چرا توان هسته ای ایران را نمی توان تضعیف کرد؟

گروه سیاسی الف،   4000702004 ۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها که سیاستمداران غربی دایم از نامحدود بودن فرصت ایران برای تن دادن به خواسته های نامشروع و مغایر با برجام سخن می گویند و به طور ضمنی به گزینه های دیگر روی میز اشاره می کنند، این پرسش دوباره مطرح است که چرا توان هسته ای ایران با خرابکاری و حملات نظامی تضعیف ناپذیر است.

چرا توان هسته ای ایران را نمی توان تضعیف کرد؟

 به گزارش الف انجام اقدامات خرابکارانه علیه برنامه هسته ای ایران، چه به صورت سایبری، و چه ترور و اقدامات نظامی، از مدت ها قبل در دستور کار بوده است. اما این حملات عزم و اراده در تحقق هر چه بیشترِ پیشرفت‌های هسته ای ایران را تقویت کرده اند. نباید فراموش کرد که برنامه اتمی ایران در مراحل پیشرفته ای قرار دارد و محدود به عده ای معدود از دانشمندان و سایت های هسته ای نیست. امری که عملا شانس موفقیت اقدامات خرابکارانه علیه آن را تا حد زیادی کاهش می دهد. 

قریب به دو دهه است که برنامه هسته ای ایران و مسائل مرتبط با آن، یکی از موضوعات مهم در عرصه روابط بین الملل و سیاست جهانی بوده است. ایران و قدرت های جهانی در دوره های مختلف، با یکدیگر(در چهارچوب های گوناگون نظیر مذاکرات ایران با تروئیکای اروپایی و یا مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک) در مورد مساله هسته ای تهران گفتگو و مذاکراتی داشته اند و این مذاکرات دستخوش مسائل و فراز و نشیب های فراوانی نیز بوده است. 

با این همه، قدرت های غربی(مخصوصا آمریکا) و رژیم صهیونیستی به عنوان یک بازیگر منطقه ای، همواره با درجات مختلف، بر گزاره حملات نظامی و خرابکارانه به تاسیسات اتمی ایران تاکید کرد و سعی داشته اند از این طریق، ایران را مجاب به کناره گذاشتنِ توانمندی های هسته ای اش کنند. در این راستا، اخیرا و همزمان با روی کار آمدنِ دولت جدید کشورمان به ریاست جمهوری "ابراهیم رئیسی" نیز، بار دیگر مقام های آمریکایی و به ویژه مقام های سیاسی و نظامی-امنیتی اسرائیلی، پیشرفت های هسته ای ایران پس از خروج آمریکا از توافق برجام را که در واکنش به بدعهدی های طرف های غربی و با هدفِ استیفای حقوق ملت ایران انجام شده اند را برنتابیده و علنا به این مساله اشاره می کنند که گزینه حمله به تاسیسات اتمی ایران و ایجاد خرابکاری و حتی ترور دانشمندان هسته ای کشورمان، گزینه ای است که همچنان روی میز است و در صورت عدم تمایل ایران به بازگشت به میز مذاکره و یا حتی شکست خوردن مذاکرات، امکان حرکت به سمت آن علیه ایران وجود دارد(در این رابطه اسرائیلی‌ها و آمریکایی ها از این مساله با عنوان "طرح بی" یاد می کنند).

با این همه، اینطور به نظر می رسد که حتی طرف های مخالف با ایران نیز به خوبی می دانند که هرگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران و توان هسته ای  کشور، نه تنها موجب پایان یافتن برنامه اتمی ایران نخواهد شد بلکه بر سرعت پیشروی های هسته ای ایران خواهد افزود و عملا اقدامی بیهوده و پرهزینه است. 


*سابقه حملات و خرابکاری ها علیه برنامه هسته ای ایران 

یکی از مهمترین حملات علیه توانمندی ها و تاسیسات اتمی ایران، نَه به صورت نظامی بلکه در قالب حمله سایبری اتفاق افتاده است. در این چهارچوب، در سال های 2009 و 2010، اسرائیل و آمریکا با استفاده از یک بدافزارِ به شدت پیشرفته کامپیوتری با نام "استاکس نت"، تاسیات غنی سازی ایران و سانتریفیوژهای کشور را هدف قرار دادند و موجب ایجاد برخی خسارات برای آن ها شدند. این حمله در نوع خود به عنوان نخستین حمله نظامی با استفاده از ابزارهای سایبری در جهان نیز لقب گرفته است. اگرچه این حمله خساراتی را علیه ایران برجا گذاشت با این حال، ایران توانست سانتریفیوژهای جدیدتر و پیشرفته تری را جایگزین سانتریفیوژهای آسیب دیده کند و در عین حال ظرفیت غنی سازی خود را نیز افزایش داد. 

جدای از این ها، انتشار اطلاعات غلط در مورد ابعاد این حمله سایبری و خسارات آن برای ایران نیز موجب شد تا شانس هرگونه تعامل دیپلماتیکِ موثر با ایران که به مراتب می توانست تبعات بیشتر و بهتری را  داشته باشد، برای طرف های غربی از دست برود و در عین حال، نگاه و دیدگاهِ افکار عمومی و نخبگان سیاسی ایرانی نسبت به توسعه هر چه سریع تر و بیشتر توانمندی های هسته ای کشورمان نیز بیش از پیش تقویت شود. در واقع، این حمله نه تنها قدرت هسته ای ایران را متوقف نکرد، بلکه بی اعتمادی به غرب و مذاکره در مورد مساله هسته ای را نیز در ایران افزایش داد و موجب افزایش بیش از پیشِ قدرت هسته ای ایران شد. 

در طول سال های اخیر، حملات دیگری نیز درقالب بمبگذاری در تاسیسات اتمی کشورمان و همچنین ترور چهره‌های برجسته صنعت هسته ای ایران نظیر شهیدان فخری زاده، شهریاری، رضایی نژاد، علی محمدی و احمدی روشن انجام شده که هر کدام از آن ها نه تنها ایران را هراسان نساخته، بلکه تهران را در پیشبرد توان و قدرت هسته ای ایران، مصمم تر کرده و حتی تحت فشار قرار داده است(به دلیل فشارهای افکار عمومی). 


*چرا برنامه هسته ای ایران با حملات نظامی و خرابکارانه نابود نمی شود؟ 
جهت پاسخ به پرسش فوق می توان سه دلیل اصلی را ذکر کرد. اولا، ایران یک قدرت موثر منطقه ای است که توان هسته ای آن، محدود نیست و در مراحل پیشرفته ای قرار دارد. از این منظر باید گفت برنامه اتمی ایران محدود به شماری معدودی از دانشمندان هسته ای نیست و تاسیسات اتمی ایران نیز در اقصی نقاط این کشور پراکنده شده اند. همین مساله موجب می شود تا ظرفیت ایران جهت پیشبرد برنامه هسته ای اش بالا باشد. در این راستا شاهد بوده ایم که در سال های اخیر ترور برخی دانشمندان با ارزش هسته ای کشورمان و همچنین حمله به برخی سایت های هسته ای ایران، مانع از پیشرفت های اتمی ایران نشده و حتی شاهدیم که ایران در پاسخ به حملات اسرائیل علیه تاسیسات غنی سازی نطنز و ترور شهید فخری زاده(این اتفاق ها به ترتیب در سال های 2021 و 2020 روی دادند)، نه تنها در عرصه توانمندی های هسته ای خود عقب نشینی نکرده بلکه حتی غنی سازی اورانیوم را به بالای 60 درصد رسانده و سانتریفیوزهای پیشرفته IR9 را نیز طراحی و عملیاتی کرده است.

اینکه یک کشور در مراحل اولیه دانش هسته ای خود باشد، عملا کار رقبا و دشمنان آن جهت نابود کردن توان هسته‌ای‌اش را نیز آسان می کند. در این رابطه به طور خاص شاهد بودیم که اسرائیل در سال 2007 میلادی به تاسیسات اتمی "الکبار" سوریه حمله کرد و به دلیل اینکه برنامه هسته ای دولت سوریه در مراحل ابتدایی قرار داشت، توانست این برنامه را متوقف سازد. مساله ای که در مورد ایران صدق نمی کند و حتی می توان تهران را یکی از کشورهای فعال و پیشرفته در عرصه توسعه دانش و توانمندی های هسته ای در جهان دانست. 

ثانیا، با توجه به مولفه اول که پیشتر گفته شد، قدرت های مخالف با ایران به خوبی می دانند که روحیه میهن‌دوستی و استقلال طلبی ایرانیان به شدت قوی است و با توجه به عیان بودن برنامه اتمی ایران و حساس بودن افکار عمومی در این رابطه و تلقی آن به مثابه جلوه ای از عزت و غرور ملی ایران، هر اقدام خرابکارانه ای علیه این بُعد از قدرت ایران، عملا راهی جز پاسخ قدرتمندانه از سوی ایران را برای نظام جمهوری اسلامی ایران باقی نمی گذارد.

در این راستا، همانطور که پیشتر نیز گفته شد، اقدامات خرابکارانه و غیرسازنده علیه توان هسته ای ایران، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی، موجبِ چند برابر شدن این قدرت و توان شود. امری که عملا به ضرر قدرت های غربی و دشمنان منطقه ای ایران نظیر اسرائیل است. 

جدای از این ها، برخی کارشناسان روابط بین الملل بر این باورند که وقتی یک کشور ضعیف به دنبال برنامه هسته‌ای می رود، قدرت های قویتر و رقیب آن، با حملات نظامی و استفاده از دیگر ابزارها، به خوبی می توانند آن را مهار کرده و توان هسته ای اش را نابود سازند. در واقع، محدود بودن دامنه قدرت یک دولت ضعیف، آن را در موقعیتی قرار می دهد که نتواند برنامه های خود را دنبال و منافع ملی و توانمندی هایش را عملیاتی کند. اما ایران را نمی توان در معادله مذکور قرار داد. ایران قدرتی قابل توجه در منطقه خاورمیانه است که از عمق راهبردی برخوردار است و توان گسترده ای را جهت کنش ورزی علیه دشمنان و رقبای خود در منطقه خاورمیانه دارد. از طرفی، تهران با کشورهایی نظیر روسیه و چین که از موقعیتی قابل توجه در عرصه معادلات بین المللی برخوردارند و جز بلوک ضدغرب و امریکا هستند و در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حق وتو دارند، همکاری های راهبردی دارد. امری که تا حدی حمایت سیاسی از ایران و توان اتمی آن در عرصه بین المللی را برجسته می کند و ایران را از موقعیت کشوری ضعیف و بدون نفوذ که به راحتی بتوان توانمندی های آن را تخریب کرد و از عواقب این اقدام نیز به دور ماند، خارج می سازد.   

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۲۲۴۵۰۹:۵۳:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲
ولی خودتان 20 سال پیش خارج از قانون آژانس رفتید با 3 کشور اروپایی که انواع بمب اتم دارند نشستید تا پلمپ کنید و تا الان بازیچه آنها شدین و اگر ادامه بدهید باز هم خواهید بود
ناشناس۲۲۱۲۳۶۶۱۱:۴۰:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۲
باید فیتیله هسته ای را پایین کشید. هر چه زودتر، بهتر.
ناشناس۲۲۱۲۶۹۶۱۶:۲۷:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲
داشتند بمب اتمی امنیت و خوشبختی ندارد.
ناشناس۲۲۱۲۷۶۲۱۷:۰۳:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲
تو جز همان هایی هستی که بمب هم بزنند تو سر خانواده ات هیچ مشکلی نداری
ناشناس۲۲۱۳۰۴۳۲۰:۴۵:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲
بعد چی میشه!؟
ناشناس۲۲۱۲۴۹۵۱۳:۱۹:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۲
امیدوارم زودتر بمب رو بسازید که ملت هم خلاص بشن ازین انرژی هسته ای
ناشناس۲۲۱۳۳۳۹۰۲:۲۷:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۳
من می ترسم بمب بسازیم اما تو خودمون منفجر بشه !
ناشناس۲۲۱۲۵۵۵۱۴:۱۶:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲
به جایی رسیدیم که از کشوری مثل اکوادور گندم وارد می‌کنیم و بیشتر صرف خوراک دام می‌شود!
ناشناس۲۲۱۲۵۵۶۱۴:۱۷:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲
سرمنشاء علم کوانتوم هستند ولی نمی‌توانند اعلام کنند.⁠
ناشناس۲۲۱۳۱۴۵۲۱:۴۳:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۲
سرمنشاء علم ساخت واکسن کرونا هم هستیم ولی نمیتوانیم اسناد و مدارک ساخت واکسن رو به بهداشت جهانی تحویل دهیم
ناشناس۲۲۱۲۵۵۸۱۴:۱۹:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲
امام جمعه تبریز: ۲۴ درصد از مردم این کشور نیز با تجزیه ایالت متحده آمریکا موافق هستند!
ناشناس۲۲۱۲۵۶۱۱۴:۲۱:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۲
یک عدد سیب شده 4600 تومن!!!!!!!!!
ناشناس۲۲۱۲۹۸۰۱۹:۵۳:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۲
معلومه جاهای خوب شهر زندگی میکنی، از حال ما خبر نداری!!!
ناشناس۲۲۱۲۲۵۴۱۰:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲
با این برجام دیگر چیزی باقی نمی ماند از انرژی هسته ای بقیه هم باید بتن ریزی بشه حتما
ناشناس۲۲۱۲۳۵۰۱۱:۳۳:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲
از روحانی و برجامش چیزی عاید ملت ایران نشد.
ناشناس۲۲۱۲۴۳۵۱۲:۳۷:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۲
برجام اجازه نفس کشیدن به ما داد
ناشناس۲۲۱۲۷۲۹۱۶:۴۶:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲
عجب نفس کشیدنی که سرکوب اقتصاد کنید با نفت و بعد تحریم مجدد آن و ملت را له کنید
ناشناس۲۲۱۲۹۴۹۱۹:۲۶:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲
به سرنوشت لیبی نگاه کنید میفهمید
ناشناس۲۲۱۲۶۳۶۱۵:۳۱:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲
میشه بفرمائید دقیقا کدام انرژی هسته ای؟ در 20 سال گذشته انرژی هسته ای دقیقا چه فایده ای برای مردم ایران داشته؟ لطفا با ذکر مثال بیان بفرمائید
ناشناس۲۲۱۲۷۳۱۱۶:۴۷:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲
همان فایده ای دارد که کد خدای تو دارد ازآن در همه علوم استفاده می کند و یکی از آن هم بمب است که به تو...!
منا۲۲۱۴۴۰۱۰۱:۱۰:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۴
نه عزیزم ایران منابع اصلیش صدها کیلومتر زیر زمین شاید در جایی در بیابان لوت
ناشناس۲۲۱۲۲۸۳۱۰:۳۰:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲
منظورتون کدوم توان هسته ایه؟؟؟ دریغ از ۱۰۰۰ مگاوات برق!!!!!
ناشناس۲۲۱۲۳۴۶۱۱:۳۱:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲
اگر توان هسته ای نداشتیم جوزف بورل برای بازگشتن ایران به میز مذاکره التماس نمی کرد.
ناشناس۲۲۱۲۳۴۸۱۱:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲
باز که سوتی دادی
ناشناس۲۲۱۲۴۰۲۱۲:۰۶:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۲
منظورش این چیزی که شما گفتی نیست. منظورش واضح هست.
مانی۲۲۱۳۰۴۷۲۰:۴۸:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲
نیروگاه اتمی بوشهر اصلا ربطی به برنامه اتمی ایران ندارد.توسط روس ها ساخته شده.سوخت آنرا هم خودشان میاورند و باقیمانده آنرا کاملا می برند.کلا هم کمتر از یک و نیم درصد برق ایران در ان تولید میشود، در حالیکه ما همیشه 10% ظرفیت استند بای برای موارد اضطراری داریم.
منا۲۲۱۴۴۱۲۰۱:۲۰:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۴
برقی که با انرژی هسته ای ساخته میشه دوامش چندین هزار برابر برقی که با انرژی اب وباد تولید میشه
ناشناس۲۲۱۲۳۰۰۱۰:۴۶:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲
امریکایی ها می گویند ایران بدون توافق هسته ای از ایران با توافق هسته ای بسیار قدرتمند تر است به همین دلیل برای ادامه مذاکرات برجامی پافشاری می کنند.
ناشناس۲۲۱۲۷۷۱۱۷:۰۸:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲
پس چی فکر کردی که دارند می بینند اقتصاد ایران دارد از پاشنه آشیل نفت خالی می شود می خواهند این برگه برنده از آن ها گرفته نشود همانند 6 سال قبل و هر طور شده می خواهند تفاهم کنند تا دوباره بتوانند تحریم کنند تا کشور بیشتر ضربه بخورد و ضعیف شود برای گرفتن دیگر نوامیس و در آخر حمله نظامی ما که از سیاست سر در نمی آوریم این را فهمیده ایم این آقایان یا نفمیدن یا این که....!
ناشناس۲۲۱۳۴۷۹۰۸:۵۰:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۳
امریکایی ها چینین چیزی نگفته اند و مردم ایران با دسترسی به اینترنت و ماهواره از دنیا با خبرند. الان دوره قاجار نیست از این دروغهای شاخدار بگویید
ناشناس۲۲۱۲۳۰۲۱۰:۴۶:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲
--- جناب دبيريان ، سلام عرض مي كنم ، وقت تان بخير ... ما هر وقت شما را مي بينيم ، بعد از عرض سلام ، فرصت را غنيمت شمرده و مطالبي را از شما ياد مي گيريم ،... خداوند عمو و عزت تان را زياد كنه ...عرضم به حضور انورتان كه اين ضرب المثل معروف كه ميگه : « آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هيچي » از كجا اومده ، حكايتش چيه ؟ ... بايد داستان شيريني داشته باشه ... بله ؟ ... بفرما ... مستفيض ميشيم جناب دبيريان ! --- چشم عباس آقا ! ... در اسرع وقت ... خوشحال ميشم ،، اما اخوي الان در صف واكسنه ، بايد بروم ... چشم ! امشب تماس مي گيرم ، خدمتت عرض مي كنم ... عجالتاً خدا نگهدار !!
ناشناس۲۲۱۲۳۰۶۱۰:۴۹:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲
برنامه هسته ای ایران با حملات نظامی و خرابکارانه نابود نمی شود اما برخی واداده های داخلی در سالهای گذشته صنعت هسته ای کشور را نابود کردند و تحریم ها هم 10 برابر بیشتر شدند.
ناشناس۲۲۱۳۳۴۱۰۲:۳۴:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۳
اگر صنعت هسته ای رو گذشته ها نابود کردن پس چه طور داریم غنی سازی ۶۰درصدی می کنیم ؟!
ناشناس۲۲۱۳۶۲۸۱۲:۰۰:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۳
چون پلمپ کرده بودن و برخی بتن ریزی که مجبور شدن راه اندازی مجدد کنند
ناشناس۲۲۱۲۳۱۳۱۰:۵۸:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۲
اگر ما کل برنامه هسته ای مون رو هم نابود کنیم باز هم آمریکا فشار اقتصادی شدیدی علیه ما اعمال میکنه.
ناشناس۲۲۱۲۵۳۴۱۳:۵۵:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۲
دوست عزیز مشکل جای دیگه است. چرا کسی با پاکستان و هند و غیره کاری نداره؟
ناشناس۲۲۱۲۷۵۱۱۷:۰۰:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲
چون پاکستان و هند نرفتند جز ان پی تی شوند و بدتر اینکه چون آنها اعجوبه هایی مثل شما ندارند که به دشمنان اجازه بدهند...!!!
منا۲۲۱۴۴۱۷۰۱:۲۸:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۴
هند که هنوز مستعمره انگلیسه پاکستان هم که اینقدر درش جنگ داخلی راه انداختند که مردمش مثل افغانستان فرار کردند ایران همیشه کشور ازادی بوده ما هند وپاکستان نیستیم اینجا ایران سرزمینه ازاده هاست
ناشناس۲۲۱۲۳۲۸۱۱:۱۸:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲
ما باید فاصله مون رو با بمب اتمی در حد چند روز نگه داریم و بعد توافق کوچکی بکنیم با آمریکا. اینجوری آمریکا دیگه جرات نمیکنه از توافق خارج بشه.
ناشناس۲۲۱۲۳۵۱۱۱:۳۳:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲
امریکا بمب اتم دارد به ما که می رسد می شود بد؟ نخیر یا همه یا هیچ کس تازه بتن ریزی در صنعت صلح آمیز هم می کنند!!!!
ناشناس۲۲۱۲۳۹۹۱۲:۰۴:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲
بمب اتم بچه بازی نیست
ناشناس۲۲۱۲۶۹۰۱۶:۲۰:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲
آره بچه بازی نیست که کدخدایت امتحان می کند رو سر مردم!!!!
منا۲۲۱۴۴۰۹۰۱:۱۸:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۴
نگران نباش خطرناک ترین وسیله ساخت بشر دست خطرناک ترین دشمن بشریته دیگه نگران این نباشید که کشور دیگه ای بسازه
حسین۲۲۱۲۴۲۳۱۲:۲۹:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۲
آفرین
ناشناس۲۲۱۲۶۳۹۱۵:۳۳:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۲
دانشمند عزیز واقعا فکر می کنید آمریکا از بمب اتم شما می ترسد؟ اسرائیل هم 400 بمب اتمی دارد. آمریکایی ها به خوبی می دونن بین داشتن بمب اتمی و جرات استفاده از اون خیلی فرقه
ناشناس۲۲۱۲۷۴۴۱۶:۵۴:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۲
پس دست از سر ما بردارید جناب 400تا
ناشناس۲۲۱۲۸۱۸۱۷:۳۵:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲
پس این همه پارس کردنش برای چیه
ناشناس۲۲۱۲۸۴۷۱۸:۱۵:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۲
حملات موشکی به عین الاسد نشان داد که ایران جرئت کافی برای مقابله با امریکا دارد.
ناشناس۲۲۱۲۶۷۶۱۶:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲
آمریکا هم میگه, چشم چرا اینقدر دیر گفتی؟!
علی۲۲۱۲۳۸۰۱۱:۵۳:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۲
چرا منطق پشت کاراتون نیست به اندازه ۱۰۰ تا راکتور هسته ای که هر کدوم سی سال برق تولید کنه هزینه کردین سر همین انرژی هسته ای اقتصاد و تولید بی ارزش شدن پول تورم ۳۰۰۰ هزار برابری پیر کردن جوانان بی انگیزه کردن جامعه از زندگی فرسوده کردن
ناشناس۲۲۱۲۳۹۳۱۲:۰۲:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲
توان هسته ای توان واکسن سازی توان سرم سازی توان اقتصادی در کل = توان سر در گم !
ناشناس۲۲۱۲۷۴۷۱۶:۵۷:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲
هسته ای و اقتصاد که دست شماها بود و دنبال گدایی از دشمنانتان تازه هسته ای را هم بتن می ریزید و چشم دیدن واکسن سازی داخلی هم ندارید که تولید شد و از روز اول نفرت پراکنی می کردین که توان نداریم سرم که بماند باز هم رو سیاهی شد برایتان که به روال عادی برگشت
حسین۲۲۱۲۴۳۰۱۲:۳۳:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲
غربی‌ها جنگ رو با ما از زمان ناصرالدین شاه باکشتن امیر کبیر شروع کردن با گذاشتن دست نشانده و ادامه قرارداد دادرسی غارت نفت سالها به غارت نفت ادامه دادن جمهوری اسلامی این دست غارتگری رو کوتاه کرد.
ناشناس۲۲۱۴۶۴۳۰۸:۳۹:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۴
اگه دوره راهنمایی درس تاریخ رو خونده بودی می دونستی که امیر کبیر چون حقوق شاهزاده ها رو قطع کرد و اختیارات مادر شاه رو هم کم کرد مادر مظفرالدین شاه توطئه کرد و کشتش
ناشناس۲۲۱۲۴۵۱۱۲:۴۹:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲
صنعت هسته ای مون منو یاد صنعت واکسن سازی مون میندازه
ناشناس۲۲۱۲۷۷۳۱۷:۱۰:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۲
آره از تولید داخلی که کردیم و جز 6 کشور شدیم و افتخار ایران در جهان و عاملی شد برای خنثی سازی تحریم واکسن
ناشناس۲۲۱۳۶۱۵۱۱:۴۱:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۳
آره کشور های اروپایی و کانادا و برزیل و... بلد نبودن واکسن بسازن فقط ما بلد هستیم. عزیزم اونها وقتی می بیننن می تونن بهترین واکسن رو با کمترین قیمت از آمریکا بخرن دیگه دلیلی نداره واکسن بسازن
ناشناس۲۲۱۳۶۵۹۱۲:۲۷:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۳
پروفسور چرا 5 کشور واکسن ساختن و فقط 1 کشور می ساخت!!!! حالا بدو دنبال کانادا..!
ناشناس۲۲۱۲۴۵۳۱۲:۴۹:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲
اقا یکی بیاد توضیح بده انرژی هسته ای تا الان چه منافعی برای کشور داشته و چه خسارتی به ایران تاکنون تحمیل کرده
ناشناس۲۲۱۲۷۴۰۱۶:۵۲:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲
صنعت و دانش خسارت نمی زند خسارت را دوستان غرب زده تو به کشور ضرر زدن با بین المللی کردن ان
ناشناس۲۲۱۲۸۴۹۱۸:۱۶:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲
خسارات برجام به کشور خیلی بیشتر بود.
ناشناس۲۲۱۳۶۱۸۱۱:۴۳:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۳
200 میلیارد دلار طی 20 سال گذشته خسارت مستقیم و 20 سال نابودی صنعت و اقتصاد ایران.
fred۲۲۱۲۴۵۸۱۲:۵۲:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲
خیلی خوبه که این مطالب رو میگید که مردم در جریان قرار بگیرند و بدانند چون همراهی و حمایت مردم میتواند خیلی خیلی موثر باشد
ناشناس۲۲۱۲۴۸۹۱۳:۱۵:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۲
هند بمب اتمی دارد اسراییل دارد پاکستان دارد کره شمالی چین آمریکا فرانسه انگلیس و... اما به چه قیمتی کشور رو گروگان کردن که جرات استفاده از آنرا هم نداریم
ناشناس۲۲۱۲۵۰۰۱۳:۲۱:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲
بهترین راه حلش زدن یک بمب اتمی است که خودشان همینکار را کردن
ناشناس۲۲۱۲۵۰۱۱۳:۲۲:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲
دقیقا کدوم توان هسته ای؟؟؟؟؟؟؟
منا۲۲۱۴۴۲۱۰۱:۳۱:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۴
هیچ کس نمیدونه ایران دقیقا چقدر توان هسته ای داره امریکا الان هم نمیدونه اصلا ایران به چه حدی از بمب اتم رسیده این در مورد توان نظامی هم صدق میکنه
ناشناس۲۲۱۲۵۱۶۱۳:۳۰:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲
العلم سلطان،حتمابایدبمب اتم ساخت
شاهرخ۲۲۱۲۵۴۹۱۴:۱۲:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲
ایران توان هسته ای نداره ک لازم ب تضعیفش باشه
ناشناس۲۲۱۲۷۳۸۱۶:۵۱:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲
خخخخه پس به خاطر همین است که آمریکا جانت خودش را به در و دیوار می زند در حالی که چیزی نداریم؟ خخخخخ عجب جوک هایی هستید
ناشناس۲۲۱۲۵۷۹۱۴:۴۳:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲
فانوس هم برق بیشتر ی تولید می کنه
ناشناس۲۲۱۲۷۵۷۱۷:۰۲:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲
سطح سوادت که فقط در حد برق هسته ای باشد بهتر از این نظر نمی دهی
ناشناس۲۲۱۲۶۰۸۱۵:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲
متاسفانه هنوز هم قدرت کشورها بر پایه میزان قدرت نظامی‌شان سنجیده می‌شود و از این نظر بشر تفاوتی با دوره غارنشینی‌‌ خود ندارد.
ناشناس۲۲۱۳۵۰۴۰۹:۱۸:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۳
درسته. در دنیایی که در آن قانون جنگل حاکم است اگر ضعیف باشیم دریده می شویم.
موسی۲۲۱۲۶۱۷۱۵:۱۷:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۲
اگر ما از تروریستها حمایت کنیم از ما می ترسند
مجید۲۲۱۲۶۴۶۱۵:۴۲:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲
اگه مسولیت کمی به فکر مرد باشند مردم پشت نظام هستند
ناشناس۲۲۱۲۷۳۲۱۶:۴۷:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲
فکر کنم اگه از مازوت برق تولید کنیم قطعی برق مون به یک بار در روز کاهش پیدا کنه و ۲ بار در روز نشه . برق شیک و پیک و مدرن نخواستیم
ناشناس۲۲۱۲۹۱۶۱۹:۰۶:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲
شاید توان هسته ای ما را نتوانند تضعیف کنند اما توان اقتصادیمان را به راحتی نابود کرده اند !! بدبختی بزرگ هم اینجاست که این هسته ای رو نمیشه سر سفره بذاری و بخوریش که لااقل مردم سیر بشن بتونن ادامه بدن !!
بهروز کیان۲۲۱۲۹۴۵۱۹:۲۴:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲
برای اینکه دیگه ضعیف تراز این نمیشه.
ناشناس۲۲۱۳۰۸۲۲۱:۰۵:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲
فارغ از مسائل سیاسی و بین المللی اگر به مسئله هسته ائی مستقل نگاه کنیم: انرژی هسته ائی یک توان علمی و فنی قابل توجه برای هر کشوری است و داشتن آن علاوه بر منافع مای از نظر آینده نگری بنفع هر کشوری است. ولی قدرتهای غربی آن را به انحصار درآورده اند. هر کشوری هم منابع اورانیوم دارد آن را چپاول می کنند.
ناشناس۲۲۱۳۰۹۲۲۱:۱۱:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۲
اگه حداقل بمب را میساختید دلمون نمیسوخت آش نخورده و دهن سوخته
ق نگهدار۲۲۱۳۱۹۸۲۲:۴۳:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲
تعصب ملی کجارفته دره. صورت این برنامه هسته ای ایران بکوری چشم دشمنانش تا آخر بایستی ادامه پیدا کندولی بیایید آخرش را برای مردم معلوم کنید دشمنان که آخرش را میدانند برای ملت هم معلوم کنید که ما باید بکوری چشم دشمنان به بمب هسته‌ای که دشمنان ما اینقدر می‌ترسند برسیم وگرنه این همه فشار به ملت وسالها تحریم وجنگ غیره. دست خالی نشینیم دارو وایزوتوپ ها که در بازار هم پیدا میشود
سعید۲۲۱۳۴۸۸۰۹:۰۲:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۳
چون وجود ندارد. چیزی که وجود ندارد نمی توان تضعیف کرد. من الله توفیق
ناشناس۲۲۱۳۵۰۳۰۹:۱۶:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۳
در دنیایی که در آن قانون جنگل حاکم است چرا ایران هم سلاح هسته ای نداشته باشد؟! دور تا دور ایران همه سلاح هسته ای دارند، ولی فقط ایران تحریم شده است. باید با تولید چند سلاح هسته ای بازدارندگی کامل را برای کشور به ارمغان بیاوریم و برای همیشه تهدیدات نظامی دشمنان را خنثی کنیم.
شهروند۲۲۱۳۵۲۴۰۹:۳۶:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۳
از قدیم گفته اند: شتر سواری دوله،دوله نمیشه.ما شرعا با استفاده از سلاح هسته ای مخالف هستیم، اما بعنوان یک ابزار باز دارند می باید در زرادخانه نظامی خود بمب اتم داشته باشیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین