تناقضات ظریف در یک فایل صوتی

سیاسی،   4000208091

پس از انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف بسیاری از مردم و کارشناسان، این مصاحبه را یک تحریف در تاریخ می‌دانند.

تناقضات ظریف در یک فایل صوتی

فارس نوشت: پس از انتشار فایل صوتی از مصاحبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با سعید لیلاز از اعضای نزدیک به دولت، بسیاری از مردم و کارشناسان روند این مصاحبه را یک تحریف در تاریخ می‌دانند و معتقدند در بخش‌های زیادی از سخنان وزیر خارجه تناقضات بسیاری با مستندات و حقایق تاریخی وجود دارد.

شاید بررسی فایلی سه ساعته از گفت‌وگویی ۷ ساعته زمان بر باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تناقضات بسیاری در این سخنان آقای ظریف وجود دارد.

تناقض ظریف در مورد انتقام عین الاسد

ظریف در بخشی از این مصاحبه مدعی شده که ۲ ساعت پس از حمله به عین الاسد مطلع شده است یعنی با احتساب زمان حدودی حمله این ساعت نزدیک به ۴ صبح می‌شود. این در حالی است که محمّدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه (صبح روز حمله) در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: تقریباً تمام کابینه از بامداد امروز از این اقدام خبر داشتند و همگی آمادگی لازم را برای اقدام خطای آمریکایی‌ها دارند.

شروط ۹ گانه رهبری در برجام بازی رسانه‌ای وزیر خارجه

در بخش دیگری از این مصاحبه ظریف در مورد اینکه آیا شروط ۹ گانه رهبر انقلاب در برجام را انجام ادید، یا خیر؟ می‌گوید: بنده به ضرس قاطع می‌گویم تمام شروط را انجام دادیم. 

حتی وزیر خارجه به این هم اکتفا نمی‌کند و در ادامه درباره شروط ۹ گانه رهبر تاکید می کند که حتی بهتر از آنکه رهبر انقلاب تعیین کردند!

با مراجعه به سخنان رهبر انقلاب و آنچه حاصل از برجام در سفره مردم نمود پیدا کرد مشاهده می‌کنیم این اظهارات وزیر امورخارجه قابل تأمل می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد گذار ظریف در مذاکرات از شروط ۹ گانه رهبری که به خطوط قرمز نظام معروف شد، در اجتماع مردمی در مشهد مقدس و در سال ۹۵ می‌فرمایند: «وزیر محترم امور خارجه به من گفت ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم.

تکذیب اظهارات ظریف توسط کری

در بخش دیگری از اظهارات جواد ظریف در برنامه‌ گفت‌وگویی به نام «آن‌ سوی دولت» با موضوع گزارش و روایت خدمات و اقدامات و چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مصاحبه هایی را با وزیران و معاونان رییس جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌گوید:« آیا باید آمریکایی‌ها (کری) به من بگویند ۲۰۰ بار اسرائیل در سوریه با ایران حمله کرده است؟». 

علی‌رغم آنکه وزیر خارجه ایران در یک فایل صوتی تأکید کرده بود که وزیر خارجه دولت اوباما، وی را در جریان حملات مخفیانه رژیم صهیونیستی به منافع ایران در سوریه قرار داده، «جان کری»، این اظهارات را رد کرد.

کری در یک پیام توییتری که عصر روز گذشته (دوشنبه) منتشر کرد، با رد اظهارات ظریف گفت: «می‌توانم به شما بگویم که این روایت و این اتهامات بی چون و چرا نادرست است. هرگز چنین چیزی رخ نداده است چه در زمانی‌که من وزیر خارجه بودم یا پس از آن».

هر چند در این بین، نگاه معتمدانه‌ای به کری وجود ندارد اما رویه وزرای خارجه آمریکا در تاریخ سیاسی این کشور نیز نشان می‌دهد سخنان ظریف تهی از یک رویکرد تاریخ محور است زیرا وزیر خارجه ایران نمی‌تواند برای این ادعای خود نمونه دومی در تاریخ پیدا کند که وزیر خارجه آمریکا به همتای خود چنین دیتای ضد اسرائیلی بدهد. 

ادعا در مورد گزینه پست وزارت خارجه قالیباف 

وزیر خارجه در بخشی از این گفت‌وگو مدعی شد که در تابستان ۹۱ آقای قالیباف دو نفر نماینده فرستاد و از من برای پست وزارت خارجه دعوت کرد. ادعایی که از سوی سید محمود رضوی، مشاور فرهنگی رئیس مجلس تکذیب می‌شود. او در صفحه توییتر خود و در پاسخ به ادعای ظریف در فایل صوتی جنجالی نوشته است: «در سال ۹۲ در ستاد دکتر قالیباف بودم، هیچ پیشنهادی از سمت آقای قالیباف برای دعوت آقای ظریف به حضور در کارگروه بین الملل ستاد یا وزارت خارجه صورت نگرفت. ما اصلا در تابستان ستادی نداشتیم و اصولا معتقدیم ایشان در اداره وزارت خارجه دچار ضعف های جدی هستند.»

درباره این بخش از سخنان ظریف هم می‌توان گفت اصلا در سال ۹۱ و ۹۲ سنخیت لازم میان ظریف و قالیباف نبوده است. اگر ظریف سال ۹۶ را مثال می‌زد شاید برای مخاطبان سخنش قابل باور بود اما سال ۹۲ روابطی بین قالیباف و ظریف نبوده است که به وسطه آن پیشنهاد وزارت به ظریف شود. 

این مصاحبه فارغ از خط نفوذی که توانست فایل صوتی‌اش از اینترنشنال سعودی و بی بی سی بریتانیایی سر در آرد دارای ابعاد گوناگونی است. نگاشته فوق نمونه کوچکی از تناقض‌گویی‌های تاریخی ظریف با خود و با مستندات است که به مرور در زمین تاریخ زوایای پنهان آن برای همگان مشخص خواهد شد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین