ظریف: برجام نیاز به مذاکره ندارد و باید اجرا شود/ بایدن سیاست فشار حداکثری ترامپ را ادامه می‌دهد

سیاسی،   3991129059

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دولت خود را موظف به اجرای قانون مصوب مجلس می‌داند، گفت: از تاریخ ۲۳ فوریه اقدامات داوطلبانه ما در اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.

ظریف: برجام نیاز به مذاکره ندارد و باید اجرا شود/ بایدن سیاست فشار حداکثری ترامپ را ادامه می‌دهد

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره معیار ایران برای لغو موثر تحریم‌ها و اینکه آیا تا پنجم اسفند تحول مهمی درباره برجام رخ می‌دهد، گفت: همانطور که رییس جمهوری گفتند دولت نظراتش را قبل از مصوبه مجلس با صراحت و شفافیت اعلام کرد. این مصوبه امروز به قانون کشور تبدیل شده است و دولت خود را موظف به اجرای قانون می‌داند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه براساس این قانون در تاریخ پنجم اسفند کاهش نظارت آژانس و نه توقف نظارت اجرا می‌شود، گفت:‌ تاکنون براساس قرارداد پادمان که در واقع استاندارد نظارت آژانس هست، عمل کردیم و به قرارداد پادمان متعهد هستیم و عضو پادمان هستیم و آن را ادامه خواهیم داد.

ظریف تصریح کرد: به عنوان یک اقدام داوطلبانه ما پروتکل الحاقی را بدون تصویب در برجام اجرا کردیم و الان مجلس تصمیم گرفته این اجرا را متوقف کند. اتفاقی که خواهد افتاد این است که با درخواستی که آقای گروسی انجام دادند با ایشان مشورت خواهیم کرد و این اتفاق صورت خواهد گرفت. سازمان انرژی اتمی با آژانس رسما اعلام کرده که از تاریخ ۲۳ فوریه اقدامات داوطلبانه ما در اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد اما نظارت آژانس ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در مورد کیفیت نظارت هم سازمان آمادگی دارد که با آژانس گفت وگو کند و به نتیجه برسد، گفت: نکته‌ای که بسیار مهم است این است که نظارت‌های آژانس به صورت عادی یعنی نظارت‌هایی که در اکثر کشورهای دنیا دارد، ادامه پیدا خواهد کرد.

 ظریف با بیان اینکه طرف مقابل ما در ۱+۵ یعنی ۱+۴ و آمریکا به تعهداتشان برگردند، اظهار کرد: اقداماتی که ایران انجام داده از جمله قانون مجلس، در اجرای ماده ۳۶ برجام هست. ما داخل برجام هستیم و کشوری هستیم که به تعهداتمان همیشه پایبند بودیم و همانطور که در بالاترین سطح کشور اعلام شده، به مجرد اینکه آمریکا تحریم‌ها را بردارد و سایر شرکا به تعهداتشان عمل کنند، دیگر دلیلی نمی‌ماند که ایران اقدام جبرانی انجام دهد.

رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ما الان اقدام جبرانی انجام می‌دهیم. وقتی اصل تخلف کنار برود دلیلی برای اقدامات جبرانی ما نخواهد بود و آن وقت ما می‌توانیم به اجرای کامل پروتکل الحاقی همانطور که در پنج سال و اندی گذشته با جدیت انجام دادیم، ادامه دهیم.

 بایدن سیاست فشار حداکثری ترامپ را ادامه می‌دهد

ظریف در پاسخ به سوالی درباره فرصت آمریکا برای احیای برجام گفت: اتفاقاتی که می‌افتد از چند جهت برای آمریکا مهم است؛ یکی اینکه الان یک ماه است که دولت آقای بایدن سیاست فشار حداکثری دولت آقای ترامپ یعنی سیاست بی‌قانونی، قلدری و زورگویی را ادامه می‌دهد.  اگر اینها معتقدند که آن سیاست شکست خورده و معتقدند که سیاست آبروی آمریکا را برده ادامه آن سیاست هم کمکی به آنها نمی‌کند و همان شکست و بی‌آبرویی را برای آنها دارد.

وزیر امور خارجه افزود: نکته دوم اینکه تمام اقداماتی که ما می‌کنیم قابل بازگشت هست اما این آمریکاست که با یک وضعیت جدیدی ازجمله تعداد بیشتر سانتریفیوژ، میزان بیشتر ذخایر مواجه می‌شود و این وضعیت ادامه پیدا می‌کند.

ظریف بیان کرد: آنها خیال نکنند که علیه ایران با سیاست غیرقانونی فشار حداکثری، اهرم‌سازی می‌کند ما هم قصد اهرم‌سازی نداریم. ما اقدامات جبرانی انجام می‌دهیم و اگر آنها خیال می‌کنند یک سیاست شکست خورده برایشان اهرم ایجاد می‌کند باید بدانند که در مقابل در ایران هم تحولات روی زمین اتفاق می‌افتد اما من معتقد نیستم بعد از ۵ اسفند زمینه غیرقابل بازگشت است اما آبروی آمریکا کماکان بیشتر می‌رود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره وزیر اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی براینکه درهای دیپلماسی همچنان باز است، گفت: ما معتقدیم که در حال حاضر توافقی داریم که نتیجه مذاکرات مستقیم، دوجانبه، سه‌جانبه و چند جانبه ایران و آمریکا برای مدت دو سال بود. این مذاکرات به نتیجه رسیده و توافقی روی میز هست و نیاز به مذاکره ندارد این توافق باید اجرا شود.

توافق بده بستان است؛ آنچه توافق شده مورد مذاکره مجدد قرار نمی‌گیرد

رییس دستگاه دیپلماسی اضافهکرد: اگر فکر می‌کنند می‌توانند توافق را تغییر بدهند، اشتباه می‌کنند. افراد داخل این دولت کسانی بودند که در مذاکره بودند و می دانند مواردی که در این توافق است که از نظر آنها خوشایند نیست، مواردی است که با مذاکره به آن رسیدیم مواردی هم در توافق است که ما از آن خوشمان نمی‌آید با هم دوست نداشتیم برنامه هسته‌ای مان محدود شود و برخی محدودیت‌ها بر خریدهای تسلیحاتی ما برای ۵ سال  وجود داشته باشد که تازه رفع شده است اما بالاخره توافق بده بستان است.

 رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد:‌آمریکایی‌ها ممکن است از چیزهایی که توافق کردند، خوششان نیامده باشد اما باید این را بدانند، اروپایی‌ها بیشتر از آمریکا، باید بدانند آنچه که توافق شده، مورد مذاکره مجدد قرار نخواهد گرفت. برای اجرای آن چیزی هم که توافق شده مذاکره مجدید نیاز نیست.

 وی در پاسخ به این سوال که برای مذاکره مستقیم احتیاجی ندارید، گفت: نیازی به مذاکره مستقیم نیست، آمریکایی‌ها تعهداتشان را اجرا کنند وارد پنج بعلاوه یک شوند.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر مقامات کشورها گفت: الان بیشتر سفرها توسط ویدئوکنفرانس انجام می‌شود ولی در تمام گفت و گوها درباره برجام هم صحبت می‌شود حرفی هم که در گفت و گوها میزنی مهم این است که همین جا می‌گویم. به محض اینکه آمریکا تعهداتش را انجام دهد ما هم تعهدات را انجام می‌دهیم. همان لفظ انگلیسی که من می‌گویم. ما می‌توانیم توالی تعهدات مشخص شود؛ آمریکا اقدام کند و ما اقدام کنیم. همانطور که امروز رئیس جمهور گفت نمی‌تواند یک جا و می تواند قسمت قسمت انجام شود.

 وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات چندی پیش ظریف در توییتر درباره نقش افرینی اروپایی‌ها گفت: من نخواستم اروپایی‌ها سازو کار انجام دهند ما سازکار کمیسیون مشترک را داریم که می‌تواند کار خود را انجام دهد.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر مدیرکل آژانس به ایران و اینکه آیا قرار است درباره مسئله خاصی مذاکره شود، گفت: من نمی‌دانم ایشان امروز به تهران می‌آید یا نه. اما شنیدیم که ایشان درخواست سفر به ایران کرده است. وقتی به ایران بیاید طرف مذاکره ایشان همکاران ما در سازمان انرژی اتمی خواهند بود.

وزیر امور خارجه گفت: مدیرکل آژانس درخواست کرده به ایران بیاید. سوالاتی دارد و ممکن است پیشنهاداتی داشته باشد و همکاران ما در سازمان انرژی اتمی تلاش می‌کنند نگرانی‌های ایشان را رفع کنند و در واقع مسیر جدیدی که از روز ۵ اسفند شروع می‌شود با کمترین نگرانی ادامه پیدا کند.

 پیامی در گفت و گوی روحانی و رییس جمهوری سوییس مبادله نشد

ظریف درباره جزییات گفت وگوی روحانی و رییس جمهوری سوئیس و اینکه برجام به عنوان یکی از محورهای گفت وگو بوده و اینکه آیا رییس جمهور سوئیس پیامی از طرف بایدن داشته یا خیر، اظهار کرد: پیامی در این تلفن تبادل نشد. آنچه که توسط دستگاه ریاست جمهوری و نه شخص رییس‌جمهوری  در مورد محتوای مکالمه تلفنی ایشان اعلام شد، تاکید مجدد بر آنچه بود که بیان کردم که به محض اینکه آمریکا اقداماتش را انجام دهد ایران هم به اقدامات جبرانی خود پایان خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره سکوت بایدن رییس جمهوری آمریکا گفت: من احساس می‌کنم سکوت آقای بایدن نشان دهنده بحث داخلی در داخل دولت آمریکاست که متاسفانه برخی از اعضای تیم بایدن فکر می‌کنند علیرغم اینکه همه آنها اذعان کردند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است،  می‌توانند از آن امتیاز بگیرند.

وزیر امور خارجه افزود: آنها به زودی متوجه خواهند شد که زمان به نفع آنها نیست و به ضرر آنهاست. لذا هر زمان اجرای تعهداتشان را آغاز کنند زمین برای آنها باز است و می‌توانند تعهدات خود را انجام بدهند و ایران هم سریعا به اجرای تعهدات کامل خود برمی‌گردد.

تصمیم من درباره انتخابات همان است که اعلام کرده بودم

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره برخی گمانه زنی ها برای حضور او در انتخابات و انتشار لیست‌های مختلف از کابینه‌اش، گفت: از محبت دوستان متشکرم ولی جدیت لیست کابینه منسوب به من همان اندازه است که یک کابینه از شخصیت‌های کارتونی در همین فضای مجازی منتشر شده بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نه دشمنی با خدا و نه مردم دارم اما هنوز تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین