دیلی صباح گزارش می دهد:  نتیجه نهایی انتخابات اسرائیل و چالش ایجاد دولت در اراضی اشغالی

سیاسی،   4000110006 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نتیجه نهایی چهارمین انتخابات اسرائیل در دو سال گذشته نشان می دهد که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی(از حزب لیکود) و متحدانش، جهت تشکیل دولت از اکثریت برخوردار نیستند و دست کم به هشت کرسی دیگر در پارلمان اسرائیل(کنست) نیاز دارند. همه این ها در حالی است که بحث های زیادی دال بر این در جریان هستند که نتانیاهو به عنوان یک رهبر سیاسی فاسد، بایستی هر چه سریع تر از قدرت کناره گیری کند.  

نتیجه نهایی انتخابات اسرائیل و چالش ایجاد دولت در اراضی اشغالی

به گزارش الف، پایگاه خبری "دیلی صباح" در گزارشی به نتیجه نهایی انتخابات رژیم صهیونیستی پرداخته و تاکید کرده "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم، با وضعیتی کاملا متزلزل رو به رو است و جناح ضدِ وی، از قدرت بیشتری جهت تعیین چهارچوب آتیِ معادلات سیاسی رژیم اسرائیل برخوردار است. امری که حتی می تواند به حذف نتانیاهو از قدرت بینجامد و حتی اگر چنین نشود و نتانیاهو بازهم در قدرت بماند، باید اذعان کرد که اسرائیل با بحران ایجاد یک دولتِ باثبات رو به رو خواهد شد و مدام باید دست به برگزاری انتخاباتِ جدید بزند. دیلی صباح در این رابطه می نویسد: 
«نتایج نهایی چهارمین انتخابات رژیم اسرائیل در دو سال گذشته نشان می دهد که نخست وزیر کنونی این رژیم بنیامین نتانیاهو(از حزب لیکود) و متحدانِ دست راستیِ وی نتوانسته اند اکثریت کرسی های پارلمان اسرائیل(کنست) را در اختیار بگیرند. امری که بن بست سیاسی در اراضی اشغالی را تشدید کرده و عملا آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو به عنوان فردی که در 12 سال گذشته نخست وزیر رژیم اسرائیل بوده را زیر سوال برده است. 


برگزاری چهارمین انتخابات اسرائیل در تاریخ 23 مارس سال جاری میلادی، صرفا بر شدت نکوهش ها و سرزنش‌ها علیه نتانیاهو به عنوان رهبری فاسد افزوده است. بدتر از همه اینکه وی در جریان انتخابات جاری، از آن دسته از متحدان خود که سابقا با وی کار می کرده اند نیز شکست خورده است. افرادی که قویا تاکید کرده اند در یک دولت جدید، به هیچ عنوان با نتانیاهو همکاری نخواهند کرد. 


در شرایطی کنونی و در وضعیتی که ساختار سیاسی اسرائیل عمیقا تکه تکه شده، نتانیاهو هنوز هم تلاش می کند تا از شرایط سواستفاده کند و باز هم با ائتلاف سازی در قدرت بماند. با این حال وی باید این نکته را در نظر داشته باشد که آرایشِ پارلمان اسرائیل پس از برگزاری انتخابات در اراضی اشغالی، عمیقا کارِ وی را در ائتلاف سازی جهت تشکیل دولت، با مشکل مواجه خواهد کرد. در واقع، رقبا و مخالفان نتانیاهو، در هرگونه مذاکرات مرتبط با انئتلاف‌سازی با وی، دست برتر را در اختیار دارند. از سویی، شکننده بودنِ اوضاع سیاسی در اراضی اشغالی، احتمال اینکه اسرائیل در سال جاری مجبور به برگزاری پنجمین انتخابات خود شود را نیز کاملا محتمل کرده است. 
"گیدئون سار" از شخصیت های سیاسی اسرائیلی(رهبر حزب امیدِ نو اسرائیل) که پیشتر متحد نتانیاهو بوده اما اکنون مخالف اوست می گوید: "کاملا واضح است که نتانیاهو در برهه کنونی، از اکثریت کافی جهت تشکیل دولت برخوردار نیست". سار در ادامه می گوید: "جریان های سیاسی اسرائیلی باید تمام تلاش خود را بکنند و تا جای ممکن تغییراتی بنیادین را ایجاد کنند. تغییراتی که در نوع خود می توانند حتی به حذف نتانیاهو از قدرت بینجامند". 


در چهارچوب ساختار سیاسی اسرائیل، یک کاندیدایِ کرسی نخست وزیری باید بتواند از طریق کار با حزب خود و همچنین دیگر احزاب سیاسی، از پارلمان اسرائیل که 120 کرسی دارد، نظر دست کم 61 نماینده(کرسی) را به خود برای تشکیل دولت جلب کند. بر اساس نتانیج نهایی انتخابات اسرائیل، نتانیاهو و متحدانش تنها توانسته اند 52 کرسی را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که مخالفان و رقبای نتانیاهو 57 کرسی را به خود اختصاص داده اند. 


در این میان، دو حزب سیاسی اسرائیلی هستند که هنوز تصمیم گیری خود را انجام نداده اند: "حزب یامینا" که هفت کرسی کنست را به خود اختصاص داده و توسط یک ستوان نظامی اسرائیلی که پیشتر متحد نتانیاهو بود اداره می شود(نفتالی بنت) و در سوی دیگر، "حزب دموکراتِ عرب" قرار دارد که چهار کرسی پارلمان اسرائیل را به خود اختصاص داده است. تاکنون نه نفتالی بنت به عنوان رهبر حزب یامینا و نه "منصور عباس" به عنوان رهبر حزب دموکرات عرب، هیچکدام در مورد نوعِ جهت گیری های خود در مورد آینده تشکیل دولت در اسرائیل و همراهی یا عدم همراهی با نتانیاهو، موضع گیری نکرده اند. 
اساسا این نکته که مخالفت ها با نتانیاهو در برهه کنونی به شدت جدی هستند موجب شده تا معادله سیاسی تشکیل دولت در اراضی اشغالی، کاملا مشکل و پیچیده شود. "یوهان پلسنر" رئیس "انیسیتو دموکراسیِ اسرائیل" در موضع گیری می گوید: "اسرائیل در حال تجربه کردنِ بدترین بحران سیاسی خود در طولِ دهه های گذشته است. کاملا واضح است که اکنون ساختار سیاسی اسرائیل از تشکیل یک دولت محکم و مقتدر، عاجز است. این مساله تا حد زیادی ریشه در ضعف های درونی ساختار سیاسی اسرائیل دارد. با این حال، بن بست کنونی تا حد زیادی ریشه در رفتارها و رویه های نتانیاهو نیز دارد". 


بسیاری بر این باورند که انتخابات اخیر اسرائیل در واقع رفراندومی جهت سنجش میزان محبوبیتِ نتانیاهو بوده که شخص نتانیاهو در این رفراندوم عمیقا شکست خورده است. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که بر خلاف ادعاهای نتانیاهو، وی عملکرد چندان مناسبی در مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا در اراضی اشغالی نداشته است. از سویی آن ها به طور خاص بر این مساله تاکید دارند که فردی نظیر نتانیاهو که عمیقا با پرونده‌های فساد و رشوه خواری مواجه است نباید اجازه یابد که در چهارچوبِ سیاسی اسرائیل ادامه کار دهد. بسیاری از ناظران حتی بر این باورند این نکته که بسیاری از متحدان سابق نتانیاهو از وی جدا شده و تبدیل به رقیب او شده‌اند، به خوبی نشان می دهد که اساسا موقعیت سیاسی نتانیاهو به شدت تضعیف شده و وی دیگر صلاحیت حضور در قدرت را ندارد. برخی منتقدان نتانیاهو نیز با نگاه به نتیجه نهایی انتخابات اسرائیل معتقدند که این انتخابات را باید نمودی از پیروزی اردوگاهِ ضدنتانیاهو ارزیابی کرد. آن ها به طور خاص به این مساله اشاره دارند که اکنون بهترین فرصت جهت تشکیل دولت در اسرائیل بدون حضور نتانیاهو است. 


برخی تحلیلگران بر این باورند که در برهه کنونی، برخی احزاب سیاسی و سیاستمداران اسرائیلی سعی دارند لایحه و قانونی را به تصویب برسانند که بر اساس آن حضور یک چهره سیاسی نظیر نتانیاهو (که تحت تعقیب قضایی است) در قدرت، اساسا غیرقابل قبول است. پیشتر نیز در ماه مارس سال 2020، لایحه ای مشابه تدوین شده بود که البته هیچگاه به تصویب نرسید. با این حال، اکنون که نتانیاهو از موقعیت سیاسی مناسبی برخوردار نیست، تصویب این لایحه از شانس بیشتری برخوردار است. 


از دید بسیاری از مخالفان نتانیاهو و همچنین افکار عمومی، نتانیاهو متهم به کلاهبرداری، نقض اعتماد عمومی، و دریافت رشوه است. او همچنین مسوولِ بن بست کنونی در ساختار سیاسی اسرائیل است. از این منظر، او اساسا صلاحیت حضور در قدرت را ندارد. تمامی این مسائل قویا از سوی نتانیاهو و حزب لیکود رد شده اند و حتی حزب لیکود شدیدا به منتقدان نتانیاهو حمله کرده و ان ها را افراط گرا نیز خوانده است. 


نتانیاهو در برهه کنونی جهت کسب اکثریت پارلمان اسرائیل نیاز به آرا حزب یامینا و حزب دموکرات عرب دارد. حتی اگر وی بتواند نظر آن ها را به خود جلب کند، عملا به ائتلافی شکل داده که از درون سست است. این احزاب هیچگونه نقطه مشترکی با نتانیاهو ندارند. به عنوان مثال چطور می توان تصور کرد که اعراب بتوانند با نتانیاهو ائتلاف کنند؟ چطور می توان پذیرفت که این اعراب حتی با دیگر گروه های ائتلاف کننده که عمیقا با مسلمانان و اعراب مخالفند بتوانند ائتلاف کنند؟ تمامی این مسائل نشان می دهند که آینده سیاسی اسرائیل کاملا مبهم و شکننده است». 

 

دیدگاه کاربران

SMAH1۱۸۹۲۲۸۳۲۰:۳۱:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۱۰
آنهایی که می گویند باید نظام انتخاباتی از «نیمه ریاستی» به «پارلمانی» تغییر کند، حال روز این روزهای اسرائیل را ببینید. این وضعیت بارها در کشور های مختلف رخ داده است. روسیه (قبل از سال 2000، ایتالیا، لبنان و ..) و در نهایت یک دولت «پیشبرد امور» دارند و یا دولت های چند ماهه! این وضعیت بدترین فاجعه برای یک کشور است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین