کارشناس سیاسی افغانستانی در گفتگو با "پایگاه خبری الف" بررسی می کند: آیا استقرار "امارت اسلامی طالبان" نزدیک است؟

  4000523002 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا استقرار "امارت اسلامی طالبان" نزدیک است؟

 دکتر "علی واحدی" کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با "پایگاه خبری الف"، در واکنش به تحولات جاری در افغانستان و اوج گیری طالبان می گوید: «مهمترین دلیل برای اینکه اکنون شاهدیم مراکز ولایات مهم افغانستان یکی پس از دیگری سقوط می کنند این است که دولتِ "اشرف غنی" و حتی دولت قبل از آن(دولت "حامد کرزای")، تا حد زیادی به دولت آمریکا وابسته بوده اند و تکیه چندانی به ملت افغانستان نداشته اند». 

تحولات و تنش ها در افغانستان، وارد مرحله جدیدی شده است. گروه طالبان که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، بر شدت تحرکات نظامی خود افزوده بود و برخی ولسوالی های(شهرستان های) این کشور را به تصرف خود در آورده بود، اکنون و با سرعتی قابل توجه، در حال فتحِ مراکز مهم ولایات مختلف افغانستان است.  

بر اساس گزارش ها، تا روز 22 مرداد ماه، طالبان بیشتر از 10 مرکز ولایت در افغانستان را به تصرف خود درآورده‌اند. این گروه اخیرا توانسته اند شهر "قندهار" که دومین شهر بزرگ و مهم افغانستان است را به تصرف خود درآورند. درست در همین شرایط و با توجه به پیشروی های قابل توجه طالبان در خاک افغانستان، دولت افغانستان مجبور شده تا به گروه طالبان پیشنهادِ توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات جهت مشارکت آن در قدرت را بدهد.

"عبدالله‌عبدالله" رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تحولات افغانستان شده است. برخی خبرهای تایید نشده نیز حاکی از درخواست آمریکا از "اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان مبنی بر ضرورت استعفای وی جهت تشکیل دولت موقت و شراکت طالبان در قدرت حکایت دارند. 

در این راستا، سیلِ رایزنی های منطقه ای و فرامنطقه ای نیز در دوحه پایتخت قطر در جریان است تا تنش ها در افغانستان بیش از این تشدید نشوند و این کشور با یک فاجعه انسانی رو به رو نشود. به طور خاص برخی منابع خبری در دوحه قطر گفته اند که طالبان، آمریکا و عبدالله عبدالله به عنوان نماینده دولت افغانستان و رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، تا 95 درصد در مورد ضرورت برقراری آتش بسِ 6 ماهه در افغانستان به توافق رسیده اند و اکنون در حال چانه زنی در مورد رئیس دولت موقت افغانستان هستند. 

سرعت تحولات در افغانستان به قدری بالاست که بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که اگر هرچه سریع‌تر یک ابتکار سیاسی و دیپلماتیک در مورد افغانستان عملیاتی نشود، احتمال فتح "کابل" پایتخت افغانستان نیز توسط طالبان وجود دارد(نیروهای های طالبان به 50 کیلومتری جنوب کابل رسیده اند). در این میان حتی برخی منابع خبری اعلام کرده اند که دولت چین اعلام کرده حاضر است در صورت فتح کابل توسط طالبان، این گروه و دولت آن را به رسمیت بشناسند. 

مشروح کفتگوی الف با علی واحدی را بخوانید

*دلیل اصلی پیشروی های سریع طالبان در افغانستان را چه می بینید؟ چرا سطح مقاومت ها در برابر پیشروی‌های طالبان چندان شدید نیست و ولایات افغانستان به صورت دومینو وار در حال سقوط هستند؟ 
قرار بود پس از پایان مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر، گفتگوها میان طالبان و دولت افغانستان نیز به میانجی‌گری گروه های سیاسی افغانستان، برگزار شود که متاسفانه این روند به چالش کشیده شد و محقق نشد.

در این راستا، دو طرف یکدیگر را به کم کاری و عدم تمایل جهت مذاکره متهم می کردند. در این میان، آمریکایی‌ها نیز شیطنت های خاص خود را داشتند و سعی می کردند تنش ها و بن بست ها در روند مذاکرات و روندهای سیاسی و امنیتی افغانستان را تا حدی زیادی به کناره گیری خود از جنگ افغانستان نسبت دهند. در این راستا، به بن بست خوردن مذاکره و تعامل میان طالب ها و دولت افغانستان، شعله های آتشِ درگیری میان دو طرف را برافروخت. 
جدای از این ها نباید فراموش کرد که متاسفانه در طول دو دهه اخیر، دولتی در افغانستان که بر مبنای حمایت و پشتوانه مردمی شکل گرفته باشد، ایجاد نشده است. چه در زمان "حامد کرزای" و چه در زمان "اشرف غنی"، این مساله صادق بوده با این حال در دوران اشرف غنی، این مساله و رسوایی هایِ متعاقب آن بیش از پیش برجسته شد. به عنوان مثال در انتخاباتی که به انتخاب اشرف غنی انجامید، تنها دو میلیون افغان از جمعیت 30 میلیون نفری افغانستان مشارکت داشتند. در ادامه نیز اما و اگرهای زیادی در مورد خودِ انتخابات مطرح بود کما اینکه شاهد بودیم متاسفانه افغانستان در یک روز، شاهد برگزاری دو مراسم سوگندِ ریاست جمهوری در این کشور بود. 

در این چهارچوب دولت در افغانستان مردمی نبود بلکه بیش از همه و  از چشم مردم، حامی آمریکا بود. آمریکا بیش از دو دهه است که در افغانستان جنایت می کند و دولت های افغانستان نیز در برابر این جنایات هیچ اقدامی الا سکوت انجام نداده و نمی دهند. این سکوت از منظر افغان ها، تا حد زیادی به معنای همراهی و حمایت از آمریکا بوده است. مردم افغانستان همچنین به دلیل انفعال دولت های افغانستان در برابر چپاول گری های آمریکا از ثروت افغانستان نیز شدیدا آزرده خاطر هستند. جالب است بدانید آمریکایی ها به یک قریه(روستا) در افغانستان به زعم اینکه طالبان در آنجا هستند چنان حملات سنگینی انجام دادند که حتی کوچکترین موجود زنده ای نیز در آن دیگر وجود ندارد. در این میان دولت افغانستان هیچ کاری جهت حمایت از مردم این کشور انجام نداده است. در نمونه دیگر در قندهار نیز یک سرباز آمریکایی به طور مسلح به چندین خانه در این منطقه هجوم برده و ده ها شهروند بیگناه را به شهادت رسانده است. در این مورد هم دولت کابل منفعل عمل کرد. 

در این راستا وقتی می بینیم طالبان با سرعتی بالا در حال پیشروی در افغانستان هستند، این تا حد زیادی ناشی از این است که اساسا این دولت از پشتوانه ای نزد مردم افغانستان برخوردار نبوده و به راحتی ساختار آن نیز در حال فروپاشی است. این نتیجه آن است که دولت در افغانستان بر پایه مردم استوار نبوده و صرفا به آمریکا تکیه داشته است. 

از سویی، مردم افغانستان حتی کمترین امکانات نظیر برق و آب و دیگر زیرساخت هایی که در حالت عادی در قالب خدمات باید از دولت افغانستان دریافت کنند را نیز دریافت نمی کردند. همین مساله نیز به شدت آن ها را نسبت به دولت این کشور بدبین می کرد. در این راستا، آن ها(ملت افغانستان) دولت را مصادف با ایالات متحده آمریکا می دیدند. 

اکنون نیز شاهدیم که "سهیل شاهین" سخنگوی طالبان در دوحه قطر می گوید که با دولت افغانستان به توافق رسیده که توافق شش ماهه آتش بس در افغانستان برقرار شود و دولت موقت در افغانستان بر سر کار آید. امری که تحقق آن منوط به استعفای اشرف غنی است. در این شرایط، اشرف غنی نیز به این درک رسیده که از حمایت چندانی برخوردار نیست و نمی تواند چندان مقاومت کند که این امر هم نتیجه رویکردهای خاص وی در دوران حضورش در قدرت(و تکیه به آمریکایی ها) است. 


*حتی اگر این بحثِ آتش بس شش ماه در افغانستان عملیاتی شود، آیا به نظر شما روند دومینو وارِ سقوط ولایات افغانستان پایان خواهد پذیرفت؟ آیا آتش بسِ بر روی کاغذ، می تواند در عرصه عمل پیشرویهای طالبان را پایان دهد؟ 

بدون تردید اگر آتش بس برقرار شود و دولت موقت در افغانستان روی کار آید، طالبان بهانه اصلی خود مبنی بر اینکه یک دولت حامی آمریکا در افغانستان بر سر کار است را از دست می دهند و عملا روند سیاسی در افغانستان تسهیل می شود و می تواند به پایان گرفتن تنش ها در افغانستان کمک کند. بدون تردید طالبان در شرایط کنونی، شرایط داخلی افغانستان و خواست مردم این کشور را نیز در نظر می گیرند و نمی خواهند در همین ابتدای کار خود را بدنام کرده و مردم را علیه خود بشورانند. نباید فرامش کرد که مشکل افغانستان، نظامی نیست بلکه ناشی از عدم گفتگو و تعامل است. طالبان، دولت افغانستان را نامشروع می داند و خود را حاکمیت قانونی در افغانستان در نظر می گیرد و در نقطه مقابل، دولت افغانستان نیز واقعیت های میدانی این کشور را در نظر نگرفته که همین مسائل برای این کشور مشکل‌ساز شدند. 

در این میان نباید فراموش کرد که آمریکایی ها نیز شیطنت های خاص خود را داشتند و با ایجاد فضایی نامساعد در افغانستان و تشدید خشونت در این کشور، عملا آتش ناامنی و بی ثباتی را در افغانستان بیش از پیش شعله ور می کردند. حداقل در شرایط کنونی افغانستان به طور ویژه به دیپلماسی و گفتگوی گروه های مختلف افغان و قطع مداخلات مخرب خارجی و  بیگانه نظیر دخالت آمریکایی ها در معادلات داخلی افغانستان نیاز دارد. 

*آیا به نظر شما اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان کناره گیری از قدرت را بر اثر فشارهای طالبان می پذیرد؟ تا چه حد این ایده می تواند واقع بینانه باشد؟ 

اشرف غنی عملا ابزاری ندارد که بخواهد در قدرت بماند. اشرف غنی به برخی افراد و گروه های داخلی افغانستان نظیر "ژنرال دوستم" اتکا داشت که عملا دیدیم وی نیز تا این لحظه نتوانسته کاری برای اشرف غنی انجام دهد. در شرایط کنونی افغانستان با وضعیت وخیمی رو به رو است و اگر اشرف غنی بخواهد سرسختی بیشتری نشان دهد شاید این مساله بهایی سنگین داشته باشد. از این منظر، عملا اشرف غنی مجبور است به کناره گیری از قدرت تن در دهد و موضع گیری اخیر آمریکا که از اشرف غنی خواسته تا از قدرت کناره گیری کند تا روند گفتگوهای سیاسی و صلح در افغانستان تسهیل شود نیز نشان از آن دارد که وی دیگر حمایت ایالات متحده آمریکا را نیز با خود ندارد. 

*آیا به وعده های طالبان پس از برقراری آتش بس در افغانستان می شود اعتماد کرد؟ دولت موقت از دولت اشرف‌غنی ضعیف تر خواهد بود و در جبهه مقابل، طالبان، قدرت برتر نظامی افغانستان خواهد بود، آیا این معادله اندکی برای افغانستان مشکل ساز نخواهد شد و به نفع طالبان نیست؟ 

به نظر من طالبان در مرحله کنونی در صورت برقرار آتش بس، مجبور است به وعده های خود عمل کند. مردم افغانستان در طول تاریخ نَه به شوروی، نَه آمریکا و نَه انگلیس و نه حتی به خود طالبان باج نداده اند. اگر ملت افغانستان علیه طالبان موضع گیری کنند و رویه های منفی آن را مشاهده کنند، بدون تردید خودِ طالبان نیز سرنوشتی بهتر از اشرف غنی و قدرت های خارجی در افغانستان نخواهند داشت. اینکه طالبان می گویند ما حکومت اسلامی می خواهیم، این فقط خواستِ طالب ها نیست، این خواست ملت افغانستان نیز است اما حکومت اسلامی که در چهارچوب های متعهدانه خود قرار داشته باشد و مردم به طور کلی با آن موافق باشند. از این منظر، به نظر من طالبان نیز در برهه کنونی، احتیاط های خاص خود را دارند و شدیدا نگرانِ دیدگاه افکار عمومی نسبت به خود هستند. از این منظر، انجام هر اقدامی بدون توجه به چهارچوب های جانبی از سوی آن ها(طالبان)، چندان محتمل نیست.  

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۴۷۱۹۲۰۹:۲۰:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
طالبان یک گروه متحجر است که به هیچ قانونی پایبند نیست. هر گونه اعتماد، گفتگو، طرح دوستی ...... با این فرقه منحرف، خطا و اشتباه محض است.
ناشناس۲۱۴۷۲۶۹۱۰:۰۱:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲۳
در این ماجرا، ایران از همه بیشتر ضرر کرده است: 1) از این به بعد، ایران باید مراقب مرزهای شرقیش باشد. 2) با استقرار حکومت طالبان، سیل آواره های افغانی رهسپار ایران می شود. 3) 4 میلیارد دلار صادرات سالانه ایران به افغانستان متوقف می شود. 4) تمام سرمایه گذاری هایی که ایران در بندر چابهار، احداث جاده ترانزیت و کشیدن خط آهن هرات کرده بود، سوخت.
ناشناس۲۱۴۷۳۵۱۱۰:۴۶:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۳
مولوی عبدالحمید، از طالبان تمجید کرده است!
ناشناس۲۱۴۷۴۱۲۱۱:۱۶:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
اونوم مشخص شد دست نشانده کدوم رژیمه
ناشناس۲۱۴۷۵۱۹۱۱:۵۰:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۳
مولوی عبدالحمید مرد شریف و محترمیه ولی حمایتش از طالبان خونخوار اشتباه بسیار بزرگیه
ناشناس۲۱۴۷۵۲۸۱۱:۵۳:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۳
ایشون تمجید نکردن در مورد طالبان توضیح دادن.
ناشناس۲۱۴۷۶۲۹۱۲:۳۴:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
احتمالا از عربستان خط گرفته
ایرانی۲۱۴۸۴۴۸۱۶:۵۹:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۳
بنظر میرسد مسئولین ایرانی از روند تحولات در افغانستان ناراضی نباشندو خروج امریکا از افغانستان را یک پیروزی برای توجیه تفکرات خود تلقی می کنند.در حالیکه این بدترین کاری بود که امریکا می توانست در مقابله با ایران انجام دهد. یگ گروه خونخوار متحجر که براحتی با پولها و دلارهای تندروهای عربستانی میتواند به بزرگترین تهدید در مرزهای شرقی ایران تبدیل شود. حالا ایران مجبور خواهد بود بخاطر حفظ مرزهای خود تن به یکسری هماهنگی ها جهت جلب درآمدهای ..
ناشناس۲۱۴۸۷۹۵۱۹:۲۶:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۳
مردم افغان باید برای کشورشان بجنگند.
ناشناس۲۱۴۷۱۹۴۰۹:۲۲:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۳
متاسفانه با اهمال ما بله و باز هم ما از آمریکا بازی خوردیم
ناشناس۲۱۴۷۲۷۵۱۰:۰۶:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۳
وجود سربازهای آمریکا در چند پایگاه در افغانستان برای ایران خطرناکتر بود یا استقرار نیروهای طالبان در طول 1000 کیلومتر مرز مشترک؟
ناشناس۲۱۴۷۲۰۱۰۹:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۳
مقامات افغانستان مسبب اصلی وضعیت موجود هستند. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در مهر سال 98 انجام شد. نتایج نهایی به علت شکایتهای متعدد، در اردیبهشت 99 اعلام شد! در کدام کشور دنیا 7 ماه اعلام نتیجه انتخابات طول می کشد؟
ناشناس۲۱۴۷۳۸۱۱۱:۰۱:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۳
با این صحبتها طالبان را تطهیر نکنید. اول خیلی محکم طالبان را محکوم کنید و بگویید که در زباله دان تاریخ جا دارد و پس از آن به دولت افغانستان بتازیم. هرچه باشد دولت افغانستان از صندوق رای بیرون آمده است در کمترین حالت چیزی شبیه به دولت اسد. پس اگر از اسد حمایت میکنیم باید از دولت افغانستان هم حمایت کنیم.
ناشناس۲۱۴۷۴۴۶۱۱:۲۴:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۲۳
اختلافات عبدالله عبدالله با اشرف غنی و تضعیف موقعیت یکدیگر در دوران سختی که افغانستان سپری می کند، کار اشتباهی بوده و هست. به خصوص اینکه این اختلافات در انتخابات سال 1393 هم به همین شکل وجود داشته است.
ناشناس۲۱۴۷۲۰۶۰۹:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۲۳
طالبان چراغ سبز از آمریکا و پاکستان را دریافت کرده اند. حضور طالبان در افغانستان به مراتب خطرناکتر از حضور آمریکا در این کشور برای ایران است.
ناشناس۲۱۴۷۳۱۱۱۰:۲۵:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۳
نقش ایران در رابطه با طالبان چیست؟ اینکه دولت حاکم در افغانستان چندان روی خوش به ایران نشان نداد، چه قدر در تحولات اخیر تاثیر دارد؟ نقش آمریکا در ثبات افغانستان چقدر بوده که با خروج آمریکا، طالبان دست به کار شده است؟
ناشناس۲۱۴۷۵۰۹۱۱:۴۶:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۳
جورج بوش با حمله به افغانستان در سال 2001 و سپس عراق در سال 2003، ناخواسته بالانس نظامی منطقه را به نفع ایران بر هم زد. اکنون آمریکا می خواهد بالانس نظامی منطقه را دوباره برقرار کند. این کار از زمان ترامپ شروع و در زمان بایدن ادامه پیدا خواهد کرد.
ناشناس۲۱۴۷۵۹۶۱۲:۲۴:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
اگه به نفع ایران بود که اوضاع مملکت و مردم ایران این شکلی نبود داداش شما در هر شرایطی احساس پیروزی دارید چرا ؟؟
ناشناس۲۱۴۷۷۲۲۱۳:۱۱:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۲۳
خیلی جالبه که شما فکر می کنید قدرت نظامی و علمی اول جهان نمی دونه داره چیکار می کنه. فقط در یک مورد برجام بیش از 20 ساله که ایران رو بازی داده
ناشناس۲۱۴۷۲۰۸۰۹:۳۰:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۲۳
20 سال رفتند آنجا چی کار کنند هیچی فقط با کارت افغانستان بازی کنند
ناشناس۲۱۴۷۴۴۵۱۱:۲۴:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۳
بعد از حمله آمریکا به افغانستان تولید مواد مخدر در 20 سال اخیر در این کشور 50 برابر شده است.
ناشناس۲۱۴۸۸۶۰۱۹:۵۵:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۲۳
لطفا سند ارائه کنید
ناشناس۲۱۴۷۲۰۹۰۹:۳۰:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
ایران و روسیه و چین هرگز تصور نمیکردند امریکا و ناتو از افغانستان خارج شود و به همین دلیل پشت سر هم خواستار خروج امریکا از افغانستان بودند. ولی امریکا دید که حالا که در این دیگ چیزی برای او نمی جوشه آن را تحویل ایران و روسیه و چین داد. چین زرنگ که یکماه پیش همه چینی ها را از افغانستان خارج کرد. روسیه هم مانند سوریه ایران را می فرسته جلو . این وسط ایران طلایه دار نظام اسلامی می مونه با امارات اسلامی جنبش اصیل منطقه! .. و متاسفانه درد و خسارات طبق معمول برای ملتها نه دولتها
مهدی۲۱۴۷۲۶۰۰۹:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲۳
آخر این دموکراتها کار خودشونو کردن برنامه ای در سر دارند برا ایران و کشورای منطقه با حاکم ردن این دست نشانده ای بی مغز خودشون اسیران باید زئودتر جلو قدرت گرفتن این ها رو بگیره والا پشیمونی در اینده سودی نداره
عمران۲۱۴۷۲۶۴۰۹:۵۷:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۳
دلیل سقوط دومینو وار شهرها سستی مردم در برابر طالبان است. در خاورمیانه مردم در مقابل نیروهای تندرو از خود مقاومت نشان نمیدهند.
ناشناس۲۱۴۷۵۳۶۱۱:۵۶:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
وقتی مردم گشنه، بی کار و از هیچکدام از مواهب زندگی بر خوردار نباشند، برایشان فرق نمی کند که چه کسی حکمرانی کند!
عمران۲۱۴۷۶۸۷۱۲:۵۴:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۳
طرفداران طالبان مگر خیلی مرفه هستند؟ چطور آنها به راحتی میجنگند؟ مردم عادی و نیروهای دولتی که در مقایسه با طالبان مجهز تر و تامین تر هستند.
ناشناس۲۱۴۸۶۵۶۱۸:۱۹:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲۳
حقیقت، تلخ است اما همین چیزی است که عمران گفته. اشکال اصلی کار نه از دولت اشرف غنی است و نه قدرت بی حد طالبان. بلکه مسئله اصلی فرهنگ مردم افغانستان است. ارتش 300 هزار نفری افغانستان با مهمات بیشتر تسلیم بربرهای 75 هزار نفری شده است. از آن ارتش چند نفر کشته شده؟! تقریبا هیچ. ارتش عملا فروپاشیده و مقاومت چندانی نمیکند.
ناشناس۲۱۴۷۲۶۷۱۰:۰۰:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
یک عربستان هم مرز با ایران در حال شکل گیری است
ناشناس۲۱۴۸۸۹۹۲۰:۱۲:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۳
ویک اسرائیل هم که قبلا شکل گرفت !
ناشناس۲۱۴۷۳۲۵۱۰:۳۵:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۳
تشكيل « امارت اسلامي » به دست طالبان ؟ ... طالبان در قرن بيست و يكم امارت تشكيل بدهد ؟ ... طالبان اجراي قوانين اسلامي بكند ؟ راه بيفتد تو خيابانها محاسن مردان را اندازه بگيرد و اگر اندازه آن كمتر از حد شرعي بود ، مردم را به چوب و فلك ببندد ؟ ... شلاق بزند ؟ ... سينماها را ببندد ؟ ... هركس واژه " موسيقي " را تلفظ كرد ،زبانش را از قفايش در آورد ؟ ، درِ راديو تلويزيونها را گِل بگيرد ؟ ... اجازه عقد دختران ده دوازده ساله را بدهد ؟ حتي عكس و فيلمبرداري را گناه به حساب آورد ؟ زنان را خانه نشين نمايد و بدون چادر و نقاب مجوز بيرون آمدن را ندهد ؟ ... زبانم لال ... اسلام طالباني در قرن بيست و يكم ؟؟ در اين صورت « اسلام » با صداي بلند اعلام خواهد كرد كه : « از طلا گشتن پشيمان گشته ايم و مرحمت نموده ما را مس كنيد » !! ... بله ؟!
علیرضا۲۱۴۷۳۵۳۱۰:۴۸:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۲۳
به زودی ،مدلی جدید از حکومت اسلامی ،درآنجا شکل میگیرد ..دنیای متمدن ،چهره خشن و بدوی و غیر انسانی از اسلام را خواهد دید.آنوقت از اسلام و مسلمانی چیزی باقی نخواهد ماند
ناشناس۲۱۴۷۳۵۹۱۰:۴۹:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
حضور همسایه ای با افکار عصر حجری و خشونت و تعصب کور به ضرر ایران است ما به هیچ عنوان نباید از این گروهک منحرف که قصدش خراب کردن وجهه اسلام در دنیاست حمایت کنیم
ناشناس۲۱۴۷۴۵۲۱۱:۲۵:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
حمایت نمیکنیم. یا باید باهاشون بجنگیم یا تحملشون کنیم، فعلا راه دوم انتخاب شده.
ناشناس۲۱۴۸۱۵۵۱۵:۲۷:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲۳
یادی از درسهای تاریخ! اگر الان شاه عباس صفوی وجود داشت، طالبان را نابود می‌کرد و خودش بر افغانستان و ایران حکومت می‌کرد.
ناشناس۲۱۴۸۵۲۲۱۷:۲۵:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۳
دقیقا ایران باید به افغانستان لشکر کشی کند و آنجا را .. و این منطقه را به خاک اصلی خود که همانا ایران باشد برگرداند
محمد۲۱۴۸۵۸۵۱۷:۴۷:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۳
دوره کشورگشایی گذشته..
ناشناس۲۱۴۸۶۷۱۱۸:۲۸:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۳
مقتضیات زمان میدونی یعنی چی؟!
ناشناس۲۱۴۸۹۰۸۲۰:۱۸:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
آمریکا بعد از 20 سال جنگ طالبان رو شکست نداد. میخواین ما درگیر بشیم؟
ناشناس۲۱۴۷۵۱۵۱۱:۴۸:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۳
وجهه اسلام رو اول از همه خود ما خراب كرديم.
ناشناس۲۱۴۷۳۶۶۱۰:۵۱:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲۳
يادش بخير ، زماني كه در دانشگاه درس مي خوانديم ، همكالاسي مان كه مدير مدرسه هم بود نقل مي كرد كه بعد از تعطيلات عيد ، كه مدارس دوباره شروع به كار كرد ، دانش آموزي را در حياط مدرسه ديدم كه مقداري پسته در جيب ريخته بود ، اما تعجب آنجا بود كه مغز پسته را به رفيقش مي داد و پوست پسته را در دهان مزمزه مي كرد !! گفتم : --- پسر جان ! چرا مغز را مي بخشي و پوست پسته را به دهان مي بري ؟ --- اجازه آقا مدير ! . مادرم به اين پسته ها هم آب ليمو زده ، هم نمك ! ترش است ، خوشمزه است ... خيلي خوشمزه است ... آخه مغز كه به اين خوشمزگي نيست !! حالا وقتي اسم طالبان و اسلام طالباني مي شنوم به ياد آن پسرك دانش آموز مي افتم كه مغز را ول كرده بود و به پوست چسبيده بود !! ... عجيبه ، .. مگه نه ؟!
ناشناس۲۱۴۷۴۹۷۱۱:۴۲:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۳
نکته جالب اینکه حامیان طالبان جمع ضدین است از امریکا تا روسیه و چین .. عربستان و پاکستان قطر همه به نوعی چراغ سبز به طالبان نشان دادند؟؟؟!!!!!!!!!!!! در طول تاریخ در این منطقه هر کسی قدرت گرفته برای ایران خطرساز بوده.خود دانید
ناشناس۲۱۴۷۵۱۶۱۱:۴۹:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۳
افغانیها لیاقتشان همین طالبان است وگرنه به راحتی میتوانستند نابودشان کنند فقط خواهشا مرزها راببندید کشور شده افغانستان سر همه چهارراهها کلی گدا وجود داره
ناشناس۲۱۴۸۱۳۱۱۵:۲۱:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۳
حکومت فعلی افغانستان از لحاظ فکری بسیار جلوتر از عامه مردم این کشور است پس باید حکومتی روی کار بیاید که با تفکر عامه مردم هماهنگ باشد
ناشناس۲۱۴۷۵۹۱۱۲:۲۱:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۳
این چقدر ناسپاس است اینهمه دولت امریکا به افغانستان کمک کرده بعد میگوید جنایت کرده است
ناشناس۲۱۴۷۶۶۴۱۲:۴۷:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۳
امارت اسلامی طالبان مقر تولید تریاک و تروریسم خواهد شد.
ناشناس۲۱۴۷۶۸۴۱۲:۵۴:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲۳
با "امارت-امارت" کردن گروه متحجر و خونریز طالبان را تطهیر نکنید، ننگ تحجر با القاب پاک نمیشه، جای احمدشاه مسعود خالی.
علی۲۱۴۷۷۰۴۱۳:۰۱:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۳
تشکیل یک دولت با دیدگاه افراطی طالبان بعنوان امارت اسلامی که شبیه به همان نسخه داعش برای کل منطقه بود قرار است در افغانستان با چراغ سبز امریکا و اروپا برای کنترل جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد و با این احتساب طالبان رفتارهای خود را ممکن است کمی تعدیل کند اما یقینا مردم نقشی در تعیین نوع حکومت در افغانستان نخواهند داشت چون نسخه جمهوریت را طالبان قبول ندارد
ناشناس۲۱۴۷۷۲۵۱۳:۱۲:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۳
طالبان دشمن بسیار خطرناک وکثیفی است چون سلفی هستند وشیعه را کافر می دانند وخون شیعه را حلال وکشتن شیعیان را ثواب می دانند باید از آن لحظه ترسید که قدرت مطلق را در افغانستان بدست بگیرند وهوس ثواب وبهشت رفتن با کشتن شیعیان ایران را در سر بپرورانند متاسفانه مسئولان ما هم مثل همیشه در خواب ناز بسر می برند ووقتی بیدار می شوند که خیلی دیر شده خدا بداد مردم افغانستان وایران برسد باید بکمک دولت قانونی افغانستان برویم وتا دیر نشده شر این گروه خونخوار وآدم کش را کم کنیم جایی که نباید برویم می رویم وجایی که باید کمک کنیم خود را بخواب می زنیم ترحم برکفتار تیز چنگال ستم کاری بود برگوسفندان البته مثال که گفتم ببر است اما حیفم آمد لقب ببر به این کفتارها بدهم
علیرضا۲۱۴۷۹۶۹۱۴:۳۸:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۲۳
مگر دولت ایران یادشان رفته همین گروه طالبان به سفارت ایران در افغانستان حمله کرد وسفیر و مهمانان ایرانی رابه قتل رساند حالا چی شده که شده دولت اسلامی آیا اگرداعش هم عراق راتصرف میکرد .. میشد دولت اسلامی داعشی ابوبکر بغدادی؟؟؟؟
ناشناس۲۱۴۸۲۷۰۱۶:۰۵:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۲۳
افغانستان ساکنانی دارد،دخالت درکارشان ممنوع،ممکن است فرارشبانه ی آمریکا ازافغانستان،انداختن ایران ومتحدانش به چاه ویلی باشد که ابرقدرتهای جهان را ببلعدو دست ازپادرازتر روانه خانه خودکرد
نادان۲۱۴۸۴۶۱۱۷:۰۱:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۳
اون موقع که تو‌مزار شریف کنسولگری ایران ۷ کارمند و یک خبرنگار(صارمی) قتل عام‌کردن امارت اسلامی‌نبود چطور الان شده امارت اسلامی!!!!!!!!
ناشناس۲۱۴۸۵۱۶۱۷:۲۴:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۲۳
هر کشوری که ارتش قوی نداشته باشد این چنین به نگون بختی می رسد! مدت ها اشغال شوروی بودند، مدت ها آمریکا و اکنون هم طالبان.. معلوم نیست چه خبر است در این کشور که حدود 100 سال است روی خوش به خود ندیده است.
ناشناس۲۱۴۸۹۱۳۲۰:۲۰:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۳
آمریکا میخواد ما و طالبان درگیر بشیم تا مرزهامون ناامنتر بشه. همینطور هم میخواد عناصر داعش و نیروهای تندروتر طالبان به قدرت برسند. باید هشیارانه عمل کنیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین