سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین؛ برد یا باخت؟

گزارش بازرگانی،   3990910085

این روزها باز هم یک گزینه ناشناخته برای سرمایه گذاری در محافل سرمایه گذاری مورد بحث قرار گرفته است که آن گزینه نیز چیزی نیست جز بیت کوین ؛ ارز دیجیتالی که مانند سه سال پیش سودهای قابل توجهی ایجاد کرده و اکنون هر سرمایه گذاری، گوشه چشمی به آن دارد. اما آیا سرمایه گذاری روی بیت کوین در شرایط فعلی عاقلانه است؟

بیشتر کسانی که اقدام به سرمایه گذاری در بیت کوین و یا سایر رمزارزها می کنند، دو هدف دارند؛ اولی سفته بازی و دومی سرمایه گذاری بلندمدت است. حال باید دید که ریسک این دو هدف در وضعیت کنونی بیت کوین چقدر است.

بیت کوین در روزهای گذشته، در شرایطی به بالای 19 هزار دلار رسید که رفتاری شبیه به بازی خود در دسامبر 2017 را داشت تکرار می کرد.
تاریخچه قیمتی بیت کوین نشان می دهد که این رمز ارز، به عنوان یکی از اولین رمزارزهای مشهور شده بین مردم، در اواخر سال 2017 دقیقا در چنین روزهایی قیمت های بالای 19 هزار دلار را تجربه کرده بود.

نگاه به چارت قیمتی آن دوره از رشد قیمت بیت کوین نشان می دهد که کفی که پیش از رشد قیمت ساخته شد، در حوالی 6 هزار دلار بود و دقیقا پس از رسیدن به قله قیمت مستقیم تا همین کف ریزش کرد و این به معنای ضرر بیش از 13 هزار دلاری خریداران بیت کوین در سقف قیمتی بود.
با این وجود اصلاح قیمت بیت کوین اینجا تمام نشد و طی چند ریز موج نزولی تا حوالی 3 هزار دلار ریزش کرد که این موضوع به دلیل رکود ایجاد شده پس از کاهش شدید قیمت ها بود.
در آن سال بیت کوین به شدت در حال پاپیولار شدن بود و هر کسی که توانایی داشت، نسبت به خرید آن اقدام می کرد. اما همه این سرمایه گذاران خرد طی یک نوسان گیری عظیم دچار یاس شدند و بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست دادند.

در آن سال ها یکی از مهم ترین روش های جذب سرمایه توسط توسعه دهندگان و دارندگان بیت کوین این بود که با تبلیغات، مردم را به خرید این رمزارز ترغیب کنند.
در نتیجه دارندگان عمده بیت کوین که به اصطلاح نهنگ های این رمزارز شناخته می شوند، با استفاده از ایجاد پروپاگاندا در خصوص با ارزش بودن آن، خریداران را به خرید تشویق می کردند و در جای جای اخبار شنیده می شد که بیت کوین بسیار با ارزش است.

در این میان کسانی که دارندگان عمده بیت کوین بودند با وجود هجوم سرمایه های مردم برای خرید، عرضه ها را تا جایی که می توانستند کاهش دادند و از آنجایی که روند ماینینگ نیز یک جریان مشخص و زمان بر است، کفه تقاضا از کفه عرضه پیشی گرفت و قیمت بیت کوین به سمت قله خود حرکت کرد.

 

در چنین وضعیتی که دارندگان عمده بیت کوین و سرمایه گذاران کلان حرفه ای، شرایط بیت کوین را نزدیک به وضعیت اشباع خرید دیدند، دارایی های خود را در بازار آزاد کردند و در این شرایط بود که عرضه شدید بیت کوین آغاز شد و شاهد سقوط قیمت ها بودیم. پس از آن نیز مدتی بازار در رکود به سر برد و جریان راکد بازار بعد از ریزش سنگین موجب شد که سرمایه گذاران اقدام به خارج کردن سرمایه های خود کنند. این جریان موجب شد که قیمت بیت کوین تا 3 هزار دلار نیز ریزش کند.
روزهای تلخ سرمایه گذاران در بازار بیت کوین بار دیگر با خریدهای سرمایه گذاران عمده همراه شد و همان اشخاصی که در قیمت های بالا فروخته بودند، در قیمت های پایین اقدام به خرید کردند.

با این حال اکنون نیز به همان روزهای دسامبر نزدیک می شویم و تفاوت این است که در سال 2020 قرار داریم و بار دیگر در اخبار می بینیم که مدام بر ارزشمند بودن بیت کوین تاکید می شود و شرکت های بزرگی مانند پی پال نیز این بار وارد بازی شده اند.
تفاوت مهم رشد این بار قیمت بیت کوین با دوره 210 این است که این بار کفی که ایجاد شده، در 10 هزار دلار است و در سال 2017 کف در سطح 6 هزار دلاری بود.

 

با این وجود المان های همسان بسیاری در چارت قیمتی حال حار با آن زمان وجود دارد و مهم ترین آن ها حرکت آراو جذب سرمایه ناگهانی برای رشد قیمت است. این در حالی است که در پیش گرفتن همان روند در چارت قیمتی، شانس را برای حبابی بودن قیمت به شدت افزایش می دهد. ضمن این که در آن دوره نیز در روزهای افزایش شدید قیمت، نمودار از موج شماری الیوت خارج شده بود و امروز نیز همین اتفاق تکرار شده است.
در نتیجه باید در سرمایه گذاری این موضوع را مد نظر داشت که افزایش پر شتاب بیت کوین در این روزها ممکن است با ریزشی جدی تا کف ایجاد شده رو به رو شود.


با این وجود نکته ای که نمودار نشان می دهد این است که تفاوت دیگری نیز با سال 2017 وجود دارد و آن هم این است که قیمت بیت کوین یک بار از 19 تا 16 هزار دلار اصلاح شد و بار دیگر در یک ریزموج صعودی قرار گرفت.

کارشناسان بر این باورند که اصلاح اخیر بیت کوین نه تنها به دلیل رسیدن به سطح مقاومت تاریخی، بلکه با تکیه بر افزایش عرضه رخ داده است و این می تواند نشان دهنده ترس شدید سرمایه گذاران و دارندگان عمده بیت کوین از شرایط کنونی باشد.

 

 یکی از تحلیل گران بر این باور بود که دولت چین میزان قابل توجهی از بیت کوین را در این سطح به بازار تزریق کرده است و اکنون دولت چین می تواند بزرگترین نوسان گیر بازار بیت کوین باشد.

با این وجود پس از اصلاح ایجاد شده شاهد آن بودیم که بار دیگر اخبار به حمایت از بیت کوین برخواستند و دیدیم که شرکت های بزرگ دیگری نیز وارد بازی شدند. از این رو حمایت ها از بیت کوین تقویت شد و بار دیگر شاهد این بودیم که سطح قیمتی تا 18 هزار دلار نیز بالا رفت.

اما مساله مهم این است که با ایجاد ای ریزموج ها شاید بتوان شمایل کوتاه مدت چارت را تغییر داد، اما در روند کلی تغییری ایجاد نمی شود و با وجود تبلیغاتی که برای بیت کوین وجود دارد، باید بیش از هر زمانی احتمال یک نوسان گیری عظیم دیگر را در بازار بیت کوین مدنظر قرار داد.

از این رو می توان دریافت که سرمایه گذاری در شرایط کنونی، ممکن است برای نوسان گیران حرفه ای سودهایی به همراه داشته باشد، اما برای کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند، از ریسک هایی شدید برخوردار است که نمی توان آن ها را در نظر نداشت.

جهت دریافت آخرین قیمت ها ، اخبار و  تحلیل های مرتبط با بیت کوین و سایر رمز ارزها به سایت سکه نیوز با آدرس https://sekeh.news مراجعه کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین