ایران ، کشوری زلزله خیز!

گزارش بازرگانی،   4000429017

ایران کشوری است که محل قرار گیری آن برروی گسل های زلزله خیز حوزه ی هیمالیا قرار دارد و از این نظر کشوری است در زمینه ی زلزله خیز بودن فعال می باشد. ایران از نظر زلزله خیز بودن جزو های بالا در دنیا قرار دارد . و در حدود 17 درصد از انواع زلزله های بزرگ و پر تلفات از نظر جانی ومالی که خسارات جبران ناپذیری در دنیا اتفاق افتاده است مربوط به کشور ایران می شود. علت اصلی این امر چیزی نیست جز گسلی که مربوط به نواحی اوراسیا – عربستان دائما در حرکت است باعث رخ دادن این گونه زمین لرزه های بزرگ می شود.

برای جلوگیری از این که این گونه بلایای طبیعی باعث تخریب خانه های مردم نشود در ایران مانند سایر نقاط زلزله خیز جهان مهندسین معماری و عمران و شرکت های مربوط به حوزه ی ساخت و ساز به سازه های پیش ساخته روی آورده اند. فناوری هایی در این زمینه اختراع شده اند که در کشور های برتر جهان که با این مشکل سر و کار دارند بیشتر مورد استفاده می شود که در ادامه بیشتر در رابطه با آن ها سخن خواهیم گفت. از جمله سیستم کمک فنری که ژاپن زیر ساختمان ها و آسمان خراش ها قرار می دهد تا ارتعاشی که در اثر زلزله بر ساختمان وارد می شود دفع شود. این کمک فنر های خودشان ارتعاش پذیرند و با وارد شدن ارتعاش از زیر ساختمان و ترکیب آن نیرو ها با ارتعاش این کمک فنر ها باعث خنثی شدن نیرو می شود. این مکانیزم طبق قوانین ساده و پیچیده فیزیک توسط مهندسین برتر آسیا اختراع شده است. با توجه به توضیحاتی که گفته شد هر چند که صنعت ساخت و ساز پیشرفت کرده است اما زمان پیشبینی زلزله همچنان از عهده ی بشر خارج است. به همین دلیل تنها راه مقابله با خسارات و تلفاتی که در زلزله و زمین لرزه روی می دهد مقاوم سازی خانه ها با تکنولوژی و علم روز دنیا می باشد. جز این راه دیگری برای فرار از این بلایای طبیعی کشف نشده است. یکی از این مواردی که برای مقاوم سازی و به حد اقل رساندن آسیب های وارده ناشی از زمین لرزه ها که برای انسان ها و مکان زندگی آن ها یا دیگر اماکنی که محل تردد افراد است استفاده از تکنولوژی سازه های پیش ساخته می باشد. کشور ما ایران نیز جزو کشور هایی است که دغدغه ی به حداقل رساندن خسارات ناشی از بلایای طبیعی را در دستور کار خود قرار داده است. به همین دلیل در سال های اخیر استفاده از تکنولوژی سازه های پیش ساخته به تدریج در صنعت ساخت و ساز به وفور قابل مشاهده می باشد. البته این جک ها مناسب ساختمان های بلند است و در سازه های یک یا دو طبقه نیاز و صرفه ی اقتصادی ندارد که از این جک ها استفاده شود. مناسب ترین تکنیک برای این سطح از سازه ها سازه های پیش ساخته است.

خانه پیش ساخته به دلیل فریم سبک و مقاومی که دارد در برابر زلزله و ارتعاش هایی که نیرو از اعماق زمین به سازه وارد می شود به خوبی مستحکم است.

سازه های سنگین بتنی به دلایل مختلف از جمله سنگینی و وزن بالا این ارتعاش ها و نیرو را چندین برابر می کند و چون بتن شکننده است ستون های این سازه ها با اولین ترک ریز به نابودی کشیده می شود. در سازه های چوبی که معمولا در ویلا چوبی از آن استفاده می شود ولی در خانه های عادی و شهری نیز قابل استفاده است این ضعف دیده نمی شود زیرا هم وزن سبکی دارد و هم قابلیت ارتعاشی دارد که با وارد شدن نیروی زلزله این نیرو را خنثی می کند. اگر زمان اجرای پروژه برای شما مهم است بهترین گزینه اجرای سازه ی پیش ساخته بهترین گزینه می باشد. و زمان اجرا و نصب آن کم تر از ساخت ساختمان های بتنی و آجری می باشد. زیرا این سازه ها بصورت پیش ساخته هستند و فریم آن در کارخانه آماده شده و فقط نصب و دیگر مراحلی که در ساخت یک خانه یا ویلا انجام می شود در آن صورت می گیرد. همچنین از نظر اقتصادی نیز این سازه مقرون به صرفه می باشد و هزینه ی مصالح و نگهداری آن ها نسبت به سازه های بتنی کم تر است به این صورت که در ساخت ویلا پیش ساخته مانند چوبی و ال اس اف (قاب فولادی سبک) مصالح خشک استفاده می شود و در آن ها از گچ ، سیمان و دیگر مصالح شبیه به آن استفاده نمی شود که در هنگام بارش برف و باران و تغییرات آب و هوایی از بین بروند و کارفرما دغدغه ی نگهداری طولانی مدت از آن ها را داشته باشد. مصالح خشک شامل چوب طبیعی ، ترمووود ، کامپوزیت ، سمنت برد ، کناف و ... هستند که نصب آن ها به آسانی صورت می گیرد و سختی های اجرای ساختمان های بتنی که در آن ها مصالح خیس استفاده می شود را ندارند. 

نصب مصالحی که در ویلا پیش ساخته استفاده می شود با چسب یا میخ های مخصوص مانند میخ های خودکار، میخ TN ، یا این چنینی انجام می شود. در مورد عایق بودن سازه های پیش ساخته هیچ نگرانی وجود ندارد به این صورت که چون سازه های پیش ساخته دوجداره هستند عایق های صوتی و حرارتی مانند پشم سنگ که عایقی طبیعی و دانسیته های مختلف که بهترین نوع آن پشم سنگ با دانسیته ی 80 کیلوگرم بر متر مکعب است در آن استفاده می شود . عایق پشم سنگ از مواد طبیعی موجود در محیط زیست ساخته شده و سازگار با طبیعت است. به همین دلیل است که حرارت و گرما و همچنین صدا های اطراف بیرون از ویلا پیش ساخته را جذب خود می کند تا ساکنان خانه در آرامش کامل زندگی خود را سپری کنند. در این سازه ها مانند تمام ساختمان های بتنی یا دیگر نوع سازه ها سیستم های گرمایش و سرمایش و تاسیسات و الکتریکال انجام می شود. سازه های فلزی نیز همچون دیگر سازه ها مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. سازه های فولادی از انواع پر کاربرد ترین نوع ساختمان در دنیای امروز می باشد. سازه های فولادی از آلیاژ های کربن و آهن هستند . سازه های فلزی که شرح مختصری از آن ارائه شد نیز جزو دسته ی مصالح برای خانه پیش ساخته هستند.

نتیجه : طبق نظرات و گزارش ها بهترین سازه برای شرایط زلزله خیز بودن ایران سازه ال اس اف یا پیش ساخته است که شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت دارند که طبق نظرات مشتریان بهترین شرکت فعال و خوش سابقه در این زمینه شرکت آوید چوب است که با سال ها تحقیق و تجربه به رتبه ی بالا در میان سازندگان دست یافته است.

نشانی اینترنتی آن به آدرس زیر است.

منبع : AvidChoob.com

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین