تاثیر عصاره قارچ خوراکی بر توقف رشد سرطان پروستات

سلامت،   4000102081

تحقیقات جدید محققان نشان می‌دهد که قارچ‌های سفید خوراکی دکمه‌ای می‌توانند روزی ابزاری قدرتمند در سرکوب سرطان پروستات باشند.

تاثیر عصاره قارچ خوراکی بر توقف رشد سرطان پروستات

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندان به جستجوی داروهای قدرتمندتر برای غلبه بر سلول‌های سرطانی و جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی ادامه می‌دهند و طبیعت همچنان منبع الهامی غنی برای آنها فراهم می‌کند. آخرین نمونه نیز مربوط به قارچ‌های سفید خوراکی موسوم به قارچ‌های دکمه‌ای است که تیمی از محققان دریافته‌اند این قارچ‌ها می‌توانند رشد تومور پروستات را در موش‌ها سرکوب کرده و علائم دیگری از فعالیت‌های ضد سرطانی را نشان دهند.

این تحقیق تحت هدایت "شیوان چن" از مرکز تحقیقات سرطان "شهر امید"(City of Hope) انجام شده است که تحقیقات قبلی وی در مورد قارچ‌های دکمه‌ای و سرطان نتایج جالب توجهی را به دست آورده بود.

به عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی فاز یک، پودر قارچ دکمه‌ای به بیماران مبتلا به سرطان پروستات داده شد که به نظر می‌رسد سطح آنچه را که "آنتی‌ژن اختصاصی پروستات"(PSA) نامیده می‌شود، در خون آنها کاهش داد.

اگرچه افزایش سطح PSA می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی سرطان پروستات باشد، اما همچنین می‌تواند نتیجه عفونت یا تومورهای کاملاً خوش‌خیم باشد که هرگز نیازی به درمان ندارند. در نتیجه، مشاهده سطح بالای PSA اغلب منجر به بیوپسی‌های غیرضروری و احساس وحشت و نگرانی برای بیماران می‌شود. چنانکه آزمایش بیوپسی تا 75 درصد از مردانی که در آزمایش خون با سطح بالای PSA مواجه می‌شوند، نتایج منفی به همراه دارد.

در هر صورت برای "چن" و تیمش، اثرات پودر قارچ دکمه‌ای بر روی سطح PSA به اندازه کافی قابل توجه بود تا تحقیقات بیشتری را دنبال کنند. بنابراین آنها آزمایشات جدیدی را برای بررسی مکانیسم‌های رابطه سلول‌های سرطانی پروستات که در آزمایشگاه تحت درمان با عصاره قارچ دکمه‌ای قرار گرفتند، انجام دادند.

محققان با انجام این کار دریافتند که این عصاره فعالیت گیرنده‌های آندروژن را که سلول‌های سرطانی برای رشد به آنها متکی هستند، سرکوب می‌کند.

"شیائوکیانگ وانگ" یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: آندروژن‌ها که نوعی هورمون جنسی مردانه هستند، با اتصال و فعال‌سازی گیرنده آندروژن که یک پروتئین است که در سلول‌های پروستات بیان می‌شود، رشد سلول‌های سرطانی پروستات را تقویت می‌کنند. اکنون به نظر می‌رسد قارچ‌های سفید دکمه‌ای فعالیت این گیرنده آندروژن را سرکوب می‌کنند.

محققان در آزمایش‌های بعدی موش‌های دارای تومورهای سرطانی پروستات انسانی را با عصاره قارچ دکمه‌ای تحت درمان قرار دادند و پس از شش روز درمان مشخص شد که این عصاره سرکوب قابل توجهی را بر رشد تومور همراه با کاهش سطح PSA ایجاد می‌کند.

"وانگ" می‌گوید: ما دریافتیم که قارچ‌های سفید دکمه‌ای حاوی موادی شیمیایی هستند که می‌توانند فعالیت گیرنده آندروژن را در موش‌ها مسدود کنند و این نشان می‌دهد که این قارچ می‌تواند سطح PSA را کاهش دهد.

وی افزود: در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است، ممکن است روزی قارچ‌های سفید دکمه‌ای بتوانند در پیشگیری و درمان سرطان پروستات نقش موثری داشته باشند.

این تحقیق در مجله Journal of Nutritional Biochemistry منتشر شده است

یکتانتتریبون

پربحث‌های اخیر

1. وقتی نقشه شوم تجزیه ایران توسط مزدوران لندنی و سعودی آشکار می‌شود

2. مقایسه در آمد اعضای هیات علمی در ایران با کشورهای پیشرفته غربی چه می گوید؟

3. بازداشت رئیس یکی از ادارات به دلیل رفتار غیر اخلاقی در محیط اداری

4. میراث اقتصادی پر دردسر رئیس‌جمهور منتخب

5. مکالمه عاشقانه پدر و دختر ایرانی که میلیون‌ها بار دیده شد

6. پارک یا توالت عمومی سگ‌ها

7. آقای مهندس ، آقای دکتر!

8. ناکارآمدی یک شورای عالی ۲۰ ساله !

9. سعیدی: امروز روز تلخی برای مجلس بود، از مردم عذرخواهی می کنم

10. اعتراض؛ حقی که باید از آن محافظت کرد

11. عکسی زیبا از جواد فروغی

12. بار مسئولیتی سنگین بر دوش دولت آینده

13. وقتی جهانگیری به کارآمدی دولت افتخار می‌کند/ پیشنهاد قاضی‌زاده هاشمی به رئیسی درباره خوزستان/ انتقادات تند حجاریان از برخی گروه‌های اصلاح‌طلب/ حاکمیت برای بیان قانونی اعتراضات فکری کند

14. راه حل مشکل آب از آسمان نمی آید/حل مشکل به شیوه شیخ بهایی

15. کارِ کیست؟!

16. روحانی: مصوبه مجلس نبود تحریمی وجود نداشت/ جنگ اقتصادی به دولت مربوط نمی‌شود

17. دو كلمه با ظريف و روحانی

18. شاید و بایدهای احیای برجام بعد از روحانی

19. واقعیتی تلخ به نام مدیران مرکزنشین

20. ۳۸۲ حیاط خلوت دولتی دور از چشم دستگاه های نظارتی

21. مجلس یازدهم و امتیازات نادرست گذشته

22. نوبخت رئیس مرکز پژوهش آینده‌نگر را عزل کرد/ داماد رئیس جمهور عضو هیات علمی شد

23. آنچه باید درباره مذاکرات وین بدانید

24. ماجرای رقصیدن عضو هیات مذاکره کننده بعد از مکالمه روحانی با اوباما

25. دلسوزی دولت در روزهای پایانی یا مین گذاری برای دولت بعد؟!