پیشنهاد معاون اوباما به بایدن برای «توافق موقت» با ایران

جهان،   3991026005 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دستیار ویژه رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تحلیلی مفصل به جو بایدن پیشنهاد داده قبل از بازگشت به برجام به دنبال دستیابی به توافقی موقت شبیه «توافق موقت ژنو» با ایران باشد.

پیشنهاد معاون اوباما به بایدن برای «توافق موقت» با ایران

به گزارش فارس، «دنیس راس»، دستیار ویژه «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یادداشتی توصیه‌هایی به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب کشورش درباره ایران مطرح کرده است. 

او به جو بایدن پیشنهاد داده قبل از بازگشت به برجام به دنبال دستیابی به توافقی موقت شبیه «توافق موقت ژنو» با ایران باشد.  

راس در تحلیلی ۱۱ صفحه‌ای که در اندیشکده «واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» منتشر شده می‌نویسد: «اگر تغییر حکومت ایران هدفی واقع‌بینانه یا قابل توصیه نیست باید هدف را تغییر رفتار جمهوری اسلامی قرار داد.»

او تصریح کرده است: «با آنکه رسیدن به این هدف دشوار خواهد بود، تاریخ نشان می‌دهد رژیم هنگامی که می‌بیند هزینه‌های سیاست‌هایش بالا است به سمت برخی تغییرات تاکتیکی با تبعات راهبردی رو می‌آورد.»

دنیس راس به عنوان مثال، مدعی شده بعد از آنکه دولت باراک اوباما بانک مرکزی ایران را تحریم و فروش نفت ایران را مختل کرد تهران تصمیم گرفت بر سر برنامه هسته‌ایش با آمریکا گفت‌و‌گو کند. 

با این حال، دیپلمات سابق آمریکایی نوشته که فشار به تنهایی علیه ایران کارساز نخواهد بود. او می‌نویسد: «با این حال، اگر فشار به تنهایی کارساز می‌بود، سیاست‌های ترامپ باید به ایجاد تغییرات بنیادین در سیاست‌های ایران منجر می‌شد.»

 دنیس راس بر همین اساس پیشنهاد کرده دولت ترامپ فشار در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اطلاعاتی و نظامی را علیه ایران با برخی مشوق‌ها تلفیق کند. وی از جو بایدن خواسته هم از سیاست‌های دوران اوباما و هم از سیاست‌های دوران ترامپ در قبال ایران درس بگیرد. 

طرح کمتر در برابر کمتر

دنیس راس نوشته ایرانی‌ها قبل از بازگشت به پایبندی به برجام خواستار کاهش تحریم‌ها خواهند شد. با این حال، او نوشته انجام چنین اقدامی از سوی دولت بایدن مگر در زمینه تسهیل مبادلات انسانی با ایران، این دولت را در مسیر اشتباه قرار خواهد داد. 

او خاطرنشان کرده دولت بایدن هنگام تنظیم سیاست‌هایش در قبال ایران باید میان چندین نیروی فشار توازن برقرار کند. 

راس می‌نویسد: «اگر دلت بایدن خواستار آشتی دادن اهداف متعارض است رایزنی با ذی‌نفعان داخلی و همین‌طور شریکان و متحدان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.»

او اضافه می‌کند: «رایزنی‌های اولیه با بریتانیا، فرانسه و آلمان و با رهبران کلیدی و کمیته‌های مرتبط در کنگره و با اسرائیل، عربستان سعودی و امارات باید به گونه‌ای انجام شود که نشان دهد دولت نگرانی‌های آنها را در نظر گرفته است.»

مقام سابق دولت اوباما در ادامه پیشنهاد نوعی «توافق موقت» را برای حل و فصل این موضوع پیشنهاد داده است: «بنابراین، دولت بایدن، همزمان با ابراز تمایل برای بازگشت به برجام، می‌تواند این پیام را هم منتقل کند که از رویکردهای دیگر از جمله توافق موقت نیز استقبال می‌کند.»

 او گفته این «توافق موقت» می‌تواند از منطق «توافق موقت ژنو» که قبل از حصول برجام در نوامبر سال ۲۰۱۳ میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد پیروی کند. 

دنیس راس درباره مفاد چنین توافقی نوشته است: «این توافق موقت، با پیروی از منطق تفاهم اولیه حاصل‌شده با ایران در نوامبر ۲۰۱۳ (برنامه اقدام مشترک) می‌تواند به دنبال به عقب برگرداندن ذخائر اورانیوم ذخیره‌شده ایران و برچیدن سانتریفیوژهای این کشور در ازای دسترس‌پذیر کردن بخشی از پول‌های مصادره‌شده‌ ایران یا از سرگیری معافیت‌های خرید نفت برای چند کشور محدود باشد.»

او گفته چنین توافقی از این مزیت برخوردار است که می‌تواند برای جو بایدن زمان بخرد تا او به دنبال تلاش برای «تقویت و تمدید مفاد توافق هسته‌ای» باشد. 

دنیس راس نوشته منظور از «تقویت و تمدید» مفاد برجام که سیاست جو بایدن در قبال توافق هسته‌ای برجام را تشکیل می‌دهد طولانی‌ کردن مفاد زوال‌پذیر برجام است که در سال ۲۰۳۰ به اتمام می‌رسند. این مفاد، محدودیت‌های مربوط به تعداد و نوع سانتریفیوژها، میزان ذخائر اورانیوم مجاز ایران، سطح غنی‌سازی ایران و اندازه زیرساخت‌های هسته‌ای این کشور را شامل می‌شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۱۱۹۱۰۹:۴۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
امیدوارم دولت ما هم از مذاکرات قبلیش درس بگیرد
بیگی29۱۷۸۱۲۰۸۰۹:۵۹:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
برای مردم چه فرقی میکند توافق بشود یا نشود؟نفت بفروشیم یا نفروشیم؟آنچه که در حقیقت سرمایه ملت است یا توقیف میشود یا غرامت داده میشود یا حاتم بخشی میشود باقی مانده هم اختلاس میشود مردم هم که میبینید سالهاست با ..جلو خزانه خالی
ناشناس۱۷۸۱۲۳۴۱۰:۲۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
به ایشان پیغام دهید ما سالهاست که دیگر به.. وسختی وگرانی عادت کرده ایم .برجام وتوافق مذاکره تان ارزانی خودتان.مطمئنیم حداقل به نسل ما چیزی وصال نمیدهد.
ناشناس۱۷۸۱۳۱۷۱۱:۵۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
توافقات برای سرگرم کردن کشور و بعد فشار بر مردم
ناشناس۱۷۸۱۳۲۵۱۱:۵۸:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
این یکی از اون دوتای دیگر هم دغل تر است باید سیاست خارجی حواسش را جمع کند برای چند صد میلیون دلار که جلوشون می اندازند مملکت را دوباره به فنا ندهند برخی فقط فکر جیب خودشون واقامت بچه های حروم لقمه شون نباشند
حزب الله۱۷۸۱۳۹۱۱۲:۵۸:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
ایشان حواسش نیست ما با برجام مخالفیم با وجود آمریکا و اسرائیل مخالفیم و سعی بر نابودی آمریکا و اسرائیل و ..داریم
ناشناس۱۷۸۱۴۴۲۱۴:۰۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
لغو تحریمها و توافق باید دائمی باشد توافق موقت به درد نمی خورد.
ناشناس۱۷۸۱۵۳۴۱۵:۱۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
اگه به سرنوشت این کشور علاقه دارین به جای دل خوش کردن به این وعده های نامعلوم دنبال اصلاح توزیع دون مرغ و نحوه قیمت گذاری فولاد باشین,
ناشناس۱۷۸۱۵۴۱۱۵:۲۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
1- توافق موقت تا انتخابات ایران! 2- ایجاد بهانه برای اینکه کاسبان مذاکره رای بیارن (طبق معمول میگن اگه به ما رای ندین تا ابد تحریم هستیم) 3- بایدن 4 سال دیگه با خیال راحت کاسبان مذاکره رو سر کار میگزاره, ما هم دلخوش که امروز تحریمها رفع میشه, فردا تحریمها رفع میشه! و این داستان ادامه داره..
حسین۱۷۸۱۶۷۶۱۷:۱۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
کاملا مشخصه دولت بایدن یه توافق موقت میکنه تا از همین به عنوان اهرم فشار استفاده کنن و کاری کنن که اصلاح طلبا تو انتخابات بعدی ایران رای بیارن بشدت نقشه شون زیرکانه بود امیدوارم مجلس و ملت گول این بازیو نخورن
ناشناس۱۷۸۱۷۱۵۱۸:۱۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
یعنی ایران عمل کنه و اونا بخش کمی از چیزی رو که قول داده بودند بدهند؟ مسخره است.
ناشناس۱۷۸۱۹۸۹۲۲:۰۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
توافق موقت تا پايان دولت روحاني خواهد بود،دولت آينده خودش بايد براي ادامه تحريم ويا ادامه مذاكرات تصميم بگيرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین