تحلیل نشنال اینترست از سفر وزیر خارجه چین به ایران چرخش قابل توجه چین به سمت ایران

گروه جهان الف،   4000106002 ۱۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به تشدید اختلافات میان چین و آمریکا مخصوصا پس از "نشست آلاسکا"، چین می تواند بدون هرگونه ترس از مجازاتِ خرید نفت از ایران، از این کشور منابع قابل توجه انرژی را خریداری کند.

 چرخش قابل توجه چین به سمت ایران

به گزارش الف، پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی به مساله سفر وزیر خارجه چین به ایران پرداخته و آن را حامل دستاوردهای فراوان برای دو طرف ارزیابی کرده است. دستاوردهایی که مخصوصا در بخش اقتصادی و انرژی برجسته‌تر هستند و می توانند تا حد زیادی موجب تضعیف موقعیت منطقه ای و بین المللی ایالات متحده آمریکا شوند. در شرایطی که ایالات متحده آمریکا در موقعیتی نیست که قدرتمندانه علیه ایران تحریم وضع کرده و آن را اجرایی سازد، ایران می تواند به منبعی جذاب و راهبردی جهت تامین نیازهای انرژی چین تبدیل شود. در واقع در دوره جدید ونشنال اینترست در این رابطه می نویسد: 

«پس از منازعه و جدال جدی چین و آمریکا در جریان نشست مشترک اخیرشان در ایالت آلاسکای آمریکا، "وانگ‌یی" وزیر خارجه چین و دیپلمات ارشد این کشور در راه سفر به ایران است. به سختی می توان باور کرد که سفر وزیر خارجه چین به ایران، بدون برنامه ریزی قبلی بوده باشد. بدون تردید این اقدامِ دولت چین به نوعی واکنش جدی آن به رویکرد تهاجمی دولت آمریکا نسبت به پکن در جریان نشست آلاسکا بوده و باید آن را در راستای تقویت مناسبات راهبردی چین با شرکایش که در جبهه مخالف با آمریکا قرار دارند ارزیابی کرد. 

نشست مشترک میان ایران و چین در مقایسه با نشست چین و آمریکا می توان حامل دستاوردهای بیشتری برای دو طرف باشد. بدون تردید ایران و چین در دوره کنونی می توانند از طریق همکاری با یکدیگر، تا حد زیادی توافقات اقتصادی و سیاسی منعقد سازند و تا جای ممکن از میزان فشارهای آمریکا علیه خود بکاهند. کاملا واضح است که مخصوصا مقام های چینی به این نتیجه رسیده اند که در شرایط کنونی، علی رغم تمامی تهدیدات دولت آمریکا، اساسا دولت بایدن از توانایی کافی جهت اعمال فشار بر روابط آشکار چین و ایران برخوردار نیست و همین مساله پکن را ترغیب به توسعه مناسبات با تهران کرده است. برخی حتی بر این باورند که اساسا ایران در جریان نشست آلاسکا، چندان محل بحث نبوده است. بعید به نظر می رسد که به جز طرف آمریکایی و موضع گیری هایی که پیشتر "رابرت مالی" نماینده ویژه دولت آمریکا در مساله ایران در رایزنی با طرفِ چینی ایراد کرده بود، مساله دیگری در نشست دوجانبه آمریکا و چین در رابطه با این کشور (ایران) مطرح شده باشد. 

دولت چین و حزب کمونیست این کشور در برهه کنونی عمیقا بر این باورند که دولت آمریکا در دوره بایدن به شدت ضعیف شده است. آن ها بر این اساس، اولویت های خاصی را برای خود تعریف کرده اند. در دوره ترامپ، حزب کمونیست چین این ارزیابی را داشت که اگرچه خرید نفت ایران گزینه مناسبی برای پکن است با این حال، فشارهای گسترده دولت ترامپ بر چین و ایران، و به طور خاص مناسبات تجاری خارجی چین، انجام تعامل میان دو طرف(تهران و پکن) را به شدت با مشکل مواجه می کرد. با این حال، اکنون شرایط تغییر کرده و ارزیابی و تفسیر چین نیز از معادلات بین المللی و نوعِ روابط خارجی اش هم تغییر کرده اند. 

چین به عنوان بزرگترین وارد کننده انرژی جهان در برهه کنونی، به درستی از وضعیت وخیم آسیب پذیری خود در برابر واردات منابع انرژی و در نقطه مقابل، تلاش قابل توجه آمریکایی ها در تسلط بر منابع انرژی جهان آگاه است. شایان ذکر است که در شرایط فعلی، آمریکا در کنار روسیه و عربستان سعودی، در زمره بزرگترین تولید‌کنندگان انرژی جهان است. در این چهارچوب، اگر ضعفِ کنونی آمریکا موجب شود تا این کشور نتواند به نحو موثری به تحمیل تحریم ها علیه ایران بپردازد، از این رو، ایران می تواند به یک منبع تامین انرژی قابل توجه برای چین تبدیل شود و عملا چین نیز بدونِ ترس از عواقب خرید انرژی از ایران می تواند روابط خود در این بخش را با تهران گسترش بخشد. اگرچه رهگیری تانکرهای نفتی غول آسای ایران به شدت سخت و پیچیده هستند، با این حال، برخی داده های آماری حاکی از این هستند که صادرات نفت ایران به چین در ماه فوریه دو برابر شده و در ماه جاری(ماه مارس) نیز تقریبا به رقمِ یک میلیون بشکه در روز رسیده است. از این منظر، سفر وزیر خارجه چین "وانگ یی" به تهران نیز می تواند روند گسترش روابط دو طرف در بخش انرژی را تا حد زیادی سرعت بخشیده و در نقطه مقابل، آمریکا را تضعیف کند. 

بدون تردید جدای از مزایای راهبردی که فروش نفت ایران به چین برای پکن به همراه دارد، این مساله حامل امتیازهای فراوانی نیز برای ایران است. ایران می تواند با تقویت بنیه اقتصادی خود(ناشی از فروش نفت به چین)، کارزار فشارحداکثری دولت آمریکا(علیه خود) را بیش از پیش بی اثر کند و بر روند امتیازگیری خود از طرف آمریکایی بیفزاید. بدون تردید اگر ایران بتواند روزانه یک میلیون بشکه نفت به چین بفروشد، قادر خواهد بود بحران ذخیره سازی منابع انرژی خود را حل کند و در عین حال، ابزار چانه زنی اقتصادی مناسبی در هرگونه تعامل احتمالی با غرب در مساله هسته ای اش بیابد. از سویی نباید فراموش کرد که ایرانی ها با منابع مالی به دست آمده تا حد زیادی می توانند به تقویت قدرت منطقه ای خود بپردازند و از این طریق، موقعیت ضعیف آمریکا مخصوصا در منطقه خاورمیانه را بیش از پیش تضعیف کنند. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که جمهوری خلق چین یک منبع انرژی عظیم نظیر ایران را در جبهه متحدان خود دارد و در عین حال می تواند از میزان وابستگی خود به بلوک تحت حمایت آمریکا، بکاهد. امری که بدون تردید حامل مزایای راهبردی فراوانی برای چین است. 

از یک چشم انداز کلی، می توان سفر وزیر خارجه چین به ایران و متعاقبا تحکیم مراودات ایران و چین مخصوصا در بخش اقتصادی را جز نخستین پس لرزه های منازعات و درگیری های لفظی صریح چین و آمریکا در جریان نشست آلاسکا ارزیابی کرد. امری که در نهایت موجب تقویت محور تهران-پکن خواهد شد و می تواند تا حد زیادی قدرت و نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه را تضعیف کند». 

 

*لینک: 

https://nationalinterest.org/feature/follow-oil-after-anchorage-china-will-make-iran-its-gas-station-if-america-turns-blind-eye

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۸۳۱۹۴۰۰:۴۳:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۶
خیلی خوبه به شرط اینکه سالهای بعد مثل برجام ترکمنچای در نیاد
ناشناس۱۸۸۳۳۴۲۰۸:۴۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۶
سالها است که چینی ها نفت ایران را به قیمت بسیار ارزان می خرند. دوستی یک طرفه با چینی ها چه سودی برای ایران دارد؟
ناشناس۱۸۸۳۶۵۰۱۲:۵۱:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۶
اکنون در شرایط تحریم تنها کشوری که از ایران نفت می خرد چین است اگر چین هم از تحریمهای امریکا تبعیت می کرد الان دلار 100 هزار تومان شده بود و مشکلات اقتصادی بیشتری داشتیم.
ناشناس۱۸۸۴۲۷۷۲۰:۴۷:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۶
فعلا که با تبعیت از آمریکا چندین میلیارد دلار ما رو بلوکه کرده . ..
ناشناس۱۸۸۴۶۶۰۰۰:۲۲:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۷
اگر از فعالان اقتصادی بپرسید اذعان دارند که طی 3 سال گذشته بیشترین پرداخت ها به ایران از طریق چین بوده است.
رضا۱۸۸۴۲۸۲۲۰:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۶
اصلا ربطی به چین ندارن دلار دست ترامپ های داخلی می‌باشد آنهایی که. میترسن منافعشان به خطر بیفته چوب لایه چرخ برجام کردن
ناشناس۱۸۸۴۵۲۷۲۳:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۶
خخخه چوب لای چرخ برجام!
ناشناس۱۸۸۴۵۶۲۲۳:۲۸:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۶
خود واعظی اعتراف کرد که افزایش نرخ دلار کار دولت بود.
ناشناس۱۸۸۴۴۱۷۲۲:۱۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۶
نفت چ ربطی به پراید یا مسکن یا به خورد خوراک تولید داخل ایران داره
ناشناس۱۸۸۴۶۷۳۰۰:۲۷:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۷
مقصد عمده صادرات ایران در سالهای 97 و 98 و 99 به چین و عراق بوده که مهم ترین شریان ها در دوران تحریم ها هستند.
ناشناس۱۸۸۳۶۷۷۱۲:۵۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۶
حالا سندت را بگو ببینم از این قیمت بسیار ارزان!!
ناشناس۱۸۸۴۹۷۶۰۷:۲۳:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۷
سندش شبکه لندنی و سعودی است
ناشناس۱۸۸۳۷۲۸۱۳:۱۵:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۶
کی گفته؟ این حرفو از کجا میگی
ناشناس۱۸۸۳۷۴۳۱۳:۲۱:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۶
چین بهتر از آمریکاست که داره با فشار حداکثری به ایران ضربه شدید میزنه!
حسن۱۸۸۳۷۷۴۱۳:۴۳:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۶
فقط یک سند رو کن برای حرفت
ناشناس۱۸۸۳۸۴۲۱۴:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۶
امریکا و کشورهای اروپایی و کره جنوبی و ژاپن چرا حاضر نیستن نفت ارزان ایران را بخرند ؟!
ناشناس۱۸۸۳۸۷۵۱۵:۰۹:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۶
یعنی دوست داری با آمریکایی که سالهاست چه قبل و چه بعد منابع ملتهای جهان و ایران را چپاول می‌کرده و میکند ؛ رابطه داشته باشیم در حالیکه چین و روسیه به منافع متقابل می اندیشد و به ملت ایران احترام می‌گذارد
ناشناس۱۸۸۴۳۰۳۲۰:۵۸:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۶
در تاریخ چندتا جنگ با روسیه داشتیم تا کنون می دانی؟ روسیه چند ین بار ایران رو اشغال کرده می دانی؟البته که نه چون برای دانستن احتیاج به سواد داره
ناشناس۱۸۸۴۵۷۲۲۳:۳۲:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۶
اگر قرار باشه به تاریخ توجه کنیم باید با یونان و روم و ترکیه و هند و غیره هم دشمنی کنیم ! ملاک عملکرد کشورها در سالهای اخیر است.
ناشناس۱۸۸۴۶۶۵۰۰:۲۴:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۷
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۱۸۸۴۶۱۵۲۳:۵۸:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۶
فقط موندم چرا‌ما با دو‌کشوری که به هیچ عقایدی معتقد نیستند رابطه داریم
ناشناس۱۸۸۴۵۴۶۲۳:۲۰:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۶
داداش شما که مظنه دستته بگو نفت ایرانو چند میخرن
ناشناس۱۸۸۴۷۷۴۰۱:۳۸:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۷
شما میتونی به قیمت دو برابر عربستان و یا عراق بفروش.
امیر۱۸۸۳۳۵۷۰۹:۰۷:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۶
عزیزم الان که دوره قجرنیست
ناشناس۱۸۸۳۵۸۸۱۲:۱۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۶
پس قراداد ۲۵ ساله که متن آن انتشار نیافت ولی دارد اجرا می شود چیست؟؟؟?
ناشناس۱۸۸۴۶۷۷۰۰:۳۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۷
در این دولت همه چیز محرمانه است متن اصلی برجام و قراردادهای ایرباس و بوئینگ و پژو و رنو و توتال و حتی آمار طلاق هم محرمانه است !
ناشناس۱۸۸۳۳۸۶۰۹:۳۰:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۶
این دولت در پایان می خواهد آخرین دسته گل خود را به آب دهد
ناشناس۱۸۸۳۷۳۳۱۳:۱۶:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۶
اگر دولت از سال 92 بجای مذاکره با امریکا و اروپا قراردادهای تجاری و پولی و بانکی با چین منعقد کرده بود تا حالا بر تحریم ها غلبه کرده بودیم و اقتصاد کشور سر و سامان گرفته بود.
ناشناس۱۸۸۴۵۴۴۲۳:۲۰:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۶
از کجا میدونی اونموقع چین حاضر بود؟! اتفاقا ت زیادی دردنیا تو این سالها افتاده که این نزدیکی دو کشور را ضروری کرده است.
ناشناس۱۸۸۳۴۰۱۰۹:۴۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۶
در خوشبینانه ترین حالت قرار است یک موافقت نامه 25 ساله امضا شود. یعنی نه عهدنامه و نه حتی قرارداد. همه اهل فن می دانند که موافقت نامه در دنیای دیپلماتیک یعنی هیچ تعهد حقوقی ایجاد نمی کند. اجرای ان بستگی به شرایط خواهد داشت و هیچ تعهدی برای طرفین امضا ان بوجود نمی اورد. در واقع فقط تمایل همکاری را اعلام می کنند ولی برای اجرایی و عملی شدن ان منتظر شرایط مساعد میمانند. مانند همان بحث برجام که یک موافقت نامه بی امضا و در واقع تفاهم نامه بود. ولی اقای ظریف و تیم مذاکره کنند ان را به عنوان عهد نامه یا قرارداد به ملت ایران ارایه کردند که هیچ دولت و کشوری نمی تواند از ان خارج شود!. عهدنامه که هیچ حتی اگر قرارداد بود غیر ممکن بودکه ترامپ به این راحتی و بدون دادن هیچ هزینه ای بتواند از ان خارج شود. برجام فقط یک تفاهم نامه بین چند دیپلمات بود. وقتی دیپلماتها عوض شدند دیپلماتهای جدید گفتند ما این تفاهم را نمی فهمیم و خارج شدند. به همین سادگی
ناشناس۱۸۸۳۶۴۳۱۲:۴۹:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۶
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۱۸۸۳۷۳۶۱۳:۱۹:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۶
یه جوری میگی اگر عهدنامه بود آمریکا به این راحتی ازش خارج نمی شد انگار آمریکا خیلی قانون مداره درضمن شما از کجا میگی عهدنامه نبوده؟
ناشناس۱۸۸۳۷۴۵۱۳:۲۲:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۶
البته با قطعنامه 2231 شورای امنیت، به کشورها توصیه شده بود که برجام رو اجرا کنند. با یک تفاهمنامه عادی فرق داشت.
ناشناس۱۸۸۴۶۸۰۰۰:۳۲:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۷
خانم موگرینی گفته بود که برجام قطعنامه شورای امنیت است نه یک توافق بین المللی !
ناشناس۱۸۸۳۴۹۲۱۱:۱۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۶
چرخش چین به سمت ایرانه ،البته که در ایران هیچ چرخشی بسوی چین نیست!!
ناشناس۱۸۸۳۶۶۰۱۲:۵۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۶
اتحاد چین و روسیه و ایران باعث جلوگیری از تک قطبی شدن قدرت امریکاست و به نفع همه دنیاست.
ناشناس۱۸۸۴۲۴۹۲۰:۲۸:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۶
بدبخت این اقشار آسیب پذیر جامعه ما هستند که همه چیزشان را از دست دادند!مثل سرمایه و شرف و حیثیت و موقعیت اجتماعی و جایگاه و اعتبار شغلی و اجتماعی ...و حتی اعتقادات دینی.چند میلیون نفر شغل و بیمه درمانی ندارند.اما در مقابل چندین نفر به جای چند میلیون نفر ار همه امکانات دولتی بهره میبرند.ای کاش این مسئله حل شود.تبعیض و فاصله طبقاتی.
ناشناس۱۸۸۴۴۰۵۲۲:۰۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۶
دوست عزیز اتحادی در کار نیست ،ایران فقط به عنوان کارت بازی برای چین و روسیه استفاده میشود
ناشناس۱۸۸۴۶۳۱۰۰:۰۶:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۷
ما باید از چین و روسیه حداکثر استفاده را ببریم و فشار حداکثری امریکا را خنثی کنیم البته نگرانی امریکا هم از نزدیک شدن ایران به چین و روسیه به همین دلیل است.
رضا۱۸۸۳۵۵۳۱۲:۰۲:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۶
هیچ خوب نیست فقط امده سمت ایران که امریکا بترسه امتیاز بده. نهایتا امریکا از ترس ایران توافق میکنه با چین همه چی مثل الان میشه. فقط اینجاش خوبه که ترس از ایران قدرتمند را در دل امریکا و.. میشه دید
ناشناس۱۸۸۳۵۹۴۱۲:۲۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۶
تراز تجاری چین با آمریکا ۶۵۰میلیارد دلار در. سال است با ایرا ن چقدر است ۳۰ یا ۴۰ میلیارد دلار است بقیه‌اش رو خودتان حساب کنید چین آمده با ایران که آخرین اخطار رو بدهد مثل دفعه قبل
ناشناس۱۸۸۳۷۵۹۱۳:۲۸:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۶
فقط به تبلیغات غربی ها گوش ندهید معلوم است که غرب و غرب گدایان مخالف گسترش این رابطه هستند و معلوم است که این مخالفتها بجایی نخواهد رسید هرچه که تحریم ها را کم رنگ کند مخالفت غرگرایان را به دنبال دارد و برای آنها منافع ملی مهم نیست حاضرند نوکر غرب باشند ولی با شرق رابطه نداشته باشند پس جیغ های بنفشتان را بکشد که کاروان راه افتاده است
ناشناس۱۸۸۴۳۸۹۲۱:۵۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۶
۲۵ سال کشور و یا زیر ساختارهای کشور رو به هر بیگانه ای بدی خطاست. فقط ذهنتون غربه مانند همین چین کمونیست. اگر در آینده آمدند و در کیش رفراندوم جدایی برگزار گردند شما چه جوابی داری به شهدا بدهی؟
ناشناس۱۸۸۴۵۸۱۲۳:۳۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۶
چطور غربگدایان قرارداد 25 ساله برجام و مداخله امریکا در امور داخلی ایران را بد نمیدانستن ؟!
ناشناس۱۸۸۴۰۶۰۱۷:۴۵:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۶
توافق با آمریکا که یک جوک بیشتر نیست آمریکا گاو شیرده می خواهد، اروپا هم که پادو آمريکاست و سیاست مستقلی نداره،پس توافق با روسیه و چین گزینه های مناسبی برای کاهش اثرات تحریم است. مسئله مهمتر اعتماد به نیروهای جوان در مدیریت کشور و جلوگیری از خام فروشی و حل فساد اقتصادی و اخلاقی برخی مسئولان عزیز کشور است.
ناشناس۱۸۸۳۱۹۷۰۰:۴۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۶
ظرف تحریم ها ترک برداشته اگر روحانی سر یک آبنبات چوبی وا ندهد!
ناشناس۱۸۸۳۴۱۳۱۰:۰۳:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۶
از بس کار برجام نویسان عالی بوده در هیچ کجای برجام نیامده که خروج و عدم انجام تعهدات توسط شش کشور طرف ایران مستقیما مستوجب خسارات یا هزینه حقوقی است. ولی در دهها سطر و بند و پاراگراف برجام به صراحت و بدقت و خیلی سختگیرانه امده که خروج که هیچ حتی اگر ایران از انجام تعهداتی که اورده شانه خالی کند این یعنی نقض قطعنامه شورای امنیت در باره برجام و ایران باید هزینه ان را بپردازد. اینکه اقای ظریف می گوید که چون امریکا از برجام خارج شده ایران هم از تعهدات خود خارج شده و بنابراین اول امریکا باید برگردد شاید مبنای اخلاقی یا رویه ای داشته باشد ولی هیچ مبنای حقوقی بر اساس متن برجام و از ان مهمتر قطعنامه شورای امنیت که تعهدات ایران در برجام را سند رسمی و بین المللی کرده ندارد. همین است که حتی چین و روسیه هم نمی توانند از نظر حقوقی امریکا یا اروپا را پاسخگو کنند و هیچ کشوری در دنیا به امریکا نمی تواند اعتراض کند که چرا از برجام خارج شده چون هیچ عمل غیر قانونی صورت نگرفته. چه امریکا و چه حتی پنج کشور دیگر هم از برجام خارج شوند باز ایران موظف است که قطعنامه شورای امنیت مبنی بر محدودیت برنامه هسته ای خود را نقص نکند . حالا چرا چنین متن یک طرفه ای نوشته شده دیگر باید از هنرمندان و مشاوران طرف ایرانی این مذاکرات پرسیده شود.
ناشناس۱۸۸۳۶۲۰۱۲:۳۹:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۶
کاربر محترم آمریکا یک سیستم جهنمی وضدبشراست وخوشبختانه درحال افول وظیفه ما است درهرحالت باید طرف مقابل آمریکارابگیریم درغیراینصورت ضررخواهیم کرد
ناشناس۱۸۸۳۶۴۱۱۲:۴۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۶
یعنی چی به نظرت ایران ذلیل باشه هرچی بگن قبول کنه اونا زور بگن هرکاری دلشون خواست انجام بدن ایران فقط غلام حلقه به گوش باشه حقوقیه؟
ناشناس۱۸۸۴۲۸۸۲۰:۵۱:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۶
حالا فرض کنیم توی برجام نوشته بودن آمریکا یا هر کدوم از ۵+۱ که نقض عهد کنه مثلاً باید ۵۰۰ میلیارد دلار خسارت به ایران بده، بیشتر که نمی‌خواستی درسته؟! بعدش شما با چه پشتوانه‌ای می‌خواستی آمریکا رو مجبور کنی که خسارت بده مثلاً می‌خواستی تحریمش کنی یا به آمریکا حمله‌ی نظامی کنی؟!
ناشناس۱۸۸۳۶۵۵۱۲:۵۲:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۶
برجام رو از اول کی پیشنهاد داد؟؟؟ منظورم بار اول هست. میخوام ببینم آمریکا انگار سریع با ما یک همچین توافقی نوشت دوره اوباما و ترامپ رو آوردن با اون دیوونه بازی ها که بتونه به راحتی خارج بشه بدون تعارف و خجالت و حالا مثلا بایدن منطقی اومده.... تو همین دوره هم تمام کشورهای دنیا اسرائیل رو به رسمیت می‌شناسن یکی یکی به نظرم ما هی شعار میدیم و داد میزنیم ولی اونها دارن فکر می‌کنندو پیش میرن
ناشناس۱۸۸۴۶۴۱۰۰:۱۳:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۷
اسرائیل 5 سال آینده را نخواهد دید ظلم پایدار نمی ماند برجام هم حماقتی بیش نبود که عده ای خوش بین آنرا به مردم تحمیل کردند و دستاوردی بجز عقب ماندگی کشور نداشت.
ناشناس۱۸۸۳۲۰۲۰۰:۵۰:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۶
چین و روسیه هرگز به صورت استراتژیک با ایران یا ونزویلا همکاری طولانی مدت نخواهند داشت. حالا که بایدن به چین و روسیه خیلی سختتر از ترامپ گرفته و پشت سر هم انها را تحریم می کند چین و پوتین هم می خواهند از برگ کره شمالی و ایران و ونزویلا و... برای چانه زدن با امریکا استفاده کنند و بگویند که ما هم می توانیم برای امریکا و اروپا مشکل ایجاد کنیم.
ناشناس۱۸۸۳۳۷۴۰۹:۲۲:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۶
این درست‌ترین تحلیله
ناشناس۱۸۸۳۳۷۹۰۹:۲۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۶
خب امریکا چقدر تا حالا با ما بوده؟ پس بهتره ما هم فرصتو غنیمت بشمریم و تا میتونیم به آمریکا و تحریماش فشار بیاریم.
ناشناس۱۸۸۳۳۸۹۰۹:۳۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۶
در خبرهای همین امروز امده که صادرات نفت روسیه به امریکا رکورد تاریخی زده و به نزدیک 600 هزار بشکه در روز رسیده. قبلا هم خبر آمده بود که صادرات نفت روسیه به چین برای جبران کاهش صادرات نفت ایران به چین رکورد زده و به حدود 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده! خلاصه چون ونزویلا و ایران به دلیل سیاستهای بسیار مترقی ضد امریکایی خود که پشت سر هم از سوی روسیه تشویق میشوند تحریم شده و شرکتهای نفت چین و امریکا که قبلا از ایران و ونزویلا نفت وارد می کردند مجبور شدند نفت روسیه را جایگزین نفت ایران و ونزویلا کنند! می بینید سیاستها مترقی و غرب ستیزانه روسیه و پوتین چه اندازه برای روسیه مثمر ثمر بوده. البته به هزینه و حساب ملتهای ایران و ونزویلا!
ناشناس۱۸۸۳۷۳۸۱۳:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۶
روسیه پیشنهاد خرید نفت از ایران داده بود ما می توانیم با فروش نفت خود به روسیه و چین تحریم ها را خنثی کنیم.
ناشناس۱۸۸۳۹۲۹۱۵:۵۲:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۶
درود بر شما با انصاف ترین تحلیل که صد البته سران بی سواد مملکت نابلد تر از این حرفان
ناشناس۱۸۸۳۳۹۹۰۹:۴۳:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۶
احسنت
صابری۱۸۸۳۹۴۰۱۶:۰۰:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۶
یعنی آمریکا اینو نمی‌فهمه و میخواد اقتصاد روس قدرتمندتر بشه ؟
مجید۱۸۸۳۵۰۸۱۱:۳۱:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۶
تومثل اینکه هنوز داری در زمان جنگ جهانی زندگی میکنی. پس متفقین الان ازمتحدین بخاطرجنگ فاصله بگیرن. هرچی روابط بین امریکا باچین وروسیه تیره تربشه به نفع ایران هست.
ناشناس۱۸۸۳۵۵۹۱۲:۰۴:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۶
متوجه نیستید. ایران چاره ای ندارد مجبور هست متحد و دوستانی داشته باشد. اون چینی اگر مسئولش خورد از اونور دانشجو فرستاد آمریکا و برگردوند تو کشور خودش( آمارش هست که ترامپ تحریم کرد) اون از علم و دانششون اون هم از تولیداتش که اپل و سگیت و دل و تمام برندهای آمریکایی تو چین تولید میشه. مسئول ایرانی فقط تا خرخره خورد فکر کرد نفت همیشه هست ترامپی هم نیست! بچه اش رو هم فرستاد فکر کرد زندگی چقدر زیباست فکر نکرد 50 سال دیگه مردم منفجر میشن ..
ناشناس۱۸۸۳۲۰۵۰۰:۵۳:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۶
در همین خبرهای امروز آمده که صادرات نفت روسیه به امریکا رکورد زده و به بیشترین میزان در تاریخ رسیده که علت آن تحریم نفت ونزویلا و نیاز پالایشگاهها نفت امریکا به نفت سنگین است که حالا که از ونزویلا نمی توانند وارد کنند روسیه فوری جای ونزویلا را گرفته. طبیعی است که حل مسئله ونزویلا و کاهش تنش آن با امریکا و رفع تحریم یعنی ضرر مستقیم روسیه و صنعت نفت آن. در مورد چین هم باید گفت که چین در هشتاد کشور دنیا با طرح عظیم چند صد میلیارد دلاری سرمایه گزاری یک کمربند یک راه سرمایه گذاری میلیارد کرده و فقط در پاکستان این سرمایه گزاری بالغ بر سی میلیارد دلار خواهد بود ولی این طرح دقیقا تا پشت مرزهای ایران در پاکستان و ترکمنستان امده ولی وارد ایران و خاورمیانه نشده. چین حتی حاضر نیست عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای را به تصویب برساند چون می گوید ایران مواضع شدیدا ضد امریکایی و غربی دارد و اگر عضو رسمی پیمان شانگهای شود ممکن است این پیمان مجبور به مخاصمه با امریکا و اروپا شود و.. چرا کیم سه سال بود که موشکی ازمایش نمی کرد یا در مورد همین سفر وزیر خارجه چین به ایران باید گفت چرا در دو سال گذشته از این سفر خبری نبود ولی به محض اینکه بایدن تحریمهای متعددی علیه چین اجرا کرده چین فعال شده و وزیر خود را به ایران می فرستد . غیر از این است که می خواهد اهرم چانه زنی خود با امریکا و اروپا را بالا ببرد؟!
ناشناس۱۸۸۳۲۱۵۰۱:۱۶:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۶
تشدید اختلافات بین چین و امریکا به نفع ایران است و باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم و صادرات نفت را افزایش بدهیم و ذخائر ارزی کشور را تقویت کنیم.
ناشناس۱۸۸۳۳۶۵۰۹:۱۵:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۶
چین با امریکا ۵۰۰میلیارد دلار داد و ستد داره با ایران ۲۰میلیارد دلار خوب نه نظر شما شدنیه چین بازار امریکارو بیخیال بشه بیاد طرف ایران اینا فقط دارن با کارت ایران بازی میکنن
ناشناس۱۸۸۳۶۷۰۱۲:۵۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۶
چین در عین اینکه با امریکا و اروپا تجارت می کند از ایران نفت می خرد اما اختلافات امریکا و اروپا با چین به نفع ایران است.
ممد۱۸۸۳۷۳۰۱۳:۱۵:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۶
روچه منبع خبری برای خودت آمار میدی. 2ساله که باهم اختلاف دارن. اون 500میلیاردمال زمان قبل از ترامپ بوده
رضا۱۸۸۴۲۶۳۲۰:۳۸:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۶
بازی که امریکا با ایران کرد بازی بود غرب گراها هم باختن با اونکه اومده بودن برد برد بشه ولی نشد خوب حالا کمی صبوری کنین با بدگرام ذهنی سریع قضاوت نکنیم البته اگه ایرانی هستیم
ناشناس۱۸۸۳۵۴۸۱۱:۵۹:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۶
فقط تصحیح کنم چین از اختلاف ایران و امریکا استفاده میکنه
سعید۱۸۸۳۶۱۰۱۲:۳۴:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۶
سلام آمریکا با یک جنگ نیابتی جلوی فروش نفت به چین رو میگیره
ناشناس۱۸۸۳۹۸۷۱۶:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۶
فقط برای یادآوری ایشان از عربستان وارد ایران شد
ناشناس۱۸۸۳۲۴۶۰۱:۵۵:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۶
بعیده چین چرخش اساسی داشته باشه. ایران در چند دهه اخیر از مبادلات پایدار جهانی خارج شده و دنیا به این شرایط عادت کرده و بر همین اساس پی رفته و همه از این شرایط انزوای ایران دارن منتفع میشن پس دلیلی به تغییر این شرایط وجود نداره. نه اعراب، نه ترکیه، نه روسیه و چین و نه کشورهای غربی ضرورتی در تغییر این شرایط میبینن؟
ناشناس۱۸۸۳۲۹۲۰۶:۳۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۶
انشاالله با رفتن دولت غربگرای روحانی خداوند درهای رحمت مادی و معنوی اش را یک به یک بر روی این ملت و مملکت می گشاید
حافظ۱۸۸۳۴۲۵۱۰:۱۲:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۶
غرب‌گرا !!! سالهاست بنجل های چینی وروسیه خائن بر ایران نفوذ دارند کدوم کشور غربی یا تکنولوژی غربی، نمونه بارز نیروگاه بوشهر یا اس 300 و.. همکاری مخفیانه عربستان با چین درمورد هسته‌ای و.. چشمتون بازکنید
ناشناس۱۸۸۳۶۵۷۱۲:۵۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۶
بنجل!! عزیزم تجار شما بنجل وارد می کند و با روسیه هم زیاد مراوده اقتصادی ندارید
ناشناس۱۸۸۳۶۶۷۱۲:۵۵:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۶
ظاهرا تو چشمات را بستی و فکر کردی همه باید به خاطر ما منافع اقتصادی و سیاسی در رابطه با دیگران را به خطر بیاندازن نخیر تا توانشون با شما کار می کنند
ناشناس۱۸۸۳۶۷۵۱۲:۵۸:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۶
واردات کالاهای چینی از دولت اصلاحات با شعار توسعه اقتصادی !!! شروع شد و بعد از برجام واردات کالاهای مصرفی چینی و غیره 80 درصد افزایش یافت.
Reza۱۸۸۴۰۲۹۱۷:۱۹:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۶
بیشتر شبیه دعا بود تا تحلیل
رسول۱۸۸۳۳۰۳۰۷:۲۹:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۶
ارریابی.قابل ملاحظه ایست. تعاملات ببن المللی ایران وچین قطعاً به نفع امریکا نیست.
ناشناس۱۸۸۳۳۱۰۰۷:۴۴:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۶
اگر چين بتواند رهبري جبهه مخالف امريكا را به عهده بگيرد وسيستم مالي وبانكي جديد ايجاد نمايد وامريكا ودلار را ازصحنه بين المللي حذف نمايد بزرگترين شكست امريكارا رقم خواهد زد چون همه قدرت امريكا در تحريمهاي بانكي كشورها از جمله چين وروسيه است وكشورهاي مخالف امريكا بايد به اين سيستم ضد انساني حمله كنند
بی نام۱۸۸۳۳۱۳۰۷:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۶
اگه چین و روسیه توانایی امریکا و اروپا را داشتند تمام کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس با این دو کشور روابط بسیار عالی داشتند.چین و روسیه به محض اینکه با امریکا بر سر موضوعی اختلاف پیدا می کنند فورا با کارت ایران بازی می کنند .و همینکه یه امتیاز خوب از امریکا و اروپا می گیرند ایران را فراموش می کنند.
گل نرگس۱۸۸۳۳۱۶۰۸:۰۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۶
چینی هابارها سعی کرده اند که روابط تجاری باایران بزرگ رو بیشتر وبهترکنند اما دولت گرین کارتی ایران بدلایل حزبی همیشه دست رد ب پیشانی چشم بادومیها زده اونا عزمشو دارن ولی دولت لیبرال میترسند بچه های خوشگذرانشون درغرب اذیشت بشن ودلنگرانن بت آمریکایشون بهشون اخم کنه ومردم هم ک در تفکر واندیشه اینافقط درانتخابات مردمن
مم۱۸۸۳۳۴۹۰۸:۵۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۶
چینی های کافر ناجی ما شده اند؟!
ناشناس۱۸۸۳۶۷۱۱۲:۵۶:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۶
کافر!! چیزی پیدا نکردین روی به اراجیف آوردین؟
ناشناس۱۸۸۳۶۸۴۱۳:۰۱:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۶
ما به دین و مذهب چین کاری نداریم ما باید منافع ملی مون را در نظر بگیریم.
ناشناس۱۸۸۳۷۱۶۱۳:۱۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۶
نه آمریکای .. مارو نجات میده مثل برجام. چقدر ک آمریکایی ها خدا ترس و خدا پرستن!!!!!!!!!! نه چین ن آمریکا راهبرد و برنامه درست خودمون فقط مارو نجات میده.
افسانه۱۸۸۳۴۰۸۰۹:۵۳:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۶
آفرین به شما واقعا
ناشناس۱۸۸۳۳۲۰۰۸:۱۶:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۶
مگر قبل از این چین با ایران بد بوده که الان چرخش چین به ایران
ناشناس۱۸۸۳۳۵۹۰۹:۰۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۶
در این دولت نزیک 3 سال ما در چین سفیر نداشتیم و این یک پیام به چین است که ما رابطه با شما را نمی خواهيم
بیطرف۱۸۸۳۳۲۷۰۸:۲۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۶
فقط یک نگاه به تراز تجاری آمریکا با چین بیندازید و آن را با تراز تجاری ایران با چین مقایسه کنید. اونوقت خودتون قضاوت کنید چین کدوم کشور رو انتخاب می‌کنه !
علی۱۸۸۳۳۴۷۰۸:۴۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۶
برادر محترم ، کشور چین اقتصادی بازی، دارد که مشتری میخواهد و آنرا به هر نحوی حفظ میکند . به عنوان یک فعال اقتصادی عرض میکنم ، یک کشور تجارت محور در سطح چین حتی کوچکترین کشور آفریقایی را به عنوان طرف اقتصادی قبول دارد چه برسد به ایران که همکاری با آن فقط بعد اقتصادی نیست . آمریکا دیگر بازیگر تنها در جهان نیست .
ناشناس۱۸۸۳۴۷۵۱۱:۰۵:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۶
دوست عزیز به عنوان یک فعال اقتصادی ،اگر مجبور شوی در دو جبهه مخالف کار کنی و فعالیت داشته باشی،کدام یک را انتخاب میکنی؟
ناشناس۱۸۸۳۴۱۲۱۰:۰۱:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۶
فقط تراز تجاری نیست موقعیت ژئوپلتیک ایران واینکه به هرطرف متمایل شود قدرت آن طرف افزایش خواهد یافت ویا حتی عدم نزدیکی به غرب ویاچین امتیازی برای طرف دیگر محسوب خواهد شد و..
ناشناس۱۸۸۳۴۲۱۱۰:۰۹:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۶
چین فهمیده نوبت بعدی تحریم ها خودش است
ناشناس۱۸۸۳۳۲۸۰۸:۲۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۶
سهل انگاری روحانی در ارتباط با چین باعث شد خط آهن چین تا شمال آسیا که به نوعی جاده ابریشم قدیم بود از بالای ایران رد شود. نباید اینقدر تعصب داشت و باید منافع ملی را دنبال کرد.
ناشناس۱۸۸۳۹۵۱۱۶:۰۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۶
این پروژه سالها قبل از روحانی شروع شده بود.یه سرچی بکن بعد اظهار فضل کن.
ناشناس۱۸۸۳۳۳۳۰۸:۲۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۶
خیلی خوشحال نباشید.چین روسیه ایران را بازیچه خود قرار داده اند برای پیشبرد منافع خودشان . وقتی از آمریکا امتیاز بگیرند همین دو کشور با پر رویی تمام به تحریم ایران رای مثبت میدهند.سران نظام ایران باید عقلانیت بخرج دهند و در دام نیفتند
ناشناس۱۸۸۳۷۲۴۱۳:۱۳:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۶
ان شاءالله مسئولان از برجام درس عبرت گرفتن و دیگه قرارداد فاقد امضاء و تضمین منعقد نمی کنند و تن به تعهدات یکطرفه نمی دهند.
محمد علی۱۸۸۳۳۳۹۰۸:۳۹:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۶
اشرف گدا رو بگین که رو هیرمند سد زده بعد باج میخواد آب بده،.. کسی نیست جواب اینارو که از اطراف گاز میگیرن بده مثل کره جنوبی و عراق و افغان و غیره یه بار محکم جواب بدین استان نیمروز و یه خط حائل نظامی درست کنید تکلیف آب هیرمند مشخص بشه چین و ولش
رضا۱۸۸۳۳۴۱۰۸:۴۰:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۶
چین تنها به دنبال نفت با تخفیف بیشتر و بازار برای محصولات خود است. هیچ حرکت راهبردی قابل تصور نیست. جایگاه آمریکا و ایران در معادلات جهانی کاملا مشخص است.
مهرداد۱۸۸۳۳۴۶۰۸:۴۵:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۶
از سیاست جهانخواری امریکا فرار کنیم خوب است ولی باید حواسمونو جمع کنیم خدای نکرده از تو چاله در نیایم بیفتیم تو چاه چین هم منافع خودش در اولویته
ناشناس۱۸۸۳۳۵۱۰۸:۵۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۶
همه سر کاریم آنها باهم برادر هستن چپ راست نداره ما بیشتر با کشورهای کمونیستی دوست برادر هستیم
امیر۱۸۸۳۳۵۴۰۹:۰۳:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۶
ایران بایدبه اسیانگاه ویژه ای داشته باشد دریک مثلث ایران روسیه چین درخاورمیانه وتعاملات بین الملل نقش محوری ایفاکند وبرای این کاربایدمتحدواقعی چین روسیه باشدوغربگرایی راکناربگذارد.
ناشناس۱۸۸۳۳۵۶۰۹:۰۶:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۶
یعنی الان ما درمقابل چین وزنه ای مانند امریکا هستیم ونه کارتی در دست چین برای امتیاز گیری از امریکا.در توهم نمانیم
ناشناس۱۸۸۳۳۵۸۰۹:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۶
مااز دولت مردانمان انتظار داریم که باور کنند که دنیا ارزش بدی وخودخواهی ندارد به‌این مردم خوب فکرکنند وخدمت صادقانه بکنند وبرای تمامیت ارضی ایران وبهتر شدن اقتصاد ومعیشت مردم بکوشند ونام نیک از خودبه یادگار بگذارند ب خدا ایران مردم خوبی دارد آنهارا فدای خودخواهی خودتان نکنید....
ناشناس۱۸۸۳۳۶۴۰۹:۱۳:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۶
چرا در طول این سالها که رهبر معظم انقلاب گفت نگاهتان از غرب به شرق تغیر دهید تا اقتصاد کشور بهتر شود روحانی کاری نکرد و حالا نزدیک انتخابات این کارو میکنه افتخارش هم بعدش به نام مهره جدیده تیم روحانی ثبت میشه پس این بار دیگه گول این سیاست ها انتخاباتی را نخوریم
مهدی۱۸۸۳۳۷۰۰۹:۱۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۶
ساده لوحی است که برای فروش نفت خام خوشحال باشیم امروزه هر کس که بتواند نفت خام رو به فناوری تبدیل کنه موفقه نه کشورهایی که منابع نفت خام دارد بنابراین ایران باید از نفت خام برای صنعتی شدن خودش استفاده کند اینطوریه که اقتصادش مریض نیست و با تحریم‌ها از پا نمی‌افتد
ناشناس۱۸۸۳۳۹۱۰۹:۳۶:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۶
تو گفتی ما هم باور کردیم کشوری که یک دلار ۳۰۰ هزار واحد پول آن کشور است در معادلات بین المللی چیزی مثل کشک خودمان است
ناشناس۱۸۸۳۶۹۸۱۳:۰۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۶
چین بعد از اتحادیه اروپا بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست.
ناشناس۱۸۸۳۳۹۶۰۹:۴۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۶
غارتگری بیشتر !!!
میترا۱۸۸۳۴۰۲۰۹:۵۰:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۶
این عنوان چرخش، دروغی‌بزرگ است. نزدیک به یک سال است که برای واردات از چین ، صرفا از طریق صرافی های دوبی کار میکنیم و چینی ها از فروش مستقیم کالا به ایران خودداری می‌کنند. در فرودگاه های چین رفتار ماموران چین با ایرانیان روز به روز توهین آمیزتر و نسبت به اتباع دیگر مملو از تبعیض است. آشکارا در مذاکرات و رسماً از فروش ماشین آلات به دلیل رعایت تحریم‌های آمریکا خودداری می‌کنند و در عوض ماشین آلات کپی شده و بی کیفیت را با قیمت بالا تحمیل میکنند. بانکهای دولتی چین سالهاست پولهای ایران را بلوکه کرده. تمام حسابهای ایرانیان بدستور دولت چین بسته میشوند. برای تک تک این مدعا سند موجود است. منظور از چرخش این است؟
ناشناس۱۸۸۳۷۱۰۱۳:۰۸:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۶
بنده بارها به چین سفر کرده ام رفتار پلیس و مردم چین با ایرانیان با احترام و خیلی دوستانه و مودبانه است نقل و انتقال ارز از طریق صرافی های دوبی هم بدلیل تحریمهای بانکی امریکاست.
رضا.سپه۱۸۸۴۰۷۷۱۸:۰۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۶
بخاطر مسئلهFATF بسیاری از کشورهای همسو با ایران هم از انجام مراودات بانکی با تجار ایران خودداری می کنند.
ناشناس۱۸۸۴۶۲۰۰۰:۰۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۷
تحریمهای بانکی امریکا دلیل عدم انجام مراودات بانکی با ایران است.
ف.ح۱۸۸۳۴۰۵۰۹:۵۱:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۶
بهترین دیدگاه در خصوص مسائل میان ایران و غرب راهبردی است که رهبری عنوان کردند نه بخاطر اینکه الان همه فکر کنند بخاطر عشق به رهبری واز این جور مسائل نه؛ اگر خوب فکر کنید امریکا را خوب می شناسید ،چین و روسیه راهم همین طور این تشدید رقابت بین اونها فرصت خوبی است برای ایران
ناشناس۱۸۸۳۴۱۶۱۰:۰۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۶
سلام ملت عزیز ایران لطفا درانتخاب ریاست جمهوری دقت شود تانوکران غرب مثل سالهای گذشته ..رییس نباشند طبق فرمایشات رهبری رئیس جمهور باید فردی انقلابی ،دلسوز،باتخصص ،باتعهد،وبرنامه دارباشد اصلاطلبان غرب گرا همیشه باترفندی مردم راگول زدنند با پول این ملت بچه های خودشان رافرستادند اروپا ،امریکا دارند به ریش این ملت می خندند
حسین۱۸۸۳۷۶۳۱۳:۳۱:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۶
فک میکنی اصولگرایان انتخاب شوند وضعیت کشور بهتر میشه!!!!نه عزیزم.
ناشناس۱۸۸۴۵۹۴۲۳:۴۶:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۶
حتی اگر دولت هم نداشتیم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی شد !
ناشناس۱۸۸۳۴۱۹۱۰:۰۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۶
چین هم یه کشوریه مثل آمریکا مثل روسیه مثل فرانسه و...که دنبال منافع خودشه.اساسا در دنیای سیاست، وفاداری اعتماد وعاطفه جایی نداره
رحمان۱۸۸۳۴۳۰۱۰:۲۱:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۶
تجربه نشان داده که نباید به بیگانه ها دل بست حالا اون بیگانه میخواد چین باشه یا روسیه و یا آمریکا این فرصت خوبیه که از سه قدرت برای منافع ملت و مردم کشور بهره جست خدا کنه که سیاسیون ما فرصت شناس و قدر دان ملت باشن
عرش طالقانی۱۸۸۳۴۳۵۱۰:۲۸:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۶
ایران باید برای بازگشت به تعهدات خود در برجام، خروج نیروهای نظامی تروریستی آمریکایی و شرکایش از منطقه را شرط کند..
ناشناس۱۸۸۳۷۱۳۱۳:۱۰:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۶
پایان دادن به جنگ یمن هم باید جزو شروط ایران باشد.
ناشناس۱۸۸۳۴۳۷۱۰:۲۸:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۶
هیچ کشوری برای رضای خدا با ایران وارد تجارت نمیشه
ناشناس۱۸۸۳۴۳۹۱۰:۳۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۶
ساده نباشیم هیشکی چلوکباب و با آش دوغ عوض نمیکنه چین م دنبال منافع خودشه که امریکا رو به واسطه رابطه با ایران بترسونه که تحریم نشه اونم مونده چین با خرید نفت مگر به ایران چی میده یه مشت چرت و پرت که فقط موجب بیکاری میشه
ناشناس۱۸۸۳۵۷۶۱۲:۱۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۶
کاربرعزیز باید پرسید آمریکاچراکاری میکند که ایران مجبورباشد بسوی چین برود آمریکادر حمله به عراق بنابه گزارش سازمان ملل موجب مرگ 500هزارکودک شد شماخودت رابجای جمهوری اسلامی بگذار وقتی آمریکا میخواهد توراساقط کند
سید۱۸۸۳۴۴۲۱۰:۳۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۶
قطعا دعوای چین و آمریکا به نفع ایران است
اسد۱۸۸۳۴۴۹۱۰:۴۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۶
اگه بتونیم با دنیا رابطه بر قرار کنیم وتعامل جهانی داشته باشیم از این منجلاب .. نجات پیدا خواهیم کرد ولی اگر بخواهیم موضع گیری شرقی وغربی داشته باشیم بفنا رفته ایم
امیر۱۸۸۳۴۵۰۱۰:۴۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۶
امریکای بدقول و اروپا را بی خیال بشید و با همون کشورهایی که امریکا اونها را تحریم کرده متحد بشیم و تبادل اقتصادی داشته باشیم بهتر هست چین که الان داره قدرت اول اقتصادی دنیا میشه بهتر از امریکا هست و فکر نکنم اینقدر راحت زیر حرفشون بزنن همه با هم همپیمان بشید علیه تحریم و امریکا هر کشوری شما را تحریم کرد شما هم تحریمش کنید و دلار و یورو را کنار بگذارید امریکا با اروپا هم پیمانند شما هم با هم بشید اصلا پیمان نظامی امنیتی و اقتصادی ببندید که به یکدیگر کمک کنید
ناشناس۱۸۸۳۴۷۰۱۰:۵۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۶
این خرید نفت هیچ ارتباطی با قرارداد یا سند راهبردی نداره و صرفا اتحاد کشورهای تحریم شده در مقابل غرب هست که در سفر لاوروف به پکن رونمایی شد از حالا به بعد تحولی عجیب در دنیا شاهد خواهیم بود
ناشناس۱۸۸۳۴۸۰۱۱:۰۸:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۶
اخر کدام کشور مثل ایران میشه نفتش رابرد وبجاش اجناس بی کیفیت انداخت چین بفکر ما نیست بفکر تجارت ومنافع خودشون هستن تا بتونن جمعیت میلیاردی خود را سیر کند وبازار کار وسرمایه اش نخوابه ودچار بیکاری ورکود نشه این دولت ماست داره به چین کمک میکنه امریکا وروس هم خوشحال هستند وگر نه قبل ترها راببینید چین به اغلب همسایگانش همچون صدام می تاخت کشور ثروتمند ایران با ملتی بیکار وگرسنه وتورم بالا نتیجه تصمیمات سیاست مسولین نالایق ه..
ناشناس۱۸۸۳۴۸۲۱۱:۰۸:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۶
چین به دلیل جمعیت زیاد و در نتیجه نیروی کار ارزان ( دلیل حضور کارخانه های اروپایی و امریکایی در چین ) و داشتن کارخانه های تولیدی فراوان ، برای تکمیل این زنجیره تولید یعنی کار برای نیروی کار موجود و چرخش ، چرخ های کارخانه ها نیاز به مواد اولیه و خام دارد لذا به دنبال کشورهای می گردد که بسهولت به تواند از آنها ماده خام اولیه کارخانه های تولیدی را تامین کند . از نظر قیمت تمام شده کالاهای چین به دلیل نیروی کار ارزان و بهره وری بالا توان رقابت با ایران کشورهای دیگر را دارد . همین امر موجب میگردد ایران نتواند کالاهای تولیدی خود را به چین صادر کند ! در نتیجه ایران چیزی برای صادرات و عرضه به چین ندارد به غیر از ماده اولیه و خام که چین نیز به دنبال همین مواد خام و اولیه است !!! نمی خواهم بگویم چین بد است و یا خوب ! بلکه طبیعتا" چین هم مثل هر کشور دیگری به دنبال منافع ملی خود است ! و ایران هم باید به دنبال منافع ملی خود باشد و منافع ملی کشور ایجاب می کند از فروش مواد خام اولیه و مادر خودداری کند ، لذا چین شریک تجاری خوبی برای ایران نیست !!! اگر به آمار صادرات کالا از ایران به چین نگاه کنید ، چین از ایران واردات بیشترین مواد معدنی خام را داشته است ! و فروش مواد خام اولیه یعنی تعطیلی کارخانه های کشور خودمان ! برای یک رای چین در سازمانهای بین المللی دلیل نمی شود منافع ملی را قربانی کرد .
ناشناس۱۸۸۳۷۰۲۱۳:۰۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۶
دقیقا همینطوره..
ناشناس۱۸۸۳۴۸۴۱۱:۱۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۶
بایستی مراقب کارشکنی دولتمردان غربگرا در روابط ایران و چین بود .
ناشناس۱۸۸۳۶۱۲۱۲:۳۵:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۶
تو که شرق گرایی به کجا رسیدی ..؟
خدارحم۱۸۸۳۴۸۹۱۱:۱۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۶
والا اینی که ما به عینه میبینیم چین هم دریا و هم بازار پوشاک و الکترونیک و خودرو و صنعت و بهتره بگیم هشتاد درصد از مصارف روزانه ایران به جز خوراکی دیگه همه چیز دست چینی هاست واقعیته و قصد اهانت به کشورم را ندارم فقط گوشزد به مسئولین بیخیال مملکته حیف ایرانه که به این روز بیفته
ناشناس۱۸۸۳۵۰۰۱۱:۲۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۶
خوب پولهای زبان بسته ایرانوکه به بهانه امریکابلوکه کرده بودبه ایران بازخواهدکرد؟
ناشناس۱۸۸۴۰۴۴۱۷:۳۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۶
خیر چون این رابطه برای جلب توجه امریکاست نه منافع ایران
ناشناس۱۸۸۳۵۴۹۱۲:۰۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۶
با مسوولان مملکت بلایی سر کشور خواهد آمد که مردم صد رحمت به سلطان حسین صفوی بفرستند کشور ما تبدیل به یک مهره بازی شده است..
ناشناس۱۸۸۳۵۶۰۱۲:۰۵:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۶
من هیچ نظری ندارم
احمد۱۸۸۳۵۶۶۱۲:۰۹:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۶
کاری که ایران دررابط باچین میکند بخاطر جدل با آمریکاست وخوشبختانه آمریکادرحال افول است وباید افول کند وگرنه جهان بسوی نابودی خواهد رفت اماچین دوگزینه درنطفه دارد 1-یا تبدیل به آمریکایی دیگر میشود2-یا بسوی جهانی بهتر هم برای خود وهم برای بشریت خواهد رفت امامتاسفانه درهیئت حاکمه ما هم عده ای سوی آمریکاراانتخاب کرده اند که این عده دلتمرد باید ارشاد ودرغیراینصورت جلویشان گرفته شودچون سیستم آمریکا ضد بشر وویرانگر وغارتگرو.. است
ناشناس۱۸۸۳۵۷۴۱۲:۱۳:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۶
بایستی در مقابل فروش نفت اقدام به ورود تکنولوژی و ایجاد زیرساخت هایی مانند راه آهن مخصوص قطارهای سریع وسیر و بزرگراه ها و فرودگاه ها و ایجاد بنادر و گسترش کشاورزی مکانیزه و بیابان زدایی و سایتهای گردشگری و...نمود که در تمامی این زمینه ها چین تخصص وتجربشو دارد.
ناشناس۱۸۸۳۵۹۰۱۲:۱۹:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۶
زمانیکه سود داشته باشه براش هست جنس اعلا ومفت میبره جنس آشغال بقیمت بالا میده به ایران ازاین بهتر مگه میشه
ناشناس۱۸۸۳۶۰۲۱۲:۲۶:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۶
به سمت کشور نه به سمت نفت کشور
سعید۱۸۸۳۶۱۵۱۲:۳۷:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۶
خدا میدونه قرار دوباره کدوم ترکمانچای دیگه ای بسته بشه .
مهدی۱۸۸۳۶۳۲۱۲:۴۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۶
چین واقعی، اژدهایی است که کم کم سر بلند می کند. آرام و بدون درگیری با امریکای در حال تضعیف.کمتر از ده سال آینده قدرت اول جهان خواهد بود. تلاش کنیم تحلیل های آبکی به خورد دیگران ندهیم
علی۱۸۸۳۶۸۵۱۳:۰۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۶
بزرگان قدیمی می گفتند که بزرگترین کمکی که برای بشریت میتوانید انجام دهید برای کار آنها اقدامی کنید .کار جوانان .کارجوانان. چین زرنگ است اجناس خودش را به هر شکلی تو منطقه می فروشد . ایران باید به فکر قوی کردن تولید و صادرات آن باشد تا جوانان کشورمان از این گرفتاری خمودگی دربیایند انشاالله . خدا رحمت کند امیر کبیر را که بسیار برای مردم ایران زحمت کشید .
ناشناس۱۸۸۳۷۳۴۱۳:۱۷:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۶
پولهای ایران توسط ایرانیهای اخراجی وفامیل دار خود رفته بسمت امریکا وکانادا واروپا سرازیر است حالا تحریم ها بماند.منابع ایران از شیلات تانفت
ناشناس۱۸۸۵۳۵۴۱۱:۱۵:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۷
داخل موضوع حرف بزن
چنگیز۱۸۸۳۷۳۷۱۳:۱۹:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۶
ما این همه سیاست مدار داریم نمی دونم چرا اوضاع کشورمون اینطوریه؟؟؟؟!!!!! دقیقا دوجریان اصلاح گرا و اصول طلب تعصبشون در نظراتشون نسبت به رابطه با چین و آمریکا پیداست . اصلاح گراها میل به غرب اصول طلب ها میل به چین
ناشناس۱۸۸۳۷۵۸۱۳:۲۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۶
من میگم با چین توافق نکنیم چون فکر منافع خودشه! بریم با آمریکا که فشار حداکثری رو بر ما تحمیل کرده و میخواد ما رو خلع سلاح کنه توافق کنیم!
ناشناس۱۸۸۳۷۶۰۱۳:۲۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۶
فقط به تبلیغات غربی ها گوش ندهید معلوم است که غرب و غرب گدایان مخالف گسترش این رابطه هستند و معلوم است که این مخالفتها بجایی نخواهد رسید هرچه که تحریم ها را کم رنگ کند مخالفت غرگرایان را به دنبال دارد و برای آنها منافع ملی مهم نیست حاضرند نوکر غرب باشند ولی با شرق رابطه نداشته باشند پس جیغ های بنفشتان را بکشد که کاروان راه افتاده است
مجید۱۸۸۳۸۱۴۱۴:۲۰:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۶
بهتر اینکه جنگ بشه یا رومی روم یا زنگی زنگ چون ما تکلیفمون با خودمون مشخص نیست
ناشناس۱۸۸۳۸۷۹۱۵:۱۰:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۶
اصلا به ما چه؟ این چرخش اگه سودی واسه ایران داشته باشه،میره تو جیب دولت و اطرافیان دولت و آقازاده ها. آیا یه هزارتومنی توجیب ملت بدبخت میره
ناشناس۱۸۸۳۸۸۴۱۵:۱۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۶
تجار قدیم بازنشسته شدند. زمینه برای تجار سینه چاک جدید فراهم می شود .
ناشناس۱۸۸۳۹۶۶۱۶:۲۱:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۶
چین و روسیه دو کشور هستند که جرات می کنند با کارت ایران با امریکا بازی کنند اونهم در حدی بازی می کنند که امریکا را مجبور به عکس العملی شدید نکنند ولی دیگر کشورها که جرات این کار را ندارند مثل فرانسه که شرکتهای از ایران رفتند ،
ناشناس۱۸۸۳۹۸۸۱۶:۳۵:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۶
ملت بزرگ ایران با توکل برخدا وتلاش بیشتر با صداقت بیایید کشورمان را بسازیم وباکشورهای اسلامی روابط خوبی داشته باشیم گور بابای چین امریکا
ناشناس۱۸۸۴۰۱۸۱۷:۰۱:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۶
خب چرا زمان ترامپ خبری ازشون نبود حالا اومدن. ما قبل از هر چیز باید بفکر خودمون باشیم و دنبال منافع ملتمان باشیم اصلا بفکر این که چین الان با آمریکا سر منافعش مشکل خوردن باید بخاطر اینکه آمریکا را تحت فشار بگزاریم با چین همکاری کنیم چرا ؟؟؟؟ فقط خدا کنه قراردادی چیزی ننویسند و مملکت رو حراج نکنند
ناشناس۱۸۸۴۵۹۸۲۳:۵۱:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۶
قرارداد همکاری اقتصادی بین ایران و چین مربوط به سال 94 بود اما دولت بدلیل امید به برجام آنرا به تعویق انداخت.
رضا.سپه۱۸۸۴۰۷۵۱۷:۵۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۶
این که تصور کنیم در جهان امروز کشوری مبادلات تجاری یا سیاسی با طرف مقابل از روی دلسوزی داشته باشد فکر بچه گانه ای است.در مراودات بین کشورها نیاز طرفین است که موجب انعقاد قرارداد می‌شود.وبا دادن یک امتیاز از طرف مقابل امتیاز می گیرد. در غیر این صورت مسئولین کشور آشکارا به ملت خود خیانت کرده اند یا در جایی امتیازی شخصی اخذ کرده اند.
ناشناس۱۸۸۴۱۶۴۱۹:۰۶:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۶
چین وروسیه از اول تاریخی که پاشون به ایران باز شد جز خیانت ودزدی چیزی نداشتند..تاریخ گویایه حقیقت هست..الان که دیدن روابط ایران با اروپا وامریکا خوب میشود..اومدن برای کارشکنی.
ناشناس۱۸۸۴۶۰۶۲۳:۵۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۶
اکنون روابط ایران با امریکا و اروپا بدتر شده و دشمنان بدنبال تداوم تحریم ها و باج خواهی در مسائل موشکی و منطقه ای هستند.
ناشناس۱۸۸۴۲۰۲۱۹:۴۵:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۶
تنها راه نجات ایران بستن سفارت چین و روسیه است این دو کشور منابع نفتی ایران را میبرند و با یک پنجم قیمت کالای چینی می دهند اسباب بازی و مقداری پول برا آقا زاده ها فقط
ناشناس۱۸۸۴۶۰۸۲۳:۵۴:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۶
تنها راه نجات ایران اتحاد ایران با کشورهای بلوک شرق و قطع امید از غرب است.
کریم۱۸۸۴۲۱۰۱۹:۵۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۶
کاش بفکر صنعتی کردن کشور باشیم و منابع انرژی را فقط و فقط برای مصارف پیشرفت داخل کشور صرف کنیم و انرا صرف رفاه و آبادانی سازیم این کشورها براحتی سر وقت خود منافع خودشان را دنبال میکنند
ناشناس۱۸۸۴۲۲۱۲۰:۰۵:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۶
هشت سال پیش باید این کار رو انجام میدادن با این برجام مردم رو فلج کردن در هر صورت باید حواسشون جمع باشه چین هم مثل آمریکا دنبال قدرت و ثروت هست
ناشناس۱۸۸۴۲۳۱۲۰:۱۴:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۶
روابط همه جانبه وباحساب وکتاب دقیق خیلی هم خوبه ولی نه هر جوری که اونا دلشون بخواهد وازهرطرف بادبوزد آنها هم بروند قرارداد محکم وپابپا وقابل اجرای کامل در هرزمان خیلی هم عالی است
سالار۱۸۸۴۲۵۳۲۰:۳۰:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۶
به نظر من مشکل اصلی ما این است که کشور ما خام فروشی میکند والا نیاز به فروش نفت نه به چین است نه به کشور دیگر ، دوستان مسئولین ما کارخانه ها را هم تعطیل کردن ، چه توقع است از غرب و شرق ، تاجرهای ما فقط فکر درآمد خودشان هستند و از رانت دولتی استفاده می کنند ، و تولید کنندگان و کارگران مشکل پیدا می کنند
وطنپرست۱۸۸۴۳۲۶۲۱:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۶
اگه مثل قبل بجای نفت جنس های بونجولش رو نده و تولید و صنعت رو به نابودی نکشه خوبه و ایران بتونه نقد معامله کنه عالیه
شهروند۱۸۸۴۳۴۱۲۱:۲۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۶
فراموش نکنید قدرت اقتصادی امروز چین ناشی از همگرائی با اقتصاد بازار آزاد آمریکا- اروپای دیروز بوده است.بر علیه روسیه.حالا چین شده عامل صدور بیکاری- کالاهای بنجل و...کپی گر صنایع غرب و...بصورت خزنده در حال توسعه گام بگام در آفریقا-خاورمیانه و...اروپاست.غرب به اهداف این سرمایه داری سرخ پی برده و در صدد مهار این اژدهای است. ما نیاید تمام تخم مرغ های خود را در سبد چینی ها قرار دهیم.باید در اندیشه تنوع بخشی و ایجاد بالانس اقتصادی با جامعه جهانی باشیم.تا از منازعه بین اژدها- خرس و عقاب در امان باشیم.
ایرانی۱۸۸۴۳۸۴۲۱:۵۵:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۶
سلام صادرات کم بشه ملت انقدر تحت فشار نباشن،، آنقدر مرغ وگوشت صادر نکنید
ناشناس۱۸۸۴۴۲۴۲۲:۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۶
در واقع چرخش بیست و پنج ساله ایران به چین بدون شرح
ناشناس۱۸۸۴۴۸۴۲۲:۴۸:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۶
جالبه با هر چی کشور کمونیسته شدیم دوست و برادر. اونوقت یه عده اصطلاح لیبرال رو به فحش بدل کردند. در این شکی نیست که لیبرالیسم هم بی عیب نیست.ولی دلیل این حد از شباهت و رفاقت با کشور های کمونیستی دیکتاتوری رو هم نمیفهمم.
ناشناس۱۸۸۴۶۱۷۲۳:۵۹:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۶
افزایش شدید فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری و تورم و تبعیض نتیجه اجرای سیاست های غلط اقتصاد نئولیبرالی در 30 سال گذشته در کشور است لیبرالیسم و کمونیسم هردو شکست خورده اند.
امیرعباس۱۸۸۴۶۷۹۰۰:۳۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۷
هیچ کشوری بی دلیل سود نمیرسونه. این بازی دو سر داره سود و زیان الان هم چین سود میکنه هم ایران .که ایران اقتصادش غیر نفتی شده~ .اما قرار داد ۲۵ ساله سود کامله
ناشناس۱۸۸۴۸۸۱۰۳:۲۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۷
همه ماشالله تحلیل گر سیاسی هستید
ع ن۱۸۸۴۹۷۷۰۷:۲۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۷
به جناب روحانی و کابینه اش بگوئید این فرصت را به ذلت تبدیل کند این را خوب بلده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین