نابودی تولید غذایی با سه گانه خشکسالی، سیل و یخبندان

اجتماعی،   4000503008

تغییرات ناگهانی آب و هوا باعث از بین رفتن محصولات غذایی در سراسر جهان شده و در شرایطی که هزینه ها پیش از این در بالاترین رکورد یک دهه اخیر قرار گرفته و گرسنگی رو به رشد بوده، تهدید تورم غذایی را به همراه آورده است.

نابودی تولید غذایی با سه گانه خشکسالی، سیل و یخبندان
به گزارش ایسنا، بدترین یخبندان برزیل در دو دهه اخیر آسیب مرگباری به درختان قهوه جوان در بزرگترین تولیدکننده جهان داشته است. سیل در منطقه بزرگ پرورش خوک چین، مزارع را زیر آب برده و تهدید بیماری دام را افزایش داده است. موج گرمای کشنده و خشکسالی محصولات را در هر دو سوی مرز آمریکا و کانادا از بین برده است و در اروپا بارانهای سیل آسا ریسک آفت فونگال برای غلات را افزایش داده و تراکتورها را در زمینهای مغروق از آب متوقف کرده است.

قهوه هفته گذشته ۱۷ درصد افزایش قیمت داشت و برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به دو دلار در هر پوند رسید. اما یخبندان اخیر برزیل تنها جدیدترین نمونه از مشکلاتی است که کشاورزان امسال با آنها دست و پنجه نرم می کنند. برزیل با خشکسالی فلج کننده ای دست و پنجه نرم می کند که باعث از بین رفتن منابع آبی مورد نیاز برای آبیاری شده است و در بعضی از موارد نارضایتی اجتماعی و سیاسی را به همراه داشته است.

گرسنگی و خشم

اگنس کالیباتا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای نشست سیستمهای غذایی سال ۲۰۲۱ و وزیر کشاورزی سابق رواندا می گوید: اتفاقاتی که در یک قسمت از جهان روی می دهد، همه ما را متاثر می کند. ما همه آغاز تغییرات جدی آب و هوایی را دست کم گرفته ایم. بعضی از جوامع اکنون در حال تجربه کابوس تغییرات اقلیمی هستند.

شاخص قیمت غذای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای دوازده ماه متوالی تا مه افزایش داشت و بالاخره در ژوئن کاهش یافت و به ۱۲۴.۶ واحد رسید اما همچنان ۳۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بالاتر ایستاده است. این شاخص قیمتهای بین المللی سبدی از کالاهای غذایی را دنبال می کند.

هیچ صنعت دیگری به اندازه کشاورزی تا این حد تحت تاثیر آفتاب، باران و گرما قرار ندارد. تغییرات آب و هوایی می تواند اقبال یک کشاورز را یک شبه زیر و رو کند. همچنین صنعت کشاورزی بی نهایت جهانی و متمرکز شده و وضعیت خطیری را ایجاد کرده که تحت آن، وقوع تغییرات آب و هوایی ناگهانی در یک نقطه، در همه نقاط انعکاس پیدا می کند. به عنوان مثال برزیل بزرگترین صادرکننده شکر،  آب پرتقال و تولیدکننده مهم ذرت و سویا است. این کشور در حدود ۴۰ درصد از برداشت محصول قهوه عربیکا در جهان سهم دارد.

به گفته مایکل شریدان، مدیر تامین و ارزش مشترک در شرکت آمریکایی "اینتلیجنسیا کافی"، هیچ کشور دیگری در دنیا نیست که این نوع نفوذ را در شرایط بازار جهانی داشته باشد. هر اتفاقی در برزیل روی می دهد روی همه تاثیر می گذارد.

آنچه که در حال حاضر منحصر است، این است که تغییرات اقلیمی شدید تقریبا همه مناطق جهان را درگیر کرده است.

آمریکای شمالی سوزان

شرایط خشکی آب و هوا در کانادا با گرمای شدید کم سابقه همراه شده و صدها آتش سوزی حیات وحش را به دنبال داشته است. آتش سوزیها در شرق در سراسر پنج ایالت این کشور و تقریبا تا شمال به سمت اقیانوس منجمد شمالی در یوکون و سرزمینهای شمال غربی گسترده شده است. آتش سوزیها در غربی ترین بخش بریتیش کلمبیا به حدی شدید است که هزاران واگن حامل غله برای صادرات، هفته هاست غیرفعال مانده اند.

خشکسالی همچنین در حال از بین بردن محصول در نواحی پرری - که سبد نان کانادا به شمار می رود - و در شمال ایالات متحده است و کشاورزان را وادار کرده است در یک اقدام کم سابقه، محصول گندم و جوی کم بازده خود را جمع کرده و به عنوان خوراک دام بفروشند. قیمتها برای گندم بهاره این منطقه که برای تولید آرد کیک و نان پیتزا استفاده می شود، اخیرا به بالاترین حد در بیش از هشت سال گذشته صعود کرده است. حتی صدفهای تازه در منطقه شمال غربی پسیفیک قربانی موج گرمای کشنده و تاثیر آن بر زندگی دریایی شده اند.

برزیل منجمد

یخبندان شدیدی که منطقه تولید قهوه عربیکا در برزیل را فرا گرفت، برای درختان جوان مرگبار بود و می تواند زیان بزرگتری برای کشاورزان به دنبال داشته باشد و سالها به تولید آسیب بزند.

جودی گانس، مشاور بازارهای کالا در بیش از سه دهه گذشته، می گوید مرگ درختان جوان احتمال این که محصول از هم اکنون تا دو سال آینده صدمه ببیند را افزایش می دهد. کشاورزان باید جلوی صدمات بیشتر را بگیرند، محصول مانده را از بین برده یا کاشت مجدد در مزارع به عمل آورند.

چین سیلاب گرفته

سیل در استان مرکزی هنان چین که قطب تولید کشاورزی و غذایی است، به نظر می رسد فعلا مهار شده است اما برای هر گونه نشانه از اختلالات بیشتر به دقت نظاره می شود. اگرچه بعضی از مزارع پرورش خوک و ذرت از بارندگیهای سنگین اخیر دچار آب گرفتگی شده اند اما عمده تولید از مناطقی که شدیدترین آسیب را از سیل اخیر دیده اند، فاصله دارد.

نگرانی بزرگتر، احتمال شیوع بیماریهای دامی از جمله تب خوکی آفریقایی است که چین پس از شیوع گسترده آن در سال ۲۰۱۸ و تقریبا نابودی نیمی از دام خوک در این کشور، مهارش کرده بود. وزارت کشاورزی چین روز جمعه در خصوص ریسکهای رو به رشد اپیدمی دامی پس از فاجعه هنان هشدار داد و اعلام کرد بیماریها ممکن است به سرعت از حیوانات تلف شده و همچنین خاک و آب آلوده شیوع پیدا کنند. از مقامات محلی خواسته شده است لاشه حیوانات را از دریاچه ها و رودخانه ها جمع کرده و محل نگهداری حیوانات را به دفعات بیشتری ضد عفونی کنند و فروش و فرآوری گوشت حیوانات تلف شده اکیدا ممنوع شده است.

اروپای مرطوب

تصاویر دراماتیکی از شهرهای سیل گرفته در آلمان و بلژیک در ماه جاری به تابستان مرطوبتر از حد معمول در اکثر نقاط اروپا اضافه شده است. بارندگی به غلات آسیب زده و برداشت محصول را به تاخیر انداخته است. این اتفاق پس از یخبندان بهاری روی می دهد که به محصولات از نیشکر گرفته تا درختان میوه آسیب زد و باغهای های انگور در فرانسه و نقاط دیگر را از بین برد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که انتظار می رود تولید گندم اروپایی امسال افزایش پیدا کند، ممکن است بخشی از محصول برداشت شده به جای آسیابهای تولید آرد خوراکی به غذای دامهای مزارع اختصاص پیدا کند. این امر فروش به شمال آفریقا که به واردات گندم باکیفیت متکی است را تهدید می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین