مشكلي بزرگتر از تحريم براي ايران 

محمد پارسا نجفی ،   4000201129 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشكلي بزرگتر از تحريم براي ايران 

صد روز دیگر، مقامات دولتی در حالی زمام امور را به دیگران می دهند که در هشت سال گذشته به راستی کارهای خوب نکرده بسیاری را پشت سر نهاده اند و کارنامه ای سراسر چرا از خود به یادگار گذاشته اند.  آنها در دوران قدرت خود هم پول را دادند، هم شلاق و پیاز را يكجا خوردند. محصول امتيازهايي كه آنها طي مذاكرات دو دهه اخير به غرب دادند دقيقا هيچ شد.  به گونه اي بر طبل مذاكره مي كوبند كه گويي امريكا در ازاي امتيازات بيشتر از تحريم ايران دست برمي دارد اما بایدن که اميد اصلاح طلبان بود نشان داد كه بر راه ترامپ استوار است و هرگز از موضع فشار بر ایران خارج نمي شود.                   

چرا مذکرات ایران و غرب هميشه بی نتیجه بوده و چرا تهران در عمل باید امتیاز بدهد اما غرب بر روی کاغذ؟ این پرسش، ما را به سوال مهمتری رهنمون می شود؛ چگونه توقع داریم از مذاکره با غرب، فرجی حاصل شود زمانی که برخی از مسئولان ارشد دولت ما، فرزنداني در امريكا و انگليس دارند؟ 

 به راستی هزار راه نرفته در پیش پای دولت گذشته و حاضر قرار داشته و دارد که هرگز نخواستند آن را جایگزین رویای شیرین روابط با غرب کنند. چه اکنون چه در دولت اصلاحات و چه در دولت سازندگی. یکی از دلایل این امر این است که جریان غربگرا همواره امريكا را محور جهان مي داند و گویی از تغييراتي كه در مسائل بين الملل رخ داده انگار كه بي اطلاع است.    

تمنای غرب در دنيای رو به شرق

سالهاست كه جهان اقتصاد به سمت شرق رويكرد كرده و حتي ايالات متحده نيز با چين قرارداد توسعه راهبردي اقتصادي امضا كرده حال آنكه غرب گرایان سالهاست در رویای وصال به غرب کشور را می سوزانند و بر این خطاي بزرگ نيز مي بالند.  ایران گزینه های دیگری غیر از مذاکره با امریکا برای برطرف کردن آثار تحریم های بانکی در اختیار داشت ولي  جريان غربگرا چه در حاكميت چه در بخش خصوصي، از این همه مزیت به عمد غفلت کرد؛

1- روابط با چین و استفاده از کیپس (CIPS) به جای سامانه سوئیفت امریکایی.

2- روابط هزار میلیارد دلاری با همسایگان که صد البته با فعال کردن محور مقاومت اقتصادی و تاکید بر تجارت  ترجیحی امکانپذیر بود. 

3-  بهره مند کردن کشور از عواید راهگذر شمال جنوب همچنین شرق به غرب که چند برابر درآمد نفتی ارزآور است.

4- استفاده از فرصت صادرات به اوراسیا که سالانه 248 میلیارد دلاری واردات دارد، با وجود همکاری طرف روسی.

5-    استفاده از فرصت های منطقه امریکای لاتین به ویژه کشورهای تحت تحریم امریکا به ویژه با توجه به گران بودن دلار و ارزان بودن تولید در ایران. 

6-    مهم تر از همه تکیه بر توان تولید داخل و مدیریت بهینه آن برای حل مشکلات به جای توجه به واردات و بازی با ارز چند نرخی. 

چه دیرهنگام دولت ایران دريافت كه اقتصاد چين وجود دارد گویی دو دهه از شرایط روز جهان غافل بوده است. دیپلماسی اقتصادی در میان همسایگان و نیز فرصت صادرات به اوراسیا هر یک به تنهایی می توانستند درآمدی چند برابر صادرات سابق نفت برای ایران عایدی به همراه آورند. 

 ایران به جای مذاکرات بی ارزش و همیشه بی نتیجه با غرب باید بر استفاده از قدرت منطقه اي خود تاكيد مي ورزيد و به موازات آن تلاش مي كرد تا از ظرفيت هاي داخلي براي رونق بخشي به اقتصاد توليدمحور صادرات گرا استفاده كند.

به یاد آوریم که دولت سعودی برای تکمیل تحریم ایران با تولید نفت مازاد بر نیاز جهان موجب کاهش قیمت این کالا شد و مشتریان ایران را با نفت ارزانتر خود، تصاحب کرد و از طرف دیگر همین دولت همواره خط قرمز آمریکا بوده است پس اعمال فشار غیر مستقیم بر نقاط متعدد آسیب پذیر آل سعود قطعا برگ برنده ای برای ما در مقابل امریکا خواهد بود و بازار جهانی نفت را نیز متحول خواهد کرد. اصلاح طلبان با این هم مخالفت مي كنند و به دلیلی که هرگز نمی گویند خواهان روابط با دولت خونريز سعودي هستند.

بعد از انتخابات 1400 چه خواهد شد

اگر همه مولفه ها مانند سابق باشد همان نتیجه گذشته حاصل می شود چه بسا سهمگین تر و خطرناکتر از قبل. تنها زمانی می توان به تغییر اساسی و راهبردی در اقتصاد و سیاست خارجی ایران امید داشت که دستکم مسئولانی زمام امور دست گیرند که به واقع فرزندي در گرو غرب نداشته باشند. 

هر تحليلگري مي داند، وقتی يك طرف حاضر به پرداخت امتياز است طرف مقابل درمي يابد كه فشار موثر بوده و خواهان امتيازات بيشتري مي شود. حد نهايت امتيازي كه امريكا و انگليس از ايران مي خواهند فقط نابودي جمهوري اسلامي نيست بلكه تبديل شدن ايران به نمونه افغانستان، سومالي، يوگسلاوي و ليبي است. 

به راستی نياز ايران نه ذلت مقابل آمريكا بلكه رويكرد به عدالت اقتصادي و توزيع فرصت ها و امكانات كشور براي همه مردم است. تنها هنگامی شرايط تغيير مي كند كه جامعه به دنبال عدالت باشد و دولت در سياست خارجي برای بهره مندی ایران از فرصت هایی که در آن مزیت اقتصادی دارد تلاش کند.

سياست خارجي و روابط بین الملل، به راستي علم واقعيت هاست نه خيال پردازی و رویا سازی. اگر مردم سالاری بر ایران رواست به راستی مردم را چه نیازی به مسئولانی که دل در گرو غیر ایران سپرده اند. 

دیدگاه کاربران

آشنا۱۹۳۳۴۶۴۱۶:۴۸:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲
چقدر ما حرف میزنیم، تکراری و ... همش تحلیل های گذشته نگر ... ادعای ما خوبیم ما میفهمیم ما ما ... بقیه بدند بقیه نمیفهمند و ...
ناشناس۱۹۳۳۵۴۴۱۷:۳۹:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۲
اقای نویسنده : اگر همه مولفه ها مانند سابق باشد همان نتیجه گذشته حاصل می شود چه بسا سهمگین تر و خطرناکتر از قبل. تنها زمانی می توان به تغییر اساسی و راهبردی در اقتصاد و سیاست خارجی ایران امید داشت که دستکم مسئولانی زمام امور دست گیرند که به واقع واقعیت دنیای امروز را بشناسند و بدانند که حتی چین و روسیه هم حاضر نیستند به دام تقابل و اروزی نابودی طرف مقابل و در نتیجه تحریم و دشمنی بروند. فرض کنید اقای جلیلی رئیس جمهور شود و اصلا ایران مانند کره شمالی صاحب هزاران موشک و بمب هم شود. ایا کره شمالی با این همه موشک و بمب توانست حتی یکی از تحریمها را بردارد؟ ایا شوروی با هزاران موشک و بمب توانست وضع اقتصاد خود را سرو سامان دهد؟
ناشناس۱۹۳۳۵۴۹۱۷:۴۰:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۲
فرض کنید ضد امریکایی ترین و ضد غربی ترین افراد در کشور رئیس جمهور شوند ( هر چند تا به حال در عمل هم تقریبا همین بوده) و اصلا ایران مانند کره شمالی صاحب هزاران موشک و بمب هم شود. ایا کره شمالی با این همه موشک و بمب توانست حتی یکی از تحریمها را بردارد؟ ایا شوروی با هزاران موشک و بمب توانست وضع اقتصاد خود را سرو سامان دهد؟
ناشناس۱۹۳۳۵۸۷۱۸:۱۰:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۲
نویسنده در لفافه می گوید هرچه سرمان امده از نفوذیهای غرب زده است که فرزندانشان در گروگان کشورهای غربی هستند... بیراه هم نمیگوید وقتی سرنوشت کشور در دست چنین ادمهایی است انها جز خدمت به اربابشان کار دیگری نمیکنند
ناشناس۱۹۳۳۷۰۰۲۰:۰۱:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۲
قطعا مدیران بی کفایت از آمریکا و تحریم خسارت بار ترند داریم میبینیم
ناشناس۱۹۳۳۷۴۸۲۱:۰۹:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲
کسی نگفته تو خوبی
ناشناس۱۹۳۳۸۲۵۲۲:۵۹:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۲
به جای هوچی گری، مطلب رو نقد کن
ناشناس۱۹۳۳۸۵۸۰۰:۰۰:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۳
شما با رشد تبادل تجاری و صادرات به همسایگان مخالفی عزیزم؟ راه مذاکره با امریکا به نتیجه ای رسید یا تحریم ها بیشتر شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۳۳۸۹۹۰۰:۴۵:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۳
کمیته های مجازات مردمی برای مفسدان اشرافی باید راه اندازی شود
افغان۱۹۳۳۹۱۸۰۱:۳۵:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۳
کاش نویسنده ذره ای درمورد افغانستان مطالعه داشت تا این نگاه از بالا به پایینش اصلاح شود. البته اگر منافع بگذارند!!
ناشناس۱۹۳۳۴۶۷۱۶:۵۱:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۲
چرخش ایران به سوی چین کمونیست چیزی جز ضرر و خانمانسوزی در بر نهواهد داشت.
شهاب۱۹۳۳۵۲۲۱۷:۳۰:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲
از آن همه مطلب فقط چین توجهت رو جلب کرد؟؟مطلب علمی و کاربردی بود ،جواب منطقی داری بفرما
ناشناس۱۹۳۳۵۵۳۱۷:۴۴:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۲
بدتر از تحریم دولت اشرافی است که باید در پایان محاکمه و مال و اموال بسیار اضافه خود و افراد در سایه را پس دهد
ناشناس۱۹۳۳۵۵۸۱۷:۴۶:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۲
یک چیزی که خیلی عجیبه اینه که غرب هر بلایی به سرمون بیاره باز یک عده هستند که عاشق و هواخواهش هستند آخه عزیز دنیا مگه فقط غرب هست و تا کی باید منتظر معجزه ای از طرف غرب باشیم؟
ناشناس۱۹۳۳۸۷۰۰۰:۱۶:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۳
از نظر قرآن کمونیستها کافر محسوب نمی شوند ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۳۳۹۰۱۰۰:۴۷:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۳
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن ثروت های حرام و نامشروع و ثروت های باد اورده ناشی از تلاطمات اقتصادی می باشد
ناشناس۱۹۳۳۹۰۵۰۰:۵۲:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۳
این نظر پوچ غربگدایان وآن ور آبی هاست .غربگدایان جز تحریم وجنایت از آمریکا چه دیدند حالا از قرارداد با چین ایراد میگیرند؟ هنوز 6ماه از پیمان باچین نگذشته که این هم شیون راه انداختید.
محمد۱۹۳۳۹۳۰۰۲:۱۱:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۳
ما جریان غربگرا در ایران نداریم ما جریان غرب پرست در ایران داریم ... خیلی تفاوت هست به نظرم
محمد۱۹۳۳۹۳۳۰۲:۱۵:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۳
غربگرایی یعنی گرایش به غرب برای حل مشکلات و اعتقاد به برقراری روابط با غرب برای پیشرفت اما جریانی که در بطن جامعه هست غرب گرا نیست غرب پرست هست یعنی سبک زندگی، نوع لباس پوشیدن، نوع ازدواج تا مواد خوراکی خود را بر اساس شیوه های زندگی غربی تعیین می کند... این فراتر از گرایش به غرب است !
ناشناس۱۹۳۳۹۵۹۰۴:۳۳:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۳
جالبه چین پولهای ایرانو بخاطر تحریم امریکا بلاک کرده .. نه تنها چین بلکه هیچ کشوری هیچ وقت روابطش با امریکا رو فدای ایران نمیکنه
ناشناس۱۹۳۳۹۶۴۰۵:۱۳:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۳
خداقوت بر آلبانی نشین ها
ناشناس۱۹۳۳۹۷۹۰۵:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۳
مطمئن باش اگر ارزش هر یک دلار به یک میلیون تومن هم برسه باز اینها در شیپور پیروزی میدمن! کما اینکه تا الان اینکار رو کردن
ناشناس۱۹۳۴۶۶۰۲۰:۲۶:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۳
بدبختی که فقط گوش به فرمان رسانه های غربی است و منافع ملی سرش نمی شود
ناشناس۱۹۳۳۴۷۱۱۶:۵۴:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۲
بعضی‌ها میگن چین با این اقتصاد درحال رشد باز هم با آمریکا مذاکره می‌کنه پس چرا ما مذاکره نکنیم!؟ در جواب این دوستان اگه مثل خودشون استدلال کنیم باید بگیم آمریکا که قدرت اول اقتصادی دنیاست و به قول بعضی‌ها کدخداست هم مبادلات تجاری زیادی با چین داره و قراردادهای زیادی بسته چرا ما با چین قرارداد نبندیم!؟
ناشناس۱۹۳۳۵۶۷۱۷:۵۶:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۲
الان این حرفت کجا رو آباد میکنه؟
ناشناس۱۹۳۴۴۳۸۱۵:۰۳:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۳
قرار نیست جایی رو آباد کنه! قراره استدلال ضعیف بعضی‌ها رو خراب کنه!
ناشناس۱۹۳۳۵۸۱۱۸:۰۴:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲
قرارداد ببندیم ولی به شرطی که بر اساس منافع ملی باشه.
ناشناس۱۹۳۳۶۵۳۱۹:۰۰:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۲
باشه برو ببنید خودت میگی امریکا کالا میده به امریکا شما جز نفت چی داری به چین بدی؟
ناشناس۱۹۳۳۷۷۹۲۱:۴۹:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۲
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن ثروت های حرام و نامشروع و ثروت های باد آورده ناشی از تلاطمات اقتصادی
ناشناس۱۹۳۳۷۸۳۲۱:۵۳:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۲
بله ولی همین آمریکا و خیلی کشورهای دیگه به جز چین با کشورهای دیگه دنیا هم ارتباط تجاری واقتصادی دارن اما ما چی ؟ هیچ کشوری با ما تجارت نمی کنه به غیر از چین ومطمئنا چین هم در ازای این لطف توقعات خارج از عرف بین الملل از ما داره!!
ناشناس۱۹۳۳۹۴۳۰۲:۴۹:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۳
آمریکا ازموضع قدرت یا حداقل برابر با چین قرارداد می بندد آیا در مورد ما هم ، همین طور است ؟!
ناشناس۱۹۳۴۴۴۲۱۵:۰۵:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۳
چین هم از موضع قدرت با آمریکا مذاکره می‌کنه آیا ما هم همینطوریم!؟!؟ پس مذاکره رو تعطیل کنیم!؟!؟
ناشناس۱۹۳۳۴۷۲۱۶:۵۵:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲
روسیه و چین از سالهای قبل بعنوان شرکای اول ما انتخاب شده اند. دولت نهم امید داشته است که آنها بعنوان اعضا دائم شورای امنیت از حق وتوی خود به نفع ما استفاده خواهند کرد. اما تا کنون پنج بار علیه ما رای داده اند. بار اول برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و چهاربار در صدور قطعنامه علیه فعالیت هسته ای ایران
ناشناس۱۹۳۳۵۷۱۱۸:۰۰:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۲
چین هم با امریکا قرارداد و روابط داره و هم با ایران. ولی ایران فقط با چین قرارد می بنده. یعنی عدم توازن در روابط. طبیعی است که چین نیازی نداره به ایران امتیاز بده. دیگه از این واضحتر؟!
ناشناس۱۹۳۳۴۷۳۱۶:۵۷:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۲
بند ۲ غیر قابل انجام است وقتی در همه کشورهای همسایه گروه نیابتی داریم و با نصف همسایه ها رابطه ای خصمانه یا در بهترین حالت بی اعتماد داریم. ضمنا عدد ۱۰۰۰ میلیارد دلار غیر واقع بینانه است.
ناشناس۱۹۳۳۹۲۷۰۲:۰۶:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۳
گروه نیابتی داریم برای کمک به خودشون حشدالشعبی که یک نیروی نظامی قانونی در عراق است
ناشناس۱۹۳۳۴۷۸۱۶:۵۸:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۲
به نظر من با این درگیری جناحی و لج بازی ها روز به روز وضع مدم بدتر خواهد شد و به جاهای بدی خواهیم سید
ناشناس۱۹۳۳۴۹۳۱۷:۱۴:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۲
و لابد اینکه سایر قوا هم کارشان را خوب انجام داده اند.
ناشناس۱۹۳۳۶۵۸۱۹:۰۴:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۲
دقیقا حرفت حسابه
ناشناس۱۹۳۴۶۱۶۱۸:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۳
نه هرگز قوه قضاییه دوران صادق لاریجانی و مجلس علی لاریجانی هرگز به هیچ عنوان اصلا کار خوبی نکردند
ناشناس۱۹۳۳۵۰۲۱۷:۲۰:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲
تا زمانیکه مردم چشمشون به دست غرب باشه وضعیت هرگز بهتر نخواهد شد. غربگراها دیگه شورشو در آوردن. غربگرایی شده غرب باختگی. مرسی که خودتونو اینقدر ذلیل کردین
علی۱۹۳۳۵۴۶۱۷:۳۹:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۲
این راهی که انتخاب کردید جدید نیست ، انحصار یعنی فساد، چه در روابط بین الملل چه در روابط داخلی ، نمونه های زنده هم کوبا و ونزوئلا موجود هست، چین به ایران بعنوان برگه نگاه خواهد کرد و هرگز داد ستد چند تریلیون دلاری با امریکا را قربانی اقتصاد ما نخواهد کرد
ناشناس۱۹۳۳۵۵۰۱۷:۴۱:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۲
شما برو حجم تجارت چین با غرب را نگاهی کن ... دنیا رو شرقه اما اولین و دومین شریک تجاری چین اتحادیه اروپا و آمریکاست ..
ناشناس۱۹۳۳۵۵۵۱۷:۴۵:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۲
اما بایدن که اميد اصلاح طلبان بود نشان داد كه بر راه ترامپ استوار است
ناشناس۱۹۳۳۶۲۸۱۸:۴۲:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲
خود چين در اثر تحريمهاي امريكا از ايران نفت نخريد وطلب ايران را بجاي دلاركالاهاي بنجل چيني داد حالا چگونه بجاي سوئيفت از سيستم مالي چين كه هيچ كشوري با ان كار نمي كند ما استفاده كنيم؟
ناشناس۱۹۳۳۶۵۲۱۸:۵۸:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۲
برام سواله شماها که امریکارو قبول ندارین چرا باهاش مذاکره میکنین خواهشن یکی جواب بده ؟
ناشناس۱۹۳۳۶۶۸۱۹:۱۴:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۲
این آقا دانش آموخته لندن بود
ناشناس۱۹۳۳۶۷۴۱۹:۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۲
خب این دولت امتیاز داد حداقل تا برجام بود مردم نون و اب داشتند بقیه دولتا که فقط حرف از انقلابی بودن میزنن اخرش همین شده خانه از پایبست ویران است
ناشناس۱۹۳۳۶۸۵۱۹:۳۰:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۲
مقاله نویس بشددددت راستگراست
ناشناس۱۹۳۳۷۱۴۲۰:۱۵:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲
همه اینا رو امتحان کردید. نگو نکردید که هیچ کس باور نمیکنه. تا با همسایه و آمریکا و اروپا رابطه تون خوب نشه همینه. آمریکای لاتین اگر منظور کوبا و ونزوئلاست اونا که آه ندارن با ناله سودا کنن.
ناشناس۱۹۳۳۷۱۶۲۰:۲۱:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۲
در به آمریکا و انگلیس فرستادن فرزندان هیچ فرقی بین چپ و راست نیست
ناشناس۱۹۳۳۷۲۰۲۰:۳۲:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲
غرض ورزی و کینه توزی با اصلاح طلبان در واژه واژه این متن موج میزنه.یعنی نویسنده این نوشته واقعا خبر نداره تعداد زیادی از اصولگرایان هم در غرب و آمریکا فرزندانی دارند؟؟؟ چه خوبه در این ماه مبارک به خود بیاییم و از تهمت و دروغ اجتناب کنیم.
ناشناس۱۹۳۳۷۳۳۲۰:۵۱:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۲
فقط به یک سوال جواب بدهید تمام این موارد حل می‌شود. اصلا چرا کشور را به سمتی بردید که این وضعیت به وجود بیاید. این تفکر ایران هسته ای چه منافعی برای مردم داشته. امنیت ایجاد کرده؟ اقتصاد را شکوفا کرده؟
ناشناس۱۹۳۳۷۵۲۲۱:۱۶:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲
اول این سوال را جواب بدهید که چرا چین اقتصاد کوبا و کره شمالی و ونزوئلا را نجات نداد؟
ناشناس۱۹۳۳۹۵۰۰۳:۱۲:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۳
به چین چه ربطی داره؟ این همه کشور با آمریکا رابطه دارند ولی در فقر و فلاکت به سر می‌برند. مسئول واقعی اداره هر کشوری حکومت اون کشور هست و هیچ کشوری دلش برای کشور دیگه‌ای نمی‌سوزه. همه دنیا فقط به فکر خودشون هستند
ناشناس۱۹۳۴۶۶۸۲۰:۴۰:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۳
مشکل اینجاست که هیچ کدام از رفقای روسیه و چین نه مرفه هستند و نه آباد!
ناشناس۱۹۳۳۹۷۱۰۵:۳۶:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۳
به همان دلیل که آمریکا اقتصاد پاکستان و کلمبیا و مصر خیلی از کشورهای وابسته به خود را نجات نداد.اگر بعضی کشور های متحد آمریکا مثل ژاپن و کره جنوبی در جنبه های مختلف توسعه داشته اند به دلیل برنامه ریزی و نظم و مدیریت مناسب و کاهش فساد اداری و..‌‌.بوده است .رشد و توسعه تابع به کار گیری عقل و برنامه و نظم است
ناشناس۱۹۳۴۶۶۹۲۰:۴۱:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۳
کلمبیا و مصر و پاکستان هیچکدام نفت و منابع زیادی ندارند. کلمبیا درگیر ده ها هزار قاچاقچی مسلح هست و مصر و پاکستان بالای صد میلیون جمعیت دارند.
ناشناس۱۹۳۳۷۸۲۲۱:۵۲:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۲
فقط سردار محمد میتونه ایرانو از این ذلت و از چنگ غرب گداها نجات بده
ناشناس۱۹۳۳۸۰۴۲۲:۳۱:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۲
بعد از توافق برجام چقدر مردم خوشحال شدن انصافا تورم کنترل شد با اومدن ترامپ گور به گور شده و اشتباه خود برتر بینی ما باعث شد بقیه مشکلات در زمان اوباما حل نشه و ترامپ از توافق خارج شد تورم هزار درصدی بر ملت وارد بشه در این بین حداکثر فشار برا طبقات متوسط و ضعیف وارد شد و البته برای ثروتمندان انصافا بد نشد اما طبقات متوسط ضعیف متوسط همه چی را باختن لعنت بر ترامپ و لعنت بر کاسبان تحریم
ناشناس۱۹۳۳۸۳۴۲۳:۱۲:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲
تمام این تحریمها از زمان دوست خودتان شروع و تشدید شد. شما حالا میگی ما به احمدی نژاد بعدی که شما میگی رای بدیم؟ اگر از سوراخ شما دو بار گزیده بشیم مسلمانیم؟
ناشناس۱۹۳۴۴۴۶۱۵:۰۹:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۳
بهترین راه اینه که به روحانی۲ رای بدیم!!! ضمنا آنچنان رونق اقتصادی ایجاد می‌کنه که .....
ناشناس۱۹۳۳۸۳۶۲۳:۲۲:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۲
تا در سياست خارجى تجديد نظر نشود گشايشى در كار نخواهد بود
ناشناس۱۹۳۳۸۵۳۲۳:۳۸:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲
و قطعا باز هم مقصر مردمند
مصلح۱۹۳۳۸۶۲۰۰:۰۵:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۳
اولین خواسته دولت در برجام امکان فروش نفت است در صورتیکه باید اولویت با رفع تحریم های بانکی و امکان صادرات غیر نفتی بیشتر باشد
ناشناس۱۹۳۳۸۶۹۰۰:۱۵:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۳
کسی که سیلی واقعی به گوش سرباز حین انجام وظیفه او زد، رها می‌چرخد و طلبکار هم شده است، اما کسی که کلیپ جعلی از سیلی‌زدن به یک روحانی ساخته در اسرع وقت دستگیر می‌شود. انتظار دارید مردم این روش قضایی را عادلانه بخوانند؟
كاوه۱۹۳۳۸۷۸۰۰:۱۹:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۳
زماني اين تحليل مصداق پيدا مي كند كه ما هنوز صنعتي شدن را و آوردن كارخانجات تحت لايسنس شركتهاي غربي را انجام نداده ايم ولي حالا كه اكثر صنايع ما تحت لايسنس غربي ها هست چرخش بسوي چين و روسيه انجام دهيم آنوقت نمي توانيم از پشتيباني غربي ها براي حفظ و نگهداري و تعمير بهره مند شويم . همان مشكلي كه در طول جنگ ما با آمريكا و عدم تحويل لوازم يدكي تجهيزات يدكي پيدا كرديم .
ناشناس۱۹۳۳۸۹۱۰۰:۳۱:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۳
دولت انقلابی و حزب الهی و جوان آینده برای اداره کشور هم به برجام احتیاج دارد هم به اف ای تی اف
ناشناس۱۹۳۳۹۸۶۰۶:۱۸:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۳
بهتر نیست خودشون بگن به چی احتیاج دارن به چی احتیاج ندارن!؟
ناشناس۱۹۳۳۸۹۴۰۰:۳۷:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۳
نویسنده گویا در عالم واقع زندگی نمیکند، ۱۰۰۰ میلیارد دلار مبادله با همسایگان؟ مثلا افغانستان که آب را می بندد و در ازایش نفت میخواهد، یا پاکستان که خط لوله صلح را با وجود سودمند بودن برایش چندین سال معطل نگه داشته؟ یا عراق که پول برقی که استفاده کرده را نمی دهد؟ یا عربستان و بحرین و امارات و کویت که خود میدانی؟ یا ترکمنستان که دعوای گازیمان با انها قدمت زیاد دارد؟ یا ترکیه که تعرفه هایش به گونه ایست که تراز همیشه به نفعش باشد؟ یا آدربایجان و ارمنستان و عمان؟
ناشناس۱۹۳۳۹۳۷۰۲:۲۴:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۳
دقیقا همین ها که شما گفتی اگر مدیریت می شد دهها میلیارد دلار درامد ارزی برای ایران داشت ضمنا به حجم مبادلات کشورهای منطقه و همسایه ( هر دو) نگاه کنید و جمعیت آنها را در نظر بگیرید از هزار میلیارد دلار هم بیشتر است نویسنده نگفته هزار میلیارد نصیب ایران شود می گه از این بازار بزرگ ایران هیچ استفاده ای نکرده فقط اوراسیا 248 میلیارد واردات داره از ایران هم دعوت کردند اما صادرات ایران به روسیه و متحدانش فقط 500 میلیون دلار شد همین این را می گه همین را تعمیم بده به عراق و ترکیه پاکستان و اسیای مرکزی تنبلی و اهمال کاری دولت و بازرگان ها را چرا توجیه می کنید برای اینکه فقط امریکا بر سر ما سوار باشه مشکل شما چیه واقعا حرف حق نمی پذیرید
اكبر۱۹۳۴۷۵۵۲۲:۲۹:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۳
مشكل اصلي سفرا و رايزنان بازرگاني ما در سفارتخانه ها هستند كه مديريت كسب منافع ملي انها صفر است. سفير خوب كسي است كه براي كالاي توليدي ما بازار پيدا كند سفير بد كسي است كه در سود بازرگاني كالاهاي وارداتي به ايران از كشور محل خدمتش خود را شريك كند
ناشناس۱۹۳۳۹۲۶۰۲:۰۴:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۳
فقط احمدی نژاد غیر از ایشون شرکت نخواهیم کرد
ناشناس۱۹۳۳۹۴۵۰۲:۵۷:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۳
حتی تحریمها هم برداشته شود بانکها از ترس حاضر نخواهند بود با ما کار کنند اعتبار هم مهمه
ناشناس۱۹۳۳۹۸۹۰۶:۲۳:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۳
خوب انشالله یکی میاد و امتیاز هم نمیده و پدر آمریکا رو هم درمیاره. ببینیم و تعریف کنیم.
ناشناس۱۹۳۴۰۰۴۰۷:۳۳:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۳
هنوز این دولت نرفته ساز تقصیر دولت قبله ساز شد
ناشناس۱۹۳۴۲۹۰۱۲:۵۵:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۳
از الف انتظار بیشتری داشتیم. انتشار مقالات بدون اینکه تخصص نگارنده معلوم باشه و تازه تخصصی هم داشته باشه معلوم نیست چقدر کارایی داره از الف وزین قابل قبول نیست . به نظرات منفی خوانندگان به این مقاله توجه شود
ناشناس۱۹۳۴۸۹۱۰۳:۵۰:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۴
یعنی این همه خبرگزاری های مختلف با ایشون مصاحبه کردند از تخصص ایشون اطلاع ندارند؟! یعنی رادیو که به عنوان کارشناس از نظرات ایشان در نشست های تخصصیش استفاده میکنه از تخصص ایشان بی اطلاع است؟! فکر کنم اگر اسمشون رو تو اینترنت یه سرج بزنید بد نباشه،حداقلش اینه که به اطلاعات شما یه چیزی اضافه میشه
ناشناس۱۹۳۴۸۹۲۰۴:۰۹:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۴
شوما زیاد جوش نزن هر که به غربگدا ها حمله کن شوما میگین بده نخیر حرفش حسابه تهمتم بهش نمیچسبه
ناشناس۱۹۳۴۶۷۳۲۰:۴۶:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۳
تا الان مشکل کشور حل نشده بلکه مشکلات به مرور زمان بیشتر شده اند. چطور فکر می کنید مشکلات بعد از این حل خواهند شد؟
ناشناس۱۹۳۴۹۰۸۰۵:۵۱:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۴
خیانتهای این دولت گرین کارتی واقعا قلب هر ایرانی را به درد می آورد.
صمصام۱۹۳۵۰۰۴۰۹:۱۳:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۴
متاسفانه همه فقط حرف میزنند در این 42 سال ضعف های اقتصادی مان را برطرف نکردیم که در این بزنگاههای مقابله با امریکا دست بالا را داشته باشیم یا حد اقل برابر باشیم اگر اقتصادمان را قوی میکردیم مقابل امریکا نقطه ضعفی نداشتیم امریکا در این 42 سال جرات مقابله مستقیم نظامی با ما را نداشته اما از جهت اقتصادی به ما صدمات فراوانی زده است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین