زالی: گونه دلتا ویروس کرونا به تدریج الگوی غالب در کشور خواهد شد

اجتماعی،   4000416050

فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران گفت: گونه دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی به تدریج الگوی غالب ایران خواهد شد.

زالی: گونه دلتا ویروس کرونا به تدریج الگوی غالب در کشور خواهد شد

به گزارش ایرنا؛ علیرضا زالی روز چهارشنبه  افزود: مردم توصیه های بهداشتی را به دقت مراعات کنند تا از آسیب های این بیماری در امان بمانند.

وی، سرایت پذیری بسیار بالاتر را از شاخصه های گونه دلتا اعلام کرد و اظهار داشت: این گونه نسبت به سوش کلاسیک و واریانت قبلی سرایت پذیری بیشتری دارد، اما خوشبختانه مرگ و میر ناشی از این ویروس جهش یافته، افزایش نیافته است.

زالی ادامه داد: علایمی که در گذشته در مراجعان سرپایی داشتیم، شامل سرگیجه، سردرد و علائم توامان گوارشی بود که در مراجعان سرپایی فعلی آبریزش بینی و موارد از این قبیل بیشتر مشاهده می شود.

وی با اشاره اینکه علایم چشمی همچنان جزو علایم نسبتا شایع در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی است، گفت: ضعف، بیحالی و سرگیجه جزو بالاترین علامت های مراجعان بخش های سرپایی را تشکیل می دهد.

 

با گونه دلتا در تهران مواجه هستیم

زالی تصریح کرد: ابتلای بیشتر گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال در روز های اخیر در تهران، بالا رفتن مرگ و میر در گروه پایین تر، کوتاه تر شدن شروع علایم بالینی تا بستری شدن در بیمارستان ها و زمان کوتاه بستری شدن از بخش عادی به مراقبت های ویژه در بیمارستان ها، نشان دهنده این است که با واریانت جهش یافته در تهران که همان گونه دلتا است، مواجه هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: موضوعی که در آزمایش های مراجعان سرپایی و بستری بیمارستان ها در روزهای اخیر جلب توجه می کند، بالا بودن بار ویروسی در آزمایش های به عمل آمده است که نشان می دهد دستخوش یک واریانت جهش یافته جدید هستیم.

وی افزود: تقریبا هر فردی که دچار ویروس دلتا یا واریانت های جهش یافته باشد، حداقل در مواجهه اولیه می تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند، پس قدرت سرایت پذیری ویروس بالاتر است.

زالی تاکید کرد: همچنین بالا رفتن درصد تست های مثبت اعم تست های سریع و پی سی آر در تهران نشان دهنده چرخش بالاتر ویروس کرونا است.

وی ادامه داد: عدد مولد در تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته به بالاتر از ۱.۲ افزایش یافته که این موضوع نشان می دهد سطح گردش ویروس در تهران فعال تر شده است.

 

کاهش بستری در گروهای های سنی ۷۰ تا ۸۰ سال  

فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران خاطرنشان کرد:‌ در گروه سنی ۷۰ تا ۸۰ سال با کاهش بستری در طول سه هفته اخیر روبرو بودیم.

وی افزود: یک بخش از این موضوع به دلیل تزریق واکسن است و بخش دیگری هم حضور نیافتن برخی افراد پرخطرتر در محیط های اجتماعی است.

زالی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در حال حاضر الگوی مراجعه بیماران تغییر کرده است، گفت: در طول هفته اخیر بالاترین میزان گروه سنی که بستری شدند در ابتدا گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال و بعد گروه ۴۰ تا ۵۰ سال و در مرحله بعدی ۳۰ تا ۴۰ سال بوده است.

به گزارش ایرنا، عدد مولد پایه (R۰) یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین شاخص‌ های اندازه گیری میزان شیوع کرونا است که در اغلب همه‌گیری‌ها از جمله همه‌گیری کووید-۱۹ مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد. این عدد تا هنگامی که بالاتر از یک باشد به معنای روند افزایشی ابتلا به کرونا است. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین