شکاف در غرب

گروه تعاملی الف،   4000628011 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
شکاف در غرب

گروه تعاملی الف - محسن زاهدی موحد؛

دولت فرانسه با فراخوان سفرای خود در امریکا و استرالیا، توافق سه جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا را در مورد تجهیز استرالیا به زیردریایی‌های هسته ای را اقدامی وحشیانه و خنجر از پشت خواند. این عکس العمل تند بنظر می‌رسد فراتر از یک اختلاف تجاری و تنها ناشی از لغو قرارداد خرید بین استرالیا و فرانسه باشد. اگرچه منافع تجاری قرارداد نیز برای فرانسه اهمیت زیادی دارد، اما رفتار و گفتار علنی دولت فرانسه نشان از زخم عمیقتری دارد و بنظر می‌رسد نشانه تعمیق شکاف بین اروپا و آمریکا علیرغم روی کار آمدن بایدن با شعار بازیافت اعتماد بین دوطرف، باشد.

در حقیقت این قرار داد و نحوه انجام آن نشان می‌دهد که رفتار بایدن در اروپا نیز علیرغم شعارها، همچنان تداوم سیاست‌های ترامپ است و بار دیگر ثابت می‌کند استراتژی آمریکا تحت تاثیر تغییر دولت‌ها قرار نمی‌گیرد ولو آنکه از دو حزب و آنهم چنان متفاوت چون ترامپ و بایدن باشند. نحوه انجام عمل نیز (بدون اطلاع و حتی مشورت با فرانسه) نشان از این دارد که آمریکا در اعلام علنی تداوم سیاست‌های جدید نسبت به اروپا تعمد دارد. روند جدایی انگلیس از اروپا و سیاست‌های این کشور در همراهی نزدیکتر و علنی‌تر با آمریکا طی سال‌های اخیر نیز نشانه دیگری از سیاست‌های طراحی شده آمریکا در قبال اروپا باشد و این ‌شاید همان چیزی باشد که فرانسه ان‌ را خنجر به پشت تعبیر کرده است.

با توجه به موارد ذکر  شده بنظر می‌رسد پیام اقدام ذکر شده علاوه بر چین حاوی هشداری شدید برای اروپا و خصوصا آلمان و فرانسه باشد که اخیرا و بالاخره توانستند خط لوله گاز روسیه به اروپا را علیرغم میل و اخطارهای آمریکا ( و تلاش‌های این کشور برای تحریک قدرت‌های کوچکتر اروپا علیه این اقدام) به سرانجام رسانند. در حقیقت این خط لوله به نمادی از شکاف بیشتر بین اروپا و آمریکا تبدیل می‌شود که ناشی از نیاز اروپا برای استقلال بیشتر از آمریکا و پیگیری منافع خاص خود در جهانی بمراتب بی سرو سامانتر از نظام دوقطبی می‌باشد اما روشن است که چنین اقدامی با حمایت و هدایت دوکشور بزرگ و موثر اروپا از سوی آمریکا بی پاسخ نمی‌ماند.

البته روی دیگر اقدام سه جانبه اخطار به چین خصوصا همزمان با اجلاس شانگهای می‌باشد. استرالیا کشوری به اندازه کافی نزدیک به حوزه نفوذ چین و به اندازه کافی دور از آن است که بتواند جای تقریبا خالی ژاپن از نفس افتاده را در تهدید چین و منافع آن ایفا نماید. گسترش نفوذ چین و قدرت یافتن شانگهای که اکنون ایران نیز به عنوان قدرت مهم و تاثیرگذار خاورمیانه عضو آن است آمریکا و انگلیس را به اخطاری عجولانه وادار نموده است خصوصا آنکه دیگر سیاست بی اعتنایی به پیمان مهمی شامل بزرگترین قدرت‌های شرق چاره ساز نخواهد بود وحتی اروپایی‌ها با تکمیل خط لوله گاز روسیه علیرغم همه موانع نشان دادند که برای منافع خود ناچار و حاضر به شکستن خطوط قرمز مهمی هستند که کار کردن با شانگهای و استفاده از مزایای آن می‌تواند گام بعدی آن باشد.

البته اکنون این به معنای تغییر در سیاست‌های سلطه گرانه اروپا و یا اتخاذ سیاست‌های مهم مستقل از امریکا نیست اما می‌تواند طلیعه تغییر در رویکردهای اروپا متناسب با شرایط جدید جهانی باشد خصوصا با توجه به عملکردی که آمریکا طی سال‌های اخیر نسبت به متحدین خود در سراسر جهان از خود نشان می‌دهد.

در حقیقت با توجه به تغییرات اجتناب ناپذیر شرایط جهانی وانتقال تدریجی قدرت از غرب به شرق، اروپا نیز چاره ای به غیر از تحول در دیدگاه‌ها و عملکرد خود ندارد و البته چنین تغییری بسیار دردناک و پرهزینه خواهد بود و با توجه به نفوذ آمریکا در کشورهای شرقی اروپا می‌تواند نتیجه‌ای مبهم در بر داشته باشد. باید توجه داشت که آمریکایی‌ها در صورتی که اروپا را از دست رفته تلقی کنند ترجیح می‌دهند این منطقه را در معرض بحران‌ها و اشوب‌های پایان ناپذیر قرار دهند تا اینکه الحاق و سوگیری آن به سمت شرق را بپذیرند و این همان سیاستی است که هم اکنون در خاورمیانه در حال اجرای آن هستند. 

رفتار آمریکا در همه اقداماتش در چند سال اخیر در خاورمیانه نشان از تمایل آن کشور به ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه و آسیا  ( آنچه اسنودن آنرا  « جنگ‌های بی پایان» خواند) دارد و اکنون در حال گسترش دامنه این تهدید به چین و نیز هشدار گسترش آن به اروپا هستند. رفتار آمریکا در افغانستان نیز قطعه‌ای دیگر از همین پازل است که البته نیاز به بررسی وتحلیل جداگانه دارد اما یک نکته روشن در همه این اقدامات وجود دارد و آن دستپاچگی و عدم وجود اعتماد به نفس کافی است که نشانه‌های مهمی از افول قدرت و ناچاری را را در بر دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۰۵۰۹۰۰۷:۳۴:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۲۸
خوب چین و روسیه از مسلح شدن کره شمالی حمایت کردند. ترامپ با پوتین و چین کنار امده بود ولی دمکراتها نه. حالا هم کره جنوبی را به پیشرفته ترین موشک پرتاب از زیر دریایی وه قادر به حمل کاهک اتمی است مجهز کردند تا پیغام مستقیمی به چین باشد و هم به استرالیا زیردریاییهای اتمی می فروشند در حالیکه استرالیا اصلا بمب و موشک اتمی ندارد و هم همه جوره تایوان و اکراین را در برابر چین و روسیه مجهز می کنند. یعنی به چین و روسیه پیغام میدن که اگر در مورد کره شمالی و ایران و ونزویلا و... بخواهید همکاری نکنید ما هم در چشم بهم زدنی کره جنوبی و استرالیا را به بمب اتمی مجهز می کنیم یا اکراین و تایوان را به جنگ با شما می کشانیم. این راه ایجاد توازن از نظر دمکراتها و بایدن است. حتم بدانید اعضای دیگر پیمان لوکاس که همان ناتو اسیایی بر ضد چین است کره جنوبی و ژاپن و هند و حتی اندونزی و ویتنام و... خواهد بود
ناشناس۲۲۰۵۰۹۴۰۷:۳۷:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۲۸
مسئله فراتسویها این است که هم خدا را میخوان هم خرما. اگر انگلیس و امریکا از فرانسه درخواست شرکت در این پیمان را می کردند قطعا فرانسه بخاطر سود شرکتهایش در چین مخالفت می کرد همانطور که در ۲۰۰۳ حاضر به تایید حمله به صدام جانی بخاطر منافع شرکتهای فرانسوی که با صدام قرار داد بسته بود نشد
ناشناس۲۲۰۵۲۰۲۰۹:۱۵:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۲۸
مهم سیاست مهار چین است که آمریکا آن را دنبال می کند.
ناشناس۲۲۰۵۲۰۵۰۹:۱۷:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۲۸
چرا فرانسه سفیرش را از انگلیس فرا نخواند؟
ناشناس۲۲۰۵۳۳۵۱۱:۱۲:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۲۸
هر که به کدخدا تکیه کرد، زمین خورد!
ناشناس۲۲۰۵۰۹۹۰۷:۴۲:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲۸
آمریکا و انگلیس برای مقابله با چین، تکنولوژی ساخت زیر دریایی های اتمی را در اختیار استرالیا قرار می دهند. به همین خاطر، استرالیا قرارداد خرید زیردریایی های اتمی از فرانسه را لغو کرد. این تنها یک اختلاف مالی کم اهمیت بین چند دوست و شریک است.
ناشناس۲۲۰۵۲۳۳۰۹:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۲۸
خخخخه اگر روسیه یا چین می کردن اوج خیانت دیرباز از جانب آنها؟ نه؟ برو عمو
ناشناس۲۲۰۵۳۵۷۱۱:۲۹:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۲۸
مرزهای ماله کشی را جابجا کردید!
ناشناس۲۲۰۵۸۶۱۱۶:۵۴:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۲۸
البته ۹۰ میلیارد دلار اختلاف مالی کم اهمیت نیست
ناشناس۲۲۰۵۱۰۱۰۷:۴۴:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۲۸
روابط تاریخی فرانسه و آمریکا آن چنان مستحکم است که این ماجرا خدشه ای به آن وارد نخواهد کرد.
ناشناس۲۲۰۵۱۰۳۰۷:۴۵:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۲۸
می گویند در اجلاس یالتا در پایان جنگ جهانی که در واقع برای تقسیم غنایم بود استالین به امریکا و انگلیس گفته بود که اگر فرانسه و دوگل هم بخواهد شرکت کند ما نیستیم. استالین گفته بود که نمی شود که روسیه ۲۰ میلیون تلفات داده ولی فرانسه که حتی یک سربازش نجنگید و کل فرانسه و پاریس را تحویل هیتلر داده در جایگاه برابر با روسیه برای تقسیم غنایم قرار گیرد. امریکا و انگلیس هم که صدها برابر فرانسه تلفات و هزینه دادند عملا پافشاری نکردند و از همان زمان دوگل و فرانسه هرگز امریکا و انگلیس را برای عدم پافشاری بر حضور دو گل نبخشید و این داستان پیمان لوکاس در واقع ادامه همان فرصت طلبی فرانسوی هاست که بدون هزینه میخوان برداشت کنند. میخوان هم چین را داشته باشند و هم زیردریایی به استرالیا بفروشند! نمی شود سواری مجانی گرفت.
ناشناس۲۲۰۵۱۰۷۰۷:۴۹:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲۸
آيا اين سبب مي شود كه فرانسه از امريكا پيروي نكند و با ايران رابطه اقتصادي و بانكي داشته باشد اگر اين يك شكاف است
ناشناس۲۲۰۵۱۳۴۰۸:۱۴:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۲۸
دنیایی که چین در آن قدرت اول دنیا باشد دنیایی بمراتب ترسناک تر از امروز است. شاید بفرمایید دلیل ما چیست. دلیل ما ساده است. فقط ببینید که چین در دنیا و منطقه خود تنهاست. تصور می کنید این تنهایی به خاطر امریکاست؟ ببنید که دورتا درو چین کشورهایی را فراگرفته که دشمنی و کینه تاریخی به چین دارند. ژاپن . کره جنوبی. تایلند. ویتنام. لائوس. اندونزی. فیلیپین . حتی کره شمالی و روسیه هم حاضر نیستند که به غیر از نیاز تاکتیکی به چین بیش از حد نزدیک شوند. حتی یکی از دلایلی که کره شمالی بطرف داشتن بمب اتم رفت نگرانی از سیطره تاریخی چین است ولی البته رسما اعلام نمی کنند. تصور می کنید اینها اتفاقی است. باید در چین و کشورها کنار چین زندگی کرده باشید و مردم آنها را بیشتر بشناسید تا متوجه شوید. حتی روسیه هرگز حاضر نیست که بصورت کامل به چین اعتماد کند. چون هفت هزار کیلومتر مرز زمینی با چین دارد و چین حتی در زمان مائو و استالین که هر دو ابتدا دوست و متحد بودند بیتشرین دشمنی را با هم داشتند. البته ما از چینی ها بدمان نمی اید یا دشمنی خاصی با چین نداریم. ولی واقعیت و طبیعت را نمی توان منکر شد. اگر می بینید که ژاپنی و آلمانی به نظم مشهور هستند چینیها هم به تجارت و ارجح بودن عنصر مالی در تمام روابط انسانی انها مشهور هستند. بدی انها نیست. اقتضای طبیعت است
ناشناس۲۲۰۵۱۷۶۰۸:۵۴:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۲۸
کشور های شرق به دلیل نداشتن دموکراسی بیش از آنکه از جانب آمریکا و اروپا تهدید شوند از درون دچار آسیب و زیان می شوند
ناشناس۲۲۰۵۲۱۹۰۹:۳۷:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲۸
دموکراسی غربی، یعنی ظلم به همه و بخشی از بحران غربی‌ها که به‌راحتی به دیگران مثل عراق و افغانستان و سوریه و یمن و ایران و آفریقا تجاوز می‌کنند به همین خاطر است و نتیجهٔ این تجاوز و ظلم نابودی خودشان است. رفاه شهرهای بزرگشان را می‌بینید ولی بی‌عدالتی و بی‌اخلاقی و فروپاشی روانی آن‌ها را نمی‌بینید.
ناشناس۲۲۰۵۲۵۴۱۰:۰۹:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۲۸
حتی زنان افغان هم فهمیدند که دموکراسی غرب به درد نمی خورد و باید در چهارچوب شریعت زندگی کرد ولی شما غرب گداها هنوز نفهمیده اید
ناشناس۲۲۰۵۸۵۹۱۶:۵۲:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۲۸
باید در چارچوب شریعت زندگی کرد ولی اولا شریعت درست شیعه نه طالبان دوما شریعت تضاد با مردم سالاری نداره با سکولاریسم تضاد داره چون وقتی مردم سالاری نباشه شریعت بودن زیر سوال میره در یک کلام درستش مردم سالاری دینی است
ناشناس۲۲۰۵۱۸۰۰۸:۵۷:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۲۸
مهم شکاف نیست مهم مدیریت شکافه
ناشناس۲۲۰۵۲۰۸۰۹:۲۱:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۲۸
.. بر خلاف ما که همه اقتصاد ما دست دولت و نظام است اقتصاد اروپا و امریکا را تجار و بخش خصوصی هدایت می کنند و دولت ها از آنها حمایت می کنند. رابطه فرانسه با امریکا در حوزه شرکت های تجاری عمیق است. هنوز هم این امریکاست که چین و روسیه را تحریم می کند. یک نکته مهم در تعاملات جهان وجود دارد. آیا نخبگان از اقصی نقاط جهان به چین مهاجرت می کنند یا امریکا؟
ناشناس۲۲۰۵۲۳۵۰۹:۵۷:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۸
غرب زده ها را فقط نگاه باید کرد برای ماله کشی نمونه اش در نظرات چرت است
ناشناس۲۲۰۵۳۷۰۱۱:۳۹:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۲۸
درباره شرق زده ها هم ماله کشی کم نیست- مسلمانان سی کیانگ روهینگا چچن - خروج لوک اویل قبل از شرکت های اروپایی - عدم همکاری حتی یک بانک چینی با ایران-
علی کریمی۲۲۰۵۲۹۹۱۰:۴۲:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۲۸
جناب آقای محسن زاهدی موحد از آنجایی که الویت همه کشورها تامین منافع ملی خودشان است بروز اختلاف بین آنها در مقاطع مختلف همیشه بوده و خواهد بود. آنچه کشورها در طول تاریخ یاد گرفته اند تعامل با یکدیگر در راستای مدیریت این اختلافات است چیزی که سیاستمداران ما از آن غافل و هزینه های فراوانی را برای کشور و منافع ملی ما تحمیل کرده اند. مطمئن باشید این اختلاف هم مانند سایر اختلافات و مسایل قبلی بین امریکا و کشورهای ذینفع با تعامل حل و فصل خواهد شد.
ناشناس۲۲۰۵۳۱۵۱۰:۵۹:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۲۸
شکافی وجود نداره شکاف اتفاقا در خاورمیانه و بین ملت های مسلمان است متاسفانه
ناشناس۲۲۰۵۴۲۳۱۲:۱۳:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲۸
خب که چی اینا بین هم شکاف هم داشته باشن حل میکنن بدتر از جنگ جهانی دوم؟ خودمون رو دریاب
ناشناس۲۲۰۵۶۷۰۱۴:۳۷:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۲۸
این شکاف در حد جنگ جهانی نیست ولی اگه چین و روسیه این کار رو کرده بود شما در حد جنگ دو کره قضیه رو بزرگ میکردید. در کل مززهای ماله کشی توسط غربگداها داره جابجا میشه
شهاب۲۲۰۵۴۳۹۱۲:۲۳:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۲۸
بوی گند دموکراسی غربی در حمایت از دیکتاتورهای سلاخ عرب و در جای جای عالم چنان بالا زده که بزرگترین سیاستمداران و تحلیل گران آمریکایی و اروپایی اعتراف می کنند که منافع غرب اولویت فاحشی بر دموکراسی دارد!یعنی طرف خودش بسیار شفاف اعلام می کنه که دموکراسی شعاری برای دست انداختن سایر ملتها است! حال تصور کنید این ماله کشها چه کسانی هستند!!
جواد۲۲۰۵۶۶۳۱۴:۳۲:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۲۸
فرانسه از زمان مارشال دوگل همواره سیاست مستقلی در قبال ناتو و ایالت متحده داشته مارشال دوگل از شاخه نظامی ناتو خارج گشت و سیستم دفاعی مستقلی نسبت به ناتو درپیش گرفت بدیهی است نگارندگان متن فوق نه اطلاعات کافی و نه شناختی از سیاستهای پاریس دارند
ناشناس۲۲۰۵۶۷۶۱۴:۴۳:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۲۸
فرانسه تو زمان جنگ جهانی هم یک کشور بی خاصیت بود. آلمان هم بعد جنگ جهانی تو این فازها نیست. آلمان تجربه زخم کمونیسم را دارد و اینکه نزدیک به روسیه هست مثل انگلیس و امریکا سلاح اتمی ندارد و نمی تواند و نمی خواهد روسیه را علیه خودش بشوراند. آلمان مثل انگلیس منابع نفتی ندارد. آلمان و فرانسه حتی نمی توانند همان اتحادیه اروپا را سر هم نگه دارند که هر روز یک شکاف جدید در اتحادیه بوجود می آید. قدرت غرب یعنی امریکا. تا همین الان هم مدیون امریکا هستند.
ناشناس۲۲۰۵۶۸۴۱۴:۴۷:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۲۸
متوجه هستید که استرالیا نزدیک به چین هست. اروپا اصلا نزدیک به چین نیست. امریکا پشتیبانی تایوان کره جنوبی ژاپن استرالیا و انگلیس را دارد. کشورهای اروپایی هم اگر توهم دارند بروند در دامان پوتین. تا همین الانش هم امریکا اروپا را مقابل روسیه و شوروی نگه داشته بود. امریکا با اینکارش اروپا را مجازات کرد که مبادا سمت گاز روسیه برود. همان کاری که با عربستان چند روز پیش انجام داد و عربستان دوباره با امریکا قرار داد بست. اینها تاکتیک امریکاست.
کارشناس نظامی۲۲۰۵۸۴۹۱۶:۴۵:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲۸
فرانسه بخاطر از دست دادن قرارداد ۹۰ ملیون دلاری عصبانیه نکته مهم اینکه اولین بار یک کشور به یک کشور دیگر زیردریایی اتمی میفروشه قبلا همه دارندگان زیردریایی اتمی خودشون میساختن و البته زیردریایی اتمی پول بسیار زیادی میخواد که بعضی میگن فقط بازدارندگی سلاح هسته ای توجیهش میکنه
ناشناس۲۲۰۵۸۵۳۱۶:۴۹:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۲۸
ژاپن از نفس افتاده؟ تا جایی که من مبیدونم ژاپن سرمایه گزاری بسیار زیادی روی نیروی دریایی خودش کرده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین