آیا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به وعده خود در زمینه تولید واکسن عمل خواهد کرد؟

  4000524101 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

با گذشت چند ماه از وعده رئیس ستاد اجرایی فرمان امام برای تولید ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا تا پایان شهریور حال این سوال مطرح است که آیا این وعده محقق خواهد شد؟

آیا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به وعده خود در زمینه تولید واکسن عمل خواهد کرد؟

به گزارش فارس، کرونا که آمد، رقابت کشورهای مختلف برای تولید واکسن در جهت تلاش برای مهار این بیماری و جلوگیری از جان باختگان بیشتر آغاز شد؛ محصولی که از همان ابتدا نیز پیش بینی می‌شد، جنگی جهانی را در دنیا رقم زند و حتی دستمایه تهدید یک کشور علیه دیگری باشد.

بر همین اساس نیز با به ثمر نشستن نتایج مطالعات و ورود واکسن ها به عرصه مصرف، این بار فارغ از چگونگی تعاملات مرسوم در خرید و فروش محصولات و کالاهای پزشکی و سلامت محور، کشورها ناچار به مذاکره با تعداد معدود واکسن سازها شدند؛ در این میان حتی قبل  از تایید واکسن ها، چند کشور ثروتمند به پیش خرید بسیار فراتر از نیازشان اقدام کردند؛ به طوری که به اذعان مقامات بهداشت و درمان کشورمان بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا در اختیار شش کشور قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران نیز که مانند سایر کشورهای دنیا درگیر این بیماری شده بود تلاش کرد از روش‌های مختلف از جمله واردات، تولید مشترک و تولید داخل اقدام جدی را برای تامین نیازهای خود به واکسن کرونا انجام دهد. در آن زمان تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی آمادگی خود را برای تولید واکسن کرونا اعلام کردند. در آن زمان نیز ستاد اجرایی فرمان امام که با شروع بیماری کرونا در کشور و زمانی که با کمبود شدید ماسک و مواد بهداشتی مواجه بودیم اقدام به تولید گسترده ماسک و اقلام بهداشتی کرده بود نیز برای ساخت واکسن در کنار سایر شرکت‌ها اعلام آمادگی کرد و مطالعات بالینی این واکسن توسط محققان ایرانی آغاز شد. پس از طی شدن موفق مراحل ابتدایی اسناد و مدارک کارآزمایی‌های بالینی به وزارت بهداشت ارسال شد.

*چرا وعده تولید ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا داده شد؟

در همین راستا در جلسه‌ای که با حضور مسوولان وزارت بهداشت و مسوولان ستاد اجرایی برگزار شد وزارت بهداشت اعلام کرد که مجوز تولید واکسن کووبرکت در تاریخ ۲۵ اردیبهشت صادر خواهد شد و ستاد اجرایی می‌تواند رسما تولید واکسن کرونا را آغاز کند. در همین راستا محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به رسانه‌ها اعلام کرد که با توجه به وعده وزارت بهداشت ستاد اجرایی تا پایان تیر ماه ۱۲ میلیون دز واکسن کرونا را تولید و در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد داد و ستاد اجرایی این توانایی را دارد که تا پایان مرداد ۳۰ میلیون دز واکسن کرونا را تولید کند همچنین تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دز واکسن را در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد داد.

پس از این وعده وزارت بهداشت پرونده تولید واکسن کرونای برکت به کمیته علمی ستاد کرونا رفت و سرانجام با طولانی شدن روند بررسی‌های علمی و پزشکی وزارت بهداشت با یک ماه تاخیر مجوز تولید واکسن کووبرکت را صادر کرد.

*چرایی تاخیر در تولید واکسن

با توجه به وقفه ایجاد شده یک ماهه رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن تشریح این اتفاق وعده داده شده را اصلاح کرد و تا پایان مرداد ۶ میلیون دز واکسن و تا آخر شهریور و با توجه به تکمیل خطوط تولید واکسن ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا را تولید کند.


از سوی دیگر  خط تولید دوم این کارخانه که قرار بود از اول مرداد با ظرفیت تولید ماهانه ۸ میلیون دز واکسن آغاز به کار کند به دلیل شرایط تحریم و برخی کارشکنی‌ها برای ورود تجهیزات هنوز تکمیل نشده است که اخیرا با شکستن غیررسمی تحریم، تکمیل و از هفته اول شهریور کار خود را آغاز خواهد کرد.پیگیری‌های خبرنگار فارس از آخرین وضعیت تولید واکسن کووبرکت حکایت از این موضوع دارد که در حال حاضر یک خط تولید این نهاد به صورت کامل درحال فعالیت بوده و هفته‌ای یک میلیون دز واکسن کرونا تولید می‌کند یعنی به عبارتی ماهانه چهار میلیون دز واکسن که تا آخر مرداد این رقم به 8 میلیون دز واکسن خواهد رسید. با راه اندازی خط دوم، تولید واکسن در پایان شهریور به 20 میلیون دوز واکسن می رسد.

اما خط سوم تولید که توانایی تولید ۲۵ میلیون دز واکسن در ماه را دارد، طی ۸۰ روز گذشته با تلاش‌های شبانه‌روزی تکمیل شده و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات آن نصب شده است و با خرید و ورود چند قطعه دیگر کار خود را اواخر شهریور آغاز خواهد کرد که با راه‌اندازی این خط تولید، ستاد اجرایی توانایی تولید بیش از 50 میلیون دوز واکسن کرونا را خواهد داشت.

نباید از این موضوع غافل شد که بنا به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی روند تولید واکسن بسیار پیچیده است و حتی بسیاری از شرکت‌هایی که در این بازه زمانی تلاش کردند واکسن کرونا تولید کنند هنوز موفق به تولید نهایی آن نشده‌اند. لذا از آنجا که کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و تامین تجهیزات تولید به سختی انجام می‌شود ایجاد وقفه در زمینه ساخت یک کارخانه تولید واکسن دور از ذهن نیست، اما با توجه به وعده‌های داده شده توسط مسوولان ستاد اجرایی و چشم انتظاری مردم برای واکسیناسیون عمومی و شبهات ایجاد شده توسط رسانه‌های بیگانه با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن تلاش محققان ایرانی انتظار می‌رود مسوولان ستاد اجرایی بیش از گذشته آخرین اطلاعات از پیشرفت این پروژه ملی را در اختیار عموم مردم قرار دهند.

دیدگاه کاربران

ایرانی۲۱۵۱۳۲۲۱۸:۵۹:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بله خواهد کرد !!!!!!!!! ..
ناشناس۲۱۵۱۳۵۷۱۹:۲۳:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
من کاری به توهین‌ها و تحقیرها ندارم. این‌ها همیشه گفتند إن‌شاءالله و تا حالا هم نسبت به بقیهٔ شرکت‌ها بهتر عمل کردند. پس إن‌شاءالله به تولید ۵۰ میلیون دز به‌زودی می‌رسند و شاید با چند روز تأخیر. امیدوارم واکسن‌سازی پاستور هم تولیدش بیشتر بشه و رازی و سیناژن و بقیه هم به تولید و توزیع برسند. إن‌شاءالله کرونا زودتر مهار می‌شه و چه این واکسن‌ها برسند و چه نرسند، تجربهٔ نیروهاشون بالاتر رفته و تجهیزاتی دارند که به‌درد کارهای دیگه می‌خوره.
ناشناس۲۱۵۱۴۴۸۲۰:۱۵:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کار اجرایی بسیار سخت است بخصوص راه‌اندازی خط تولید و استمرار تولید آن. بهتر بود مسئولان در مورد تولید محتاطانه‌تر صحبت می‌کردند. چون قطعا روی دادن اتفاقات ناخواسته در راه‌اندازی خطوط تولید اجتناب‌ناپذیر است.
رضا محسنی۲۱۵۱۶۲۱۲۲:۰۰:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
عجب!! پس تحریمها اونقدر موثر بوده که نمی تونیم یک کارخانه راه اندازی کنیم. ببینید ۵ درصد قطعات نیست پس کل کارخانه نیست. این یعنی مدعیان اقتصاد.. هنوز نفهمیدند که با وجود تحریم، اقتصاد .. محکوم به شکست است و هنوز نفهمیدند تحریمها بیش از ۹۰ درصد تاثیر داره
ناشناس۲۱۵۱۸۳۸۲۳:۳۱:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
پس فرقی هم نمی کند چون یک ماه دیرتر به حدود 50 میلیون می رسد و تقریبا به همان وعده داده شده می رسد
ناشناس۲۱۵۱۸۴۶۲۳:۳۶:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اول رو سیاهی شد برای عده ای که اسیر تبلیغات دشمن داخلی و خارجی بود که اول می گفتند واکسن داخلی نداریم و بعد گفتند اصلا توان صنعتی شدن نداریم و می رود به تاریخ ولی به کوری همه آنها به وعده داده شده داریم یکی یکی می رسیم و دم شما بچه های انقلابی گرم
ناشناس۲۱۵۱۸۵۵۲۳:۳۹:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چرا در کنار این یک ماه بروکراسی وزارت بهداشت با حالت خوشبینانه! نمی گویی که 4 ماه معطل نگه داشتند تا مجوز بالینی این واکسن را بدهند؟ و اگر اینقدر معطل نمی کردن هم‌تراز با دیگر واکسن سازهای دنیا الان همه مردم ما این واکسن را زده بودن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین