در میزگرد عدالتخواهی مردمی مطرح شد: معادن به حیات خلوت دولت تبدیل شده/ برخوردهای قضایی با مفسدین واقعی نیست

اجتماعی،   3991226072

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر، میزگرد عدالتخواهی مردمی با حضور تعدادی از فعالین اجتماعی همراه با پخش مستند قزل قیه برگزار شد.

معادن به حیات خلوت دولت تبدیل شده/ برخوردهای قضایی با مفسدین واقعی نیست

به گزارش خبرگزاری دانشجو، میزگرد عدالتخواهی مردمی با حضور میلاد گودرزی، سردبیر برنامه اینترنتی آوانت، امین سلیمی، سردبیر دانشجو، سیامک مختاری، کارگردان مستند و مصطفی دد‌جانی، مدیرعامل تعاونی معدن هاجرخاتون و میثم مهدیار، معاون پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی همراه با پخش مستند قزل قیه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر برگزار شد.

سیامک مختاری، کارگردان مستند قزل قیه در این میزگرد گفت: معادن به حیات خلوت دولت تبدیل شده است و برای وام دار شدن برخی  ارگان‌ها به دولت، معادن به برخی اشخاص و نهادهای خاص واگذار میشود.

مختاری: معادن به حیات خلوت دولت تبدیل شده است / برخوردهای قضایی با مفسدین حقیقی و واقعی نیست

کارگردان مستند قزل قیه بیان کرد: الان تقریبا یک سال از ساخت مستند گذشته است و ما در آن یک سلسله‌ای از جرائم و فسادها را عیان کردیم که به چه نحوی اتفاق افتاده است. در این یکسال خیلی به شک افتادیم که چرا واکنشی به این مسائل نشان داده نمی‌شود و به غیر از جشنواره عمار هیچ جشنواره‌‌ای مستند را نپذیرفته است. از آن موقع بود که ستاد اجرایی فرمان امام شروع کردند به زنگ زدن و فشار آوردن که این مستند نباید پخش شود. چرا هیچکس حاضر به پیگیری این موضوع نیست و همه آن را بایکوت میکنند. واقعا چون پای ستاد مطرح بود یا اینکه واقعا فساد بزرگی اتفاق نیفتاده است؟

مصطفی دد‌جانی، مدیرعامل تعاونی معدن هاجرخاتون در این میزگرد گفت: یک قلعه‌ی فسادی تشکیل شده است که حالا یا خواسته یا ناخواسته، ستاد اجرایی در بالای این قلعه نشسته است. یه عده ارازل و اوباش آمدند و زدند ولی هیچ دادگاهی این مسئله و اقدامات آن‌ها را پیگیری ساده و بعد از آن محکوم نکرد. چرا برخورد نمی‌شود و چرا این آدم‌ها نمی‌ترسند و چه کسانی پشت این‌ها هستند؟

ددجانی در ادامه افزود: این جریان مظلوم در قزل‌قیه با مقاومت خود یک مسئله‌ای را مطرح کردند ولی مسئولین نمی‌خواهند بگذارند که به صورت واقعی این مسائل مطرح شود و فقط شعار مبارزه با فساد می‌دهند. این‌ها را داد می‌زنیم، شاید مسئولی‌ مانده باشد که آن‌ها را پیگیری کند. چون در این مدت وقتی به سراغ مدیران و فرمانداران مختلف می‌رویم، می‌بینیم که همه در پشت پرده بسته‌اند.

مختاری: معادن به حیات خلوت دولت تبدیل شده است / برخوردهای قضایی با مفسدین حقیقی و واقعی نیست

وی افزود: کدام مذهبی قبول می‌کند رودخانه زلالی از کنار ما رد شود و ما از تشنگی بمیریم. مسئله ما یک شخص یا نهاد نیست و خیلی بزرگتر است. مسئله این است که نمی‌خواهند مافیای معدن شفاف شود. مافیای معدن در حال طوفان کردن در کشور است و کسی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد و وقتی هم گیر می‌افتند، سریع آقایان پشتشان می‌آیند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.

مدیرعامل تعاونی معدن هاجرخاتون در پایان بیان کرد: قانون مشخص کرده است که هر معدنی فلان تن برداشت دارد ولی وقتی از یک مقداری بیشتر شود، نشان از فساد در آنجا دارد. ما خواستار برخورد قضایی هستیم ولی ما این نوع برخوردها را فقط در تلویزیون دیده‌ایم و واقعی نبوده است. تا کی باید به خاطر برخی مصلحت‌ها چیزی نگوییم و ساکت شویم؟ از مسئولین مربوطه می‌خواهیم که صدای ما را بشنوند.


 گودرزی: مردم باید بازیگر فعال عرصه قدرت در حاکمیت باشند / ذینفعان نمیخواهند به ایده حاکمیت مردم تن دهند


میلاد گودرزی، سردبیر برنامه اینترنتی آوانت و فعال سیاسی و رسانهای در این میزگرد گفت: مسائلی مثل قضیه قزل قیه و اعتراضات مربوط به آن که در حال حاضر مطرح میشود، قبلا به صورت آرام و دلسوزانه بارها گفته شده ولی از سوی مسئولین مربوطه توجهی نشده و به اینجا رسیده است که باید این مسائل را داد بزنیم که شاید یک نفر آنها را بشنود.

این اعتراضات میتواند شامل ریزترین جزات سیریش آباد تا بزرگترین مسائل کلان مربوط به معادن باشد. وی در ادامه افزود: بنده معتقد هستم که مسائلی شبیه این قضیه شهرستان سیریش آباد، پنجره عبور ما از حکومتداری به حکمرانی است و باید گفت که حکمرانی با حکومتداری متفاوت است. در حکمرانی یکسری بازیگر فرامسئولی وجود دارد که حکومت مؤظف است یک شأن دیگری را به رسمیت بشناسد و آن چیزی جز قدرت دادن به مردم نیست. زمانی که در برخی نهادها و ارگانها و مسئولین کشور ما چیزی تحت عنوان مصلحت و محافظه‌کاری بنیادین شده است و پیش هر مسئولی برویم، به ما میگویند که اینگونه کارهای شما، فعالیتهای خوبی است ولی در زمان فعلی مصلحت نیست، این عدم قدرت داشتن گروهی فرای از حاکمیت نیز قطعا وجود نخواهد داشت.

حتی ما مشاهده میکنیم که برای تعیین این مصلحت نیز یک ارگانی از بزرگان نظام وجود دارد به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام که در حال حاضر محل بحث ما نیست.

سردبیر برنامه اینترنتی آوانت بیان کرد: اگر این نوع مسائل را از این پنجرهای که بنده گفتم، ببینیم باید به سمت ایدههای حکمرانی برویم. مسئلهای که در بلند مدت باید به آن فکر کنیم، همین ایدههای حکمرانی است که باید این ایدهها فضای کشور را عوض کند. در حال حاضر اولا به این ایده نیاز داریم که مردم منبع قدرت داشته باشند. الان بخش خصوصی یا ستاد اجرایی فرمان امام زور و قدرت دارد ولی مردم ندارند. به عبارت دیگرباید در حاکمیت خصوصی سازی قدرت وجود داشته باشد. یعنی نهادها و تشکلهای مردمی مثل تعاونیها قدرت و اختیار داشته باشند.مثلا یک مشکلی که وجود دارد این است که آیا ایده‌ای وجود دارد که فرماندار و مسئول فلان بخش یا حتی رئیس جمهور در فضای غیر از خشونت، خلع شود؟

میلاد گودرزی در ادامه با تأکید بر این دو ایده مطرح شده در فضای حکمرانی گفت: ایده حکمرانی دیگری که در لایه محتوایی وجود دارد، چیزی به نام تنظیم‌گری ضدتبعیض است. یعنی وضعیت موجود باید به وضعیت مطلوبی تبدیل شود که تبعیض در آن حداقل شود. اما این دو ایده حکمرانی گفته شده، روی کاغذ است و در واقعیت فعلی، فضا بسیار متفاوت است. وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد، این است که مردم مثل شب میخوابند و صبح میبینند چقدر چیزها تغییر کرده و اصلا به آنان اطلاعی هم داده نمیشود. دقیقاً حوادث آبان ماه پارسال و افزایش قیمت بنزین که هیچ اطلاعی به مردم داده نشد و حتی خود مسئولین نیز اعلام میکنند که صبح جمعه از این موضوع خبردار شدند.

گودرزی اظهار کرد: وضع موجود ذینفعانی دارد و نمیخواهند به ایده حاکمیت مردم تن دهند. درنتیجه باید گفت در وضعیت فعلی مردم به قدرت نیاز دارند. یعنی فضای کشور به یک جریان اجتماعی مستقل نیاز دارد که درگیر سیاست و حکومت نباشد و دنبال این باشد که برای ایده‌های حکمرانی فعالیت و آن را اجرا کرد  یکسری اقدامات و فعالیتها با برنامه‌ریزی قبلی باید شکل بگیرد و مردم یک نهضتی داشته باشند و از بیرون مراقب باشند که فضای کشور دچار فساد و ناکارآمدی نشود. در حال حاضر دوگانه‌هایی که وجود دارد، د.وگانه نهضت و نظام، رکود و حرکت، ایستادن و رو به فردا حرکت کردن است. با ایده‌های موجود یک فرد بسیار مصلح هم به درون نهادها و سیستمهای موجود در نظام برود، خراب میشود.

به دلیل اینکه آن مسئولیتها در نهادی مختلف ذیل چتر محافظه کاری تعریف میشود و لذا اینجاست که باید این نهضت مردمی بیرون از ساختارهای رسمی حاکمیت تعریف شود. وی در پایان بیان کرد: مسائلی مانند قضیه سیریش‌آباد یکی از اتفاقات ازاین دست است که باید اینگونه مسائل به مطالبه‌ای در سطح ملی تبدیل شود. به نظر بنده در حال حاضر تا همین نقطه‌ای که نهضتهای کوچک مردمی جلو آمدهاند، خیلی اتفاق بزرگی رقم خورده است و توانسته‌اند با دست خالی، ایده حکمرانی خود را به مسئولین تحمیل کنند. در حال حاضر چیزی که اهمیت دارد این است که باید به سمت کنش برویم و در حد وسع خود و متناسب با محیط اطراف کار تعریف کرده و شروع به فعالیت کنیم.

مهدیار: برخی نهادهای انقلابی رفتارهای ضداجتماعی دارند / بزرگترین مسئله ما شفافیت و تعارض منافع است
 

میثم مهدیار، معاون پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در این میزگرد گفت: یک اتفاقی در این چند سال افتاده است که مرا به فکر واداشته و آن، این است که ریشه برخی از این چنین فسادها چیست. نهادهای انقلابی که از دل انقلاب بیرون آمدند و هویت مبارزه گونه داشتند، چگونه به جایی رسیده‌اند که در حال حاضر رفتارهای ضد اجتماعی دارند. این مسائل فقط مسئله ستاد اجرایی فرمان امام نیست و سازمان اوقاف نیز درگیر همین نوع مسادل است. از طرف دیگر بنیاد مستضعفان هم بدین نحو است و در ماجراهای مختلف مثل روستای ابوالفضل ما آن را دیدیم.

 

مهدیار در ادامه افزود: چرا نهادهایی که قرار بوده خودشان در خدمت مردم باشند، رفتارهای ضد مردمی پیدا کرده‌اند و از اجتماع دور شده‌اند؟ مسئله از آنجا شروع می‌شود که وقتی یک اجتماعی به نظام تبدیل می‌شود، نیاز به نهادهای جدید دارد و بعد از آن برای مدیریت این نهادها به افراد اعتماد می‌کنند. وقتی به افراد اعتماد میشود، موجب می‌شود که دیگر شفافیت را جدی نگیریم و کم کم این مسئله باعث ایجاد فساد می‌شود. در وضعیت فعلی نهادهای نظارتی ما فربه شده‌اند و از طرف دیگر نظارت مردم نیز وجود ندارد و شفافیت هم نیست و این قضیه را تشدید می‌کند. این فقدان شفافیت باعث شکل‌گیری حیات خلوت و فسادهای بززگتر می‌شود.

 

معاون پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی اظهار کرد: هر سازمانی که ارتباط خود را با محیط پیرامون و اجتماع از دست دهد، تبدیل به یک محیط راکد و فسادزا می‌شود. وقتی در یک سازمان شفافیت وجود داشته باشد و تعارض منافع نیز حل شود، آنجا تبدیل به یک سازمان پویا می‌شود. چون آن سازمان موردنظر با مسائل اجتماعی و مسائل روز مردم در تماس است و آن را درک می‌کند. بزرگترین مسئله ما با نهادهای انقلابی همین مسئله شفافیت و تعارض منافع است.

 

مهدیار در پایان بیان کرد: مسئله قزل قیه ماجرای یک بخش یا شهرک نیست. ماجرای توزیع رانتی است که در بخش‌ها و سطوح مختلف اتفاق افتاده و بعد از این نیز اتفاق خواهد افتاد. اگر بتوانیم این نوع مسائل را کم کم نشان دهیم و زخم‌ها را التیام دهیم، شاید بتوانیم امید مردم را نسبت به نظام برگردانیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین