وزیر بهداشت: خواهید دید در عرصه تولید واکسن چه معرکه ای رقم می زنیم

گروه سلامت الف،   3990827126 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه در حال رقم زدن یکی از طلایی ترین ایام سرزمین در زمینه تامین نیازهای کشور در داخل هستیم، گفت: در مدت کوتاهی به جای مصرف کننده به تولیدکننده ونتیلاتور و ماسک و بعد صادرکننده آن تبدیل شدیم و توانستیم رمدیسیویر و فاویپیراویر را دو ماهه در کشور تولید کنیم، در عرصه تولید واکسن نیز خواهید دید که با همت جوانان این کشور چه معرکه ای رقم می زنیم.

وزیر بهداشت: خواهید دید در عرصه تولید واکسن چه معرکه ای رقم می زنیم

به گزارش ایسنا، سعید نمکی عصر امروز (سه شنبه_۲۷ آبان ماه) در نشستی با روسای مراکز درمانی استان اصفهان، اظهار کرد: بدون مدیریت ویژه به عنوان یک ایمونولوژیست و کسی که ۳۰ سال سابقه فعالیت در بخش بهداشت کشور را دارد، در فاز اول در باتلاق کرونا مانده بودیم، به طوری که اگر افسار کار را به گروهی که فکر می کردند می توانند راهگشا باشند سپرده بودم کار تمام بود.

وی با بیان اینکه در اتاقم همیشه به روی دانشمندان باز است چون معتقدم دولت مردی موفق است که راه را به روی خردمندان باز کند، افزود: برخی از این افراد گمانه زنی های نادرستی داشتند، به عنوان نمونه گفتند با شروع گرما کرونا تمام می شود، گفتم ان شاالله درست است اما باید با بدبینانه ترین حالت ممکن کار را جلو ببریم چون آنچه در این ویروس می بینم متفاوت از تمام ویروس های قبلی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به خاطر ماهیت متفاوت ویروس کرونا، تابستان بدتر از بهار را پیش بینی می کردم که متاسفانه اتفاق افتاد، گفت: معتقدم تحقیقات باید گره ای از مشکلات باز کند نه اینکه هزینه های کشور را هدر دهد.

انقلابی که با حمایت از شرکت های دانش بنیان رخ داد

وی به فعالیت ۵ هزار و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: با ممنوع کردن واردات هرآنچه می توانستیم در داخل کشور تولید کردیم و با تسهیل امور و حمایت از تولیدکننده داخلی انقلابی رخ داد.

نمکی با بیان اینکه در سال ۹۸ توانستیم یک میلیارد دلار پول کمتر هزینه کنیم، توضیح داد: با وجود سیلاب های بهاره، زائران اربعین، اغتشاشات خیابانی و مسائل بهداشتی آن، آنفلوآنزا و آخر سال کرونا، سال گذشته یک میلیارد کمتر خرج کردم چون نگذاشتم تولید داخلی لگدمال شود، این موضوع باعث شد ۲۵ درصد واردات کمتر و ۳۰ درصد تولیدات داخلی بیشتر شود.

وی با یادآوری اینکه طی ۶۰ روز به جای یک مصرف کننده به یک تولیدکننده ونتیلاتور و ماسک و بعد صادرکننده آن تبدیل شدیم، ادامه داد: توانستیم رمدیسیویر و فاویپیراویر را دو ماهه در کشور تولید کنیم و در مجموع می توان گفت یکی از طلایی ترین ایام سرزمین در زمینه تامین نیازهای کشور در داخل را رقم می زنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت تاکید کرد: خواهیم دید که در عرصه تولید واکسن نیز با همت جوانان این کشور چه معرکه ای رقم می زنیم.

محققان تحول بنیادین در نگاه به پژوهش داشته باشند

وی در ادامه با بیان اینکه به عنوان وزیر عمل گرا روی حرف مفت غش نمی کنم، گفت: اگر مقاله ای امروز مفید نبود کنار گذاشته می شود، اما باید بدانم فردا و فرداها می تواند مفید باشد. پولی که کشورهای دیگر برای تحقیقات می گذارند خیلی بیشتر از ما است، ولی یک بخش خصوصی هم در کنار آنها است تا تحقیقات کاربردی باشد، بنابراین از جامعه تحقیقاتی کشور انتظار دارم تحول بنیادین در نگاه به پژوهش داشته باشند که اگر این اتفاق نیفتاد این مقالات بی نتیجه است.

نمکی در ادامه با تصریح براینکه برای مدیریت بیماری کووید هیچ راهی جز کاهش بستری نداریم تا از باتلاق کنونی خارج شویم، توضیح داد: اولین راه برای کاهش بستری بالا بردن تست و موارد سرپایی است. همان کاری که ۳۰ سال پیش به عنوان مسئول بهداشت کشور انجام دادم و طرحی که به خوبی اجرا شد و توانستیم مالاریا را شکست دهیم، امروز هم با ۳۰۰ هزار اکیپ و با استفاده از سامانه ۴۰۳۰ با همین روش تلاش کردیم تا موارد ابتلا را شناسایی کنیم.

وی با یادآوری اینکه امروز یکی از موثرترین زیرساخت های خدمت را به نام نظام شبکه ای داریم، گفت: با استفاده از همین ظرفیت توانستیم موج اول کرونا را کنترل کنیم.

 وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کشور ۱.۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت داریم، خاطرنشان کرد: این درحالی است که در کشوری مثل فرانسه تعداد تخت ۶.۶ به ازای هزار نفر جمعیت است ولی همین کشور در مقطعی مجبور شد بیمار را در پارک نگهداری کند.

وی تاکید کرد: ما زیرساخت گسترده داریم و تنها کشور منطقه ایم که در دورترین نقطه روستا بهورز و در حاشیه شهر مراقب سلامت داریم، با اجرای کامل طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، بهترین نوع خدمت در جهان را خواهیم داشت.

بخش سلامت مدبرانه ترین نوع مدیریت را ارائه کرد

نمکی با یادآوری اینکه در یک مقطع زمانی در عرض ۵۷ روز میزان مرگ و میر کووید به ۳۰ مورد و بستری به یک پنجم رسید، تصریح کرد: بخش سلامت مدبرانه ترین نوع مدیریت را ارائه کرد و قدمی بدون برنامه برنداشت ولی کووید مشکل نظام سلامت نیست.

وی با بیان اینکه پاندمی کرونا در تمام جهان اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد، گفت: این درحالی بود که در کشور ما جور کوچک شدن ۳ و نیم درصد اقتصاد کشور را نظام سلامت کشید. در همه دنیا اقتصاد تحت تاثیر بیماری قرار گرفت اما برعکس تمام کشورها، اینجا وزارت بهداشت به اقتصاد کمک کرد تا ببینیم چطور در شرایط همه گیری می توان از بخش اقتصادی کشور حمایت کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه کالبدشکافی گذشته مشکلی را حل نمی کند مگر اینکه برای آینده عبرت بگیریم، خاطرنشان کرد: اولین گام باید کاهش بستری با بیماریابی، درمان سرپایی در کنار آموزش همگانی، قرنطینه موارد مثبت و پیدا کردن ارتباطات نزدیک باشد. باید مراکز سرپایی را توسعه دهید و طرح محله محور را گسترش دهید، در عین حال که مدیریت را از دست ندهید.

مدیریت نظام سلامت نباید به کسی سپرده شود

وی با تصریح براینکه مدیریت نظام سلامت نباید به کسی سپرده شود، اظهار کرد: ممکن است نظارت بر پروتکل ها، حمایت از خانواده در قرنطینه و ... را به دیگران بسپرید ولی مدیریت را نباید از دست بدهید وگرنه بازی را باخته اید. با هیچ کسی هم تعارف نکنید، فرمانده عملیات در کشور بنده هستم و حکم می کنم مبادا به دلیل ملاحظات منطقه ای، قسمتی از کار از دست شما دربیاید، مدیریت با ما است و سلامت را تفویض نمی کنیم.

نمکی توضیح داد: خدمت و فعالیت را با هم تقسیم می کنیم نه پهنه جغرافیایی و اگر در جایی غیر از این ببینم برخورد می کنم، بنابراین باید توجه داشته باشید که محوریت کار در اعمال محدودیت ها و طرح جامع محله محور بر عهده وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه می خواهیم روزی ۱۰۰ هزار تست در کشور انجام دهیم، بیان کرد: تست پی سی آر قسمتی از کار ما است اما از این به بعد با تست رپید کار را پیش می بریم و به اندازه کافی تست به شما می رسانیم، بنابراین پی سی آر را فقط برای تایید موارد مشکوک بگذارید.

وقت زیادی بر روی قرنطینه بگذارید

وزیر بهداشت اضافه کرد: فاز بعدی قرنطینه است که باید وقت زیادی روی آن بگذارید و همینطور رصد فرد داخل قرنطینه چون اگر قرار باشد تست بگیریم ولی فرد ناقل در جامعه تردد و همه را آلوده کند بی فایده است، بنابراین باید قرنطینه را به صورت جدی اجرا کنیم. آنها که ظرفیت قرنطینه در خانه دارند در خانه و برای آنهایی که امکان ندارند فضاهایی در نظر بگیرید. همچنین افرادی که سن بالای ۶۵ سال و بیماری زمینه ای دارند باید قرنطینه معکوس شوند و اجازه ندهید از منزل بیرون بیایند.

وی مراقبت در منزل را برای کاهش بار بیمارستان بسیار مهم دانست و افزود: باید کپسول اکسیژن در اختیار بیمارانی قرار دهیم که می توانند در منزل دوران درمان خود را طی کنند و مرتب رصد شوند و بعد از آن درمان سرپایی را هم باید پیگیری کنید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بعد از گذشت ۹ ماه ویروس کرونا هنوز جزو ناشناخته های جهان است و ابعاد ناشناخته ای رو خواهد کرد که هنوز نمی دانیم، تصریح کرد: ویروس مرتب با ما شطرنج بازی می کند اما تاکنون هیچکدام از درمان ها به شکل واقعی موثر نبوده، براین اساس می خواهیم با تجویز داروهای مختلف ضد ویروس، ویروس مقاوم ایجاد نکنید و پروتکل درمانی را به دقت دنبال کنید.

وی با پذیرش مشکل نبود پروتکل درمانی یکنواخت، تاکید کرد: باید واقعا به یک جمع بندی برسیم اما در عین حال بحث افکار عمومی را هم نباید نادیده بگیریم.

به جز اکسیژن و مراقبت هیچ چیز به کار بیمار کووید نمی آید

نمکی با تاکید براینکه به جز اکسیژن و مراقبت هیچ چیز به کار بیمار کووید نمی آید، اظهار کرد: اکسیژن کم و زیاد هر دو بیمار را می کشد، بنابراین نیازمند کمیته اکسیژن تراپی در بیمارستان ها هستید. همچین علاوه بر تشکیل کمیته مرگ و میر، اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

وی با بیان اینکه معتقدم حتما باید به آموزش بهیاری در کشور بها دهیم، اظهار کرد: پوشش بیمه ای داروها خوشبختانه انجام شد و بار سنگینی از دوش مردم و بیمارستان ها برداشته شد.

ضربه افراط گرایان طب مدرن و سنتی به کشور

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هم اکنون با دو اندیشه در کشور روبرو هستیم، توضیح داد: طب مدرن که کلا طب سنتی را زیر سوال می برد و طب سنتی که طب مدرن را زیر سوال می برد، درحالی که این دو طیف افراط گرا ضربه زیادی به کشور زده اند. ما باید حد وسط را در نظر بگیریم، به طوری که داروی گیاهی باید مسیر خود را طی کند و سپس از این داروها در پروتکل درمانی استفاده کنیم ولی دچار توهم هم نشویم، بلکه از این ظرفیت بی بدیل در کنار بقیه درمان ها استفاده کنیم.

حفظ آبروی کشور با مدیریت کرونا

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران کرونا را خوب مدیریت کند آبرویش حفظ می شود اما اگر خدای نکرده شکست بخوریم آبرویی برای هیچ کسی نمی ماند و همه در یک کشتی هستیم. بنابراین در این برهه حساس تاریخی همه با هم کمک کنیم و اجازه ندهیم فشار روی گروهی بیاید چون روزهای سختی داریم.

نمکی با اشاره به تکالیف غیرکرونایی بخش درمان، تصریح کرد: سیستم ارجاع و پزشک خانواده را جدی بگیرید. در حال حاضر فرصتی نداریم و دقیقه ۹۰ را هم رد کرده ایم، درحالی که اگر در باتلاق کرونا بمانیم باخته ایم.

اجرای جدی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت

وی با بیان اینکه بدون پرونده الکترونیک سلامت، موفقیت ممکن نیست، گفت: سوار بر این موج شوید و طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را جدی بگیرید، چون اگر در هر خانه یک سفیر سلامت داشتیم دیگر به مردم التماس نمی کردیم سفر نروید. در حال حاضر هم در جایی که سفیر سلامت ندارید از طرح محله محور استفاده کنید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه نباید واکسیناسیون و مسائل دیگر را به خاطر کرونا فراموش کنید وگرنه از کرونا در می آیید و در سیاه چاله های دیگری می افتید، افزود: در بحث درمان باید حتما بخش های غیرکرونایی را حفظ کنید و به عنوان نمونه نباید دو طبقه بیمارستان کرونا و دو طبقه غیر کرونایی شود چون وقتی آزمایشگاه و بخش های مشترک دارید قطعا دچار مشکل می شوید، پس باید حتما دو بخش کامل مجزا داشته باشید.

کرونا باعث غفلت از آموزش نشود

وی همچنین با تاکید براینکه کرونا نباید باعث غفلت ما در بخش آموزش شود، توضیح داد: نمی توانیم همه آموزش های پزشکی را مجازی کنیم و نباید کیفیت آموزش را فدای شرایط کرونایی کنیم، همچنین در مسائل رفاهی، زیرساختی و فرهنگی دانشجویی هم باید اقدامات و دستاوردهایی داشته باشیم.

نمکی با اظهار امیدواری از اینکه باید با اعمال محدودیت ها و نظارت مستمر از آخرین فرصت های این مبارزه نهایت استفاده را ببریم، تاکید کرد: از هیچ کسی جز خدا واهمه نداشته باشید و محکم بایستید، شما حامی بی نظیری مثل مقام معظم رهبری دارید و شرایط فراهم است. امیدواریم هرچه زودتر این بحران را پشت سر بگذاریم.

دیدگاه کاربران

سالم۱۶۹۱۷۸۳۲۰:۱۵:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۲۷
ببینیم و تعریف کنیم .
ناشناس۱۶۹۱۹۶۳۲۲:۳۸:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۷
یه انسولین گیر ما نمیاد این اقا ادعای بزرگ می کنه فقط
ناشناس۱۶۹۲۴۶۹۰۹:۵۶:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۲۸
کلا یاران حسن مخصوصا"ایشون همش وعده شکافتن کوه را در زمانی دیگر می دهند مثل طرح شناسائی بیماران کوید 19 با تلفن به خانواده ها
علی۱۶۹۱۷۸۸۲۰:۲۰:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۲۷
جوجه را آخر پاییز می شمارند.یعنی یک ماه دیگه از این قول‌ها زیاد دادند.
حسن۱۶۹۱۷۹۵۲۰:۲۸:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۲۷
بچه که بودیم یه پهلوان می‌آمد محله مون معرکه راه می انداخت روی سیم بکسل راه می‌رفت مار از توجعبه چوبی درمی‌آورد وزنجیر پاره می کرد حالا ببینیم این وزیر با نمک را چه شیرین کاری برامون داره حیبیب هورا.
ناشناس۱۶۹۱۷۹۶۲۰:۲۹:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲۷
به نظر میاد وزیر بهداشت بیش از اینکه دنبال حل مشکلات کشور باشه به دنبال خودنماییه.
ناشناس۱۶۹۱۷۹۹۲۰:۳۰:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۷
منظور معرکه گیری است
ناشناس۱۶۹۱۸۰۰۲۰:۳۱:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۷
وعده های قبلی ایشان را لطفا یکبار لیست کنید!
ناشناس۱۶۹۱۸۰۱۲۰:۳۱:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲۷
شما جیب ملت و نزنید نمی خواد معرکه بیافرینید. واقعا چند روزه دارم تاسف می کنم که کدام دولتی در دنیا برای جبران کسری بودجه اش میاد در قالب بادکردن بورس جیب مردمش رو خالی کنه. واقعا داریم نمونه ای دکتر توکلی عزیز؟
ناشناس۱۶۹۱۸۰۳۲۰:۳۵:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۷
قشنگ معلومه رئیس جمهور به حرفت گوش نمی کنه و تو این وسط گیر کردی.
تبریزی۱۶۹۱۸۱۵۲۰:۴۳:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۲۷
فعلا که در عرصه قلع و قمع مردم معرکه کردید. بالاترین آمار ابتلا و مرگ و میر رو در دنیا رو ما داریم. البته تقصیر شما نیست. تقصیر اون رئیستونه که کاملا عامدانه مردم رو آزاد گذاشته تا ..
ناشناس۱۶۹۱۸۱۶۲۰:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۷
فعلا این معرکه همه گیری رو جمع کنید واجب تر از به پا کردن آن معرکه است
ناشناس۱۶۹۲۲۸۶۰۷:۱۱:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲۸
معرکه همه گیری رو باید ملت کمک کنند جمع بشه دولت نمی تونه برای هر نفر مامور بزاره
ناشناس۱۶۹۱۸۴۱۲۱:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۷
خواهیم دید !!!!!
ناشناس۱۶۹۱۸۶۳۲۱:۱۷:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۷
این معرکه را در تولید واکسن آنفولانزا رقم بزنید که سالهاست ساخته شده ولی هنوز مجبورید منت فرانسه را برای وارداتش بکشید. بسه این ادعاها، فقط حرف و ادعا، چین و ایران و روسیه و اسراییل (اسراییل که هفته اول گفت، ظرف یک هفته میسازه و وارد بازار میکنه!) از روز اول ادعای ساخت واکسن میکردن، ولی آخرش آمریکا دو تا واکسن برای کرونا ساخت! به عمل حرف برآید، به سخندانی نیست.
ناشناس۱۶۹۱۸۷۴۲۱:۳۰:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۷
تنت سلامت سردار
ناشناس۱۶۹۱۸۸۵۲۱:۳۷:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۲۷
اخیرا معنی معرکه تغییر کرده؟ شما اول معرکه روزی ۳۰۰۰ تا را جمع کن بعد وارد فاز ۲ معرکه گیری بشو.
ناشناس۱۶۹۱۸۹۲۲۱:۴۲:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۷
اول بزنید بعد ادعا کنید
ناشناس۱۶۹۱۸۹۵۲۱:۴۵:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲۷
فعلا معرکه تلفات کرونا را میبینیم
ناشناس۱۶۹۱۹۴۷۲۲:۲۹:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۲۷
خدا قوت
ناشناس۱۶۹۱۹۹۳۲۳:۰۴:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۲۷
این بنده خدا بیشتر دنبال منافع وزارت بهداشت است
ناشناس۱۶۹۲۰۱۷۲۳:۲۰:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۷
الان هم داريد معركه بزرگي در سطح جهان از نظر فوت مربوط به كرونا مي زند
ناشناس۱۶۹۲۰۴۶۲۳:۳۲:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۲۷
چنان معرکه ای در مرگ و میر کرونا بزنید که همه دنیا انگشت به دهان بی عرضگی مدیران ایرانی شود
ناشناس۱۶۹۲۰۵۲۲۳:۳۴:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۷
بر منکرش لعنت!داریم میبینیم!کور باد هر که نمیبیند.
ناشناس۱۶۹۲۱۱۰۰۰:۲۸:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
احتمالا امیدشان به این است که واکسن به صورت دبه ای از چین .. .. بخرند و به همه بزنند. بعضا سهمیه های کنکور در سالیان اخیر باعث شده دانشمند مطرحی در زمینه علوم زیستی نداشته باشیم.
رضا۱۶۹۲۱۵۴۰۱:۱۵:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۸
متاسفانه شواهد نشان میدهد عملکرد شما در زمینه کنترل کرونا موفق نبوده آقای وزیر !! سخنرانی های هیجانی از آمار وحشتناکی که همه مردم دارند می بینند چیزی کم نمی کند .
بهزاد۱۶۹۲۱۶۱۰۱:۳۳:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۲۸
واکسن شما یا واکسن چین ها؟؟!!!
ناشناس۱۶۹۲۱۷۰۰۲:۰۵:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
این حجم از .. غیر قابل باور است.کدوم مدیریت؟ چقدر تناقض!!یک جا از تولید دارو میگه یه جا میگه درمان کرونا فقط اکسیژنه یک سوال:از ما مردم ایران چی دیدید که اینطور بی صداقتی رو سر ما میبارید؟
ناشناس۱۶۹۲۱۸۲۰۲:۲۹:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
چه معرکه ای؟
ناشناس۱۶۹۲۲۱۷۰۴:۴۷:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
همه دستگاه های کندولو وغیره را چند شرکت رانتی وارد کردند و با مونتاژ آنها گفتند تولید داخلی ودانش بنیان کشوری که یک IC نمی تواند تولید کند چطور کاندیداتوری تولید میکند آقای دکتر حداقل به قسمی که خوردی پایبند باش همین الان رانت شرکت های داروسازی که از این کرونا سود های کلان بدست آوردند کمر مردم را خم‌کرده
ناشناس۱۶۹۲۲۲۵۰۵:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
تلفات روزی 45 کشته کرونا رسید به روزی 485 نفر . ترا خدا دیگه معرکه رقم نزن.
ناشناس۱۶۹۲۲۵۴۰۶:۵۰:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
شما فعلا انسولین تولید کنید که سالهای سال است کشف و ساخته شده بعد ادعا داشته باشید.کلا در همه چیز شما مسوولین تو فضا سیر می کنید.
ناشناس۱۶۹۲۲۸۸۰۷:۱۲:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۲۸
یک عده بیرون گود نشسته اند و میگویند لنگش کن و فقط بلدند نق بزنند
حلاوت۱۶۹۲۳۰۰۰۷:۳۹:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
حوزه علم حوزه دانش تجربه و آزمایش و بحث و بررسی و آزمون است حوزه معرکه گیری و جوگیر شدن نیست.
علی۱۶۹۲۳۳۳۰۸:۱۳:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
یا خدا !!! قراره باز چیکار کنین ، جوون مادرتون
ابر۱۶۹۲۳۴۷۰۸:۲۳:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۸
از قرار معلوم بعضي از اين مؤسسات به اصطلاح دانش بنيان فرصت را غنيمت شمرده و با قراردادهاي هزاران ميلياردي دارند پول مملكت را به جيب ميزنند احتمالا // اين وعده ها را آنها به مسئولين ميدهند و مسئولين هم به ما آينده خواهيم ديد و گرنه واكسن آنفلولانزا را ما داريم وارد ميكنيم اول آن را ميساختند .
ناشناس۱۶۹۲۴۰۵۰۹:۰۹:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۲۸
مردم ایران برعکس مردم چین یا اروپا متاسفانه خیلی وقعی به توصیه نمیدهند و در فرهنگشان چیزی به اسم حرف شنوی وجود ندارد. البته دلیلش شاید نوعی بی اعتمادی رسوب کرده در ذهن ایرانیان دارد. هر دولتی باشد باز هم روال کرونا همین است .
ناشناس۱۶۹۲۴۲۳۰۹:۲۸:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
شما واکسن انفلوانزا را از مردم بدبخت دریغ کردید که چرا یارانه 4200 تومانی بدهیم شما می خواهید واکسن کرونا فراهم کنید زهی خیال باطل شما فقط قادرید داروی خارجی را فارغ از کیفیت با نازلترین قیمت تهیه و .. به نام تولید داخل ارایه کنید ..
ناشناس۱۶۹۲۴۹۸۱۰:۱۲:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۲۸
آن شا الله موفق باشید. خدا یارتان
ناشناس۱۶۹۲۵۰۶۱۰:۱۵:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
اول واکسن را بسازید و بعد مثل گنده لات‌ها به کرونا بگویید: آی‌ی‌ی نفس‌کش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کجایی؟‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍!!!!!!!!!!!!! تجربه نشان داده که سنگ بزرگ نشانه نزدن است.
ناشناس۱۶۹۲۵۵۰۱۰:۵۰:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
واکسن آنفولانزا چی شد دکتر؟ وارد هم نذاشتن بکنی پس حرف از تولید نزن خواهشا که نمک روی زخم مردم بی پناه پاشیدنه.
ناشناس۱۶۹۲۹۱۱۱۴:۱۶:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۸
در واکسن /انفولانزا که معرکه گیری بود تا معرکه
ناشناس۱۶۹۳۱۱۲۱۷:۱۲:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
کاش کمتر رجز میخواندید.
ناشناس۱۶۹۳۱۵۷۱۷:۴۷:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
آقا!!! آقا جان عزیز من از کشورهای دیگر یاد بگیرید! بخدا چیزی ازتون کم نمیشه. کشورهایی هستند که آمار کلی شان دورقمی است!!!
ناشناس۱۶۹۳۳۷۰۲۱:۵۱:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۸
دکتر نمکی کیفیت دارو مهمتر از تولید اسمی است. قرص سرترالین هم تولید میکنین ولی هر جا میری هر دکتری میگه فقط آسنترا بخر (آسنترا مواد اولیه ش وارداتیه) و واقعا هم در عمل آسنترا خیلی خوب جواب میده اما سرترالین های تولید داخل انگار داری یه ذره شکر یا نمک میخوری هیچ تاثیری نداره دست از تبلیغات بردارین زمانش خیلی گذشته مردم ایران رو اینقدر ساده فرض نکن دکتر جون. اون دوره گذشت که هر چی میگفتین مردم میگفتن درسته
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین