گشایش معیشتی؛ مطالبه چندین باره رهبری از دولت ها

حسن کریمی‌فرد،   3991230068 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
گشایش معیشتی؛ مطالبه چندین باره رهبری از دولت ها

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، در پیام نوروزی خود هرسال را به‌عنوان خاصی مزین می‌کنند که مبنایی برای هدایت دولت و جامعه به سمت وضعیت مطلوب است. ایشان سال 1400 را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند.

فلسفه نام‌گذاری سال‌ها بر مبنای توجه به یک امر متعالی، رفع یک مشکل یا نیاز است. رهبری با توجه به تحلیل شرایط موجود کشور از ابعاد و جهات مختلف، آگاهی نسبت به آسیب‌ها و نقاط قوت و درک فاصله بین وضعیت امروز و اهداف و آرمان‌های مشخص‌شده در گفتمان انقلاب اسلامی، سعی می‌کنند توجه دولت و جامعه را نسبت به برخی مسائل و چشم‌اندازها جلب کنند تا با کمترین انحراف و بیشترین سرعت، مسیر انقلاب اسلامی به حرکت خود ادامه دهد.«بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد امّا این، فاصله‌ای طی شدنی است».

بر این اساس، شعار سال به‌گونه‌ای تعیین­‌کننده دستور کار سیاست‌گذاران و مدیران کشور در هرسال است و مسئولین باید احساس تکلیف نمایند تا این شعار به‌مثابه یک سند عملیاتی راهنمای عمل قرار گیرد و نهایت کوشش خود را برای تحقق آن به کار بندند و رفتار و برنامه‌هایشان نيز گوياي عمل به شعار سال باشد.

مطابق قانون اساسی، رهبر انقلاب سیاست‌گذاری کلان که مبین جهت‌های کلی، گرایش‌های کلان و بایدها و نبایدهای اساسی برای دستیابی به یک هدف یا اهداف مشخص است را ترسیم و بیان می‌کنند و دولت موظف است بر اساس آن برنامه‌های عملیاتی خود را تدوین و به اجرا رساند.

رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، عناوین اقتصادی را برای شعار سال انتخابات کرده که بیانگر اهمیت مسائل اقتصادی از دیدگاه ایشان است. نام‌گذاری سال جدید نیز با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» بیانگر تأکید دوباره بر امر اقتصاد و معیشت مردم و نیز نارضایتی رهبری از شرایط معیشتی و اقتصادی حاکم بر جامعه است که در بیانات و سخنرانی‌های ایشان در سال 1399 بارها به آن اشاره‌شده و مورد تأکید قرارگرفته بود. بدین ترتیب نام‌گذاری سال 1400 با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را باید اقدامی در ادامه نام‌گذاری سال 1399 به‌عنوان سال «جهش تولید»، سال 1398 با عنوان «رونق تولید»، سال 1397 با عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» و ... دانست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی سال جدید به ارزیابی میزان تحقق شعار سال 99 یعنی جهش تولید پرداختند. به فرمایش ایشان «میزان جهش در حدّ انتظار نیست چراکه باوجود تحقق در کارهای زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد، درحالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به وجود آورد».

رهبری در سال 1399 در پیام خود تأکید کرده بودند مقامات و مسئولان به‌گونه‌ای عمل کنند که «با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به وجود آید». همچنین در آن سال به مسائلی مانند اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی و بهبود فضای کسب‌وکار اشاره داشتند.

رهبری در پیام سال 1400 نیز بر چنین عواملی مانند تلاش برای بهبود فضای کسب‌وکار تأکید کردند؛ تأکید بر اهمیت تولید و رفع موانع آن در ساختار اقتصادی کشور «موجب اعتمادبه‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است». بنابراین «چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایت‌های همه‌جانبه‌ی قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد».

بر این اساس باید گفت وظیفه تمام نهادهای حاکمیتی می‌باید کمک به تحقق شعار سال جهت بهبود معیشت و شرایط زندگی مردم باشد؛ به‌ویژه آن‌که در ماه‌های آینده دولت جدید نیز تشکیل خواهد شد که انتظار می‌رود گام‌هایی بلندی در راستای برطرف کردن مشکلات عموم و تسهیل تولید بردارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۷۷۰۴۶۱۶:۲۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
درود برسید علی
mostafa.kamalu95@yahoo.com۱۸۷۷۳۱۸۲۲:۲۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن ثروت های کلان و افسانه ای حرام و نامشروع و ثروت های باد آورده ناشی از تلاطمات اقتصادی
ناشناس۱۸۷۷۳۳۷۲۳:۰۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
کشوری با داشتن این همه ثروت های خدادای، چرا باید مردمش با بیکاری، گرانی، فقر، تغذیه نامناسب..، آمار بالای طلاق، درصد بالای افراد مجرد،.. روبرو باشند؟
ناشناس۱۸۷۷۴۶۳۰۹:۰۵:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۱
توزیع صحیح ثروت در کشور نیست و باعث فاصله طبقاتی از فرش تا عرش شده است
ناشناس۱۸۷۷۰۴۷۱۶:۲۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تا تحریم هستیم، اقتصاد سر و سامان نخواهد گرفت. اقتصاد کشور هم اکنون بر پایه دلالی می چرخد که نتیجه آن گران شدن روز به روز اجناس است. کالاهای تولیدی هم قدیمی و بی کیفیت هستند.
ناشناس۱۸۷۷۳۱۹۲۲:۳۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تا افرادی مثل شما در راس بیایند و تحریم را بهانه کنند وضع همین است
ناشناس۱۸۷۷۳۲۲۲۲:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
اجرای طرح تحقیق و تفحص از بانک ها یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی برای کشور است که باید توسط نمایندگان محترم مجلس اجرایی شود طبری های بسیار زیادی در سیستم و شبکه بانکی و بانک مرکزی بوده و هستند که باید شناسایی شده و به مجازات لازم برسند
ناشناس۱۸۷۷۳۶۹۰۰:۴۱:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۱
به همراه تفحص از خود بانک مرکزی
ناشناس۱۸۷۷۴۵۳۰۸:۴۳:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱
نتیجه طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما چه شد؟
ناشناس۱۸۷۷۳۲۵۲۲:۳۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم هاست.
ناشناس۱۸۷۷۳۴۰۲۳:۱۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
دوحه که رفتم حالم از خودم بهم خورد. چرا مردم ما نباید سوار جاگوارو جیپ چروکی ۲۰۲۱ باشن؟ عربهایی رو دیدم که مثل شب سیاه بودن و به غایت زشت اما ماشینهایی سوار بودن که در خواب ایرانی ها هم نمیگنجید.مگه آدم چندبار زندگی میکنه که سطح توقعش صفر باشه؟
ناشناس۱۸۷۷۰۵۱۱۶:۲۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
هیچ کشوری در دنیا نمی تواند تمام نیازهای خودش را از داخل تامین نماید. کشورها از کالاها و خدمات سایر کشورها هم استفاده کرده تا نیازهای خود را مرتفع سازند. تا تعامل سازنده با دنیا صورت نگیرد، نباید چشم انتظار گشایش اقتصادی باشیم.
ناشناس۱۸۷۷۳۲۱۲۲:۳۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
یک سری برو در گمرکات تا فیض ببری
ناشناس۱۸۷۷۳۲۴۲۲:۳۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
متاسفانه هر ساله مبالغ بسیار زیادی توسط بادمجان دور قابچین های ادارات برای چاپ بنز هزینه میشود سال گذشته جهش قیمت داشتیم بجای جهش تولید
ناشناس۱۸۷۷۳۲۹۲۲:۳۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۱۸۷۷۳۳۳۲۲:۵۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تعامل بله ولي زورگويي هرگز
ناشناس۱۸۷۷۰۵۲۱۶:۲۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
عمل کردن بسیار بسیار سخت تر از سخن گفتن است.
ناشناس۱۸۷۷۰۵۷۱۶:۳۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
ما حتی در اقلام پایه نظیر روغن خوراکی، شکر، گوشت، خوراک دام و طیور و.... هم به کشورهای دیگر متکی هستیم. متاسفانه وضعیت بارندگی در سال 1399 بسیار بد بود. به همین دلیل به احتمال فراوان حتی تولیدات فراورده های کشاورزی در سال 1400 رقم چشمگیری نخواهد بود.
ناشناس۱۸۷۷۰۵۹۱۶:۳۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تا بین مسئولان و مردم شکاف عمیق وجود دارد، نمی توان به بهبود اقتصاد امیدوار بود.
ناشناس۱۸۷۷۰۶۰۱۶:۳۴:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
متاسفانه هیچ یک از شعارهای سالهای قبل جامه عمل به خود نپوشاند. چرا؟
ناشناس۱۸۷۷۰۶۳۱۶:۳۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تقسیم درآمدهای مفت بین عده ای اندک و فقیر شدن روز به روز قاطبه مردم پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت.
ناشناس۱۸۷۷۰۶۵۱۶:۳۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
شکم گشنه حرف، پند و اندرز نمی فهمد. شکم گشنه نیازمند توجه فوری است.
علی 671۱۸۷۷۰۷۰۱۶:۴۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تولید و پشتیبانی از تولید بله تا روحانی از پارچه ایتالیایی برای عبایش استفاده کند .این حمایت است .
ناشناس۱۸۷۷۰۸۸۱۶:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
متاسفانه دولتها فقط روزمرگی می کنند . از اصلاحاتی که زیرساختهای اساسی در زمینه اقتصاد ، مبارزه با رانت ، لابی گری وانحصارطلبی را بهبود ببخشد ، شانه خالی می کنند چون عقیده دارند که پول نفت که هست چرا خودمان را به دردسر بیاندازیم
ناشناس۱۸۷۷۰۹۰۱۶:۵۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه رفع مشکل معیشتی،نیاز به ریشه‌یابی علت داره
ناشناس۱۸۷۷۱۱۰۱۷:۳۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
مگر مسوولين دولتي دوست ندارند مردم در رفاه باشند ويا دوست ندارند مشكلات كشور را حل كنند قطعا انها هم دوست دارند كمبود ها بر طرف شود ولي اختلاف هاي فراوان قوا با يكديگر باعث ميشود عليه يكديگر باشند ومانع تراشي نمايند هم اكنون مجلس بجاي همكاري با دولت سنگ اندازي مي كند قوه قصاييه نيز همكاري نزديكي با دولت ندارد لذا مشكلات كشور هم روز به روز بيشتر ميشود البته فشار بيشتر برمردم است
ناشناس۱۸۷۷۱۱۶۱۷:۴۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
بدون رفع تحریم ها ممکن نیست
ناشناس۱۸۷۷۳۳۱۲۲:۴۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
رفع تحریم ها ممکن نیست تحریم ها را باید خنثی و بی اثر کنیم.
dayani۱۸۷۷۱۳۵۱۸:۱۰:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تا باب ارتباط منطقی با کشورهای جهان از همین پهلو تا آن سر دنیا بسته است، دلالان حاکم بازارند و معیشت مردم رو به بدتر شدن.
ناشناس۱۸۷۷۱۶۴۱۹:۰۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
شما و مسئولان هم بجای اینکه هی بشینید شعار بدین برین حداقل مشکلات رو ریشه یابی کنید. ریشه خیلی از مشکلات معیشتی بیکاری و ضعف تولیده و ریشه ضعف تولید هم در سیاستهای ارزی نامناسب و قوانین مشکل ساز و رانت و فساده. ریشه اصلی رانت و فساد هم به تقسیم مردم به خودی و غیرخودی و همینطور سیاستهای شبه نئولیبرالیه.
ناشناس۱۸۷۷۱۶۷۱۹:۰۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
دولت ها به مطالبه رهبر در مبارزه با فساد در دو دهه قبل جواب ندادند، دولت ها به فرمان رهبر در خصوص حمایت از گزارش گران فساد جواب ندادند، آیا دولت ها با این همه فساد و رانت و غارت گری به فرمان رهبر در خصوص معشیت و سفره نان ملت جواب خواهند داد.؟؟؟
ناشناس۱۸۷۷۱۸۸۱۹:۳۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تا دولت قیمت ارز را که با هدف کسب ریال از جیب مردم بالا برده اند به زیر 10 هزار تومان برنگردانند همین اش است و همین کاسه. وقتی همه چیز با دلار 25 هزار تومان وارد می‌شود و با دلار بالای 40 هزار تومان به مردم فروخته می‌شود چطور فرمایشات رهبری انجام بشود
ناشناس۱۸۷۷۱۹۰۱۹:۳۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
اگر دولتها نتوانند با سیاستهای کلان تعیین شده گره ای از کار باز کنند تکلیف چیست ؟؟ تا ابد در فقر و گرانی و گرفتاری و هر سال بدتر ؟؟
رضا۱۸۷۷۲۰۱۱۹:۵۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
اسامی مافیای واردات و وابستگی انها به مقامات را شما بهتر می دانید . امام ره فرمودند حفظ نظام اوجب واجبات است. الان حفظ این افراد واجب تر از نظام شده است.
ناشناس۱۸۷۷۳۷۱۰۰:۴۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۱
فکر نمیکنم امام چنین چیزی فرموده باشه
ناشناس۱۸۷۷۲۲۹۲۰:۳۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
در سال 1398 صف مرغ برای کیلویی ۱۱ تومن بود و آزادش کیلویی ۱۸ تومن در سال 1399 صف مرغ برای کیلویی 20 تومن بود وآزادش کیلویی حدود ۳۵ تومن در سال 1400 صف مرغ واسه مرغ چهل تومنی و آزادش حدود ۶۰ تومن!
ناشناس۱۸۷۷۲۴۶۲۰:۵۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
کاش رهبری سکان کشتی رو به دست می گرفتن
ناشناس۱۸۷۷۲۸۷۲۱:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
حساب صد امام می تواند فقر رو از جامعه بزداید ...
ناشناس۱۸۷۷۲۹۰۲۱:۵۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
"گشایش معیشتی؛ مطالبه چندین باره رهبری از دولت ها" پس اشکال کار کجاست که محقق نمیشه؟
ناشناس۱۸۷۷۳۶۰۰۰:۱۵:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱
اشکال اینجاست که هیشکی به وظایفش عملش نمیکنه.خیلی ساده است.
ناشناس۱۸۷۷۲۹۸۲۲:۰۳:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
برای گشایش میعشتی می بایست دست دزدان یقه سفید را از بیت المال قطع کنید که نمی کنید. می بایست به پارتی سالاری.. و اقازادگی ها پایان دهند که نمی دهند ..
محسن۱۸۷۷۳۵۰۲۳:۴۶:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
البته دولت ضعف دارد ، با همین شرایط تحریمی هم می توانستند خیلی بهتر عمل کنند ولی اگر مشکلات را ریشه یابی کنیم ، مسائلی مانند ناهماهنگی بین دستگاههای مختلف ، مفاسد اقتصادی ، منفعت طلبی ، بی توجهی به منافع ملی ، شعارگرایی ، ضعف علمی ، مشکل با کشورهای منطقه ، مشکل با قدرتهای جهانی ، بی توجهی به نسل جوان ، عدم شفافیت ، رانت و دلالی را نمی توان نادیده گرفت ساختن و آباد کردن بسیار مشکل است و نیاز به تعهد ، تخصص و مدیریت علمی دارد
ناشناس۱۸۷۷۵۰۵۰۹:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۱
مشکل اینه که دولت با بالا بردن نرخ ارز و پائین کشیدن سود بانکی باعث بی ارزشی ریال شد. وگرانی لجام گسیخته نتیجه همین سیاست بی خردانه است. راه حل فقط نجات ریال پول ملی ست. نرخ ارز باید زیر هشت هزار تومان برگردد وگرنه همینه اوضاع بدتر هم میشه. این نرخ ارز فعلی همه را فلج کرده.
ناشناس۱۸۷۷۵۰۶۰۹:۵۴:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱
همه کشورها به فکر توسعه و پیشرفتند ما به فکر معیشت. جالب آنکه همان معیشت هم بهتر نمی شود..
ناشناس۱۸۷۷۵۶۲۱۰:۴۲:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۱
یکی از مواردی که به معیشت خانواده کمک می کند حذف سربازی مجانی است تا جوانان بتوانند با دستمزد خود به معیشت خود و خانواده کمک کنند.
ناشناس۱۸۷۷۹۷۰۱۷:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱
تا زمانیکه رئیس دولت ها بابت فسادشان، بی کفایتیشان، وعده های دروغشان، عملکرد ضعیفشان... به پای میز محاکمه کشانده نشوند دولت ها اغلب عمدا یا سهوا پرورش دهندگان مافیا فساد و ..،.. خواهند بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین