ششمین محموله واکسن روسی به ایران ارسال شد

سلامت،   4000202118

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد که ششمین محموله واکسن روسی به میزان ۱۰۰ هزار دوز امروز (پنجشنبه) به ایران ارسال شد.

به گزارش `پنج شنبه ایرنا، جلالی گفت: ششمین محموله «اسپوتنیک وی» که از سوی صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه به سفارت ایران در مسکو تحویل شده بود از طریق شرکت هواپیمایی ماهان به تهران ارسال شد.

با احتساب این تعداد واکسن تاکنون ۶۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی به ایران تحویل داده شده است.

وی در باره ارسال دوزهای باقیمانده قرارداد فعلی برای دو میلیون دوز گفت: با صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه همواره در تماس هستیم که هر چه سریعتر بقیه به ایران ارسال شود.

جلالی با بیان اینکه ظرفیت تولید واکسن در روسیه محدود هست، خاطرنشان کرد: امید دولت روسیه این هست که با تولید مشترک در کشورهای مختلف بتواند تعهدات خود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: روسیه تعهد بسیاری  زیادی برای تهیه حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دوز واکسن به کشورهای مختلف دارد و چون ظرفیت تولید محدود است از اینرو امیددارد با تولید مشترک بتوانند تعهدات خود را به سرانجام برساند.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در باره خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن که قرارداد آن با روسیه امضا و نهایی شده است، خاطر نشان کرد، بر اساس قرارداد این میزان دوز واکسن را که برای واکسیناسیون کامل ۳۰ میلیون نفر کافی است  طی خرداد تا آذر ماه امسال تحویل خواهند داد.

وی با بیان اینکه برخی این سوال را می پرسند چرا کل واکسن ها بر اساس قرارداد یک جا تحویل گرفته نمی شود ، تصریح کرد: در ایران یک تصور غلط وجود دارد که واکسن در روسیه در حجم گسترده ای تولید می شود، اما اینطور نیست و امید دولت روسیه این هست که برای حجم گسترده با تولید مشترک در دیگر کشورها به تعهدات خود در قبال تحویل واکسن «اسپوتنیک وی «عمل کند.

جلالی اظهار داشت : در مورد ایران نیز از ابتدا تاکید روسیه روی تولید مشترک بود که با پیگیری های انجام شده، دو شرکت ما تا الان موفق شده اند با طرف روسی کار کنند و خوشبختانه سلولهای تولید واکسن به این شرکتها تحویل داده شدو آنها هم این سلولها را در شرکت های واکسن سازی خود کشت کرده اند که امیدواریم بزودی جواب دهد.

وی گفت : سفارت جمهوری اسلامی فراخوان می دهد که به جای هجوم آوردن برای خرید واکسن در بازاری که این محصول در حال حاضر ظرفیت کافی برای تولید را ندارد، شرکت هایی که ظرفیت واکسن سازی دارند  به ما معرفی شود تا  اقدامات لازم برای مرتبط کردن آنها با طرف روسی که از تولید مشترک استقبال می کنند، فراهم کنیم.

کریل دیمیتروف» رئیس «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» هفته گذشته اعلام کرده بود که تولید واکسن «اسپوتنیک وی» برای واکسیناسیون علیه کرونا به زودی در ایران آغاز می‌شود.

«صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» (RDIF) توافق نامه های زیادی را برای تولید واکسن در ۲۰ سایت در بیش از ۱۰ کشور از جمله ایران، هند، برزیل، کره جنوبی، چین، صربستان، ایتالیا، بلاروس و قزاقستان امضا کرده است.

دیمیتروف با بیان اینکه تولید واکسن در خارج از روسیه آغاز شده است، تصریح کرد: توافق های انجام شده این صندوق و شرکت های داروسازی برجسته تولید واکسن،  واکسیناسیون را برای ۷۰۰ میلیون نفر امکان پذیر می کند.

واکسن روسی اسپوتنیک وی در ۶۰ کشور جهان ثبت شده است که جمعیت کلی آنها سه میلیارد نفر برآورد می شود. بیش از ۳۰ کشور در حال حاضر واکسیناسیون گسترده را با این واکسن آغاز کرده اند.

محققان موسسه سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه و مؤسسه تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گامالیا،  هفته جاری (۳۰ فروردین)  اعلام کردند یافته‌های جدید از مطالعه واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بر روی سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نفر نشان می‌دهد که اثربخشی این واکسن کرونا ۹۷.۶ درصد است.

تحقیقاتی که قبلا در مجله علمی لنست منتشر شده بود نشان می‌داد که اثربخشی واکسن روسی ۹۱.۶ درصد است، اما تحقیقات جدید از سه میلیون و هشت هزار نفری که هر دو دوز واکسن «اسپوتنیک وی» را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد این رقم ۹۷.۶ درصد است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین