"سند تحول " برنامه اصلاحات بزرگ در قوه قضاییه / از شفاف سازی در دستگاه قضایی تا احیای حقوق مردم

اجتماعی،   3991006099 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسیر تحول قضائی بر اساس برنامه ای آغاز شد که حجت‌الاسلام و المسلمین رییسی قبل از تصدی سمت ریاست دستگاه قضا آن را خدمت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ارائه و با موافقت و استقبال ایشان نسبت به مفاد این برنامه، تحولات وارد بخش اجرایی گردید.

"سند تحول " برنامه اصلاحات بزرگ در قوه قضاییه / از شفاف سازی در دستگاه قضایی تا احیای حقوق مردم
  • اما در طول یک سال و هشت ماه گذشته بر اساس تجربه­های مدیریتی، اقتضائات اجرایی و همچنین مشاوره‌هایی که از متخصصان و کارشناسان داخل و خارج از بدنه دستگاه قضائی گرفته شده است، این برنامه­ی تحولی ارتقاء یافته و هم اکنون نسخه ویرایش شده­ی آن توسط رییس دستگاه قضا و تحت عنوان «سند تحول قضائی» ابلاغ گردیده است.

  • در فرایند نگارش سند تحول قضائی، 7 مأموریت اصلی قوه قضائیه منبعث از تکالیف تعیین شده در قانون اساسی و همچنین سیاست‌های کلی نظام، مبنای تدوین سند شد. مأموریت‌های مذکور بدین شرح است:

  1. «رسیدگی به تظل مات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع خصومات»

  2. «احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع»

  3. «نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور»

  4. «کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام»

  5. «پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی»

  6. «اصلاح مجرمان»

  7. «حمایت از حقوق مالکیت اشخاص»




    بیشتر بخوانید 

    سند تحول قضائی از سوی رئیسی ابلاغ شد

  • سند تحول قضائی براساس این مأموریت‌ها و با رویکرد مطالعه وضع موجود و آسیب شناسی عملکرد دستگاه قضا در طولِ دوران پس از انقلاب اسلامی و بررسی نقاط قوت و ضعف رویه ای، فرآیندی و همچنین ساختاری تهیه و به منظور معماری دستگاه قضائی متناسب با گام دوم انقلاب در سال­های آتی و با هدف دستیابی به دو پیامد اصلی «دستیابی به عدالت» و «رضایتمندی مردم» تنظیم شده است.

  • در این سند با توجه به ارکان محتواساز که ناظر به ماهیت مأموریتی و نحوه نقش آفرینی قوه قضائیه است، به 14 تغییر اساسی در جهت گیری های کلان قوه قضائیه اشاره شده است. برخی از این چرخش های تحول آفرین و تغییرات اساسی عبارتند از:

  • حرکت به سمت مواجه قضائی فعال و ایجابی به جای مواجه منفعل و پسینی

  • حرکت از قوه قضائیه دادخواست محور به قوه قضائیه گسترش دهنده عدل و حامی حقوق عمومی و آزادی های مشروع

  • تقویت نگرش های پاسخگو، شفاف و هوشمند به جای نگرش های غیر پاسخگو، غیر شفاف و قدیمی

  • تلاش برای شناخت و حذف بسترهای فسادزا به جای مقابله صرف با مفسدین

  • توجه به نظارت‌های همه‌جانبه، مأموریت محور، حین فرایند، هوشمند و همگانی به جای نظارت­های گذشته نگر، عملکرد محور، انسان پایه و متمرکز

و...

  • در این سند مبتنی بر «20عنوان چالش» اولویت دار، «47 عامل ریشه‌ای اولویت‌دار» شناسایی و بر رفع و یا اصلاح این عوامل تمرکز شده است. تحول قضائی وابسته به مداخله مؤثر و تغییر بنیادین «47 عامل ریشه‌ای اولویت‌دار» است. از این‌رو متناظر با هر عامل، مجموعه‌ای از راهکارها به نحوی تدوین شده است که اجرای توأمان آن‌ها بتواند عامل مذکور را رفع نماید.

  • همچنین برای هر یک از راهکارها، واحدسازمانی مسئول، واحد یا واحدهای سازمانی همکار و زمان بندی اجرا شامل کوتاه مدت (تا تیرماه سال 1400)، میان مدت (تا تیرماه سال 1401) و بلند مدت (تا پایان سال 1402) مشخص شده است.

  • متن حاضر با هدف استفاده جامعه نخبگانی و همچنین رسانه‌ای کشور و با صرف نظر از کلیات و مقدمات سند تحول از جمله تعاریف، روش­شناسی، نگاشت نهادی و همچنین عناوین عوامل ریشه‌ای، برخی از ویژگی­ها، راهبردها، مسائل ذکر شده در سند و راه‌حل‌های پیش‌بینی‌شده در آن را مختصراً توضیح می‌دهد.

ویژگی های سند تحول قضائی

  • تمرکز بر احیاء برخی از مأموریت‌های مغفول قوه قضائیه به ویژه مأموریت‌ «احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع» و «نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور»

  • تمرکز بر شناسایی چالش­ها از منظر مردم

  • تمرکز سند بر شناسایی عوامل پدیدآورنده چالش‌ها (نشانه ها) و شناسایی عوامل ریشه‌ای به عنوان عوامل دارای نقش اهرمی و محرک برای سایر عوامل و اجتناب از توجه هم‌زمان و همسان به تمامی عوامل ریشه­ای و تمرکز بر عوامل ریشه‌ای اولویت‌دار

  • تدوین راهبردها و راهکارهای تحولی دارای امکان رفع پایدار و یا اصلاح معنادار عوامل ریشه­ای اولویت­دار و دارای مؤلفه‌های مردم پایه، هوشمند و شفاف

  • توجه ویژه به بازطراحی نظام مدیریتی حاکم بر قوه قضائیه از قبیل ساختار، منابع انسانی، منابع مالی و فناوری­ها به عنوان بستر تحقق مأموریت‎‌ها

  • تهیه سازوکارهای لازم برای راهبری، پیگیری مستمر، بازخورد و اصلاح و ارتقاء سالیانه سند تحول در راستای تحقق اقدامات پیش­بینی شده در سند و متناسب با شرایط و ضرورت­های پیش­رو

  • واقع­بینی سند تحول قضائی با تعیین نهاد متولی و زمان­بندی (کوتاه­مدت، میان­مدت و بلندمدت)

  • تأکید بر محورهای مهمی نظیر مبارزه با فساد، حفظ کرامت مردم، حمایت از تولید، جلوگیری از تضییع حقوق عامه و حمایت از آزادی­های مشروع

  • نقش ویژه نخبگان، صاحب­نظران، اساتید حوزه و دانشگاه و اندیشکده­ها در روند تهیه­ی سند تحول قضائی

  • تأثیر انتشار سند تحول قضائی بر حوزه­هایی نظیر مردم­محوری، گسترش شفافیت، مسئولیت­پذیری، پاسخ به مطالبه­گری و پذیرش نقش بی­بدیل رسانه در مطالبه­گری از دستگاه قضا


راهبردهای تحولی اجرای مأموریت های قوه قضائیه

سند تحول، راهبردهایی را جهت انجام اصلاحات اساسی در اجرای مأموریت­های دستگاه قضائی، نشانه­گذاری کرده است که برخی از این راهبردها عبارتند از:

  1. ایجاد شفافیت در فرایند صدور آرا و تصمیمات قضائی

  2. توسعه روش های جایگزین حل اختلافات به جای رسیدگی قضائی

  3. افزایش تبعات نظرات کارشناسی نادرست

  4. افزایش کیفیت اخذ شهادت شهود و اظهارات مطلعین

  5. افزایش تبعات متواری شدن محکومان

  6. ارتقاء شفافیت اطلاعاتی

  7. رفع انحصار و ایجاد فضای رقابتی

  8. مدیریت تعارض منافع

  9. توسعه مشارکت های مردمی

  10. شفاف سازی ضوابط برگزاری تجمعات

  11. حمایت از نقدهای منصفانه و سازنده

  12. ایجاد رویه واحد رسیدگی به جرایم سیاسی

  13. توسعه ظرفیت های حمایتی از اطفال و نوجوانان بی سرپرست یا بد سرپرست

  14. تجمیع و هدایت هدفمند ظرفیت ها برای استیفای حقوق ایران در عرصه بین المللی

  15. ارائه مجازی خدمات حقوقی، قضائی و ثبتی به ایرانیان خارج از کشور

  16. اتخاذ رویکرد تهاجمی به وضعیت حقوق بشر در غرب

  17. افزایش تبعات عدم اجرای قوانین

  18. هوشمندسازی فرایند نظارت­ بر دادسراها و دادگاه ها

  19. استقرار نظام ارزیابی عملکرد قضات

  20. بهره گیری از فناوری های نوین در فرایند کشف جرم

  21. افزایش تبعات صدور قرارهای بازداشت غیرضروری یا نامتناسب

  22. متناسب سازی وثایق و کفالت های مورد پذیرش

  23. ایجاد تقارن اطلاعاتی برای طرفین معامله

  24. تقویت کیفیت خدمات حقوقی

  25. تمرکز بر حذف عوامل اصلی شکل گیری جرایم و دعاوی

  26. موثر و متنوع نمودن مجازات ها متناسب با نوع جرایم

  27. توسعه سازوکارهای مکمل برای ترغیب زندانیان به سبک زندگی متعالی

  28. ارتقاء نظام حمایت و مراقبت پس از خروج محکومان از زندان

  29. ترغیب اشخاص به تبدیل معاملات عادی به اسناد رسمی

  30. افزایش صدور اسناد حدنگاری شده



10 مورد از مهم‌ترین مسائل ذکر شده در سند تحول به همراه راه‌حل آن

برخی از مهم‌ترین مسائل و چالش هایی که حل آن براساس سند تحول قضائی در دوره جاری در دستور کار قوه قضائیه قرار خواهد گرفت به عنوان نمونه به شرح ذیل است:

  1. اشتباه یا ضعیف بودن بخشی از آرا و تصمیمات قضائی

    • توضیح مسئله: آرای قضائی نباید اشتباه یا ضعیف باشد و به اصطلاح باید متقن و دقیق باشد. برای مثال زمانی که مردم در یک پرونده به یک شعبه مراجعه کردند و آن شعبه یک نوع رأی صادر کرد اگر برای همان پرونده به شعبه‌ای دیگر مراجعه کردند و رأیی خلاف رأی قبلی صادر شد، حداقل یکی از این دو رأی اشتباه یا غیرمتقن است.

    • پیامدهای مسئله: آرای ضعیف قضائی سبب بی‌عدالتی و در نتیجه بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضا می‌شود و زمانی که دادگاه بتواند رأی یا تصمیم ضعیف و غیرمتقن صادر کند، زمینه‌ای برای انجام فساد قضائی مانند اخذ رشوه فراهم می‌شود.

    • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: ایجاد «سامانه دستیار هوشمند قضائي» برای ارائه پیش‌نویس دادنامه به قاضی، انتشار برخط آراء و تصمیمات قضائی برای عموم مردم، ضبط صدا و تصویر دادگاه در فرایند رسیدگی، ایجاد «سامانه آراء متعارض» در دیوان عالی کشور برای تسریع در فرایند صدور آرای وحدت رویه، شناسایی و اصلاح قوانین و مقررات متعارض، تدوین آیین­های دادرسی تخصصی مانند آیین دادرسی خانواده و...

  1. اکتفا به روش‌های سنتی نظارت بر قضات

  • توضیح مسئله: ارزش و جایگاه والایی که برای شغل قضاوت قائل هستیم، ایجاب می­کند بالاترین و هوشمند ترین نظارت ها بر قضات انجام شود تا ضمن صیانت از قضات خدوم و شریف، قضات بتوانند با همان معیارهای سخت گیرانه ای که جذب شده و شروع به کار کرده اند، مسیر حرفه ای و تخصصی خود را طی کنند.

اما در هر صورت در میان قضات نیز امکان خطا و لغزش، اهمال یا حتی فساد وجود دارد. در هر 3 حالت ذکر شده، مسئله مهم این است که نتیجه میتواند منجر به تضییع حقوق مردم شود.

  • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: سند تحول در مرتبه اول به دنبال این مهم است که حقوق مردم بر اثر خطای قاضی از بین نرود و در مرحله بعدی به دنبال تشخیص علت این خطا و برخورد مناسب با خاطی می­باشد.

شفافیت آرای قضات و ایجاد بستر نقد و تحلیل آرا و همچنین تخصصی شدن فرایند رسیدگی به پرونده ها به بهبود وضعیت آرای صادره کمک شایانی خواهد کرد، در کنار این موارد اما ارزیابی عملکرد قضات هم مهم است. در سند تحول ساز و کاری پیش بینی شده است که بتوان عملکرد قضات را به صورت دائم رصد کرد، بر این اساس قضات شایسته تشویق شده و ارتقا پیدا ­کنند و قضاتی که دچار خطا، اهمال یا احیانا فساد باشند با برخورد متناسب روبرو شوند، سند تحول برای تحقق این هدف راه اندازی سامانه ارزیابی عملکرد قضات را برنامه ریزی کرده است.

در این سامانه با هوشمندسازی فرایند نظارت بر دادسراها و دادگاه­ها از طریق داده‌کاوی اطلاعات «سامانه مدیریت پرونده» و سایر سامانه ها؛ تصمیمات قضات دادسرا توسط قضات دادگاه ها و آرای قضات دادگاه ها، توسط قضات دیوان عالی کشور با شاخص های همچون نرخ مصالحه، مدت‌زمان رسیدگی، نظم در برگزاری جلسات دادگاه و نتایج اعلام نظر برخط مراجعان امتیاز دهی و رتبه بندی خواهند شد.

علاوه بر دسترسی مستقیم مراجع نظارتی قوه قضائیه به این سامانه، نتایج ارزیابی این سامانه در تعیین وضعیت قضات در نظام‌های منابع انسانی ازجمله جبران خدمات، ارتقاء شغلی و نقل‌وانتقال تعیین کننده خواهد بود.

  1. ضعف در دسترسی عمومی به خدمات حقوقی با کیفیت

  • توضیح مسئله: نگاه سند به موضوع وکلا نگاه بسیار مثبت و همراه با توجه به نقش آنها در حوزه پیشگیری از جرم است و تعریفی که سند از وظیفه­ی وکلا ارائه می­دهد فقط منحصر به بعد از تشکیل یک پرونده قضائی نیست، بلکه سند برای وکیل هم در مبحث مهم اجرای عدالت و هم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی، نقش جدی قائل است.

یکی از عوامل موثر در تحقق عدالت قضائی و پیشگیری از جرم دسترسی خوب و همگانی مردم به خدمات حقوقی است، به عنوان مثال اگر مردم در زمان انجام یک معامله وکیل داشته باشند طبیعتا امکان اینکه در آینده اختلافات مالی و حقوقی در خصوص آن معامله شکل بگیرد بسیار کم خواهد شد، از این جهت سند توجه ویژه ای به موضوع تسهیل دسترسی مردم به وکلا دارد.

آنطوری که از آمار نقش آفرینی وکیل در انعقاد قراردادها و معاملات یا تعداد پرونده های بدون وکیل استنباط می شود نیاز است که خدمات حقوقی وکالت به صورتی در دسترس تر و ارزان تر و تخصصی تر ارائه شود.

  • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: یکی از راهکارهایی که سند برای تسهیل دسترسی عمومی به خدمات حقوقی باکیفیت طراحی کرده است، توسعه نرم‌افزارهای حقوقی برای خدمات حقوقی نظیر مشاوره در تنظیم قرارداد، تنظیم اسناد ثبتی و قضائی و پیش‌بینی حکم احتمالی صادره در موارد اختلاف است.

راهکار دیگر، تعیین حدود صلاحیت‌، درجه‌بندی و شفاف سازی عملکرد وکلا و ایجاد نظام رتبه بندی در بین آنان است. بر همین اساس، سند راه اندازی سامانه رتبه بندی وکلا و موسسات حقوقی را پیش بینی کرده است، این رتبه بندی که بر اساس تعدادی شاخص از جمله میزان رضایت موکل انجام می شود تا مردم در انتخاب وکیل با نگاه دقیق و دست باز اقدام نمایند و از جایگاه وکلا نیز صیانت شود.

راهکار بعدی سند در این زمینه بحث پذیرش و مجوز وکالت است، بر این اساس پذیرش وکیل باید بر اساس صلاحیت سنجی های دقیق فنی و حرفه ای باشد ولی نباید سقف عددی برای جذب وکیل قائل شد و به تعبیری در این زمینه نباید انحصاری شکل بگیرد. عدالت بیش از هرجا باید در مورد خود وکلا اجرا شود، باید اجازه داد هر کس صلاحیت های لازم را دارد بتواند در هرجایی که علاقه­مند است وکالت کند و نباید با تعیین سقف و ظرفیت و امثالهم برای وکالت محدودیت ایجاد کرد. در مجموع سند به دنبال این است که صلاحیت ها به بهانه ظرفیت ها محدود نشوند! افزایش تعداد وکلای تخصصی و شایسته باعث میشود که دسترسی مردم به این خدمت مهم بصورت کیفی تر تسهیل شود.

  1. طولانی بودن مدت زمان رسیدگی به شکایات و پرونده‌های مردم

    • توضیح مسئله: در حال حاضر در بسیاری از پرونده‌های قضائی، مدت زمان رسیدگی بسیار طولانی است و بعضاً برای رسیدن به حق و اجرای حکم، سال‌ها باید در صف رسیدگی قضائی و اجرای حکم معطل شد. برای مثال در بعضی شعبه‌های دادگاه، تعیین وقت رسیدگی زیر شش ماه انجام نمی‌شود. این موضوع سبب شکل‌گیری پرونده‌هایی است که در قوه قضائیه باز می‌شود ولی بسته نمی‌شود. از طولانی شدن رسیدگی قضائی به اصطلاح «اطاله دادرسی» نیز نام برده می‌شود.

    • پیامدهای مسئله: طولانی شدن رسیدگی قضائی سبب تلف شدن عمر و بودجه مردم می‌شود. علاوه بر آن در بعضی پرونده‌ها هر چه مدت زمان رسیدگی طولانی‌تر شود، دقت در رسیدگی نیز کاهش می‌یابد. از طرف دیگر افزایش مدت زمان رسیدگی قضائی، انگیزه ارتکاب جرم (در پرونده‌های کیفری) و انگیزه عدم ایفای تعهد (در پرونده‌های حقوقی) را توسط اشخاص متخلف افزایش می‌دهد که این خود به افزایش حجم پرونده‌ها نیز خواهد انجامید.

    • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: یکی از راه‌های کاهش مدت زمان رسیدگی، کاهش حجم پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه است که پیشتر مورد بحث قرار گرفت. یکی دیگر از راه‌های کاهش مدت زمان رسیدگی، اِعمال دستورات قضائی با فراهم‌سازی دسترسی برخط برای قضات به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی است که نیاز به استعلام‌های کاغذی از نهادهای مختلف را حذف می‌کند. حذف تشریفات زائد و اِعمال هوشمند اوقات رسیدگی، مواعد قانونی و قضائی، مبالغ قانونی و رویه‌های قضائی در سامانه‌های مرتبط یکی دیگر از راه‌های کاهش مدت زمان رسیدگی است.

  1. حجم بالای ادعاهای اعسار از هزینه دادرسی

  • توضیح مسئله: در وضعیت فعلی، یکی از عوامل مهم در اطاله دادرسی، پرونده­های ادعای اعسار از هزینه دادرسی می باشد. در حال حاضر شرایط به این نحو است که تعداد قابل توجهی از افرادی که در پرونده های حقوقی به محاکم مراجعه می­کنند و میخواهند به عنوان مثال در یک پرونده اختلاف مالی شکایتی را طرح نمایند، به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه دادرسی، درخواست اعسار از هزینه دادرسی را مطرح می نمایند، یعنی مدعی می­شوند ما توان پرداخت هزینه های دادرسی را نداریم. در این شرایط فرد مدعی، می بایست، پرونده اصلی که بابت آن قصد شکایت داشته را کنار بگذارد و پرونده جدیدی به نام اعسار از هزینه دادرسی طرح کند. در واقع ابتدا باید ادعای اعسار از پرداخت هزینه فرد مورد بررسی قرار گیرد، آن هم تحت عنوان یک پرونده جدید و با طی کردن تمامی مراحل مربوطه از دادگاه بدوی گرفته تا تجدید نظر و تمامی مراحل و فرایند دادرسی! قاعدتا فرایند رسیدگی به ادعای اعسار مانند تمام پرونده­های دیگر زمان بَر خواهد بود و در این بین فردی که قرار بوده در پرونده اصلی از او شکایت شود، دیگر هیچ نقش و حضوری ندارد و در واقع فرد شاکی با قوه قضائیه طرف است تا ثابت کند که آیا امکان پرداخت هزینه دادرسی را دارد یا خیر و بعضا نیز فرد متشاکی برای به تاخیر افتادن آغاز رسیدگی به پرونده اصلی، ادله ای از وجود توانایی در فرد شاکی برای پرداخت هزینه های دادرسی را به دادگاه و قاضی ارائه می دهد. در نهایت هم اگر فرد مدعی اعسار در این فرایند محکوم شود به پرداخت هزینه دادرسی، تا زمانی که این هزینه را پرداخت نکند امکان طرح پرونده اصلی وجود ندارد!

    • پیامدهای مسئله: سبب تضییع حق طرف دیگر پرونده و طولانی شدن رسیدگی و اجرای حکم پرونده اصلی می‌شود.

    • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: یکی از راهکارها، حذف عنوان درخواست اعسار است. بدین شکل که تشکیل هرگونه پرونده جدید تحت عنوان اعسار از هزینه دادرسی متوقف شده و اگر کسی در فرآیند رسیدگی قضائی، درخواست اعسار از هزینه دادرسی داشت، این درخواستِ او در مرحله اول ظرف چند ساعت و از طریق دسترسی قوه قضائیه به پایگاه‌های اطلاعاتی کشور اعتبارسنجی شود. در صورت فقدان دارایی منقول (مانند خودرو) و غیرمنقول (مانند ملک و زمین) به نام این فرد، درخواست اعسارش قبول می‌شود و در عین حال برای او محدودیت‌هایی در برخی فعالیت‌های اقتصادی خاص که مخصوص افراد توانمند است اعمال می‌شود. فعالیت‌هایی مانند ثبت شرکت، خرید مستغلات و خودرو، دریافت تسهیلات از بانک‌ها و فعالیت در بورس و منع سفر خارجی نمونه‌هایی از این محدودیت‌هاست. در صورتی که فرد هم امکان پرداخت نقدی در شرایط حاضر را نداشته باشد، امکان پرداخت با روش­های جایگزین پرداخت نقدی هزینه دادرسی مثل پرداخت به صورت اقساطی یا ارائه ضمانت نامه فراهم خواهد شد. بدین شکل ضمن تشخیص ادعای اعسار فرد مدعی، کرامت انسانی افرادی که واقعا از پرداخت هزینه های دادرسی ناتوان هستند نیز حفظ می‌شود.

  1. ادعای دروغین اعسار (ناتوانی) از پرداخت محکومیت‌های مالی

  • توضیح مسئله: بخشی از پرونده‌های موجود در دادگاههای حقوقی، مربوط به پرونده‌های «اعسار از پرداخت محکومیت‌های مالی» (اصطلاحاً اعسار از پرداخت محکومُ‌به) است. در پرونده‌های اعسار از «پرداخت محکومیت‌های مالی»، کسی که در یک پرونده مالی محکوم به پرداخت مبلغی به طرف دیگر پرونده می‌شود، چنانچه به علت مشکلات مالی متعدد مانند هزینه درمان بیماری خود یا اعضای خانواده، بیکاری، کمبود درآمد، اجاره نشینی و... توان پرداخت یک جای مبلغ یا دِین را ندارد، در این موارد قانون، امتیازی با عنوان اعسار از پرداخت محکومٌ­به برای ایشان در نظر گرفته است که بموجب آن تحت شرایطی، بدهی را برای وی تقسیط می‌کند.

در این بین، جدای از افرادی که واقعا معسر هستند و توانایی پرداخت دین خود را ندارند، عده­ای وجود دارند که به خلاف ادعای معسر بودن می کنند، البته که عمدتا و در اثر قریب به اتفاق موارد، این ادعاهای خلاف توسط دادگاه مشخص می شود ولی همین دادخواست اعسار دست­آویزی شده است برای برخی از افرادی که قصد دارند، به جهت انتفاع مالی و اقتصادی بیشتر، بدهی خود را در زمان دیرتری پرداخت کنند و یا طلبکار را اذیت نمایند، یعنی انگیزه اصلی این افراد سودجو، خرید زمان در پرداخت دیون خود هست. شگرد اصلی این افراد، استفاده ابزاری از دادخواست اعسار، ارائه ناقص فهرست اموال و دارایی­ها خود یا صرفا معرفی اموالی که به اصطلاح صعب الوصول هستند، چون این افراد می دانند که فرایند استعلام دارایی و اموال مدیون توسط دادگاه، بسیار زمانبر و طولانی است یا پرداخت رشوه به عوامل برخی از دستگاه های مورد استعلام برای پاسخ دیرتر می باشد.

البته تعداد افراد کمی هم هستند که با شگردهای مختلف، موفق به تقسیط بدهی خود می شوند، در حالیکه به واقع توانایی مالی لازم را دارند. شگرد این افراد، انتقال اموال خود به صورت صوری در حین جریان رسیدگی قضائی و بازپس­گیری اصل و منافع آن در حین یا پس از اتمام اقساط محکومٌ­به، معرفی برخی از افراد سودجو به عنوان شاهدی که به خلاف شهادت دهند و یا پرداخت رشوه به عوامل برخی از دستگاه های مورد استعلام برای پاسخ خلاف واقع می باشد.

    • پیامدهای مسئله: روند فعلی رسیدگی به ادعای اعسار سبب تضییع حق طرف دیگر پرونده و طولانی شدن رسیدگی و اجرای حکم پرونده اصلی می‌شود.

  • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: یکی از راهکارها حل معضل اعسار دروغین، کمک حاکمیت به شاکی برای تشخیص اموال و دارایی های فرد مدعی اعسار است، این مهم از طریق دسترسی مستقیم قوه قضائیه به پایگاه های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی انجام شده و در واقع بار سنگین اثبات وجود دارایی برای فرد مدعی اعسار را از دوش شاکی برمی­دارد.

راهکار دیگر این که با تعریف مجموعه ای از قواعد محدودیت­ساز در فعالیت های اقتصادی که نشان­گر توان مالی فرد مدعی اعسار است، هزینه های ادعای کذب را به شدت بالا می­برد. بر این اساس هر فردی که درخواست اعسار محکوم به بدهد از همان لحظه درخواست، قواعدی محدودیت­ساز مثل عدم امکان ثبت شرکت، خرید مستغلات و خودرو، دریافت تسهیلات یا فعالیت در بورس برای او اعمال خواهد شد و تا زمان پرداخت دیون از طرف فرد مدعی اعسار ادامه خواهد داشت. این محدودیت ها به گونه ای طراحی شده که در صورتی که واقعا فردی توانایی مالی لازم را داشته باشد، ارزش ندادن پول رو از فرد گرفته و دریابد که ندادن دین باعث می شود ضرر بیشتری را متقبل شود. راهکار سوم پیش بینی جریمه است، افرادی که اعلام می­کنند معسر هستند اگر در هر زمانی در آینده اثبات گردد که واقعا معسر نبوده اند و توانایی مالی لازم را داشتند و با شگردهایی از قبیل نقل و انتقال های صوری اموال و دارایی های خود، سعی در فرار از پرداخت دین را داشته اند، با جریمه های سنگین روبرو خواهند شد که ریسک و هزینه ادعای خلاف را به شدت بالا خواهد برد، یعنی هر فردی که به عنوان معسر شناخته شود برای همیشه تحت بررسی هوشمند دارایی ها و اموالش قرار خواهد داشت.

  1. ناکارآمدی در جلب محکومان متواری

  • توضیح مسئله: اجرای احکام به عنوان آخرین مرحله دادرسی است و در حقیقت اجرای سریع و موثر آن حق تثبیت شده است که توسط مرجع رسمی انجام می پذیرد. اما بعضا مشاهده می شود که تعدادی از محکومان متواری می شوند. به عنوان مثال در اجرای احکام مدنی، ذینفع (محکوم له)، (طلبکار) در یک پرونده مالی، مدت ها تلاش حقوقی و قضائی می­کند تا بتواند موضوع حق خود را به اثبات برساند، و هدف قوه قضائیه هم اینست که محکوم له به محکوم به (حق شناخته شده) در کمترین زمان ممکن دستیابی حداکثری پیدا کند. اما با متواری شدن محکوم علیه، این هدف محقق نمی شود. حالا عمدتا بار پیداکردن محکوم بر عهده محکوم له می افتد و فرد ذینفع هم به علت عدم دسترسی به اطلاعات به هیچ وجه به راحتی نمی­تواند به محکوم متواری برسد، لذا دست به دامن روش های غیر قانونی مثل استفاده از شرخر و امثالهم می­شود که خود باعث ایجاد مفسده های مختلف می­شود.

  • پیامدهای مسئله: این مسئله سبب تضییع حق طرف دیگر پرونده، طولانی شدن اجرای حکم پرونده اصلی و تضعیف روابط حقوقی اشخاص می شود.

  • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: در این سند، پیش بینی شده که تبعات متواری شدن محکومان به شدت افزایش یابد، به نحوی که اگر محکومی خواست از چشم حاکمیت و محکوم له متواری و پنهان شود، با چنان تبعات سنگینی روبرو شود که تبعات فرار را برای او بالاتر از تبعات ماندن و روبرو شدن با حکم کند. برای این منظور، قوه قضائیه تمامی ابزارهای دراختیار حاکمیت را به خدمت خواهد گرفت تا امکان متواری شدن را بسیار کاهش دهد. اولا از این پس، هر محکومی که متواری شود، تمامی اطلاعات موجود او در سامانه اطلاعاتی محکومان متواری درج خواهد شد. دوما به محض ثبت اطلاعات هر فردی در این سامانه، مجموعه­ای از محدودیت­های اقتصادی و اجتماعی به صورت برخط برای او به اجرا گذاشته خواهد شد، به عنوان مثال محکوم متواری دیگر در هیچ کدام از دفاتر اسناد رسمی امکان انجام معامله را نخواهد داشت، نمی­تواند هیچ شرکتی به نام خود ثبت کند، نمی­تواند در هیچ محکمه ای شکایتی به نام خود انجام دهد، تمام حساب­های بانکی او مسدود می­شود، تلفن همراهش قطع می­شود، اجازه فعالیت در بورس را نخواهد داشت، حتی از رانندگی هم منع می­شود و پلیس هرجا او را در حال رانندگی ببیند موظف به جلبش است، امکان خرید بلیط هواپیما و اتوبوس و قطار را نخواهد داشت. ضمن اینکه، تمامی ارائه خدمات به محکوم در تمامی دستگاه‌های درون و بیرون قوه قضائیه تحت نظارت و رصد این سامانه قرار خواهد گرفت.

  1. ضعف در سازوکارهای نظارت همگانی بر مسئولان

  • توضیح مسئله: بعد از تصویب قوانین «رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران» و «الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی» در اواخر شهریور ماه سال 1398 از سامانه ثبت اموال و دارایی های مسئولان و مقامات رونمایی شد و همه آنها موظف شدند ظرف یک ماه فهرست اموال و دارایی های خود را در این سامانه ثبت و در واقع به قوه قضائیه گزارش کنند. این روند در طول مدت گذشته کم و بیش در حال پیگیری بوده اما هنوز به صورت کامل به اجرا در نیامده است.

.پیامدهای مسئله: عدم اعلام لیست اموال و سایر اطلاعات مربوط به مسئولان به قوه قضائیه میتواند به اعتماد عمومی مردم آسیب زده و کشور را با مشکلاتی روبرو کند.

  • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: بر اساس سند تحول، قوه قضائیه به جد پیگیر اجرای قانون رسیدگی به دارایی مسئولان خواهد بود و برای تکمیل این قانون سعی خواهد کرد موادی به قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی نیز اضافه نماید

از طرفی در سند تحول پیش بینی شده است که «سامانه ی ثبت حقوق و مزایا» نیز راه اندازی شود تا به شفافیت اطلاعات مسئولان کمک بیشتری نماید.

  1. ضعف در حمایت از حقوق متهمان

  • توضیح مسئله: یکی از مصادیق مهم صیانت از آزادی های مشروع حمایت از حقوق متهمان است. در این زمینه و در حال حاضر یکی از مراحلی که در آن امکان تضییع حقوق متهم وجود دارد مرحله کشف جرم می­باشد. به خصوص زمانی که ضابط به منظور کشف جرم یا بازداشت متهم به حریم خصوصی افراد مثل منزل وارد می­شود یا می­خواهد اموال خصوصی مثل کیف و ماشین را مورد بررسی قرار دهد، در اینگونه موارد بعضا شکایاتی از طرف برخی متهمان مبنی بر تخلف ضابط طرح می شود که به جهت عدم وجود اطلاعات مشخص و دقیق، امکان کشف انگیزه متهم از طرح چنین مواردی آسان نخواهد بود، آیا واقعا حقی از متهم ضایع شده است یا انگیزه متهم تحت فشارقراردادن ضابط یا انتقام از او است؟ این همان ابهاماتی است که قوه قضائیه را که همیشه بدنبال وجود ضابط سالم و مقتدر بوده است را با چالش مواجه می کند.

همچنین از موارد دیگری که میتواند منجر به تضییع حقوق متهمان شود موضوع بازداشت های موقت است که با چالش های بسیاری روبرو است و وقایعی که در بازداشتگاه ها رقم می­خورد نیز معمولا مورد چالش بوده است.

  • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: سند تحول در جهت تقویت حمایت از حقوق متهمان و به­منظور رعایت حقوق بازداشت‌شدگان، راهکارهایی را پیش بینی کرده است:

  1. ثبت داده مکانی محل بازرسی، زمان آن و نوع ورود، نحوه بازرسی و اتفاقات حین این فرایند از طریق دوربین نصب شده بر روی لباس ضابطان با حفظ حریم خصوصی و حفظ محرمانگی اطلاعات

  2. اعمال نظارت هوشمند بر قضات در خصوص قرارهای بازداشت موقت از حیث ضرورت صدور، تمدید مدت بازداشت، تناسب قرار تأمین، وجود فرصت کافی برای تسلیم کفیل یا وثیقه و یا امکان پذیرش با توجه به تأمین معرفی شده از سوی متهم

  3. ضبط صدا و تصویر تمام بازداشتگاه ها و ارائه به مراجع نظارتی و قضائی

  4. انجام معاینه پزشکی به محض بازداشت و ثبت هوشمند و سیستمی مشخصات پزشک و نتایج معاینه به ­صورت کامل در پرونده با امکان دسترسی فرد بازداشت­شده به پرونده پزشکی

  5. استانداردسازی بازداشتگاه‌ها از نظر موقعیت مکانی، فضای فیزیکی و رعایت حقوق بازداشت‌شدگان از­جمله دسترسی به ارتباطات و خدمات رفاهی مناسب

  6. متنوع‌سازی و متناسب‌سازی وثایق و کفالت‌های موردپذیرش متناسب با مواردی از­جمله انواع جرائم و درجه مجازات­ها، لحاظ شخصیت و وضعیت فردی و خانوادگی و استقرار سازوکارهای مناسب برای قبول انواع وثایق و کفالت‌ها

  7. اعتبارسنجی وثایق و کفالت‌ها با دسترسی مستقیم به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی

  1. عدم وجود تقارن اطلاعاتی برای طرفین معامله

  • توضیح مسئله: در هر جامعه ای میزان وقوع جرائم، دعاوی و اختلافات نشاندهنده ضعف در اجرای عدالت در آن جامعه است و سطح عالی عدالت با از بین بردن ریشه های وقوع جرائم، دعاوی و اختلافات محقق می شود. در واقع حد کمال دستگاه قضائی در تحقق عدالت، از بین بردن ریشه ها برای پیشگیری از وقوع هرگونه جرم و دعوا است. به همین جهت است که قانون گذار در بند پنجم اصل 156 قانون اساسی، یکی از مأموریت های قوه قضائیه را پیشگیری از وقوع جرم دانسته است.

ورود هر پرونده به دستگاه قضا، به معنای ایجاد 3 هزینه است، هزینه برای طرفین و هزینه برای حاکمیت. هرچند رسیدگی متقن و سریع می تواند موجب جبران بخشی از این هزینه ها شود اما به هرحال جبران بخش عمده ای از این هزینه ها به ویژه هزینه های معنوی تقریبا امری بعید است. به عنوان مثال در یک پرونده دعاوی ملکی، افراد برای دستیابی به حق قانونی خود علاوه بر هزینه های دادرسی و وکالت متحمل هزینه های معنوی قابل توجه از جمله عمر و زمان از دست رفته و مشکلات روحی و روانی می شوند که جبران آن ناممکن است.

به همین جهت است که رویکرد پیشگیری از جرائم و از بین بردن زمینه های بروز اختلاف و دعاوی از اولویت های مأموریتی دوره فعلی قوه قضائیه است.

یکی از زمینه های اصلی که موجب وقوع حجم زیادی از اختلافات و دعاوی شده است، اطلاع ناکافی طرفین معامله از سوابق مالی و اقتصادی طرف مقابل است، یعنی در واقع در شرایط امروز میزان ریسک در معاملات در کشور بسیار بالا است، چرا که طرفین معامله هیچ دسترسی به سوابق و شرایط مالی، اموال و دارایی های طرف معامله خود ندارند، و این منجر به اختلافات مالی متعددی در معاملات و برخی کلاهبرداری ها می­شود.

در برخی از پرونده ها مشاهده می شود که افراد سودجو و کلاهبردار در برخی از شهرها به ويژه کلانشهرها با تهیه دفتری صوری در جغرافیای خاصی از شهر و ماشینی اجاره ای و جذب موقت چند کارمند از همه جا بی خبر؛ اقدام به انعقاد قراردادهای کلان و یا جذب سرمایه های خرد مردم به انحای مختلف می کنند و طرف معامله به واسطه همین امکانات خاص و فعالیتی موقتی آن شخص در بازار، به او اعتماد کرده و اندوخته سال های سال خود را در اختیار او می گذارد.

  • پیامدهای مسئله: اینگونه پرونده ها، نه تنها بخش قابل توجهی از جامعه را درگیر خود کرده است، بلکه موجب کاهش اعتماد مردم در سرمایه گذاری خرد و کاهش اعتماد سرمایه گذاران کلان در پروژه های تولیدی شده است و ترس از اینگونه اتفاقات، همگان را به سمت و سوی بازارهای غیرمولد کشانده است. علاوه بر این، اینگونه پرونده ها، حجم زیادی از پرونده های ورودی به قوه را نیز تشکیل داده و خود یکی از عوامل مهم اطاله دادرسی است.

  • بعضی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در سند تحول: سند تحول برای پیشگیری از بروز اختلاف در معاملات، راهکار ایجاد یک تقارن اطلاعاتی برای طرفین معامله در هنگام معامله را پیش بینی کرده است. در واقع راهکار موجود در سند به دنبال این است که دسترسی طرفین معامله را به سوابق مالی یکدیگر تسهیل و ریسک پذیری معاملات را کاهش دهد. بر این اساس سامانه ای به نام سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص ایجاد خواهد شد که میزان ریسک معامله با اشخاص را رتبه بندی کرده و به اطلاع طرف دیگر معامله می­رساند.

نحوه عملکرد سامانه بدین گونه است که پس از ثبت نام اشخاص اعم از اشخاص حقیقی و یا حقوقی در این سامانه، سامانه با فراخوانی اطلاعات لازم از طریق اتصال به سامانه‌های مرتبط از­­جمله ثبت، مالیات، بانک و مدیریت پرونده قضائی، اطلاعات و سوابق مالی شخص مورد نظر را ثبت کرده و بر اساس آن اعتبار سنجی لازم را انجام داده و از پس در هنگام معامله در صورت توافق و رضایت طرفین برای دسترسی به وضعیت اعتباری طرفین، کد اختصاصی هر شخص به طرف مقابل داده شده و سامانه باتوجه به شرایط آن معامله، بدون اعلام اموال و دارایی یا هرگونه سابقه شخص موردنظر، صرفا درجه ریسک پذیری انجام آن معامله با آن شخص را به طرف مقابل معامله ارائه خواهد داد.

این سامانه در واقع یک سیستم مشاوره ای هوشمند است که تقارن اطلاعاتی مناسبی برای طرفین معامله ایجاد می کند. پیشنهاد قوه قضائیه اینست که پس از راه اندازی این سامانه، برای انجام هر معامله ای از طرف مقابل درخواست کنید که کد اختصاصی دسترسی به درجه ریسک پذیری معامله خود را به شما بدهد و حتما قبل از انجام معامله به این سامانه مراجعه فرمایید و در صورت اعلام سامانه مبنی بر خطر پذیری بالای معامله با شخص موردنظر، حتما معامله موردنظر را انجام ندهید یا با دقت، تحقیقات بیشتر و تضامین مشخص تری معامله را انجام دهید.

 

تحول در نظام مدیریتی دستگاه قضائی

سند تحول قضائی در کنار توجه به اصلاحات و اتخاذ رویکرد تحولی در اجرای مأموریت ها، توجهی ویژه به لزوم تحول در نظام مدیریتی قوه قضائیه نیز داشته و تحقق سند را در گروی بازطراحی برخی از نظام­های مدیریتی حاکم بر دستگاه قضائی می­داند.

در این بخش به اجرای اقدامات تحولی برای بازطراحی نظام مدیریتی قوه قضائیه همچون شایسته گزینی منابع انسانی قوه قضائیه در فضای رقابتی، شفاف سازی عملکرد مدیران قوه قضائیه، تحقق مدیریت مردمی در دستگاه قضائي، شفاف‌سازی عمومی و برخط ضوابط حاکم بر صدور مجوزها، مناقصه­ها و مزایده­های قوه قضائیه و مشخصات اشخاص منتفع، اعلام نظر برخط مراجعان به دستگاه قضا نسبت به عملکرد قضات و مسئولان و حمایت و ارتقاء زنان شاغل در قوه قضائیه اشاره شده است.

این سند ذیل 11 موضوع اصلی به شرح زیر، تحول در نظام مدیریتی عدلیه را پیگیری کرده است:

  1. برنامه ریزی

  2. سازمان دهی

  3. منابع انسانی

  4. منابع مالی

  5. منابع فیزیکی و تجهیزات

  6. قوانین و مقررات

  7. فناوری

  8. نوآوری و پیشنهادها

  9. گفتمان سازی

  10. ارتباطات مردمی

  11. رعایت کرامت ارباب رجوع

ضمانت اجرا و ساز و کار نظارت بر اجرای سند تحول

بخش آخر سند تحول به موضوعی بسیار مهم یعنی نظام راهبری و پایش این سند پرداخته است. برای اجرایی شدن مفاد سند در زمان بندی مشخص شده، «ستاد راهبری اجرای سند تحول قضائی» به ریاست شخص حجت الاسلام و المسلمین رییسی و عضویت مقامات عالیرتبه قضائی همچون معاون اول قوه قضائیه، رییس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور تشکیل شده است و ذیل آن «دبیرخانه ستاد راهبری» و کمیته های راهبری اجرای سند تحول پیش بینی شده اند تا به صورت مداوم نحوه­ی اجرا و پیشرفت سند در نظام قضائی کشور را رصد و پایش نموده و موانع احتمالی پیش رو را از سرراه برداشته و همچنین پل ارتباطی باشند میان قوه قضائیه و نخبگان و کارشناسانی که برای ارتقا محتوا و اجرای موثرتر ومناسب تر سند تحول پیشنهاداتی دارند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۰۶۵۷۱۵:۱۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۶
باید از آقای رییسی به خاطر این کار تشکر کرد
ناشناس۱۷۵۰۸۱۳۱۶:۵۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
در کشور ما از نوشتن قوانین و آیین نامه ها تا پیاده سازی آنها در عمل کیلومترها فاصله است.
ناشناس۱۷۵۰۸۱۸۱۶:۵۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
و ان لیس للانسان الا ما سعی و برای انسان بهره ای جز سعی و تلاش نیست و امام علی ع فرمودند ثروت های حرام را اگر کابین زنانشان کرده باشند به بیت المال باز میگردانم از رهبر معظم انقلاب درخواست داریم فرمان اجرای قانون از کجا آورده ای و مشروعیت سنجی اموال را که مادر تمامی مبارزات با فساد است صادر بفرمایند بر اثر تلاطمات اقتصادی عده زیادی به ثروت های نجومی و کهکشانی و گنج قارونی و افسانه ای رسیده و توازن اقتصادی جامعه را بر هم زده و فاصله طبقاتی ..ایجاد کرده و موجب تهدیدی بزرگ برای انقلاب و کشور شده اند
ناشناس۱۷۵۰۸۲۰۱۶:۵۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
قوانین و سندها، کالاهای شیکی هستند که برای نهادن در ویترین ساخته می شوند. وگرنه این کشور با این همه قوانین زیبا این قدر مشکلات نداشت. خود رییس قوه قضاییه می گوید که بیش از 7 میلیون در دستگاه قضایی وجود دارد.
ناشناس۱۷۵۰۸۵۴۱۷:۲۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۶
هر موقع اجرایی شد ، تشکر میکنیم
ناشناس۱۷۵۰۶۶۴۱۵:۱۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۶
حفظ کرامت مدعی و متهم شرط اول تحول است که در این طرح دیده شده و امیدوارم پای کار اجراش بیاستند
ناشناس۱۷۵۰۸۳۹۱۷:۱۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
ریاست محترم قوه قضاییه لطفا بررسی فرمایید ملک بزرگی که دولت در منطقه جماران در حال ساخت غیر قانونی آن است اولا زمین آن چطور تهیه شده ثانیا هزینه ساخت آن از چه محلی اس ثالثا آیا رییس جمهور بعد از اتمام مسولیتش می‌تواند از آن استفاده کرده و به عنوان پایگاهی برای خود و تیمش قرار دهد
ناشناس۱۷۵۰۶۷۰۱۵:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۶
این سند تحول عملیاتی هم میشه یا فقط برای انعکاس در رسانه هاست ؟
ناشناس۱۷۵۰۸۲۳۱۶:۵۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۶
الان ما قانون داریم که قوه قضاییه هم از اجرایش واهمه دارد این که سند است چرا سامانه حقوق و دستمزد و سامانه اموال مدیران و مسولان که قانون شده را اجرا نمی کنید
ناشناس۱۷۵۰۶۷۳۱۵:۱۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۶
از آقای رییس میخواهم که برای اجرای این سند هم که شده سودای 1400 نداشته باشد
ناشناس۱۷۵۰۸۵۷۱۷:۲۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۶
قالیباف هم سند تحول مجلس داره ؟!
ناشناس۱۷۵۱۰۰۶۲۰:۲۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
ایشون فعلا فقط بازدید میدانی داره
ناشناس۱۷۵۰۶۷۹۱۵:۱۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۶
واقعا اگر اجرا بشه انقلابی در قوه قضاییه خواهد شد
ناشناس۱۷۵۰۸۳۰۱۷:۰۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۶
از ریاست قوه قضاییه درخواست میشود بررسی فرمایند چرا طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که در صحن مجلس دهم تصویب شد عملیاتی و اجرایی نشد چه فسادهای پست پرده ای مانع از اجرای این تفحص مهم اقتصادی که در زمان خودش میتوانست تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد و جلوی فسادهایی را که در دوسال گذشته صورت گرفته را می توانست بگیرد
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۷۵۰۶۸۳۱۵:۲۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۶
بالاترین تحول برای قوه محترم قضاییه این است که سریعا قانون از کجا آورده ای و مشروعیت سنجی اموال را اجرایی فرمایند بر اثر تلاطمات اقتصادی و رانت و رشوه و انواع مظاهر فساد عده زیادی به ثروت های نجومی و کهکشانی و افسانه ای و گنج قارونی دست یازیده اند که با اجرای قانون باید شناسایی و اموال به بیت المالذباز گردد و به مجازات های قانونی برسند
ناشناس۱۷۵۰۹۲۶۱۸:۳۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۶
آقایی که منفی میدی ایمیل بزن ببینم کیستی آنگاه بگویم با کیان زیستی
ناشناس۱۷۵۰۶۸۶۱۵:۲۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۶
ما که چشمون آب نمیخوره این سند اجرایی شه
ناشناس۱۷۵۰۶۸۷۱۵:۲۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۶
این ها چندان تاثیری ندارد دوچیز را قوه قضائیه باید اجرا کند اول هزینه دادرسی شما برای یک اختلاف کوچک باید خودرو خود را بفروشید تا بتوانید هزینه دادرسی را بدهید دوم کارشناسی های و گزارشات خلاف به هزینه مردم و دراخر انکه بیشتر پول و پارتی و نفوذ بر کارشناس دارد رای به نفعش صادر میشود و شرایط اعسار هم حداقلی ندارد یعنی اگر شما حداقل ترین هزینه زندگی را در میاورید برای مخارج خود شما نمیتوانید تقاضای اعسار بدید باید مفلس باشید. سوم قانونی که هزینه را بالاببرد برای کارشناس و قاضی وجود ندارد حداکثر دوماه از کار برکنار و یا بازنشسته میشوند اینگونه اصلاحات باید عمیق تر به نفع قشر ضعیف باشد نه حمایت از قدرت و ثروت این نظر را 20 سال در قوه قضاییه خدمت اقای رئیسی میدهم اگر واقعا قصدشان تحول باشد و مبارزه با فساد و بی عدالتی است شما یک اماری بگیرید چند درصد نتوانستند هزینه کارشناسی های مختلف که بیشترش گزارشات خلاف این کارشناسان بوده را بدهند میان دادرسی متوجه میشوید اشکال از کجاست.
ناشناس۱۷۵۰۶۹۳۱۵:۲۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
و ان لیس للانسان الا ما سعی و برای انسان جز سعی و تلاش چیزی نیست همچنین امام علی ع فرمودند ثروت های حرام را اگر کابین زنانشان کرده باشند به بیت المال باز میگردانم از قاضی القضات جناب رییسی درخواست میشود این دو مهم را توجه ویژه مبذول دارند
ناشناس۱۷۵۰۶۹۶۱۵:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۶
متاسفانه امثال قاضی منصوری کم نداریم
ناشناس۱۷۵۰۸۵۸۱۷:۲۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۶
و نیز طبری
ناشناس۱۷۵۰۷۰۷۱۵:۳۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۶
چرا با وجود رد صلاحیت عده زیادی از نمایندگان مفسد اقتصادی مجلس مدعی العموم آنها را به دادگاه فرا نخوانده و بدتر از آن دولت به آنها پست و سمت های جدید داد
ناشناس۱۷۵۰۷۱۶۱۵:۳۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۶
در دسترس قرار گرفتن واکسن کرونای با کیفیت خارجی نیز بخشی از حقوق عامه است که باید مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد .
ناشناس۱۷۵۰۷۳۰۱۵:۳۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۶
قوه محترم قضاییه متاسفانه چند سالی است یک اتفاقی در مجلس شورای اسلامی صورت میگیرد و آن اینکه هر چند وقت یکبار نماینده ای طرح تحقیق و تفحصی را کلید میزند ولی بعد از مدتی به یکباره انرا کنار میگذارد که حاکی از شایبه میان بودن بده و بستان میان برخی نمایندگان مجلس و دستگاه های متخلف برای مخفی کردن فسادشان است
ناشناس۱۷۵۰۷۳۸۱۵:۴۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
خدا قوت رییسی
ناشناس۱۷۵۰۷۴۵۱۵:۴۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۶
کار بزرگ مرد بزرگ میخواهد . امیدوارم آقای رییسی با اجرای آن کارمدی را به این قوه برگرداند و مردم را امیدوار کند
ناشناس۱۷۵۰۷۴۸۱۵:۴۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۶
شعار در قالب سند
ناشناس۱۷۵۱۰۰۵۲۰:۲۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
شعار دادن کار روحانی است رئیسی در 2 سال گذشته نشان داده که مرد عمل است.
ناشناس۱۷۵۰۷۶۰۱۶:۰۰:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۶
بعضی از قضات ما شدن مثل ربات و همه چیز باید طبق قانون باشد حال اگه قاضی بیند یک طرف دعوا محق است ولی به عللی نمیتواند هزینه کند و همین باعث آن میشود که رای به نفعش صادر نشود و قاضی هم فکر میکند با کارش عدالت را اجرا کرده درحالی که بی عدالتی تمام اجرا شده و خیلی از پرونده ها چنین است متاسفانه.
ناشناس۱۷۵۰۷۶۶۱۶:۰۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۶
این کلیات بارها و بارها گفته و نوشته شده و هیچ دردی را دوا نمیکنه چون هیچ برنامه اقدام مدون و منسجمی که مبتنی بر یک سازوکار سنجیده باشه براش تدوین نشده
ناشناس۱۷۵۰۷۶۷۱۶:۰۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۶
گاهی اوقات میشود با رشوه کارشناس را خرید و رای دادگاه مربوطه هم بر اساس آن کارشناسی های خلاف صورت میگیرد و هزینه ای برایشان ندارد اینکه عدالت نیست شما تو یک سال قبل ببینید این همه رانت و فساد که دارند هرروز محاکمه میکنند یک پای برخی از این پرونده ها کارشناسان فاسد بودن تا کی .. اینگونه کارشناسی ها بدون هزینه باشد .. شما قوانین کارشناسان را بخوانید هیچ کدام نه زندان میرن نه از کار برکنار
ناشناس۱۷۵۰۷۷۱۱۶:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۶
چندان تفاوتی ندارد دادرسی با هزینه گزاف همیشه بازنده طرف ضعیف خواهد بود شک نکنید چرا مردم باید هزینه هنگفت پرداخت کنند. در عدالت پولی خودتان میدانید چه کسی نفع خواهد برد
ناشناس۱۷۵۰۷۷۷۱۶:۱۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۶
کاش این تحول عمیقتر انجام میگرفت برای 80 درصد هزینه سنگین است کلا باید عدالت را مجانی کرد نه پولی ان هم هنگفت و گوش داد به ظلم دیده این سیستم ثنا کار دست خیلی از مردم داده چون خیلی اصلا متوجه دریافت ان نمیشوند و همین باعث میشود حکم بر علیه انان صادر گردد این سیستم بیشتر ضرر به عدالت زده یک امار بگیرید
ناشناس۱۷۵۰۷۷۹۱۶:۱۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
این همه ایراد وجود دارد شما میخواهید با این تحول ارایشش کنید
ناشناس۱۷۵۰۷۸۲۱۶:۲۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۶
فکر نکنم تاثیری داشته باشد بیشتر .. تا عدالت ..
ناشناس۱۷۵۰۷۸۳۱۶:۲۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۶
بهتر نیست جلوی وکیل هایی که مثل دکتر ها هزینه هنگفت می خوان را سامان دهی کنید والله این ها پول هایی که میخوان باور نکردنی است
ناشناس۱۷۵۲۶۲۷۰۱:۲۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۸
چه انتظاراتی!؟ دادگستری آمد یک مرکز وکلا در کنارکانون وکلا زد که مثلا دسترسی به وکیل آسانتر و ارزانتر بشود.اما امسال نرخ وکلا دو درصد از سال قبل افزایش پیدا کرده . به همان هم وکلا قانع نیستند ودر دعاوی مالی نصف مبلغ خواسته را طلب میکنند و دعاوی زیر صد میلیون را اصلا نمی پذیرند
من ایرانی هستم۱۷۵۰۸۲۸۱۷:۰۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
اولین اقدام برای احیای حقوق عامه و گسترش عدل وآزادی این است که تمامی مطبوعات و رسانه های خبری را در ارائه گزارشات آزاد بگذارند. اگر این کار انجام نشود، همه فسادها ورانت ها همچنان در پرده ای از پنهان کاری ها و مماشات و عدم صلاحدید در افشاگری، مخفی وبرقرار خواهند ماند.
ناشناس۱۷۵۰۸۴۵۱۷:۱۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۶
متاسفانه دادگاه احتیاج به قاضی ندارد رای را کارشناسان صادر میکنند و بستگی به جیب شما دارد چرا یک سیستمی درست نمیکنید که کارشناسان نتوانند سو استفاده کنند
ناشناس۱۷۵۰۸۶۵۱۷:۳۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۶
قوه قضائیه بهتر نیست یک سیستم کارشناسی مستقل در داخل قوه قضائیه داشته باشد تا راستی آزمایی کند از گزارش کارشناس و در صورت خلاف انها را برکنار کند چون خیلی تخلفات و رشوه در این صنف صورت میگیرد و قاضی بهتر میتواند تصمیم گیری کند
ناشناس۱۷۵۰۸۶۶۱۷:۳۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۶
یک سیستم درست کنید که ارای صادره را بررسی کند خیلی ارای صادره مورد قبول نیست
سعید۱۷۵۰۸۸۷۱۷:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۶
اگه با سند .. چیزی درست میشد که براساس سند های توسعه ایران الان باید اقتصاد اول منطقه باشه در حالی که کاسه گدایی دست گرفتیم جنس مارو نصف قیمت بخرین ولی تو رو خدا پولشو بدین!!! .. بحث حسن و محمود و ابراهیم را هم وسط نکشید کارآمدی به اسم و فرد نیست.
ناشناس۱۷۵۰۸۹۵۱۸:۰۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۶
متاسفانه قوه قضائیه بعضا کیفیت کار برایشان اهمیت ندارد تعداد آمار قاضی که رای صادر کرده اهمیت دارد و سیستم ابلاغ الکترونیکی هم مزید بر علت شده و خیلیها اطلاع نمی یابند
ناشناس۱۷۵۰۹۰۰۱۸:۰۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۶
قوه قضائیه بعضی وقتها شده محل پولسازی و گرفتن هزینه های عجیب غریب از مردم که نمی توانند پرداخت کنند و نتیجه رای بر علیه آنها صادر میشود فکری بکنید
ناشناس۱۷۵۰۹۲۳۱۸:۳۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۶
وقتی وکالت انحصاری باشد و بسیاری از فارغ التحصیلان حقوق توان وکالت نداشته باشند عدالت اجرا نخواهد شد چرا که وکلا در ازای پیگیری پرونده هزینه های گزاف طلب می کنند. این انحصار را دریابید
ناشناس۱۷۵۰۹۴۷۱۹:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۶
موثرترین تحول باید استقلال قاضی باشد که گاها .. .. نیست و قضات امروزه ..
علیرضا۱۷۵۰۹۷۹۱۹:۵۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۶
گوش ما از این ایده پردازی ها پر است.هروقت عملی شد پز آنرا بدهید.این نوشته ها به انشا ها خوبی .. شبیه است که ؛ سیستم اداری معیوب دولتی .. همه آن را به خاطرات تبدیل خواهد کرد.فکر می کنید چند تا اکبر طبری در قوه قضاییه ما لانه کرده اند,یا چند تا قاضی منصوری .. تا اوضاع رو براه شود.
ناشناس۱۷۵۱۰۳۸۲۰:۵۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۶
هزینه دادرسی برای مردم بیاد پایین و همین قانون ها سالم اجرا بشه کافی هستش
ناشناس۱۷۵۱۰۸۳۲۱:۲۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۶
جالبه وظایفی که باید تا الان انجام میدادن تازه شده سند تحول . داداش اینا وظیفه ی اصلیشون بوده که تا حالا انجام نمیدادن و بعد از این ..
مظلوم جامعه۱۷۵۱۰۸۹۲۱:۳۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۶
آقای رئیسی اگر قصد گرفتن حق و حقوق مردم هستی اولین کار را درمورد گرفتن حق مردم از دولت روحانی باشی که بادروغ و وعده و وعید مردم رو به بورس کشوند و سهامهای بنجل دولت رو به مردم قالب کردن و بورس رو دستورئ سقوط دادن حال همون سهما تو ضرر هستیم
ناشناس۱۷۵۱۱۷۷۲۳:۵۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۶
از اينگونه سند ها بارها رونمايي شده ولي درعمل تغييري در امور پيش نيامده به اجراي كامل اين سند خوشبيني وجود ندارد
ناشناس۱۷۵۱۲۳۶۰۲:۰۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۷
با سلام به جناب رییسی بدبختی ما مردم از جایی شروع میشودکه باید وکلا را به دودسته تقسیم کنیم یک دسته وکلای اگاه حرفه ای وتوانا وباخدا وبا ایمان که من دست این وکلا را میبوسم چون وکالت انها با عدل و عدالت ووجدان قسم خورده خود در امر وکالت انجام وظیفه مینمایند واما گروه دوم وکلای خلافکار وبی انصافی هستند که کارهای خلافکاران را وکالت میدهند وبا برخی قاضی های تازه بدوران رسیده طرح رفاقت وبخاطر دراوردن پول برای زودتر رسیدن به ثروت حق وحقوق مردم بی گناه وشریف رو زیر پا میگزارن همچنان که خوده بنده دچاراین بی عدالتی بخاطر شکایت چند ادم بی اعتبار که بر علیه اینجانب شکایت واهی انجام داده وفعلا یکی از بازپرس شعبه ای را گیر انداختم وچند بازپرس دیگر که مدارکم اماده شده برای شکایت از این بازپرسها که حق وحقوق اجتماعی بنده را بخاطر پول بگند کشاندن ودراین رابطه وچهار پرونده فقط یک وکیل با پنج بازپرس طرح رفاقت داشته که با اسناد ثابت خواهم نمود ونباید این وکیل واین بازپرسها در امر قضاوت وجود داشته باشند خدا میداند که طی این مدت چقدر حق وحقوق مردم ازسوی انها در حال پایمال شدن هست باید جلوی وکلای خلافکار وبازپرسهای خلافکار گرفته شود درود بر قضات پاک وشریف درود بر وکلای قسم خورده وشریف ومدافع حق و حقوق متهم ومردم زیاندیده
بازنشسته۱۷۵۱۲۵۲۰۳:۲۱:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۷
ما پروندهای داریم در شعبه .. .. که از سال ۸۱ هنوز به سرانجام نرسیده حالا ببینیم چه می شود بعد از این
ناشناس۱۷۵۱۳۷۳۰۸:۵۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۷
برای یک شکایت عادی باید به پلیس +10 بپردازید بعد معلوم میشود شکایت مسیر غیرعادی خودش را طی سالها پیش میگیرد و ..این همه دفتر و دستک برای پول گرفتن(هفت تا) ولی رسیدگی و عدالت (؟؟)
ناشناس۱۷۵۲۶۳۱۰۱:۳۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۸
متاسفانه با دخالتهائی که طی سالها از جانب نهادهای دیگر و افراد ذی نفوذ در قوه قضائیه مرسوم شده؛ بعید است بتوان تشکیلاتی منزه از آن بیرون آورد. یادمان نرود عدلی که از اصول دین میشناسیم به باور شیعیان فقط نزد خداهست و ما باید عدالت را در آن جهان جستجو کنیم.
ناشناس۱۷۵۵۵۲۸۲۱:۳۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۹
در مملکتی که بعضی ازقضات با کانون های وکلا در تعیین ظرفیت مانع اشتغال حداکثری حقوقدانان در شغل آزاد وکالت می شوند چون این معدود ازقضات از کانون های وکلا پروانه وکالت می گیرند چگونه وقتی این نقیضه وجود دارد امکان ارزان شدن حق الوکاله ها ممکن است پس اول باید قوه قضاییه خود را اصلاح نماید و مانع وکالت ده ها هزار حقوقی بیکار نشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین