«بی پروایی در قلمرو فیزیك و فلسفه»؛ مهدی چهل تنی؛ انتشارات رامند چرا باید «بی پروایی در قلمرو فیزیك و فلسفه» را خواند؟

محمدرضا زائری،   3990919117 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نیسنده این کتاب با جامعیت و احاطه ای ستودنی به بررسی كتاب طرح بزرگ پرداخته و علاوه بر تمركز بر نقاطی كه ناقدان دیگر كمتر به آن ها پرداخته اند، موضوعاتی كلی و اساسی را در مسیر ادعاهای مؤلف مطرح كرده و به چالش كشیده است

«بی پروایی در قلمرو فیزیك و فلسفه»

نویسنده:  مهدی چهل تنی 

ناشر: رامند، چاپ اول 1397

352 صفحه، 45000 تومان

 

****

 

از زمان انتشار كتاب "طرح بزرگ" به قلم استیون هاوكینگ فیزیكدان مشهور و نخبه انگلیسی - و لئونارد ملودینوف به عنوان نویسنده همكار- كه در آن رویكردهای خداباورانه در باره عالم هستی و حیات بشر را تخطئه كرده بود، این كتاب دستمایه حملات فراوان به ادیان و مذاهب شده و بارها به شكل های مختلف مورد استفاده و ارجاع خداناباوران و آتئیست ها و ملحدین قرار گرفته است. 

شهرت و جایگاه استیون هاوكینگ به عنوان یك فیزیكدان مطرح و مقبول در جهان كه علیرغم مشكل جدی و معلولیت جسمی به چنین جایگاه علمی رسیده بود نیز به سرعت و دامنه نشر محتوای این كتاب كمك كرد و هر چند بارها پاسخ ها و نقدهای جدی از سوی دانشمندان مسیحی و مسلمان به آن در كشورهای مختلف انتشار یافت، اما همچنان بازار دیدگاههای او رونق دارد  و هنوز هم مخصوصا در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی از سخنان و نوشته های او یاد می شود. 

خلاصه ادعای وی - كه البته تازگی هم ندارد و در طول قرنها به زبان های مختلف و بیان های گوناگون تكرار شده و او با ادبیات علوم تجربی مدرن روایت كرده بود- این است كه قوانین فیزیكی و طبیعی گرداننده نظام حیات جهان هستند و به علتی ماورائی به عنوان خدا نیازی ندارند، اگر هم در طول قرنها بشر از خدا یا خدایانی سخن گفته به دلیل جهل و بی خبری اش از این قوانین بوده است.   

وی ادعا كرد كه جهان برای وجود خود به خدا نیازمند نیست و انسان به عنوان یك ماشین زیستی از خود اختیاری ندارد و بهشت و جهنم را به عنوان حیات پس از مرگ رد می كند.  كتاب او ده سال پیش انتشار یافت و بلافاصله به پرفروش ترین كتاب سایت آمازون تبدیل گردید و با تبلیغات حساب شده به صورت گسترده ترویج و بازاریابی شد.  

در ایران هم پس از انتشار چند ترجمه از كتاب او به زبان فارسی در طول چند سال پس از آن، نقدهایی نیز به تدریج بر این كتاب به چاپ رسید كه هر یك در جای خود قابل توجه و ارزشمند هستند. سال گذشته كتاب استاد مهدی چهل تنی با عنوان "بی پروایی در قلمرو فیزیك و فلسفه" با نگاهی به "طرح بزرگ" منتشر شد كه به دلایلی دارای امتیاز و قابل توجه است.

نویسنده در هر دو حوزه فیزیك و علوم تجربی و نیز فلسفه و كلام و الهیات صاحب نظر و دارای صلاحیت علمی است؛ رشته تحصیلی تخصصی اش در دوران جوانی و تحصیلات دانشگاهی فیزیك بوده و سپس مطالعات و تحصیل جدی در حوزه فلسفه و كلام داشته و مدتها رییس انجمن حكمت و فلسفه بوده است.

از همین رو با جامعیت و احاطه ای ستودنی به بررسی كتاب طرح بزرگ پرداخته و علاوه بر تمركز بر نقاطی كه ناقدان دیگر كمتر به آن ها پرداخته اند، موضوعاتی كلی و اساسی را در مسیر ادعاهای مؤلف مطرح كرده و به چالش كشیده است. 

مقدمه خواندنی و مفید او نیز قبل از ورود به متن كتاب بسیار راهگشاست -زیرا نویسنده مثال هایی متعدد از نظریه های علمی در تاریخ فیزیك معاصر را ذكر می كند كه در سالهای اخیر رد شده اند - و خلاصه پایانی كتاب هم برای مرور سریع و اجمالی متن بسیار كاربردی و قابل استفاده به نظر می رسد. 

در متن كتاب هم كه نویسنده طی هشت فصل قدم به قدم محتوای كتاب و ادعاهای استیون هاوكینگ را نقد كرده همواره رویكردی متین و عالمانه و زبانی محترم و با ادب دارد و گاه چنان با احترام و تجلیل از مؤلف یاد می كند كه خواننده را به تعجب وادار می كند.  

اهتمام و جدیت نویسنده و ناشر در ارائه محصولی ارزشمند گذشته از محتوای غنی كتاب و ظاهر حرفه ای وآبرومند و صفحه آرایی شكیل آن، اشاره ای هم در نكته پایانی مقدمه نویسنده دارد:

"اواخر سال ١٣٩٣ چهار فصل اول را تمام كردم. صبحی به سر كار می رفتم و نقد نام برده را با همه یادداشت ها در كیفی زیر بغل گذاشته بودم كه موتورسواری آن كاره با چنان سرعتی كیف را درربود كه فقط توانستم بگویم آه و آن آه بر لبانم تمام نشده بود كه موتور سوار از پیچ كوچه غایب شد. دوباره نوشتن را از اول شروع كردم. می خواستم دست بردارم، ولی بی بی سی دست بردار نبود"!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۲۶۴۶۶۰۳:۵۰:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
این ناقد کتاب بنظر فقط وقت کرده است پیشگفتار کتاب و فصل پایانی را بخواند و تحلیل ایشان راجع به محتوی از بی اطلاعی ایشان بود.
سالار۱۷۲۶۶۰۲۰۹:۱۱:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۲۰
تشکر از این تیتر و معرفی عالی . لطفا از زمان معمول مدتی بیشتر در دید بینندگان نگاه دارید و با سلام و قدردانی فراوان از نویسنده عالم و دانشمند این نقد آقای دکتر چهل تنی
امیر۱۷۲۶۷۹۶۱۲:۳۳:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۲۰
این اقای مهدی چهل تنی چه کسی است که بزرگان فیزیک را نقد میکند ؟
ناشناس۱۷۲۹۷۷۴۱۴:۰۹:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۲۲
یعنی چی ؟؟ کسی حق نقد خدایان شمارو نداره ؟؟؟؟
ناشناس۱۷۳۲۵۱۷۰۹:۳۴:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۲۴
منظورم این است که ایشان از خودشان هم چیزی دارند یا شغلشان نقد دیگران است .
ناشناس۱۷۲۹۸۷۰۱۵:۰۸:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۲۲
این کتاب باید خوند چون الف پول گرفته براش تبلیغ کنه
الفِ کتاب۱۷۳۱۴۴۳۱۴:۱۶:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۲۳
سلام دوست گرامی الف برای معرفی این کتاب هیچ پولی نگرفته است. لطفا فرض ذهنی خود را به عنوان امر قطعی بیان نفرمایید. متشکر خواهیم شد.
ناشناس۱۷۳۲۶۵۱۱۱:۰۴:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۲۴
بردهای که از صاحبخودش فراری استیعنی چه مابنده خدا هستیم با توجه به کامنت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین