جو بایدن و چالش آمریکای پساترامپ

گروه جهان الف،   3990904071 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
جو بایدن و چالش آمریکای پساترامپ


آمریکایِ پساترامپ، حاملِ چالش های داخلی و بین المللی فراوانی برای جو بایدن و دولت آتی او خواهد بود. میراثِ سراسر آشفته ترامپ برای سیاست داخلی و خارجی آمریکا، مشکلات و خسارات زیادی را برای دولت بعدی این کشور ایجاد خواهد کرد. امری که وقت و انرژی زیادی را از آن خواهد گرفت و می تواند منافع ملی آمریکا را نیز عمیقا تحت الشعاع قرار دهد.

 بر اساس گزارش های منتشره، "امیلی مورفی" رئیس اداره کل خدمات آمریکا(جی اس ای)، به طو رسمی، جو بایدن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی کرده و به وی اطلاع داده که تیم او باید خود را آماده تحویل گرفتن قدرت از دولت دونالد ترامپ کنند. ترامپ نیز در یک پیام توئیتری نوشته است که بیش از این نخواسته مورفی تحت فشار باشد و خودِ وی از او خواسته تا مقدمات و اقدامات لازم را جهت انتقال قدرت، هر چه سریع تر فراهم سازد. این اقدام ترامپ را باید به نوعی، تایید ضمنی شکستش در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا دانست. انتخاباتی که وی در روزهای اخیر، به کرات آن را فاسدترین انتخابات در کل تاریخ سیاسی آمریکا ارزیابی کرده و بارها و بارها، از وقوع تقلب در آن سخن گفته است. 

با این همه، سوالی که اکنون ذهن بسیاری از کارشناسان، تحلیلگران و حتی افکار عمومی را به خود درگیر کرده این است که آیا جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا خواهد توانست رویه های و اقدامات جنجالی را که به مدت چهار سال(در دوره ترامپ) بر کاخ سفید حاکم بودند و عمیقا سیاست داخلی و خارجی این کشور را تحت تاثیر قرار داده اند، منسوخ سازد؟ آیا وی می تواند بر بحران های داخلی و خارجی که ترامپ برای آمریکا ایجاد کرده، غلبه کرده و دوره جدیدی را در این کشور ایجاد کند؟ این سوال ها در نوع خود حاکی از این هستند که جو بایدن، کار چندان آسانی را در ادامه راه ندارد و باید هزینه و انرژی زیادی را جهت زدودن افکار و سیاست های هزینه زایِ ترامپ برای آمریکا، صرف کند. در ادامه، این مساله در دو بعد داخلی و خارجیِ آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد. 

*ترامپ و سیاست ایجاد شکاف و انشاق داخلی در جامعه آمریکا 

دونالد ترامپ از همان روزهای ابتدایی حضور خود در قدرت، به وضوح نشان داد که رهبری پوپولیست است و در این مسیر، ابایی از حمایت صریح از طرفداران خود و در مقابل، مشروعیت زدایی از مخالفانش ندارد. به طور مثال، وی در جریان تیراندازی های خونین در آمریکا، عملا از جریان های راست افراطی که عامل این اقدامات بودند، حمایت می کرد، و یا در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور، از هیچ سیاست و اقدامی جهت نقض حقوق سیاه پوستان و دیگر گروه‌های رای دهنده که حامیان حزب دموکرات و شخص جو بایدن بودند فروگذار نکرد(با این انگیزه که سبد رای بایدن را تضعیف کند). وی در جریان اعتراضات نژادیِ پس از قتل "جرج فلوید"، علنا سیاست سرکوب معترضان را در پیش گرفت و حتی هواداران مسلح خود را تحریک به اعمال خشونت بر علیه معترضان نژادی کرد(رویه ای که در جریان انتخابات 2020 آمریکا نیز تکرار شد و نگرانی های جدی را به دنبال داشت). 

اکنون جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا که قرار است کار خود را در تاریخ 20 ژانویه، همزمان با برگزاری مراسم تحیلفش آغاز کند، کشوری را تحویل خواهد گرفت که تحت تاثیر ترامپ و سیاست های مخرب وی، عمیقا چند تکه شده است. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که آمریکای کنونی، شاهد بالاترین میزان شکاف و تفرقه در طی دهه های گذشته است. شکاف هایی که می توانند در ادامه راه و با اقدامات تحریک آمیز ترامپ(با توجه به رای بیش از73 میلیونی ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا)، بیش از پیش تحریک شوند و اگر جو بایدن و دولت وی نتوانند راه حلی برای آن ها بیندیشند، قطعا با چالش های زیادی رو به رو خواهند شد. به عبارت دیگر، همانگونه که "آنا پالاسیو" در مقاله‌ای در پایگاه خبری "پراجکت سیندیکت" می گوید: "اگر جو بایدن نتواند شکاف ها در آمریکای کنونی را ترمیم کند، نه تنها عملکرد خارجی مناسبی نخواهد داشت، بلکه در بعد سیاست داخلی نیز، با بحران های روزافزونی مواجه خواهد شد. امری که بدون تردید هزینه و انرژی زیادی را از بایدن خواهد گرفت". از این رو، بایدن و تیم وی باید فکری به حال طرفداران دوآتشه ترامپ و رفتارهای تحریک آمیز خودِ او(در آینده) بکنند و از طریق مدیریت آن ها، تا حدی، سطح تنش‌ها در جامعه داخلی آمریکا را کاهش دهند و اجازه ندهند بحران های داخلی این کشور، کارایی دولت آن را با کاهش شدید مواجه سازد. از این منظر، باید گفت که آمریکا در نقطه شکنندگی قرار دارد. یا خود را بار دیگر ترمیم می کند یا باید منتظر بحران های جدی تر و عمیق تر باشد. 

*بایدن و مواجهه با جهان و سیاست خارجیِ آشفته ترامپ 

یکی دیگر از چالش های جدی که جو بایدن و تیم سیاست خارجی وی با آن رو به رو هستند، زدودن تصویر و اقداماتی است که ترامپ از آمریکا نشان داده و از طریق آن ها، آنگونه که "پیتر نیکولاس" خبرنگار مشهور حوزه کاخ سفید نشریه آتلانتیک می گوید: "شعار اول آمریکا/America first را به آمریکایِ تنها و منزوی تبدیل کرده است". ترامپ با تاکید بر سیاست های مبتنی بر یکجانبه گرایی و رفتارهای تهاجمی در عرصه روابط بین الملل، عملا آمریکا را از بسیاری از ارزش‌ها و شعارهایی که این کشور، سالیان دراز خود را پیشگام آن ها معرفی می کرد دور کرده است و اعتبار بین المللی آمریکا را زیر سوال برده است. اقدامات ترامپ در خارج کردن آمریکا از سازمان های بین المللی و به راه انداختن جنگ های گسترده تجاری در عرصه بین المللی و تاکید بر سیاست انزواگرایی اقتصادی، همه و همه، ارزش ها و "رویای آمریکایی" را که سال‌ها روسای جمهور این کشور به تبلیغ و ترویج آن ها می پرداختند، خدشه دار کرده و عملا آمریکا را به دولتی غیرقابل اعتماد(مخصوصا برای متحدانش) در عرصه بین المللی تبدیل کرده است.
بدون تردید، دولت جو بایدن باید هزینه و انرژی زیادی را معطوف به ترمیم این وضعیت کند و بار دیگر روابط بین المللی آمریکا را از وضعیت نه چندان مساعدی که ترامپ، این کشور را وارد آن کرده است، خارج سازد. در این مسیر، بایدن با چالش هایی نظیر ارائه تضمین های کافی به شرکای سنتی آمریکا مبنی بر تکرار نشدن رویه های دوره ترامپ مواجه است که برای رفع آن ها، چاره ای جز عقب نشینی این کشور از برخی منافع آن وجود ندارد. از سویی، اقدامات خاصِ ترامپ در عرصه سیاست خارجی آمریکا موجب شده تا پیوندها میان رقبای سنتی آمریکا نظیر چین و روسیه(و همچنین دیگر بلوک‌های نوظهور قدرت)، بیش از پیش افزایش یابند و آمریکا دیگر مثل گذشته، گفتمان غالب در عرصه معادلات بین‌المللی نباشد(حتی برعکس، شاهد جبهه ای هماهنگ در برابر خود باشد). از سویی نباید فراموش کرد که رفتارهای خاص ترامپ در عرصه سیاست خارجی آمریکا، متحدان آمریکا نظیر اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورهای مشابه را شدیدا به این کشور بدبین کرده و همین مساله موجب شده تا ان ها در کنار مناسبات خود با دولت آمریکا، همکاری با رقبای این کشور نظیر چین و روسیه و به طور کلی دیگر بلوک های قدرت را نیز به عنوان یک گزینه احتیاطی در نظر داشته باشند.

به طور کلی، آمریکایی که جو بایدن تحویل خواهد گرفت، یک آمریکایِ آشفته است که تا حد زیادی محصول تفکر آنارشیک و آشفته یِ شخص ترامپ است. باید زمان داد و مشاهده کرد که آیا جو بایدن و دولت وی می توانند بر چالش‌های متعدد داخلی و خارجی که ترامپ برای آمریکا ایجاد کرده فائق آیند یا خیر؟ امری که در نوع خود نشان دهنده دوره ای پرتنش برای آمریکا و رئیس جمهور آتی آن است. درست بر همین اساس است که برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند، دوره چهار ساله ریاست جمهوری جو بایدن، تا حد زیادی بیش از آنکه صرف نمایش و اجرای سیاست های خودش شود، مصروفِ زدودن تصویر و سیاست های ترامپ از آمریکا خواهد شد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۴۴۶۳۰۰:۱۸:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۷
حالا که بین ترامپ و بایدن در نتیجه انتخابات دعوا هستش ما میتونیم بین روحانی و احمدی نژاد یکی رو بفرستیم تا با اداره آمریکا این کشور رو شکوفا بکنه.
ناشناس۱۷۰۴۴۷۴۰۰:۲۸:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۷
بنویسیم ترامپ بخوانیم کوپه کوفت
ناشناس۱۷۰۴۴۹۹۰۰:۴۹:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۷
بدبخت جو بایدن، جمهوری خواهان پدرشو در می یارن مخصوصا اگر بتونن کنترل سنا رو نگه دارن. همه چشمها به جورجیاست و انتخاب سناتورهای این ایالت
ناشناس۱۷۰۴۵۴۰۰۲:۵۳:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۷
همانگونه كه بر بعضي كه برساز جنگ داخلي امريكا مي دميدند وبه آن اميدوارهم بودند دست نامرئي قانون ثابت شد بقيه راه را هم قانون مراقبت خواهد كرد در امريكا حكومت قانون حاكم است نه حكومت اشخاص همين قانون افسار ترامپ راكشيد واورا مجبور به پذيرش شكست نمود
سوسیالیزم۱۷۰۴۵۸۴۰۷:۰۸:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۷
سرمایه داری رو به پایانه و با شکست امریکا از چین تیر خلاص رو خواهد خورد هیئت حاکمه آمریکاهم تمام توجه اش به حفظ این سیستم چپاول و غارت است داره دست و پا میزنه ولی نتیجه ایی نداره قابل توجه دوستان سرمایه داری و آمریکا چرا آمریکا به سیاست های اقتصاد آزاد احترام نمیزاره و اجازه نمیده کالا های چینی بدون گمرکی و تعرفه در بازار امریکا به فروش برسه؟ خب چین مزیت داره بذاره چین تولید کنه سیاست های سرمایه داری هم که به اسم تعدیل و چه و چه بعد از جنگ در کشور ما شروع شده که همه نتایج مشعشع رو شاهدیم همه جا سرمایه داری به بن بست رسیده ایران اعتراض لبنان اعتراض فرانسه اعتراض و.. الف اگر آزادی بیان شعار نیست منتشر کن
ناشناس۱۷۰۴۶۱۸۰۸:۲۷:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۷
مشکل ایران مشکل جو و گندم نیست. مشکل ایران مدیریت است. باید مدیریت جهادی در همه عرصه های کشور امور را در اختیار گیرند. ان شاالله در خرداد 1400 این مهم به وقوع خواهد پیوست.
ناشناس۱۷۰۴۷۴۸۱۱:۰۱:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۷
از ته دل اميدوارم كانديداى مورد نظرتان در ١٤٠٠ راى بياورد تا بالاخره بعد از اين همه رييس جمهور رنگارنگ عوض كردن متوجه اصل اشكال مملكت بشويد.
ناشناس۱۷۰۵۶۲۷۲۲:۵۷:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۷
همین قصه ها رو وقتی شهرداری تهران رو دادین دست نجفی میگفتین . من نمیدونم کدوم شهر زندگی میکنی اما تهرونیا خوب میدونن قالیباف بیشتر برای شهر کار کرد یا رفقای شما .
ناشناس۱۷۰۴۷۵۰۱۱:۰۲:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۷
مردم منتظر ارزانی هستند. صبر حد دارد حدش هم 1400 هست هر چی اوضاع رو دیرتر درست کنید.. مبارزه با مفت خور ها و مفسدها چی شد؟ جناب رئیسی اون اولش خوب شروع کردند چی شد انرژی شون تمام شد؟
ناشناس۱۷۰۵۲۴۴۱۸:۳۴:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۷
اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
ناشناس۱۷۰۴۸۸۰۱۲:۴۳:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۷
الان ما هم در دوره پسا احمدی نژاد گرفتاریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین