عملکرد تیم سیاست خارجی بایدن در قبال ایران چگونه خواهد بود؟

گروه جهان الف،   3990905015 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به مشخص شدن تیم سیاست خارجی دولت بایدن از جمله وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور این کشور گفت: هر دوی آن‌ها بخشی از سابقه کاری‌شان به موضوع ایران و توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.

https://s.france24.com/media/display/d0f0dfc0-2db5-11eb-815a-005056bff430/w:1280/p:1x1/RTX8BB4S.JPGبه گزارش ایسنا، دوشنبه شب تیم جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در توییتی برخی از اعضای دولت تازه آمریکا  را معرفی کرد که در میان این افراد، نام "آنتونی بلینکن "به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا و "جک سالیوان،  مشاور امنیت ملی  رییس‌جمهور به چشم می‌خورد.

سالیوان ۴۳ ساله و  بلینکن ۵۸ ساله  هر دو در زمانی که بایدن معاون رئیس جمهوری دولت اوباما بود، مدتی به عنوان مشاور امنیت ملی برای او کار می‌کردند.

آنتونی بلینکن پس از اینکه به عنوان مشاور امنیت ملی بایدن در زمان معاونت ریاست جمهوری وی خدمت کرد، به سمت معاونت وزارت خارجه دولت باراک اوباما ارتقا یافت.  

 این فارغ‌التحصیل دانشگاه" هاروارد "و مدرسه حقوق دانشگاه "کلمبیا" هنگامی که بایدن هنوز سناتور بود، به عنوان مدیر کمیته روابط خارجی سنای بایدن فعالیت داشت.

طبق گزارش برخی از رسانه ها  از آنتونی بلینکن به عنوان یکی از معماران سیاست دولت اوباما در قبال داعش و همین‌طور موضوع برجام یاد می شود.

به نوشته بلومبرگ، انتخاب بلینکن  که عده‌ای او را "اوبامای کوچک" می نامند به عنوان وزیر خارجه آمریکا  نشان دهنده قصد بایدن برای به کارگیری افراد کارکشته در پست‌های کلیدی کابینه اش است.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا،  در گفت‌وگو با ایسنا در مورد انتخاب آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه دولت بایدن  گفت: آقای بلینکن با توجه به مسئولیتش در دولت اوباما و ارتباطی که با آقای بایدن داشته در جریان مذاکرات هسته ای بوده است  و از حامیان او محسوب می شود. در واقع شاید بتوان گفت او نیز یکی از اعضای کلیدی فرایند تصمیم‌گیری در مورد این توافق بوده است، چنانکه بعد از اینکه دولت ترامپ از برجام خارج شد از این  تصمیم ترامپ به شدت  انتقاد کرد و از منتقدان جدی سیاست خارجی ترامپ در این عرصه بود.

وی با بیان اینکه حضور او در عرصه سیاست خارجی آمریکا با توجه به نوع موضع گیری ها و سابقه فعالیتش می تواند در مقایسه با عملکرد پمپئو، وزیر خارجه فعلی آمریکا فضای مناسب‌تری را برای واشنگتن در این عرصه فراهم کند، در مورد سوابق کاری جک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نیز  گفت: آقای سالیوان  پیش از این دستیار ارشد خانم هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت دولت اول آقای اوباما بوده است و گفته می شود در سفری که خانم کلینتون به پاریس داشتند، سالیوان  از آنجا راهی مسقط شد و با مقامات ایرانی دیدار و رایزنی کردند و از آنجا مسیر مذاکرات ایران و آمریکا آغاز شد که در نهایت به برجام انجامید و بنابراین او در این مسیر نقش کلیدی داشته است.

 ابوالفتح  با بیان اینکه انتخاب او برای چنین مأموریت مهم و اعلام نشده‌ای نشانگر میزان اعتماد هیأت حاکمه آمریکا به این فرد بوده است، افزود: او در سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نیز می تواند نقش مهمی در عرصه تصمیم گیری دولت بایدن در حوزه سیاست خارجی داشته باشد.

وی تصریح کرد : سالیوان  برای حضور در این سمت نیاز به تأیید سنا ندارد و به نظر می رسد فعالیت او در سمت مشاور امنیت ملی بایدن امری قطعی است.

 این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد : سوابق این دو فرد و نوع ارتباطشان با بایدن و باراک اوباما و نقشی که در حزب  دموکرات دارند، مشخص است و می توان به موضع گیری های آن ها در مورد ایران و برجام نیز دسترسی داشت ولی به نظر می رسد که باید به این مسئله نیز توجه داشت که تا زمانی که این افراد، این سمت های رسمی را بر عهده نگیرند و در جایگاهی که قرار می‌گیرند، اظهار نظر نکنند نمی توان صرفا بر اساس گذشته آن ها در مورد نوع عملکردشان ارزیابی داشت.

ابوالفتح ادامه داد: ممکن است این دو نفر در مقام مشاور امنیت ملی رییس جمهور  آمریکا و وزیر خارجه این کشور مواضعی را  در مورد ایران و برجام اتخاذ کنند که متفاوت از مواضعی باشد  که قبلا مطرح کرده اند. البته با توجه به شواهد می توان این امید را داشت که آمریکا فشار حداکثری را علیه ایران کنار بگذارد اما همان طور که گفتم تا زمانی که آن ها به صورت رسمی در مسند امور قرار نگرفته و در آن جایگاه اظهار نظر نکرده اند نمی توان صرفا به خاطر مواضع گذشته شان در مورد نوع عملکرد آنها  پیش‌بینی دقیقی داشت و باید در این زمینه با احتیاط عمل کرد. 

وی در تبیین این موضوع گفت: لابی‌های قوی در داخل آمریکا و خارج آمریکا از جمله غرب آسیا وجود دارند که تلاش دارند هر گونه روزنه ای که می تواند بن بست به وجود آمده در نوع تعامل ایران و آمریکا و برجام را تا حدودی باز کند، سریع ببندند که در این ارتباط می توان به موضع گیری های اخیر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته ای اشاره کرد بنابراین همان طور که اشاره شد باید صبر کرد و دید این افراد در زمانی که مسئولیت بر عهده می‌گیرند، چگونه رفتار می کنند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین