ماجرای فساد در شوراها و رفع یک سوءتفاهم

سیاسی،   3991225138 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
ماجرای فساد در شوراها و رفع یک سوءتفاهم

در سال‌های اخیر بازداشت و دستگیری اعضای شوراهای شهر و روستا در استان‌های مختلف به یکی از خبرهای همیشگی و تکراری تبدیل‌شده است. در آخرین خبر به نقل از رسانه‌ها، روز دوشنبه 25 اسفندماه دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین از بازداشت رئیس شورای این شهر به دلیل پاره‌ای از تخلفات خبر داد و شایعه آزادی این متهم با گذاشتن وثیقه را نیز رد کرد. 

با مرور اخبار مرتبط با دوره پنجم شوراهای اسلامی به سادگی می توان چنین اخباری را بدست آورد: شهریور 96 بازداشت سه نفر از اعضای شورای شهر نظرآباد، بهمن 97 بازداشت یک عضو شورای شهر کرج، آبان97 بازداشت ۵ عضو شورای شهر زابل، شهریور 97 دستگیری چند نفر از اعضای شورای شهر بابل، مرداد 97 بازداشت چهار نفر از اعضای شورای شهر پرند و ... .

از سال 1377 که قرار شد شوراهای اسلامی در سطح تمام روستاها و شوراها تشکیل شود بحث تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات یکی از موضوعات مهم و قابل‌تأمل بوده است. بر اساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، مواد 73 و 74 قانون اصلاح قانون تشکیلات شورا‌های اسلامی کشوری و انتخابات شورا‌های کشوری مصوب 1365/4/29 نسبت به تعیین تکلیف امر نظارت بر انتخابات شورا‌ها پرداخته و آن را به عهده مجلس شورای اسلامی قرار داده است.

ماده 73 قانون فوق بیان می‌کند که« به‌منظور نظارت بر امر انتخابات شوراها، هیئت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شورا‌های اسلامی کشوری متشکل از سه نفر از اعضای کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی و دو نفر از اعضای کمیسیون اصل 90، به انتخاب مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌گردد.» اعضای هیئت مرکزی نظارت نیز معمولاً با مشورت مجمع نمایندگان استان‌ها برای هر استان سه نماینده مجلس را برای نظارت در استان تعیین و این سه نفر نیز در استان‌ها برای هر شهرستان و هر بخش پنج نفر را انتخاب می‌کنند.

در حال حاضر ششمین دوره انتخابات شوراها قرار است در 28 خردادماه 1400 هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد. معمولاً در هر دوره شوراها تعداد بسیار زیادی از افراد ثبت‌نام می‌کنند که فرایند تائید صلاحیت آن‌ها بسیار سخت و زمان‌بر است اما مطابق قانون، نمایندگان فرصت بسیار اندکی برای این کار در اختیاردارند. به‌ویژه آن‌که نمایندگان دغدغه‌های فراوان محلی دارند و به‌شدت در این موضوع تعارض منافع دارند. از سوی دیگر نمایندگانی که در هیئت‌های نظارت عضو هستند هر دوره تغییر می‌کنند و بنابراین تجربه این افراد به دوره‌های بعد منتقل نمی‌شود.

مسئله مهم‌تر این است که مطابق ماده 49 قانون شوراها ‌ هیئت اجرائی وزارت کشور موظف هستند به‌منظور احراز شرایط هر یک از داوطلبان عضویت در شورای اسلامی شهر حسب مورد از مراجع ذی‌ربط از قبیل اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری، ثبت‌احوال استعلام نمایند. اما مسئله این است که هیئت‌های نظارت چندان به تصمیم‌گیری بر اساس چنین استعلام‌های پایبند و متعهد نیستند.

بدون شک ایرادات فراوان به مرجع تائید صلاحیت نامزدهای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین نبود شفافیت و پاسخگویی موجب شده که در هر دوره تعدادی از آن‌ها به دلیل تخلفات  دستگیر شوند.

از این بابت می‌باید گفت متأسفانه تصور عمومی بر این امر قرارگرفته که شوراهای اسلامی آن‌چنان‌که بایدوشاید نه‌تنها نتوانسته‌اند مشکلات را حل کنند بلکه خود نیز گرفتار فساد و ناکارآمدی شده‌اند. به همین دلیل است که در برخی دوره‌ها باوجوداینکه شوراهای اسلامی با مسائل محلی و روزمره مردم سروکار دارند و حتی بسیاری از نزدیکان آن‌ها نیز خواستار ورود به شوراها هستند اما میزان مشارکت بسیار کاهش‌یافته است. 

ازاین‌رو باید گفت این استدلال که برخی جریانات سیاسی به آن متوسل می‌شوند که در غیاب شورای نگهبان، انتخابات و کارآمدی شوراها افزایش‌یافته هرگز صحیح نیست. بدون شک نظارتی که هم‌اینک بر شوراهای اسلامی وجود دارد صحیح نیست و پیامدها و تبعات فراوانی به همراه دارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۷۱۲۱۳۰۹:۲۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
اخیرا فیلمی از آویزان کردن دو نفر از افراد طالبان به درخت و با کتک زدن آنها را اعدام کردند در ایران تا با چند نفر از مسولان فاسد این عمل انجام نشود فساد از کشور رخت نخواهد بست
ناشناس۱۸۷۱۴۳۴۱۱:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
فساد تنها با ترویج درستکاری، نظم و قانون مداری درست می شود. نه با مجازات صرف. این همه افراد به خاطر قتل، تجاوز و قاچاق مواد مخدر اعدام شدند. آیا آمار این جرم ها کاهش پیدا کرد؟
ناشناس۱۸۷۱۹۸۰۱۵:۱۴:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
واقعا اگر در برخورد با چند مفسد دانه درشت برخورد شدید شود بسیار اثر گذار است وارونه در گچ و قیر مذاب کردن هم مجازات تاثیر گذاری می باشد
mostafa.kamal95@yahoo.com۱۸۷۲۲۹۷۱۹:۳۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
تنها راه اصلاح زیر بنایی اقتصاد و نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های بالاتر از یک زندگی خوب و مطلوب است پس از این هرکس خواست به ثروت بیشتری برسد از طریق اصول صحیح اقتصادی و از طریق سعی و تلاش و ان لیس للانسان الا ما سعی
ناشناس۱۸۷۲۳۲۴۲۰:۱۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
تعدادی از طبری های سیستم بانکی را شناسایی کنید و به مجازات برسانید که این همه هم خودشان فساد کرده اند و هم جاده صاف کن فساد برای مفسدین اقتصادی بوده اند
ناشناس۱۸۷۱۲۱۹۰۹:۲۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
در ایران تصمیم گیری شورایی کار ساز نیست. بهتر است هر کاری به عهده فردی توانمند، امتحان پس داده و متخصص واقعی گذاشته شود. در این صورت فرد مذکور مسئول تصمیم گیری،اجرا و عواقب احتمالی نیز است.
ناشناس۱۸۷۱۴۴۹۱۱:۰۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
شورا و دمکراسی و ..در ایران به جایی نمیرسه چون هر کسی حرف خودشو میزنه فقط زور جوابگو هست در این نقطه از زمین
ناشناس۱۸۷۱۲۳۷۰۹:۳۱:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
اگر با این استدلال جلو بریم دوره گذشته یک سوم از نمایندگان مجلس به دلیل تخلفات مالی در دوره جدید تایید صلاحیت نشدن.. کلا چنین مدل تعیین صلاحیت همیشه مشکل ساز هست چه شورای نگهبان باشد چه شورای ... .به انتخاب ازاد مردم احترام بگذارید.
ناشناس۱۸۷۱۳۱۶۱۰:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
بله متاسفانه شوراهای شهر نتیجه ای برای مردم نداشته اند و برگزاری انتخاباتش هم فقط تحمیل هزینه است این همه خبر از فساد و دستگیری شورای شهرهای مختلف میاد علت چیست؟ خود ریاست جمهوری هم چیزی نداشته اصلا تغییری ایجاد نمیشه فقط رئیس جمهور عوض میشه به نظر من برگزاری این دو انتخابات بی فایده است و فقط به مردم هزینه تحمیل خواهد کرد
علی اصغر۱۸۷۱۳۹۰۱۰:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
آیا کارآمدی در نهادهای انتصابی افزایش یافته است؟
ناشناس۱۸۷۱۴۵۱۱۱:۰۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
فساد همه جا هست ! شما اگر جرات دارید در مورد رویه خرید ادارات ! منصافانه مطلب بنگارید !! فقط افراد و نهادهایی که امکان نظارت دارند ، تخلفشان رو می شود ! اما این امر نشان سلامت نهادهای غیر قابل نظارت نیست !!
ناشناس۱۸۷۱۵۱۴۱۱:۳۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
شوراها فقط برای ایجاد رانت و کلاه برداری کارایی دارند
ناشناس۱۸۷۱۵۶۸۱۱:۵۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
شورای شهریعنی مرکزدزدپروری وارتشاءونهایت کارشان هم اسم عوض کردن خیابانها،دراین چندسالی که شوراهاتشکیل شده بجزحیف ومیل بیت المال چه نتیجه ای داشته است
فرناز۱۸۷۱۷۱۵۱۳:۰۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
لطفا" لطفا" اجازه بدهید که همین انتخابات شورای شهر بدون نظارت استصوابی برگزار بشه. در ضمن مگر در انتخابات مجلس که شدیدترین نظارت استصوابی برقرار است، در پایان هر دوره گفته نمی شود که جمع زیادی از همان نمایندگان به خاطر مفاسد مختلف رد صلاحیت می شوند؟
پرهام۱۸۷۱۷۵۴۱۳:۲۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
حالا اونجا که شورای نگهبان نظارت داره مثل انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری، خیلی عملکردها بهتره؟
بیگی29۱۸۷۱۷۷۲۱۳:۳۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
آیا سازمانی در کشور وجود دارد که فساد نداشته نباشد؟
ناشناس۱۸۷۱۷۸۵۱۳:۳۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
در انتخابات شوراهای شهر می بینیم چه کسانی چه پولهای هنگفتی برای انتخاب شدن خرج می کنند اگر ورود به شوراهای شهری نان و آب ندارد پس این خرج ها چیست ؟ همه در این مملکت زندگی می کنیم و همه این اعمال را می بینیم پس خودمان را گول نزنیم
ناشناس۱۸۷۱۹۴۳۱۴:۵۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک
ناشناس۱۸۷۱۹۹۱۱۵:۲۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
شوراها جز افزایش پرونده در داسرها را افزایش داده اند فایده دیگری نداشته این هر روز خبر بازداشت اعضای شوراهای شهرهای مختلف و افزایش ورودی پرونده ایشان به دستگاه قضا جمعش کنید این بساط شوراهای فاسد را.
ناشناس۱۸۷۲۱۰۶۱۶:۳۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
به نظرمن بهترین کارانحلال ولغوسراسری شوراهاوانتخابات شوراهای شهرازبیخ وبن است.متاسفانه انگار شوراهاشده محلی برای رانت وحیف ومیل بیت المال....!!!! اصلانبودنشان بهترازبودنشان است....هرشهری یک شهردارمی خواهدونهایتش هم چندنفرمعاون ومشاور........دیگرشوراچه صیغه ای است..؟
ناشناس۱۸۷۲۳۳۴۲۰:۳۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
انتخابات یک دست و باندی و جناحی و قوم و قبیله‌ای نتیجه‌ای بهتر از این نداره. من در انتخابات شوراها دیگر رأی نخواهم داد. معتمدین من همه دستگیر شدند.
ناشناس۱۸۷۲۶۵۹۰۷:۴۲:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
متاسفانه ،بعضی از شورای روستاهای خوش آب وهوا کاملاَ چراغ خاموش در حال روستا فروشی و رانت خواری و... هستند و هیچ نهادنظارتی نیز بر آنها نظارت ندارد! جای تامل و بررسی دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  24. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

  25. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

آخرین عناوین