واکنش به کاندیداتوری قالیباف در ۱۴۰۰

سیاسی،   3991020124

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی درباره کاندیداتوری «قالیباف» در ۱۴۰۰، گفت: او فقط به دنبال حل مشکلات مردم است بنابراین نباید همه موضوعات را با عینک تبلیغاتی و انتخاباتی ببینیم.

واکنش به کاندیداتوری قالیباف در ۱۴۰۰

به گزارش مهر، بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری که امروز در خبرگزاری تسنیم جهت بررسی عملکرد شش ماهه مدیریتی مجلس یازدهم برگزار شد، گفت: مجلس شورای اسلامی یک سری فعالیت‌ها را در این ۶ ماه انجام داد که کمتر رسانه‌ای شد. معمولاً طرح‌های نمایندگان بیشتر از فعالیت‌های کلی مجلس رسانه‌ای شده و این فعالیت‌ها تاکنون مغفول مانده است.

وی با اشاره به مصوبات مجلس در این مدت، بیان کرد: مجلس در این مدت ۴۹ جلسه علنی و ۶۰۸ جلسه کمیسیون برگزار کرد و در این مدت ۱۰ طرح و ۷ لایحه در صحن مجلس بررسی شده است.

بیشترین تذکرات در مجلس به روحانی بوده است

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مدت، ۵ تحقیق و تفحص در صحن مجلس تصویب شد و ۴ سوال در صحن مطرح شده است که ناشی از مدیریت هیئت رئیسه است که موارد ضروری در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد.

نگاهداری اظهار داشت: بیشتر تذکرات مطرح شده در صحن مجلس در این ۶ ماه درباره رئیس جمهور بوده است و وی بیشترین تذکرات را در این مدت از مجلس گرفته است.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی زنجیره فولاد و طرح جهش تولید مسکن از جمله مهمترین طرح‌هایی است که در کمیسیون‌ها بررسی شده و در نوبت رسیدگی در صحن مجلس شورای اسلامی است.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: شب گذشته بررسی بخش منابع لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام رسید و از امروز اعضای کمیسیون تلفیق بودجه وارد بررسی بخش مصارف می‌شوند.

نگاهداری با اشاره به محور مردمی سازی مجلس، گفت: ۱۰ اقدام در این شش ماه در راستای افزایش مشارکت مردم در مدیریت و نظارت مجلس انجام شده است.

وی ادامه داد: جلسات هم اندیشی و مستمر رئیس مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها با اصناف مختلف برگزار شده است و با ۸۰ اندیشکده تاکنون جلسه داشته‌ایم. با فعالان بازار سرمایه و همچنین فعالان حوزه بانوان نشست هایی داشتیم و مهمترین مباحث آن حوزه‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سامانه‌ای هم در نظر گرفته شده است و مردم از اقصی نقاط کشور می‌توانند نقطه نظرات خود را با نمایندگان مطرح کنند و ارتباط مردمی فعال است.

راه اندازی مرکز نوآوری «قانون یار» در ۱۰ آذر عملیاتی شد

نگاهداری اظهار داشت: راه اندازی مرکز نوآوری قانون یار را در ۱۰ آذر عملیاتی کردیم. راه‌اندازی پارلمان دانشجویی هم از جمله اقدامات دیگری بود که انجام شد و در قالب مسابقات دانشجویی در حوزه طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس پیگیری می‌شود و از مشارکت دانشجویان استفاده می‌شود.

وی افزود: ۷۸ درصد مجالس دنیا برنامه دارند و متأسفانه مجلس ما جزو ۴ درصد مجالس دنیا بود که برنامه نداشت اما مجلس یازدهم تدوین برنامه‌های راهبردی را در دستور کار خود قرار داد.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس در راستای هوشمند سازی، بیان کرد: ۹ سامانه مهم را مجلس در این ۶ ماه افتتاح کرد. سامانه شفافیت عملکرد نمایندگان در این راستا است که مردم می‌توانند عملکرد آنان را رصد کنند. سامانه یکپارچه مکاتبات مجلس هم راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در ۲۶۳ شورا و مجمع، نمایندگان ناظر داریم که با راه اندازی سامانه نظارتی، امکان رصد هوشمند نمایندگان در این شوراها و مجامع وجود دارد.

نگاهداری بیان کرد: در حوزه شفاف سازی هم، سامانه شفافیت عملکرد نمایندگان فعالیت خود را آغاز کرده است. مجلس ۲۵ اقدام در حوزه کارآمدسازی در این ۶ ماه انجام داد.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای برنامه ریزی، اولین اقدام ما تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی مجلس برای ۴ سال آینده برای صحن مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس بود و اولویت‌ها مشخص شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس هم برای ۴ سال آینده و به صورت فصلی برنامه‌ها مشخص شده است و نظارت بر آنها می‌شود.

نگاهداری گفت: تغییراتی در نحوه انتخاب اعضای کمیسیون‌ها اعمال شد و برای انتخاب دبیران کمیسیون‌ها هم آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی برگزار شد و با رویکرد شایسته سالارانه کار را پیش بردیم.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی افزود: راه اندازی شورای هماهنگی مجلس هم از جمله اقدامات جدید بود که ۱۳ جلسه تاکنون انجام شده است.

۱۲ هزار قانون در کشور وجود دارد

نگاهداری با بیان اینکه راهبری مجلس در حوزه تقنینی و نظارتی دنبال می شود،اظهار داشت: ما دچار تورم قوانین در کشور هستیم و ۱۲ هزار قوانین در کشور وجود دارد که مجلس در حال تجمیع این قوانین است.  

وی افزود: لایحه محوری و کمیسیون محوری در مجلس یازدهم مورد توجه است. شوراهای عالی و مراجع قانون گذاری دیگری در کشور جز مجلس وجود دارند و مجلس وظیفه دارد که سازوکاری را راه اندازی کند تا شوراهای عالی مختلف و مجمع تشخیص مصلحت نظام تا چه حد در قانون گذاری ورود پیدا کنند و کارگروهی در معاونت قوانین مجلس شکل گرفته است که در این راستا عمل می کند.  

نظارت میدانی به صورت جدی دنبال می شود

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون نظارت میدانی در ۵ استان انجام شده است. این نظارت به طور جدی دنبال می شود. نظارت مردمی را در مجلس یازدهم راه اندازی کردیم. جلسات نظارتی زیادی را رئیس مجلس با وزرا و روسای سازمان های مهم داشته است و بیشتر از ۱۰۰ جلسه در این زمینه تاکنون داشته است.  

نگاهداری تصریح کرد: گزارش عملکرد مالی دولت در ۶ ماهه اول سال ۹۹ ارائه شد. طرح میثاق خدمت هم یکی از اقداماتی بود که انجام شد و نمایندگان در روز مجلس عهد بستند تا به جای کارهای نمایشی و تبلیغی، مشکلات حوزه انتخابیه خود را پیگیری و حل کنند.  

وی افزود: عملکرد نمایندگان و کمیسیون های مجلس به صورت سالانه و بر اساس ۷۶ شاخص ارزیابی می شود.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار قرار داده است و از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای رسیدن به این هدف استفاده می کند.  

نگاهداری اظهار داشت: ۲۷ گروه دوستی پارلمانی در مجلس با ۱۲۵  کشور شکل گرفته است و نمایندگان بیش از ۱۰۰ دیدار و ویدئو کنفرانس در این راستا داشته اند.  

وی تصریح کرد: مدتی است که سیاست های کلی نظام از سوی رهبری ابلاغ شده است و مجلس برای تحقق این سیاست ها، تعاملاتی را با بخش های مختلف از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد و تعاملات ما با مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان تعامل پیشینی است.  

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی افزود: تعامل با دولت و شوراهای عالی را دنبال می کنیم. حدود ۵ جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور رئیس مجلس و برخی از اعضای کمیسیون های مجلس برگزار شده است.  

نگاهداری گفت: شیوه نامه جدیدی در سازوکار شورای عالی هماهنگی اقتصادی اعمال شده است تا نقش قوه قضائیه و قوه مقننه هم در طرح موضوعات و مباحث بیش از گذشته شود.  

بیشترین سوالات مربوط به وزرای راه، نیرو و اقتصاد بود 

وی تاکید کرد: همچنین بیشترین سوالات در شش ماه گذشته مربوط به نحوه فعالیت وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو، وزیر اقتصاد و امور دارایی و وزیر کشور بوده است.  

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: قوانینی از جمله تامین کالای اساسی، مالیات بر خانه های خالی، قانون شرکت های پذیرفته شده در بورس، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون بیمه همگانی حوادث، احکام کلی بودجه و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها از جمله مهمترین قوانینی است که در شش ماه گذشته در مجلس به تصویب رسیده است.  

نگاهداری بیان کرد: همچنین طرح ها و لوایحی از جمله طرح ساماندهی بازار خودرو، سهمیه بندی بنزین، طرح مالیات  از اشخاص حقیقی، بانک داری اسلامی، صیانت از امور کاربران در فضای مجازی  و لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آماده بررسی در صحن مجلس است.

وی با اشاره به اصلاح ساختار بودجه در مجلس، بیان کرد: ۶۰ موضوع مولد ذیل ۱۲ محور تعیین شده است که ان شاءالله در بازه زمانی مجلس یازدهم سعی خواهد شد که این موارد اعمال شود.  

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این حال سعی می کنیم ۲۵ درصد از این امور- اصلاح ساختاربودجه- را در بودجه ۱۴۰۰ اعمال کنیم.

نگاهداری با اشاره به بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس، اظهار داشت: مجلس در شش ماه گذشته محورهای بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه را به تایید رساند و رویکردهایی از جمله تمرکز زدایی، تکلیف محوری، اولویت بندی سطح مسائل، عدم وابستگی به نفت، مردمی سازی فعالیت ها و درون زایی از جمله رویکردهای مجلس در برنامه هفتم خواهد بود.

واکنش به کاندیداتوری قالیباف در ۱۴۰۰

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: تمام هم و غم رئیس مجلس شورای اسلامی، حل مشکلات مردم است. انتخابات ریاست جمهوری سازوکار خود را دارد.

نگاهداری بیان داشت: خیلی ها دوست دارند به هر حرکتی که در مجلس انجام می شود برجسب تبلیغاتی و انتخاباتی بزنند این پذیرفتنی نیست و همه هم و غم رئیس مجلس برای اداره بهتر مجلس و حل مشکلات مردم است.

وی تاکید کرد: قالیباف به دنبال حل مشکلات مردم است و تمام ظرفیت خود را برای این کار می گذارد. در کشور ما انتخابات برگزار می شود و اگر بخواهیم نیت خوانی کنیم، باید همه اقدامات مسئولان راسیاسی و انتخاباتی قلمداد کرد در حالی که بنده شهادت می دهم که قالیباف فقط به دنبال حل مشکلات مردم است بنابراین نباید همه موضوعات را با عینک تبلیغاتی و انتخاباتی ببینیم.

۳۴  تخلف در بودجه ۹۹ رخ داده است

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس همچنین  با بیان اینکه ۶۱۳ حکم در قانون بودجه سال ۹۹ وجود دارد که ۴۹۷ حکم تکلیفی و ۱۱۶ حکم تجویزی است، تصریح کرد: طی بررسی‌های که انجام شده ۳۴ مورد تخلف در بودجه ۹۹ رخ داده و معاونت نظارت مجلس در حال پیگیری این موضوع است. تفریغ بودجه سال ۹۸ نیز یک ماه زودتر از موعد مقرر آماده و ارائه شده است.

نگاهداری تصریح کرد: ۷۶ شاخص تراز انقلابی در این ۶ ماه برای عملکرد نمایندگان و کمیسیون‌ها احصاء شده و براساس این شاخصه‌ها عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تعاملات خارجی مجلس در ۶ ماه گذشته نیز گفت: در همین راستا رئیس مجلس با ۶ رئیس مجلس و مقامات سایر کشورها در این چند ماه گذشته دیدار و گفتگو داشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین