جایگاه مهم و ویژه زیارت جامعه کبیره از دیدگاه امام هادی (ع)

فرهنگی،   4000504028

یکی از یادگاری‌های مهمی که امام هادی (ع) بر جای گذاشته اند و به آن تاکید فراوانی فرمودند زیارت جامعه کبیره است.

جایگاه مهم و ویژه زیارت جامعه کبیره از دیدگاه امام هادی (ع)

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،درباره ویژگی های امام هادی (ع)گفت: امام هادی (ع) در برهه‌هایی از زمان زندگی می‌کردند که مردم معرفت و نیازشان نسبت به امام بیشتر شده بود و از طرفی بعضی از مردم به انحراف کشیده شده بودند. تعبیری که در احادیث ما است به عنوان غلات یعنی کسانی که افراط و غلو می‌کردند و نیز در روایت نقل شده است که ما را خدا نخوانید بلکه ما ائمه معصومین در زیر سایه خدا هدایتگر مردم هستیم.

حجت الاسلام موسویان افزود: از امام هادی (ع) یادگار مهمی به جای مانده است و آن زیارت جامعه کبیره است که ۴۰۰ ویژگی معصوم در این زیارت نامه وجود دارد که امام هادی (ع) در این زیارت نامه خصوصیات کامل یک انسان را بیان کردند و بسیار ستودنی است که بزرگان و اولیای ما برای حل مشکلات زندگی، اعتقادی، فکری این زیارت نامه را توصیه کردند. از جمله آنان آیت الله مرعشی نجفی که صاحب تشرف حضرت، ولی عصر عجل الله هستند. فردی برای ایشان نامه‌ای نوشت که مدتی است از مسائل روحی و فکری رنج می‌برم و نسبت به خدا و ائمه دچار بحران‌ها و سوالات عجیب و غریب شده ام باید برای حل این مشکل چه کاری انجام دهم؛ آیت الله مرعشی نجفی فرمودند بالاترین توصیه که می‌شود به شما کرد یک سال مداومت به زیارت جامعه کبیره در روز و یا در شب است که بحران‌های شما را حل می‌کند.

حجت الاسلام موسویان ادامه داد: سید رشتی از امام عصر (عج) پرسیدند چه کنیم که ثابت قدم بمانیم، ایشان فرمودند: جامعه جامعه جامعه، عاشورا عاشورا عاشورا، نافله نافله نافله اگر کسی می‌خواهد مورد توجه اولیا قرار گیرد در روایت نقل شده است که در زیارت جامعه کبیره دست عنایت حضرات معصومین را لمس خواهد کرد که مورد توجه و لطف آل الله قرار گرفته است.

محور‌های اصلی زیارت جامعه کبیره

این کارشناس مذهبی با اشاره به محور‌های اصلی زیارت جامعه کبیره افزود:  ۱) موضوع توحید، ائمه ما خداشناس واقعی هستند و در باطن و ظاهر معرفت به خدا و نیز جایگاه رفیعی دارند. ۲) نمایندگی تام داشتن خدا است، ائمه در واقع باب الله هستند یعنی به واسطه ایشان رحمت الهی جاری می‌شود و برای رسیدن به تعالی حقیقی ائمه راه را باز کرده‌اند و یکی از این راه‌ها زیارت جامعه است. ۳) اهل بیت صاحب عبودیت و بندگی بوده اند و هیچگاه طغیان نفس و تکبر نداشته و در اصل به معنای عبودیت و یا بندگی ملتزم بودند و در شدت عبادت و معرفت به خداوند به مقام بندگی رسیده اند که یکی از بالاترین مقام‌هایی است که خداوند به بنده اش میدهد. ۴) ائمه معصومین کسانی هستند که واسطه فیض خداوند هستند، علاوه بر باب الله بودند ائمه صاحبان فیض الهی هستند و امیدوارم که در این مشکلات روزگار همگی به زیارت‌جامعه پناه برده همچنان که امام هادی (ع) در این زیارت فرمودند هر کسی به ما پناه بیاورد ما مشکلات ایشان را حل می‌کنیم.

حجت الاسلام موسویان ادامه داد: امام هادی (ع) در حدیثی فرمودند: خدا یک خانه‌هایی را در زمین دارد که در آنجا دعا مستجاب می‌شود اولین مسجد و دیگری کربلا است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین