ویروس کرونا در کمین کودکان

سلامت،   3991223014

کرونا هنوز تمام نشده و حتی جهش‌های آن در ماه‌های اخیر منجر به سرایت پذیری بیشتر شده و از طرفی کودکان را بیشتر از گذشته درگیر می‌کند و این لجاجت ویروس تاج‌دار به قیمت جان فرزندان این سرزمین تمام شده است.

ویروس کرونا در کمین کودکان

به گزارش ایرنا، هرچند آمار تفکیک شده‌ای از سن و سال مبتلایان به کرونا در کشور از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر نشده، اما آن‌چه مشخص است این‌که با شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور و به دلیل سرایت پذیری بالای آن، کودکان و نوجوانان بیشتری به علت ابتلا به کووید ۱۹ بستری شده‌اند.

این در شرایطی است که باید بدانیم ویروس کرونا از بین نرفته و سوار بر موج ازدحام و شلوغی در آستانه عید نوروز در حال گردش است و از بی‌خیالی‌های ما نهایت سود را می‌برد و بیشتر جان می‌گیرد.

یکی از تفاوت‌های کرونای جهش یافته انگلیسی با کرونای ووهان در افزایش سرایت پذیری آن است. همین موضوع منجر به افزایش ابتلا در زیر ۲۰ ساله‌ها و در نتیجه مرگ و میر بیشتر در این گروه‌های سنی شده است.

کودکان و نوجوانان کرونای جهش یافته را جدی بگیرند

علی خاکشور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد خطر ناشی از ویروس جهش یافته انگلیسی برای کودکان و نوجوانان گفت: سرعت انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی، ۷۰ درصد و مرگ و میر آن هم ۳۵ درصد بیشتر از ویروس کرونا است. این در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور افت قابل توجهی داشته، اما همچنان راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا، مشابه قبل است.

علائم کرونا در کودکان

تمام علائم مربوط به سرما خوردگی در کودکان می‌تواند علائم ابتلا به کووید ۱۹ باشد. علائمی مانند تب، سرفه، آبریزش بینی، گلو درد، بی حالی، سر درد و تمایل به خواب بیشتر در کودکان می‌تواند برخی از علائم ابتلا به ویروس کرونا باشد و باید جدی گرفته شود.

زهره سخاوت پور رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این زمینه گفت: با شیوع موج چهارم کرونا در کشور و شرایطی که در دزفول حاکم شده، بسیاری از مردم درگیر ویروس کرونا شده‌اند و این در حالی است که ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس قبلی، تمام گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. اگر در موج‌های قبلی، ابتلا و مرگ و میر بیشتر مربوط به سالمندان بود، ولی اکنون کودکان، نوزادان و گروه‌های سنی نوجوان و جوان هم درگیر این ویروس هستند و مرگ در گروه سنی جوان و نوجوان اتفاق می‌افتد.

محسن علی سمیر رییس بیمارستان ابوذر اهواز نیز در این زمینه اظهار کرد: علائم ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در کودکان مانند بزرگسالان است. همان علائم تنفسی، قلبی، پوستی، گوراشی و مغزی در بچه‌ها نیز وجود دارد و از خانواده‌ها انتظار داریم بیشتر مراقب کودکان باشند. به ویژه در این دوران باید توجه بیشتری به کودکانی داشت که بیماری زمینه‌ای دارند.

بی‌خیالی خانواده‌ها به قیمت ابتلای کودکان به کرونا

واقعیت این است که خانواده‌ها در مورد ابتلای کودکان به کووید ۱۹ نگرانی چندانی ندارند. هرچند از اوایل شیوع ویروس کرونا، بسیاری می‌گفتند که کودکان و نوجوانان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند یا مرگ و میر در سالمندان اتفاق می‌افتد، اما آن‌چه در ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود، خلاف این است. شیوع گسترده ویروس کرونا و جهش‌های اتفاق افتاده منجر به این شده که کودکان و نوجوانان هدف متحرک تازه‌ای برای کووید ۱۹ باشند.

رییس بیمارستان ابوذر اهواز در این زمینه بیان کرد: خانواده‌ها در مورد کودکان قدری سهل انگاری کرده و از ماسک برای کودکان استفاده نمی‌کنند. حتی در ایام شیوع کرونا در خوزستان شاهد حضور کودکان در پارک‌ها هستیم.

علی سمیر ادامه داد: حضور کودکان در دورهمی‌های خانوادگی نیز در این دوران مشاهده می‌شود. کودکان از طریق والدین یا تماس با دیگر کودکان در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیرند و در نتیجه خانواده‌ها باید بیشتر مراقب سلامت کودکان خود باشند.

شیوع کرونا در کمتر از ۱۰ ساله‌ها

با این‌که هنوز خیلی‌ها گمان می‌کنند کرونا کاری به کودکان ندارد، رشد ابتلای کودکان به کووید ۱۹ در ماه‌های اخیر رخ داده و این روند هنوز افزایشی است.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در این زمینه گفت: نگران شیوع ویروس کرونا در افراد کمتر از ۱۰ سال هستیم که در بهمن ماه این میزان در کودکان، ۷ تا ۸ درصد بود و در حال حاضر به ۱۱.۱ درصد رسیده و همچنان در حال افزایش است.

بندپی تاکید کرد: باید اقدامات مراقبتی برای کودکان افزایش یابد تا مانع از سرایت ویروس جهش یافته کرونا به افراد کمتر از ۱۰ سال شویم.

آن‌چه مسلم است این‌که ویروس کرنا در برابر بی‌خیالی‌های جامعه واکنش نشان می‌دهد و کاری به سن و سال و تحصیلات و فرهنگ انسان ندارد. هرچقدر که فردی بی‌خیال‌تر باشد و به جزییات زندگی بهداشتی خود توجهی نداشته باشد، در معرض خطر بیشتری به نسبت سایرین قرار دارد. در عین حال باید روند واکسیناسیون کووید ۱۹ سرعت پیدا کند تا بخش بیشتری از افراد جامعه در برابر این بیماری واکسینه شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین