که تو محله خودشون نمیکردن مثلا میگفت گاهی که بار هندوانه میامد جبهه، بچه ها شبانه به چادر هم پاتک میزدن، یا هندوانه را میخوردن و جاش گِل میگذاشتن. جشن پتو روی بعضیا اجرا میکردن.شبهای روضه که چراغها خاموش بوده و رزمنده ها داشتن گریه میکردن، گلاب را با ما یه مایع قرمز رنگ قاطی میکردن و جلوی رزمنده ها میگرفتن و اونها هم به صورت و دست و لباسشون میکشیدن و بعد روضه .... (خخخ). یا توی همون تاریکی روضه لباس برخی را به پتویی که همه روش نشستن میدوختن که بعد اتمام روضه نمیتونستن از جاشون بلند شن و میخوردن زمین در جبهه ها طوری عمل میشده که توامان هم دارای شعور و معنویت بوده و هم شور و حال و صفا داشته
ناشناس۲۲۱۵۳۳۹۱۶:۵۴:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۴
بعنوان شخصی که بودم و دیدم و انجام میدادیم تایید میکنم
ناشناس۲۲۱۵۴۳۷۱۸:۳۰:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۴
اونور یا اینور؟؟
ناشناس۲۲۱۵۰۸۴۱۳:۴۰:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۴
اون طرف قضیه هم فرهنگ سازی می خواهد که بنیاد شهید باید فکری برایش بکند و آن اینکه تا روزهای اول و ماه های اول دور و اطراف خانواده شهید شلوغه و بعد کم کم خلوت می شود و یک کمبودی حس می شود و احیانا دیده ایم بعضی همسران و...شهدا که انگشت شمارند دست به کارهایی می زنند که مطرح شوند و...و این آفت شده است و بعضی هم جذب منحرفین یا فتنه گرها می شوند که می بینی خدا درجه کارهای این افراد منتسب با شهید فاصله داره...
ناشناس۲۲۱۵۰۸۷۱۳:۴۲:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۴
كلا همه چيمون اينجوريه يه نگاه به صدا و سيما بندازين به اخبار 20:30 نگاه كنين آدم ميمونه بخنده كه بگريه من تو كشور خودم با رسانه هاي رسمي كه هستند احساس غريبگي ميكنم
ناشناس۲۲۱۵۴۹۶۱۹:۴۰:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۴
مثلا؟
ناشناس۲۲۱۵۱۰۹۱۳:۵۷:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۴
مسئولین از شهدا سوءاستفاده تبلیغاتی می‌کنند.
ناشناس۲۲۱۵۱۵۵۱۴:۳۱:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۴
خواهر اینجانب،اصلا در خونه را بروی رسانه باز نمیکنه.میگه خودشون سوال میکنند خودشون هم جواب میدهند و خودشان خاطره‌سازی میکنند!!
ناشناس۲۲۱۵۱۹۱۱۴:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۴
اگه فقط یک موضوع باشه که بتونه یک مملکت و مردمانش رو نابود کنه اون دروغگوییه. چیزی که تمامی ادیان و عقلا روش تاکید دارند ولی متاسفانه کاملا عادی شده
ناشناس۲۲۱۵۲۰۵۱۵:۰۷:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۴
اینقدر راجع به جنگ و رزمندگان دروغ میگن و قهرمان سازی میکنند که حال رزمنده های بی ادعا بد میشه از شنیدنشون
ناشناس۲۲۱۵۲۴۲۱۵:۳۸:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۴
کدام یک از مسوولین بلند پایه فرزند شهید دارن
حسن۲۲۱۵۲۵۸۱۵:۴۶:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۴
بله موارد بر عکس هم دیده شده حتی در صحنه کربلا مانند حر که از جبهه یزید جدا شد و به امام حسین ع پیوست و شهید شد و از آن طرف شمربن یزید ملعون که در جنگ صفین در جبهه امام علی (ع) و حتی از جانبازان جنگ صفین بود که در واقعه کربلا به خاطر زر و زور آن جنایات راآفرید اتفاقا خطر این افراد از کافران واقعی که از اول در جبهه کفر بودند بیشتر است چون به راه راست انها امیدی است ولی به رستگاری امثال انها همانند خوارج هیچ امیدی نیست و در جریان انقلاب هم اکثر اصلاح طلبان از جمله موسوی و کروبی خوارج زمان ما هستند.
ناشناس۲۲۱۵۳۲۶۱۶:۳۴:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۴
والله اکثر جوانایی که رفتن جنگیدن همونایی بودن که همیشه پاتوقشون سر کوچه بود ی مدتی غیبشون میزد بعد هجلشونو میدیم محله سلسبیل تهرون بیشترین شهید تو کل تهرون داره که اکثرشون همونا بودن سنمون کمتر بود ولی میشناختیمشون یعنی همیشه سر کوچشون با کلی جوون دیگه وامیستادن و گاهی ام دعوا میکردن مزاحم دخترا میشدن ولی رفتن جبهه و جنگیدن و شهیدم شدن درست همون موقع بسیج محل هر روز تعدادشون بیشتر میشد و جوونای پاتوق هر روز تعدادشون کمتر و هجلهاشون بیشتر
ناشناس۲۲۱۵۳۷۱۱۷:۱۵:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۴
برای داستان واقعی شهدای مدافع حرم لشکر 27 محمد رسول ا..(ص) در منطقه حلب که با 27 نفر نیرو در برابر یک لشکر تکفیری جنگیدند و حماسه آفریدند به همه جا مراجعه کردیم. ولی هیچ سازمانی حتی سازمان اوج و بسیج صداو سیما و سایر سازمانها هیچ حمایتی نکردند و دست بسر کردند.بهانه بیشتر سازمان ها هم عدم بودجه بود. این در حالیست که برای ساخت سریال های غیر واقعی کلی بودجه فراهم هست ولی برای یک داستان واقعی که پیام جهانی هم دارد 1 ریال هم بودجه نیست.
ناشناس۲۲۱۵۴۷۱۱۹:۲۰:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۴
شهدا رو به نفع یک تفکر .. خاص مصادره کردند. نتیجه این شد که عموم مردم شهدا را فراموش کردند. الان نگاه کنید هفته دفاع مقدس برای چند درصد جوانان مهمه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین