گزارش پایانی ظریف به مجلس/مهم‌ترین مشکل کشور به روایت قالیباف/ زمان رونمایی از کابینه رئیسی/ روحانی: ساخت مسکن وظیفه دولت نیست

گروه سیاسی الف،   4000421015 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

گزارش پایانی ظریف به مجلس/مهم‌ترین مشکل کشور به روایت قالیباف/ زمان رونمایی از کابینه رئیسی/ روحانی: ساخت مسکن وظیفه دولت نیست

آخرین آمار کرونا در ایران

از دیروز تا امروز ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۸۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۹۴ هزار و ۲۷۹ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۴۱ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر نادر توکلی،معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در تهران گفت: ویروس در گردش در تهران عمدتا ویروس کرونای دلتا یا همان واریانت هندی است. بنابراین بر اساس چیزی که در حال حاضر می‌بینیم ویروس غالب در تهران کرونای دلتا است.

وی درباره وضعیت رعایت پروتکل‌ها در تهران و اینکه آیا تهران آرایش شهر قرمز را دارد یا خیر، گفت: متاسفانه هنوز تهران آرایش شهر قرمز را به خود نگرفته است. در حال حاضر در تهران میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۷۰ درصد است. البته در حال حاضر خوشبختانه ساعت کار اداری کاهش یافته و از هفت صبح تا ۱.۵ بعد از ظهر است که مقداری کمک می‌کند، دورکاری‌ها هم وجود دارد و یک‌سوم پرسنل در اداراتی که کار خدماتی واجب ندارند، سرکار حضور می‌یابند. این‌ها اتفاق افتاده و امیدواریم شرایط به تدریج بهتر شود.  

روزنامه ایران هم نوشت: گسترش شیوع  کرونای دلتا در25 استان کشور و همچنین سونامی این ویروس خطرناک در استان‌های جنوبی بخصوص در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان باعث شده تا آمار مبتلایان این بیماری روز به روز افزایش یابد و تمام تخت‌های بیمارستانی این دو استان اشغال شود.این درحالی است که کمک‌ها و اقدامات حوزه بهداشت و درمان همچنان در این دو استان ادامه دارد تا بتوان از پیک بیماری عبور کرد.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در جلسه ستاد مبارزه با کرونا استان تهران گفت: پیک پنجم کرونا ویروس با همه پیک های گذشته متفاوت است. نوع ویروس دلتا که در حال چرخش در کشور است بیماری زایی، میزان بیماران سرپایی، بستری ها و فوتی های ناشی از آن هر سه همزمان در حال افزایش است در حالیکه در پیک های گذشته چنین نبوده که هر سه با هم افزایش داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار کرونا / مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دُز رسید

حق انتخاب بین واکسن ایرانی و خارجی وجود ندارد/ واکسن کرونا خارج از سیستم نوبت‌دهی تزریق نمی‌شود/ توزیع واکسن برکت در تهران

به اعتماد عمومی حساس باشیم...

آخرین جزئیات از واکسیناسیون افراد بالای ۶٨ سال/ بدون نوبت واکسن تزریق نمی‌شود

***

ساخت مسکن وظیفه دولت نیست

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم بهره برداری از طرح‌های بزرگ وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن گفت: دولت موظف نیست که مسکن بسازد اما تسهیلات بر عهده دولت است یعنی زمین مناسب، وام و طراحی‌ها را دولت باید کمک کند. البته در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه روستایی کار زیادی صورت گرفته و با تلاش صورت گرفته، ساختمان‌های روستایی مقاوم شده است.

روحانی در پایان تصریح کرد: البته خود مردم باید واحدهای مسکونی را بسازند و این اشتباه است که دولت بخواهد واحدهای مسکونی را درست کند و به مردم بدهد. دولت باید زمین ارزان و مناسب در اختیار آنها بگذارد و وام به آنها بدهد و در طراحی نیز به آنها کمک کند. شهرداری‌ها و بقیه نیز باید خدمات را در اختیار قرار دهند.

وی ادامه داد: بنابراین قدم‌های مهمی بر عهده دولت و قدم‌هایی هم بر عهده مردم است. امیدواریم این روند تا پایان دولت ادامه پیدا کند و دولت سیزدهم این مسیر را با موفقیت ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

روحانی: اشتغال و مسکن دو امر بسیار مهم برای زندگی است / در دولت دوازدهم تلاش مضاعفی برای مسکن صورت گرفت

***

مهمترین مشکل کشور سوءمدیریت است

نشست بررسی طرح گرمسیری غرب کشور به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر نیرو، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، معاون سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان مرتبط با این پروژه و همچنین مجریان طرح گرمسیری غرب کشور صبح امروز (دوشنبه، ۲۱ تیرماه) در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در این جلسه گفت: مشکل امروز ما در کشور تامین اعتبارات و پول نیست بلکه مهم‌ترین مسئله ما سوءمدیریت و نظام بهره برداری است.

وی افزود: کشور ما شرایطی دارد که به هر نحوی که شده می‌توان اعتبارات را از محل‌های مختلف تامین کرد اما مسئله اصلی ما در کشور ضرورت کنار گذاشتن روش‌های سنتی و استفاده از تجربیات روز دنیا برای حوزه نظام بهره برداری است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه متاسفانه به دلیل فقدان نظام بهره برداری در طرح‌ها شاهد هستیم که بسیاری از اعتبارات در پروژه‌های بزرگ حیف می‌شوند، افزود: نمی‌گوییم این اعتبارات میل می‌شود اما به دلیل عدم نظارت و نبود نظام بهره برداری این بودجه‌ها حیف می‌شود.

***

بازرسی ویژه، مشکلات مردم در مراکز قضائی را احصا و راه‌‌حل ارائه کند

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه پس از انتصابش به ریاست دستگاه قضاء که صبح امروز برگزار شد، به ارائه ده دستور خطاب به معاونین و مسئولان عالی قضایی در جهت بهبود عملکرد قوه قضاییه در خدمت‌رسانی به مردم پرداخت و از معاونت منابع انسانی خواست که با همکاری معاونت‌های مالی و پشتیبانی و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و سایر بخش‌ها ظرف سه هفته مشکلات کارکنان دستگاه قضا را احصاء و راهکار‌های پیشنهادی خود برای حل این مشکلات را همراه با یک زمانبندی مشخص ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

۱۰ دستور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در اولین جلسه شورای عالی قوه قضائیه

***

اتمام خاموشی‌های خارج از برنامه در سراسر کشور

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده برای کاهش خاموشی‌ها گفت: از روز پنجشنبه ۱۷ تیر ماه هیچ خاموشی خارج از برنامه‌ای در کشور نداشته‌ایم.

مصطفی رجبی مشهدی با اعلام این خبر اظهار کرد: خاموشی‌های ناشی از حریق ترانسفورماتورها نیز که در مناطق تهرانپارس، لواسانات و قیطریه تهران اتفاق افتاد با بازگشت دو ترانسفورماتور به مدار از روز(یکشنبه) برطرف شد.

بیشتر بخوانید:

خاموشی‌های خارج از برنامه در سراسر کشور پایان یافت / خاموشی های شرق تهران از امروز برطرف می شود

***

رئیسی از احزاب هم نظرخواهی کند

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با مهر، درباره ارتباط و تماس از سوی رئیس‌جمهور منتخب با برخی از افراد معتدل و اصلاح‌طلب و درخواست ارائه پیشنهاد از آنها، گفت: نفس این اقدام که بر اساس حرمت گذاری به دیدگاه افراد و نظرات متفاوت است، مثبت ارزیابی می‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه مباحث کلی و توصیه‌های خیرخواهانه چاره مشکلات نیست، اظهار کرد: اگر قرار بر این است که تماس‌ها به نتیجه عملی برای اداره بهتر کشور معطوف شوند، باید بگویم این روش درستی نیست.

عطریانفر گفت: نفس تماس تلفنی حتی در مورد تماس با غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران هم روش کارآمد و درستی نیست. دولت و شخص رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد و از احزاب منتقد خود، دو سه حزب مثل کارگزاران، اتحاد ملت و اعتماد ملی که می‌توانند برنامه اجرایی داشته باشند را دعوت کند و از آنها بخواهد که در سرفصل‌های مشخص نقطه نظرات عملیاتی و مدیریتی خود را در اختیار دولت قرار دهند.

وی گفت: در این مدل، هم احزاب به درستی احساس تکلیف می‌کنند و هم حرف منطقی و مکتوبی ارائه می‌شود، با تماس و گفتگوهای شفاهی دردی دوا نخواهد شد. اصل نیت رئیس جمهور منتخب قابل احترام است اما شیوه عمل به آن روش، کارساز نیست.

***

۲۳۰ وزیر سابق به «سامانه یاران» معرفی شدند

«سامانه معرفی مدیران» که یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب برای معرفی مدیران جهت تصدی مسئولیت‌ها در دولت سیزدهم بود، چندی است راه‌اندازی شده و آخرین آمارها حکایت از آن دارد که هم نخبگان در معرفی مدیران مشارکت خوبی داشته‌اند و هم افراد با سابقه و تجارب مناسب برای رده‌های مختلف مدیریتی معرفی شده‌اند.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، تاکنون ۲۲۵۰ نفر از معرفی‌شدگان و به تعبیری گزینه‌های پیشنهادی به «سامانه معرفی مدیران» را اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نیز ۲۳۰ نفر را وزرای سابق، معاونان پیشین ریاست جمهوری و معادل آن تشکیل می‌دهند.

در این میان ۷۸۰ نفر نیز با سابقه معاونت وزیر و معادل آن به «سامانه معرفی مدیران» معرفی شده‌اند.

***

تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ باشد؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: این روز‌ها برخی عنوان می‌کنند که عامل اصلی موفقیت دولت آینده «تیم اقتصادی هماهنگ» است؛ اما اینکه تیم هماهنگ تنها باعث موفقیت عملکرد یک دولت شود، بیشتر شبیه افسانه است و حتی می‌تواند عامل دردسرساز دولت آینده شود. مهم‌ترین موضوع این است که این هماهنگی باید حول محور علم اقتصاد و حکمرانی صحیح اقتصادی شکل گیرد؛ در غیر این صورت هماهنگی حول محور‌های «جناحی، رفاقتی و سیاسی» حتما منجر به شکست خواهد شد.

نکته مهم دیگر اینکه این تیم باید در بزنگاه‌ها نیز رویکرد خود را تغییر ندهد و موارد استثنا را نیز با رویکرد اقتصادی مدیریت کند. به‌عنوان مثال، استقلال بانک مرکزی باید در تمام شرایط حفظ شود و نمی‌توان مهار تورم به‌عنوان ماموریت اصلی بانک مرکزی را فدای حمایت از یک بازار یا موسسات اعتباری کرد. همچنین تیم اقتصادی باید قدرت اقناع مردم را داشته باشد تا در زمان اصلاحات اقتصادی از حمایت عمومی برخوردار شود.

نکته آخر اینکه باید ماموریت‌های نهاد‌ها و سازمان‌ها بر مبنای منطق صحیح اقتصادی مشخص و وظایف نهادها، متناسب با ماموریت اصلی آن‌ها تعریف شود.

این روزنامه در ادامه می نویسد: سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اصلی‌ترین اعضای تیم اقتصادی هر دولت هستند. برای آنکه یک تیم اقتصادی قادر به تهیه و اجرای یک برنامه اقتصادی باشد لازم است تا این سه نهاد به صورت هماهنگ با هم عمل کنند و زیر نظر رئیس‌جمهور و با حمایت سیاسی او به هماهنگی برسند. در صورت عدم تحقق این موضوع اصطکاک بین دستگاه‌های تصمیم‌گیر باعث می‌شود تا انرژی دولت به جای حل موثر مشکلات، برای رفع اختلافات هدر رود. اگرچه هماهنگی یک عنصر لازم برای موفقیت است، اما منوط کردن موفقیت تنها به عنصر هماهنگی، شبیه افسانه است...

مرور تجربه کشور‌های درحال توسعه نشان می‌دهد مهم‌ترین گشایش اقتصادی این کشور‌ها اصلاح رویکردشان به اقتصاد و یادگیری از بهترین تجربیات سایر کشور‌ها و قراردادن خودشان در مسیر یادگیری است. این اصلاحات نیز معمولا پس از دادن هزینه‌های فراوان و در فرصت تاریخی مناسب اتفاق افتاده است و به نظر می‌رسد دوباره هزینه دادن‌ها نسبتی با عقلانیت نخواهد داشت.

***

رونمایی از کابینه رئیسی در روز تحلیف

روزنامه همشهري نوشت: حدود 3  هفته مانده به تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی، همه اسامی و مهره‌های کلیدی او برای وزارتخانه‌ها و معاونت‌های اصلی ریاست‌جمهوری در حد گمانه و شایعه باقی مانده‌اند. هنوز حلقه مرکزی نیروها و تیم کاری او برای در دست گرفتن سکان اجرایی کشور و پیاده‌کردن برنامه‌های رئیس‌جمهور جدید معرفی نشده‌اند و برای حامیان انتخاباتی او نیز ناآشناست.

در عین حال، شنیده‌های خبرنگار همشهری حکایت از آن دارند که تشکیل کابینه قرار نیست چندان به درازا بینجامد و ابراهیم رئیسی نیز قصد دارد همانند برخی ادوار سابق ریاست‌جمهوری فهرست کابینه پیشنهادی خود را در همان مراسم روز تحلیف به مجلس ببرد. تاکنون جزئیات روشن‌تری از سوی رئیس‌جمهور منتخب درخصوص تعیین وزرای کابینه سیزدهم منتشر نشده است...

رئیسی برخلاف دیدار روز پنجشنبه‌خود با وزیر امور خارجه هند، بقیه دیدارهای اخیر خود را به‌صورت تک‌نفره و در مشورت‌های دوجانبه ‌خود با وزرا و معاونان حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار کرده است. این سبک ملاقات‌ها تاکنون بیشترین پیشگیری را در جلوگیری از قضاوت‌ها نسبت به چهره و ترکیب دولت آتی او داشته‌اند.

 فعالیت‌های انتخاب کابینه او همانند حضور در میدان رقابت‌های ریاست‌جمهوری با کمترین میزان حساسیت‌زایی رسانه‌ای دنبال می‌شود. اما آیا تنظیم اسامی فهرست نهایی کابینه نیز خواهد توانست چهره دور از حاشیه ابراهیم رئیسی برای ۴سال دولتش را هم مصون نگه دارد؟

 اطلاعات دریافتی همشهری حکایت از آن دارد که رئیسی اتکای خود در مسیر انتخاب وزرا و معاونان را تشکیلات اصلی حامی انتخاباتی خود قرار نداده است... در عین حال معدود افراد حاضر در انظار و همراه رئیسی نیز از همان دوره مسئولیت او در قوه قضاییه بوده‌اند و زاویه دید جدیدی نسبت به انتخاب‌های او در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایجاد نمی‌کنند.

روش‌ها و مکانیسم‌های سلبی در چینش کابینه آتی بیشتر از روش‌های گزینش آنها رسانه‌ای شده‌اند. «کابینه جناحی نخواهد بود»، «نمایندگان از انتقال به دولت رئیسی منع شده‌اند»، «شورای ائتلاف اصولگرایان وزیری معرفی نکرده است» به همراه مواضع توأم با سکوت و تکذیب سایر تشکل‌های اصولگرا در معرفی وزرای پیشنهادی ابهامات درباره جهت‌گیری‌های کابینه رئیسی را بیشتر هم کرده‌اند. بسیاری از چهره‌های مطرح برای وزارتخانه‌های مهم و معاونت‌های اصلی ریاست‌جمهوری حضور خود در کابینه رئیسی را تکذیب می‌کنند. در یک روی سکه و در  برخی گمانه‌زنی‌ها برخی چهره‌های پرحاشیه و تندروی سیاسی القاکننده برخی فهرست‌های تحمیلی به رئیسی هستند و در فهرست‌های دیگری که کم هم نیستند، چهره‌های کمتر شناخته‌شده و جدیدتر مدیریتی مشاهده می‌شوند.

رویکردهای توأم با پرهیز از افراط و تفریط رئیسی به‌احتمال ترکیب کابینه‌ای متشکل از چهره‌های عمدتا ناشناخته در میان ۳۰وزارتخانه و معاونت‌های ریاست‌جمهوری در آینده را رقم خواهد زد.

روزنامه جوان هم نوشت: «چه کسانی بهتر است در کابینه باشند» با اینکه «من یا مهره‌های من باید در کابینه باشیم» فرق می‌کند. «پیشنهاد» با «اعمال فشار» فرق می‌کند و همین است که میان مواضع و رفتار‌های افراد مختلف درباره کابینه دولت جدید، در هفته‌های اخیر تفاوت ایجاد می‌کند. برخی با لابی، برخی با ژست پیشنهاد، برخی با ابزار رسانه و برخی با سوءاستفاده از حق قانونی خود در رأی اعتماد به وزرا در مسیر اعمال فشار بر ابراهیم رئیسی برای به کارگیری فرد دلخواه خود هستند. در این میان، ابراهیم رئیسی و آن‌هایی که مورد مشورت او هستند، مسیری سخت پیش رو دارند تا تحت تأثیر این فشار‌ها قرار نگیرند یا فریب دلسوزی‌های کذایی را نخورند. گلایه‌هایی غیررسمی از رئیس‌جمهور منتخب در جلسات غیررسمی و خصوصی شنیده می‌شود که نگران گرفتن رأی اعتماد از مجلس برای وزرایش است. از آن سو شنیده‌هایی هم وجود دارد که حکایت از باج‌خواهی معدودی از نمایندگان مجلس دارد؛ یا حرف من در چینش کابینه باید اعمال شود یا در هنگامه رأی اعتماد به کابینه می‌دانم چه کنم!

بیراه نیست اگر بگوییم در میان همه افراد و جریاناتی که علاقه دارند در کابینه دولت سیزدهم حضور داشته باشند، دست نمایندگان مجلس برای اعمال فشار و تهدید! رئیس‌جمهور منتخب بازتر از بقیه است. چه آنکه می‌توانند به وقت رأی اعتماد مشکل ایجاد کنند و اگر لابی‌گران ماهری باشند، جمعی را هم با انگیزه‌های مختلف با خود همراه کنند، شاید حتی باعث رد وزیر مربوطه شوند.

از معدودی از نمایندگان مجلس خبر می‌رسد که پی سهم‌خواهی هستند. آن‌ها البته وزنی برای همراه کردن مجلس با خود ندارند، اما اصل چنین رفتاری گرچه تأثیری در چینش کابینه ندارد، اما بی اخلاقی است و برای بی اخلاقی باید نقد نوشت و تذکر داد. 

بیشتر بخوانید:

چه کسانی بهتر است در کابینه باشند؟ / سهم‌خواهی ممنوع

***

شایستگان باید در کابینه دولت سیزدهم حضور داشته باشند

ناصر ایمانی،تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت جدید در بدترین شرایط موجود کشور را از دولت قبلی تحویل خواهد گرفت، اظهار کرد: در 40 سال گذشته این شرایط بی سابقه بوده که دولت کشور را با این شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تحویل بگیرد و هر تیمی که در دولت جدید سر کار بیاید برای بهبود شرایط به زمان نیاز دارد و جامعه باید مقداری صبر و تحمل کند.

وی در ادامه افزود: آقای رئیسی بیان کرده است که در کابینه خود شایسته سالاری را ملاک قرار می دهد. او هیچ وقت فراجناحی را نگفته و این مسئله فقط در مطبوعات آمده است. البته شایسته سالاری هم کلمه بزرگ و پیچیده ای است و باید معنای آن را فهمید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: از دیدگاه من شایستگان کسانی هستند که تخصص، تجربه کافی، قدرت مدیریت خوب و انگیزه برای کار داشته و درد مردم را متوجه شوند و همچنین پاکدست باشند. البته نه فقط خودشان بلکه اجازه ندهند در آن مجموعه ای که هستند فساد رسوخ کرده و رشد کند. البته پیدا کردن این وزرا با این ویژگی ها مقداری سخت است ولی امیدوارم رئیس جمهور منتخب بتواند چنین کابینه ای تشکیل دهد.

***

ادامه استخدام ها در دقیقه نود در شهرداری تهران

فارس نوشت: دقیقا زمانی که شورای شهر پنجم و ششم بر سر آزمون استخدامی شهرداری تهران و چگونگی برگزاری آن در حال رایزنی هستند پیروز حناچی، شهردار تهران موافقت غیر متعارفی با تبدیل وضعیت برخی از پرسنل شهرداری بدون برگزاری آزمون کرده است...

نکته قابل توجه استخدام‌های دقیقه نودی شهرداری تهران در پایان دوره پنجم مدیریت شهری این است که در جذب نیروی انسانی که قرار است صورت بگیرد توجه چندانی به کارکنان شهرداری نشده است درست برخلاف چیزی که مدیران فعلی شهر تهران بر آن تاکید دارند.

آزمون استخدامی به نوعی برای تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری صورت می‌پذیرد اما طبق قانون جدید شرکت در آزمون استخدامی شهرداری تهران در دوره پنجم مدیریت شهری هر فردی که حتی یک روز با شهرداری طرف قرار داد بوده است می‌تواند در آزمون تبدیل وضعیت شرکت کند. به بیانی با این اقدام دیگر آزمونی به نام تبدیل وضعیت برگزار نخواهد شد.

***

اصرار سعید جلیلی بر فعال بودن دولت سایه  

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار مجازی با جمعی از جوانان و فعالان انقلابی استان خوزستان، گفت: آنچه از ادامه فعالیت دولت سایه انتظار می‌رود این است که این حرکت، حرکتی فراگیر، عمومی و فراتر از تکیه به چند نفر باشد.

وی با بیان اینکه درک و پیگیری مسائلی که مردم به آن مبتلا هستند، در اولویت فعالیت‌های دولت سایه قرار دارد، خاطرنشان کرد: مردم باید احساس کنند که فعالیت‌های دولت سایه در استان‌های مختلف، در راستای پیگیری و تحقق مطالبات آنهاست. آنها باید احساس کنند مسائل‌شان از سوی جوانانی از همان استان به خوبی فهمیده می‌شود و به خوبی نیز دنبال می‌شود.

جلیلی تاکید کرد: تعیین برآورد از نحوه این هزینه‌کردها، می‎‌تواند به تعریف درست اولویت‌ها و کارهای واقعی کمک نماید و از انجام کارهای نمایشی پیشگیری کند.

وی گفت: اگر میگوییم دولت سایه، سایه‌ مردم بر سر دولت است، رصد، پایش و بررسی جدی بودجه‌های اختصاص یافته در زمینه‌های مختف، زمینه‌ساز تایید، تصحیح یا تکمیل فعالیت‌ها و روند اداره هر استان خواهد بود.

***

آخرین گزارش ظریف درباره برجام و سرانجام مذاکرات وین 

بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در مورد اجرای برجام تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد. بخشی از این گزارش مهم شامل آخرین وضعیت احیای برجام و مذاکرات صورت گرفته در وین است.

۴۴ صفحه از این گزارش ۲۶۲ صفحه ای در قالب ۱۴ بخش به ارائه گزارشی از تحولات برجام در طول شش سال گذشته پرداخته است و مابقی به نامه نگاری ها و اسناد مربوط به برجام اختصاص دارد.

در بخشی از این گزارش ۲۶۲ صفحه ای که همراه با نامه ظریف به رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارسال شده است با عنوان «وآخر دعوانا» آمده است: «پس از دو سال مذاکره فشرده و طاقت فرسا برای دستیابی به یک توافق قابل قبول، نیز شش سال کوشش نفس گیر برای حراست از حقوق ملت شریف ایران و جلوگیری از متلاشی شدن توافق همراه با هشت سال ناسزا شنیدن، خون خوردن و دم نیاوردن بر سر اتهاماتی ناروا، اینک در آستانه واگذاری مسئولیت به برادران و خواهرانی تازه نفس و پرنشاط، لازم است چند تجربه و نکته به عنوان جمع بندی صادقانه و مشورت مشفقانه تقدیم شود.»

این گزارش افزود: «برجام حاصل کوششی عاشقانه برای رهانیدن ایران از دام امنیتی سازی آمریکا و تحریم های ظالمانه، در عین حفظ توان هسته‌ای با رعایت حداکثری خطوط قرمز در شرایطی دشوار بود، ولی همچون هر توافق دیگری حاصل مذاکره و دادوستد بین‌المللی است که در شرایطی خاص در سال ۱۳۹۲ شمسی و به دنبال رأی قاطع مردم به حل و فصل موضوع هسته ای براساس تعامل سازنده و عزتمند شکل گرفت.» 

بیشتر بخوانید:

"وآخر دعوانا" به روایت ظریف / ارائه بیست و دومین گزارش وزارت خارجه در مورد اجرای برجام به مجلس

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۸۹۶۲۲۱:۱۶:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
بله فقط حرافی و .. وظیفه دولت است
ناشناس۲۰۸۹۲۹۸۰۱:۱۲:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
دولت و مدیران روحانی را کی محاکمه می کنید لطفا زمانش را اعلام کنید یک سریال پر بیننده تلویزیونی میشه
ناشناس۲۰۸۹۶۹۴۰۹:۵۳:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
مثل کرباسچی
ناشناس۲۰۸۹۴۴۰۰۶:۱۱:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۲۰۸۹۴۴۴۰۶:۱۷:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
تمام دولتها حرافی کردند. یک دولت را نام ببر که حرافی نکرد و عمل کرد؟
ناشناس۲۰۸۸۹۸۲۲۱:۲۹:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ساخت مسكن وظيفه دولت نيست ! .. جناب روحاني !! --------- برادر چرا در اولين سال رياست جمهوريتان اين را نفرمودي !! در ثاني ، شما كه آفتاب عمر دولتتان بر بام است ، ديگه چه فرقي ميكنه كه از نظر جنابعالي ساخت مسكن وظيفه دولت باشه يا نباشه !! بله ؟
ناشناس۲۰۸۹۴۱۶۰۵:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
همان سال اول هم گفت که مسکن مهر باریست که بر دوش دولت او افتاده ..
حمید۲۰۸۸۹۸۳۲۱:۲۹:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ساخت مسکن وظیفه دولت نیست وظیفه دولتی ها ساخت قصر و ویلا برای خودشان در اقصی نقاط جهان است!!!!
ناشناس۲۰۸۹۴۴۵۰۶:۱۹:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اون قصرها تنها مربوط به دولتی ها نیست. مربوط به همه آقا و آقا زاده ها است.
abbas۲۰۸۹۰۱۰۲۱:۵۰:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
^ظریف گرایش حداکثری تنها به مذاکرات فرسایشی و بی پایان می‌انجامد ^ بعبارت ساده یعنی توافق انجام نمی شود
mostafa.kamali95@yahoo.con۲۰۸۹۰۲۸۲۱:۵۸:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
تنها راه نجات کشور و انقلاب در گام دوم انقلاب ایجاد انقلاب اقتصادی با اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و قانون اعاده اموال نامشروع تصریح شده در سند تحول قوه قضا
ناشناس۲۰۸۹۴۵۲۰۶:۲۲:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
دیدگاههای کمونیستی سالها است که منسوخ شده اند.
ناشناس۲۰۸۹۰۸۱۲۲:۲۹:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
نمایندگان مجلس دولت داره میره طرح ممنوع الخروجی زمین نماند
ناشناس۲۰۸۹۰۹۵۲۲:۳۷:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
روحانی پاسخگو باشد وظیفه دولت چیست ؟!
ناشناس۲۰۸۹۴۴۷۰۶:۲۰:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
ببینیم رییسی به این سوال پاسخ می دهد؟
ناشناس۲۰۸۹۰۹۷۲۲:۳۸:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۰۸۹۴۵۰۰۶:۲۱:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
جان کری یک شکری خورده تو چرا باور کردی؟
ناشناس۲۰۸۹۰۹۹۲۲:۳۹:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
روحانی چرا در مورد عملکرد فاجعه بار دولتش پاسخگو نیست ؟!
ناشناس۲۰۸۹۳۴۳۰۱:۵۸:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
پس وزارت مسکن راه و شهرسازی اسمش چرا میگه مسکن ساختن کار دولت است؟
ناشناس۲۰۸۹۵۱۳۰۷:۴۵:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
زنده باد ظریف.
آریا۲۰۸۹۶۴۴۰۹:۱۷:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
حسن راست میگه بابا ساخت مسکن وظیفه ی منه نه اون
صمد۲۰۸۹۶۵۰۰۹:۲۱:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
سلام.دولت آقای روحانی خسته نباشید.بعد نگین یه نفر خسته باشیدنگفت به این دولت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین