اعتراض؛ حقی که باید از آن محافظت کرد

محمد سجاد بهرامی،   4000431001 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
اعتراض؛ حقی که باید از آن محافظت کرد

 طی هفته‌های گذشته و در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید دری دیگر با کلید رییس جمهور بسته شد و مسئله آب و برق که حق طبیعی و اولیه مردم است به مطالبه اجتماعی در سراسر ایران تبدیل شد. اما این اعتراضات در خوزستان با تیراندازی و خسارت به اموال عمومی شکل و شمایل امنیتی به خود گرفت و طبیعتا مطالبه به حق مردم را به حاشیه خواهد کشید. 

نگاه گذرا به اتفاقات سالهای اخیر کشورمان نشان از آن دارد که اعتراضات در کشور ما غالبا به شکل امنیتی و غیر متعارف انجام می شود چنانکه مسئولان و مردم هر دو در اتفاقات غم انگیزی همچون کشته شدن مردم بی گناه و خسارت به اموال عمومی سهمی دارند. 

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که حقوق اولیه مردم که به حق مطالبه می شود، نباید دچار کمترین آسیبی شود. مسائلی همچون آب در عین خشکسالی و کمبود بارش باید توسط مسئولین پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی دقیق انجام شود که در طول سال ذخیر سازی به میزان قابل ملاحظه‌ای انجام شود والا اگر قرار بر وضعیت موجود است، پس دولت به چه کار مردم می آید؟!

نکته دوم: در تصاویر منتشر شده از خوزستان مشهود است که تعداد قابل توجهی از افرادی که در اعتراضات شرکت می‌کنند مسلح هستند و اقدام به تیراندازی می‌کنند. هر چند داشتن اسلحه در میان برخی از مردم منطقه رسم است اما اگر امنیت مردم به خطر بیفتد در اینصورت نهادهای امنیتی باید پاسخگوی وضع موجود باشند. 

نکته سوم: نبود ساختار مناسب برای مطالبه‌گری حق و حقوق شهروندان.

مردم برای اعتراض به دولت باید از خود دولت اجازه تجمع بگیرند و همین امر منجر به شکل‌گیری حلقه‌های رهبری مخفی و مضر در تجمعات می‌شود که آسیب بیشتری را در پی خواهد داشت. 

نکته چهارم؛ عدم پاسخگویی درست به مردم و آرامش بخشیدن به تجمعات.

این امر باید توسط مسئولان استان‌ها انجام شود که متاسفانه در چنین شرایطی در دسترس نیستند و در مواردی شاهد بودیم با اظهار نظرهای حساب نشده باعث تحریک افکار عمومی می‌شوند. ضمن اینکه نباید از اقداماتی که نیروی انتظامی برای آرامش بخشیدن به تجمعات می‌کشد چشم پوشی کرد.

اما اصلی ترین مسئله حضور افراد غیر بومی و ناشناس با چهره‌های پوشانده در تجمعات است که معمولا اقدام به تخریب اموال عمومی می کنند و رفتارهایی خارج از شان شهروندی انجام می‌دهند تا مطالبه به حق اجتماعی مردم را به انتقام‌گیری سیاسی تبدیل کنند. مردم باید چنین افرادی را از جمع خود دور یا به نیروهای نظامی مستقر معرفی کنند تا از ایجاد هرگونه حاشیه و مشکلات دیگر جلوگیری شوند.

همانطور که در اعتقاد دینی و مذهبی مردم کشورمان وجود دارد، گرفتن حق، واجب، و مطالبه آن از مسئولان دولتی و غیره، ضروری است. پس معترضان باید به‌دور از هیجانات مخرب و بدون تاثیر پذیری از تبلیغات دشمنان کشور ، از خواسته خود دفاع و حواشی را نادیده بگیرند.

در این زمینه انتشار صوت یکی از زنان معترض خوزستانی در فضای مجازی قابل اشاره است که ماموران انتظامی را به مسالمت آمیز بودن اعتراضشان توجه می دهد. نکته ای که باید مورد توجه معترضان نیز باشد و آنان را نسبت به فعالیت هرگونه افراد ناشناس و بد نیت حساس کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۰۶۲۶۵۰۹:۰۵:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
دادستان خوزستان گفته ثبات و امنیت خط قرمز ماست. برادر .اخوی خط قرمز شما باید بی آبی بی برقی بیکاری فقر و بدبختی باشه .تعریفتون از ثبات و امنیت چیه؟
ناشناس۲۱۰۶۳۳۲۱۰:۰۲:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
مقامات باید اعتراض و شکایات مردم را محترم شمارند. آیا خودشان تا به حال درد بی احترامی، بی آبی، بی برقی، بی کاری، بی درمانی، بی چیزی،.. را چشیده اند.آیا نا امنی بالاتر از بی آبی و گشنگی هست؟
ناشناس۲۱۰۷۱۰۳۲۰:۱۴:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
شیخ حسن فریدون همه‌ی خط قرمزها رو رد کرده _____ هیچکس هم باهاش کاری نداره
ناشناس۲۱۰۷۲۶۳۲۲:۲۷:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
روحانی فقط یک تدارکاتچی است.
ناشناس۲۱۰۶۳۵۴۱۰:۱۱:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۳۱
چطور عده ای برای امام حسین سینه می زنند و برای تشنگی او و همراهانش گریه می کنند، اما برای مردمان تشنه در خوزستان و سیستان و بلوچستان بی تفاوت هستند؟
ناشناس۲۱۰۶۳۷۵۱۰:۱۸:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۳۱
دادستان آن موقعی که عده ای با بی کفایتی های خود تیشه به ریشه مملکت می زدند، کجا بود؟
ناشناس۲۱۰۶۳۹۹۱۰:۳۰:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۳۱
یک هفته آب منزل دادستان قطع شود بعدا نظر ایشان را جویا شوند
ناشناس۲۱۰۶۴۵۹۱۱:۰۴:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۳۱
اول امنیت جانی و مالی بعد امنیت دیگر یعنی اینقدر درکش مشکل است؟
ناشناس۲۱۰۶۲۷۶۰۹:۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۳۱
وقتی عملیات خیبر در هورها و روی منابع عظیم نفتی مجنون و ازادگان در جریان بود و سنگر و اتش و باروت بود . چه عراق و چه ایران غیر ممکن بود که بتوانند از منابع نفتی مجنون و ازادگان بهره برداری کنند. غیر ممکن بود. الانم چه برای خوزستان و چه برای کل ایران غیر ممکن است که تا مسایل سیاست حارجی و روابط اقتصادی با دنیا عادی و همزیستی نشود و مدیران شایسته سالار علمی محور کارها نشود غیر ممکن است کار اساسی بتوان در بر گردان سراشیبی انحام داد. اول تکلیف خودمان با دنیا و بستن رانت علمی و شایسته سالاری واقعی را مشخص کنیم و از این فرسایش خارج شویم و بعد نوبت بازسازی و بهسازی می رسد . غیر از این هیچ راهی ندارد. چین وقتی قدرت جهانی شد و ویتنام وقتی قدرت منطقه ای شد و روسیه و پوتین وقتی اقتصاد و قدرت نرمشان بهبود یافت که تکلیف دشمنی خود با امریکا و غرب و ژاپن و کره جنوبی را مشخص کردند. غیر از این باشد حداکثر کره شمالی و کوبا و ونزویلا خواهیم بود تمام
ناشناس۲۱۰۶۳۵۳۱۰:۱۱:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
شما معلوم هست چه می گویید ؟ از کدام جناح طرفداری می کنید ؟ اگر منظورتان گفتمان دولت اعتدال است که هشت سال این دولت با زبان دنیا (غربیها )سخن گفته و باب میل آنها کار کرده است اما نتیجه این شده که میبینی !
ناشناس۲۱۰۶۹۳۵۱۷:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۳۱
کی با زبان دنیا سخن گفت ؟ یادتونه یک خنده ظریف رو‌چند سال تو سرش کوبیدید یه قدم زدن با جان کری رو وطن فروشی نامیدید !! حتی در مذاکرات مجدد اجازه گفتگوی مستقیم با طرف آمریکایی را ندادید !!! حالا بگذریم که هرچند برجام برای رفع تحریمهای هسته ای بود اما مجلس رفع تحریمهای غیر هسته ای را هم وسط کشید وبرای آن ضرب العجل هم گذاشت !! ..
ناشناس۲۱۰۶۳۶۲۱۰:۱۴:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
جنگ تا دو سال اول موجه بود. اما ادامه آن برای 6 سال دیگر خسارات فراوانی به کشور و به خصوص خوزستان وارد آورد.
ناشناس۲۱۰۶۴۷۹۱۱:۰۹:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۳۱
ایران تکلیفش را مشخص کند آن هم با امریکا؟!!!! ساعت خواب عزیزم بعد از چند دهه! در ضمن تکلیف شما در درون مشخص نیست و این کشورها اول درونشان را درست کردن و کدخدای شما مجبور شد راه بیاید هرچند الان هم می‌خواهد مقابله کند نمی تواند
ناشناس۲۱۰۶۴۹۴۱۱:۱۸:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۳۱
نهر را خشک نکنید شاید در پائین دست گاومیشی میکند آب تنی
ناشناس۲۱۰۶۶۷۷۱۳:۴۹:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۳۱
بارش که کم می شود خیلی ها از تشنگی می میرند ولی چون مدیریت اب با سدها ایجاد شده این چیزها دیگر نخواهید دید
ناشناس۲۱۰۶۲۷۹۰۹:۱۹:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۳۱
فولاد مبارکه و صنایع سنگین را که بر اساس طرح ملی امایش سرزمین و با محاسبات علمی در کنار خلیج فارس و استانهای ساحلی ان جانمایی شده بود بدون مطالعه به اصفهان و استانهای ایران مرکزی انتقال ردادند و حالا هم می خواهند با یک اشتبله بزرگتر اب سایر استانها را برای رفع ان اشتباه به ایران مرکزی انتقال دهند
ناشناس۲۱۰۶۳۷۱۱۰:۱۷:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
این همه که کارخانه فولاد درست کردند آن قدر محصولات آن گران هستند که تاثیر مستقیم بر گرانی همه چیز گذاشته است. ارز حاصل از صادرات آن هم در سفره مردم حس نمی شود.
ناشناس۲۱۰۶۴۷۰۱۱:۰۷:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۳۱
جهت اطلاع بیشترین مصرف آب را کشاورزی و آب شرب دارند و صنایع خیلی کم تر از آن چیزی که فکر می کنی و تبلیغات برای تو کردن آب بری دارند
ناشناس۲۱۰۶۷۰۱۱۳:۵۹:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۳۱
در کامنت دیگر توضیح داده شده. ولی همین را می گوییم صحبت فقط از یک کارخانه فولاد نیست. وقتی فولاد مبارکه از ساحل بندرعباس به بیابانهای مبارکه انتقال یافت به معنی انتقال هزاران واحد تولیدی که در کنار ان مستقر می شد و صدها هزار نفر جمعیت خانواده های کارگر و بهره بردار این واحدها و در نتیجه مصرف بیشتر رود کوچک زاینده رود هست که همه نتیجه را می بینیم. ضمن اینکه در کشاورزی هم که ۹۵ درصدآب ایران را مصرف می کند مدیریت بد دانش باعث شده هنوز از روش غرق آبی که ۷ هزار سال پیش استفاده می شد استفاده کنیم و..
ناشناس۲۱۰۶۷۸۹۱۵:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۳۱
فولاد مبارکه از آب بازیافتی استفاده میکنه. مشکل شلتوک کاری در خوزستان هست که ۳.۵ میلیارد متر مکعب یعنی به اندازه ۲.۵ برابر کل صنعت کشور آب می بلعه.
ناشناس۲۱۰۶۷۹۴۱۵:۱۳:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۳۱
فقط برنجی که در خوزستان کشت میشه ۲.۵ برابر کل صنعت مملکت آب مصرف میکنه شما گیر دادی به صنایع فولادی که از بازیافت استفاده میکنن. الان عصر تکنولوژی هست چند بار آب بازچرخانی میشه. به نظر دستهایی هست که نمیخواد اتلاف گسترده آب در کشاورزی خوزستان معلوم بشه.
ناشناس۲۱۰۶۹۳۷۱۷:۰۲:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
فولاد مبارکه وذوب اهن در زمان پهلوی ساخته شد
ناشناس۲۱۰۶۲۸۱۰۹:۲۰:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
در هیچ نقطه ای از کره زمین حتی در دوبی و قطر و کویت امکان شیرین کردن اب دریا برای استفاده کشاورزی یا صنایع سنگین وجود ندارد. امکان فنی ان هست و دوبی و قطر و عربستان دارند انجام می دهند ولی از نظر اقتصادی غیر ممکن است. اگر می بینید که دوبی و قطر و کویت و عربستان اینکار را می کنند فقط با استفاده از ذخایر و صادرات بیکران نفت و گاز است که می بینید حالا که درامد ارزی خود را خرج این کارهای غیر علمی کردند حتی دوبی و قطر و عربستان هم کم اوردند. ولی اگر انها انجام دادند فقط به این خاطر است که چاره دیگری ندارند. کل تولید اب شیرین عربستان که بزرگترین کشور تولید کننده اب شیرین است به یک میلیون متر مکعب در روز نمی رسد. فقط مصرف اب شهر تهران دو میلیون متر مکعب است . ولی ایران همین الان هم بطور متوسط دویست میلیارد متر مکعب بارش سالانه دارد که 95 درصد ان در کشاورزی مصرف می شود ولی بدلیل روشهای سنتی و بی دانشی محض به فنا می رود . وقتی اجازه می دهیم بزرگترین منبع درامد ملت ایران یعنی صادرات نفت و گاز تحریم شود و بعد برای حل مشکل کمبود ارز و تثبیت نرخ ارز بدنبال کشت پسته و سیب ارومیه و هندوانه و طالبی و خربزه و جالیز و سبیزیجات ارزان با منابع بسیار ارزشمند اب زیر زمینی و صادرات تقریبا مجانی ان به ترکیه و عراق و روسیه و دوبی و.... هستیم و حالا که مشکل ارومیه خشک دارد می شود یا اصفهان و کرمان و و گلخانه های یزد و سمنان و... مشکل کمبود اب پیدا کردند راحت می گوییم شیرین می کنیم و به انجا انتقال می دهیم یا چرا کارون یا کرخه باید به خلیج فارس یا هور ها بریزد وقتی می توانیم با یک تونل ان را به اصفهان یا ایران مرکزی منتقل کنیم. تمام این مشکلات از بی دانشی و بهتر است بگوییم بد دانشی محض فارغ التحصیلان و مدیران انچنانی است. اگر یک ذره علم و دانش واقعی بود نباید به اینجا میرسید. همه این عزیزان دکترا دارند و ظاهرا باید دانش ان را داشته باشند ولی دکترا از دانشگاههای ازاد و پیام نور و حتی دانشگاههای دولتی که شایسته سالاری علمی در انها محور نبوده از بد دانشی محض بدتر است. واقعا جای تاسف دارد که مثلا مسئولان با افتخار می گویند که استانهای یزد و سمنان قطب کشاورزی گلخانه ای ایران شده. باید گفت این گلخانه ها عین بد دانشی و بی دانشی است.
ناشناس۲۱۰۶۳۲۴۰۹:۵۸:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۳۱
نه دوست عزیز مشکل .. برخی آقایان است که به خصوص چهار استان ساحلی جنوبی را قابل نمی دانند سهمشان از مدیریت کشور چقدر است؟ سهمشان از توسعه انسانی و رفاه چقدر است؟ جنوبی را فقط بخاطر آهنگ بندری میخواهند و نفت و گاز و دریایش مردمش هیچ جایگاهی تا کنون برای آقایان نداشتند
ناشناس۲۱۰۶۶۱۲۱۲:۴۵:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
برادر عزیز در این مملکت فکر و دانش به درد نمی خورد فقط حساب و کتاب هست که برای پیمانکاران پول در بیاد و بس؟
ناشناس۲۱۰۶۶۵۹۱۳:۴۰:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
ختم کلام! همین یک کامنت رو اگر واقعا یک مسئول عالی رتبه درک کنه! می تونه مشکلات کشور رو حل که چه عرض کنم حداقل بدتر نکنه!
علی امیری۲۱۰۶۷۵۷۱۴:۴۰:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
می گویند چرا آب شیرین خرج هور یا باطلاق گتو خونی یا دریاچه ارومیه و... شود. ان را می گیریم پای باغ میوه و پسته و سیب و ... ارز تولید می کنیم. نمی دانند که نباید در کار طبیعت دست برد. اگر هور یا همان دریاچه شور ارومیه کامل خشک شود. گرد و غبار ان حلق این نا کارشناسان بی سواد و رانتی را در برجهایشان حتی در لواسان و زعفرانیه و .. خواهد گرفت. در دهه شصت و دهه هفتاد سه ویرانی عظیم ایران را بلعید. سهمیه ای کردن دانش و دانشگاه. فروش قوانین ملی شهرسازی تحت عنوان فروش تراکم و عدم توجه به طرح ملی آمایش سرزمین. نتیجه را دارید می بینید
ناشناس۲۱۰۶۲۸۶۰۹:۲۴:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
صحبت از فولاد یا انتقال اب نیست. صحبت از بحثهای کلان و تصمیمات کلان مدیریتی است که اشتباه گرفته شده و تکرار می شود و کلاف سر در گم می شود. هیچ کارشناس واقعی و عالمی توصیه نمی کند که صنایع سنگین ساختمانی و فولاد و سیمان و کاشی و از ان بدتر گلخانه در استانهایی مانند اصفهان و یزد و سمنان و کرمان تاسیس شود. وقتی این کارخانه ها ساخته می شود فقط خود ان کارخانه نیست. ببینید بدلیل تمرکز صنایع فولاد در اصفهان چند هزار واحد صنعتی جانبی در این استانها تاسیس شدند. ممکن است که کشاورز کرمانی و رفسنجانی با کشت پسته و صادرات ان به ظاهر هم ثروتمند شده باشند و هم تولید ! ارز برای کشور کرده باشد. ولی به چه قیمت؟ به قیمت از بین رفتن منابع اب رو زمینی و زیر زمینی این استانها. اگر فرمایش شما درست باشد چرا تنها رود قابل کشتیرانی ایران یعنی اهواز تبدیل به رودخانه کوچک شده است؟ فرمایش شما درست است. فقط در صنعت این رویه نیست. در کشاورزی هم هست. چرا در خوزستان و اصفهان باید برنج کاشته شود؟ بخشی از ان سنت است و سخت است سنت کشاورزان منطقه را تغییر داد. ولی در مورد تاسیس گلخانه در اصفهان و یزد و کرمان و سمنان و حتی حوضچه های پرورش ماهی چه می گویید. توصیه می کنم اگر وقت داشتید تحقیقی در طرح امایش سرزمین ایران که در دهه چهل و پنجاه انجام شده و حالا در بایگانی سازمان برنامه و بودجه خاک می خورد انجام دهید تا متوجه شوید بصورت علمی امده بود که سمنان یا اصفهان نباید مرکز پرورش ماهی یا کشت برنج و گلخانه شود و یا صنایع سنگین مانند فولاد و ساختمان و ... باید به بنادر یا شهرهای نزدیک بنادر مانند سیرجان منتقل شود و فولاد مبارکه در بندرعباس ساخته می شد یا فولاد کنگان و... در امتداد همان طرح هست.
ناشناس۲۱۰۶۴۱۵۱۰:۳۸:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
درودبرشما شیرمادرت حلالت!!!
ناشناس۲۱۰۶۴۸۲۱۱:۱۲:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
وقتی بارش باران کم شود مشکلات آب به وجود می آید اول هم تاریخ خشکسالی ها بخوان چون نه صنایعی بود و نه دستکاری در طبیعت
ناشناس۲۱۰۶۷۱۶۱۴:۰۹:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
به آمار بارش سازمان هواشناسی مراجعه کنید. در تمام ۷۰ سال اخیر که آمار بارش چه در ایران و چه در دنیا ثبت شده بطور متوسط هیچ خبری از کاهش معنا دار بارش نیست. این خشکسالی ها و تر سالی ها و طوفانها و سیل و سیلاب ها طبیعت کره زمین است. ایران در خشک و نیمه خشک قرار دارد و خشکسالی و ترسالی آن شدید تر است.انچه تغییر کرده افزایش جمعیت و مدیران بی دانش و بد دانش سفارشی است که از تخصص فقط عنوان دکترا آن را دارند
ناشناس۲۱۰۶۹۳۹۱۷:۰۸:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۳۱
عزیز فولاد مبارکه را که قبل از انقلاب در اصفهان ساختند .
ناشناس۲۱۰۶۳۱۴۰۹:۵۱:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
این افراد ناشناس چرا در تمام تجمعات در تمام کشور هستند و اعتراضات مسالمت آمیز را امنیتی میکنند؟
abbas۲۱۰۶۳۳۰۱۰:۰۰:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
تبعیض ناروا چه در بخش آب ، چه در بخش صنعت و چه در بخش مدیریت کلان کشور آن هم به استانی که ..
مهران توسلی۲۱۰۶۳۷۴۱۰:۱۷:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
چند پیشنهاد در بخش آب - بهترین نوع کشت در ایران خشک ، نوعی آبکشت به همراه پرورش ماهی است که به آن اکواپونیک گفته میشود . به این ترتیب که ماهی ها غذای گیاهانی که در آبکشت میشوند را تهیه می کند این سیستم نیاز به آب بسیار کمی دارد لینک آن در دانشگاه یوتیوب این است (متاسفانه فیلتر است) https://www.youtube.com/watch?v=yhcAOE2JOVs - ریز کردن زمین ها جز افزایش عدم بهره وری بیشتر چیزی ندارد . زمین نباید تحت عنوان ارث تقسیم شود. - کشت صیفی جات بجز گلخانه ای باید در بسیاری از نقاط ممنوع گرددو - گلخانه های کوچک نیز بهروری ندارند . در انگلیس پر آب ، یک گلخانه 20 هکتاری گوجه فرنگی هست که بهترین گوجه ها را عمل می آورد ضمن اینکه این گلخانه امکان تحقیق ، ایجاد تکنولوژی جدید را نیز فراهم کرده است. - کشت دیم درختان باید مدنظر قرار گیرد. مثل انجیر استهبان و انگور ایذه. شاید مجبور شویم نوع مصرف میوه خود را تغییر دهیم . مدیریت مصرف ده ها برابر انتقال و سدسازی اهمیت دارد اما چون نمی شود با آن عکس گرفت و فخر فروخت ، مورد پسند مدیران محترم نیست.
ناشناس۲۱۰۶۴۴۰۱۰:۵۳:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۳۱
آب حق مسلم خوزستانی هاست
مانی۲۱۰۶۷۵۹۱۴:۴۲:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۳۱
فقط برای شرب و منازل.نه صنعت و کشاورزی.
ناشناس۲۱۰۶۴۵۷۱۱:۰۳:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
بی آبی امروز نتیجه اصرار بر خودکفایی کشاورزی است. چرا قبول نمیکنید منابع آبی ایران اجازه تامین کشاورزی ۸۰ میلیون جمعیت رو نمیده. حتی ۴۰ میلیون نفر رو هم توان نداره
ناشناس۲۱۰۶۶۷۵۱۳:۴۷:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
عجب هنوز نمیدانی که هدر رفت آب در ایران بالا است و با روش های نوین آبیاری می توان به اندازه چند برابر فعلی تامین غذا کرد؟ آیا میدانستی فقط شمال ایران به اندازه کل تولید و صادرات هلند در محصولات کشاورزی‌ که زبان زد همه است محصول کشاورزی تولید کرد؟
ناشناس۲۱۰۶۴۷۱۱۱:۰۷:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
کشور سالهاست که به طریق غیر اصولی و غیرعلمی اداره می شود چون شایسته سالاری در کار نیست. هیچ راهی نداریم جز اینکه از کشورهای پیشرفته الگو‌برداری کنیم در همه زمینه ها بخصوص توسعه سیاسی و ایجاد احزاب قوی برای تربیت مدیران شایسته و دنیا دیده که کارهای درست را به درستی انجام دهند. پاسخگو و محدود کردن قدرت و جایگزینی آسان مدیران با افراد بهتر و داناتر. کسانیکه که سالها بر سر کار بوده اند و ‌‌حاصلش و این همه نا بسامانی هاست باید بروند تا افراد بهتر و داناتری بیایند که از عقل و تجربه و دنیا دیده بودن در کار استفاده کنند تا با شعار های پوچ و یا کارهای اشتباه منابع مملکت را به تاراج یا نابودی نکشانند.
ناشناس۲۱۰۶۴۸۹۱۱:۱۴:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۳۱
اروپایی ها خیلی منطقی وتمیز اعتراض می کنن...نه کسی کشته میشه...نه اموال خصوصی ودولتی خراب میشه...باید کانال نیازهای مردم به مسئولین باز باشد....خودمسئول تو جامعه باشه نیازها را درک کنه...وهرمسئولی بخاطر زمان مسئولیتش کنترل شود
ناشناس۲۱۰۶۵۰۰۱۱:۲۰:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
مسئولان بی مسئولیت بی لیاقت رو باید ریخت توی رود کارون
ناشناس۲۱۰۶۵۰۸۱۱:۲۵:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۳۱
تا مشکلات سیاسی حل نشود و شایسته سالاری جایگزین چاپلوس سالاری نشود وضع همین هست
ناشناس۲۱۰۶۵۱۵۱۱:۲۹:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۳۱
جواب بی آبی ؛ آب است نه آبپاش
ناشناس۲۱۰۶۵۳۲۱۱:۴۱:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
روحانی و رئیسی باید تا برطرف شدن کامل مشکلات در خوزستان مستقر شوند
ناشناس۲۱۰۶۶۰۳۱۲:۳۸:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
باید با مسئولینی که برای منافع استان خودشون بقیه را فدا می کنند برخورد می شد. هزینه انتقال آب تولید هر محصولی را در کویر زیانده می کند اما می بینم با فروش نفت که سرمایه ملی است این کار رو می کنند..
ناشناس۲۱۰۶۶۳۳۱۳:۰۸:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
این گفته من را اینجا یاد داشته باشید اگر حالا این بیشمار باغ شهرهای شیراز را خشک نکنند حداکثر طی چند سال آینده اینجا هم به برهوت و فلاکت زده تبدیل میشود. ضمنا با اینکه اکثر مدیران و نمایندگان عنوان ارشد یا دکترای مدیریت دولتی یا مدیریت استراتژیک را یدک میکشند( محل اخذ آنها هم بماند) ولی بدترین نوع مدیریت را شاهدیم.
ناشناس۲۱۰۶۶۳۴۱۳:۰۹:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۳۱
مقصر تمام این بی آبی ها ومشکلات اول خود دولت ها هستند چون اجازه داند که تمام زمین ها و حتی کوههای اطراف شهر ها و روستا تبدیل به باغ و باغشهرهایی شود که هیچ توجیه اقتصادی و کشاورزی ندارد جز ویلاسازی . میدانید چقدر آب صرف درختانی می شود که فقط برای تفریح کاشته شده اند.وتقریبا هیچ استفاده ای از میوه و محصولات آنها نمی شود . در هر شهرو روستایی هستید نگاه کنید به اطرافتان به بینید در همین 10 تا 15 سال اخیر چقدر باغ شهری و ویلا ساخته شده است چرا؟ تمام کوه و حتی بیابان را گرفته اند و ساخت و ساز انجام داده اند بدون هیچ برنامه و نظارتی خوب با این کم بارشی و این گونه بی تدبیری می خواهید آب کم نشود نکته دیگه کاشت محصولات بدون توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مثلا کاشت برنج الان دیگه در خود شمال هم کاشت برنج دارد دچار مشکل می شود ولی متاسفانه در خیلی از جاهای کشور دارند برنج کاری می کنند جا هایی که یک دهم شمال هم بارندگی نداشت در زمان هایی که بارندگی به نسبت خوب بود الان که دیگه فاجعه است ولی باز برنج کاری می کنند و محصولات دیگر
ناشناس۲۱۰۶۶۵۸۱۳:۳۹:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
سالها مدیریت غلط: منابع ملی.کشاورزی.صنعنت واقتصاد کشور را در ورطه نابودی کشاندوموجب فرار سرمایه و بویژه مغزها از کشور شد . بعید است مسئولان به هوش بیایند تا خسارت بیش از این به مردم ما وارد نشود
ناشناس۲۱۰۶۶۹۵۱۳:۵۸:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۳۱
همه چیز راعلت العلل میدانندالا طرح های انتقال اب هیچ حرفی ازآن ها گفته نمیشه !!!
ناشناس۲۱۰۶۷۲۵۱۴:۱۶:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۳۱
اصل صحبت اینجاست که‌چرا باید کار به اعتراض بکشد مگر دولت نمی داند یا نمی فهمد که آب مایه حیات هست مگر استانداری .. نمی بیند که روز به روز کارون کوچکتر و هور خشک تر میشود مگر مجلس اهمیت آب برای جلگه ی بزرگ خوزستان را نمی داند مگر نمی دانند سرچشمه ی کارون چقدر ظرفیت برون داد آب دارد مگر استان چهارمحال و بختیاری کلا بی نیاز از آب هست مگر جمعیت ندارد طبیعت و حیات وحش ندارد اینها نتیجه ی ناکارامدی است نه هیچ چیز دیگری
علی۲۱۰۶۷۵۸۱۴:۴۲:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
تاوقنی نگاه غالب در گزینش مسئولیت، تعهد است تا تخصص. وتا وقتی امثال عیسی کلانتری واسحاق جهانگیری وامثالهم عهده دار مسئولیت در این مملکت هستند، آش همان آش است کاسه همان کاسه
ناشناس۲۱۰۶۷۶۹۱۴:۵۲:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
از سد گتوند نگفتید که اب را شور کرده
ناشناس۲۱۰۶۷۷۵۱۴:۵۵:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
اول بی عدالتی در کشور از سهمیه ی کنکور شروع میشه یه .. افراد با سواد کم به خاطر سهمیه وارد دانشگاه میشوند و با شرایط خاص مدرک میگیرند و به خاطر همان سهمیه وارد مشاغل حساس میشوند و با تصمیمات غلط کشور را ویران میکنند
ناشناس۲۱۰۶۷۸۵۱۵:۰۵:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
مشکل خوزستان قضیه امروز و دیروز نیست که به کلید بی تدبیری دولت ربطش دادید جناب نویسنده
ناشناس۲۱۰۶۷۹۳۱۵:۱۰:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۳۱
فقط سه درصد از آب زاگرس با تونل منتقل میشه اما ۶۹ درصد از آب آن در کشاورزی سنتی تلف میشه.
ناشناس۲۱۰۶۹۵۶۱۷:۲۵:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
آقا این اینترنت را درست کنید به خدا درس و امتحان داریم
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین