فجر سی‌ونه چگونه برگزاری می‌شود؟/ از حضور ۲۳ فیلم اولی تا داورهایی که روزی ۴ فیلم می‌بینند

فرهنگی،   3991025047

داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که از این هفته شروع به دیدن فیلم‌ها کرده‌اند، به طور متوسط روزی ۴ فیلم می‌بینند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت داوری فیلم‌ها تا پایان هفته اول بهمن‌ماه انجام شود.

فارس نوشت: «انتشار اولین عکس از فیلمِ .../ رونمایی در جشنواره فیلم فجر»، «پوستر فیلمِ ... در آستانه جشنواره فیلم فجر رونمایی شد»، «رونمایی از گریم متفاوت بازیگر فیلمِ ...» و «نسخه نهایی فیلمِ ... تحویل دبیرخانه جشنواره فیلم فجر شد»؛ تنها بخشی از تیترهای سینمایی این روزهاست. این در حالی است که تا یک ماه و نیم پیش و زمانی که تعداد جانباختگان کرونا به حدود ۵۰۰ نفر در روز رسیده بود، کمتر کسی تصور می‌کرد امسال بتوان جشنواره فیلم فجر را برگزار کرد. حالا خوشبختانه تعداد جانباختگان دو رقمی شده، سینماها بازگشایی شده‌اند و رونق به اخبار سینمای ایران بازگشته است. البته اینکه رونق به خود سینما هم باز گردد، در گروی بهبود شرایط کرونایی و اکران فیلم‌های جذاب در سینماهاست و موضوع این گزارش نیست. در این گزارش به بررسی مختصر کیفیت و کمیت سی و نهمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازیم.

* داوری مستقیم فیلم‌ها 

تا سال گذشته، ابتدا هیأت انتخاب فیلم‌های متقاضی و پذیرفته‌شده در جشنواره فجر را تماشا می‌کرد، سپس فیلم‌های منتخب برای داوران، اهالی رسانه و مردم به نمایش در می‌آمد و سرانجام بهترین فیلم انتخاب می‌‌شد. اما حالا هیأت انتخاب از این فرآیند حذف شده است و ۷ داور جشنواره شامل محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی، همه ۶۲ فیلم حاضر در جشنواره را می‌بینند و داوری می‌کنند.

ظاهراً «نبود هیأت انتخاب با استقبال مواجه شده و حتی برخی این پیشنهاد را داده‌اند که در سال‌های بعد هم که شرایط عادی می‌شود، فیلم‌ها بدون هیأت انتخاب به جشنواره بیایند و داوری شوند.» هر چند که درباره ترکیب هیأت داوران اظهارات ضد و نقیضی انجام گرفته است، برخی حضور چهره‌های کاملاً سینمایی را به فال نیک گرفته‌اند و برخی هم به تجربه اندک برخی اعضای هیأت داوران در حوزه سینما خرده گرفته‌اند. 

* تنوع مطلوب فیلم‌ها

 ۱۱۰ فیلم متقاضی شرکت در جشنواره بودند که فرم ثبت نام را پر کردند اما ۴۸ فیلم از حضور در جشنواره باز ماندند که پذیرفته‌نشدن اغلب آن‌ها به دلیل دارابودن پروانه نمایش ویدئویی بود. اکنون ۶۲ فیلم در جشنواره حضور دارند که از این تعداد، ۲۳ فیلم، نخستین خروجی سینمایی کارگردانان هستند که اصطلاحاً به آن‌ها فیلم‌اولی می‌گویند.

در این دوره تنوع مطلوبی در گونه (ژانر) فیلم‌های دیده می‌شود و اینطور نیست که آثار در مضامین اجتماعی خلاصه شوند. به عنوان نمونه، «آفتاب نیمه شب»، «منصور»، «مهران»، «مصلحت نظام» و «یدو» را در گونه سینمای انقلاب و دفاع مقدس داریم. «آهنگ دو نفره»، «بابا سیبیلو»، «بام بالا»، «بچه گرگ‌های دره سیب»، «بچه‌های طوفان»، «بعد از اتفاق» و «پسر دلفینی» جزء سینمای کودک هستند و «چپ، راست»، «شیشلیک» و «طبقه یک و نیم» را می‌توان در دسته فیلم‌های کمدی قرار داد. «اتوموبیل»، «بی‌‌آبان»، «شیرجه بزرگ» و «زالاوا» هم در دسته فیلم‌های معمایی و ترسناک قرار می‌گیرند.

* سهم بالای فیلم‌اولی‌ها

«آهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان و تهیه‌کنندگی احمد احمدی، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری اوره و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی، «بی‌آبان» به کارگردانی مهرداد کورش‌نیا و تهیه کنندگی علی محمد قاسمی، «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی، «تارا» به کارگردانی کاوه قهرمان و تهیه‌کنندگی سیدغلامرضا موسوی، «حرف آخر» به کارگردانی ابراهیم شفیعی و تهیه‌کنندگی علی شاه حاتمی، «حکم تجدید نظر» به کارگردانی محمدامین کریم‌پور و تهیه‌کنندگی رضا کریمی، «خانه ماهرخ» به کارگردانی شهرام ابراهیمی و تهیه کنندگی محمدرضا محمدی، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و تهیه‌کنندگی علی مصفا، «خورشید آن ماه» به کارگردانی ستاره اسکندری و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و تهیه‌کنندگی علی اوجی و عبداله اسکندری، «زاوالا» به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه‌کنندگی روح‌اله و سمیرا برادری، «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، «طبقه یک نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی غلامرضا آزادی، «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری و تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی، «لاک‌پشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی و تهیه‌کنندگی هوشنگ نورالهی، «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید خانی، «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر، «مصلحت نظام» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان، «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و «ورود و خروج ممنوع» به کارگردانی امید آقایی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته، ۲۳ فیلم‌اولی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شوند.

* پرکارترین‌ها

در جشنواره امسال، جمشید هاشم‌پور بازیگر ۷۶ ساله سینمای ایران با ۶ فیلم «برای مرجان»، «گیج‌گاه»، «راند چهارم»، «روز ششم»، «شیشلیک» و «لب‌خط» پرکارترین بازیگر مرد جشنواره است تا ثابت کند همچنان دود از کنده بلند می‌شود. رتبه دوم هم در اختیار همایون ارشادی ۷۳ ساله است که در ۵ فیلم «حکم تجدیدنظر»، «روز ششم»، «زدوبند»، «نیلگون» و «شاه‌ماهی» ایفای نقش کرده است.

در میان بانوان سینمای ایران و در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، ۳ بازیگر با ۳ فیلم پرکارترین محسوب می‌شوند: بهناز جعفری با فیلم‌های «شهربانو»، «سه روز و سه قتل» و «لیپار»؛ گلاره عباسی با فیلم‌های «ابلق»، «بعد از اتفاق» و «شهربانو» و نسیم ادبی با فیلم‌های «بی‌آبان»، « گل به خودی» و «لب‌خط».

* چگونگی تماشای فیلم‌ها

در حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان نمایش عمومی فیلم‌ها وجود ندارد. اما این به معنای منتفی‌بودن این امکان نیست. چنانچه دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هم گفته است: «اگر شرایط کرونایی اجازه داد و به وضعیت ایمن رسیدیم، عموم مردم هم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند فیلم‌ها را ببینند.»

درباره این موضوع، روابط عمومی جشنواره بیشتر توضیح داده است: «چون جشنواره دیرتر آغاز شده است و تکلیف نمایش فیلم‌ها برای رسانه مشخص نیست، ثبت‌نامی نداشته‌ایم اما پیش‌بینی شرایط را کرده‌ا‌یم و بر اساس ثبت‌نام‌های گذشته و عملکرد سال‌های گذشته، اگر اجازه اکران رسانه‌ای به ما داده شود، با کمک خود رسانه‌ها اسامی را دریافت و اقدام می‌کنیم.»

* بازگشت به «میلاد» و «حذف چارسو»

زمان نمایش فیلم‌ها بعد از ظهر است و به نحوی برنامه‌ریزی می‌‌شود که تا پیش از ساعت ۲۱ (منع آمد و شد) مخاطبان به منزل برسند. تعداد نمایش فیلم‌ها هم بستگی به تعداد آثاری دارد که داوران برای نامزدی سیمرغ انتخاب می‌کنند ولی به احتمال زیاد، هر روز ۲ فیلم سینمایی نمایش داده می‌شود.

امسال مستندهای سینمایی هم در جشنواره حضور دارند و خبر جدید اینکه علاوه  بر فهرست قبلی، با پیشنهاد رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ۹ فیلم مستند به تعداد فیلم‌هایی که داوران دیده بودند، اضافه شد که عمده این فیلم‌ها در حوزه  مقابله با کرونا و کارآفرینی است.

هر سال فیلم ها در پردیس سینمایی ملت و چارسو به نمایش در می آمد، اما امسال به دلیل اینکه سالن های چارسو در مرکز خرید واقع شده اند، این گزینه حذف شده و برج میلاد به جای آن اضافه شده است.

* برپا بودن نشست‌های رسانه‌ای

میزبان اصلی (کاخ جشنواره) به احتمال فراوان برج میلاد است و نشست‌‌های رسانه‌ای فیلم‌ها در این مکان برگزار خواهد شد که همچون سال گذشته، نشست‌ها حضوری ـ به صورت محدود ـ است و به صورت آنلاین هم پخش می‌شود. امسال البته پردیس سینمایی چارسو در جشنواره حضور ندارد و پردیس ملت جای آن را گرفته است.

ستاد ملی کرونا مجوز استفاده از حداکثر ۵۰ درصد سینماها را داده است اما گفته می‌شود تعداد سهمیه‌های اعطایی به هر رسانه سختگیرانه‌تر از این میزان است.

* ماراتن تماشای فیلم‌ها

داوران جشنواره از روز ۲۲ دی‌ماه شروع به دیدن فیلم‌ها کرده‌اند و به طور متوسط روزی ۴ فیلم می‌بینند، بنابراین می‌توان انتظار داشت تماشای فیلم‌ها توسط داوران تا روز چهارشنبه ۸ بهمن‌ماه به پایان برسد. بنابراین جشنواره در موعد مقرر برگزار می‌شود و برگزیدگان ۲۷ سیمرغ روز ۲۲ بهمن اعلام خواهند شد.

حامی مالی جشنواره هنوز انتخاب نشده است و برگزارکنندگان در حال مذاکره با حامیان مالی جشنواره هستند. همچنین برای رفت‌وآمد خبرنگاران به کاخ جشنواره، رایزنی‌هایی با تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌گیرد تا مانند سال گذشته، این خدمت با تخفیف به اهالی رسانه عرضه شود. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین