محسن جلواتی: ممیزمحوری آسیب جدی در امور مالیاتی و یکی از عوامل فرار مالیاتی/ سوء استفاده مالیاتی از ملکه پورشه سوار نشان دهنده فساد شبکه ای در کشور است

اقتصادی،   4000426077

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت: ممیز محوری یک آسیب جدی در امور مالیاتی است و یکی از عوامل فرار مالیاتی است که می باید سازمان امور مالیاتی به آن توجه بیشتری داشته باشد.

محسن جلواتی: ممیزمحوری آسیب جدی در امور مالیاتی و یکی از عوامل فرار مالیاتی/  سوء استفاده مالیاتی از ملکه پورشه سوار نشان دهنده فساد شبکه ای در کشور است

به گزارش دیده بان شفافیت و عدالت، در هفته های گذشته برنامه گفتگوی اقتصادی با موضوع "اقدامات انجام شده و قابل انجام برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی " و با حضور جمعی از اقتصاددانان و جامعه شناسان کشور برگزار شد. محسن جلواتی؛ قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت یکی از میهمانان این برنامه بود که به بیان نظرات خود در این زمینه پرداخت.
جلواتی گفت: فرار مالیاتی ناشی از اقتصادهای زیرزمینی است یعنی اقتصادهایی که در نهان اتفاق می افتد و خود دارای اشکال مختلفی است. یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شفافیت است که یکی از مصادیق آن ارائه اطلاعات در سامانه هایی است که برای خود اظهاری مودیان مالیاتی راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: اما باید گفت حتی خود دولت،دولت فعلی، هم در ارائه اطلاعات در سامانه های مالیاتی شفاف عمل نکرده است. روشن است که ابتدا دولت باید خود را شفاف کند و بعد انتظار شفاف سازی توسط بخش خصوصی و مردم را داشته باشد. 
قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت افزود: بخشی از فرار های مالیاتی ،که مردم از آن رنج می برند،ناعدالتی در پرداخت های مالیاتی است و بخش دیگر آن به سو استفاده افراد سودجو که فرار مالیاتی را مرتکب می شوند، باز می گردد.
جلواتی بیان داشت: یکی از مواردی که در مورد این ناعدالتی ها می توان به آن اشاره کرد صدور کارت بازرگانی برای افراد کم بضاعتی است که به خاطر دریافت شاید چند صدهزار یا چند میلیون تومان حاضر به سوء استفاده خواسته یا ناخواسته سودجویان از خود می گردند و به نامشان تخلفات گسترده ای  برای واردات قاچاق صورت گیرد.  برای نمونه می توان داستان ملکه پورشه سوار را مثال زد که پیرزن محتاجی بود  ساکن در یکی از روستاهای بوشهر که سودجویان در سال های گذشته با دادن 5 میلیون تومان به ایشان نسبت به واگذاری کارت بازرگانی با وکالت بلاعزل به نام وی نمودند و با این کار توانستند تنها در یک قلم 700 دستگاه خودروی پورشه و بنز وارد کنند. به طوریکه در سال 94 برای ایشان 20 میلیارد تومان جریمه مالیاتی صادر شد . 
وی با اشاره به شفاف عمل نکردن تعداد زیادی از دستگاه های دولتی برای جبوگیری از فرارمالیاتی گفت:در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت فعلی اعلام شد از 50 دستگاه که عموما دولتی هستند 49 دستگاه در مبارزه با فرار مالیاتی همکاری نکردند. بدین معنا که یا سامانه ای در این زمینه راه اندازی نکردند  و یا اگر سامانه ای هم ایجاد شده اطلاعاتی در آن قرار ندادند تا همچنان عملکردشان مجهول بماند. 
قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه تبعیت از مقرارت مالیاتی موجب جلوگیری از انحرافات بعدی می شود، تصریح کرد:بنابراین هم آمر بودن به انجام ، هم نظارت در انجام و هم کنترل های بعدی از جمله موارد مهمی هستند  که می بایست در جلوگیری از فرار مالیاتی رعایت شود تا سیستم بتواند بدرستی کار خود را انجام دهد؛ پس باید یک سیستم خود کنترلی وجود داشته باشد تا بتوان فرار مالیاتی را  به حداقل ها رساند. در آنصورت دستگاه های نظارتی نیز می توانند بهتر از گذشته تخلفات را کنترل کنند و از انحرافات احتمالی بعدی جلوگیری به عمل آورند. 
جلواتی ادامه داد: اما اگر یک روند صحیح ، خود کنترل و شفاف در پرداخت مالیات ها وجود نداشته باشد، فرار مالیاتی شاخص می شود و دستگاه های قضایی به دلیل حجم بالای تخلفات نمی توانند به طور کامل با فساد مبارزه کنند و در نهایت نهادهای نظارتی نیز به دلیل غیرشفاف بودن فضا نخواهند توانست به میزان واقعی فرار مالیاتی دسترسی یابند و مجبور می شوند تمام ارقام خود را برپایه حدس و گمان و تخمین ارائه نمایند. برای نمونه  در سال 2011 میزان فرار مالیاتی با احتساب ارز 3 هزار تومانی ، 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این عدد تخمینی است و دقیق نیست. 
وی افزود کم و بیش افرادی هم در مجموعه مالیاتی هستند که با راهنمایی هایی که به افراد می کنند به فرار مالیاتی دامن بزنند که در برخی از پرونده هایی که به دیده بان شفافیت و  عدالت رسیده است به این موارد اشاره شده است. 
قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت گفت: متاسفانه یک سری تعاملات و بده بستان هایی در مجموعه ممیزین با بیرون از مجموعه مالیاتی صورت می گیرد و آنقدر قدرت پیدا کرده اند که اگر شخصی در راستای اهدافشان عمل نکند می توانند به اصطلاح آن شخص یا مجموعه را به خاک سیاه بنشانند و برایش مشکل ایجاد کنند . 
وی در پایان گفت: ممیز محوری یک آسیب جدی است و سازمان امور مالیاتی باید به آن توجه بیشتری داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین