تقاضای افزایش قیمت بلیت قطار پذیرفته نشد

اقتصادی،   4000506003

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت راه‌آهن تقاضای شرکتها برای افزایش قیمت بلیت قطار را نپذیرفته است، گفت: تعرفه‌گذاری، امروز در برنامه شورای عالی هواپیمای کشوری نیست، بلکه ممیزی و ارزیابی تقاضای افزایش نرخ مطرح است و این شورا باید اطمینان یابد این وضعیت قیمت بلیت هواپیما، عادلانه است.

تقاضای افزایش قیمت بلیت قطار پذیرفته نشد

محمد اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره نرخ‌گذاری بلیت هواپیما و تقاضای شرکت‌‌های هواپیمایی برای گران‌ کردن قیمت بلیت پروازهای داخلی، اظهار داشت: جلسه شورای عالی هواپیمایی امروز درباره نرخ بلیت پروازهای داخلی برگزار می‌شود و در این جلسه شرکت‌‌های هواپیمایی و انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی استدلال و صحبت‌های شرکت‌های هواپیمایی را در این باره بشنویم.

* شرکت‌‌های هواپیمایی در ابتدای شیوع کرونا تسهیلات ارزان‌قیمت حمایتی گرفتند

وی درباره ادعای شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر ضرورت افزایش نرخ‌ بلیت‌ پروازهای داخلی به دلیل افزایش قیمت ارز و الزام فروش فقط 60 درصد ظرفیت پروازها، اظهار داشت: زمانی که موضوع فروش 60 درصد ظرفیت پروازها به دلیل شیوع کرونا مطرح شد، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرد، تمهیداتی برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر بگیرد، در این راستا تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار همه شرکت‌های هواپیمایی مسافری قرار گرفت و حمایت‌های لازم از آنها صورت گرفته است.

* مرحله دوم تسهیلات حمایتی کرونا برای شرکت‌‌های هواپیمایی در نظر گرفته شد 

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همچنین مرحله دوم تسهیلات حمایتی حاصل از شیوع کرونا برای شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی در نظر گرفته‌ایم.

اسلامی ادامه داد: این تسهیلات هنوز به دلیل آنکه گفت‌‌و‌گوها نهایی نشده به دست شرکت‌های هواپیمایی نرسیده است. 

* «برنامه پنجم» و «شورای عالی هواپیمایی» 2 محور اساسی بررسی نرخ بلیت هواپیما

وی درباره استناد شرکت‌‌های هواپیمایی به موضوع قانون برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی از سال سوم برنامه و نرخ‌گذاری براساس عرضه و تقاضا، توضیح داد:‌ قانون در این‌باره صراحت دارد و دو محور در این موضوع وجود دارد، یکی بخش حاکمیتی شورای عالی هواپیمایی کشوری است و یکی هم به عنوان برنامه پنج ساله توسعه است که آزادسازی قیمت‌ها را اعلام کرده است، اینها در امتداد یکدیگر هستند و در تناقض نیستند، متأسفانه اشخاصی مصاحبه می‌کنند و به صورت غیر ضروری مطالبی را در این باره مطرح می‌کنند و فضا را مشوش می‌کنند.

* تعرفه‌گذاری در برنامه شورای عالی هواپیمای کشوری نیست

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ‌برای ما این موضوع حائز اهمیت است که اجازه ندهیم سواستفاده‌ای از دامنه مجاز قیمت‌ها صورت گیرد، تعرفه‌گذاری الان در برنامه شورای عالی هواپیمای کشوری نیست، بلکه ممیزی و ارزیابی این تقاضا و این ادعا، مطرح است که شورای عالی هواپیمای کشوری این اطمینان را تحصیل کند این وضعیت قیمتی، وضعیت عادلانه‌ای است که هم به صنعت حمل و نقل هوایی و هم به حقوق مردم به عنوان مصرف‌کننده، توجه ‌شود.

اسلامی افزود: شرکت‌های هواپیمایی باید در جلسه شورای عالی هواپیمایی توضیحات خود را ارائه دهند تا در این باره تصمیم‌گیری شود.

* شرکت راه‌آهن تقاضای افزایش قیمت بلیت قطار را نپذیرفت

وی درباره تقاضای شرکت‌های ریلی بابت افزایش قیمت بلیت قطار به دلیل افزایش هزینه‌‌ها و فروش فقط 50 درصد ظرفیت قطارها و ادعای تصویب 40 تا 60 درصدی قیمت بلیت،‌ اظهار کرد: ما هنوز هیچ موافقتی با افزایش قیمت بلیت قطار نداشته‌ایم، شرکت‌های ریلی در جلسه انجمن شرکت‌های ریلی تقاضای خود را فقط مطرح کردند و شرکت راه‌آهن تقاضای آنها را نپذیرفته است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با این حال ‌ضرورت دارد تقاضای شرکت‌های ریلی بابت افزایش قیمت بلیت قطار در شورای عالی ترابری مطرح شود؛ در ‌جلسه‌ای هم که با انجمن شرکت‌های ریلی داشتیم اعلام کردیم که پیشنهادات خود را ارائه دهند تا موضوع کارشناسی شود و پس از بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی، در شورای عالی ترابری بررسی شود.

* افزایش 40 تا 60 درصدی قیمت بلیت قطار فقط ادعا است

اسلامی در پاسخ به این سؤال که پس ادعای تصویب افزایش 40 تا 60 درصدی قیمت بلیت قطار صحیح نیست؟ بیان کرد: به هر حال شرکت‌های ریلی می‌توانند تقاضای هر افزایش قیمتی را داشته باشند و همه جور مدعی شوند، اما برای ما 2 موضوع در این حوزه مهم است اول حفاظت از حقوق مسافر و مردم تا در حق آنها اجحافی صورت نگیرد و دوم حفظ سرمایه حمل و نقل ریلی و اینکه این سرمایه آسیب نبیند و رشد کند و بتواند با کیفیت در خدمت مردم باشد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: شرکت‌های ریلی خود می‌توانند همه جور مدعی شوند، اما ما سعی می‌کنیم 2 محوری را که ذکر کردم، به صورت همزمان در شورای عالی هماهنگی ترابری مورد توجه قرار دهیم و به هر 2 موضوع توجه می‌کنیم و با جامع‌نگری، نسبت به درخواست شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

 به تازگی یکی از مدیران صنعت ریلی مدعی شده شود «کمیته فرعی شورای عالی ترابری با افزایش تا سقف 60 درصدی بهای پایه بلیت قطار موافقت کرده‌ است».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین