ده‌ها کارشناس هسته‌ای در دنیا خواستار اتمام سیاست «شکست‌خورده» ترامپ ضد ایران شدند

جهان،   3991026009

بیش از ۷۰ کارشناس کنترل تسلیحاتی در دنیا خواستار اتمام سیاست «شکست‌خورده» دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای برجام شده‌اند.

ده‌ها کارشناس هسته‌ای در دنیا خواستار اتمام سیاست «شکست‌خورده» ترامپ ضد ایران شدند

به گزارش فارس، بیش از ۷۰ کارشناس کنترل تسلیحاتی در دنیا سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در خروج از برجام را «شکست‌خورده» توصیف کرده و خواستار اتمام آن شده‌اند. 

این کارشناسان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده خاطرنشان کرده‌اند: «برنامه جامع اقدام مشترک، توافقی موثر و قابل راستی‌آزمایی است که بحران چندین دهه‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران را رفع کرد.»

نگارندگان این بیانیه که در میان آنها نام «هانس بلیکس»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیده می‌شود از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواسته‌اند بازگشت به برجام را جزو اولویت‌های دولتش قرار دهد. 

آنها نوشته‌اند: «هنگامی که رئیس‌جمهور منتخب [آمریکا] جو بایدن روز ۲۰ ژانویه قدرت را به دست می‌گیرد، بازگرداندن ایالات متحده به پایبندی به تعهدات برجامی‌اش در کنار ایران باید جزو اولویت‌های اساسی باشد.»

آنها موضعی که «جو بایدن» در یادداشت خود در سی‌ان‌ان درباره بازگشت آمریکا به برجام مطرح کرده بود را یادآوری کرده و «قویاً» از آن حمایت کرده‌اند. 

جوبایدن در یادداشت خود در سال ۲۰۲۰ نوشته بود: «چنانچه ایران به توافق هسته‌ای پایبند شود ایالات متحده به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت و آن را نقطه شروعی برای مذاکرات بعدی قرار خواهد داد.»

امضاکنندگان این بیانیه، پس از نقل قول این جمله از جو بایدن تصریح کرده‌اند: «ما قویاً از این رویکرد حمایت می‌کنیم.»

دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ بعد از خروج از برجام سندی را برای احیای تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد. 

کارشناسان کنترل تسلیحاتی همچنین هشدار داده‌اند عدم بازگشت آمریکا به برجام خطر فروپاشی این توافق را افزایش خواهد داد: «عدم بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای، احتمال فروپاشی برجام را افزایش خواهد داد. این اتفاق، رقابت ثبات‌زدای هسته‌ای در منطقه را کلید زده و احتمال درگیری نظامی را بالا خواهد برد.»

آنها تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام را اقدامی «بی‌‌‌ملاحظه» توصیف کرده و نوشته‌اند این اقدام به جدا شدن ایالات متحده از متحدان و شریکانش منجر شد و تلاش‌های بین‌المللی در زمینه منع اشاعه هسته‌ای را تضعیف کرد. 

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم به سیاست شکست‌خورده دولت ترامپ در خروج از برجام که به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و تضعیف تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای منجر شده پایان بدهد.» 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. 

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین