به اعتماد عمومی حساس باشیم...

اجتماعی،   4000420084 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
به اعتماد عمومی حساس باشیم...

درحالی‌که موج پنجم شیوع ویروس کرونا در کشور آغازشده، تعداد شهرهای قرمز رشد داشته و مسافرت مردم برای تزریق واکسن به کشورهایی مانند ارمنستان افزایش‌یافته اما چشم‌انداز واکسیناسیون سراسری به‌وسیله واکسن داخلی کاملا مشخص نیست یا دستکم از اظهارات متفاوت و وعده های پی در پی مدیران تولید کننده واکسن کووایران چنین به نظر می رسد. امری بسیار مهم که چندان به سود اعتماد عمومی و متناسب با احساس افتخار ناشی از موفقیت علمی در زمینه تولید واکسن نیست .

در آخرین خبر حسن جلیلی، مدیر تولید واکسن کوو ایران برکت روز بیستم تیرماه گفت: امروز سیصد هزار دوز جدید از واکسن کرونا را جهت تزریق عمومی تحویل وزارت بهداشت دادیم. در هفته‌های گذشته نیز چهارصد هزار دوز واکسن کوو ایران برکت تحویل وزارت بهداشت شده بود و به‌این‌ترتیب تعداد واکسن‌های تحویل داده‌شده به هفتصد هزار دوز رسید. مدیرعامل کارخانه شفافارمد خاطرنشان کرد: طبق برنامه تا پایان شهریور حداقل پنجاه میلیون دوز از این واکسن را تولید خواهیم کرد.

باوجود این سخنان اما نگاهی به موضع‌گیری‌های گذشته نشان می‌دهد فرایند ساخت واکسن کوو ایران برکت و دیگر واکسن‌ها (که قطعاً اگر در زمان مناسب به سرانجام برسد و منجر به واکسیناسیون شود در این شرایط تحریمی غرورانگیز است) مطابق برنامه و وعده‌های داده‌شده پیش نرفته است. در ادامه برخی از اظهارات مسئولان دراین‌باره آمده است:

- محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام روز سه‌شنبه چهاردهم بهمن‌ماه سال گذشته در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای اجتماعی ستاد اجرایی حضرت امام (ره) در جمع خبرنگاران افزود: بسیار امیدواریم تا اواخر فروردین سال آینده بتوانیم طرح واکسیناسیون علیه کرونا را از واکسن ایرانی در کشور شروع کنیم.
-  محمد مخبر، روز سه‌شنبه بیست و یکم بهمن‌ماه گفت: فاز اول تولید واکسن که بین دو تا سه میلیون دوز واکسن است تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد. فاز دوم که دوازده تا چهارده میلیون است حتماً در بهار اتفاق خواهد افتاد و فاز بعدی هم بعداً اعلام خواهد شد و اعلام می‌کنم در بحث تولید انواع واکسن خودکفا خواهیم شد.

- محمد مخبر، روز يکشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه امسال نیز در مراسم آغاز فاز سه مطالعات بالینی اولین واکسن کووایران برکت گفت: تا پایان اردیبهشت‌ماه یک‌میلیون دوز واکسن تا پایان خرداد سه تا سه و نیم میلیون دوز تا پایان تیرماه 10 تا دوازده میلیون دوز و تا پایان مردادماه دوازده تا پانزده میلیون دوز واکسن تولید می‌شود.

وی افزود: تا پایان مردادماه بین بیست تا بیست و پنج میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا تولید و تقدیم وزارت بهداشت خواهد شد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تأکید کرد: برنامه‌ریزی ما این است که در شهریورماه تولید واکسن را به بیست میلیون دوز در ماه برسانیم.

- محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام روز سه‌شنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه در مراسم رونمایی از نخستین محصول تولیدشده واکسن کوو ایران برکت اظهار کرد: در اردیبهشت‌ماه یک‌میلیون واکسن تولیدشده را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

وی ادامه داد: در خردادماه با استفاده از ظرفیت خط یک تولید واکسن، سه تا چهار میلیون دوز واکسن کرونا تولید خواهیم کرد؛ در تیرماه خط دوم واکسن کرونا با ظرفیت تولید ماهانه 10 تا دوازده میلیون دوز واکسن راه‌اندازی و واکسن‌های تولیدشده تحویل وزارت بهداشت خواهد شد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام تصریح کرد: در مردادماه بیست میلیون دوز واکسن کرونا تولید می‌شود و در شهریورماه حداقل بیست و پنج تا سی میلیون دوز واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

- محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) سه‌شنبه بیست و هشتم ارديبهشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه واکسن کوو ایران برکت به تولید انبوه رسیده گفت: هفته گذشته سیصد هزار دوز واکسن آماده‌شده است.

وی آماده‌سازی یک‌میلیون دوز واکسن تا پایان اردیبهشت را مورداشاره قرار داد و گفت: در خردادماه این عدد به سه تا سه‌ونیم میلیون دوز خواهد رسید. مخبر با بیان اینکه در تیرماه امسال دوازده میلیون دوز واکسن تولید و تحویل خواهد شد افزود: در مرداد نیز بیست میلیون دوز را تحویل خواهیم داد و در شهریور به بیست و پنج میلیون دوز خواهیم رسید.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تصریح کرد: تا پایان شهریورماه در کشور دغدغه‌ای به نام واکسن نخواهیم داشت.

- حسن جلیلی، مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کووایران برکت روز یکشنبه نهم خردادماه در نشست خبری مرحله سوم تست انسانی واکسن کوو ایران برکت گفت: تولید این واکسن در خردادماه به سه میلیون دوز می‌رسد و در تیرماه ماه با راه‌اندازی خطوط تولید، این میزان ظرفیت هم افزایش می‌یابد. مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کووایران برکت ادامه داد: در شهریورماه امسال هم ظرفیت تولید این واکسن به هیجده میلیون دوز خواهد رسید.

هم‌زمان برخی موضع‌گیری‌های مبهم نیز موجب افزایش حرف‌وحدیث‌ها شد. به‌عنوان‌مثال حجت نیکی‌ملکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام که چند روز قبل در شبکه اجتماعی توییتر از تولید 2 میلیون دوز واکسن برکت خبر داده بود اما با واکنش یکی از کاربران مواجه شد که «مگر 20 روز پیش نگفته بودید 4 میلیون دوز تولیدشده؟» در پاسخ دیگری عنوان داشت «20 روز قبل نگفتم 4 میلیون تولیدشده؛ گفتم نزدیک به 4 میلیون. این‌که بعد از تولید در مرحله پر کردن ویال‌ها مشکلی پیش بیاید و یک بچ کامل به تعداد بیش از 1 میلیون و 200 هزار از چرخه خارج شود اتفاقی هست که با توجه به جدید بودن خط تولید ممکن است رخ بدهد».

در کنار تغییر مداوم زمان عملیاتی شدن وعده‌ها، اوضاع و شرایط به‌قدری نامناسب شده که هرازگاهی اخبار و حاشیه‌هایی از رقابت نه‌چندان معقول بین شرکت‌ها و نهادهای مختلف در زمینه تولید واکسن نیز منتشر می‌شود. به‌گونه‌ای که دکتر مینو محرز که هفته گذشته سخنانش درباره اتمام نافرجام پروژه مشترک ایران و کوبا برای تولید و تزریق واکسن کرونا جنجال‌آفرین شده بود و با تکذیب مقامات وزارت بهداشت و انستیتو پاستور ایران همراه شد اذعان می‌کند «این بداخلاقی‌ها چیست که همه در حال خراب کردن همدیگر هستند؟!».

دراین‌بین اشاره به نتایج گزارش نظرسنجی دیدگاه مردم در خصوص کرونا (مطالعه کشوری) که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت‌ماه 1400 اجرایی شده حاوی نکات مهمی است که ضرورت دارد تصمیم گیران حوزه‌های مختلف به آن توجه کنند. مطابق این نظرسنجی 73.7 درصد از پاسخگویان تمایل به تزریق واکسن کرونا دارند. 29.9 درصد افراد پاسخگو ترجیح می‌دهند از واکسن ایرانی استفاده کنند. در مقابل 24.1 درصد افراد تمایل به استفاده از واکسن ساخت خارج از کشور را داشته‌اند. هم‌زمان 32.7 درصد واردکردن واکسن خارجی با سرعت بیشتر را، اقدامی مؤثر برای کاهش شیوع کرونا می‌دانند. درحالی‌که 29.5 درصد پاسخگویان براین باورند باید تلاش بیشتری برای به بهره‌برداری رسیدن واکسن داخلی صورت پذیرد.

بدون شک اگر اطلاع‌رسانی صحیح و منطقی در ارتباط با زمان به نتیجه رسیدن واکسن داخلی و تزریق آن در پیش‌گرفته نشود و هم‌وغم‌ها صرفاً به دعواهای داخلی و نفع سازمانی اختصاص داده شود احتمال اینکه مردم از واکسن داخلی ناامید شوند افزایش می‌یابد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۷۷۳۹۰۹:۲۴:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ما از خیلی قبل تر از این ها می دونستیم که یه روده راست تو شکم مسئولین نیست از اون روزی که گفتن من هم صبح شنبه فهمیدم؛ از اون روزی که سه روز کلاً خواب بودن بعد بلند شدن دیدن چیکار کردن!
ناشناس۲۰۸۷۸۲۴۱۰:۲۳:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۱
کلا" دولت روحانی همه اش خسارت بود . 8 سال خسارت و 80 سال عقب ماندگی
علی۲۰۸۷۸۹۰۱۰:۵۷:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
شرکت برکت که زیر مجموعه دولت نیست
ناشناس۲۰۸۸۱۲۷۱۳:۱۵:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مقصر اصلی شیوع شدید کرونا در کشور دولت است.
ناشناس۲۰۸۷۸۵۲۱۰:۳۵:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مجموعه برکت تلاش زیادی برای واکسن انجام داده است. از طرفی راه اندازی و پایداری خطوط تولید کار بسیار طاقت‌فرسایی است. اما مسئولان ستاد و وزارت بهداشت باید با تدبیر بیشتر و حرفه‌ای‌تر اطلاع‌رسانی کنند تا باعث نشود وعده‌هایشان غیر واقعی به نظر برسد.
ناشناس۲۰۸۷۹۰۰۱۱:۰۳:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
برکت تا کنون سابقه دارو و واکسن سازی در کشور نداشته است.
ناشناس۲۰۸۷۹۹۳۱۱:۵۶:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
برکت یه هولدینگ داروییه. واکسن سازی هم سالهاست در کشور انجام نمیشه و واکسن سازی کشور با واردات از هند جایگزین شده
ناشناس۲۰۸۸۰۵۹۱۲:۳۸:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
همچین چیزی نیست.
ناشناس۲۰۸۸۳۳۰۱۴:۴۲:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
جهت اطلاع 98 درصد دارو که واکسن هم جز آن است در تولید فرآوری می شود و 67 درصد مواد اولیه آن هم داخلی است
ناشناس۲۰۸۷۷۴۱۰۹:۲۶:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
دولت روحانی بیشترین ضربه را به اعتماد عمومی مردم وارد کرد ان شاءالله در دولت آینده طرح واکسیناسیون عمومی اجرایی می شود و تا 6 ماه آینده مشکل کرونا حل می شود.
ناشناس۲۰۸۷۸۰۳۱۰:۱۰:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
وقتی دولت 4 ماه دیرتر مجوز بالینی واکسن برکت داد وقتی برای این که مجوز اضطراری را نمی‌دهند و واکسن تاریخ انقضا دارد به چه حقی شما نویسنده محترم این خبر می گویی وعده داده شده در تعداد ها محقق نشده؟ خوب معلوم است واکسن را دیرتر تولید می کنند
ناشناس۲۰۸۷۸۷۷۱۰:۵۱:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
دولت الان هم اشتباه کرده که مجوز داده. بر اساس کدام فکت و سند علمی منتشر شده در نشریات پزشکی به واکسن برکت مجوز داده شده؟
ناشناس۲۰۸۸۰۷۰۱۲:۴۵:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
بر اساس همان فکت هایی که مدینه فاضله تو که مجوز داشتند!!!!!
ناشناس۲۰۸۸۶۵۰۱۷:۵۸:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
فکت های واکسن های مدینه ی فاضله ی من در معتبرترین نشریه ی پزشکی جهان منتشر شده. نتایج مطالعات!!! دوستان شما کجا منتشر شده؟
ناشناس۲۰۸۸۱۳۲۱۳:۱۷:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
واکسن های فایزر و آسترازنکا هم تاییدیه سازمان بهداشت جهانی ندارند.
ناشناس۲۰۸۸۹۳۹۲۱:۰۵:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
سند علمی ارتباطی به سازمان بهداشت جهانی ندارد.. اسنادمطالعات تمامی واکسن های تولید شده در جهان در نشریات علمی معتبر پزشکی چاپ شده به جز واکسن های ایرانی
ناشناس۲۰۸۷۸۸۰۱۰:۵۱:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مگر شهر هرت است؟ چطور می توان بدون آزمایش، مجوز فرآورده ای را داد که با جان انسانها سر و کار دارد؟ به طور نرمال انجام فازهای 1 و 2 و3 حداقل 10 سال طول می کشد.
ناشناس۲۰۸۸۰۱۵۱۲:۱۴:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
راست میگید. فایزر ۱۰ ساله داره روی واکسن کرونا کار میکنه. الکی که نیست.
ناشناس۲۰۸۸۰۴۷۱۲:۳۳:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
در مدینه فاضله تو هنوز فازها درست اجرا نشده بود مجوز واکسن عمومی صادر شد
ناشناس۲۰۸۸۱۳۵۱۳:۱۸:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
چطور واکسن فایزر با فشار ترامپ و کاخ سفید در کمتر از 3 ماه تایید شد ؟!
آریابان۲۰۸۸۱۵۶۱۳:۳۱:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
با گرامیداشت تلاش های فراوان دانشمندان ایرانی ، ولی پرسش در اینجاست که آیا ما برای ساخت این شمار دهها میلیونی برای هر نوبت واکسیناسیون، نیازی به وارد کردن مواد اولیه برای تولید و یا حتی تهیه شیشه ویال واکسن نداریم ؟!؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۲۰۸۸۷۲۲۱۸:۳۳:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
در دنیا فقط پنج کشور توان تولید مواد اولیه دارویی را دارند که ایران جزو آنها نیست.
ناشناس۲۰۸۷۸۶۷۱۰:۴۵:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
واقعا فاجعه است امیدواریم دولت آقای رئیسی سریعا اعتماد عمومی را جلب کرده و مشکلات را به سرعت رفع فرماید خیلی باعث تاسف است واقعا در شان ملت ما نیست این شرایط که مسلمان برود در ارمنستان برای واکسن تاسف برای عملکرد دولت روحانی
ناشناس۲۰۸۸۱۱۷۱۳:۱۲:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
انشالله این دولت هم تموم بشه ببینیم بی کفایتی ها تمام میشه یا نه
ناشناس۲۰۸۷۷۵۰۰۹:۳۳:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
الان باید همه متمرکز بشوند روی تولید یک واکسن تا بتوانند با راه اندازی خطوط متعدد تولید نیاز داخلی را برآورده کنند
ناشناس۲۰۸۷۸۲۲۱۰:۲۱:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
باید متمرکز شوند روی گرفتن تاییدیه بهداشت جهانی
ناشناس۲۰۸۷۸۴۰۱۰:۳۰:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مشکل راه اندازی خط تولید صنعتی است.
ناشناس۲۰۸۸۱۱۳۱۳:۱۱:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
شیوه ساخت که در مقالات منتشره خارجی هست. مهم این است که فناوری تولید داشته باشی نه کارخانه آن را وارد کنی و بگویی ساختم. مثلا شیوه ساخت نیروگاه هسته ای در کتب مهندسی هسته ای هست. اگر تولید آن ساده بود که همه نیروگاه هسته ای داشتند.
ناشناس۲۰۸۷۸۴۲۱۰:۳۲:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
دیگر دیر است.
ناشناس۲۰۸۷۷۵۱۰۹:۳۴:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ایران از نظر واکسیناسیون کرونا، هم اکنون در رتبه 127 دنیا قرار دارد!!!
ناشناس۲۰۸۷۷۷۸۰۹:۵۷:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
آنموقع که میگفتین با روحانی تا 1400 باید فکر این روزها را می کردید.
ناشناس۲۰۸۷۸۳۷۱۰:۲۸:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
انشاالله با روی کارآمدن دولت آقای رییسی مثل کشورهای پیشرفته جهان در عرض سه ماه واکسیناسیون کامل انجام خواهد شد. بله. این آسیاب به نوبت است. ما هم بی صبرانه منتظریم.
ناشناس۲۰۸۸۱۸۹۱۳:۴۴:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ان شاءالله با آمدن آقای رئیسی همه مشکلات کشور به تدریج حل می شود.
ایرانی۲۰۸۷۹۰۱۱۱:۰۳:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مشکل ایران شخص و گروه نیست .بی انظباتی و رشوه پارتی بازی
ناشناس۲۰۸۸۱۲۰۱۳:۱۴:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
خوب شما که نگفتی الان واکسنت رو زدند؟
ناشناس۲۰۸۸۲۴۸۱۴:۱۱:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ما چوب انتخاب غلط امثال شماها در سالهای 92 و 96 را می خوریم.
ناشناس۲۰۸۸۲۹۱۱۴:۳۰:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۱
آخه مشکل دموکراسی اینه که اشتباه یه عده, تر و خشک رو با هم میسوزونه!!!
ناشناس۲۰۸۷۷۶۱۰۹:۴۴:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
تولید واکسن در مقیاس صنعتی کار بسیار بسیار پیچیده ای است. چطور کشوری که تحریم است می خواهد ماهانه ده ها میلیون دوز واکسن تولید کند؟ در مقیاس صنعتی، تجهیزات خالص سازی، جداسازی و فیلتراسیون در دنیا فقط توسط کمپانی جنرال الکتریک ( GE ) آمریکا تولید می شوند.
ناشناس۲۰۸۷۸۰۹۱۰:۱۳:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
همان طوری که در خیلی از صنایع تولید انبوه داریم و با مهندسی معکوس ماشین آلات را ساختیم و از نو چرخ را اختراع نکردیم منتهی درمجموعه های درست نه رانت خواران نگاه به خارج
ناشناس۲۰۸۷۹۰۵۱۱:۰۵:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
این حرف تو مثل این می مونه که می خواهی هارد یا مادر برد کامپیوتر درست کنی!
ناشناس۲۰۸۸۰۵۲۱۲:۳۴:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
معلومه خیلی داری داغون میشی از این که می سازیم
ناشناس۲۰۸۷۸۲۶۱۰:۲۴:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
دستگاههای Continuous Centrifuge و Continuous Filtration و FPLC را فقط کمپانی GE در دنیا می سازد.
عبداله۲۰۸۷۹۱۴۱۱:۱۲:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
شرکت دانش بنیان کیان شار دانش و دانشیار کاوش خیلی بهتر سیستم های HPLC و FPLC می سازند. ناشناس غرب گرا
ناشناس۲۰۸۸۰۵۸۱۲:۳۷:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
دوست عزیز ساختار این دو دستگاه که نامی بردی پیچیده نیست. یک عدد پمپ، یک عدد ستون کروماتوگرافی ، یک عدد دتکتور و یک برنامه کامپیوتری است. اما باید توجه داشتی باشی که تولید این دستگاهها در ابعاد بزرگ، و صنعتی با دقت کاری بسیار بالا، در شرایط استریل در اتاق ایزوله را فقط کمپانی GE آمریکا می سازد.
ناشناس۲۰۸۸۲۵۱۱۴:۱۲:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۱
50 ایالت امریکا دچار شیوع شدید کرونا (دلتا) شد.
ناشناس۲۰۸۸۹۴۴۲۱:۰۹:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
بیش از ۹۸ درصد مبتلایان به کرونای دلتا در آمریکا افرادی هستند که بنابر تئوری های توطئه و باورهای شخصی شون واکسن کرونا تزریق نکردند.
ناشناس۲۰۸۸۲۹۹۱۴:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
اولش میگفتین ما که اصلا میتونیم واکسن بسازیم، حالا میگین نمیتونیم صنعتی بسازیم، خب وقتی ۷۰۰هزار دوز تولید شده یعنی ۷میلیون هم میشه!!!
ناشناس۲۰۸۸۶۹۸۱۸:۲۲:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
نه اینجوری نیست !!! شما ممکنه بتونی یه قابلمه برنج برای دو نفر دم کنی ولی اگه هزار نفر رو بخوای همون برنج رو بدی نیاز به تجهیزات و مکان و آشپز متخصص داری!
ناشناس۲۰۸۷۷۶۳۰۹:۴۵:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
از اول نباید ورود واکسن به ایران ممنوع می شد.
ناشناس۲۰۸۷۷۷۶۰۹:۵۶:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
فروش واکسن به ایران تحریم بود بایدن اخیرا بعد از ساخت واکسن های ایرانی تحریم واکسن را برداشت.
ناشناس۲۰۸۷۷۷۷۰۹:۵۷:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۱
معلوم نیست که درون واکسن های آمریکایی چه هست!
ناشناس۲۰۸۹۲۳۸۰۰:۲۴:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
سیستم کد خوانی ژنتیک که ژن تنبلی و توهم و خود بزرگ بینی و ناتوانی مارو کپی میکنه برای پیشرفت و رفاه
ناشناس۲۰۸۷۷۶۵۰۹:۴۷:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
باید از همه دانشمندان ایرانی که واکسن را تولید کردند تشکر کرد . این دیگر وظیفه مسولین است که شرایط تولید میلیونی آن را فراهم کنند
ناشناس۲۰۸۷۸۱۵۱۰:۱۷:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
دوست عزیز تولید واکسن در سه سطح آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی صورت می گیرد. تولید نیمه صنعتی 1000 برابر تولید آزمایشگاهی و تولید صنعتی حداقل 100 برابر تولید نیمه صنعتی است. آن زمانی که تلاش برای تولید آزمایشگاهی صورت می گیرد، یکی از نکاتی که به آن توجه باید شود، این است که آیا امکان تولید صنعتی این محصول به این روش امکان پذیر است یا خیر؟ اگر نباشد، باید از ادامه کار خود داری شود.
ناشناس۲۰۸۷۸۶۶۱۰:۴۴:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
تولید محصولات بیوتکنولوژی و بیولوژی در مقیاس صنعتی در اشل میلیونی نیاز به متخصص Process دارد. برای اطلاع شما باید گفت که در حال حاضر ما یک نفر متخصص هم در این زمینه نداریم. آنچه که هم اکنون صورت می گیرد به صورت تجربی و try & Error است.
ناشناس۲۰۸۷۷۶۷۰۹:۴۹:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ماه چهارم سال هم دارد تمام می شود و هنوز مسئولان وعده و وعید می دهند! البته همه چیز از ابتدا معلوم و مشخص بود!
ناشناس۲۰۸۷۷۸۰۰۹:۵۸:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است.
ناشناس۲۰۸۷۸۱۶۱۰:۱۸:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
از اول هم سنگ بزرگ نشانه نزدن است.
علی کریمی۲۰۸۷۷۹۲۱۰:۰۳:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
جلب اعتماد عمومی مردم از طرف حاکمیت، تنها کلیدی است که می تواند درهای بسته توسعه وشکوفایی کشور را باز کند. راه دومی نیست .
رامین۲۰۸۷۷۹۹۱۰:۰۵:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مسولان برکت به نظرم باید بابت اشتباه محاسباتی در تولید انبوه واکسن از مردم عذرخواهی کنند
ناشناس۲۰۸۷۸۰۷۱۰:۱۱:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
کار شکنی دولت است
ناشناس۲۰۸۷۸۶۳۱۰:۴۳:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
نه بابا!!!! مگه عموم هم مهم هستند که اعتمادشان هم مهم باشه؟
ناشناس۲۰۸۷۸۷۱۱۰:۴۷:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
--- نه ... نه ... هر جور حساب و كتاب مي كنم جور در نمياد ... راه به جايي نمي برم !! عقل و انديشه ام به بن بست ... !! --- آقا مرتضي لابد داري حساب و كتاب در آمد ماهيانه مينمايي و پرداخت اقساط ماهيانه و جور نبودن دخل و خرج و قلّت درآمد و كثرت خرج و مخارج ... بله ؟ --- البته ، اين كه مي فرمايي هم هست ، اما بنده يك مقوله ديگري در مدنظرم هست !! ميگم جواد آقا ، براي تورم ... گراني ... بيكاري ... دلايل و توجيهاتي هست ، اما هر چه تفكر مي كنم مي بينم هيچ دليل قانع كننده اي پيدا نمي شود كه چرا اين مردم براي زدن واكسن مجبور به رفتن به ارمنستان شوند !! ... اين درست نيست برادر ... اتفاقاً بايد كاملاً بر عكس باشه ... بدين معني كه كشور هاي متطقه و مسلمان ، بخصوص ممالك فقير بايد براي تزريق واكسن به ايران اسلامي ما هجوم بياورند نه اين كه مردم ما هجوم ببرند به ارمنستان ... توبه ... استغفر الله ... استغفر الله ربي و اتوب اليه !! .. ميگم برادر اگر شما بتواني در اين مورد واكسيناسيون ارمنستاني و هجوم مردم ما يك دليل قانع كننده اي برايم بياوري تا خيالم از بابت آن راحت شود ، دعا مي كنم كه خدا صد در دنيا و هزار در آخرت جزاي خير بهت بده ... اگر نظر متقني در اين مورد داري بفرما ، مستفيض مي شويم !!
ناشناس۲۰۸۷۹۲۵۱۱:۲۰:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
کدام اعتماد؟؟؟!! مگه چیزی هم مونده؟؟
abbas۲۰۸۷۹۸۲۱۱:۵۰:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
چه خبر از هفت واکسن کرونای تولید کشور ؟ هنوز تولید نشد؟
ناشناس۲۰۸۸۳۲۰۱۴:۴۰:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ساعت خواب!!!
ناشناس۲۰۸۷۹۸۹۱۱:۵۳:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
واقعا مدیریت کرونا ول است ایران ۸ نوع واکسن ساخته واز خارج هم ۴نوع واکسن وارد کرده ومردم در ارمنستان واکسن می زنند وزیر بهداشت به مدیریت کرونا افتخار می کند.سخن گوی بهداشت به مردم فحش می دهد معاون بهداشت مقصر را مردم می داند که ماسک نمی زنند و مردمی که هر روز می میرند .واین نامعادله چند وجهی کی حل می شود؟
محمد۲۰۸۸۱۰۰۱۲:۵۸:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
خوب است مسئولین برکت بابت این همه مصاحبه های متناقض و کاستن از اعتماد عمومی پاسخگو باشند باور کنید با صداقت و روراست بودن با مردم بسیاری سوء تفاهمات برطرف می شود و سرمایه اجتماعی تا حدودی جبران می شود. مسئولین برکت لطفا شتاب کنید.
ناشناس۲۰۸۸۱۰۹۱۳:۰۶:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
همان روز اول هم بسیاری از مردم و کارشناسان گفتند که این حرفها جنبه تبلیغاتی و شعاری دارد و به نتیجه ای نمیرسد ولی متهم شدند به عقده خود کم بینی و مزدوری و وابستگی در حالیکه تجربه این شعارها دهها سال است که برای مردم روشن شده است
ناشناس۲۰۸۸۵۵۰۱۶:۴۹:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
واکسن ساخته شده و و به مرور تولید آن هم دارد افزایش پیدا می کند شماها می گفتید که اصلا نمی‌توان واکسن ساخت برو عمو روزیت را درجای دیگر طلب کن
ناشناس۲۰۸۸۱۴۰۱۳:۲۴:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
تمام کسانی که این بحران به وجود اورده اند در هر رده باید محاکمه شوند
ناشناس۲۰۸۸۳۶۱۱۴:۵۸:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
هر وقت شفافیت درست شد مطمعنن مردم اعتماد میکنن برای یک بار هم شده اعتماد مردم و جلب کنید ببینیم اصلا این ستاد اجرایی فرمان امام کارش توی کشورمون چیه؟
ناشناس۲۰۸۸۶۸۲۱۸:۱۷:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
آقای مخبر رئیس ستاد اجرایی خودش مصاحبه کرد و بارها اعلام کرد تا پایان خرداد یک میلیون و تا پایان تیرماه 5 میلیون و از اول مرداد حداقل هر ماه 10 میلیون واکسن تولید خواهند کرد پس چی شد؟
ناشناس۲۰۸۸۸۳۳۲۰:۰۶:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
موقع آتشسوزی شروع به تولید وسایل اطفای حریق نمیکنند! سریع از وسایل موجود استفاده میکنند که آتش فروکش کنه بعد
ناشناس۲۰۸۸۹۲۶۲۰:۵۸:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
همش که شد خواهد شد. حرف امروز رو بزن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  5. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  8. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  9. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  10. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  11. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  14. فریب نخوریم! 

  15. دبی؛ چند روز پس از سیل

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین