پایانی بر جنجال یک فایل صوتی

گروه سیاسی الف،   4000213012 ۹۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در تلویزیون درباره فایل صوتی محمدجواد ظریف نقطه پایانی بود بر یک هفته بحث جنجالی و پر سر و صدا. اما بعید است ظرفیت های خبرسازی این اتفاق به این زودی از فضای سیاسی کشور محو شود. به خصوص آنکه هنوز منتشر کنندگان ابن فایل صوتی شناسایی یا معرفی نشده اند.

پایانی بر جنجال یک فایل صوتی

به گزارش الف، انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در روز یکشنبه 5 اردیبهشت‌ماه در تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال موجب واکنش‌ها و جنجال‌های بسیاری شد. محتوای این فایل صوتی که حدود سه ساعت بوده تقطیع شده فایل هفت‌ساعته‌ای بود که درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. فایل در اسفندماه 1399 و در قالب سلسله مصاحبه‌هایی با اعضای دولت دوازدهم با عنوان «آن‌سوی دولت» زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تهیه‌شده است.

ساعاتی بعد از انتشار فایل، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش اذعان داشت: «فایل صوتی منتشرشده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفت‌وگوی داخلی ۷ ساعته است. یک ذوق‌زدگی در برخی از رسانه‌ها برای تقطیع صحبت‌های ظریف دیده شد ولی این گفت‌وگو باید کلی دیده شود. اتفاقی که افتاد، اتفاقی غیرقانونی بود. مسئولان ایران در فضای مباحث کارشناسی، صریح، پویا و شفاف هستند ولی تصمیمات عالی و اجماعی انجام می‌شود و هیچ‌کس هم از تحلیل مبرا نیست.»

این فایل موجب واکنش‌های بسیاری بین مقامات و مسئولان سیاسی در کشور شد. هم‌زمان محمدجواد ظریف نیز مشغول مذاکره و دیدار از کشورهای مختلف منطقه بود.

روز سه‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری با اشاره به انتشار فایل صوتی صحبت‌های وزیر امور خارجه و حواشی آن گفت: «این فایل صوتی که توسط تلویزیون پترودلاری کینه‌توز که با دلارهای نفتی اداره می‌شوند و از روز تأسیس طرفدار سرسخت رنج و تحریم مردم ایران بوده‌اند منتشر شد؛ رئیس‌جمهور در همین خصوص به وزارت اطلاعات دستور پیگیری دادند».

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری ادامه داد: «در مورد مصاحبه با آقای دکتر ظریف، فایل گفتگو با او به دلایلی کاملاً روشن که ابعاد آن هنوز روشن نیست (ولی بعد توطئه آمیز آن روشن است) توسط افرادی که هویت آن‌ها در حال بررسی است، به سرقت رفته و منتشرشده است».

روز 9 اردیبهشت‌ماه، دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای عنوان داشت در پی انتشار فایل صوتی طبقه‌بندی‌شده از وزیر امور خارجه از حیث جنبه عمومی جرم با دستور دادستان تهران، پرونده قضایی در دادسرای امنیت تهران تشکیل گردیده است.

بر اساس این اطلاعیه «اتهام اصلی مطرح در این پرونده انتشار و قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت می‌باشد که حسب مورد طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری، مباشران و معاونان این اعمال تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و برخورد قاطع صورت خواهد گرفت».

همان روز نهاد ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «در پی اتفاقات اخیر در خصوص سرقت یک فایل صوتی و استعفای حسام‌الدین آشنا به دلیل این موضوع، رئیس‌جمهور طی حکمی علی ربیعی را به‌عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرد.»

در اولین واکنش، حسام‌الدین آشنا، رئیس پیشین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری پس از استعفا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «برنامه‌ی «کارنامه/آن‌سوی دولت» مطابق ضمیمه قرارداد با هدف ثبت تلاش‌ها، دستاوردها و تجارب وزرا و معاونین رئیس‌جمهور از طریق گفت‌وگوی صریح، دقیق و نظام‌مند طراحی و اجرا شده‌ است. ‏مقررشده‌ بود گزیده خروجی‌های تصویری و مکتوب برنامه در توافق با مصاحبه‌شوندگان و با اعمال ملاحظات ضروری، از طریق صداوسیما، نمایش خانگی، مطبوعات و کتاب در دسترس عموم قرار گیرد و نسخه قابل‌انتشار محدود آن نیز طبق استانداردهای مرسوم، آرشیو شود. برخی راهزنان حرفه‌ای با شبیخونی سیاسی، تلاش دارند تا ضرورت این اقدام تاریخی زیر سؤال برود و با سرقت و انتشار نابهنگام فایلی صوتی، موجب شده‌اند تا یک برنامه‌سازی آموزنده، روشمند و غیر محرمانه، مورد سوءاستفاده سیاسی و رسانه‌ای قرار گیرد و در قامت یک معضل سیاسی و امنیتی جلوه‌ کند.»

بعد از موضع‌گیری حسام‌الدین آشنا، شایعاتی درباره بازرسی از برخی دفاتر مقامات دولتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در پی این اتفاق روز 10 اردیبهشت‌ماه یک مقام آگاه در دفتر سخنگوی دولت به خبرگزاری ایرنا تأکید کرد: شایعات منتشرشده در فضای مجازی در خصوص بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی را به دلیل سرقت فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه کاملاً کذب و بی‌اساس دانست و تصریح کرد: این شایعات کذب در ادامه عملیات روانی گسترده رسانه‌های معاند پیرامون سرقت گفت‌وگوهای پروژه تاریخ شفاهی دولت است و هدفی جز تشویش مردم و اختلاف‌افکنی میان مسئولان نظام ندارد.

وی اظهار داشت: با دستور رئیس‌جمهوری مسئولیت پیگیری این پرونده با وزارت اطلاعات است و بدیهی است هرگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه با شفافیت تمام‌صورت خواهد گرفت.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه روز یکشنبه 11 اردیبهشت‌ماه در پستی اینستاگرامی نوشت: «یک‌هفته‌ای است که در پی پخش برداشت و تحلیل تلخ این دانشجوی روابط خارجی از یک برهه تاریخی— آن‌هم صرفاً برای انتقال صادقانه تجربیات به مسئولین آینده و بدون هیچ‌گونه قصدی برای انتشار وسیع و یا حتی محدود آن— احساسات پاک عاشقان شهید والامقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید و به‌خصوص شیر دخترش زینب خانم –که برایم همچون فرزندان خودم عزیز است — جریحه‌دار شده است. برخی هم تلاش کرده‌اند از این شرایط ناگوار وسیله‌ای برای برهم زدن همدلی میان آحاد مردم دلاور این مرزوبوم و یا ابزاری برای اهداف کوتاه سیاسی بسازند».

در ادامه این پست آمده است «لازم است تأکید کنم که عرایض بنده—که هیچ ادعایی جز صداقت بر قطعیت‌ آن ندارم—ذره‌ای از عظمت شهید سلیمانی و نقش بی‌بدیل او در بازآفرینی امنیت ایران، منطقه و جهان نمی‌کاهد. ولی اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتماً همچون گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم. نه برای اینکه مردم را محرم نمی‌دانم، بلکه ازآن‌جهت که در جهان به‌هم‌پیوسته کنونی که انتخاب مخاطب را ناممکن ساخته و در آشفته‌بازار سیاست، اغیار را محرم نمی‌شمارم».

رهبر انقلاب اسلامی روز یکشنبه 12 اردیبهشت‌ماه در سخنرانی که داشتند از اظهارات بعضی از مسئولان که در روزهای اخیر از رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی پخش شد و تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان و آمریکا بود، ابراز تعجب و تأسف کردند و گفتند: آمریکایی‌ها سال‌ها است که از نفوذ معنوی ایران در منطقه و عوامل آن یعنی نیروی قدس و شهید سلیمانی به‌شدت ناراحتند و اساساً سردار سلیمانی را به همین علت به شهادت رساندند، بنابراین نباید چیزی گفته شود که حرف آن‌ها را تأیید کند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه سیاست خارجی در همه جای دنیا در مجامع بالادستی تعیین می‌شود و نه در وزارت امور خارجه، افزودند: وزارت امور خارجه در تعیین سیاست‌ها مشارکت دارد اما تصمیم‌گیر نیست بلکه مجری است.

ایشان خاطرنشان کردند: در کشور ما نیز سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی با حضور مسئولان تعیین می‌شود و وزارت امور خارجه باید با شیوه‌های خود آن را اجرا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: نباید جوری حرف زد که از آن برداشت قبول نداشتن سیاست‌های کشور شود و دشمنان از آن مطالب شاد شوند.

محمدجواد ظریف در پست اینستاگرامی که پس از بیانات تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی منتشر شد نوشت: بیانات مشفقانه مقام معظم رهبری همچون همیشه برای من و همکارانم ختم کلام و نقطه پایانی برای بحث‌های کارشناسی است. به‌عنوان یک کارگزار و پژوهشگر روابط خارجی، همواره باور داشته‌ام برای قوام این مرزوبوم خدایی، سیاست خارجی باید موضوع وفاق و انسجام ملی باشد و از بالاترین سطح، مدیریت و هدایت شود و بر این اساس، پیروی از نظرات و تصمیمات رهبری ضرورتی غیرقابل‌انکار برای سیاست خارجی است.

 بسیار متأسفم که برخی نقطه نظرات شخصی که صرفاً برای انتقال صادقانه تجربیات و بدون قصدی برای انتشار بیان‌شده بود، دزدانه منتشر و به‌صورت گزینشی مورد بهره‌برداری و دستمایه خصومت ورزی بدخواهان کشور و مردم و انقلاب گردید و اسباب تکدر خاطر شریف مقام معظم رهبری را فراهم آورد.

 با گذشت یک هفته از جنجال انتشار فایل صوتی باید منتظر ماند و مشاهده کرد که نمایندگان مجلس چه واکنشی نشان خواهند داد. آیا این جنجال تمام شده یا اینکه آنها نیز در این باره قصد ورود و توضیح از وزیر امور خارجه را دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۱۱۱۰۰۹:۴۵:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
چرا تلاشی در جهت همسویی سیاستها نمیشود به جای کتمان واقعیت.
ناشناس۱۹۵۱۱۲۰۰۹:۴۸:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کاش آنهایی که برجام را تصمیم دولت می دانستند و می تاختند بیایند و عذرخواهی کنند البته همیشه یک بهانه دارند برای عدم عذرخواهی
ناشناس۱۹۵۱۱۷۶۱۰:۰۷:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کسی که در دفاع مقدس شرکت نداشته، حتی سربازی هم نرفته، هیچ درکی نسبت به میدان و مردان میدان ندارد.
ناشناس۱۹۵۱۲۵۵۱۰:۴۳:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
و بالعکس
ناشناس۱۹۵۱۷۵۸۱۳:۳۷:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
حسین شریعتمداری: ظریف متدین است. اما سرش کلاه رفته!
ناشناس۱۹۵۱۸۰۶۱۳:۵۸:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در زمان امضاء برجام آنرا فتح الفتوح و حاصل دیپلماسی میدانستن و به یکدیگر لقب امیرکبیر و مصدق می دادند حالا که برجام شکست خورده و تحریم ها تشدید شده میگن تصمیم نظام بود !!!
ناشناس۱۹۵۱۲۸۶۱۰:۵۵:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
وای به روزی که مولا فرمان جهادم دهد غربگرا و دیپلماسی نتواند جوابم دهد
ناشناس۱۹۵۱۳۰۴۱۱:۰۲:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
و کسی هم که فقط توی میدون بوده نمیدونه دیپلماسی یعنی چی
ناشناس۱۹۵۱۷۹۸۱۳:۵۵:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
باج دادن و تسلیم دیپلماسی نیست !
ناشناس۱۹۵۱۸۳۴۱۴:۰۸:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سردار سلیمانی فقط تو میدون نبوده...تو بودی یا ظریف ک پوتین رو راضی کردن ک ب سوریه کمک کنه؟؟؟شماها بودین ک جنازه های شهدای منا رو برگردوندین یا سردار دلها و امام خامنه ای عزیز
ناشناس۱۹۵۱۳۵۰۱۱:۱۵:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سیاست علم با پنبه سر بریدن است. نظامی گری علم با شمشیر سر بریدن است. کدام یک کم هزینه تر است؟
ناشناس۱۹۵۱۸۱۴۱۴:۰۱:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اگر به گفته اصلاح طلبان عمل می کردیم باید با داعش گفتگو می کردیم و قلب محور مقاومت را بتن می ریختیم و سوریه را دو دستی تحویل کدخدا می دادیم و شاهد تجزیه کشورهای منطقه می شدیم اما با مقاومت در میدان داعش را نابود کردیم و امنیت ملی مون را تقویت کردیم.
سلام دوستان۱۹۵۱۳۸۹۱۱:۳۲:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
مجری ، سیاستها را بد اجرا کرد شروط نظام و رهبری را رعایت نکرد لذا طرفهای غربی هم براحتی زدند زیر برجام. و وضعیت این شد که می بینیم عذرخواهی هم نمیکنند طلبکار هم هستند بیچاره ما مردم
مهدی۱۹۵۱۸۲۰۱۴:۰۳:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کاش یه نفر توضیح میداد با گنجاندن چه چیزی تو برجام میشد جلوی خروج ترامپ از اون رو گرفت ؟!!
حسین شریفی۱۹۵۱۷۵۲۱۳:۳۵:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
دقیقا فقط باید بگویم که شرمنده هستیم که به دولت بی تدبیر رای دادیم
ناشناس۱۹۵۱۲۳۰۱۰:۳۴:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
الان مسئولیت برجام با کی هست بالا دست یا پایین دست؟!!!
ناشناس۱۹۵۱۳۵۸۱۱:۱۸:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
۱۰۰ تا سکه رو از دیپلماسی بگیرید و بدید به میدان
ناشناس۱۹۵۱۵۲۲۱۲:۱۸:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
دست میدانه
ناشناس۱۹۵۱۸۱۷۱۴:۰۳:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
مسئولیت برجام با آنهایی هست که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!!!
ناشناس۱۹۵۱۵۶۳۱۲:۳۵:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
مقام معظم رهبري در بيانات قبلي خود به عبور تيم مذاكره كننده از برخي خطوط قرمز و عدم توجه به شروط ايشان اذعان فرموده اند
ناشناس۱۹۵۱۲۴۳۱۰:۳۹:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
باید محاکمه شوند که شرایط را رعایت نکردن
ناشناس۱۹۵۱۲۵۶۱۰:۴۳:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
این دولت سرکار نمی آمد اصلا برجامی شکل نمی گرفت
ناشناس۱۹۵۱۲۷۵۱۰:۴۹:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
وقتی دولت محبوبت محورمذاکره را از شورای امنیت می برد زیر نهاد وزارت خارجه که دیگر مانعی نباشد بهتر است سکوت کنید
ناشناس۱۹۵۱۶۱۵۱۲:۵۳:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سیاست را بالادست میگذاره، ولی اگر مجری خطا کرد و از خطوط قرمز عبور کرد، چه باید کرد؟ می بینید که از خط قرمز حاج قاسم هم عبور کردند و همچنان وزیرند و مجری.
بهنام۱۹۵۱۷۹۱۱۳:۵۴:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
برجام فقط کار دولت غربگراست. ان شاء الله که آلزایمر نداشته باسبد
ناشناس۱۹۵۱۸۳۵۱۴:۰۸:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
عمر سیاسی ظریف در اثر برخورد با غیرت مردم انقلابی به پایان رسید
ناشناس۱۹۵۱۹۴۹۱۴:۴۹:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
پس چرا به ظریف 100 سکه طلا دادند ؟!
ناشناس۱۹۵۲۳۱۴۱۷:۴۳:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
خود آقای روحانی گفته همه چیزش باخودشه
ناشناس۱۹۵۲۶۲۴۲۱:۱۸:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
درپاسخ‌‌ظریف‌به‌‌آقااثری‌ازپشیمانی ازطرزفکرنیست‌‌فقط‌ازبه‌زبان آوردن‌ونحوه‌انعکاس‌آن‌ابراز پشیمانی‌شده‌‌‌آیااین‌طرزفکر می‌تواندعظمتی‌راکه‌باخون هزاران‌شهیدبه‌دست‌آمده راحفظ‌کند
صبا۱۹۵۲۶۴۰۲۱:۲۸:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
به نظرم آقای ظریف مرد کار بلدی است.
ناشناس۱۹۵۲۸۷۱۲۳:۵۴:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
متاسفانه اینقدر درک امثال شما از سیاست خارجی در جهان کوچک است که از درک آن عاجزید. روحانی: تمام مسئولیت برجام با من است.
جلیل۱۹۵۳۰۱۲۰۱:۱۰:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۴
میبینم لشگر سایبری جهرمی کم نگذاشته
حسین۱۹۵۳۱۴۲۰۳:۱۴:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۱۴
آقای ظریف دیگه روش نمیشه اسم‌برجام بیاره
ناشناس۱۹۵۳۱۹۷۰۴:۳۷:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۱۴
چرا کسی نیست که از این اقا باز جویی کنه مردم تاکی چوب ندام کاری شما هارو باید بخورن اقای وزیر
ناشناس۱۹۵۱۱۳۲۰۹:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کدوم پایان ؟ تازه شروع شده . باید تحقیق کرد
ناشناس۱۹۵۱۲۰۸۱۰:۲۴:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
باید محتوی فایل صوتی مورد بررسی و ارزیابی مجامع کارشناسی قرار گیرد
ناشناس۱۹۵۱۴۹۳۱۲:۱۰:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
جواد دروغ نمیگوید
ناشناس۱۹۵۱۸۲۱۱۴:۰۴:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظریف در زمان امضاء برجام به دروغ میگفت که همه تحریمهای بانکی و پولی و مالی لغو می شوند اما هیچکدام لغو نشدند.
ناشناس۱۹۵۱۲۱۳۱۰:۲۷:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
بعضیا خیلی عجله دارن که هر چه سریعتر بحث فایل صوتی به فراموشی سپرده شود
ناشناس۱۹۵۱۱۳۳۰۹:۵۲:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
تیری که در رفت دیگر به شصت نیاید
ناشناس۱۹۵۱۲۳۶۱۰:۳۶:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یه عاقل یک سنگ میندازه ته چاه ، صد تا ناقص العقل هم نمیتونن اون سنگ رو در بیارن
ناشناس۱۹۵۱۱۳۵۰۹:۵۳:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
تاریخ حرفای زیادی داره برای حرفای ظریف
مهدی۱۹۵۱۱۳۸۰۹:۵۴:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سلام به نظر می رسید بعد از سخنان رهبری معظم انقلاب اسلامی اقای ظریف بایستی در کمتر از نیم ساعت استعفا دهد و برای ماههای باقیمانده شخص دیگری وزیر خارجه شود و نه اینکه دوباره با صحبتهای دوپهلوی ظریف روبرو شویم.
ناشناس۱۹۵۱۳۸۰۱۱:۲۸:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظریف باید محکمتر از قبل و مجددا در جهت خدمت به مردم کشورش به کارش ادامه دهد
ناشناس۱۹۵۱۸۲۷۱۴:۰۶:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظریف باید بدلیل تکرار حرفهای خصمانه دشمن و تشویش افکار عمومی محاکمه و مجازات بشود.
ناشناس۱۹۵۱۴۰۵۱۱:۴۰:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کسی که کارشو درست انجام داده که نباید استعفا بده
ناشناس۱۹۵۱۷۳۳۱۳:۲۶:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
محکم تر بیاد تا دوباره به کشور ضرر بزند همچون برجام و سعادت اباد
ناشناس۱۹۵۱۸۳۰۱۴:۰۶:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اگر کارش رو درست انجام داده بود تحریم ها 100 برابر بیشتر نمی شد.
ناشناس۱۹۵۱۱۳۹۰۹:۵۵:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ابعاد فایل صوتی باید ارزیابی و مورد بررسی قرار گیرد
ناشناس۱۹۵۱۱۴۴۰۹:۵۵:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
پایانی بر کار ظریف ظریف بازنشسته شد
ناشناس۱۹۵۱۳۷۰۱۱:۲۴:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یک نیروی کاربلد خانه نشین شد. ...
ناشناس۱۹۵۱۷۴۹۱۳:۳۴:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یک نیروی کار نابلد از سر مردم برداشته شد
ناشناس۱۹۵۱۱۵۱۰۹:۵۶:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
فایل صوتی را هرگز نمیتوان پاک کرد
ناشناس۱۹۵۱۱۵۵۰۹:۵۸:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در واقع با پایان یافتن این قضییه کمک شایانی به پایان دادن بحث برجام هم صورت گرفت تا روشن شود که برجام حاصل تصمیمات در مقامات بالا دستی بوده و مشکلات و نواقصش هم به آنان مربوط است نه مجریان
ناشناس۱۹۵۱۳۲۵۱۱:۰۶:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اتفاقا باید بررسی شود چرا آن گونه که تصمیم گرفته و شرط گذاشته شد اجرا نشد و مجری آن را طوری ناقص اجرا کرد که به ضرر کشور شد. کاش یک مناظره برگزار می شد. خود مجری گفت که بعضی خط قرمزها را نتوانستیم حفظ کنیم. مجری برای رسیدن به هر گونه توافق عجله کرد. اصلا از الان نگاه کنید ببینید مجری چه می کند برای #حرف قطعی که شامل سه مرحله است: لغو تمام تحریم ها - راستی آزمایی ما - بازگشت به تعهدات برجامی
مهران۱۹۵۱۳۳۳۱۱:۱۰:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
برجام حاصل تصمیمات مجریانی بود که حرف بالادستی ها رو گوش نکردن و خراب کردن رهبری نه شرط برای برجام گذاشت ظریف گوش کرد؟
ناشناس۱۹۵۱۳۳۶۱۱:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
شروط ۹ گانه رهبری رو مجری انجام برجام رعایت میکرد برجام چیز بدی نمیشد
ناشناس۱۹۵۱۸۰۹۱۳:۵۹:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
آخه مگه در یک میدان هر طرفی می تواند همان چیزی را که دلش می خواد حاکم کند . در میدان دیپلماسی این قدرت هست که تعیین کننده هست
ناشناس۱۹۵۱۳۹۱۱۱:۳۲:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
شورای عالی امنیت ملی مسئول سیاست گذاری هست
ناشناس۱۹۵۱۴۰۲۱۱:۳۹:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یعنی خداییش نمی‌دانستی اصل مذاکرات برجام مربوط به وزیر خارجه نیست؟ اگر نمی‌دانستی دیگر شماها چقدر پرت هستید در ضمن این دستگاه مجری است و باید دستورات را اجرا کند که موفق عمل نکرد
ناشناس۱۹۵۱۴۰۹۱۱:۴۱:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یک مجری می شود میدان که نتیجه آن همگان می بینند و یک مجری هم می شود دیپلماسی که همگان دیدن و لطفا فرار رو به جلو هم نکنید
ناشناس۱۹۵۱۴۲۹۱۱:۵۰:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
رهبر در ابتدا گفتند که ما به آمریکا و اروپا اعتمادی نداریم( این یعنی مخالفت با برجام) اما اگر آقایان می گویند که راه چاره این است بروید و مذاکره کنید و این یعنی رهبر فقط کارش رهبری است ولی اگر عده ای مانند زمان امام حسن اصرار به صلح دارند که نتیجه اش هم مشخص شد و تاریخ همیشه در حال تکراره است چون انسانها مدام تکرار می شوند پس به هیچ وجه گردن رهبری نیاندازید رهبری یک نفر است و یک رای دارد در مقابل صدها نفوذی و دو تابعیتی و کسانی که رهبر را دیکتاتور می خوانند و بعد هم ۹ شرط گذاشت که بروید و اینها شرط مذاکره است که باز هم این مذاکره کننده اصلا شروط رهبر را در نظر نگرفتند فردا شکست برجام را گردن رهبری نیاندازید ظریف همانطور که نظر خود را در مورد میدان و دیپلماسی گفته در مورد مذاکره هم نظر خودشان را تحمیل می کنند تا راهنماییهای رهبری بروید و برجام را اگر متنش را نمی دانید که البته خود تیم مذاکره کننده هم نمی دانست و امضا کرد از زبان نماینده تهران در گوگل سرچ کنید .رهبر گفت برجام برای کشور خسارت محض بوده
ناشناس۱۹۵۱۴۶۰۱۲:۰۰:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
بالادستی که خود دولت است و شورای امنیت ملی که باز خود دولت رئیس آن و بیشترین کرسی را هم دارد حال بماند که رهبری بنا به درخواست این ها برای توافق شروط می‌گذارد و این مجریان عمل نمی کنند
ناشناس۱۹۵۱۶۵۶۱۲:۵۹:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اتفاقا در اجرا مشکل داشته اون هم توسط کسی که فرق بین تعلیق و لغو رو نمیدونه و میاد تو مجلس به دروغ میگه تحریمها کلا برداشته شد
ناشناس۱۹۵۱۱۵۹۰۹:۵۹:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظریف اعتقادات قلبی اش رو گفته که بهش اعتقاد راسخ داشته
ناشناس۱۹۵۱۲۶۰۱۰:۴۴:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
دقیقا . هر چند الان بخواد حرفاشو رتوش کنه
ناشناس۱۹۵۱۱۹۶۱۰:۱۷:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
جواد الان دیگه نگران حقوق و مزایاشه نه نگران حرفاش
ناشناس۱۹۵۱۶۸۲۱۳:۰۶:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اخه کسیکه توی اون سطح از نظام یک کشور هست فکر حقوق مزایا نیست یکم مطالعه کن
ناشناس۱۹۵۱۲۰۱۱۰:۲۰:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
حمله به مواضع ظریف و فایل صوتی قطعا راهگشا نیست . باید کرسی های آزاد اندیشی در مورد این مطالب برگزار شود
ناشناس۱۹۵۱۶۸۵۱۳:۰۷:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
متاسفانه انقلاب با این زیاده رویهای عده ای ،دارد افرادشو از بین می بره،همان کاری که در مورد مرحوم هاشمی شدمگر چند نفر از اینگونه افراد داریم که اشراف کامل به سیاستهای دولتهای دیگر داشته باشند؟ وتلاش نمایند تا ارتباطی شرافتمندانه با دنیا داشته باشیم؟ تاالان که با این زیاده رویها وایجاد عداوت بادیگر کشورها حتی کشورهای اسلامی مشکلات زیادی را در داخل کشور می بینیم.بی اعتقادی جوانان زیاد شده ووضعیت اقتصادی همچنان رو به خرابی است
ناشناس۱۹۵۱۸۴۰۱۴:۰۹:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظریف باید پاسخگو باشد چرا حرفهای دشمن شادکن می زند و چرا حرفهای خصمانه دشمنان را تکرار می کند ؟!
ناشناس۱۹۵۱۲۰۳۱۰:۲۲:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
فایل صوتی نشان داد که چقدر مواضع مسئولان در جلوی میکروفن و دوربین با مواضع آنها در خفا فرق میکند
ناشناس۱۹۵۱۴۱۵۱۱:۴۴:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
حرف زبانی جلوی دوربین اعتقاد قلبی در خفا
ناشناس۱۹۵۱۲۲۳۱۰:۳۰:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
فایل صوتی به این راحتی ها به پایان نمیرسه .
ناشناس۱۹۵۱۲۲۷۱۰:۳۲:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
وزارت خارجه باید تحویل میدان شود
ناشناس۱۹۵۱۴۹۱۱۲:۰۹:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
... این فقط یک بازی انتخاباتیست
ناشناس۱۹۵۱۳۰۹۱۱:۰۳:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یکی از آنها که طی این هفت سال به برجام تاخته، ... بگوید که باتوجه به سخنان رهبری، برجام حاصل تصمیمات بالادستی بوده یا پایین دستی؟!
ناشناس۱۹۵۱۷۵۷۱۳:۳۷:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
این دولت نبود برجامی شکل نمی گرفت
ناشناس۱۹۵۱۳۱۱۱۱:۰۴:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
باید بدانند که پشت سرهرکسی نمیشه چیزی گفت اونم مرد میدان حاج قاسم ...
ناشناس۱۹۵۱۳۳۲۱۱:۱۰:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
مدیون خون شهداباشنندشهدابرای ناموس وطن وآرامش شهیدشدنندنه ریاست وکرسی نشینیسرداردلهامردکوچکی نبودمردمیدان وبی ادعاوهرگزپشت می ریاست ننشست فقط مدافع کشوربودچراتازنده بودکسی جرات این حرفهانداشت
مهران۱۹۵۱۳۴۴۱۱:۱۳:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
جالبه یه عده حرفای رهبری رو هم مصادره میکنند رهبری رسما گفت وزارت امورخارجه مجری است یعنی نباید خلاف دستورات عمل کند دقیقا مثل برجام که خلاف نه شرط رهبری عمل کرد دقیقا مثل همین مذاکرات الان که رهبری رسما گفتن باید تمام تحریم ها لغو بشه و ایران راستی ازمایی کنه اما بازهم ظریف و عراقچی بدون اینکه تحریم ها کامل لغو بشه و راستی ازمایی بشه میخوان قرارداد امضا کنند و جالب تر اینکه موقع سکه گرفتن های برجام بود همه کاره خودشون بودن موقع پز دادن بودن همه کاره خودشون بودن ، و مطلب اخر جالب اینکه همین ها میگفتن نظام نذاشت برجام به سرانجام برسه از طرف دیگر میگن تصمیم نظام بود یعنی سلطان تناقض هستند
محمود۱۹۵۱۳۵۴۱۱:۱۷:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سلام برای رفع ابهام و جلوگیری از سو استفاده رسانه های معاند فایل هفت ساعته و کامل را زودتر منتشر کنید تا تیرشان به سنگ بخورد
علی کریمی۱۹۵۱۳۹۹۱۱:۳۷:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
آقای لیلاز در ابتدای گفتگو زمان آن را 3 الی 4 ساعت اعلام می کند. اگر زمان گفتگو واقعا 7 ساعت بوده و کسانی خواسته اند با تقطیع صحبت های آقای دکتر ظریف ماهیت نظرات ایشان را وارونه جلوه دهند با پخش کل فایل صوتی می توان به راحتی نقشه آنها را خنثی کرد.
ناشناس۱۹۵۱۴۲۶۱۱:۵۰:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سخنان رهبری معظم انقلاب نشان داد که تایید و امضاء برجام هم نه در وزارتخانه بلکه در مدیریت کلان نظام صورت گرفته و این همه حجمه به دولت و دیپلماسی فقط جنبه جناحی داشته است.
ناشناس۱۹۵۱۷۴۷۱۳:۳۳:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
بعله وقتی اجرای مذاکرات از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خا گرجه می برند که به درخواست جناب روحانی بود! حال بماند که بلد هم نبودن حق و حقوق کشور را در مذاکرات بگیرند و رو به تخریب دیگران اوردن
ناشناس۱۹۵۱۷۹۴۱۳:۵۴:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
۹ تا شرط چی شد؟ یعنی واقعا نمی دانید که شورای عالی امنیت ملی که صرفا جهت اطلاعتون رئیسش روحانیه سیاست تعیین میکنه؟
ناشناس۱۹۵۱۴۳۳۱۱:۵۲:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
این فایل صوتی نفاق سردمداران برجامو نشان داد.برجامی که رهبری با نه شرط قبول کردند که تصویب بشه.اما بی توجه به این نه شرط کردند آنچه را نباید. این فایل صوتی نشان داد چقدر رهبری ازاین جماعت خون دل خوردند.اعنت برمنافق.
ناشناس۱۹۵۱۴۳۵۱۱:۵۳:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کجا تمام شد اینها تا زهرشون را نریزند و لکن ظریف نیستند تازه بازی شروع شده فکر کردی این میدان میدان فوتبال هست که دعوا می‌کنند آخر بازی آشتی
یک ایرانی۱۹۵۱۴۴۰۱۱:۵۴:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کسی و که خدا بالا میبره مثل شهید سلیمانی هیچ کس نمی تونه پایین بیاره هنوز شهید سلیمانی حریف می طلبه
نقی۱۹۵۱۴۴۴۱۱:۵۵:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
تصمیمات در بالا دست گرفته میشود ولی اجرا مهمه
ناشناس۱۹۵۱۴۸۲۱۲:۰۷:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
قبلا کسانی که میخواستند رییس جمهور شوند کارزار تبلیغاتی میگذاشتند و میگفتند ما این کارها را برای مردم انجام میدهیم حالا بر عکس شده کسی که برای کشور خدمات بسیار زیادی انجام داده و خودش را به آب و آتش زده برای مردمش دیگران خرابش میکنند تا رییس جمهور نشود...
سیدرضا۱۹۵۱۴۹۹۱۲:۱۱:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
با سلام واحترام با توجه به این نوار، منطقی تر است که بجای اینکه تمام حواس مان به دوستان یعنی آقای ظریف باشد،باید کمی هم حواس مان به روسیه باشد.تا دوباره در رفع تحریم ها کارشکنی نکند.
ناشناس۱۹۵۱۸۴۴۱۴:۱۰:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
امریکا و اروپا در رفع تحریم ها کارشکنی می کنند نه روسیه باید مراقب باشیم امریکا و اروپا دوباره سر ظریف و عراقچی کلاه گشاد دیگری نگذارند.
هادی۱۹۵۱۵۳۱۱۲:۲۲:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سلام ظریف مرد خوبیه. و دوست و همیار سردار سلیمانی من هرچی صدا و فیلمشو نگاه کردم ندیدم توهینی چیزی کنه . تعریف و تمجید میکرد از سردار دلها قضاوت....
ناشناس۱۹۵۱۷۴۰۱۳:۲۹:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
چون غرب پرست هستی و این آقا هم برای غرب کار می کند نمی توانی درست و غلط راتشخیص بدهی
ناشناس۱۹۵۱۵۷۰۱۲:۳۸:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اگر قدرت میدان و قدرت نظامی نباشد دیپلماسی معنا ندارد و دیپلماسی ترس و تمنای مذاکره از روی ضعف است مثلا فکر کنید یک کشور کوچک و ضعیف بخواهد در دیپلماسی کشوری مثل آمریکا را تهدید کند آیا کسی به این تهدید اهمیت می‌دهد ولی وقتی قدرت سخت و قدرت میدان باشد مثل ایران مقتدر که بخاطر جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی با قدرت سخت پایگاه آمریکایی عین الاسد را در عراق نابود کرد ولی آمریکای ابرقدرت جرات نکرد هیچگونه پاسخی بدهد چون می‌دانست اگر پاسخ دهد و تلافی کند مجددا ایران مقتدر چه بلایی بر سر تمام پایگاه های امریکا در کشورهای خودفروخته اطراف و چه بلایی بر سر ناوهای آمریکا در خلیج فارس می آورد و فهمید که نباید پاسخ دهد چون عواقب پاسخ بعدی ایران وحشتناک و غیرقابل پیش بینی بود دیپلماسی که بدون مولفه های قدرت ساز باشد پشیزی ارزش ندارد در هر کشور دیگری وزارت خارجه این کار را انجام می‌داد یا استعفا میداد و یا برکنارش می‌کردند ولی تازه طلبکار هم هست و هیچ معذرت خواهی هم نمی‌کند و حرفهایش در آن مصاحبه کذایی را هنوز هم حقیقت محض قلمداد می‌کند
ناصر۱۹۵۱۵۹۳۱۲:۴۶:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ساده کسی هست که فکر کنه مقامهای نظام بدون اطلاع و جدا از هم تصمیم میگیرن هر شخص چه رئیس جمهور یا وزیر یا هر منصب دیگه ای متصل به نطام و باز گو کننده سیاستهای کلی نظام هست وفقط مردم نامحرم هستند
نصیر.‌‌..۱۹۵۱۶۹۹۱۳:۱۱:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در جمهوری اسلامی آ زادی بیان همین هست که هرکس آزادانه عقاید خودش را بیان میکند. تا چه برداشتی کسی داشته باشد.....امید به اینکه نیت خیر و صلاح باشد.....
رضا۱۹۵۱۷۹۷۱۳:۵۵:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
آقای ظریف بابت زحماتی که برای ایران و ایرانی کشیدی از شما تشکر میکنیم و از بابت حرفهایی که در آن هیچ توهین و بی حرمتی به کسی نبود مجبور شدی عذر خواهی بکنی ما از شما معذرت میخواهیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین