چرا روحانی مردم را عصبانی می‌کند؟/ نامه ای بلا اثر برای فیلترینگ / جهانگیری هم پوششی است؟

گروه سیاسی الف،   4000229085 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 چرا روحانی مردم را عصبانی می‌کند؟/ نامه ای بلا اثر برای  فیلترینگ / جهانگیری هم پوششی است؟

چرا روحانی مردم را عصبانی می کند؟

متاسفانه حسن روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود هیچ توجهی به گفتار خود ندارد. از سال 97 که با جهش ارز، تورم مزمن میهمان اقتصاد کشور شده و سطح نارضایتی از دولت و نظام هر روز بیش از گذشته می شود.

در این میان مسئولین کشور به خصوص مسئولین رده بالا بایستی مراقب گفتار خود باشند تا در این شرایط اقتصادی سخت، نمک به زخم مردم نپاشند و ملت را عصبانی نکنند.

اما حسن روحانی در این زمینه هیچ مراقبتی ندارد و هرروز با سخنان غلط خویش، مردم ناراضی را عصبانی و عصبانی‌تر می کند. نمونه مشهور این ماجرا گفتن جمله «من هم صبح جمعه متوجه شدم» همراه با خنده درباره افزایش قیمت بنزین در آبان 98 بود.

مع الاسف این رویه غلط، همچنان ادامه دارد و انگار روحانی تعمدی دارد تا با کمترین محبوبیت از مردم خداحافظی کند.

روحانی در جلسه امروز هیئت دولت در تشریح دستاوردهای دولت در زمان کرونا گفته است: «بازار سرمایه را در همین دوران به اوج رساندیم، بازار سرمایه مخصوص عده‌ای از شرکت‌ها بود که در یک گوشه‌ای کار می‌کردند. بازار سرمایه‌ای که همه مردم حضور پیدا کنند، ۵، ۱۰ و ۱۵ میلیون نفر در این بازار سرمایه فعال هستند، ما بازار سرمایه‌ای با این قدرت نداشتیم که اکنون بسیاری از پروژه‌های مهم و بزرگ را به جای بانک بازار سرمایه به میدان می‌آید.

البته بازار سرمایه، فراز و نشیبی هم دارد و دولت فقط باید بازار سرمایه را یاری و کمک کند، و هیچ‌ وقت در این بازار مداخله نمی‌کند، بازار سرمایه به دولت مربوط نیست چرا که یک بازار آزاد است و مربوط به شرکت‌ها و مردم است.»

طبیعتا این سخنان برای مردمی که بخشی از دارایی خود را در سقوط بورس از دست داده اند ماند سوهان روح عمل می کند .

باز هم به جناب روحانی توصیه می کنیم کمتر سخن بگویند و در هنگام سخن گفتن مراقب گفتار خویش باشند.

***

جهانگیری هم پوششی است؟ 

اصلاح طلبان در انتخابات 96 بدعت غلطی با عنوان «نامزد پوششی» بنیان گذاشتند. متاسفانه گروههای سیاسی در کشور ما هم به جای آنکه از خوبی های یکدیگر تقلید کنند کارهای غلط را سرمشق خویش قرار می دهند. بر همین منوال ظاهرا اصولگرایان در این دوره از انتخابات تصمیم گرفته اند با نامزدهای پوششی وارد شوند.

اما سوالی که مطرح می شود این است کهاصلاح طلبان باز هم بنا دارند از حربه نامزد پوششی استفاده کنند؟ عمده اصلاح طلبان و به خصوص افرادی که در تشکیلات نهاد اجماع ساز مشغول هستند تاکید می کنند که در این انتخابات حاضر به ائتلاف با لاریجانی نیستند و همه نامزدهای اصلاح طلب هم در نهایت با ساز و کار این نهاد به نفع نامزد نهایی کنار می روند و عمده گمانه ها هم می گویند که جهانگیری نامزد نهایی می شود.

اما برخی از اصلاح طلبان که از فرایند تشکیلاتی دور هستند بر این عقیده هستند که جهانگیری باز هم بناست برای پوشش یک نامزد دیگر عمل کند. سردبیر روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در این زمینه نوشت: «چندی پیش در گزارشی عنوان کردیم که لازم است اسحاق جهانگیری کاندیدا شود و از کارنامه دولت در مناظره‌ها دفاع نماید.از همین رو او اکنون پا به میدان گذاشته تا همین اقدام را انجام دهد ولی سوال اینجاست آیا او کاندیدای هدف اصلاح‌طلبان است و یا مانند سال 1396 بناست در قامت یک کاندیدای پوششی باشد؟

صاحب این قلم تصور می‌کند اسحاق جهانگیری کاندیدای اصلی و هدف جریان اصلاحات نیست و تقریبا همان نقش پوشش را بازی خواهد کرد.البته به نظر می‌رسد این موضوع محتوم نیست ولی اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند حضور جهانگیری دو حسن را می‌تواند داشته باشد.اول برداشتن باری از روی دوش کاندیدای اصلی و هدف و دوم گیج کردن رسانه‌های پرمدعا و بی‌ادب دست راستی.تا اینجای کار او حداقل توانسته هدف دوم را محقق سازد.غالب انرژی استراتژیست‌های رسانه‌ای محافظه کاران درگیر اسحاق جهانگیری شده این یعنی تنفس و فرصت کاندیدای هدف.

در سال 1396 نیز اسحاق جهانگیری در قامت پوششی به خوبی توانست از رئیس دفاع کند و به نظر می‌رسد در 1400 نیز بتواند هم محذوریت‌های دولت را بگوید و هم میدان بازی را به میل اصلاح‌طلبان تغییر دهد. باید منتظر ماند و دید در میدان اصلی و تاثیر‌گذار انتخابات یعنی مناظره‌های تلویزیونی شرایط چگونه پیش می‌رود.»

***

بازی اصولگرایان در زمین لاریجانی

ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری غیرمنتظره نبود اما نطق او حتما غیرمنتظره بود. آنچه لاریجانی در بیانیه ورود و بعد از آن در توییت خود منتشر کرد نشان می داد وی تلاش دارد با دولت روحانی و با اصولگرایان مرزبندی کند.

مشخص است کنایه به دادگاه و پادگان در بیانیه و عبارت «نه چکش» در هشتگ «نه کلید نه چکش» نشان می دهد علی لاریجانی به شدت میخواهد راهی متفاوت بپیماید. او در توضیحاتی مجدد سعی کرد تا به برداشتهای بیرونی پاسخ داده و از شدت کلام اولیه بکاهد. 

در این میان نحوه عملکرد اصولگرایان بسیار مهم است. از زمانی که لاریجانی ثبت نام کرد فعالان سیاسی و رسانه های اصولگرا با حمله همه جانبه به او دقیقا کاری را انجام دادند که بسا به دنبالش نبودند. 

به دلیل همین عملکرد رسانه ای اصولگرایان، تا امروز بیش از آنکه نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات دیده شوند، علی لاریجانی دیده شده است. 

***

شورای نگهبان سخت‌گیری نکند

دیروز در بسته خبری از مطالبه گروههای سیاسی از شورای نگهبان نوشتیم که برخی از گروههای سیاسی از شورای نگهبان خواسته اند در بررسی صلاحیت ها جوری عمل کند که همه سلایق سیاسی در انتخابات نمابنده ای داشته باشند. 

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفتگو با همشهری تقاضای مشابهی داشته و گفته است: «در انتخابات تا می‌توان باید تنوع افراد را حفظ کرد. عده‌ای داوطلب وارد عرصه می‌شوند که صلاحیت دارند. این تنوع البته از سوی دیگر تا جایی که قانون مشخص کرده باید نمود و ظهور داشته باشد، نه بیشتر...

شورای نگهبان باید در روش خودش تغییر ایجاد کند. حق مردم را حداکثری قبول داشته باشد و با دلیل روشنی ردصلاحیت کند. کسی که واجد شرایط نیست و اعتقاد ندارد، صلاحیت ندارد. گاهی سختگیری بیش ‌از اندازه می‌شود و گاهی هم تساهل در کار است. درمجموع باید تا جایی که امکان دارد، با تسامح برخورد کرد و افرادی که می‌توانند قدرت انتخاب به مردم بدهند، در صحنه حفظ شوند. نظر رهبری هم همین بوده...

اما دسته‌بندی‌های موهوم نباید در کار باشد. دسته‌بندی‌ها باید واقعی باشند و کارآمد. کسی که طرفدار سرمایه‌داری است و به مستضعفان بی‌اعتناست، در رانت‌خواری فعال است، نباید تأیید صلاحیت شود. نباید به او بگویند تو اصولگرا هستی. شورای نگهبان باید محکم بایستد و این فرد را بیرون بگذارد.»

بیشتر بخوانید: شورای نگهبان در روش خود تجدیدنظر کند

***

دعوای فیلترینگ آغاز شد

از مدتی پیش به نظر می رسید که پای موضوع فیلترینگ به این دوره از انتخابات باز شود. نخستین موضوعی که بحث فیلترینگ را داغ کرد، فعالیت دوباره رئیسی در تلگرام بود. کانال رئیسی در تلگرام از بهار 97 فعالیتی نداشت اما از روز ثبت نام رئیسی در انتخابات این کانال دوباره شروع به فعالیت کرد.

روز چهارشنبه مرکز رسانه قوه قضائیه درباره صدور نامه ای مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام اعلام کرد: پیشتر نامه‌ای از سوی جواد جاویدنیا یکی از معاونین قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، در مورد فیلترینگ اینستاگرام صادر شده بود که بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی رئیس دادگستری استان تهران بلااثر شده است.

و در ادامه هم تاکید کرد که اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات نامبرده بوده و وی به جهت انجام اقدام غیرقانونی، تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات قرار گرفته است.

توضیحات قوه قضائیه در این زمینه بسیار مختصر و اندکی عجیب است. می‌پرسند معاون دادگستری تهران مگر اجازه دارد دستور به فیلترینگ اینستاگرام با این حجم از مخاطب را صادر کند؟ البته در جواب ممکن است برخی بگویند که بله پیش از این بازپرسی که اکنون در زندان است دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرده و اجرایی شده بود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۸۱۶۴۵۲۰:۴۰:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
مهم‌ترین ویژگی رئیس‌جمهور باید تقوا و خداترسی باشد چون اگر این ویژگی در او باشد قطعا وزرایی انتخاب می‌کند که از این ویژگی برخوردار باشند و وزرا نیز مدیرانی با این ویژگی برمی‌گزینند در نتیجه فساد در چنین مجموعه‌ای به حد صفر می‌رسد و مردم از فرصت‌ها و امکانات به یک اندازه بهره‌مند می‌شوند.
ناشناس۱۹۸۱۶۵۳۲۰:۴۸:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
لاریجانی یار .. روحانی یعنی تکرار هشت سال گذشته و تسامح .. با .. تخلفات این هشت سال
ناشناس۱۹۸۱۶۶۹۲۰:۵۵:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
از نمایندگان محترم مجلس درخواست داریم طرح ممنوع الخروجی دولت و مدیرانش را در پایان کارشان تصویب کنید تا هر کدام را که برای پاره ای از توضیحات لازم شد در دسترس باشند و نیاز به اینترپل و صرف هزینه و وقت نباشد..
ناشناس۱۹۸۱۶۷۱۲۰:۵۶:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
کسانی که ظرف 20 دقیقه برجام پرخسارت را تصویب کردند و مسبب اقتصاد کنونی هستند با چه تصوری دوباره آمدند و کاندیدا شدند؟
ناشناس۱۹۸۱۶۷۲۲۰:۵۷:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
کسی که در جایگاه معاون اولی با کفش پا بر فرش محل زندگی آن عزیزان زلزله‌زده گذاشت اگر رئیس جمهور شود لابد..
ناشناس۱۹۸۱۶۷۵۲۰:۵۷:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
برخی افراد به جای اینکه راهی دادگاه شوند و پاسخگوی ترک فعل خود شوند به اشتباه وارد وزارت کشور شدند و ثبت نام کردند.
ناشناس۱۹۸۱۶۷۷۲۰:۵۷:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
رئیسی ثابت کرده در خط انقلاب و رهبری بوده ضمن ترجیح قانون بر منافع جناحی آنچه برای او اهمیت دارد ریشه‌کن شدن فساد و مفسدین است و نشان داده از عهده آن برمی‌آید.
ن.د۱۹۸۱۶۹۵۲۱:۰۷:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
مساله ای که قبلا هم آشکار بود این بود که هرگاه عده خاصی علیه کسی حرف بزنند، ملت به همون نفر رای می دهند. این نشان از محبوبیت #عده خاص# دارد. همان عده خاصی که هیچگاه جملات ملت این را می خوان، ملت اون را نمی خوان از دهانشان نمی افته و خود را قیم تمام و کمال مردمی می دانند ..
حمید۱۹۸۱۶۹۷۲۱:۰۹:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
بیچاره شورای نگهبان تایید نکنه بهش حمله میشه !! تایید کند بعد از خرابکاری رییس جمهور میشه.. !!!!!
ناشناس۱۹۸۱۷۱۳۲۱:۲۱:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
مگه وزارت کشور تحت امر روحانی است ایشان برای انتخابات 96 استعفا دادند که به رییسی میگید استعفا بده؟!
ناشناس۱۹۸۱۷۲۷۲۱:۳۵:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
دم رییسی گرم نگذاشت اینستا فیلتر بشه اون قاضی رو‌ هم به دادگاه معرفی کرد
رجب۱۹۸۱۸۶۵۰۶:۵۰:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۳۰
دولتمردان قدیمی، چند دوره خدمت کرده اند، برای حفظ حرمت شان بهتر است در این انتخابات شرکت نکنند، سرمایه شان(یعنی احترامِ باقیمانده) را بردارند، وبه کناری بروند، و «این یکی را تجربه نکنند»
ناشناس۱۹۸۱۸۷۴۰۷:۰۹:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۳۰
کمتر کسی هست که رفتار و گفتارش یکی باشه.به نظرم..
زهرا۱۹۸۱۹۰۵۰۷:۴۰:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۳۰
مردم اول باید ازدست خودشان عصبانی باشند تا دفعه ی دیگه به این جماعت اعتماد نکنن
ناشناس۱۹۸۱۹۶۹۰۸:۳۴:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۳۰
روحانی باید پاسخگو باشد که چرا سرمایه های مردم در بازار سرمایه سوخت شد؟!
مهدی۱۹۸۱۹۷۷۰۸:۴۲:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۳۰
احمدی نژاد .. شجاع دل ایران برو جلو رئیس جمهوری اندازه .. تو فقط
ناشناس۱۹۸۲۰۴۱۰۹:۴۴:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۳۰
سال ۹۶ فقط آقای جهانگیری پوششی بود؟ آقای دکتر قالیباف پوششی نبود؟
سعید۱۹۸۲۰۶۸۱۰:۰۷:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۳۰
حسن فقط باید بگم برو یه گوشه و ساکت..
ناشناس۱۹۸۲۰۷۷۱۰:۱۳:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۳۰
روحانی مردم را عصبانی می کند؟ از طرف مردم صحبت نکن
ناشناس۱۹۸۲۰۷۸۱۰:۱۴:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۳۰
در چه دنیایی زندگی میکنی؟ اگر تلگرام غیر قانونیه پس اونجا چی کار میکنید، اگر نه چرا رفع فیلترینگش نمیکنید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  11. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین