سیاست شفاف برجامی

  4000601101 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاست شفاف برجامی

بعد از گذشت حدود دو هفته از آغاز ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی، خطوط کلی و چارچوب سیاست خارجی دولت جدید درباره برجام در حال آشکار شدن است. این مسئله را می‌توان از موضع‌گیری رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پیشنهادی دولت جدید متوجه شد.

سید ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه 31 مردادماه در دیدار و پاسخ به اظهارات موته گی توشیمیتسو، وزیر امور خارجه ژاپن مبنی بر ضرورت و اهمیت اجرای برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی گفت: «ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و این آمریکایی‌ها هستند که به تعهدات خود عمل‌نکرده و یک‌جانبه از این توافق بین‌المللی خارج شدند و تحریم‌ها را گسترش دادند».

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد، تصریح کرد: با هیچ توجیهی تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران نباید همچنان ادامه داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با وزیر خارجه ژاپن عنوان داشت: «جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات سازنده توأم با نتایج ملموس که ناشی از عمل به کلیه تعهدات و پرهیز از اتلاف وقت استقبال می‌کند».

اگر در کنار سخنان طراحان اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم به نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه که در روز اول شهریورماه برگزار شد استناد شود بهتر می‌توان تصویر و تصوری دقیق‌تر از راهبرد آینده ایران به دست آورد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اگرچه این تحلیل که سفر وزیر امور خارجه ژاپن در راستای انجام میانجی‌گری توکیو بین ایران و برخی از دیگر کشورها از جمله آمریکا صورت گرفته رد کرد اما گفت: «مواضع حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران همان مواضعی است که بارها اعلام کرده و طرف‌های مقابل به‌هیچ‌وجه نباید به دنبال سوء محاسبات باشند. باید بدانند که مواضع ما تغییر نکرده و رفع مؤثر تحریم‌های آمریکا و پایبندی کامل طرف‌های دیگر برجام به تعهداتشان در این زمینه به‌عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است».

خطیب زاده گفت: مذاکرات احیای برجام نباید فرسایشی شود. ما از همان اول نیز بر این موضوع تأکید کرده‌ایم و باید در چارچوب زمان‌بندی و معیار مشخصی به‌پیش رود... .

نکته جالب آنجاست که سفر وزیر امور خارجه ژاپن برای برخی رسانه‌ها و تحلیل گران یادآور سفر شینزو آبه به تهران در خردادماه سال 1398 است که حاوی پیام آمریکا برای ایران بود اما به دلیل عدم پایبندی به تعهدات و خروج از برجام موردپذیرش کشورمان قرار نگرفت.

 البته برخی رسانه‌های ژاپنی در زمان این دیدار بر لزوم تقویت ارتباط غرب و ایران، احیای برجام و کاهش تنش‌های منطقه‌ای سخن گفته بودند.

به‌عنوان‌مثال خبرگزاری کیودو ژاپن درباره این دیدار نوشته بود: «ازآنجایی‌که ژاپن روابط دوستانه‌ای با ایران دارد و درعین‌حال متحد ایالات‌متحده هم هست، انتظار می‌رود سفر موتگی زمینه را برای ارتقاء گفت‌وگو بین ایران و غرب هموار کند».

باوجود برخی خوش‌بینی‌ها، تجربه برجام ثابت کرد که آمریکا حاضر نیست ابزار تحریم را به سادگی کنار بگذارد و با توجه به تأکید دولت سیزدهم بر رفع تحریم‌ها و عدم انجام مذاکرات فرسایشی، فعلاً نمی‌توان با قاطعیت به سرانجام ابراز امیدواری کرد.

به همین دلیل بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور روز شنبه 23 مردادماه در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بیان داشته بود: «مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور تأکیدات فراوانی بر رفع تحریم‌ها دارند اما بعید است که بتوانیم با نظام سلطه به‌جایی برسیم و نمی‌توان برنامه‌ریزی خود را برای اداره کشور متکی به رفع تحریم‌ها کرد و باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که فرض بر این باشد که نظام سلطه تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد».

به نظر می رسد تحلیل معاون اول رئیس جمهور درباره آینده برجام و تعامل ایران با غرب واقع‌بینانه باشد. در حال حاضر مسئله‌ای که موجب ایجاد اختلافات جدی شده و بازگشت آمریکا به برجام را متزلزل کرده برداشت و تلقی آن‌ها از نقش توافق هسته‌ای در آینده است. به عبارتی بهتر آمریکا و کشورهای اروپایی خواهان امضای برجام جدیدی می‌باشند که در آن بازنگری بندهای غروب و دائمی کردن محدودیت‌ها و تسهیل مذاکرات موشکی و دفاعی انجام شده باشد. درحالی‌که ایران بعد از کارشکنی و خروج آمریکا، خواستار رفع واقعی تحریم‌ها و راستی آزمایی این مسئله در یک مدت‌زمان مشخص است. این دو برداشت متفاوت طبیعتاٌ نیل به یک توافق دائمی و پایدار حداقل در چشم‌انداز کوتاه‌مدت را بسیار سخت کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۴۲۸۱۰۹:۱۷:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲
اگر افغانستان حل بشه یعنی مشکل امریکا و غرب کم میشه. اگر اکراین حل بشه یعنی مشکل روسیه کم میشه. اگر تحریمهای ایران و ونزویلا کم بشه یعنی نفت ایران و ونزویلا به بازار بر می گرده و قیمت نفت و گاز بزرگترین صادر کننده نفت و گاز دنیا یعنی روسیه کاهش می یابد و..... منطق منافع ملی و سیاست بین الملل برای نخبه هایی مانند پوتین ساده است. اما برای منافع ملی روسیه.
ناشناس۲۱۶۴۳۰۵۰۹:۳۶:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۲
متاسفانه فرصت برجام از دست رفته است. غرب دیگر به هیچ عنوان زیر بار برجام نخواهد رفت.
ناشناس۲۱۶۴۴۳۴۱۰:۵۵:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲
فرصت رفت خخخخه فرصت ایجاد کردن برای برجام های بعدی و هنوز نفهمیدی؟ و برای الان هم نیست برنامه دراز مدت است و سیاستمداران ناشی ایرانی هم...!
ناشناس۲۱۶۴۶۹۰۱۳:۲۶:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۲
برجامی که باعث تشدید تحریم ها و فشار حداکثری و زیاده خواهی دشمن در مباحث موشکی و منطقه ای شد همان بهتر که نباشد.
ناشناس۲۱۶۴۸۰۴۱۴:۱۸:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۲
روحانی و عراقچی هشت سال گفتند مذاکرات مثبت مفید و سازنده و رو به جلو است و برد برد
ناشناس۲۱۶۴۹۰۶۱۵:۱۵:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۲
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۱۶۴۸۱۱۱۴:۲۲:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲
از اول هم زیر بار برجام نرفته بودن و فقط برای مدتی بصورت نمایشی اونو اجرا کردن، اتفاقا خیلیها هم میگفتن آمریکا قابل اعتماد نیست و خوش بین نیستیم اما یه عده همچنان حرف خودشون رو میزدن!!!!!
ناشناس۲۱۶۴۳۰۸۰۹:۳۸:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۲
چرخش ایران به سوی چین و روسیه و اجرای قراردادهای اقتصادی طویل و المدت با این کشورها، ضررهای هنگفت دیگری را نصیب ایران می کند.
ناشناس۲۱۶۴۴۳۶۱۰:۵۶:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۲
مدینه فاضله که این قراردادهای بلند مدت اجرا کند خیلی خوب است!
ناشناس۲۱۶۴۶۸۶۱۳:۲۴:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۲
چرخش ایران به سمت امریکا و اروپا در 8 سال گذشته ضررهای هنگفتی به کشور وارد کرد.
ناشناس۲۱۶۴۸۱۳۱۴:۲۴:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۲
همینکه قبول کردی اعتماد به غرب ضررهای هنگفتی به ما وارد کرده کلی پیشرفت کردی، خدا رو شکر!!!
آریابان۲۱۶۴۹۸۲۱۶:۰۶:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۲
اگر برجام نبود کشور واقعا روی هوا بود ؛ بداقبالی سربازان برجامی ایران اما ، این بود که ترامپ ، سکاندار جدید اونموقع امریکا آنچنان دیوانه-گونه به بیراهه زد (در همه ی زمینه ها از قوانین داخلی امریکا گرفته تا نقض موافقتنامه های بین المللی و...) و آنچنان همه بنیاد های جهانی را دگرگون و ویران کرد که علاوه بر شهروندان و دولتمردان خود امریکا، حتی هم-پیمانان اروپائی وی و افکار عمومی جهانی نیز به نکوهش و انتقاد شدید از موضع-گیری های غیر منطقی اش پرداختند تا جائیکه در نهایت نیز رأی دهندگان امریکائی فقط بعد از 4 سال و در نیمه راه عذر وی را خواستند ؛ در چنان شرایط وخامت آمیزی که فراروی کشور ایران ترسیم شده بود آیا راه چاره ای بهتر از برجام وجود میداشت ؟!؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۲۱۶۵۶۶۸۰۱:۳۸:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۳
داداش تو مدرسه هم همینطور تاریخ میخوندی!؟ برجام که برای زمان اوباما بود!!!!!!
ناشناس۲۱۶۴۳۳۸۰۹:۵۸:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۲
جبهه دشمن یعنی جبهه مقابل حق با همه توانایی‌های ظاهری خود بسیار شکننده و آسیب‌پذیر است.
ناشناس۲۱۶۴۲۸۹۰۹:۲۲:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۲
نباید از آنانی که همواره از برجام به عنوان ضرر و زیان و ننگ یاد می کردند، انتظار برقراری آن را داشت.
ناشناس۲۱۶۴۴۴۰۱۰:۵۹:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۲
شما پای کج روی زمین گذاشتید که 20 سال قبل اجازه دادین مسئله داخلی بین المللی شود و الان هم در باتلاق گیر کردین پس برگردین به عقب و از نو جلوگیری کنید خیلی چیزها حل می شود
ناشناس۲۱۶۴۶۹۳۱۳:۲۶:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۲
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۲۱۶۵۲۷۳۱۹:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲
باسواد ترجمه اش بکن تا بشه نسخه فارسی برجام! اینکه نق زدن نمیخواد.
ناشناس۲۱۶۴۲۹۰۰۹:۲۳:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۲
ژاپن و کره جنوبی سالی ۴۰۰ میلیارد دلار به امریکا صادرات دارند و اگر یک روز حمایت نظامی و سیاسی امریکا از انها نباشد باید در بست بنده چین و کره شمالی و روسیه باشند. کل واردات ایران از این دو کشور حتی در سالهای طلایی نفت به ۵ میلیارد دلار نمی رسید. کشورهای دنیا منافع ملی ملتهایشان را اساس و محور قرار می دهند نه تعارفات سیاسی را
ناشناس۲۱۶۴۳۱۱۰۹:۴۱:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۲
وقتی مقابل به مثل می شود خوب جواب می دهد نمونه آن کره جنوبی
ناشناس۲۱۶۴۳۸۷۱۰:۲۶:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۲
وابسته به نفت است حتي اگر 4000 هزارميليارد صادرات داشته باشد
ناشناس۲۱۶۴۶۹۹۱۳:۲۸:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۲
ژاپن نباید در مباحث داخلی ایران و برجام مداخله نماید در برجام ژاپن هیچکاره بود و نباید دخالت بکند.
ناشناس۲۱۶۴۲۹۵۰۹:۲۶:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۲
قبل از اینکه مسایل و مشکلاتش را با آمریکا حل کند، ایران نباید از ژاپن و کره جنوبی و...... انتظار داشته باشد دارایی هایش را آزاد و روابطشان را عادی کنند.
ناشناس۲۱۶۴۳۱۴۰۹:۴۳:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۲
شما الان ایرانی هستی یا فقط فارسی بلدی!؟!؟
ناشناس۲۱۶۴۴۵۸۱۱:۰۶:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۲
اگر حرفهایی که شما خوشت میاد را بزنه می شه ایرانی وطن پرست ؟؟ شما سرت چند متر زیر برفه داداش ؟؟؟
ناشناس۲۱۶۴۴۷۵۱۱:۱۶:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲
وقتی افکارتان دست رسانه های دشمن ایران است بله ضد ایرانی
ناشناس۲۱۶۴۶۷۲۱۳:۲۰:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۲
ژاپن و کره جنوبی مستعمره امریکا هستن و اگر منابع مالی ایران را آزاد بکنند باید شک کنیم .
ناشناس۲۱۶۴۸۳۲۱۴:۳۳:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۲
شما که با چشمان باز مثل عقاب تحولات جهان رو زیر نظر داری، پس چرا ته تعامل و برجام‌تون اینطوری شد!؟!؟ اون موقع که هی میگفتن آمریکا قابل اعتماد نیست احیانا سرتون زیر برف نبود؟؟؟ شاید هم اینقدر مثل عقاب اوج گرفته بودی که همه چی حتی آمریکا رو ریز می‌دیدی!!!!!!
ناشناس۲۱۶۴۸۳۵۱۴:۳۵:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۲
لازم نیست هرچی من دوست دارم بگه، فقط مثل یه ایرانی حق کشور و ملت خودش رو طلب کنه. اینکه ما از یه کشور دیگه انتظار داشته باشیم پول ما رو بده خواسته هر ایرانیه!!!
ناشناس۲۱۶۴۳۱۵۰۹:۴۴:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲
اگر مردم ایران ۶ماه اجناس کره‌ای نخرن بدون هیچ زحمتی همه دارایی‌های ایران آزاد میشه!!
ناشناس۲۱۶۴۴۸۱۱۱:۲۸:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۲
ساعت خواب کو کالای کره ای ؟!!
ناشناس۲۱۶۴۸۲۴۱۴:۲۸:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۲
این همه گوشی موبایل و لوازم خانگی و ... نکنه ساخت کره شمالی هستن!؟!؟
واقع بین۲۱۶۴۵۵۸۱۲:۱۷:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲
کره هیچ نیازی به ایران ندارد
ناشناس۲۱۶۴۶۷۸۱۳:۲۲:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۲
ایران هم هیچ نیازی به ژاپن و کره جنوبی ندارد.
فربد۲۱۶۴۷۰۳۱۳:۲۹:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲
شاید فکر میکنید الان ایران یک بازار چند هزار میلیارد دلاری داره ولی واقعیت یک هزارم این هم نیست
ناشناس۲۱۶۴۲۹۷۰۹:۳۰:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۲
سیاست خارجی دولت رییسی بر اساس ارتقا روابط با کشورهای منطقه به خصوص عربستان است. چطور رییسی انتظار دارد که عربستان بدون رضایت آمریکا و تامین منافع خودش، روابطش را با ایران عادی کند؟! این ایران است که در سیاستهایش باید تجدید نظر کند.
ناشناس۲۱۶۴۴۳۲۱۰:۵۴:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۲
تجدید نظر در چی؟ هسته ای؟ منطقه؟ داخلی؟ هسته ای که طبق قانون خودشان همه می‌توانند انجام دهند منطقه ای هم برای جلوگیری از تجزیه کشورها از جمله خودمان است داخلی هم که بهانه است
ناشناس۲۱۶۴۶۸۲۱۳:۲۳:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۲
امریکا باید در سیاست هایش تجدید نظر کند و دست از تهدید و تحریم و ترور و مداخله در امور داخلی سایر کشورها بردارد.
ناشناس۲۱۶۴۸۴۲۱۴:۳۹:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۲
اونایی که مثل شما فکر می‌کردن توی انتخابات رای نیاوردن، دلیلش هم اینه که نتیجه حکومت ۸ساله این طرز تفکر کاملا پیش چشم مردم هست!!!
ناشناس۲۱۶۴۳۱۰۰۹:۳۹:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲
ناموس فروشی ننگ آیندگان است حال از طرف هر کی بخواهد اجرا شود
ناشناس۲۱۶۶۲۱۷۱۰:۵۲:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۳
ناموس کشور عزت و آبروی تک تک مردمش است. ناموس کشور آن دختر زباله گرد است.
ناشناس۲۱۶۴۳۱۹۰۹:۴۵:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۲
سیاست شفاف این است که مذاکرات شما نابرابر و خجالت آور است فروش نفت خودتان مقابل بتن ریزی در صنعت و دانش کشور!
ناشناس۲۱۶۵۲۷۴۱۹:۳۳:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۲
دانش هرگز قابل بتن ریزی نیست!
ناشناس۲۱۶۴۳۲۳۰۹:۴۸:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲
در همین هفته گذشته دلار حدود 4000 تومان بالاتر رفت چون بازار احتمال شکست مذاکرات برجامی را پیش بینی کرده. البته جناب رییسی در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود نرخ دلار را از زندگی مردم خارج میکند و وابستگی نرخ اجناس را به دلار از بین میبرد. ببینیم و تعریف کنیم.
ناشناس۲۱۶۴۳۵۱۱۰:۰۵:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۲
این‌که دولت سیزدهم خواستار فرسایشی نشدن مذاکرات است اول ببیند عامل این فرسایشی شدن چه کسانی بودند وگرنه برجام از ابتدا یک توافق آنهم تنها برای رفع تحریمهای هسته ای بود نه تمام تحریمها و همان موقع هم می دانستیم بعضی تحریمهای غیر هسته ای با وجود برجام باقی خواهند ماند !!! اتفاقی که بعد از روی کار آمدن ترامپ افتاد بازگشت تمام تحریمهای هسته ای واضافه شدن تحریمهای غیر هسته ای جدید بود !! اما بعد از آمدن بایدن چه اتفاقی افتاد ؟!! ما که تا قبل از آن خود را متعهد به تمام مفاد برجام می دانستیم بنا بر طرح مجلس باز گشت مجدد به مذاکرات این ما بودیم که شرط رفع همه تحریمها را پیش کشیدیم و دولت بایدن را در شرایط که به سرعت قادر به انجام آن نبود قرار دادیم وکار مذاکرات را کند کردیم !!! ما که می گفتیم پایبند به برجامیم پس موقع بازگشت مجدد باید‌ همچنان پایبند به توافق برجام نه کمتر ونه بیشتر می ماندیم چیزی که تیم مذاکره کننده قبلی مایل به انجام آن بود تا از این طریق با رفع تحریمهای مشخص شده در برجام حداقل بخش بزرگی از فشارهای تحریمی از دوشمان برداشته شود اما مخالفتها واصرار بر برداشتن تحریمهای غیر هسته ای کار مذاکرات را فرسایشی کرد
ناشناس۲۱۶۴۴۰۱۱۰:۳۸:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۲
خخخخ. خیلی شفافه! مثل شیشه اونطرفش پیداست!
نجیب۲۱۶۴۵۳۸۱۲:۰۴:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۲
درود بر رئیسی. خداوند حافظ و ناصرت باشد.
ناشناس۲۱۶۵۱۵۱۱۷:۴۸:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲
سلام.اگه.برجام.دوباره.امضانشه.مردم.فقیرازبین.میرن
ناشناس۲۱۶۵۰۴۵۱۶:۴۴:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۲
میگم حالا رئیسی بیاد مابقی این وام روحانی را به مردم ببخشید ی کوچولو هم یارانه ها را زیاد کند که بشود یک ماه باهاش نون بخریم خالی بخوریم ..
ناشناس۲۱۶۵۴۴۲۲۱:۴۳:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۲
اگر خواستید به برجام برنگردید .مستقیم نگید . آنقدر درخواست کنید امریکا فرار کنه مثل آزاد شدن همه پولهای بلوکه ایران .برداشتن همه تحریم ها و پرداخت خسارت این دوسه ساله ودادن تضمین برای عدم خروج دوباره امریکا .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین