راهکار مبارزه واقعی با مفاسد اقتصادی

  4000610083 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
راهکار مبارزه واقعی با مفاسد اقتصادی

سیدمهدی رفیعی راد*

مهم‌ترین شعار دولت سیزدهم مبارزه با فساد بوده است که توسط شخص رئیس جمهور محترم و بسیاری از اعضای کابینه ایشان، چه در ایام تبلیغات انتخاباتی و چه بعد از آن بارها مطرح و به آن تاکید شده است.

البته مبارزه با فساد موضوع مورد توجه مسئولین عالی کشور در سال های اخیر هم بوده و خصوصاً رهبر معظم انقلاب به عنوان پیشتازترین و عالی ترین مسئول نظام، بسیار زودتر از این ها و در    فرمان ۸ ماده ای مورخه ۱۰اردیبهشت۱۳۸۰، به قوای کشورلزوم مبارزه با فساد را ابلاغ فرمودند. 

در این باره اما نکاتی حائز اهمیت است که جزء الزامات انجام و تحقق این شعار به حساب می آید.  از حیث دسته بندی علوم، مبارزه با مفاسد اقتصادی، زیر مجموعه مطالعات امنیت است، زیرا مبارزه با فساد ابعاد متنوع، مختلف و فراگیری را شامل می‌شود. در اقدامات نیازمند پیوست‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتیِ بعضاً دفاعی، انرژی، ارتباطات و حتی علم و فناوری و شاید حوزه جغرافیای سرزمینی را  در بر میگیرد و به عبارتی با اصل و بقا و ثبات‌مندی ملی در ارتباط است و به همین علت، از این حیث مسئله‌ی امنیتی به شمار می‌آید.

 بر همین اساس،  شرط ورود در این وادی، تخصص در امنیت ملی و درک منافع ملی کشوراست که بتوان سایر حوزه ها را در جهت تحقق این هدف بلند، همراه و با هم هماهنگ کرد. اگر این هماهنگی عالمانه، عاقلانه، سازنده و از روی محوریت مصلحت انجام نپذیرد، ممکن است خودش به خسارتی فراتر از آن فساد منجر شود.  در واقع فساد از جهت تهدید شناسی در حوزه امنیتی کشور، بزرگترین تهدید مخرب و معارض امنیت و ثبات کشور و موضوعی فراگیر است که به صورت حداکثری موضوعیت دارد.

 واقعیت تلخی وجود دارد و آن اینکه، فساد‌های فراگیر و بزرگ، بدون داشتن حمایت و ارتباط با افراد دارای مسئولیت در پست‌های دولتی اتفاق نمی‌افتد. از این جهت مبارزه با فساد به عبارتی مبارزه با برخی از مسئولین نیز  به حساب می آید و در یک جمله، مبارزه با فساد معارضین داخلی و خارجی دارد.

در فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری  در سال 1380،  به بخش‌های مشخص مانند وزارت اطلاعات تکلیف شده که اقداماتی را به انجام برسانند اما واقع مطلب این است که مطالبه از دستگاه‌ها، خصوصاً معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات فقط توسط ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌تواند موضوعیت داشته باشد و به عبارتی تنها جایی که می‌تواند نقش مطالبه‌گری از دستگاه‌های مختلف را برعهده بگیرد، همین جا است.  با این توضیحات لازم به ذکر است که ورود در مسائل مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی نیازمند بهره‌گیری از تجارب و دانش افراد مطلع در موضوع است و نمی‌توان در این موضوع مانند سایر بخش های عمومی و اختصاصی دولت برخورد کرد.  مبارزه با مفاسد اقتصادی یک اقدام صرفا قضائی نیست بلکه  با توجه به ماهیت آن، باید بر اساس مصالح انجام پذیرد و بالاترین مصلحت،  معیشت مردم، تحریم ها، موضوع تولید و بحث ارزش پول ملی است که همه این ها در حوزه اقتدار ملی کشور، موضوعیت دارند. 

انتظار است در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی، جدا از سیاست‌های جاری و انتصاباتی که تا به امروز ملاحظه شده است، در این مسئله، شخص رئیس جمهور ورودی جدی و بدون ملاحظه داشته باشند و با بهره گیری از متخصصین دلسوز و امین و انقلابی و جوان در حوزه های ذکر شده که دارای تخصص های مربوط به امنیت هم هستند، مبارزه با مفاسد اقتصادی مستقل از حوزه‌های اقتصادی و غیره تعیین تکلیف شود، یا به عبارتی دیگر، با نظر شخص رئیس‌جمهور،مجموعه ای مستقل، فعال و انقلابی شکل بگیرد تا به صورت مستقیم و متوالی، این مساله را به صورت تخصصی رصد کرده و متوالی به ایشان گزارش عملکرد، ارائه دهد. در این حالت مردم اثر این مبارزه را در بالا رفتن تولید و امنیت سرمایه گذاری و حفظ کرامت فعالین اقتصادی خواهند دید که دستاورد ان افزایش ثبات دولت و حفظ حیثیت آن است... 

* کارشناس مسائل استراتژی

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۲۱۸۱۲۶۱۰۹:۰۸:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
راهکار اساسی و اصولی برای اصلاح و برخورد با فسادهای گذشته این است که هر چه سریعتر سند تحول قوه قضا با محوریت مشروعیت سنجی اموال و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع از روی کاغذ بعمل آید
ناشناس۲۱۸۱۳۲۸۰۹:۴۷:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۳
تمام کارخانه ها را مصادره و نابود کردند. از کفش ملی گرفته تا ارج و آزمایش و مبلیران و... یکی از آن کارخانجات، شعبه داروسازی فایزر در ایران بود که بعد از مصادره نامش را به داروسازی رازک تغییر دادند. کمبودها کنونی که به فساد دامن زده ، نتیجه چند دهه تصمیمات غلط است.
ناشناس۲۱۸۱۷۳۵۱۳:۴۹:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
کارخانه ها مصادره نمیشود ثروت های گنج قارونی و افسانه ای و کهکشانی
ناشناس۲۱۸۱۷۹۸۱۴:۱۷:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
کسی که خودش فساد و رانت و انحصار را بوجود آورده باشد نمیتواند با فساد مبارزه کند .
ناشناس۲۱۸۱۳۶۲۱۰:۰۷:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مفسدین اقتصادی حتی با پول های حاصل از فساد آدم استخدام کردند برای منفی دادن
ناشناس۲۱۸۱۴۴۶۱۱:۰۵:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
از نظر عده ای فساد یعنی که موی دختری از زیر روسری پیدا شود، یا سوار دوچرخه شود........ با شدت با آنها برخورد می شود.
ناشناس۲۱۸۱۴۹۳۱۱:۴۷:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۱۳
هر وقت فساد آشکار و فساد پنهان را فهمیدی آن وقت است مو سر را هم می فهمی!
ناشناس۲۱۸۱۴۹۹۱۱:۴۹:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اعتیاد به قدرت و ثروت از بدترین نوع اعتیاد بوده که تقریباً لاعلاج و غیر قابل درمان است.
ناشناس۲۱۸۱۷۰۳۱۳:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
و چه بسیار فراوان هستند مبتلایان به این نوع از اعتیاد که توسط 《 خودی ها و خواص 》 آلوده شده اند !
ناشناس۲۱۸۱۴۴۸۱۱:۰۷:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
بزرگترین فساد رانت است. چه کسانی به اطلاعات رانتی دسترسی دارند؟؟؟!
ناشناس۲۱۸۱۵۰۹۱۱:۵۵:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
یکی را می شناسم با رانت اطلاعاتی که از بورس داشت با سرمایه کم تریالدر شد و به موقع از بورس خارج شد و مابقی موندند و بدبخت شدند
ناشناس۲۱۸۱۴۷۲۱۱:۲۶:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
فساد یعنی طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی تصویب شود ولی ریس مجلس با تبانی با چند نماینده نگذارد اجرایی شود
ناشناس۲۱۸۱۵۲۸۱۲:۰۱:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
فساد یعنی اینکه طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما مسکوت بماند.
ناشناس۲۱۸۱۳۹۷۱۰:۲۹:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
چرا باید قوانین آن قدر سست و مملکت این قدر بی حساب و کتاب باشد تا گروهی این چنین فساد کرده و به ثروت های قارونی دست یابند؟
ناشناس۲۱۸۱۴۲۰۱۰:۵۱:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اگر طی این چند دهه مردم طبق توصیه های رهبر رأی می‌دادند در انتخابات مختلف آیا امروز این قدر فساد داشتیم؟؟؟؟؟
گورخواب۲۱۸۱۴۳۵۱۰:۵۹:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
طبق تحقیق و تفحص مجلس از 25 میلیارد دلار قاچاق، 95 درصد آن از مبادی رسمی است!!
ناشناس۲۱۸۱۴۵۰۱۱:۰۸:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۱۳
متاسفانه مملکت در همه عرصه ها ول است.
ناشناس۲۱۸۱۴۵۳۱۱:۱۰:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
چون در این کشور رابطه حرف اول را می زند.
ناشناس۲۱۸۱۵۷۰۱۲:۲۶:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۳
حرف تازه نداری؟!
ناشناس۲۱۸۱۲۶۴۰۹:۱۲:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
فساد ناشی از ضعف ایمان است. حقیقت این است که فساد مانند موریانه تمام کشور را در بر گرفته چون ایمان مسئولان و در نتیجه مردم ضعیف شده است.
ناشناس۲۱۸۱۲۸۶۰۹:۳۱:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
فساد یعنی اینکه به گفته محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور، روسیه ماهی 2 میلیون واکسن اسپوتنیک در ایران تولید می کند، همه اش را هم می برد! چه کسی چنین اجازه ای صادر کرده است؟؟؟؟
ناشناس۲۱۸۱۳۸۵۱۰:۲۱:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۳
آیا این نوعی کاپیتالاسیون نیست؟
ناشناس۲۱۸۱۵۷۲۱۲:۳۰:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
کاپیتولاسیون!!!! معنی آن را اصلا میدانی یعنی چی؟
ناشناس۲۱۸۱۴۰۲۱۰:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مردم از عدم واکسیناسیون می میرند، اما واکسن در ایران تولید و به روسیه فرستاده می شود! باید آن مسئولی که چنین قراردادی را امضا کرده ، اعدام کرد.
ناشناس۲۱۸۱۵۰۴۱۱:۵۲:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مسوول امضا نمی کند قربان شرکت های تولیدی امضا می کنند
ناشناس۲۱۸۱۵۳۶۱۲:۰۶:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
چه کسی برای آن شرکت تولیدی پروانه تولید صادر کرده است؟
ناشناس۲۱۸۱۵۴۲۱۲:۱۰:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مسئولی که در وزارت صمت و بهداشت به این شرکت داروساز ی پروانه بهره بردار و تولید داده، باید آن را باطل و به روسیه بگوید حداقل نصف تولید واکسن باید در داخل ایران مصرف شود.
ناشناس۲۱۸۱۶۳۱۱۲:۵۷:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
همه جا برای صادرات مجوز می دهند
ناشناس۲۱۸۱۴۹۷۱۱:۴۹:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
آن وقت این فساد است؟ عزیزم دنیا این کارها زیاد می کنند فساد هم نیست تجارت است و کارگر شما هم نون می خورد
ناشناس۲۱۸۱۳۰۴۰۹:۳۸:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
وقتی همه مسئولان در بهترین نقاط کشور زندگی می کنند و مردم حتی یک بار هم آنها را در خیابان در صف نان، مرغ و دارو و گوشه خیابان منتظر اتوبوس ندیده اند، یعنی اینکه مسئولان خودشان را برتر از مردم می پندارند. پس عدالت را زیر سوال برده اند!
ناشناس۲۱۸۱۳۸۶۱۰:۲۲:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
پس چرا خودمون رو مسلمون واقعی و غرب را غرق در بطلان میدانیم ؟!
ناشناس۲۱۸۱۲۶۵۰۹:۱۲:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مالکیت در اسلام محترم است و باید پاس داشته شود اما سوال اینجاست که چه مالکیتی محترم است باید منشا ثروت هر فرد مشخص باشد که از چه راهی ایجاد شده است .و ان لیس للانسان الا ما سعی
ناشناس۲۱۸۱۲۹۷۰۹:۳۴:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
قانون باید حرف اول را بزند. چه کسی قانون را رعایت می کند؟
ناشناس۲۱۸۱۲۶۶۰۹:۱۴:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
فساد آن قدر علنی است که قبح آن ریخته شده است. بزرگترین فساد، قانون شکنی است که آن قدر رواج پیدا کرده است که تعجب کسی را برنمی انگیزد.
ناشناس۲۱۸۱۲۹۸۰۹:۳۵:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
چطور ما برای تیم های ورزشی مربی خارجی می آوریم برای مبارزه با فساد باید از خارج کمک گرفت زیرا فساد در داخل سیستمی شده و هرکس از مسولین که بخواهد با فساد مبارزه کند خودش نیز به نوعی آلوده به فساد است و با دستمال کثیف نمی توان شیشه را پاک کرد
ناشناس۲۱۸۱۵۰۱۱۱:۵۰:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۳
ساعت خواب تا الان دستورات همین خارجی ها را اجرا می کردین نمونه آن صندوق بین المللی پول
ناشناس۲۱۸۱۲۶۷۰۹:۱۵:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
لطفا یکبار برای همیشه قانون از کجا آورده ای را برای همه ثروت های پیاده کنید معلوم میشود
ناشناس۲۱۸۱۲۹۴۰۹:۳۴:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
قوانین کمونیستی منسوخ شده اند.
ناشناس۲۱۸۱۳۱۶۰۹:۴۲:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۳
تا پای اجرای عدالت پیش می اید مفسدین برای انحراف افکار عمومی به مغلطه پ سفسطه روی می اورند
ناشناس۲۱۸۱۳۹۳۱۰:۲۶:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
قوانین مجازات اسلامی در مورد مفسدین اجرا نمی شود که فساد زیاد شده است حد با همان تازیانه و زندان و مصادره اموالشان باید اجرا شود
ناشناس۲۱۸۱۳۰۷۰۹:۴۰:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اگر واقعا اراده ای برای مبارزه با فساد هست باید تمامی کسانی که در دولت و دولت های قبل فساد آنها مشخص است را محاکمه نمایید تا وقتی شعار داده میشود کاری در رابطه مبارزه با فساد صورت نمی گیرد
ناشناس۲۱۸۱۳۵۲۰۹:۵۹:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
فساد تنها در دولت نیست. فساد در همه دستگاهها است.
ناشناس۲۱۸۱۶۳۵۱۲:۵۹:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مهمترین فساد در هر کشور بخش دولت آن کشور است چون زمینه اجرایی آن کشور را دارد
ناشناس۲۱۸۱۲۷۰۰۹:۱۶:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اگر فساد در بالا درمان شود، فساد در کف هم بر چیده می شود.
ناشناس۲۱۸۱۲۷۴۰۹:۱۹:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
فساد، بیماری نیست که یک شبه آمده و با خوردن آنتی بیوتیک درمان شود. فساد قطره قطره جمع شده تا دریا شده و همه را در خود غرق کرده است. متاسفانه بعضی ها شناگران ماهری هستند و همواره سرشان را از دریای فساد بالا نگه می دارند!
کور پیش بین در خشت خام و کج و معوج۲۱۸۱۲۷۵۰۹:۲۰:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
دیدگاه اقتصادی اسلام بر اساس این آیه قران استوار است . و ان لیس للانسان الا ما سعی پ برای انسان بهره ای جز سعی تلاش نیست لذا تمامی ثروت های گنج قارونی و افسانه ای و نجومی و کهکشانی باید ملی گردیده و متصرفین ان نیز بخاطر خیانت در اموال مردم کشور محاکمه و مجازات شوند
ناشناس۲۱۸۱۲۷۷۰۹:۲۳:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
راهکار اصلی پیروی از قوانین علم اقتصاد هست در عمل هم میتوان تجربه کشورهای دیگه را ملاحظه و بومی سازی کرد. حذف معافیتهای مالیاتی و گمرکی، کاهش تعرفه ها، بررسی حسابهای بانکی افراد و تک نرخی کردن ارز، حذف طرح های فسادزا مثل قیر رایگان وام های ارزان و ترجیحی از مهمترین راهکارهای مبارزه با فسادهست
ناشناس۲۱۸۱۴۰۴۱۰:۳۵:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
با دستمال کثیف نمی توان شیشه را تمیز کرد.
کارشناس واکاوی و ریشه یابی۲۱۸۱۲۷۸۰۹:۲۴:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
با چند سوال ساده می‌توان پی برد ثروت افراد از چه راهی ایجاد شده است۱-چند سالتونه۲-از چه سالی شروع بکار کردید۳-چه کارهایی در این چند ساله کردید۴-سرمایه اولیه یا ارث شما چه میزان بوده۵-یک توضیح مختصر از ثروت خود بدهید که چگونه به این حد رسیده است
ناشناس۲۱۸۱۳۴۰۰۹:۵۲:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
چه کسی می خواهد سوال کند؟!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۱۸۱۲۷۹۰۹:۲۷:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
فساد در کشوری که پسوند اسلامی را یدک می کشد، ننگ است.
ناشناس۲۱۸۱۳۶۷۱۰:۱۳:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۳
قوانین اسلام را کشورهای که ما آنها را کافر می دانیم اجرا می کنند
ناشناس۲۱۸۱۳۰۵۰۹:۳۹:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
طراحی سامانه های فوق هوشمند تنها راهشه!
ناشناس۲۱۸۱۳۵۹۱۰:۰۴:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اول باید ثروت ها باد اورده و نامشروع ملی بشود و همزمان این سامانه ها فعال شود
ناشناس۲۱۸۱۳۲۳۰۹:۴۵:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
هر زمان که اسامی رانت خواران و ابر بدهکاران بانکی که با لابی گری وامهای کلان گرفته اند و هیچ صنعتی راه اندازی نکرده اند را اعلام کردید ، بخشی از مبارزه واقعی را شروع کرده اید
رسول۲۱۸۱۳۵۸۱۰:۰۴:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
تنها راه برخورد یکسان باهمه افراد جامعه و عدم دخالت سیاست در مبارزه سیاست،کاش میشد یه چند سالی قوه قضائیه رو بدیم دست ژاپنی ها بخدا کشور درست میشد...
ناشناس۲۱۸۱۴۰۷۱۰:۳۸:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
محاکمه امثال روحانی و جهانگیری و اشد مجازات در مورد آنها باعث جلوگیری از تکرار میشود و جو جامعه را به ساختار حکومت دلگرم میکند و در مجامع بین المللی هم ایران را قویتر و سالم تر و اسلامی تر نشان میدهد محاکمه نکردن روحانی و تعلل در آن نوعی رها کردن امور و هرج و مرج را نشان میدهد قرار بود دوران بزن درو تمام شود
احسان۲۱۸۱۴۱۱۱۰:۴۰:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
چرا مثل هرجای دیگری که در مبارزه بافساد موفق بود ه اند به موارد اصلی اشاره نمی شود؟ - شفافیت برای همه مسوولان بدون استثنا - پاسخگویی همه مسوولان بدون استثنا - آزادی مطبوعات . رسانه مستقل و قدرتمند - نظارت و بازرسی مستقل
ناشناس۲۱۸۱۵۴۸۱۲:۱۴:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
خودی ها و هم جناح های ما را که نمی شه و نباید محدود کرد ! محدودیت برای مردم عادی است و جناح رقیب !
ناشناس۲۱۸۱۴۱۵۱۰:۴۶:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
راهكار مبارزه واقعي با مفاسد اقتصادي !! ----------------- ضرب المثل شيرين فارسي ميگه : « آن را كه از حساب پاك است از محاسبه چه باك » !! حال مي توان از اين ضرب المثل پر معنا و مشهور زبان فارسي اين نتيجه را بگيريم و يا اين مفهوم را بر داشت كنيم كه راهكار مبارزه واقعي با مفاسد اقتصادي اين است كه افرادي براي اين مهم به كار گماريم كه خودشان از حساب و محاسبه اقتصادي باكي نداشته و پاك باشند !! بله ؟!
ناشناس۲۱۸۱۴۸۲۱۱:۳۷:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مبارزه با فساد یک اراده قوی می خواهد. افرادی که خود و یا خانواده شان الوده به فساد باشند همان رانت خواران و آقازاده های سریال گاندو می شوند.
ناشناس۲۱۸۱۴۸۳۱۱:۳۸:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۳
رطب‌خورده‌منع‌رطب‌کی‌کند وقتی‌همه‌مسیولین‌رطب‌خورده‌اندانتظارمبارزه‌بافساد‌بااین‌مسیولین‌به‌شوخی‌میماند‌مانندفرارخاوری
ناشناس۲۱۸۱۶۰۰۱۲:۴۳:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
تا وقتی مسئولان بابت حرفها و سیاستها و اعمالشون اندازه یک ارزن پاسخگو نیستن هیچ روشی برای کنترل فساد جواب نمیده. اولین قدم یک جلسه پرسش و پاسخ آزاد توسط خبرنگاران برای هر مسئول هست.
ناشناس۲۱۸۱۶۱۶۱۲:۴۸:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اول باید کرونا و دستورالعمل های بیخود و وحشت آور را جمع کرد می بینید که عراق با وجود تجمعات آمارش صفر است و با پذیرش زائر رشد اقتصادی اش بالا رفته است
علی۲۱۸۱۷۰۹۱۳:۳۱:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
برا حل این مشکل یک راهکار بسیار ساده وجود دارد بنام FATF
علی کریمی۲۱۸۱۷۵۶۱۴:۰۰:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
جناب آقای سیدمهدی رفیعی راد تجربیات به دست آمده در کشور های زیادی نشان می دهد که موثرترین راهکار مبارزه با فساد، وجود رسانه های آزاد و مستقل است.
ناشناس۲۱۸۱۹۲۸۱۶:۰۱:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
جواب نمیده باید فرهنگش باشه که نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین