بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است

سلامت،   4000202069

رئیس بخش آی‌سی‌یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد با اشاره به اینکه درحال حاضر بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است، گفت: ما دنبال نوع واکسن حتی براساس نوع پلتفرم و نوع کارخانه نیستیم. بهترین راه برای رسیدن به ایمنی دسته جمعی و ایمنی جامعه این است که واکسن هرچه بیشتر در اختیار آحاد مردم قرار بگیرد.

علیرضا صداقت در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم این روزها شاهد پیک چهارم کرونا در کشور هستیم و باز هم طبق روال سه پیک گذشته مهمترین علت این پیک عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ساده‌انگاری در ادامه محدودیت‌ها است.

وی افزود: یکی از عواملی که به شدت در گسترش این اپیدمی در این روزها موثر بوده این است که مردم و مسئولین توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند. مردم از رعایت سیستم قرنطینه و ایزولاسیون و پروتکل‌ها در این ۱۴ ماه و از کسب و کاری که روی زمین مانده است، خسته شده‌اند و از این شرایط شاکی هستند. زمانی که پای صحبت مسئولین می‌نشینیم آنها نیز از نچرخیدن چرخ اقتصاد و مشکلات و محدودیت‌هایی که در زمینه امنیتی و اقتصادی دارند، صحبت می‌کنند. البته که هردو گروه نیز درست می‌گویند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به نظر می‌رسد ما به یک وحدت ملی نیازداریم، چیزی که می‌تواند ما را از این وضعیت نجات دهد این است که هم دولت و هم مردم مسئولیت و وظایف خود را به صورت کامل انجام دهند. اینکه مشکلات اقتصادی، سیاسی و... داریم دلیل نمی‌شود که سیاست‌های بازدارنده‌ای که توسط نهادهای اجرایی بایستی انجام بگیرد، سست شود و این به معنای اجازه دادن به مردم برای عدول و تعدی از پروتکل‌های بهداشتی است. از طرف دیگر مردم نیز فقط با این بهانه ساده که ما ۱۴ ماه خانه‌نشین شده‌ایم و از این وضعیت خسته شده‌ایم، نباید پروتکل‌ها را کنار بگذارند.

وی افزود: نتیجه قرار گرفتن این دو عامل روبه‌روی هم، باز بودن بی‌رویه و بدون نظارت همه اماکن در نوروز۱۴۰۰، باز بودن سفر به کشورهای خارجی  و کشورهای همسایه و سفرهای داخلی، برگزاری مراسم و مهمانی‌های عید و... بود که نتایج این وضعیت را در بیماران بدحال‌مان هرروزه در آی‌سی‌یو مشاهده کنیم و می‌بینیم که آمار مرگ ومیر و ابتلا هرروزه درحال افزایش است.

صداقت در خصوص واکسیناسیون عمومی گفت: امیدواریم با سیاست‌های اقتصادی که دولت اتخاذ می‌کند، شاهد واکسیناسیون در سطح گسترده باشیم و همینطور با همت مردم این سیاه نمایی‌ها در شبکه‌های مختلف مجازی که کدام واکسن بهتر از دیگری است کنار گذاشته شود، تمام واکسن‌هایی که در دنیا درهر پلتفرمی عرضه می‌شوند، تمام فازهای بالینی را سپری کرده‌اند و این قابلیت را دارند تا در اختیار عموم قرار بگیرند. انشاالله با وحدت عمومی که بین مسئولین و مردم صورت می‌گیرد بتوانیم شاهد شرایط خوبی در آینده باشیم.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه افزود: این روزها در شرایط خیز چهارم ویروس کرونا، صحبت از جهش‌های متعدد این ویروس از انواع کرونای انگلیسی، آفریقایی، آمریکای لاتین، کالیفرنیایی و... است. درصد بسیاری از خیز چهارم کرونا به وایرال شدن ویروس جهش یافته مربوط می‌شود. قطعا مهمترین راهی که می‌توان مسیر زادوولد ویروس را کم کرد، انجام واکسیناسیون عمومی است.

وی تصریح کرد: بحث ایمنی گله‌ای که یکی از افراد معتبر در سازمان جهانی بهداشت مطرح کرده بود، این روزها زیاد طرفدار ندارد. ایمنی گله‌ای بیان می‌کند که بگذاریم عموم جامعه مبتلا شوند؛ به همین دلیل واکسن‌های زیادی در یک سال  گذشته به منصه ظهور رسیدند. برای تهیه این واکسن‌ها از تکنولوژی‌های مختلف قدیمی و به‌روز استفاده شده است. در کشور ما واکسن‌های موجود بر اساس پلتفرم وکتور است که معروفترین آن واکسن ویروس کرونای روسی یا اسپوتنیک وی است که بیشتر از بقیه و زودهنگام‌تر از بقیه وارد کشور شده است.

رئیس بخش آی‌سی‌یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد با بیان اینکه صحبت‌های زیادی علیه  واکسن آسترازنکا است، گفت: هنوز عمر زیادی از واکسن‌ها نگذشته که بتوانیم تمام موارد آن را مورد بررسی قرار دهیم و عارضه آنها را شناسایی کنیم و بگوییم عارضه‌ای که واکسن آسترازنکا دارد، واکسن اسپوتنیک ندارد و به همین دلیل اسپوتنیک بهتر است. اطلاعات به مرور جمع خواهند شد و اطلاعات نهایی مربوط  به هر واکسن بایستی در روزها و ماه‌ها و حتی طی سال آینده مورد بررسی قرار گیرد.

صداقت تصریح کرد: تا این لحظه گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از واکسن آسترازنکا داشته‌ایم. این گزارش‌ها شامل حوادث ترومبوز عروقی و کاهش پلاکت‌های درگردش خون بوده است، ولی با توجه به میزان عوارض گزارش شده در تمام کشورهای دنیا، این موارد درصد بسیار محدود و خیلی کمی را تشکیل می‌دهند و به عنوان عارضه شایعی به نظر نمی‌رسد.

وی ضمن بیان اینکه درحال حاضر بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است، گفت: ما دنبال نوع واکسن حتی براساس نوع پلتفرم و نوع کارخانه نیستیم. بهترین راه برای رسیدن به ایمنی دسته جمعی و ایمنی جامعه این است که واکسن هرچه بیشتر در اختیار آحاد مردم قرار بگیرد. امیدوار هستیم به زودی واکسن‌های تولید داخل نیز مراحل نهایی را طی کنند؛ زیرا برای رسیدن به واکسیناسیون جامعه در سطح وسیع  نیاز به واکسن‌های داخلی داریم.

صداقت در انتها با بیان اینکه همچنان تا واکسیناسیون عمومی فاصله داریم گفت: بایستی در شرایط فعلی برای عبور از پیک چهارم کرونا آموزش‌ها به صورت کامل به مردم برسد و از جانب مردم نیز اجرا بشود، قرنطینه کردن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بایستی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین