زاکانی: توافق دولت و آژانس خلاف قانون است

سیاسی،   3991204057

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به توافق دولت با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اظهار داشت: این توافق خلاف امنیت ملی و قانون اساسی بوده و قوه مجریه باید به قانون تمکین کند در غیر این صورت باید به قوه قضائیه شکایت کنیم.

به گزارش فارس، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 4 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای اظهار داشت: بیانیه آژانس و سازمان انرژی اتمی حاوی پیام‌های مختلفی است، پیام نخست آن رهایی آمریکا و اروپا از چالش و انفعال است اما باید بدانند آنهایی که پشت این تفاهم‌نامه هستند دیگر با تنفس مصنوعی نمی‌توانند زنده بمانند لذا پیام سیاسی این بیانیه فوق‌العاده مخرب و به ضرر مصالح انقلاب و منافع ملی است.

وی افزود: این بیانیه خلاف قانون اساسی و خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و همچنین خلاف بیان صریح مقام معظم رهبری است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا دولت علاقمند به قانون‌شکنی است؟ تصریح کرد: قانونی که در 12 آذر در مجلس به تصویب رسیده است امکانی را فراهم کرد که دولت از موضع بالا حقوق ملت را مطالبه کند اما کسانی در دولت تنها به فکر انفعال و مصالحه و گذشت از منافع ملی و قانون‌شکنی هستند و مسیری را دنبال می‌کنند که جز خسران ماحصلی برای کشور ندارد.

وی با بیان اینکه بیانیه مذکور خلاف نص صریح بیانات مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: پیش از این هم شاهد آن بودیم که رئیس جمهور پس از بیانات صریح مقام معظم رهبری مواضعی را اتخاذ کردند که در ذهن مردم کاملاً آشکار است و برخلاف مصلحت عمومی جامعه و مردم است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 7 سال است که منافع مردم در گرو تصمیمات سیاست‌گذاری و اشتباهاتی قرار گرفته که دولتمردان در مورد آنها معیشت مردم را به گرو گرفتند.

زاکانی تصریح کرد: پیام مشخص قانون مجلس این بود که تحریم‌ها باید از کشور رخت بربندد و به جای انفعال، ابتکار عمل در دستان مردان سیاست خارجی کشور قرار گیرد اما این تفاهم‌نامه همه این موضوعات را زیر پا گذاشته و مسیری را دنبال کرده که ماحصل آن خسرانی بزرگتر از برجام بر جای خواهد گذاشت.

زاکانی یادآور شد: قرار بود به موجب برجام خزانه‌ها پرپول باشد و همه منافع و مصالح در قالب یک تعهدنامه متقابل با 1+5 به دست آوریم اما هیچ منفعتی جز سال‌ها خسران کسب نکردیم. مجلس این شرایط را اصلاح کرد و ابتکار عمل را برای دولتمردان به عمل آورد و ایجاد تنفس‌گاه ویژه و عبور از تحریم‌ها را رقم زد، متأسفانه آنچه که مشاهده می‌شود کسانی در دولت هستند که مسیر غلط گذشته را دنبال می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها جزو دستاوردهای بزرگ مجلس یازدهم محسوب می‌شود، در این قانون بر حفظ توانمندی هسته‌ای، توسعه صلح‌آمیز هسته‌ای، رفع تمامی تحریم‌ها در همه زمینه‌ها اشاره دارد؛ تحریم‌هایی که توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به ما تحمیل شده است.

وی افزود: در قانون مجلس همچنین مشخصاً آمد که تحریم‌ها باید رخت بربندد زیرا این تحریم‌ها فراتر از تحریم‌های برجامی بود.

زاکانی بیان کرد: این تفاهم‌نامه مجدداً در اجرای قانون تزلزل ایجاد می‌کند و فرصتی به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌دهد و مستمسکی را درست می‌کند. ما تا کجا باید چشممان بر خیانت‌ها و شرایطی ببندیم که منافع ملت و مصالح انقلاب توسط عده‌ای ذبح شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس هوشیار است، امروز عالم سیاست، عالم جنگ اراده‌ها است و مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت اراده کردند تا اراده باطل دشمن را بر زمین بزنند لذا پیام ما برای ملت روشن است، مجلس شورای اسلامی جز به منافع ملی و مصالح انقلاب نمی‌اندیشد و آنها را دنبال می‌کند تا از آسیب به معیشت مردم جلوگیری کند.

زاکانی در ادامه یادآور شد: مجلس شورای اسلامی بر قانونمداری پافشاری می‌کند، متأسفانه عده‌ای قانون‌شکن در کشور قانون‌شکنی را باب کردند، مجلس یازدهم همانند مجالس گذشته نیز اجازه قانون‌شکنی نمی‌دهد و از منافع ملی و مصلحت‌های انقلاب دفاع خواهد نمود و اجازه نمی‌دهد این تفاهم‌نامه که از اساس باطل است، شرایطی را فراهم کند که قانون مجلس اجرا نشود.

وی اضافه کرد: در این بیانیه شاهد تکرار کلی‌گویی‌های برجام هستیم، در زمان انعقاد توافق به آقایان گفتیم که با دوستان خود یا دشمنان توافق کردید، آقای عراقچی اذعان داشت که با دشمنان مذاکره کردیم و توافق کردیم اما پس از سال‌ها مشخص شد که آنچه پشت تریبون مجلس گفتند خلاف پافشاری کمیسیون برجام و وعده‌ها و قسم‌هایی که خوردند، نادرست بود. مجدد از این فرصت استفاده کردند و تنفس مصنوعی به دشمن دادند در حالی که این خط قرمز ما است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: دولت باید به قانون تمکین کند و در جهت منافع ملی حرکت کند و مسیری را طی کند که ماحصل آن حاکم شدن قانون در کشور باشد. پیام ما به دولت نیز مشخص است و دولت راهی جز اجرای قانون ندارد. قانون هم بر اساس منطق درست و مستحکمی در جهت منفعت ملت است.

زاکانی اظهار کرد: در تمام توافقنامه دولت و آژانس خلاف بودن مفاد آن با قانون مشخص است، بیگانگان نیز باید بدانند که دوره ایجاد شرایط دوگانه و اضطرار برای ایران اسلامی تمام شده و دوره فریب دادن افکار عمومی گذشته است و امروز اذهان بیدار مردم دروغ‌های مکرر بیگانگان را می‌بیند بنابراین هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس تفاهم‌نامه را قبول ندارند زیرا این توافقنامه هیچ اصل و اساسی ندارد و اهمیتی برای آن قائل نیستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از روز 5 اسفند ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق قانون باید متوقف شود، پیشنهاد می‌کنم کمیسیون انرژی و امنیت ملی مجلس به عنوان کمیسیون‌هایی که مکلف به راستی‌آزمایی قانون هستند باید از فردا اقدام کنند و این بیانیه را در دستور کار قرار دهند و نظر خود را صراحتاً به مجلس اعلام کنند.

زاکانی رد پایان گفت: در صورت انجام اقدامی خلاف قانون و مصالح انقلاب و منافع ملت ماده (234) آیین‌نامه داخلی مجلس باید اجرایی شود. همچنین مواد (8) و (9) قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید اجرا شود. 
 
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

      2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

      3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

      4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

      5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

      6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

      7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

      8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

      9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

      10. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

      11. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

      12. ادعای حسنی و رفتار اموی!

      13. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

      14. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

      15. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

      16. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

      17. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

      18. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

      19. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

      20. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

      21. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

      آخرین عناوین