اصلاح حقوق بازنشستگان به اردیبهشت موکول شد

اقتصادی،   4000123015 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌ کانون بازنشستگان به تشریح همه ابعاد اشتباه صورت‌گرفته در صدور احکام مستمری‌بگیران پرداخت.

اصلاح حقوق بازنشستگان به اردیبهشت موکول شد

همشهری‌آنلاین نوشت: مستمری‌بگیران تامین اجتماعی که از نیمه فروردین‌ماه ۱۴۰۰برای دریافت احکام جدید حقوق‌شان انتظار می‌کشیدند، بالاخره روز جمعه، ۲۰ فروردین‌ماه با دیدن احکام‌، شوکه شدند؛ چون آنچه پیش روی خود می‌دیدند با حساب و کتاب‌هایی که درباره دریافتی ماهانه‌شان در سال جدید انجام داده بودند، فاصله معناداری داشت. آنها انتظار داشتند که با اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی، بیش از آنچه در حکم‌شان درج شده، عایدشان شود.

انتقادهای بازنشستگان از سراسر کشور که شفافیت و انتشار فرمول محاسبه افزایش مستمری‌شان در فروردین ‌۱۴۰۰را مطالبه می‌کنند، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را بر آن داشت تا دستور دهد که محاسبات احکام جدید مستمری‌بگیران سایر سطوح (غیرحداقل‌بگیر) مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

درباره جزئیات مشکلی که در احکام حقوقی جدید بازنشستگان ایجاد شده و سازمان تامین اجتماعی وعده داده که نسبت به رفع مشکلات تا پایان اردیبهشت‌ماه اقدام کند، با علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران به گفت‌وگو پرداختیم.

علی دهقان‌کیا درباره مشکلی که در احکام حقوقی جدید بازنشستگان ایجاد شده بود، گفت: در احکام حقوقی جدید بازنشستگان که هفته گذشته صادر شده است، به‌جای اینکه فیش‌های حقوقی اسفندماه بازنشستگان مبنای عمل باشد، حقوق تیرماه ۹۹ آنها یعنی حقوق قبل از متناسب‌سازی مرحله اول، ملاک قرار گرفته است.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران تأکید کرد: اصل مشکلی که در احکام جدید ایجاد شده مربوط به بازنشستگان سایر سطوح است و به حداقل‌بگیرها ارتباطی ندارد. احکام حقوق حداقل‌بگیرها مشکلی ندارد و صدور همین احکام هم براساس توافق رفع تبعیض که بین کانون عالی بازنشستگان و سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته، انجام گرفته است. دریافتی این بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه بدون فرزند، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و با یک فرزند ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که این میزان را در فروردین‌ماه دریافت خواهند کرد.

دهقان‌کیا افزود: قرار شد این متناسب‌سازی که الآن برای احکام حقوق بازنشستگان سایر سطوح انجام شده و مورد ایراد است، فعلا در فروردین‌ماه اجرا شود تا اصلاح لازم در احکام این بازنشستگان صورت گیرد. بنابراین قرار بر این است تا حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان سایر سطوح که احکام جدیدشان نیز نیاز به اصلاح دارد، براساس همان حکم صادرشده در هفته گذشته پرداخت شود و پس از آنکه احکام حقوق‌شان اصلاح شد، مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه را همراه حقوق اردیبهشت‌ماه دریافت ‌کنند. رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران یادآور شد: سایر سطوح کسانی هستند که در زمان بازنشستگی‌شان ۲ یا ۳ برابر حداقل دستمزد و یا سقف را می‌گرفتند. برای بازنشستگان سایر سطوح، متناسب‌سازی مرحله دوم باید براساس حقوق اسفندماه یعنی با لحاظ افزایش متناسب‌سازی مرحله اول انجام گیرد و تفاوت ضریب مستمری زمان اجرای متناسب‌سازی با ضریب مستمری در زمان برقراری مستمری، ضربدر ۷۵ درصد شود.

دهقان‌کیا در توضیح بیشتر در این‌باره گفت: به‌عنوان مثال، فردی را درنظر بگیرید که ۱۰سال پیش بازنشسته شده و در زمان بازنشستگی، ۳ برابر حداقل دستمزد حقوق می‌گرفته است، اما دریافتی او بعد از ۱۰ سال به مرور زمان پایین آمده و به ۲برابر حداقل دستمزد رسیده؛ یعنی در این فاصله یک حقوق کم شده است. قرار است آن یک حقوق ضربدر ۷۵ درصد شود و هر عددی که به‌دست آمد به افزایش ۲۶ درصدی سالانه اضافه شود.

همچنین یکی از مدیران شعب تامین‌اجتماعی تهران که نخواست نامش فاش شود گفت: اجرای فرایند متناسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان برای افرادی که قبل از سال ۱۳۸۵بازنشسته شده‌اند، خوشایندتر است. چون مستمری افرادی که در دهه ۷۰ یا نیمه اول دهه ۸۰ بازنشسته شده‌ و در سال بازنشستگی‌شان نزدیک به سقف هم دریافت می‌کردند، در طول سال‌های بعد از بازنشستگی با سرعت بسیار آرامی افزایش پیدا می‌کرد، اما سال به سال که می‌گذشت، آنها دیگر مانند زمان بازنشستگی‌شان به اندازه نزدیک به سقف، دریافتی نداشتند. او توضیح داد: طی سال‌های اخیر فاصله دریافتی بازنشستگان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ از سقف‌بگیران دهه ۹۰ به اندازه‌ای زیاد شده بود که دیگر مستمری آنها نزدیک مستمری حداقل بگیرانی شده بود که در نیمه دوم دهه ۸۰ و دهه ۹۰ بازنشسته می‌شدند.

به‌عنوان مثال، فردی که در سال ۷۵ با مستمری نزدیک به سقف بازنشسته شده بود، چون درصد افزایش سالانه مستمری‌ها تا سال ۸۵خیلی کم بوده و سقف دستمزد با احتیاط و شیب ملایم افزایش پیدا می‌کرده است، مستمری آنها در طول سالیان کم شده و دیگر نزدیک به سقف دریافت نمی‌کردند. این در حالی است که میانگین رشد مستمری بازنشستگان از سال ۸۵ به بعد درصد بیشتری رشد داشته است. به همین جهت می‌توان گفت که بازنشستگان قبل از سال ۱۳۸۵، در پی اجرای فرایند متناسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان، تناسب بیشتری با سقف دستمزد فعلی حاصل کرده اند. البته همچنان تصمیم‌گیری‌ها و جلسات و رایزنی‌های کانون‌های بازنشستگی و وزارت کار درباره فرایند متناسب‌سازی برای بازنشستگان سایر سطوح ادامه دارد. 

واکنش رسمی سازمان تامین اجتماعی به انتقادهای بازنشستگان

سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه‌ای آورده است: «نظر به انعکاس نقطه‌نظرات مستمری‌بگیران عزیز سازمان از سوی مدیران کل استان‌ها و کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور مبنی بر وجود پاره‌ای اشکالات و ابهامات در چگونگی افزایش مستمری فروردین ‌۱۴۰۰ برخی از غیرحداقل‌بگیران، با وصول نظرات و بررسی کارشناسی به عمل آمده، وجود بعضی ایرادات نرم‌افزاری در محاسبات مستمری متناسب‌سازی شده درخصوص متوسط‌بگیران (غیرحداقل‌بگیران) ملاحظه شد که مستلزم اصلاح فنی و نرم‌افزاری است. بر این اساس مقرر شد به‌منظور جلوگیری از توقف در پرداخت مستمری‌ها، پرداخت بر مبنای محاسبات فعلی استمرار یابد و همزمان نسبت به بررسی و رفع ایرادات نرم‌افزاری و اعمال اصلاحات و صدور احکام جدید برای مستمری‌بگیران فوق تا پایان اردیبهشت سال‌جاری اقدامات لازم انجام شود.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۱۳۱۰۱۰۸:۵۷:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۳
وزیر رفاه و روحانی باید محاکمه شوند
محمد۱۹۱۳۱۰۸۰۹:۰۰:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۳
ميزان حقوق، اضافه كار، كارانه و .... كارمندان سازمان تأمين اجتماعي چقدر است؟ كاش براي كارگران بازنشسته هم، نصف حقوق و مزاياي كارمندان سازمان تأمين اجتماعي را در نظر مي گرفتند.
ناشناس۱۹۱۳۱۸۱۰۹:۳۸:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۳
صندوق بازنشستگی کشوری هنوز حکمی صادر نکرده است
ناشناس۱۹۱۳۱۸۶۰۹:۴۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۲۳
چرا راست عمل نمی کنید . چرا ما بازنشستگان تامین اجتماعی هی مشکل داریم و احکام مان دچار مشکل می شود . تا کی دروغ و دودوزه بازی
ناشناس۱۹۱۳۱۹۹۰۹:۴۴:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۳
تامین اجتماعی یک دزد بزرگ جیب کارگران و بازنشسته های تامین اجتماعی است البته با همکاری دولت.
علی۱۹۱۳۵۱۹۱۱:۰۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲۳
حالا چه عجله ای دارید، تا پایان سال 11 ماه مونده.
ناشناس۱۹۱۳۸۱۳۱۲:۳۰:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۲۳
تا اردیبهشت ماه هم صبر میکنیم ببینیم چکار می کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین