جزئیات رسیدگی بنیاد شهید به شهدای هواپیمای اوکراینی/ تکذیب سخنان کلانتری درباره عدم صادرات مازوت/ محسن هاشمی؛ گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران/ معمای حضور لاریجانی در انتخابات

گروه سیاسی الف،   3991015106 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

جزئیات رسیدگی بنیاد شهید به شهدای هواپیمای اوکراینی/ تکذیب سخنان کلانتری درباره عدم صادرات مازوت/ محسن هاشمی؛ گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران/ معمای حضور لاریجانی در انتخابات

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌دو‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۵ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۶۹ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

 سعید نمکی،وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کرونا فعلاً تمام شدنی نیست، گفت: حداقل تا یکی دو سال آینده هر شخصی که فکر می‌کند کووید ۱۹ تمام خواهد شد، باید بداند کرونا ویروس تازه پا به خدمت گذاشته و احتمالاً کماکان مهمان بشریت است.

وزیر بهداشت گفت: خواهش می‌کنم تمام مسئولان جمهوری اسلامی متقاعد شوند که این ویروس فعلاً هست و در مرحله بعد کاری کنیم که مردم هم به زندگی خود ادامه دهند و علاوه بر آن ما دچار یک تنش سنگین نشویم.

دکتر حامد حسینی مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) ضمن اعلام اینکه وضعیت جسمانی سه داوطلب اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا خوب است گفت: طبق مجوز کتبی که از کمیته ایمنی اخذ کرده ایم، مجاز هستیم در این هفته به روی چهار داوطلب دیگر تزریق انجام دهیم.

حسینی با بیان اینکه امروز اولین تزریق را انجام می دهیم و تا پایان فردا چهار مورد را تمام می کنیم گفت: روند تزریق اینگونه است که اولی را انجام می دهیم و خیالمان که راحت شد همه چیز خوب است، تزریق بعدی انجام می شود، بنابراین امروز ظهر اولین تزریق را انجام می دهیم و تا پایان فردا هر چهار مورد انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

خواهش وزیر بهداشت از مسئولین کشور

ظهر امروز؛ تزریق واکسن ایرانی کرونا به داوطلب چهارم

***

معمای حضور لاریجانی در انتخابات

اعتماد نوشت: «علي لاريجاني هنوز براي ورود به ميدان يا ايستادن بيرون كارزار انتخابات 1400 به تصميم نرسيده است. اين خلاصه خبري است كه نزديكان او درباره نظر رييس ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شوراي اسلامي نسبت به انتخابات رياست‌جمهوري 1400 مي‌گويند. اين روزها نام لاريجاني از جلسات و گعده‌هاي انتخاباتي اين و آن‌سو به گوش مي‌رسد. برخي حضور لاريجاني را در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 مثبت و موثر مي‌دانند و تأكيد دارند كه بهتر است جريان‌هاي سياسي مختلف به‌ويژه اعتداليون و اصلاح‌طلبان از او حمايت كنند ولي در عين حال برخي به‌ويژه در جمع اصلاح‌طلبان معتقدند كه ديگر به هيچ عنوان نبايد روي يك كانديداي غيراصلاح‌طلب و غيرگفتماني سرمايه‌گذاري كرد.

با اين همه اما از شنيده‌ها و خبرهاي انتخاباتي اين روزها اينگونه برمي‌آيد كه چانه‌زني درمورد لاريجاني و كانديداتوري و البته چگونگي كانديداتوري‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم افزايش يافته و بسياري از چهره‌هاي سياسي، به‌ويژه نمايندگان ادوار گذشته مجلس به سراغ او رفته و مي‌روند تا به‌قول خودشان «رييس» را براي حضور در انتخابات 1400 راضي كنند. هرچند اينكه چرا تاكنون لاريجاني اظهارنظري صريح درباره كانديداتوري يا عدم كانديداتوري خود نكرده و تصميمي در اين باره نگرفته، محل پرسش است و هنوز كسي در اين باره نظر دقيقي نداده است. برخي پيش از اين گفته بودند كه لاريجاني براي حضور در انتخابات منتظر شكل‌گيري شرايطي است كه احزاب مختلف از او حمايت كنند اما عزت‌الله يوسفيان‌ملا از نمايندگان سابق و شايد يكي از نزديك‌ترين چهره‌هاي سياسي به لاريجاني، اين موضوع را رد مي‌كند و تأكيد دارد كه هنوز علت سكوت و عدم اعلام تصميم نهايي لاريجاني براي كسي روشن نيست...

يوسفيان‌ملا درباره علت سكوت لاريجاني در فاصله چندماه مانده به انتخابات 1400 نيز تأكيد مي‌كند: «واقعا به‌طور دقيق نمي‌دانم كه چرا هنوز در اين باره تصميمي گرفته نشده؛ اگر در اين باره اطلاعي داشته باشم، واقعا منطقي و معقول نمي‌دانم كه اين را مخفي كنم. خلاصه واكنش آقاي لاريجاني تاكنون اين است كه نه گفته‌اند براي انتخابات 1400 مي‌آيم و نه گفته‌اند كه نمي‌آيم! فعلا واكنشي نشان نداده‌اند و گفته‌اند كه نظري ندارم؛ درواقع پاسخي كه به همه داده‌اند، همين است.»

نماينده پيشين آمل و لاريجان در مجلس همچنين مي‌گويد: «هنوز كسي درباره علت اين تصميم نگرفتن، كلامي از لاريجاني نشنيده است؛ چراكه اگر تصميم قطعي براي نيامدن داشت، به همه به‌طور قاطع مي‌گفت كه قصدي براي شركت در انتخابات ندارم و اگر هم قطعا مي‌خواست كه در انتخابات شركت كند، اين تصميم را حداقل به دوستان و نزديكان، به صراحت اعلام مي‌كرد.»...

منابع مختلف مي‌گويند كه اين روزها رفت و آمد به دفتر لاريجاني بسيار است و بسياري از چهره‌هاي سياسي در حال رايزني با او، آن‌هم با محور انتخاباتند. همچنين شنيده‌هاي خبرنگار ما حاكي از آن است كه بسياري از مقام‌هاي دولت حسن روحاني نيز در گفت‌وگوهاي خود تأكيد كرده‌اند كه در انتخابات پيش‌رو از علي لاريجاني حمايت خواهند كرد. آنان مي‌گويند لاريجاني باتوجه به سوابق و مشي اعتدالي‌اش مي‌تواند كشور را از مشكلات و مصائب و كشمكش‌هاي سياسي خارجي عبور دهد...

با اين همه اما به نظر مي‌رسد لاريجاني در حال بررسي شرايط است و چنانچه گروه‌هاي مختلف از او حمايت كنند، انگيزه‌اش براي حضور در انتخابات بيشتر خواهد شد. ولي تاكنون اصلاح‌طلبان دست رد، به سينه او زده‌اند. ضمن اينكه آتش انتخاباتي اصولگرايان هم به قدري تند شده كه ممكن است عرصه براي هر رقيبي -‌ چه لاريجاني، چه اصلاح‌طلبي تمام‌عيار- سخت باشد. نكته‌اي كه شايد از ديگر عواملي است كه منجر به اين ترديد انتخاباتي لاريجاني شده است.»

***

ارز 4200 از بودجه حذف می شود؟

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز درباره مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: در لایحه بودجه سال آینده ۴ نرخ ارز پیش بینی شده است که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر گرفته بود و در قالب حکم در تبصره‌های ۱ و ۴ می‌خواست این اجازه را بگیرد که در سامانه ETF آن چیزی که نرخ بازار است را بفروشد که ما در مجلس نرخ ارزی را اضافه نکردیم و فقط محاسبات ما در مجلس بر اساس آن نرخ ۱۷۵۰۰ تومانی بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: مردم بدانند آن مابه التفاوتی که برای ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی و مابقی قیمت‌ها وجود داشت ما می‌خواهیم آن را در حوزه‌های معیشت، اشتغال و سلامت بیاوریم.

زارع گفت: ارز رانتی و چندنرخی فسادزا بود و عده‌ای هم از این ارز استفاده و بهره‌های چند ده هزار میلیارد تومانی می‌بردند که دستشان برای سال آینده کوتاه می‌شود و این تصمیم مجلس شجاعانه و به نفع منابع عمومی کشور، معیشت، اشتغال و تولید خواهد بود.

وی اعلام کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون، ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه سال آینده حذف خواهد شد که این کار برای کمک به دولت است و موجب گرانی نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: قمار افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ ارز دولتی

***

روایتی از فعالیت فراکسیون اقلیت مجلس

غلامرضا نوری قزلجه سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس(مستقلین ولایی) درباره تفاوت مجلس یازدهم و مجلس نهم به ایران گفت: «تفاوت زیاد است. اولاً این مجلس در تاریخ پس از پیروزی انقلاب، بیشترین میزان تغییرات را نسبت به دوره قبل از خود داشته است. بیشترین تعداد نمایندگان بدون سابقه نمایندگی وارد این مجلس شدند. منهای بحث‌های سیاسی و جناح‌بندی‌ها، این انتخاب، اتفاق مهمی بوده و آثارش را هم در بررسی کارهایی که در این 6 ماهه انجام شد، نشان داده است. در دوره نهم، ضمن اینکه طیف اصولگرا اکثریت مجلس را در دست داشتند، اما اغلب سابقه نمایندگی داشتند .

مطالب با منطق پارلمانی خیلی راحت رد و بدل می‌شد، به‌طوری که خیلی  موضوعات سیاسی و جناح بندی‌ها در تصمیمات تأثیرگذار نبود و مطالب تندروها، میانه‌روها و اصلاح‌طلبان- همان اندکی هم که بودند- به راحتی شنیده می‌شد. این موضوع خیلی در کارآمدی مجلس مؤثر بود...

 ما افراد اصولگرایی هم در این مجلس داریم که سبک و سیاق اکثریت را قبول ندارند. یک طیف اکثریت داریم که البته متشکل از سه طیفی است که هنوز کامل مشخص نشده‌اند و در قالب فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی جمع شده‌اند. نزدیک 48 نفری هم از اصلاح‌طلبان و مستقلان هستند؛ یعنی تعداد اصلاح‌طلبان به 14 نفر می‌رسد و بقیه هم به شکل مستقل به مجلس راه یافته‌اند.

به دلایلی فراکسیون مستقلین با تأخیر شکل گرفت. تقریباً سه ماهی می‌شود که کار خود را شروع کرده است. هر هفته یکشنبه صبح جلسه داریم و موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مثلاً اعلام موضع کردیم که با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، مخالف و با کلیات بودجه به شرط انجام یکسری اصلاحات موافق هستیم. از نظر عددی طبیعی است که تأثیرگذار نباشیم. ما فقط 48 نفر هستیم. همه اینها هم با هم متحد شوند و رأی دهند، در برابر رأی اکثریت اصولگرا که چیزی نیست.»

***

جزئیات رسیدگی بنیاد شهید به شهدای هواپیمای اوکراینی

اعتماد نوشت: « در نشست خبری رئیس بنیاد شهید، خبرنگار ما از رييس بنياد شهيد پرسيد كه چه تعداد از خانواده‌هاي جانباختگان ايراني اين پرواز، پذيرفتند كه تحت پوشش خدمات بنياد شهيد باشند و اوحدي پاسخ داد: «148 مسافر ايراني علاوه بر مسافران خارجي در اين هواپيما بودند و حدود 12 نفر از مسافران تبعه ساير كشورها بودند. تا امروز 127 پرونده به دليل احراز مقام شهيد، به بنياد شهيد ارايه شده كه با خانواده اين عزيزان تماس گرفته شد اما تعدادي از ايشان، در ايران ساكن نبودند. روز شنبه من نزد دو خانواده از شهداي سانحه هواپيمايي اوكراين بودم و آنچه باعث تاسف بسيار است، اينها جمعي از نخبگان كشورمان بودند و اميدوارم ما هم توفيق خدمت به اين عزيزان داشته باشيم و از خانواده‌هاي محترمي كه هنوز تشكيل پرونده ندادند، دعوت مي‌كنيم اين توفيق را به ما بدهند.»

بنا به شنيده‌هاي ما، پس از صدور حكم رهبري درباره اينكه جانباختگان ايراني پرواز شماره 752 هواپيمايي بين‌المللي اوكراين، «در حكم شهيد» محسوب مي‌شوند، مسوولان ستاد كل نيروهاي مسلح به عنوان متوليان اصلي اين سانحه، پرونده 127 نفر از جانباختگان را به بنياد شهيد فرستادند و در ملاقات حضوري با خانواده قربانيان، ايشان را مطلع كردند كه در صورت تشكيل پرونده در بنياد شهيد، از تمام خدماتي كه امروز، به خانواده شهداي دفاع مقدس يا شهداي مدافع حرم ارايه مي‌شود، بهر‌ه‌مند خواهند شد.

از مجموع خانواده‌هاي 127 جانباخته، خانواده‌هاي 70 نفر از قربانيان، پذيرفتند كه تشكيل پرونده داده و تحت پوشش خدمات مستمري بنياد شهيد قرار بگيرند. بنياد شهيد و امور ايثارگران، والدين، همسر و فرزند شهيد را به عنوان خانواده شهيد، تحت پوشش تمام خدمات و از جمله پرداخت مستمري ماهانه قرار مي‌دهد و شنيده‌هاي ما حكايت از آن دارد كه در حال حاضر، ميانگين حقوقي كه به عنوان مستمري به خانواده شهدا پرداخت مي‌شود، حدود 7 ميليون تومان است. با اين حال، منابع آگاه خبر دادند كه برخي خانواده‌هاي جانباختگان سانحه هواپيمايي اوكراين، گفته بودند كه به دليل رفاه نسبي، نيازي به دريافت اين حقوق و تشكيل پرونده در بنياد شهيد ندارند.

برخي جانباختگان هم به دليل آنكه تابعيت خود را تغيير داده بودند، تحت پوشش خدمات بنياد شهيد قرار نمي‌گرفتند و برخي ديگر از خانواده‌ها، ساكن در ايران نبودند و حتي پس از شناسايي اجساد، پيكر جانباخته را براي دفن به خارج از كشور منتقل كردند. به دنبال تكليف دولت براي پرداخت 150 هزار دلار غرامت به تمام جانباختگان اين سانحه صرف‌نظر از مليت و تابعيت، برخي ديگر هم نگران بودند كه به محض دريافت مستمري از بنياد شهيد، از فهرست دريافت غرامت 150 هزار دلاري كه دولت ايران، نسبت به پرداخت آن به تمام جانباختگان اين سانحه متعهد شده، حذف شوند. در حالي كه اين منابع آگاه به «اعتماد» گفتند كه تمام خانواده‌هاي جانباختگان و حتي همان تعدادي كه حالا تحت پوشش خدمات مستمري بنياد شهيد قرار گرفته‌اند، مشمول دريافت غرامت 150 هزار دلاري هم خواهند بود. »

***

آغاز فرایند غنی‌سازی 20 درصد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفتگو با مهر درباره چگونگی اجرایی شدن آیین نامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: دولت پیش از این هم اعلام کرده که قانون مصوب مجلس را لازم الاجرا می‌داند و به آن پایبند خواهد بود...

سخنگوی دولت افزود: رئیس‌جمهور در روزهای گذشته دستور راه اندازی غنی سازی ۲۰ درصد را صادر کرد و از ساعاتی پیش پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور، فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول UF۶ به دست خواهد آمد.

***

تکذیب سخنان کلانتری درباره عدم صادرات مازوت

عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست دیروز در مصاحبه ای، درباره علت تشدید آلودگی هوای تهران مدعی شده بود که به دلیل محدودیت‌های تحریمی، انبار پالایشگاه‌ها پر از مازوت شده به طوری که در آستانه تعطیلی بودن؛ چون نه می‌توانستند مازوت را مصرف کنند و نه صادر، به ناچار نیروگاه‌ها به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.

یک مقام آگاه در صنعت نفت کشور با تکذیب سخنان کلانتری به مهر گفت: در حال حاضر میزان تولید مازوت در کشور حدود ۶۵ میلیون لیتر در روز است که از این میزان حدود ۱۵ میلیون لیتر در روز به مصرف داخل می‌رسد و ۵٠ میلیون لیتر آن نیز صادر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید هر موضوعی را به تحریم ارتباط دهیم تصریح کرد: هیچ مشکلی در روند صادرات فرآورده‌های نفتی به ویژه مازوت وجود ندارد. نه تنها در حال حاضر، بلکه هیچ گاه مشکلی در زمینه صادرات این فرآورده وجود نداشته و در تمامی فصول و شرایط، در بازارهای منطقه مشتری خودش را دارد.

***

مجمع تشخیص از دولت درباره FATF سوال کرد

محسن رضایی پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: رئیس جمهور اخیراً از رهبری خواستند که مجمع تشخیص مدت زمان بررسی این طرح را بیشتر کند.

به نوشته مهر، وی با بیان اینکه ابهامات زیادی در FATF وجود دارد، افزود: باید نظرات کارشناسان مختلف در این باره را بررسی کنیم و به تصمیم درستی برسیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از دولتی‌ها خواستیم به سوالات مجمع درباره FATF پاسخ دهند تا ابهامات ما برطرف شود و فعلاً در حال بررسی آن هستیم.

***

جبهه پایداری با درگذشت آیت‌الله مصباح ضعیف می‌شود

صادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا درباره تاثیر فوت آیت الله مصباح بر جبهه پایداری به فرارو گفت: «جبهه پایداری به اعتبار آقای مصباح‌یزدی در میان مخاطبانش جایگاهی پیدا کرده بود و در فعالیت‌هایش هم به‌عنوان شاگردان مصباح، فعالیت می‌کردند؛ بنابراین طبیعی است که بعد از فوت آقای مصباح، جبهه پایداری آن قدرت مانور سابق را نداشته باشد و تاثیرش کاهش پیدا کند.»

به گفته کوشکی وزن جبهه پایداری پس از این بخصوص در عرصه انتخابات، کم می‌شود، ولی او این را به نفع شخص یا گروه خاصی ندانست و افزود: «گمان نکنم این جبهه پس از آقای مصباح در پی تجدیدنظر در اصول‌شان بربیایند یا طیف خاصی همچون نسل جوان در این جبهه دست بالا را پیدا کند. چون اعضای جبهه پایداری همین الان هم مسن نیستند. شاید بعد‌ها نگاه‌شان به بعضی از مسائل تغییر کند، اما هنوز هم بافت اصلی جبهه پایداری، کسانی هستند که به نوعی شاگردان آقای مصباح محسوب می‌شوند.»

او همچنین بیان کرد: "این‌که نبود آقای مصباح موجب تمایل این جبهه به آقای احمدی‌نژاد شود یا این‌که بخواهند به سمت او بروند؛ این‌طور نیست و این امر به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد. احمدی‌نژاد سال‌هاست که تمام شده است و صحبت کردن از آن یک مقدار وقت تلف کردن است."

کوشکی همچنین درباره انتخاب شخص دیگری به جای آیت الله مصباح یزدی از سوی جبهه پایداری نیز تاکید کرد: «هر فردی جایگاه خودش را دارد، بعید می‌دانم کس دیگری بتواند برای جبهه پایداری مثل آقای مصباح باشد. هیچ کس برای جبهه پایداری مثل مصباح نخواهد شد.»

***

محسن هاشمی؛ گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران

نامه نیوز درباره گزینه اصلاح طلبان برای شهرداری تهران نوشت: «جدی‌ترین و مهم‌ترین گزینه آنان نیز - حداقل تا اینجای کار – محسن هاشمی است. تا چند هفته قبل نام محسن هاشمی در بین کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری دیده می‌شد، اما عدم استقبال از وی هم کارگزاران را از موفقیت وی ناامید کرده و هم احتمالا خود او را منصرف ساخته است. دلایل بسیاری نیز برای این تغییر نظر وجود دارد. مثلا اینکه دلیلی ندارد اتحاد ملت، اعتماد ملی و سایر احزاب اصلاح‌طلب پشت گزینه حزبی کارگزاران ایستاده و برای ریاست جمهوری تلاش کنند؛ آن هم در حالی که این روز‌ها هر کدامش مدعی امکان کاندیدای حزبی هستند. ضمن آنکه محسن هاشمی علی‌رغم امتیازات مختلفی که دارد از توان جذب بدنه اجتماعی و امکان رای آوری چندانی برخوردار نیست.

در عین حال او می‌تواند سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شور‌ها و یا گزینه آنان برای شهرداری تهران باشد. به خصوص که در چهار سال گذشته نیز هر بار حرف از انتخاب شهردار شد، نام او سر زبان‌ها افتاد. شاید احزاب اصلاح‌طلب که قبلا هم در جریان انتخاب شهردار رقابت‌های جدی با هم کرده بودند، مایل نباشند این میدان را به کارگزاران بسپارند، اما فعلا گزینه بهتر و قابل توجه‌تری هم ندارند. اگرچه برخی به محسن مهرعلیزاده نیز اشاره می‌کنند...

از آنجایی که تاثیر تکیه زدن بر کرسی شهرداری تهران بر موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری نیز بر همگان روشن و عیان است، برخی از اصلاح‌طلبان به این فکر افتاده‌اند که یک زن را به عنوان شهردار پایتخت منصوب کنند. این اقدام گذشته از آنکه موجب افزایش محبوبیت آنان و احیای بخشی از سرمایه اجتماعی حداقل در بین زنان خواهد شد، یک فایده دیگر نیز دارد. خانم شهردار، این امکان را خواهد داشت که چهار سال بعد در صورت رفع موانع قانونی که به قول آقای کدخدایی بیشتر عرفی است، با سرمایه و ظرفیت بیشتری وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شود.

با طرح این بحث در میان اصلاح‌طلبان، همه نگاه‌ها به سوی معصومه ابتکار برمی‌گردد چرا که سیاست‌مدار و مدیری با سابقه و کهنه‌کار است، ضمن آنکه در حیطه‌ها شهری و محیط‌زیستی متخصص است و این یعنی بیشترین شایستگی برای تکیه زدن بر کرسی شهرداری.»

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۳۲۳۵۲۰:۳۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
مازوت سرطان خون میاره چرا نمیفهمید؟
ناشناس۱۷۶۳۷۶۳۱۰:۳۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
لاریجانی یار غار و گرمابه و گلستان روحانی یعنی تکرار هشت سال گذشته و لاپوشاني و تخلفات این هشت سال
ناشناس۱۷۶۳۸۰۵۱۱:۰۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
حرفهای کلانتری همیشه شبیه هر چیزی است جز یک مسئول
ناشناس۱۷۶۳۲۳۹۲۰:۴۴:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
به نظرم اکثر فضای بهشت ، اختصاص داره به ایرانی ها
ناشناس۱۷۶۳۲۴۴۲۰:۴۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
بنیاد شهید با معیارای خودش تائید میکنه کی شهیده ؟!!!!!!!!
ناشناس۱۷۶۳۲۵۵۲۰:۵۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
محسن هاشمی باید در مورد آلودگی هوای تهران پاسخگو باشد.
ناشناس۱۷۶۳۲۶۰۲۱:۰۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
روحانی بعنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی باید در مورد کلییر نکردن آسمان کشور در شرایط حساس و جنگی پاسخگو باشد.
ناشناس۱۷۶۳۲۶۱۲۱:۰۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
حال که استیضاح دولت به مصلحت نبود مجلس قانونی تصویب کند که دولت پس از اتمام زمانش مورد محاکمه واقع شوند
ناشناس۱۷۶۳۲۶۳۲۱:۰۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
این کلانتری ظاهرا کاری جز حاشیه سازی ندارد برو تو همون شرکتهات ول کن میز ریاستو اگه میتونی
ناشناس۱۷۶۳۲۶۵۲۱:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
لاریجانی همان روحانی است آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
ناشناس۱۷۶۳۲۶۸۲۱:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
محسن هاشمی رفسنجانی: برای حل معضل آلودگی هوا فقط می توانیم تذکر بدهیم !!! خخ
ناشناس۱۷۶۳۲۷۰۲۱:۱۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
آقای لاریجانی میاد با اعتماد به نفس بالایی هم داره میاد و البته حمایت
ناشناس۱۷۶۳۲۷۱۲۱:۱۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
کلانتری این حرف گفته و پیامک وزارت نیرو این حرف تصدیق کرد
ناشناس۱۷۶۳۲۸۴۲۱:۲۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
بسیاری از مشکلات کشور از ریاست مجلس قبل است که جاده صاف کن تمام کارهای اشتباه دولت بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین