هپاتیت از چه راه هایی منتقل می‌شود/ شیوع هپاتیت A در کودکان

سلامت،   4000508009

عضو تیم پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، در ارتباط با شیوع هپاتیت و افرادی که درگیر این بیماری می شوند، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مهر، محسن نصیری طوسی، هرگونه آزردگی و بیماری کبد را هپاتیت خواند و با اشاره به انواع آن افزود: هپاتیت‌ها به علل مختلفی بروز می‌کنند، مثل هپاتیت‌های ویروسی، هپاتیت کبد چرب، هپاتیت دارویی، هپاتیت در اثر مصرف الکل و…، اما اغلب مردم هپاتیت را با عنوان هپاتیت‌های ویروسی، عفونی و مسری می‌شناسند؛ در حالی‌که شایع‌تر از آن بیماری کبد چرب است و مثل عفونت‌های ویروسی می‌تواند کبد را تخریب کند و آن را از بین ببرد. ولی نکته مهم این است که همه موارد شایع هپاتیت به‌راحتی قابل‌پیشگیری است.

فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص مهم‌ترین علل هپاتیت کبد چرب توضیح داد: بیماری کبد چرب با زیاد شدن چربی در همه جای بدن همراه است افرادی که خود یا یکی از اعضای خانواده آنها به بیماری‌های قند خون بالا، چربی خون بالا (کلسترول یا تری گلیسیرید بالا) فشارخون بالا، اسید اوریک بالا یا وزن بالا مبتلا باشند، مستعد کبد چرب هستند. به علاوه همه افراد در صورتی‌که بیش از نیاز بدن غذا مصرف کنند نیز می‌توانند به کبد چرب مبتلا شوند.

وی ادامه داد: زندگی‌های ماشینی، بی حرکتی و عدم فعالیت‌های منظم ورزشی هم از علل منجر به کبد چرب به شمار می‌رود. قد افراد منهای عدد صد، وزن ایدآل آنها است. شایع‌ترین علل بیماری‌های سرطان کبد، سیروز کبدی و تخریب کبد که نیاز به پیوند کبد دارد ناشی از کبد چرب است که با تغییر سبک زندگی و کنترل وزن به‌راحتی قابل‌پیشگیری است.

نصیری طوسی در ادامه به هپاتیت‌های ویروسی پرداخت و گفت: ترس ما از ویروس نیست از نوع برداشت افراد از عفونت‌های ویروسی است. هپاتیت A در کودکان و نوجوانان شایع است و از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و قابل درمان است. در تابستان و در مسافرت‌ها بیشتر باید مراقب باشیم. هپاتیت B و C از راه خون‌آلوده منتقل و با آزمایش خون به خوبی تشخیص داده می‌شود. ولی نکته این است که همه این‌ها با رعایت بهداشت فردی و در مواردی هم با واکسیناسیون (هپاتیت B) قابل پیشگیری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص چالش‌های اجتماعی بیماران مبتلا به هپاتیت تصریح کرد: اغلب کسانی که به علت انواع مختلف هپاتیت کبدشان را از دست داده‌اند، در بیان علل دیر مراجعه کردنشان برای درمان به مواردی چون ترس از انگ‌های اجتماعی و انگشت‌نما شدن، نداشتن علائم خاص، جدی نگرفتن افزایش وزن بدن، عدم آگاهی از عواقب بیماری، هزینه‌های بالای درمان و… اشاره می‌کنند. باید بدانیم هزینه‌های درمان هپاتیت تحت پوشش بیمه است. می‌توانیم با آگاهی همه این بیماری‌ها را مراقبت و در صورت ابتلاء به‌موقع برای درمان اقدام کنیم.

نصیری طوسی همچنین در خصوص ریسک ابتلای بیماران کبد به کرونا خاطرنشان کرد: این بیماران هیچ خطری بیش از سایر افراد جامعه در ابتلاء به کرونا ندارند، ولی باید کرونا را جدی بگیرند و همانند دیگران با رعایت نکات بهداشتی شفابخش در پیشگیری از کووید ۱۹، اعم از شستشوی دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، مراقبت‌های لازم را حتی پس از واکسیناسیون انجام دهند. واکسیناسیون این بیماران هم هیچ محدودیتی ندارد و نیازی به توقف دارو نیست چون داروهای هپاتیت تداخلی با واکسن کرونا ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین