بهترین مکان های دیدنی مشهد

گزارش بازرگانی،   4000310068 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

فصل بهار و تابستان روزهای خوش سفر به مشهد است. بیشتر مسافران، این ایام را برای سفرهای زیارتی و سیاحتی انتخاب می‌کنند. مشهد پر است از جاذبه‌های تفریحی، تاریخی، طبیعی و فرهنگی که دل هر انسان مشتاقی را به‌وجد می‌آورد. هر سلیقه‌ای شیفته نوعی خاص از جاهای دیدنی مشهد می‌شود. در این مطلب بهترین مکان های دیدنی مشهد را معرفی می‌کنیم تا در سفر بعدی‌تان به مشهد حتما سری به آن‌ها بزنید.

کوه سنگی مشهد

پارک کوه سنگی مشهد انتهای خیابان کوه سنگی واقع شده و به‌راحتی می‌توان با استفاده از ماشین شخصی یا تاکسی به محل این پارک رسید. این پارک مساحت بسیار بزرگی دارد؛ به‌همین دلیل از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود. انواع رستوران، کافی‌شاپ و پای‌خانه در جای‌جای کوه سنگی مشهد برپا شده که خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناسب فصل را سرو می‌کنند. جایگاه‌های ویژه تئاتر و نمایش در روزهای خاص میزبان گروه‌های هنری است. بازارچه‌های فصلی در فضاهای باز پارک کوه سنگی جایی مناسب برای خرید صنایع‌دستی مشهد خواهد بود.

خانه داروغه

خانه داروغه از بناها و خانه‌های قدیمی است که به دوره قاجار مربوط می‌شود. این خانه متعلق به داروغه وقت مشهد بود که به‌دستور او ساخته شد. معماران و هنرمندان روس این خانه را طراحی کردند و با مصالحی باکیفیت ساختند. زمان احداث این بنا، خانه داروغه تنها خانه مشهد بود که آن را به حمام خصوصی تجهیز کرده بودند. این خانه در خیابان نواب صفوی، راسته مسگران، کوچه داروغه واقع شده است. تا سال‌های 1350 شمسی این خانه محل سکونت نوادگان داروغه مشهد بود؛ اما پس از چندین سال و چند نوبت معامله درنهایت تملک آن به شهرداری مشهد رسید.

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو

اگر از تماشای معماری و کاشی‌کاری مساجد بزرگ ایران شگفت‌زده می‌شوید، حتما از مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو از جاهای دیدنی مشهد بازدید کنید. این مدرسه با کاشی‌های آبی رنگ پوشیده شده که روح از سر آدم می‌برند. مدرسه عباسقلی خان هنوز هم به‌عنوان حوزه علمیه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این بنا به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شد. مدرسه عباسقلی خان شاملو را انتهای خیابان صفوی اطراف حرم امام رضا پیدا می‌کنید. مقرنس‌کاری‌های این مدرسه از آثار مهم مشهد است.

بند گلستان

بند یا همان سد گلستان در حومه مشهد و روی رود گلستان در چهار کیلومتری طرقبه قرار دارد. این سد هم جاذبه تفریحی محسوب می‌شود و هم از نظر تاریخی ارزشمند است. قدمت بند گلستان به دوره تیموریان و حدود 500 سال پیش بازمی‌گردد. قایق‌سواری، ماهی‌گیری و وسایل بازی کودکان ازجمله تفریحات بند گلستان هستند. این بند بهترین جا برای کمپ به‌ویژه در بهار و روزهای ابتدایی تابستان به‌حساب می‌رود. در منطقه بند گلستان رستوران‌ها و چای‌خانه‌های متعددی پیدا می‌کنید که غذاهای سنتی ایرانی یا غذاهای محلی مشهد را طبخ می‌کنند.

خانه ملک مشهد

خانه ملک از بناهای وقف‌شده به‌دست حاج حسین ملک به‌شمار می‌رود؛ آثار متعددی از این خیر مشهدی برای بازدید عمومی اهدا شده است. در این بنا المان‌هایی از معماری اواخر قاجار را می‌بینید که دل از هر تماشاگری می‌برد. کافه خانه ملک واقع‌در حیاط این مجموعه جایی مناسب برای صرف یک نوشیدنی خواهد بود. خانه ملک از جاهای دیدنی مشهد در خیابان امام خمینی، روبه‌روی ساختمان دارایی قرار دارد. برای بازدید از این خانه تاریخی نیازی به پرداخت هزینه نیست.

بازار رضا

بازار رضا در زمان حکومت محمدرضا پهلوی در مشهد ساخته شد تا زائران با خیالی آسوده در سفرهای‌شان سوغاتی مشهد را بخرند. بازار رضا از نزدیک‌ترین بازارها به حرم رضوی است. انواع پوشاک، مواد خوراکی و صنایع‌دستی مشهد را می‌توانید با قیمتی مناسب از بازار رضا مشهد بخرید. انواع زرشک، زعفران، نبات و ادویه‌جات را با بهترین کیفیت در بازار رضا پیدا می‌کنید. در بازار بزرگ رضا معماری زیبا و هنرمندانه‌ای می‌بینید.

موزه نادرشاه افشار

اگر عاشق قدم زدن میان آثار تاریخی هستید، حتما بازدید از موزه نادرشاه افشار را در برنامه خود بگذارید. در این موزه مقبره نادرشاه افشار قرار دارد که داستان پرفرازونشیبی را پشت‌سر گذاشته است. در بخشی از این موزه آثار تاریخی مرتبط با دوره سلطنت افشاریان، لباس‌ها و ادوات جنگی و نسخ خطی را می‌بینید. مجسمه نادرشاه افشار روی اسبش در محوطه این موزه به‌دست اساتید برتر هنر ساخته شده است. برای خرید صنایع‌دستی و سوغات فرهنگی مشهد می‌توانید به فروشگاه پشت موزه بروید.

باغ وکیل آباد مشهد

هرروز هفته از ساعت هشت تا 18 می‌توانید از باغ وکیل آباد بازدید کنید. این باغ محل نگهداری از گونه‌های وحشی و اهلی بسیاری از حیوانات است. این باغ‌وحش از بزرگ‌ترین و مجهزترین باغ‌های وحش ایران محسوب می‌شود. برای بازدید از باغ وکیل آباد باید خودتان را به انتهای بلوار وکیل آباد، جنب کوهستان پارک برسانید. معروف‌ترین حیوان در باغ وکیل آباد تایگون‌ها هستند. این گونه جانوران از جفت‌گیری ببر و شیر حاصل می‌شوند. تایگون‌ها قدرت و سرعت بیشتری نسبت به شیر و ببر دارند؛ جثه این حیوانات چند برابر شیر و ببر است.

پارک ملت

پارک ملت مشهد از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر است. اگر می‌خواهید در روزهای نسبتا خلوت سری به پارک ملت بزنید، بهتر است ایام آخر هفته را برای گشت‌وگذار انتخاب نکنید. پیست‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روهای سلامت دورتادور پارک جنگلی ملت کشیده‌ شده‌اند. شهربازی پارک ملت از دیگر جاذبه‌های این منطقه است که طرفداران کوچک و بزرگ بسیاری دارد. شهربازی پارک ملت از سال 51 شمسی شروع به‌کار کرده و تا مدت‌ها بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک خاورمیانه را در خود جای داده بود.

طرقبه و شاندیز

در سفر به مشهد حتما باید سری به مناطق ییلایی آن بزنید. طرقبه و شاندیز از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد هستند. در این مناطق رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های بسیاری قرار دارند که غذاهای سنتی نظیر دیزی یا انواع کباب را سرو می‌کنند. البته به‌طورمیانگین هزینه سرو غذا در طرقبه و شاندیز نسبت به سایر رستوران‌های مشهد بالاتر برآورد می‌شود. طرقبه و شاندیز بین چهار تا پنج درجه از شهر مشهد خنک‌تر است. باغ‌های میوه و سرسبزی بکر این منطقه هر مسافری را به‌وجد می‌آورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۰۸۹۷۷۱۴:۵۱:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۱۰
و البته بارگاه نورانی امام مهربانی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین