وعده های اقتصادی محسن رضایی بوی انتخابات می دهد/ امان از مسئولان چاپلوس/ پیروزی بایدن زمینه ساز پیروزی ظریف در ۱۴۰۰ می شود؟/ روایت مصباحی مقدم از شورای عالی انتخاباتی اصولگرایان

گروه سیاسی الف،   3990817054 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

وعده های اقتصادی محسن رضایی بوی انتخابات می دهد/ امان از مسئولان چاپلوس/ پیروزی بایدن زمینه ساز پیروزی ظریف در ۱۴۰۰ می شود؟/ روایت مصباحی مقدم از شورای عالی انتخاباتی اصولگرایان

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری امروز ‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۷ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر رسید.

وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسید.

آغاز محدودیت های جدید 

دکتر علیرضا رئیسی از اعمال محدودیت یک ماهه فعالیت برای مشاغل (غیر از رده های شغلی شماره یک) از ساعت ۱۸ هر روز و از ۲۰ آبان ماه خبر داد.

وی با اشاره به تصمیم های جدید اتخاذ شده در زمینه مقابله با کرونا گفت: امروز تصمیم بسیار مهمی گرفته و قرار شد از ۲۰ آبان ماه به مدت یک ماه (از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر) از ساعت ۱۸ هر روز محدودیتی اعمال شود که همه مراکز به جز مراکز ضروری تعطیل خواهند بود.

رئیسی ادامه داد: مراکز ضروری شامل رده های شغلی شماره یک هستند که شامل مراکز درمانی، داروخانه ها، امداد و نجات، آتش نشانی، آمبولانسها و سرویس های ارایه دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارایه دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکتها و فروشگاه های زنجیره ای می توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل از ساعت ۱۸ تعطیل خواهند بود تا روز بعد.

***

پیروزی بایدن زمینه ساز پیروزی ظریف در 1400 می شود؟

روزنامه آرمان ملی نوشت: «برخي معتقدند که روي کار آمدن بايدن به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريکا مي‌تواند معادلات سياسي تحت تاثير و تغيير قرار دهد و چه بسا در اين ميان اصلاح‌طلبان و جريانات مثلا اعتدالي در کشور انگيزه دوباره براي ورود به انتخابات 1400 بگيرند.

تا جايي که از هم‌اکنون به فکر اين هستند تا با به تصوير کشيدن اظهارات پيشين ظريف وزير خارجه ايران درباره ارتباطاتش با جو بايدن در زمان سناتوري او يکبار ديگر براي انتخابات 1400 مهره‌چيني کرده و چه بسا مانند سال 92 که مذاکرات برجامي را سرفصل اهداف انتخاباتي خود برشمرده بودند، اين‌بار هم از فرمولي مشابه براي چندماه ديگر باقي‌مانده به انتخابات 1400 بهره بجويند.

با اين تفاوت که امسال با پيش کشيدن نام ظريف به عنوان وزير خارجه ايران و چه بسا موضوع کانديداتوري او در 1400 وي را به عنوان حلال مشکلات کنوني معرفي کنند. از ديد اصلاح‌طلبان با وجود بايدن، ظريف از سويي به واسطه ارتباطات و روابط دوستانه پيشين خود با بايدن و به عنوان اصطلاحا معمار برجام مي‌تواند يکبار ديگر مردم را به سمت صندوق‌هاي راي بکشاند. اصلاح‌طلبان چنين فرضيه‌اي را دارند که ممکن است مردم با خود بگويند حالا که قرار است تغييراتي رخ دهد، پس بهتر است با همين روش اما با اين تفاوت که با راي به ظريف در 1400 يکبار ديگر فرمول برجام را به شکل و سياقي ديگر آزمود.

شايد به اين طريق از آلام کاست و اقتصاد را مديريت کرد. از سويي ديگر هم البته که عده‌اي با استناد به اين موضوع که ظريف خود بارها گفته که در انتخابات کانديدا نمي‌شود، اگرچه حضور وي به عنوان رئيس‌جمهور را در 1400 منتفي مي‌دانند اما بازهم از نام او به‌عنوان کليدواژه 1400 بهره مي‌برند.

بدين معنا که با توجه به رياست‌جمهوري بايدن در چنين شرايطي باز هم حضور ظريف به عنوان وزير خارجه در سال‌هاي آتي لازم است و از اين رو تنها عاملي که مي‌تواند چنين مهمي يعني وزارت ظريف را تحقق بخشد روي کار آمدن يک رئيس‌جمهور اصلاح‌طلب است. به هر روي جريان چپ بازهم تلاش مي‌کند تا بتواند بدين طريق پايگاه اجتماعي دلسرد خود را به پاي صندوق‌هاي راي بياورد. دراين ميان، البته که عده‌اي از اين جريان نيز منتظر تاثيرات سريع حضور بايدن هستند، چنانچه تا قبل از خرداد1400 بهبود وضع اقتصادي و برخي گشايش‌ها بارديگر چشم‌ها را به سمت اصلاح‌طلبان و کانديدايشان بکشانند.

چراکه اگر با حضور بايدن ظرف چند ماهه قبل از انتخابات شرايط به‌گونه‌اي براي جناح‌ها تغيير پيدا کند، آنگاه تيم دولت فعلي و اصلاح‌طلبان مي‌توانند مدعي اين باشند که آنچه باعث همه خرابي‌هاي امروز در عرصه سياست و اقتصاد کشور شد، ترامپ بود و بس و خود را از زير اين بار برهانند و بارديگر براي مشروعيت خود راي بخواهند. از اين رو امروز جريان اصلاح‌طلب تلاش دارد تا به اشکال مختلف از اين موضوع در انتخابات 1400 استفاده کند.»

***

روایت مصباحی مقدم از شورای عالی انتخاباتی اصولگرایان

غلامرضا مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز درباره جلسه تشکل های اصولگرا به میزبانی این تشکل به اعتماد گفت: «روز پنجشنبه ساعت ۹ صبح به دعوت جامعه روحانيت مبارز جلسه‌اي با حضور اكثريت قريب به اتفاق احزاب اصولگرا تشكيل شد. ۴۳ حزب و جريان انقلابي و ارزشي كه از سوي وزارت كشور به رسميت شناخته مي‌شوند، دعوت شده و تقريبا ۴۰ حزب حضور داشتند... اين فعاليت‌ها از نيمه خردادماه امسال آغاز شده است. جامعه روحانيت مبارز مصوبه‌اي داشت مبني بر اينكه ما بايد در انتخابات ۱۴۰۰ فعال مشاركتي باشيم. فعال هستيم يعني صبر نمي‌كنيم و انتظار نمي‌كشيم كه ديگران حركت را آغاز كنند و بعد جامعه روحانيت به‌دنبال آنها راه بيفتد. مشاركتي هستيم؛ يعني به همه احزاب جريان انقلابي و همه شخصيت‌هاي اين جريان در اين حركت نقش خواهيم داد...

جامعه روحانيت مبارز هم‌اكنون در حال شكل دادن ساختاري است كه ماندگار باشد و براي هر انتخابات تغيير نكند. البته اين ساختار را با موافقت و مشاركت جريان‌هاي سياسي هم‌سو شكل مي‌دهيم. در اين راستا، يك هيات‌ عالي خواهيم داشت؛ يعني نهادي شكل خواهد گرفت كه تمام جريانات سياسي مرتبط را پوشش بدهد. البته هنوز عنوان آن مشخص نيست اما بنابر پيشنهاد احزاب، قرار است ۵ نفر به نمايندگي از هر حزب براي عضويت در اين تشكل معرفي شوند...

اين هيات عالي كه مسووليت اصلي را برعهده خواهد داشت، قرار است انتخابات را ساماندهي و مديريت كند و جامعه روحانيت مبارز نيز به عنوان ميزبان امين اين مجموعه وارد كار شده است...

بنا بر اين است كه براي انتخاب گزينه نهايي كانديداتوري رياست‌جمهوري از مجموعه كساني كه كف جامعه فعالند، استفاده شود و روند تصميم‌گيري از همان ‌جا آغاز شده و بالا بيايد تا به نقطه نهايي برسد. به عبارت ديگر اين گونه نيست كه تصميمات از بالا به پايين ديكته شود.»

***

نفرت به ترامپ مساوی با علاقه به بایدن نیست

روزنامه جوان نوشت: «اینکه تلاش می‌شود روی کارآمدن بایدن به معنای پایان گرانی، تورم و بیکاری القا شود، بادلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد بیشتر از آنکه از داده‌های واقعی بهره گرفته باشد یک عملیات روانی است برای فریب افکار عمومی. عامل اصلی مشکلات امروز کشور «تحریم- ترامپ» نیست اگر چه نقش این دو را نمی‌توان در وضعیت موجود کمرنگ دانست و ناکارآمدی طیفی است که تعمداً اوضاع اقتصادی- معیشتی را به مرحله‌ای از التهاب و اضطرار رسانده است که با ایجاد نارضایتی عمومی، حاکمیت سیاسی کشور را ملزم به پذیرش توافقاتی جدید در حوزه‌های غیرهسته‌ای کند...

تفاوت گذاری میان بایدن و ترامپ در خوش بینانه‌ترین حالت ناشی از ساده لوحی و هیجان زدگی و فقدان فهم مناسب از مؤلفه‌های سیاست خارجه ایالات متحده در رویارویی با ایران است. خوشحالی نسبت به پیروزی بایدن به معنای عدم شناخت مناسب از اصول و مبانی سیاست خارجه امریکا، فقدان شناخت نسبت به ساختار تحریم‌های ایرانی و چگونگی لغو کردن آن و بی توجهی به سابقه تحریم‌های دامنه دار ضدایرانی در طول سال‌های گذشته است.

خوشحالی زائدالوصف از پیروزی بایدن به‌واسطه پایان یافتن مشکلات اقتصادی-معیشتی تنها مقدمه‌ای است برای یک هدف بزرگ‌تر و آن پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ با این توجیه که «دوستان بایدن در ایران بهتر می‌توانند با بایدن کنار بیایند». ایده این روز‌های جریان غرب باور داخلی ناشی از همین تفکر است. مهمتر از پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰، استانداردسازی رفتار ایران توسط دولت آینده است که غایت آن «تهی سازی نظام از عناصرماهیت‌ساز است». از این رو با دو دوره زمانی مواجه هستیم؛ نخست، بعد از یک دوره کوتاه مدت که بازار روی آرامش تصنعی را به خود خواهد دید، باید منتظر تشدید مشکلات اقتصادی تا روز برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ با هدف تحمیل توافقات جدید در دولت کنونی باشیم؛ و در دوره بعد به فرض روی کارآمدن گزینه متبوع جریان غرب باور، شاهد اقداماتی شبیه دوره زمانی ۹۲ تا ۹۴ برای تحمیل برجام‌های ۲ و ۳ به نظام خواهیم بود.»

***

ظریف: بایدن با ترامپ متفاوت است

محمدجواد ظریف در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی گفت: «درباره موضع ایران درباره نتیجه انتخابات آمریکا و این که آیا بر سر کار بودن دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در کاخ سفید تفاوتی دارد، گفت: هنوز نمی‌دانیم که چه کسی پس از این انتخابت پیروز خوهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد، خصوصا در دوران دولت ترامپ که حتی اختلافاتی میان خود جمهوری‌خواهان نیز وجود داشت و دیپلماسی‌ای که دولت ترامپ در پیش گرفت، اگرچه دیپلماسی زیادی هم از آن ندیدیم، بر اساس تهدیدهای شخص او و وزیر امور خارجه‌اش بود. بنابراین تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست بلکه عملکردهاست. آمریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است به دلیل این که به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد.

عراقچی: سیاست آمریکا با عوض شدن رئیس جمهور، تغییر نمی کند

سید عباس عراقچی در گفتگویی رادیویی در پاسخ به سوالی در خصوص اثرات نتایج انتخابات آمریکا بر کشورمان گفت: سیاست سلطه‌طلبانه و قلدرمآبانه آمریکا با تغییر رئیس جمهور در آن کشور تغییر نخواهد کرد ولی با تغییر افراد ممکن است شیوه ها و رویکردهای جدیدی بر سیاست آمریکا حاکم شود.

وی در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران تاکید کرد: سیاست های اصولی ایران نیز که مبتنی بر مقابله با سلطه و مقاومت در برابر فشارهای غیرقانونی است مسلما تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نخواهد گرفت اما طبیعی است که در صورت بروز شرایط جدید جمهوری اسلامی نیز شیوه ها و راه حل های مناسب و منطبق با آن شرایط را برای تامین منافع خود، و برای مقابله با هر گونه فشار یا تهدید احتمالی جدید، اتخاذ خواهد کرد.

***

امان مسئولان چاپلوس

 روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «چاپلوسی، از آفت‌های بزرگ تعامل اجتماعی به‌ویژه در عرصه مدیریت است. این آفت، معمولاً به جان افراد ضعیف، ناکارآمد، وابسته و فاقد برنامه روشن مدیریتی می‌افتد... از جمله عوارض آفت چاپلوسی این است که بلافاصله بعد از آنکه رهبری درباره یکی از مشکلات سخن می‌گویند و خواستار حل آن می‌شوند، عده‌ای از مدیران اقدام به تشکیل جلسه فوری می‌کنند و درباره ضرورت حل همان مشکل داد سخن می‌دهند و عجیب اینست که خیلی فوری و حتی آنی به این نتیجه می‌رسند که این مشکل قابل حل است و وعده می‌دهند که سریعاً آن را برطرف خواهند کرد. عجیب‌تر اینکه همین حضرات باز هم در برابر مشکلات دیگر ناکارآمدی نشان می‌دهند و یا از کنار آن‌ها تا زمانی که نهیبی زده نشود بی‌تفاوت عبور می‌کنند...

سوال اینست که مدیرانی که بلافاصله بعد از تذکر رهبری اقدام به تشکیل جلسه و مثلاً تلاش برای حل مشکل نمودند، آیا نمی‌دانستند این گرانی‌ها وجود دارند و توجیه‌پذیر نیستند یا می‌دانستند؟ اگر نمی‌دانستند، باید بپذیرند که اهلیت تکیه زدن بر صندلی‌هائی که بر روی آن‌ها نشسته‌اند را ندارند؛ و اگر می‌دانستند و در عین حال کاری برای حل مشکل نمی‌کردند، باید به این نتیجه رسید که این حضرات، ناکارآمد هستند و باید جای خود را به افراد کارآمد بدهند تا مردم از اینهمه مشکلات رهائی یابند.»

***

انتقاد میرسلیم از نطق های شعاری نمایندگان

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران به خبرآنلاین گفت: «مردم‌سالاری مانند هر سکه دو رو دارد: یک روی آن انعکاس دادن مطالبات مردم به مجلس برای جستجوی راه پاسخگویی مناسب به آن مطالبات است و روی دیگر آن منعکس کردن مسائل کشور؛ اما در کل آگاه کردن مردم از نیازهای کشور است و موضوع اولویت اقداماتی که باید با ترتیبی منطقی انجام گیرد تا خیرآن نصیب همگان شود.این موضوع درباره رئیس جمهوری هم مصداق پیدا می کند و البته عوام‌زدگی رئیس جمهوری از عوام‌زدگی چند نماینده مجلس بمراتب خسارت‌بارتر است.

جنبه دیگر این عوام‌زدگی که آن نیز به ضرورت جلب توجه رأی دهندگان برمی گردد، خودنمایی برای اظهار وجود و حفظ محبوبیت نزد مردم رأی دهنده در حوزه انتخابیه است. این خودنمایی به چند شکل ظاهر می شود:١) ایراد نطق‌های آتشین در جلسه علنی با توجه به انعکاس آن بویژه از طریق رسانه ملی؛ ٢) سفرهای متعدد و برنامه‌ریزی‌شده با نیت اثبات حضور خود در صحنه و انعکاس دادن نوعی تحرک خدمتگزارانه در اذهان عمومی؛ ٣) ارائه پیشنهادهای گوناگون برای طرح ها و لوایح با استفاده از امکانی که قانون آیین نامه داخلی در اختیار او قرارداده است که به تجربه ثابت شده که اغلب این پیشنهادها (در حدود ۹۰ درصد‏ آنها) مقبولیت لازم را برای رأی آوری ندارد و فقط وقت نمایدگان در جلسات مجلس ضایع می شود.

بعضی از نمایندگان مجلس در این زمینه حرفه ای می شوند و اگر یک روز در جلسه علنی مناسبتی برای اظهار نظر و ارائه پیشنهاد و تذکر پیدا نکنند احساس غبن می کنند! اما راهکار نجات یافتن از این نقیصه و افزایش کارآیی مجلس ابتدا در قبول کردن خسارات این رویه و سپس عزم کردن بر اصلاح قانون آیین نامه داخلی است به گونه ای که هم مجلس صحنه تاخت و تاز برای خودنمایی نمایندگان نشود و هم پیشنهادهایشان بتواند بویژه از طریق کمیسیون های مجلس مطرح و بهره برداری شود.»

***

واکنش معاون روحانی به تلاش نمایندگان برای استیضاح وزیر اقتصاد

حسینعلی امیری، معاون رئیس جمهور در امور مجلس شورای اسلامی، در مورد طرح استیضاح فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس گفت: دولت همیشه حق مجلس شورای اسلامی را به رسمیت شناخته است. طرح سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس است... آنچه مهم خواهد بود این است که این حق چه زمانی استفاده می‌شود. الان ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با آمریکا هستیم. آمریکایی‌ها هم یکی از جاهایی که هدف قرار دادند بحث اقتصاد کشور است. در چنین شرایطی آیا استیضاح وزیر اقتصاد واقعاً به مصلحت است؟

***

وعده های اقتصادی محسن رضایی بوی انتخابات می دهد

روزنامه خراسان نوشت: «محسن رضایی یکی از چهره‌های نام‌آشنا برای ایرانیان و دنبال‌کنندگان سیاست  است. پس از جنگ و خداحافظی موقتش با لباس سپاه، در قامت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ظاهر شد اما چند نوبت تلاش او نتیجه موفقیت آمیزی  عایدش نکرد از این‌رو برخی ناظران احتمال حضور مجدد او در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را ناچیز می‌دانند و معتقدند که او احتمالا فرصت را به جوان‌ترها واگذار خواهد کرد.

اما او این روزها نه‌تنها فعالیتش را تشدید کرده و به انتقاداتی صریح از سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی روی آورده، بلکه سفرهای خود را نیز از سرگرفته است.ابتدای هفته گذشته  و همزمان با اصلاح طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس، یکی از افراد شاخصی که به تصویب این طرح بهارستانی ها، واکنش نشان داد محسن رضایی بود.

او در صفحه اینستاگرام خود به  تبیین روند انحراف از جوان گرایی از سی سال پیش تا کنون پرداخت و محدود کردن سن 40 سال در رقابت های ۱۴۰۰ را یک « اشتباه بزرگ» توصیف کرد. دوشنبه به استان سمنان رفت و در جلسه ای  با روسای دفاتر بنیاد ملی نخبگان، از نخبگان کشور خواست که در امر  سیاست گذاری های مجمع مشارکت کنند.  فردای آن روز یعنی 13 آبان درحالی که محدودیت های کرونایی مانع از آمد و شد ها شده بود، به استان قم سفر کرد  و به دیدار آیت ا... اعرافی رئیس حوزه های علمیه رفت.

او در دیدار خود همانند دیگر دیدارهایش  بر برنامه هفتم توسعه  تاکید کرده و از حوزه علمیه خواست که نظرات و پیشنهادهای خود را درباره این برنامه ارائه کنند. اگر دیدار ها و جلسات او به همین جا ختم می شد قضاوت در باره حضور او در انتخابات  خیلی راحت نبود  اما او در پایان هفته به دیدار جوانان عضو جمعیت گام دوم انقلاب رفت و این بار سمت و سوی سخن خود را انتخاباتی تر از همیشه کرد.

او در بخشی از این دیدار خود پرسشی انتخاباتی مطرح می کند و پاسخی انتخاباتی تر به آن می دهد:« از من سوال می کنند که طرح شما برای اقتصاد بدون نفت چیست؟ آیا فقط به فروش محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی فکر می کنید؟ پاسخ من این است که این کار حداقل کاری است که باید با نفت کرد. می توانیم با جهش تولیدات ملی و رونق اقتصادی علاوه بر این که نفتی برای فروش به صورت خام نداشته باشیم،   روزانه    واردات نفت از کشورهای دیگر داشته باشیم  تا بتوانیم پاسخ صنعت و کشاورزی مدرن ایران را بدهیم.»

رضایی در ادامه سخنان خود در موضعی که بیشتر به شعار های انتخاباتی شبیه است،  بیان می کند که اگر اقتصاد فعال شود در آمد هر ایرانی کمتر از 50 هزار دلار نخواهد بود:« اگر اقتصاد و تولید ملی ما راه بیفتد هیچ ایرانی نیست که درآمد سرانه آن زیر 50 هزار دلار باشد. همه چیز برای این جهش و تحول آماده است. هر تحول در ایران، بر زندگی 500میلیون نفر در اطراف ایران تاثیر می گذارد به شرط آن که بازارهای منطقه و حوزه نفوذ فرهنگی را در اهداف خود داشته باشیم.»

البته باید گفت رقمی که محسن رضایی آن را مطرح می کند ، حدود ده برابر درآمد سرانه ملی در زمان حال است و از همین رو بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که این ادعای محسن رضایی حداقل در شرایط فعلی دست نیافتنی و غیر ممکن است. با این حال باید منتظر ماند و دید رضایی در ادامه مسیر خود بار دیگر عزم کارزار انتخابات را خواهد کرد یا این که این بار میدان رقابت را به دیگران  واگذار می‌کند و همچنان به نظریه پردازی می پردازد . 

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۱۶۷۵۹۹۰۲۰:۴۱:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
به هیچ وجه نباید اجازه داد از این دولت و وابستگان انها به دولت بعد راه پیدا کنند زیرا تمامی تخلفات و فسادهای این 8 سال مخفی میماند و رسیدگی نمی شود
مهسا۱۶۷۶۶۴۰۰۸:۵۱:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ظریف جان! جهان سیاست خاله بازی نیست
ناشناس۱۶۷۶۶۴۵۰۸:۵۳:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ظریف و روحانی و نوبخت و... بهتر است بروند برای استراحت بیشتر
ناشناس۱۶۷۶۹۲۶۱۰:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
حالا فساد احمدی نژاد درایندوره مشخص شد و ایا بررسی شد
ناشناس۱۶۷۶۰۰۱۲۰:۵۱:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
آمریکا با فسادی که دچارش شده به حالت انفجار رسیده است. فرقی نمی‌کرد چه کسی به قدرت برسد. آمریکا امروز تقاص ظلم‌های خود به سیاه‌پوستان را پس ‌می‌دهد. تنها راه آرامش در آمریکا این است که این کشور و دولت‌های آن دست از ظلم و جنایت علیه دیگران بردارند.
ناشناس۱۶۷۶۶۵۰۰۸:۵۵:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
یکی از اقتصاد دانان مطرح بیان کردند اگر اقتصاد کشور را به پت و مت داده بودیم اوضاعمان بسیار بهتر بود
ناشناس۱۶۷۸۰۵۲۰۱:۴۱:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
اگر اینطورهست چرا ما به حالت انفجار نرسیدیم؟ آیا فساد ما متفاوت از فساد آنهاست؟
ناشناس۱۶۷۶۰۱۷۲۰:۵۹:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
عده ای از احتمال کاندید شدن ظریف بدجوری انگار ترسیدن!
ناشناس۱۶۷۶۶۶۲۰۹:۰۰:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بله من به شخصه از اینکه دوره پسا برجام پراید صدو پنجاه میلیون،سکه پونزده تومن دلار سی تومن تکرار بشه وحشت دارم
ناشناس۱۶۷۶۹۰۵۱۰:۳۹:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
7 سال اقتصاد کشور را معطل کدخدا کردند و تورم 600 درصدی سر سفره مردم گذاشتن بازهم دست بردار نیستن !
ناشناس۱۶۷۶۹۰۰۱۰:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۶۷۶۰۲۲۲۱:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ریاست محترم قوه قضاییه در بدو ورود به قوه قول اجرای قانون از کجا اورده ای و مشروعیت سنجی اموال را دادند انتظار است جناب رییسی به این وعده خود صادق باشند و انرا عملی بفرمایند مادر تمامی مبارزات با فساد اجرای درست این قانون می باشد
ناشناس۱۶۷۶۰۲۶۲۱:۰۴:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ورشکسته که هنوز درمقامش است بیاید به انتخابات؟
ناشناس۱۶۷۶۶۶۰۰۹:۰۰:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
3 نون اقتصادی کشور باعث شدن تا دولت کشور را به قعر دره ببرد نوبخت نیلی نهاوندیان
ناشناس۱۶۷۶۰۳۴۲۱:۰۷:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
آقای رضایی خیلی وقت هست می گوید اگر تولید به شکل کامل راه بیفتد باید نفت هم وارد کنید چون کم می اورید ولی برای این 50 هزار تا هم تا چند دهه خواهید رسید اگر همه چیز خوب پیش برود
ناشناس۱۶۷۶۰۳۶۲۱:۰۸:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ظریف باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد؟!
ناشناس۱۶۷۶۰۴۴۲۱:۱۴:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
شانس اصلاح طلبان برای 1400 تقریبا"هیچ است.
ناشناس۱۶۷۷۴۱۵۱۵:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مردم مدتها پیش از روی جنازه اصولگرایان و اصلاح طلبان رد شده اند
شهاب۱۶۷۶۰۶۰۲۱:۲۸:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
با مدیریت علمی و سیاستهای اقتصادی صحیح و ایجاد اقتصاد سالم نظرمحسن رضایی کاملا عملی هست،
ناشناس۱۶۷۶۰۸۱۲۱:۳۹:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
بنظر من پیروزی بایدن اردوگاه آقازاده‌ها را در ایران تقویت میکند .تحمیل برجام شماره 2 به کشور و رییس‌جمهور بعدی یکی مثل ترامپ ممکن است بیاید و خط بطلان بر روی آنها بکشد
ناشناس۱۶۷۶۰۸۹۲۱:۴۴:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
فیلم جدید؛ ظریف_بایدن_انتخابات 1400
ناشناس۱۶۷۶۱۰۳۲۱:۵۳:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
این را می دانم که محسن رضایی از میان کاندیداها برنامه داشت و او بود که خطر ارزش هزار تومانی و پول ملی را در چهار سال پیش به مردم گوشزد کرد .
ناشناس۱۶۷۶۱۲۹۲۲:۰۵:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
بایدن اصلا به ظریف فکر نمیکند چه رسد به رفاقت
ناشناس۱۶۷۶۱۳۴۲۲:۰۹:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
روحانی گلی زد که ظریف و سایر وزراش بزنند؟
ناشناس۱۶۷۶۱۷۵۲۲:۳۱:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
خدابزرگه شاید ظریف رفت جلوی دوستش بایدن چاپلوسی کرد و ما را از این بیچارگی بصورت موقت نجات داد
ناشناس۱۶۷۶۲۲۴۲۲:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ظریف که نتونست از کری و اوبامای دموکرات امتیاز بگیره قطعا از بایدن هم نمیتونه
ناشناس۱۶۷۶۳۰۱۰۰:۰۴:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دولت بعدی نباید از هیچ یک از کسانی که در این ها در قدرت بوده اند باشد باایدید تغییر را احساس کرد
ناشناس۱۶۷۶۳۸۰۰۱:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
فعلا تنها چهره بین المللی ما آقای دکتر ظریف هست
ناشناس۱۶۷۶۵۰۷۰۷:۲۷:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
رضایی یا نمی داند اقتصاد چیست.و یا نمی داند 500000 دلار چقدر است
یه الفی۱۶۷۶۵۰۸۰۷:۳۰:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بزرگترین خدمت آقای رضایی به مردم در انتخابات این است که تنها یک رأی بدهد و برود دنبال کارهای خودش
ناشناس۱۶۷۶۵۲۰۰۷:۴۴:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آقا محسن در مناظره با احمدی نزاد واقعا نتونست از اقتدار سپاه و هشت سال دفاع مقدس دفاع کنه و خیلی جلوش کم آورده بود
پارس آباد۱۶۷۶۵۵۷۰۸:۱۴:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
خود کری که تمام مصییت های ظریف و ایران از کلمات و جملات پهلودار ایشان در پیمان نامه برجام ناشی میشد هم بیاد دیگر نه ظریف و نه هیچ کس از این طیف کد خدا محور را نمی تواند نجات دهد .
ناشناس۱۶۷۶۶۰۵۰۸:۳۴:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تا وقتی از پدیده چاپلوسی استقبال میشه و هیچ کس پاسخگویی نتیجه اعمالش نباشه تغییری اتفاق نمی افته
پاک۱۶۷۶۶۸۴۰۹:۰۸:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آقای رضایی برای اقتصاد ایران برنامه های خوبی داشت ولی مردم ساده لوح ایران، گول اصلاح طلبها را خوردند. تا وقتی اصلاح طلبها روی کار باشند تحولی در اقتصاد ایران نخواهیم داشت‌
ناشناس۱۶۷۶۹۴۳۱۰:۵۸:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
درود بر شما دوست عزیز با نظر شما کاملا موافقم.محسن رضایی از با برنامه ترین ها بود. توجهی به اینایی که منفی می دن هم نکن. تو ایران هر کی حرف حق بزنه بیشتر منفی می خوره.
بانام۱۶۷۷۳۵۰۱۴:۱۵:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اتفاقا یکی از برنامه های خوب ایشان مقاومت در برابر تصویب fatf بود که نتیجه اش شد بلوکه شدن پولها در کره چین هند عراق افغانستان و بسیاری از کشورهای دیگر است
لالی۱۶۷۸۶۱۱۱۱:۳۲:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
درود برشما ، واقعا آقای محسن رضایی برنامه های خوبی داشت
ناشناس۱۶۷۷۴۰۷۱۴:۵۶:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
من از سرکار محسن رضاي تقاضا ميکنم راجع به 1000 اسير آمريکايي و 1000 ميليارد دلار غرامت برای آزادی آونها شفاف سازی کنند
رضا۱۶۷۷۷۲۷۱۸:۴۹:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
" میزان رای ملت است " امام خمینی ره
لالی۱۶۷۸۶۰۹۱۱:۳۱:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
مردم ما هیچوقت به کسانی که برنامه دارن رای نمیدن و همیشه هیجانی عمل میکنند. تنها شخصی که در دوره های گذشته دیدم و برنامه اقتصادی خوبی داشت از جمله ایالتی کردن استانها و... آقای محسن رضایی بودن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین